Devadesátky jako retro?

26.06.15 | autor Ada

Většinou máme za to, že hranice použitelného retra je někde na konci 70. let. Kreativní osoby, které se chtějí oblékat vtipně nebo ironicky (hipstersky), si ji mohou posunout do 80. let. Ale co 90. léta, tedy doba vzdálená přibližně 20 let? Je na ni ještě brzo, a našli bychom v jejích archivech vůbec něco použitelného?

Tento článek nebude podrobným rozborem módy 90. let, do toho se mi dnes nechce - chci se jen tak relaxačně prohrábnout starými časopisy. Je to ale období, o kterém by se dalo napsat mnohem víc. Mám připravený také materiál na článek o slavných návrhářích té doby, kteří se vytratili nebo ustoupili do pozadí v záři aktuálních hvězd, takže jestli vás devadesátky přitahují, stay tuned.

V první polovině devadesátých let byla móda ještě plná dozvuků předchozího desetiletí. Pořád se nosila široká ramena a silueta X, a ideálem krásy byly sošné, klasickými rysy obdařené topmodelky Helena Christensenová, Cindy Crawfordová nebo Linda Evangelista. Dnes sice také máme "oversize" trend, ale vypadá úplně jinak. Devadesátková verze,  tedy trička, halenky, kabáty a saka se širokými zakulacenými rameny a ušitá asi tak z dvojnásobného množství látky, než by bylo potřeba, se teď nosit nedá. Je to silné kafe i na zapřisáhlou hipsterku.

Dost na tom, že rovná saka a koženkové bundy s kulatými vycpávkami pravidelně potkáváme na ulici na dámách, které se z 90. let ještě nestihly probrat.

Jinak ovšem mají 90. léta se současnou módou překvapivě hodně společného. Styčné body jsem našla hlavně tam, kde je základem jedna věc: totiž drama. Devadesátky měly, podobně jako část osmdesátých let, velkou zálibu v dramatu, a přesně to nacházíme na módních molech i dnes, přímo vedle kontrastujícího minimalismu.

Myslíte si, že výrazná bižuterie je moderní trendový výdobytek? Kdepak, a většina "statement" náhrdelníků a náušnic z dnešních obchodů vedle těch starých bledne. Masivní zlaté řetězy, perly, kusy jantaru, tygří oka, rohovina, dřevo i jasné primární barvy.

Krásné příklady moderní nápadnosti v kombinaci se zmiňovaným minimalismem byly třeba v Gucciho kolekci na jaro 2013:

Zdroj: http://media.style.com/image/ts/fashion-shows/spring-2013-ready-to-wear/milan/gucci/detail/1366/2048/_PUC0142.1366x2048.JPG

Řetězy, perly a kovové knoflíky z přehlídek značek Balmain a Dsquared2 mají také nepřehlédnutelně devadesátkovou estetiku. U modelu Balmain je to ještě umocněno ramenatou bundičkou a mrkváčovými kalhotami.

Zdroj: http://media.style.com/image/ts/fashion-shows/2014-resort/paris/balmain/collection/1366/2048/Balmain_001_1366.1366x2048.JPG a http://media.style.com/image/ts/fashion-shows/spring-2013-ready-to-wear/milan/dsquared/collection/1366/2048/_DSQ0273.1366x2048.JPG

Řetízkový opasek na následující fotce není Versace (je to Paco Rabanne), ale klidně by mohl být. Jestliže se vám tato italská značka dnes zdá občas pouťová, modely z 90. let radši ani nehledejte. I když špendlíkové šaty z roku 1994 už dnes patří do síně slávy.

Návrháři jako John Galliano nebo Christian Lacroix vytvářeli v 90. letech opulentní kolekce takřka divadelních modelů, ale i ostatní značky, které to tolik nepřeháněly, používaly prvky spojované s tímto stylem. Mezi oblíbené materiály patřil samet, ke kterému jsme se zatím naštěstí nevrátili (těžko si představit těžkopádnější látku), ale různě složité řasení je velmi oblíbenou technikou.

Flitrovou minisukni s etno vzorem (Ella Singh) byste si klidně mohly vzít na sebe i dnes a nikdo by nepoznal, že ji nemáte z Asosu.

Zleva: http://www.asos.com/jovonna/jovonna-think-tank-atec-sequin-skirt/prod/pgeproduct.aspx?iid=4282576&clr=Pinksequins, http://www.asos.com/lashes-of-london/lashes-of-london-sequin-mini-skirt/prod/pgeproduct.aspx?iid=5023549&clr=Multi, http://www.asos.com/club-l/club-l-aztec-sequin-mini-skirt/prod/pgeproduct.aspx?iid=4663336&clr=Blackmulti

Tekuté flitrové zlato snad ani nemůžeme označit za nějaký navrátivší se trend, to je evergreen.

