Hamé Sweet Fashion 2014

07.11.14 | autor Ada

Letos se konal druhý ročník soutěže mladých návrhářů Hamé Sweet Fashion. Byla jsem u toho, dokonce jako členka poroty, jíž předsedala návrhářka Liběna Rochová. Jak to probíhalo, kdo vyhrál a proč se dozvíte v dnešním článku.

Soutěž, kterou sponzoruje a pořádá firma Hamé, je určena pro studenty středních, vyšších odborných a vysokých škol. Modely musejí nějak evokovat ovoce - barvou, potiskem, zdobením nebo nějakým detailem, ale pokud možno ne prvoplánově. Liběna Rochová, která se s finalisty sešla nad jejich návrhy a radila jim s realizací, ostatně nepatří mezi návrháře (a pedagogy - je docentkou na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, kde vede ateliér designu oděvu a obuvi), kteří by něco takového strpěli.

Modely mladých talentů by neměly být přehlídkou opatrnosti a konvenčnosti, naopak, měla by z nich tryskat kreativita, byť třeba ještě neotesaná a nevytříbená. Zároveň by ale aspirující návrhář měl znát trendy a aktuální materiály, aby se z přehlídky nestal výlet do historie. A až v budoucnu přijde čas přeorientovat se na nositelnou módu, která by měla být také komerčně úspěšná, měl by umět svou kreativitu vhodně přibrzdit, ne ovšem úplně zabít.

Od účastníků soutěže byly očekávány především nové nápady a tvořivé zpracování námětu. Všechny finalisty vám postupně představím a řeknu vám svůj názor na jejich práci. Finalistů bylo celkem 9, jeden nakonec před finále odstoupil, protože nestihl modely dokončit.

Milan Flíček

(Obchodní akademie, Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Třeboň)

Kolekce "Mňamí" měla ve fázi návrhu pět modelů, z nichž Milan Flíček vybral dva, které se pak představily na soutěži. Inspirací se staly kanadské borůvky, které při dozrávání mění barvu od růžové přes zelenou a tyrkysovou k borůvkově modré; bílé skvrny vzniknou při napadení chorobou.

autor kreseb Milan Flíček

Podle návrhů vznikly ležérní modely ze saténového materiálu, který je v tomto případě na místě - odlesky přidávají další borůvkové odstíny. Bezchybnost hladkého povrchu je narušena průstřihy vyplněnými bílým síťovým materiálem. Trochu mě mrzí, že zajímavě strukturované kalhoty z druhého nákresu se nakonec nedočkaly realizace, i když chápu, že by to bylo pořádné sousto.

Hodně špatně zvolené byly boty, ale to byla bolest všech předváděných modelů. Všichni návrháři použili několik vypůjčených párů, v nichž pak modelové a modelky odchodili ještě jinou přehlídku, jež byla součástí programu. Kdyby návrháři mohli boty přetvořit k obrazu modelů, třeba je nastříkat barvou nebo jinak změnit, asi by to dopadlo jinak, takhle ale byla obuv nejslabší částí.

autor modelu Milan Flíček, foto Hamé

autor modelu Milan Flíček, foto Hamé

Na druhé fotce je sám autor oděvů, který se rozhodl vyzkoušet si akci přímo na mole. Tmavě hnědé oblekové boty se k modelu drasticky nehodí. Mimochodem, i v "civilu" měl Milan hodně zajímavé oblečení - oblek šedomodré barvy a jako doplněk červené šle ležérně shozené pod pasem.

Martin Franček

(Technická univerzita v Liberci)

Kolekci "Hriešne ovocie" inspirovalo jablko. Jeho kulatý tvar se odrazil v pláštěnce rámující modely do kruhu, červená barva v její barvě a světlý odstín dužiny v barvě šatů. Střihově jsou modely ovlivněné krojem (živůtek, rozšířená sukně).

autor kreseb Martin Franček

Kontrast bílých šatů a rudých věnců, který mě na kresbách zaujal, se ve finálních modelech bohužel vytratil. Věnce byly červenobílé, krojové, dokonce opatřené krojovými stuhami, aby o inspiračním zdroji nikdo nepochyboval. Červená pláštěnka zahalila celý model tak, že z něj nebylo skoro nic vidět. Martin Franček ale vpravdě šalamounsky vyřešil problém s botami a jednoduše poslal modelky na molo bosé (a nebyl zdaleka sám). K jeho modelům to nakonec i sedělo.

model: Martin Franček; foto: Hamé

Nikola Susová

(Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně)

Nikola Susová se svou kolekcí "Strawberries Juicer" v soutěži zvítězila, což mě vůbec neudivilo (patřila i k mým favoritkám). Kolekce je zcela v duchu současných trendů - oversize provedení, průsvitné vrstvy, volba materiálů (jemný úplet, plast). Návrhářka v průvodním textu také uvedla, že jí roztékající se jahody připomínají krev, proto modely koncipovala jako "jahodové upíry" - konvenuje to navíc s její zálibou v kombinaci temného, ironického a komického. Kontrast bílé s červenými a růžovými odstíny zde funguje perfektně.

autorka kreseb Nikola Susová

Škoda, že na fotografii není tak dobře vidět model vzadu, koženková bunda totiž měla velmi zajímavý střih.

modely: Nikola Susová; foto: Hamé

Gabriela Samková

(Střední škola umění a designu, stylu a mody a Vyšší odborná škola Brno)

Gabriela, která patřila k nejmladším soutěžícím, si připravila kolekci "Sladká a svěží" inspirovanou meruňkou. Pohrála si s barevným laděním, měla - jak je vidět na návrzích - svědomitě připravenou škálu zajímavých materiálů.

autorka kreseb Gabriela Samková

Šaty v retro siluetě s nadýchanou sukní podepřenou mnoha vrstvami spodniček měly krásnou zářivou barvu (fotka to nedokáže úplně vystihnout). Z kreativního hlediska zase tak mnoho nového nepřinesly, ale byl to bezesporu nejlíbivější model celé soutěže. S jejich návrhem Gabriela vyhrála ve facebookovém hlasování.

model: Gabriela Samková; foto: Hamé

Druhý model byl poněkud slabší, šortky s asymetrickými nohavicemi jsou out, příliš funkční zde není ani tylová ozdoba živůtku.

model: Gabriela Samková; foto: Hamé

Sama Gabriela je sympatické děvče, které na soutěž dorazilo v punkovo-steampunkovém oblečení a se dvěma dlouhatánskými copy na zádech. Kdyby se hlasovalo o miss Sympatie, nejspíš by svou bezprostředností ten titul s přehledem získala. Kdybych jí mohla poradit, doporučila bych jí vydat se po podobné dráze jako Vivienne Westwoodová nebo Betsey Johnsonová.