Akorát co se týče matné kaštanové rtěnky v kombinaci s černými stíny a zakroucenými pramínky v obličeji, doufám, že to se hned tak nevrátí. Nejlépe nikdy.

Líčení, jaké používala dřívější stylová ikona Paloma Picasso, je ovšem klasika, která tu už byla několikrát a je tu zase. (Sehnat opravdu perfektní rudou rtěnku byl ještě před pár lety problém, dneska jich i nejlevnější značky mají několik.)

Dalším trendem, který se nedávno vrátil z 80. a 90. let, jsou neonové barvy.

DSquared2, jaro 2015:

Zdroj: http://www.style.com/slideshows/fashion-shows/spring-2015-menswear/dsquared/collection

Červená barva byla v 90. letech oblíbená, protože bezchybně zapadala do jejich dramatické atmosféry. A hádejte co?

Celorudé modely se letos objevují v mnoha kolekcích, a to i u návrhářů, od kterých bychom to normálně neřekli (tj. i jinde než u Dolceho a Gabbany). Následující modely jsou od značek Naeem Khan, Versace, Boss a Altuzzara, z kolekcí podzim 2015 (Versace) a resort 2016 (ostatní).

Zdroj: style.com

Nejen že i v 90. letech najdeme použitelné retro, ono je všude kolem nás a ani o tom nevíme...

Všechny obrázky, u nichž není uveden zdroj, jsou z časopisu Burda International, německá verze, čísla 4/90, 1/93 a 4/93.

Pokračujte ve čtení článkem o návrhářích 90. let

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
Robena
1257 příspěvků 26.06.15 00:43

Priznavam, ze se mi libi ty divadelni sametove saty. Nejak ve mne vyvolavaji pocit bezpeci a pripominaji oponu. Takove saty pro divadelni heroinu…nebo pro Annu Kareninu.

 
Veroniq
264 příspěvků 26.06.15 01:07

Ony ty devadesátky nebudou až taková katastrofa, akorát ještě nejsou dost historické a možná se i hipsteři právem obávají, že by někdo nemusel pochopit záměr… Velká část ze zobrazených modelů z tohoto období se mi tak nějak nostalgicky líbí, stejně jako rock a pop rock z té doby :)

 
Lennh
511 příspěvků 26.06.15 05:12

Kastanovou rtenku jsem nosila! A taky rozevlate sukne, bagancata a strapate drdoly. Milovala jsem Helenu Bonham Carter a chtela jsem vypadat jako ona :) No a na ples samozrejme sametove saty s rukavicemi a bolerkem - takove ovsem jeste sem tam taky vidavam. :)

 
Betynka02
379 příspěvků 26.06.15 06:53

Oproti dnešním „hadrům“, co leží či visí v obchodech, jsou některé kusy z devadesátek luxus!! ;-)

 
ještěřička
2370 příspěvků 27 inzerátů 26.06.15 07:54

Hezký článek, bavil mě. Tohle čtu ráda.

 
Hořáč
1500 příspěvků 26.06.15 09:41

Moje dětství! Matka šila z burdy, takže pasující oblečení z látek dle chuti (bohužel teď už na stroj nesahne). Menší výběr konfekce (aspoň v našem městě), ale zase to oblečení bylo kvalitnější. A také krásné modelky. A hnědé rtěnky a samet miluju. Jen ta velká ramena jsem nemusela ani tehdy. Některou matčinu bižuterii z té doby občas nosím a mívá velký úspěch, něco je pořád nenositelné.

 
Lucienka_M
216 příspěvků 26.06.15 09:45
Retro móda

Své mládí jsem prožila v 80. letech. Musím se ale přiznat, že jejich pozlátkovost se mi nikdy, na rozdíl od dramatičnosti 90. let, nelíbila.
Dodnes s hrůzou vzpomínám na ramenní vycpávky všude, střihy lví hlava s trvalou, kruhové náušnice, mrkváče a plísňáky.
Pro mne byla 80. léta nefalšovaným módním peklem.

 
ještěřička
2370 příspěvků 27 inzerátů 26.06.15 09:51

@Hořáč Taky moje dětství. Tenkrát jsem toužila po fialovo-růžové šusťákové soupravě. Tu bundu jsem nosila, i když mi byla už malá. Modelky jsem obdivovala už tenkrát jako dítě-nejlepší „čtivo“ pro mě byl strašně tlustý katalog Otto přivezený z Německa. Chtěla jsem odtamtuď všechno :-) Nosila jsem kytičkovaný kecky-ty jsou opět v módě. Taky overaly s kraťasovýma nohavicema. A obnošené svetry s všitýma vycpávkama, co nám posílala známá z Německa. Buď jsem chodili do prodejny typu „žena za pultem“,která vytahovala z regálu trička a pyžama v igelitových obalech a rozkládala je na pultech (na to jsem si pak doma hrála) a nebo na tržnici k Vietnamcům.
Ale tu pravou dospěláckou módu jsem v této době nezažila.

Na Youtube mě pobavilo tohle video, fakt pěkně natočené.
 https://www.youtube.com/watch?…

Příspěvek upraven 26.06.15 v 09:53

 
Betynka02
379 příspěvků 26.06.15 13:48

@ještěřička

Výraz prodejna typu „žena za pultem“ mě dostává do vzpomínek naší maloměstské prodejny textilu. Za prodejním pultem stály prodavačky a za zády měly veliké dřevěné regály s policemi rozdělenými do čtverců a v nich v igeliťácích tílka, trička, svetry..
Slyším se, jak slečnovským stydlivým hláskem u pultu žádám podprsenku. Hmm, máme tyhle dvě..

Na poslední vysvědčení ZDŠ: vlastnoručně upletená bleděmodrá halenka se spadlými rameny, v pase bílý tenký pásek, puntíkovaná 3 řadá kanýrová sukně, co mi šila máma, slabé bílé ponožtičky a bílé sandálky. :-D Bylo rok před revolucí..

Pak začala vycházet Annonce. Brácha nám ji vozil z Prahy a my se bavili. A pak jsem na inzerát koupila katalogy Otto. Listovala jsem neustále.. :-)

 
KristynaS
12 příspěvků 26.06.15 10:07

Pamatuji si reklamu Paloma Picasso. Vždy jsem zbožně koukala do německé Burdy na podobné reklamy a listovala jimi pořád dokola :-)

 
Valounek
44 příspěvků 1 inzerát 26.06.15 16:28

Palomu Picasso si nepamatuju, ale pamatuju si, jak jsme se sestřenkou prohlížely Burdy a představovaly si, že jsme ty modelky :oD

 
Rowanberry
314 příspěvků 26.06.15 10:25

Článek se mi líbí, ale při vší úctě, otázka, jestli se dají devadesátky považovat za retro a jestli se z nich dá něco vybrat, už byla zodpovězená minimálně před čtyřmi lety, takže zamýšlet se nad tím teď je trochu s křížkem po funuse… „Nejen že i v 90. letech najdeme použitelné retro, ono je všude kolem nás a ani o tom nevíme…“ No, upřímně řečeno, ono se o tom už docela dlouho docela ví a hipstři se toho fakt nebojej :D Chápu, že kdo měl dlouho za to, že devadesátky jsou prostě peklo nejpekelnější a konec, má asi trochu problém jejich návrat přijmout, ale mě osobně to teda hodně baví, i kdyby v tom hrála největší roli moje dětská nostalgie. Nosím plísňáčovou skater skirt, sako s vycpávkama, rudou rtěnku, obrovskou kostkovanou košili a je mi v nich děsně dobře :D

Příspěvek upraven 26.06.15 v 10:25

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 26.06.15 10:35

Super článek, už jsem něco takového potřebovala :)

 
Oveeec
1368 příspěvků 26.06.15 10:46

Já jsem si jako malá pod vlivem doby představovala, že budu hodná a krásná paní učitelka a budu nosit dlouhý, hnědý, na konci podtočený vlasy jako měla modelka z reklamy na Pantene (jsou to ještě devadesátky? Ale asi jo, fakt jsem byla tenkrát malá), černou kostýmkovou sukni, lodičky a BLŮZIČKU S FIŽÍ. Netuším ale, jestli to tenkrát nosily i dospělý ženský, nebo jenom já do školy :)

 
Sionel
136 příspěvků 26.06.15 13:34

Mě baví, když teď po Praze potkávám holčiny s těmahle ´náramkama´ na krku… byl tak rok 98 - 99, když jsme si s tim s kamarádkama připadaly děsně cool :-D

 
aailyyn
807 příspěvků 26.06.15 13:45

Kdo tohle na konci devadesátých let neměl, byl společensky odepsaný. :-) Ještě donedávna bych ho někde našla taky, ale při stěhování to vzalo někam za své. :-)