Michaela Mathonová

(Střední škola umění a designu, stylu a mody a Vyšší odborná škola Brno)

Michaela Mathonová si dala za úkol vytvořit modely, které by nebyly prvoplánovým ovocným kýčem, a maliny a borůvky převedla do grafické podoby. Kolekce "Juicy Splash" získala v soutěži druhé místo.

autorka kreseb Michaela Mathonová

Ne, nejsem dvakrát nadšená ze zvolených materiálů, domnívám se, že matná hedvábná organza by vypadala lépe, ale to by se chudák Michalea musela dva měsíce živit chlebovými kůrkami. (Moderátor se všech soutěžících ptal, co by udělali s vyhranými penězi, kdyby zvítězili, a všichni do jednoho odpovídali, že by je alespoň zčásti využili na nákup materiálu na další kolekce, protože je to velmi nákladná položka.)

model: Michaela Mathonová ; foto: Hamé

Předchozí model možná vypadá zepředu nezajímavě, ale pak se modelka otočila a... cák ho tam, žádné s tím šudlání. Super.

model: Michaela Mathonová ; foto: Hamé

Druhý model měl borůvkový cákanec zakomponovaný přímo do sebe. Proplétané útvary symbolizují borůvky a dodávají modelu strukturovaný třetí rozměr, hra s průsvitnými vrstvami je velmi trendová.

model: Michaela Mathonová ; foto: Hamé

Podle původního plánu měly mít modelky ještě neprůsvitné punčocháče v barvách ovoce, ale myslím, že je dobře, že od toho Michaela upustila. U prvního modelu by punčocháče splynuly se sukní, u druhého by zase rušily pod transparentní látkou.

Zdeněk Janoušek

(Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem)

Zdeněk Janoušek se ve své kolekci "Tropické ovoce" nevyhnul prvoplánovému ztvárnění, zvlášť ananasovou vestu jsem nehodnotila moc vysoko.

autor kreseb Zdeněk Janoušek

Tepláková souprava s digitálním tiskem je nositelná - tisk je trendy, vertikální linie opticky prospívají postavě -, z hlediska kreativity ale příliš neoslnila. Podobné mikiny s různými motivy by však mohly být komerčně úspěšné.

model: Zdeněk Janoušek; foto: Hamé

modely: Zdeněk Janoušek; foto: Hamé

Petra Zákoucká

(Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem)

Kolekce "Struktury" Petry Zákoucké vychází z ovoce svými organickými tvary, barvami a také tvarovou unikátností: autorka v průvodním textu uvádí, že žádné dva kusy ovoce, byť stejného druhu, nejsou totožné, a tuto myšlenku chtěla přenést do modelů. Jednotlivé části se od sebe dají odpojit a pozapínat tak, aby vznikl jiný model.

Kolekce získala v soutěži třetí místo.

autorka kreseb Petra Zákoucká

Petra Zákoucká chtěla původně použít plst, ale Liběna Rochová jí to na přípravném workshopu rozmluvila. Výsledku to rozhodně prospělo, měkký hladký plast je mnohem současnější materiál.

model: Petra Zákoucká; foto: Hamé

model: Petra Zákoucká; foto: Hamé

Valérie Jurčíková, Lucie Jašková

(Střední uměleckoprůmyslová škola Uherské Hradiště)

Nejmladší účastnice soutěže (16 a 17 let!) si za inspiraci zvolily limetku, jejich kolekce se jmenuje "Twisted Lime". Chtěly v ní zachytit výraznost a pikantnost limety a zároveň její klidnou zelenou barvu.

autorky kreseb Valérie Jurčíková a Lucie Jašková

Limetkovou kolekci jsem nehodnotila moc dobře, tvarově ani materiálově není moc promyšlená. Velké nárameníky do véčka jsou už dlouho out. Líbí se mi ale geometricky členěná zelenobílá plocha evokující rozkrojený citrusový plod - třeba se tady ukazuje budoucí potenciál autorek.

model: Valérie Jurčíková a Lucie Jašková; foto: Hamé

Twisted Lime byla asi jediná kolekce, ke které se hodily zapůjčené boty. Bílé platformy k zelenobílému tropickému modelu sedí.

model: Valérie Jurčíková a Lucie Jašková; foto: Hamé

Linda Havrlíková

(Technická univerzita v Liberci)

Kolekce "Jammin'" Lindy Havrlíkové má v názvu slovní hříčku, která odkazuje na ovocný džem i na jamování, tedy hudební improvizaci typickou pro jazz. Na modely byla využita látka s digitálním potiskem borůvek.

autorka kreseb Linda Havrlíková

Dobrý nápad, skvělá látka, ale na obou modelech mi vadily drobné nedotaženosti, bez nichž by bývaly měly namířeno k dokonalosti. Šedé rukávy, které zřejmě měly narušit výrazně potištěnou plochu, ruší spíš negativně, kalhoty se barevně a materiálem k saku nehodily.

model: Linda Havrlíková; foto: Hamé

Dámský model by byl mnohem hezčí, kdyby se udělal ořez, který by eliminoval klobouk (nehodil se hlavně barevně - tvrdá černá k tlumeným fialovým tónům) a nešťastné boty (ocvočkované béžové semišové platformy).

model: Linda Havrlíková; foto: Hamé

Podotýkám, že u všech modelů jsem přimhouřila oko nad případnými chybami ve zpracování - modely nejsou určené pro zákazníky a autoři jsou studenti, kteří se ještě pořád učí.