 
Veroniq
264 příspěvků 26.06.15 13:56

Já jsem je v té době neměla, tak jsem si vyrobila cosi vlastního z korálků na silonu a málem jsem se tím i uškrtila :D O pár let později jsem k takové sadě „náhrdelníku“ a náramku přišla jako slepá k houslím a mám je schované v krabičce :)

 
hAnko
7 příspěvků 04.07.15 17:59

@Sionel Aktuálně ty náramky prodávají v Kiku. :D Samozřejmě jsem ho taky nosila, bývala to častá příloha Bravíčka. :D

 
Olinka
2582 příspěvků 26.06.15 13:45

@Sionel která ho neměla, měla se jít zahrabat… a v jednom číslo Bravo Girl byly šílené modré nalepovací nehty, to byl taky hit - a nalepovací tetovačky, teď jsem to zas viděla v časopise, že se vrací do módy :-D :-D

 
Karin
3401 příspěvků 08.07.15 15:34

Jéžiš, ty modré nalepovací nehty si pamatuju :D To byl tuším rok 1999.

 
monel
648 příspěvků 26.06.15 14:09

90. léta - to mi bylo dvacet, nosila jsem dlouhou černou sukni, zelené triko-patrně vojenské, otcovu svatební vestu od obleku, náhrdelník z kuliček nového koření nalakovaný lakem na dřevo /mám ho dodnes/, dřevěné náramky a prsteny. flanelová košile po dědovi, pánské hodinky, úzké džíny..
ale pamatuju i zvonáče, korzety, žabičkované strečové šaty..
jo a modré nehty, to byly léta na sš, dokonce mám foto..

 
aailyyn
807 příspěvků 26.06.15 14:27

Já nosila nehty modrozelené (jakože modrou a zelenou na střídačku), boží tyrkysový lak od Miss Sporty a svítivě růžovooranžový třpytkatý lak neznámé značky (vzpomínám na něj dodnes a potkat podobný, snad si ho z nostalgie znova koupím). :-D Bylo mi čtrnáct a učitelé na základní škole mě za tyhle výstřelky nesnášeli. (Oficiálně jsme totiž nic jako líčení nebo nalakované nehty do školy nesměly…) :-)

 
Hořáč
1500 příspěvků 26.06.15 14:28

@Olinka Ten jsem našla ve sklepě! @monel Kdo neměl u nás na gymplu modré nehty, jako by nebyl :D

 
marple
91 příspěvků 26.06.15 14:32

Kaštanová rtěnka, YES!! :D

 
Bara06
1993 příspěvků 26.06.15 15:11

Přidám do nostalgického okénka to, že jsem nosila pásek se sponou posunutou ke straně, protože to měla modelka v Bravu v reklamě na rifle a mně to přišlo strašně rebelský. Devadesátky, to je moje ZŠ, ale příliš se na mně nepodepsaly, neb nás víceméně strojila babička- na fotkách ze ZŠ vypadám, jak když uteču ze srazu po třiceti letech. Inu… jsem ráda, že po 30 vypadám mladší než v 15 :c)).

 
ještěřička
2370 příspěvků 27 inzerátů 26.06.15 15:19

@Bara06 Moje ZŠ taky komplet. Já nastoupila v roce 1990 a končila 1999.

 
Lucienka_M
216 příspěvků 26.06.15 15:24

@Hořáč Modré (Černé) nehty jsem nosila už v 80. letech. Do bezbarvého či bíle perleťového laku jsem nalila inkoust nebo tuš. Lidi na to dost zírali, ale mně se nikdy nelíbíly ty slaďounké růžovoučké laky, co v 80. letech letěly. A rtěnky taky ne. Takže jsem někde sehnala už tehdy tu děsivě kaštanovou a vypadala jsem jako mrtvolka (jsem blond, mám světlou pleť a modré oči). Jo a dělala jsem si taky děsivé černé linky kolem očí.
Musím přiznat, že bych nejraději své staromilské tetě vybílila skříň s oděvy ze 70. let (skládané kostkaté sukně, halenky s velkými špičatými límečky, vestičky do véčka, kabáty a saka na tělo), ale neměla jsem odvahu. Přeci jenom v 80. letech bych v tom působila staromódně.

Příspěvek upraven 26.06.15 v 15:25

 
aailyyn
807 příspěvků 26.06.15 22:59

Černou linku na spodním víčku jsme nosily na základce ve třídě všechny. Do jedné. Fakt. :-)

 
Nanynka_02
447 příspěvků 26.06.15 16:52

Já popravdě nevím, co bylo v 90. letech v módě.