Návrháři, kteří se umístili na prvních třech místech, získali finanční odměnu (50 000, 25 000 a 10 000 korun). Všichni se dušovali, že to půjde na další studium a kolekce, tak doufám, že to splní - dobrých návrhářů se zkušenostmi z kurzů s kvalitními pedagogy nebo ze zahraničních stáží u nás ještě pořád mnoho nemáme.

K samotné akci bych poznamenala, že byla velmi dobře zorganizovaná a má nakročeno tomu stát se prestižní soutěží pro návrhářské studenty. Nasvědčuje tomu i zájem o účast, oproti loňskému prvnímu ročníku, kdy se o soutěži ještě tolik nevědělo, letos studenti zaslali do prvního kola několik stovek modelů. Už teď jsem zvědavá, čeho se dočkáme v příštím ročníku.

(Liběna Rochová měla samozřejmě úchvatné šaty ze zajímavého materiálu. Nezeptala jsem se, co je to za látku, a teď toho lituju.)

Autor

Ada

Ada začala psát Módní peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou mnoha článků na Pekle.


Reklama

Líbil se vám článek?

Reklama

 Váš příspěvek
 
Modigliani
781 příspěvků 07.11.14 19:12

Cucoriedkove sako je top.

 
emef
2191 příspěvků 07.11.14 19:34

Líbí se mi nejlíbivější model :-) a borůvka. Limetka vypadá zajímavě na papíře.

 
yourcandy
477 příspěvků 07.11.14 19:41

Patlála matlála, jedním slovem strašný.
Jediný model, který se mi líbí jsou ty žluté retro šaty.

 
extrasikulka
52 příspěvků 16.11.14 13:53

…tady někdo nepochopil o co se jedná!!! Má to být inspirativní a né nositelné. Je to fantazie, art na nějaké téma…

 
LCH  07.11.14 19:53

Sl. Zákoucká to je typický návrh Rochové. Znám ho z prací VOŠONu tuším ročník 2007, co se konzultoval na farmě BP. Plast, spojovací materiál, kruhy, častý motiv.

 
Mirt
422 příspěvků 07.11.14 19:58

Myslím si, že většina z nich má potenciál. Mým favoritem jsou šaty s borůvkovým cákancem, líbí se mi i ty žluté „nejlíbivější“, i když nejde o žádnou novinku. A taky teď toužím po něčem s potiskem borůvek :D
Naopak vítěz soutěže mě nějak neoslovuje… možná kdybych to viděla naživo… A plastové modely (Petra Zákoucká) mě taky nijak neberou, to už pro mě prostě není ani oblečení. S myšlenkou, že žádné dva kusy ovoce nejsou totožné, by se určitě dalo udělat něco lepšího.

Příspěvek upraven 07.11.14 v 20:02

 
marmota-b
529 příspěvků 10.11.14 01:17

Na mě ty pospojované plastové věci skoro působí spíš dojmem, že autorka měla nápad a napasovala ho na ovoce, než že by se ovocem inspirovala… Což tak nemuselo nutně být, ale dělá to ve výsledku ten dojem. Asi že už jsem taky párkrát, byť v úplně jiném kontextu, taky takhle rvala nápad na zadání…

 
motiva
114 příspěvků 07.11.14 20:03

Mně se nejvíc líbí malinová sukně a borůvkové šaty

 
sunnyrain
37 příspěvků 07.11.14 20:06

Vsetky modely su (podla mojho vkusu) otrasne! no najlepsie z toho su tie od Lindy Havrlikovej.

 
emef
2191 příspěvků 07.11.14 20:14

@Mirt Vítěz mi přijde zcela nezajímavý, možná to bude fotkou a v reálu to vypadalo líp. To plastové bych zařadila do kategorie šaty z igelitových pytlů, pet lahví apod. Použití takových netradičních materiálů už je okoukané, ničím nepřekvapí a tady navíc nic moc zpracování.

 
Brunhilde  07.11.14 20:58

Jediná přiměřená inspirace produkcí Hamé je jít za plechovku nebo konzervu. Ta soutěž je postavená na nesmyslné idei. Ovšem sponzor, žeano.

 
extrasikulka
52 příspěvků 16.11.14 13:57

…škoda, že Váš nazor je tak hloupý!:-(

 
pozdni_ctyricitka
147 příspěvků 07.11.14 21:45

Já si myslím, že je dobře, že taková soutěž pro mladé návrháře vůbec je (a bez sponzora by to asi nešlo). Ta děcka mají ještě chuť vyniknout a dobré nápady. S realizací je to občas asi slabší, ale z toho vyrostou. A myslím si, že sponzor mohl mít ještě blbější nápad. Například umělecké a nikoli prvoplánové ztvárnění paštiky Májka by bylo o hodně horší.

 
blacken
2350 příspěvků 07.11.14 22:37

Teda teď nevím, co mě děsí víc, jestli návrhy, nebo komentář k návrhům. Já si původně myslela, že je to nějaký ironický pekelný článek, ale asi jsem doufala marně. Naopak asi jediné, nad čím bych přimhouřila oko já, je ta kiwi teplákovka… jinak děs běs.

 
Go-lightly
3428 příspěvků 08.11.14 15:14

Přesně.

 
Jordaan
6553 příspěvků 07.11.14 23:06

@blacken

akorat ze to rozkrojeny kiwi vypada trochu jako pi.. :-D

 
blacken
2350 příspěvků 07.11.14 23:18

@Jordaan Já teda nevím, v poslední době mám obecně pocit, že se mi vrací puberta. Ale na té mikině to teda fakt nevidím.

 
Jordaan
6553 příspěvků 07.11.14 23:20

@blacken

ja mam dvacet let po puberte, ale vidim ji tam na prvni pohled :-D

 
-Anna-
186 příspěvků 07.11.14 23:56

Ta neschopnost většiny „mladých návrhářů“ solidně a s lehkostí kreslit je zarážející. (Vyjma Nikoly Susové, která je na první pohled úplně jiný level.)

 
extrasikulka
52 příspěvků 16.11.14 14:02

A vy jste gdoooo, že jste takový odborník na kresbu a lehkost…můžete sem vložit prosím nějaký svůj kreativní návrh, nakreslený s lehkostí a profesionalitou? Určitě tu je pro to prostor.

 
Akitaken
4960 příspěvků 08.11.14 09:06

Budu za kacíře… kreslit umí všichni, ale v reálu mě hrůza jímá (viz např. první kolekce.. to toho hocha ožrali moli? A jak může dospělý muž pojmenovat svoje dílo „Mňamí“, na to se už raději neptám).. zvlášť, když čtu, že materiál stojí nekřesťanské peníze.. nešlo by za ně vyrobit něco.. nositelného, co se po přehlídce nevyhodí? Nebo s těmi nacvakávacími plastovými díly bude někdo ještě něco provádět?

Důvod, proč vyhrál, kdo vyhrál, moc nechápu, ale jak tak čtu ten Adin článek, mám pocit, že když se to dobře okecá, i tele se z jalové krávy vymámí…

 
Fatabuna
149 příspěvků 11.11.14 17:50

Dospělý muž asi tráví volný čas na Mimibazaru…

Škoda, že nepojmenoval svoji kolekci „Mňamé“, aby se to aspoň rýmovalo se jménem sponzora.

 
Zoe
316 příspěvků 08.11.14 09:23

Je to velmi těžké zadání. A že se modely nehodí pro běžné nošení je jasné, tady by mělo jít o vyšší level umění.
Mě se nejvíc líbí modely Michaely Matonohové. Jsou výstižné, úsporné a moderní.

 
Akitaken
4960 příspěvků 08.11.14 09:32

Vyšší level umění.. no tak pod tím si představuju trochu něco jiného :)

 
BarcaAri
423 příspěvků 08.11.14 09:52

Zlute saty se mi libi, celkem i to od sl. Matonohove, po uprave i boruvkove modely. Volbu viteze opravdu nechapu. To je ulet.

 
shanin
20 příspěvků 08.11.14 11:34

Líbí se mi Nikola Susová a Michaela Matonohová. Když si člověk představí, že je to ušité z „ideálních“ materiálů a ne z těch, které si můžou autorky dovolit z kapesného, tak je to super.

 
smycka
42 příspěvků 10.11.14 00:23

Ta slecna se jmenuje Mathonova (ne Matonohova), jestli dobre vidim. Asi by nebyla z nove podoby sveho jmena zrovna nadsena:-)

 
shanin
20 příspěvků 10.11.14 09:17

@smycka V článku bylo jméno původně uvedeno chybně. Zato nemůžu já.

 
MP scully  08.11.14 11:39

Moc nechapu, ze se stale jeste nekdo pohorsuje nad sponzoringem. Ve svete je to uplne bezna zalezitost. Nejak si neumim predstavit, kdo by jinak mel prehlidky navrharu - studentu sponzorovat. Charita? Skoly samy, ktera si to vezme na triko? Nebo ma snad ovocne modely dotovat stat? Drzim palce, aby podobnych akci pro talentovane lidi bylo vic (a nemusi se jednat jen o modu, dovedu si predstavit akci pro nadejne architekty, biology nebo treba kuchare).

Z modelu se mi moc libi boruvkove a merunkove saty, limetka vypada zajimave na kresbach.

 
azavina
27 příspěvků 08.11.14 12:25

Krabicoidního vítěze fakt nechápu, příjde mi, že to nemá ani žádný pořádný střih, vizi, prostě nic, ale tak já nejsem návrhář, ani módní guru, takže pravděpodobně postrádám takové to módní třetí oko, které vidí skrytý potenciál modelu.
Ale za sebe říkám, že jako všemi opovrhovaný konzument se mi líbí Janouškova teplákovka a ty vizuálně líbivé žluté retro šatky. Obojí mi přijde nositelné. Samozřejmě chápu, že cílem soutěže bylo vytvořit modely bez opatrnosti a konvenčnosti, z kterých by tryskat kreativita, byť třeba ještě neotesaná a nevytříbená, a vůbec, jde jen o studenty a bla bla bla, ale podle mě je jen tenká hranice mezi neotesanou kreativitou a kýčem.

Příspěvek upraven 08.11.14 v 12:25

 
anonymousse
29 příspěvků 08.11.14 12:37

Ty šaty s borůvkovým cákancem jsou boží! A teplákovka s kiwi podle mě dost nositelná…

 
one_and_only
28 příspěvků 08.11.14 13:07

Pokud bych viděla jen kresebné návrhy, byla bych nadšená. je smutné, jak drasticky se od nich liší reálné provedení.

 
kapka_v_moři
59 příspěvků 11.11.14 08:49

Přesně. Chápu že je to tím, že museli vybírat co nejlevnější materiály, protože kvalitní jim nikdo nezaplatil, ale k čemu to pak je, když z nich nejde vyrobit střih, který nakreslili… Tak to měli být střízlivější v návrhu, když věděli, že to pak nepůjde ušít, o tom to nakonec přece také je.

Na obrázcích jsou vidět různá nařasení, sklady, projmutí, objem… ale ve skutečnosti na modelech nic z toho není, a až na pár výjimek (žluté a borůvkovo-bílé šaty) to na modelkách jen divně visí. Kdybych neviděla ty obrázky, ve kterých ty dobré nápady vidět jsou, tak bych si myslela, že si z nás Ada tím hodnocením (výrazy jako „drobné nedotaženosti“) dělá legraci…

Na kresbách se mi nejvíc líbí modely M. Mathonové a L. Havrlíkové. Zvlášť u Havrlíkové je obrovksý kontrast mezi kresbou a provedením (návrh super, provedení otřesné). Naopak šaty G. Samkové, které jsou ve skutečnosti nejlépe provedeny, se mi na kresbě vůbec nelíbí.