Tehdy mi bylo 15 až 25 let a oblečení jsem buď zdědila, upletla mi je teticka, anebo se koupilo na tržnici u Vietnamců. Módní řetězce tehdy nebyly a nosila jsem, co bylo k mani. Dodnes si pamatuju zjevení jménem Gábina Páralová a Burkalo… v těchto buticich jsem si za první vydělané peníze koupila první šaty, u kterých se dalo mluvit o stylu. Ale to už byl rok 2000. :-)

Co tedy bylo pro devadesátky typické? Nemyslím na obálkách západních časopisu, ale u nás?

 
cb.dada
2 příspěvky 26.06.15 19:10

Mě 90. nepřišly nijak strašné, oproti 80. nosily se dlouhé princesové šaty s vázačkou a rozparky v každém švu, volánové kalhoty, černé nadkolenky, boty na špalku, zvonáče, body s krajkovou vsadkou, sametky…většina módy měla tvar, aspoň přibližně seděla na postavě. Podle mě je současná móda mnohem odpornější, beztvará, bez nápadu. a elastický samet je pořád lepší, než laciný hnusný satén, který se na společenských šatech nosí teď. I na tržnici se sehnaly kvalitnější věci než teď v řetězcích.

 
papapipi
17 příspěvků 26.06.15 19:11

Což o to hnědá rtěnka, ta byla ještě dobrá, to umrlčí fialová, to bylo teprv dílo…počátek devadesátek jsem byla na gymplu a to se nosily téměř vybělené džíny, pak byla módní písková, snad všichni v té barvě měli tričko (samozřejmě rovné, beztvaré s kulatým výstřihem ke krku, uááá), pak byla tmavě fialová vlna, jo a taky trička s kapucí, to bylo tak možná 93?…nosily se i kašmírové šátky, to jsme taky měly skoro všechny…jo a třeba taky svetry v délce kabátu, černé elastické džíny (taky bílé), vůbec elasťáky..ještě předtím ty neonky, ooo, jaká to byla slast, koupit si růžové i žluté po první brigádě v roce 91, taky jsem si koupila šusťákovku a lesklou halenku, ty se taky nosily, k černým kalhotům mrkváčového střihu…jé a teď jsem si vzpomněla na plejádu bílejch halenek s fiží nebo volánkovými rukávy…a v zimě paleta, mně jedno ušila maminka mého chlapce, bože pod to tak strašně táhlo :-)…modrej lak na nehty si nepamatuju, možná to už byla druhá půlka devadesátek, to už jsem byla hodně v cizině…z té doby mi utkvěly akorát modré a červené „řasenky“, co se nanášely do vlasů

 
Nanynka_02
447 příspěvků 26.06.15 20:19

Z toho výčtu můžu potvrdit jenom elastaky… ale ty jsou populární od té doby už napořád ;-) A boty na platformě, které zmiňuje někdo výše. I krásné holky v nich vypadaly, jako když mají kopyta kopyta, a navíc pajdaly.

 
aailyyn
807 příspěvků 26.06.15 22:56

Boty na platformě! Jo! Jsem je vyhodila až teď (noha mi od těch dob nevyrostla). nostalgičník :-D Zase to by se mi se současnýma botama stalo asi poměrně méně pravděpodobně, abych se jich zbavila po deseti letech, intenzivním nošení a prakticky nezničených. :-D

 
neuroticka
1 příspěvek 26.06.15 20:24

Pro mě devadesátky znamenají: hudba jako Pearl Jam, Nirvana, Soundgarden, v ČR pak Alice (Ani náhodou), Tichá dohoda. Když se kouknete na živák Tiché dohody, Blanka Tůmová je oblečena typicky devadesátkově. Raná 90. to je Metallica a Nothing else matters. A taky Nathalie Merchant a 10000 maniacs. A všechny ty unplugged na MTV. Cranberries, 4 non blondes. Ach ach.
Grunge a jeho flanelové karované košile, elasťáky a leginy s hrubými vlněnými ponožkami nahrnutými nad boty - tehdy jsme jim říkali traktory (hrubá podrážka a vysoké šněrování).
Já jako dítě jsem se nejvíce chlubila elasťáky s dlouhou mikinou nebo svetrem a k tomu lakýrky (bílé, černé, červené, největší borky i ostře růžové),do toho ponožky s kraječkou kolem kotníku nebo jakoby háčkované - zařezávaly se do kůže. Nosily se velké spony-jakoby obří mašle, čelenky, které se nahrnuly dopředu a udělaly tak vlnu. A nadkolenky. A šusťákovky, ale takové hezké.
Jinak u nás převládal na maloměstě typický pultový textil - značka Jitex. Později jsem musela mít tzv. zahradníky a zavinovací sukně - pamatujete? K tomu tílko na špagetových ramínkách a boty na platformě. Ale to už byla pozdější 90.léta.
Milovala jsem propínací šaty se vzorem jemných drobných květin. Polodlouhé rovné vlasy rovně zastřižené s boční pěšinkou a vlnou. To bylo moje dětství.