Příspěvek upraven 11.11.14 v 08:50

 
Amun
888 příspěvků 08.11.14 13:13

Abych byla upřímná, když jsem viděla úvodní fotku ke článku, měla jsem za to, že to bude ironický článek na pekelnou módu… A ona to byla fotka vítězného modelu. Nemůžu si pomoct, ale přijde mi spolu s proděravěným sakem úplně nejhorší. Nejvíce se mi líbí žluté retro šaty. Některé modely vypadají celkem hezky na papíře, ale ve výsledku…

 
defilenaiguille
2724 příspěvků 08.11.14 14:48

Žluté šaty mi spíš než meruňku připomínají rozkrojený citron, ale je ovšem dokonalý, včetně té blány (jedna bílá vrstva spodniček), která dělí od sebe měsíčky.
Borůvkové šaty a „hozené“ maliny mě hodně zaujaly, asi by to byl můj favorit. Přijde mi to vtipné a pěkně provedené.

Jsem hrozný zpátečník, plastový model absolutně ne. Možná je to originální a kdesi cosi, ale já si stále oblečení představuji jako kus látky, byť by měla být umělecky roztrhaná, rozstříhaná, omotaná, ohořelá, ale pořád by to byla látka. Plast se mi hodí víc do oblasti bytového designu (nábytek, lampa, dekorace), v oblasti odívání snad jen na gumáky a pláštěnku :-)

 
Go-lightly
3428 příspěvků 08.11.14 15:16

Nějak mi to všecko připomíná dětský maškarní. Nelíbí, moc nelíbí - ale okecat jde všechno.

 
zuzulique
292 příspěvků 10.11.14 16:28

Ja som tiež trochu mimo tohto všetkého…

 
MichaelaMathonova
10 příspěvků 08.11.14 15:44

Pro nás studenty je tato soutěž velice zajímavá. Inspirace ovocem je možnost se rozmáchnout, přihlašují se 2až 5 návrhů modelů s popisem kolekce, volbou materiálů a představou o celkovém stylingu. Finalisté neplatí startovací poplatek a první tři víťezové získají zajímavé finanční ceny a také je celá akce dobře mediálně zpropagovaná. Takže za mě rozhodně super.
Ada to trefila, na materiály jsem měla určitý rozpočet, proto organza není valné kvality. Boty jsem volila z nabídky prodejce na konkrétní pobočce, v ideálním připadě bych k oběma modelům zvolila tělové lodičky s platformou, ale byla jsem ráda, že jsem si boty mohla půjčit a nemusela je kupovat.
Jinak touto cestou děkuji Vám vsěm, kterým se mé modely líbí!
A prosím Adu o změnu zkomoleného příjmení, je to Mathonová

 
Ada Pekelná
971 příspěvků 08.11.14 16:17

Promiň, hned jsem to opravila.

A jsem ráda, že ses ozvala, jak soutěž vidíš jako účastnice. I já jsem ráda, že se našla firma, která si vzala „na triko“ oborovou soutěž právě pro mladé návrháře.

Zdejší komentáře ber jako průřez budoucím zákaznictvem. Ať budeš jednou navrhovat cokoli, na někoho to bude moc a na někoho zase málo.

 
MichaelaMathonova
10 příspěvků 08.11.14 19:34

Já to chápu, myslím, že to že každému z nás se líbí něco jiného je v pořádku. Konstruktivní kritika je přínosem a dobrě myšlená rada člověku vždy pomůže. Ještě bych dodala, že i možnost konzultace s doc. Rochovou byla (pro mě konkrétně) velmi přínosná.

 
marmota-b
529 příspěvků 09.11.14 12:29

Mně se nejvíc líbí právě borůvkový cákanec. Tam totiž i přes tu levnou látku vidím, co by z toho mohlo být, a zároveň je v tom nějaký nápad nejen vizuální, ale i technický (to propletení těch borůvek a barva a její „přetékání“). A zároveň je v tom vidět i možnost nositelnosti. Prostě je to takové akorát.
A pak je mi na vás sympatické, že myslíte na to, aby byly šaty zajímavé i zezadu. :-)
(P. S. Usmívající se smajlíci se tu potvoři spíš smějí. Nemá se smát, má se usmívat.)

Příspěvek upraven 09.11.14 v 12:31

 
Leather lover
339 příspěvků 08.11.14 17:37

Bohužel se mi nelíbí nic. Možná ty borůvky, ale trend velkoformátového tisku všeho možného tu už byl, a to docela nedávno.
Tedy líbí se mi kresby.

Příspěvek upraven 08.11.14 v 17:38

 
kolúch
463 příspěvků 08.11.14 19:38

To prvé modré s priestrihmi viac ako čokoľvek iné pripomína Freda F. v modrom, vrátane oušek :D

 
Draki
112 příspěvků 08.11.14 19:59

Byla jsem nadšená z každé kresby. A až na 2 výjimky zklamaná z každé fotky. Vyjímkami byli fialové šaty M. Mathinivé a žluté šaty G. Samkové. Asi největším zklamáním byly fotky Martina Frančka. Ty kresby jsou úžasné, bez pláštěnky bych ty šaty klidně brala. :)

 
Betynka02
384 příspěvků 10.11.14 06:55

@Draki
Koukám, že jméno slečny návrhářky dává zabrat. :-D

 
MichaelaMathonova
10 příspěvků 13.11.14 21:50

Evidentně :D

 
Betynka02
384 příspěvků 18.11.14 06:55

Jsou jména, která prostě nejsou „obyčejná“. Jsem nositelka jednoho takového… ;-)

 
Draki
112 příspěvků 11.11.14 13:12

Ještě jedna věc - ty návrhy vítězky se mi líbí. Ne na první místo, ale líbí se mi. Takové temné, postapokalyptické, pytlovité. Ale realizace je pro mě naprosto nepochopitelná. Proč se z šátku přes pusu staly nalepené kusy něčeho a ovázaný bolavý zub? :(

A za překlep se omlouvám. Mathonové, samozřejmě. Mám novou - větší - klávesnici to psaní mi ještě nějak nejde. :)

Příspěvek upraven 11.11.14 v 13:15

 
vias
450 příspěvků 08.11.14 21:28

Já myslím, že stejně záleží nejvíc na tom, jak by se ty nápady projevily na nositelném oblečení - mohlo by to být tisíce způsoby a každá kolekce by mohla být skvělá nebo hrozná. Proto je pro laiky tato přehlídka podle mě nehodnotitelná a proto taky nejvíc hlasů dostal ten nositelný model šatů. To, jak by se ostatní témata dala zpracovat, aby to bylo hezké a nositelné, už patří nějak do fantazie samotných návrhářů a možná dalších lidí pohybujících se profesionálně v tomto oboru.

 
Robena
1257 příspěvků 09.11.14 00:18

Skladam poklonu vsem ucastnikum zajezdu. Vetsina praci se mi nelibi, ale musim obdivovat jejich napady. Kdyz jsem precetla zadani, tak jedine, co me napadlo (a co jsem ocekavala), byly zlute saty ve tvaru hrusky, na hlave hneda radiovka se stopkou a na zadnici hnedy bubak (zbytek okveti).
Klobouk dolu a ze me tedy navrharka nebude.

 
Helenuše
272 příspěvků 09.11.14 08:11

Jsem stará konzerva. Nemám ráda „umění pro umění“, bez nějakého smyslu. Takže naprosto mimo mi přijde ta plastová stavebnice. Stejně tak nechápu vítězku. Opravdu líbí se mi jen pár kousků. ROzhodně nepochybuji o malinách a borůvkách. To si dovedu obojí představit, že bych si s chutí vzala na sebe, mít na to postavu. Pak mě pobavila ta kiwi teplákovka a ananasová vesta. Není to sice střihová invence, ale tak nějak mi oboje tohle oblečení zlepšje náladu. Představuju si, že ho na sobě má někdo naprosto pohodový (nemyslím modela na přehlídce, ale pak skutečného zákazníka), kdo si ze sebe umí udělat legraci. Zde oblíbené žluté šaty mě až tak úplně nezaujaly, ale aspoň nejsou pekelné. Narozdíl od většiny ostatních modelů.

 
Fejgele
33 příspěvků 09.11.14 10:07

@Robena Opravdu jsem se od srdce zasmála:)))Stejnou fantazií oplývám také.

 
SagaN  09.11.14 11:50

Extravagance a kreativita je dobrá věc - ale když se jedná o soutěž návrhářů (oděvů), neměly by se ty modely dát i nosit?! Jako splácat pár umělohmotných dílů a vydávat to za umělecky neotřelý počinek, to už je zoufalství..

Jediné kousky, které (podle mě) snesou označení „oblečení“, jsou ty žluté oceněné na FB, a pak ty borůvkové s číslem 3. Boty k nim jsou ovšem děsné.

Všechny ostatní by se uplatnily leda tak na maškarním pro mateřskou školku. Jedna nohavice kratší - to je přece taková legrace! Ha ha ha! A hele - támhle někdo vypadá jako kiwi! Buhehe!

 
Cleira
112 příspěvků 11.11.14 09:51

Máte pocit, že přehlídkové kolekce světových návrhářů jsou bezvýhradně nositelné???
Já jsem z těch komentářů tady naprosto šokovaná!
Myslím, že Ada v článku řádně zdůraznila, že se jednalo o kreativní soutěž STUDENTŮ, kteří mají možnost ukázat svoji práci, svoje nápady, svoje vize a za to získat finanční výhru, která jim může dost pomoct.

Je pro mě dost nepochopitelné, že se zrovna na téhle stránce řeší, že jsou ty věci nenositelné. Připadám si, jako bych četla diskuzi nudících se důchodců na portále Novinky.cz

 
Oskarka55
10 příspěvků 12.11.14 11:56

Moje řeč.

 
Fuflík
206 příspěvků 09.11.14 16:06

Milan Flíček se inspiroval svým příjmením o plesnivé borůvce si vymyslel pohádku, náčrty se mu válely už dlouho na dně šuplíku a ještě teď se směje tomu, jak to tak někdo vážně prezentoval.
Celkově nic moc, ale já bych se kvůli čemukoli od výrobce paštik taky nenamáhala. (Co ti mají společného s módou, nebo uměním? Krom toho, že se tak dělají hezcí, jako Babiš koblihou.)
Někteří to aspoň pěkně načrtli.

EDIT: Dnes bych se soutěže pořádanou výrobcem žrasa neúčastnila ani za milion a to i kdyby se mi v šuplíku válely geniální návrhy předurčené zvítězit. Radši bych je naházela do krbu. Smutné je, jak to připadá všem normální. Kdo jiný by to pořádal, když kromě korporaci nemá prachy nikdo, tak jim lezme do zadku, jistě…příště takhle už budete všichni kreativně navrhovat jen obaly na konzervy a reklamy na ně a ještě pěkně podle průzkumu trhu, takže nic hranatého a příjemné okrové barvy.

Příspěvek upraven 09.11.14 v 16:45

 
Fuflík
206 příspěvků 09.11.14 17:14

Jako bonus bych se vůbec nedivila, kdyby si to paštikáři, kromě té reklamy, co si tím dělají, ještě odepsali někde z daní a tak to vlastně stejně zaplatil stát. Ale všichni jim ohromě děkujme, že dělají soutěž. Kdyby podporovali mladé talenty ve svém oboru, tak mě to tak nežere, ale to není tak vidět jako přehlídka.

 
Ada Pekelná
971 příspěvků 09.11.14 19:07

@Fuflík Takovéhle akce se bez sponzorů neobejdou. Vůbec každá nefiremní akce, počínaje školními besídkami v místním divadle a konče hokejovou ligou, má svoje sponzory, protože jinak by se vůbec nemohla konat. I vysoce prestižní přehlídky London College of Fashion, které probíhají na fashion weeku, jsou financovány z prostředků, jež škola získá dárců a sponzorů. Pohrdavé narážky na paštikáře nejsou na místě.

@KonvickaCajova Návrháři by měli znát trendy a reflektovat je. Málokdo je tak geniální, aby byl schopen tvořit bez znalosti aktuálního kontextu (i historie, když o tom mluvíme). Nejde o slepé napodobování, ale o nové rozvíjení a posouvání. Vezmeš trend, přidáš něco svého, někdo další to vezme po tobě a zase něco přidá…

 
andiedvorakova
331 příspěvků 09.11.14 16:49

Já nevím. Skutečně ne. Mám z toho dost jiné dojmy než Ada.