 
Chardonnay
324 příspěvků 26.06.15 22:03

@neuroticka přesně, úplně jsem si to vybavila… červené traktorky neboli farmářky, tlusté ponožky, seksí strečová sukně, kaštanová rtěnka a všudypřítomná fialová. Dvoje sametové šaty. A body - měla jsem bílé a kytičkované body. :-D
Měla jsem ale nějaké katalogy z USA a doteď si vzpomínám, jak nádherné šaty jsem tam viděla.

 
MP scully  26.06.15 22:05

Devadesatky, moje dospivani! Cerna sametova maxisukne, co mi usila mama, k tomu boty ve stylu martensky ze sekace a pruhovana „lambadka“ tesne pod prsa (jo, to jsem jeste delala gymnastiku a brisko mela jak zehlici prkno, kde jsou ty casy…:-D ). Nosila jsem samozrejme i ty cerne zmalovane oci, mikado s praminky natocenymi do obliceje a matnou tmavou rtenku - pro vetsi efekt rty oramovat cernou tuzkou na oci a pak rozetrit smerem doprostred do rtenky v barve „tia maria“ (ten nazev dodnes nezapomenu, byla to nejaka Regina, Gabriela Salvette nebo Miss Sporty) :-D A ve sluchatkach Lucie nebo Wanastovky.

 
Oveeec
1368 příspěvků 26.06.15 22:33

Jé a ještě takový ty žabičkový šaty s obrovskejma slunečnicema! Sice jsem je nikdy neměla, ale byl to ten nejabsolutnější symbol vysvědčení a konce školy a léta!

Edit: Nějak se to ocitlo jako reakce, ale nemá to bejt reakce, měl to bejt samostatnej příspěvek :(

Příspěvek upraven 26.06.15 v 22:34

 
Nanynka_02
447 příspěvků 27.06.15 02:53

Právě jsem si zabickovane slunečnicové šaty sbalila do kufru, zítra vyrazíme s miminem na chalupu. :-) Myslíte, že jsou devadesátkove? Co je na nich devadesátkoveho? Beru si je stejně, ale myslela jsem, že jsou proste univerzální a pohodlné, takový držák mimo trendy.

 
MP scully  26.06.15 22:43

@Oveeec Mela jsem slunecnicovou zavinovaci maxisukni! Uricte jsem v ni nekde i na fotce - prave v obdobi tesne pred vysvedcenim :-D

A oversize perove zimni bundy nebo aspon mikiny s logy sportovnich tymu, kdo takovou nemel, byl mimo :-D

 
Chardonnay
324 příspěvků 26.06.15 23:02

@MP scully Ano, to líčení! Černé linky, konturka, rtěnka divné barvy :-D

 
Nanynka_02
447 příspěvků 27.06.15 02:57

A to dneska mladé holky nenosí? Zvládnou odmaturovat bez černých linek? ;-)

 
aailyyn
807 příspěvků 26.06.15 23:15

Nevím, jestli to byl nějaký obecně rozšířený hit, ale pamatujete si někdo nalepovací náušnice? Já byla teda tehdy ještě poměrně malá, tak možná někdo odrostlejší zašátrá v paměti… :-)

 
pani walewska
73 příspěvků 28.06.15 20:06

Ano, já si nalepovací náušnice moc dobře pamatuju. Vozila jsem je kamarádkám z Polska, tady docela dlouho nebyly k sehnání. Bylo to tak v roce 1990-91.

 
aailyyn
807 příspěvků 26.06.15 23:23

Náramky přátelství budou asi trochu starší trend, nevím, nakolik se tahle věc průběžně mezi různými generacemi vrací a jestli to ještě dnešní děti dělají. O něco později si pamatuju navlékání takových těch drobounkých korálků na vlasec. Museli jste mít alespoň jednoduchý náramek nebo řetízek, borci uměli „ukorálkovat“ i zvířátka. :-)

 
MP scully  27.06.15 00:21

Umotala jsem jich desitky a porad jsem si je vsichni vymnenovali. Bezne jsem nosila na zapstich treba deset. Bible byla tahle kniha , tu jsem si pujcovala od kamaradky a nechala si ji cernobile okopirovat u mamky v praci. Pak vysla jeste druha , tu jsem si vyprosila k svatku nebo narozeninam, fakt si nevzpomenu. A z te jsem upletla uplne vsechny, krome naramku „dvojcata“ - strasne se mi uz tenkrat nelibily, ty postavicky…ten nejtezsi „Ohnova zeme“, s navodem na asi osm nebo kolik stran dodnes visi na rucne delane „indianske dymce miru“, kterou jsme si tehdy vyrobili s nasi „country kapelou“ (coz byly dve kytary, mandolina a jednostrunna basa, vyrobena z maleho plastoveho sudu a stareho vozembouchu, takze prosim slovo „kapela“ berte hodne s rezervou…)