Ti návrháři umí šít. A to je tak vše.
Estetická (a umělecká) hodnota je u všech modelů na nule. Dobrá polovina tvůrců postrádá vkus. Třeba pan Flíček. Co vypadá na papíře dobře, nemusí tak vypadat i ve skutečnosti. To by ale dobrému návrháři mělo dojít. Stejný problém má i vítězka. Na papíře to vypadá dobře. Realita je prostě (minimálně) rozpačitá. Nositelné to není, uměleckého nebo nového v tom také nic není. Úplně bez nápadu je tvoření z plastu. Tam je hned jasné, že to není určeno k nošení, takže by to mělo mít alespoň nějakou uměleckou hodnotu. Tohle je ale přesně to, co ji nemá. Limetkové kolekci by pomohlo, kdyby autorka ta „ramena“ vyztužila, aby stála jako na návrzích.

Celkově mi připadá, že se většina autorů (obzvlášť vítězka) zapomněla na to, že by se návrh modelu měl přizpůsobit tomu, jaké látky mám k dispozici. A také by nebylo od věci být v nákresech realističtější vzhledem k tomu, čeho jsem ve skutečnosti schopná. Rozdíl mezi návrhem vítězky a konkrétním zpracování je propastný. Takové umělecké návrhy jsou v pořádku u slavných návrhářů, kteří jsou schopní přenést tu atmosféru z obrázku do skutečného modelu, ačkoliv třeba úplně přesně nekopíruje předlohu. To se tady podařilo snad jen panu Janouškovi. Asi proto, že byl schopný se na svou tvorbu dívat kriticky. Takže se mu to nevymklo z rukou.

Ta soutěž určitě má smysl, to ano. Pro kohokoliv, kdo má tu odvahu tvořit (ať už jde o psaní, malování, sochání, hraní divadla, zpívání atd.), tedy dělat v životě i něco víc, než ostatní, kteří ho stráví pracováním a vychováváním dětí, by mělo existovat víc příležitostí vyniknout. I za cenu toho, že skutečný talent se objeví málokdy a že většinou to bude takto rozpačité. Nechápu názory, které tvrdí, že je zbytečné do tohohle cpát peníze. Do čeho to tedy není zbytečné cpát? Kdyby se přestaly dávat peníze na kulturní záležitosti a přestali se podporovat umělci (i když zpočátku jim třeba trvá, než se najdou a dokážou oslovit), to, co by zbylo z života, by bylo hodně smutné. Škoda, že ač to valná většina téhle země zažívá, nějak není schopná zjistit, odkud se bere ten pocit, že mají nudné a šedé životy, v nichž se vlastně nic neděje (odmyslím-li nevěry, ztráty práce, odchody dětí z domova a podobné, vesměs negativní, záležitosti). Dělo by se, kdyby byli lidé ochotní dělat i ty věci, co jsou „navíc“ a nemají z nich žádný materiální užitek. Takže za mě má tahle přehlídka zelenou. A věřím, že alespoň někteří soutěžící se budou zlepšovat :)

 
KonvickaCajova
5 příspěvků 09.11.14 18:40

Z mladých nadějných návrhářů má tryskat kreativita a současně jsou povinni následovat trendy? Já tomu nerozumím. Jsou zrovna v kurzu - tedy někdo, kdo se už prosadil takové na danou sezónu navrhuje (chápu to dobře?) - oversized modely, takže všichni, kdo chtějí něco znamenat, budou vytvářet oversized modely? Nejvyšší hodnocení dostanou ti, co nejlépe napodobují modely těch, kdo jsou zrovna slavní (stanovují trendy)? Nemělo by to být spíš tak, že se může prosadit ten, kdo jde vlastní cestou? Ale třeba jsem úplně mimo, protože trendům nerozumím a jsou mi jedno.
Za mě „borůvkové“ šaty M. Mathonové, líbí se mi nápad i realizace.
Edit: Omlouvám se, špatně vloženo, má to být samostatný příspěvek, ne reakce.

Příspěvek upraven 09.11.14 v 18:42

 
Karin
3441 příspěvků 1 inzerát 11.11.14 10:19

Trend není mustr, trend je směr vývoje. (A @andiedvorakova o trendech nic nepíše.)
Jděte svou cestou, ale trendy mějte na zřeteli.

 
kapka_v_moři
59 příspěvků 11.11.14 09:02

100% souhlasím s tím, co jste napsala v druhém odstavci. Také bych možná dokázala pastelkami nakreslit hezké šaty, ale už nemám ty znalosti, abych věděla, zda by bylo možné je ušít a jak, jaká látka by byla vhodná k docílení určitého efektu apod. Architekt přece taky musí vědět něco o stavebních materiálech, k čemu jinak návrhy domů, které nejdou postavit…

 
SagaN  09.11.14 19:36

@Fuflík
„Kdyby podporovali mladé talenty ve svém oboru, tak mě to tak nežere, ale to není tak vidět jako přehlídka.“

Rovněž bych předpokládala, že soutěž v oblasti módy bude sponzorovat spíš nějaká související značka - dejme tomu Pietro Filipi, nebo Triola… nebo aspoň výrobce hadrů na podlahu :-)
Co to má společného s paštikami, taky nechápu. Smutné je, že i těm soutěžícím je to jedno (komu dělají reklamu). Dneska jdou všichni s každým, kdo jim ukáže prachy… a pak musejí skákat, jak píská, t. j. splnit i sebepitomější zadání.