Příspěvek upraven 27.06.15 v 00:22

 
Nixe Lulu
326 příspěvků 29.06.15 18:52

@MP scully Ano, taky jsem měla obě tyhle knihy! A hlavně se mi moc líbily ty „Nové“ náramky, z těch jsem myslím postupně udělala všechny a některé v několika barevných verzích.
A k té druhé knížce - Po letech, když jsem ji znovu otevřela, jsem vyjeveně koukala, že tam na jedné dvoustránce je fotka jedné z mých oblíbených skupin Héroes del Silencio (skupina z konce 80. - 90. let, ale jako dítě jsem ji neznala, až teprve v roce 2007 myslím jsem ji objevila a oblíbila si ji).

Příspěvek upraven 29.06.15 v 18:53

 
Carne
37 příspěvků 27.06.15 10:50

@aailyyn Jé, tyhlety náramky dělám doteď. :D Začala jsem s tím na základce (pro upřesnění, jsem ročník 94), ale je pravda, že tehdy už ta éra asi opadla, protože jsem nikoho, kdo by tyhle věci dělal, v okolí neměla.

Nicméně, občas podobný náramek na někom zahlédnu i dneska. A nedávno jsem je v nějakém obchodě s bižuterií (Bijou Brigitte?) viděla jako regulérní doplněk - jen tedy ve víc cool variantě, s různými korálky a podobně. Ale stejně!

 
jonnyg
7 příspěvků 27.06.15 08:07

Jasně.
90.léta a minisukně přes kalhoty. Boty na platformě. A silonový duhový gumičky. Taky jsem měla z bravíčka takovej ten piercing do nosu. Máma se strašně smála, když jsem v tom doma chodila. Smích ji ovšem přešel, když jsem si to v 18 nechala fakt napíchnout. :) Jinak nalepovací náušnice si taky pamatuju. A taky ty kostkovaný jakožedžíny od Vietnamců byly hroznej hit. Ja je neměla a strašně chtěla. A k nim samozřejmě prestige. Nejlépe černé, bílé měl každý.

 
Brixie
634 příspěvků 27.06.15 18:23

Mne se náhodou makeup z devadesatek vždycky líbil. Byl takový ženský, sexy, tajemný…nebyl přehnané lesklý… a ta červenohnědá rtenka a hnědé stíny…melo to něco do sebe. Příjemné barvy.

 
pani walewska
73 příspěvků 28.06.15 20:08

Tak já se klidně přiznám, že červenohnědou rtěnku nosím v létě dodnes- když se opálím, je to jediná barva, se kterou nevypadám jako zombie.

 
blacken
2320 příspěvků 29.06.15 02:32

Styl devadesátek se mi celke líbí a je mi bližší než nějaké to „pravé“ retro. Najdou se tam taky extrémy, ale obecně mi nevadí a jsem ráda, že se dost vrací. Včetně makeupu a vlasů…  

 
hifi
45 příspěvků 29.06.15 12:15
:)

Druhy model z pravej strany, ano, hned, okamzite :)

 
Fatabuna
148 příspěvků 29.06.15 13:46

Pro mě je symbolem devadesátek tehdejší český podnikatel: fialové obří sako s ohrnutými rukávy, aby byla vidět pruhovaná podšívka, pod ním košile s krátkým rukávem, kalhoty vepředu s fůrou skladů, bílé ponožky a černé mokasíny. Profesionální vzhled doplňuje tenká kravata, někdy dokonce na gumičku, na ní zlatá spona a v ruce koženkový kufřík s číselnými zámky.

Příspěvek upraven 29.06.15 v 13:46

 
kozarohata
141 příspěvků 29.06.15 20:23

@Lucienka_M
mám to úplně stejně! ;)

 
kozarohata
141 příspěvků 29.06.15 20:39

Pro mě jsou devadesátky nejlepší roky života. a grunge :)

 
Carne
37 příspěvků 29.06.15 20:52

I když jsem na svět přišla až někdy v polovině devadesátek, tak spoustu věcí tady (i v diskuzi) poznávám. A přiznám se, že se mi to nějakým ujetým způsobem líbí - asi funguje podvědomí či co, mám to do velké míry spojené s tím, jak tehdy vypadala mamka. Jej, a z podobného sametu jako na fotce jsem měla sváteční (vánoční, narozeninové) šatičky. :)

Nicméně, přímo jako styl mne to neinspiruje, přijde mi to stále příliš současné - a zároveň takovým těžkopádným způsobem, že bych se v tom asi moc dobře necítila.

 
vážný_zájem
113 příspěvků 30.06.15 08:53

Taky jsem nosila spíš grunge, ale 90. jsou pro mně spíš kostýmky si přiléhavými minisukněmi, a k tomu saka buď dlouhá nebo naopak úplně kraťoučká, vypasovaná nad pasem. Nebo to bylo jindy? Lekla jsem se stejnokrojů hostesek na letošním MS hokeje 

na těch modelkách ještě, ale v televizi to bylo bolestné retro.

 
anndie
22 příspěvků 01.07.15 09:39

Skvělý článek :) Zrovna nedávno jsme se v práci bavily s kolegyněmi o tom, že jsme asi už fakt staré, když se zase nosí móda, kterou si pamatujeme ze základní školy :) V mém případě konkrétně džínové kraťasy s třepením, elasťáky všeho druhu doplněné halenkou s vééélkým límcem jakože „na slušno“, žabičkované minisukně a zásadně a ke všemu spona do vlasů, na které byla přilepená obrovská mašle :) A pak lacláče, ale to už byl spíš přelom století :)
Taky si pamatuju, že mamka nosila kostýmky s kalhotovou sukní a velkým krabicovitým sakem a tu stejnou mašli do vlasů - měly jsme toho doma plný šuplík :D

 
Knitty
58 příspěvků 03.07.15 22:15

No, tohle byla tehdy moje představa módy pro moji generaci. Ach, to mládí :-)

 
hAnko
7 příspěvků 04.07.15 18:15

V devadesátkách jsem byla prcek až puberťák, takže jsem nezažila tehdejší dospěláckou módu. Teda, vídala jsem ji na mamce, samozřejmě - všemožné halenky s vycpávkami a barevné maxisukně. Měla tehdy taky zajímavý sestřih a la princezna Diana, ale na svých černých vlasech z poloviny na blond odbarvenou ofinu. Když vyšlo 101 dalmatinů, smály jsme se jí se ségrou, že je Cruella de Vil. :D
Já jsem chodila v šusťákovce a traktorkách, skládaných sukních a halenkách s balonkovým rukávem a později v „rebelském“ období to bylo maxitriko, lacláče a károvaná košile z tržnice, zkrátka celá Tereza Pergnerová z Esa. :D Ale i elasťáky a triko s krátkým rukávem přes triko s dlouhým rukávem pamatuju. A na přelomu roku 2000, tuším, přišly do módy 2v1 elastické černé zvony s minisukní, to bylo teprve něco! Kdo v nich dřív či později nepřišel do školy, byl odepsaný. :D
Naštěstí jsem už dospělá a nemusím se řídit tím, co je IN, aby se mi nesmáli spolužáci, takže nosím trička s obrázky, delší rozepínací svetry, áčkové sukně a jsem teda hodně spokojená. :)

 
Shulamitka
116 příspěvků 05.08.15 10:35

Hezký a zajímavý článek. Mě docela zaujaly červené šaty s mohutným náhrdelníkem, kde má modelka šátek. Bohužel nepamatuji si, že bych viděla v ulicích podobné modely. Vzpomínám jen na mohutná ramena, která se zaobleně tyčila a zkracovala krk, což bylo děsné zvláště u baculek s krátkým krkem…

 
Shulamitka
116 příspěvků 05.08.15 10:41

Neodesláno:(, tak znovu - Hezký článek. Zaujaly mě červené šaty s mohutným náhrdelníkem, kde má modelka na hlavě šátek. Přijde mi to takové dramatické. Nepamatuji se, že bych v ulicích viděla něco z podobných modelů. Ale pamatuji se na zaoblená mohutná ramena, která se tyčila ke krku. To bylo děsné zvláště u baculek s krátkým krkem. Hlava vypadala vsazena rovnou na ramena a některé oděvy působily jako úbor pro ragby…

 
jasouk
4 příspěvky 31.08.15 10:28

Pfff, retro, my co se v „devadesátkách“ narodily.. :_D

Kurz základů práce s kůží.

Kdybyste nevěděli, co se zítřejším dlouhým zimním večerem, přijďte... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Témata článku

Výstava Retro: rozhovor s autorkou

V dnešním článku vám přináším rozhovor s PhDr. Miroslavou... Celý článek

Dřív si nedokázala představit pro někoho šít, dnes má svoji značku

Uživatelku Kayav sledujeme na Módním pekle už delší dobu. Začínala... Celý článek