 
Cleira
112 příspěvků 11.11.14 10:17

Je vidět, že jste ještě nikdy nic nepořádala… Špatně si kladete otázku. Není špatně to, že módní přehlídku mladých studentů sponzoruje firma z jiného oboru. Je špatně, že žádná firma z oboru nechce tuto přehlídku sponzorovat. Tohle se děje dnes a denně u spousty dalších jiných akcí. Kdyby všichni byli tak oduševnělí a „nesnižovali“ se k nabízeným penězům od nesouvisejících firem, tak se prostě 90% všech akcí nedělá. Ostatně co má třeba společného minerální voda se soutěží krásy? Co má společného firma vyrábějící umělá dochucovadla s gastronomickou soutěží mladých kuchařů???
Bydlím v Humpolci a pivovar Bernard tu podporuje skoro všechny konané akce. Nebýt jeho, je tu mrtvo.
To je prostě realita dneška. Pokud organizujete jakoukoliv akci, jste prostě ráda za to, že se vám nějaké peníze podaří získat. To je pozadí, které spousta lidí nevidí.

 
terator
5 příspěvků 09.11.14 19:36

Stejným nadšením jak Ada rozhodně neoplývám některé návrhy jsou zajímavé a ambiciózní ale provedení… no chtělo by to asi trošku sebekritiky a přiznat si že na to nemám řemeslně možná ano ale když není na materiál tak se návrh přece musí přispůsobit možnostem. Jako jeden ze vzorku budoucího zákaznictva za sebe říkám že ne a rozhodně to není tím že by mi chyběla odvaha. A ještě ke sponzorovi. Je fajn že Hamé sponzoruje soutěž pro mladé návrháře ale to je takasi všechno. Náklady si odepíšou z daní mají z toho jakous takous reklamu a snad nikdo nemůže říct že to dělají naprosto nezjištně ostatně jako jakýkoliv sponzor takže kdyby to sponzoroval výrobce kondomů nebo pronajímatel veřejných toalet taky by to vyšlo nastejno… i když aspoň téma by pravděpodobně bylo zajímavější

 
LCH  09.11.14 20:14

Myslím Ado, že jste se tu dostala hned mezi několik mlýnských kamenů a to hodně natěsno. Přiznávám, že bych sám moc nevěděl co vlastně dělat. Teda věděl, nenapsal tentokrát článek.

  • většina těch věcí působí pekelně a nebýt pod tím podepsán kdo je, ztrháte to a klidně ty paštikářky použijete
  • výtvarný projev a kvalita zpracování je fakt rozdílný pojem a je to vidět
  • jestli mají potenciál, tak maximálně dva…tohle měli dělat lidi z UMPRUM nebo VOŠONu, kde je ten potenciál úplně někde jinde (otázka jestli by chtěli)
  • jenže co napsat, když je u toho L. Rochová, která tedy opravdu hodně dokázala a lze ji na rozdíl od některých arogantních kolegyň vidět jako opravdu kvalitního odborníka, charakterního člověka, podporovatele mladých tvůrců i charity? A navíc lidi z módy jsou buď pitbullové nebo jorkšíráci. Kdo jasně vítězí noblesou a klidem vlastní převahy je jasné.
  • článek vyzněl jasně: Peklo a nenáviděné neduhy platí jak pro koho, já Ada rozhoduji..nic nového pod sluncem.
  • nepochybuji, že to ustojíte, protože ano může být ne a ne ano, pokud ho párkrát otočíme jako ne a pak ano…
  • jen konstatování, jsem tu s vědomím, že pes může mít blechy, pekelnice blbou náladu a modrá může vyznívat oranžově…jedem dál :)

Příspěvek upraven 09.11.14 v 20:15

 
Ada Pekelná
971 příspěvků 09.11.14 21:30

@LCH
„Většina těch věcí působí pekelně a nebýt pod tím podepsán kdo je, ztrháte to a klidně ty paštikářky použijete“

To by platilo, kdyby se to autoři pokoušeli prodávat, kdyby šlo o přehlídku oblečení určeného k nošení. Tohle je kreativní šou návrhářských studentů. Není to poprvé, co o takové akci píšu, viz starší článek o soutěži Top Styl Designer: http://www.modnipeklo.cz/…yl-designer/

Ještě bych možná měla podotknout, že jsem za účast v porotě dostala košíček marmelád, takže do toho výčtu můžeš ještě napsat, že si Ada nechala zaplatit za reklamu.

 
MP scully  09.11.14 22:02

Bohuzel, v CR zkratka porad plati, ze cokoliv, co jen trochu zavani penezi, je sproste slovo. Sponzoring to schyta i kdyby to byla firma, ktera stavi biofarmy v Kambodzi a dovazi sem fair trade kokosy. Jednou sponzorujes, jsi kapitalista, pastikar a vyzirka a mas ty penize radsi dat na neco uzitecneho (= abych z nich taky neco mel JA, protoze ja nenavrhuju odevy, do souteze se nehlasim, Hame vyrobky vlastne nekupuju, a tak na tom jsem strasne skodnej). Navic v tom urcite hloda i kousek toho, ze jste zacinala pred lety jen trochu skodolibym blogem a dnes vas zvou na podobne akce, kde sedite v porote s Libenou Rochovou (no koho by to nedozralo, i kdyz jde jenom o pitomej kosicek marmelad, ze jo?!) =D =D

Příspěvek upraven 09.11.14 v 22:12

 
Zuzulli
707 příspěvků 09.11.14 21:43

@Fuflík Je velice osvěžující číst Vaše příspěvky s velmi pozitivním a nedepresivním pohledem na svět. (sarkasmus, samozřejmě)

 
LCH  09.11.14 21:57

@Ada Pekelná Myslím si, že mi rozumíte, už proto používáte to hrocení. Je fakt, že pokud vás uspokojí Hamé marmelády, lze to použít jako jisté vodítko, a proto díky za otevřenost.

 
Akitaken
4960 příspěvků 09.11.14 22:02

On bude možná tak trochu problém v tom, že co je pekelné jednou, by tak nějak mělo být pekelné vždycky (?)
Proč při dnešním nedostatku kvalitní a hezké konfekce a při té nadprodukci příšerných hader, dík které se plýtvá zdroji přírodními, výrobními a lidskými (o tom tady článek byl taky), je naprosto v pořádku, když se to samé dělá pro návrhářskou soutěž (navíc s nálepkou „kreativita“).

Já se chci sobecky koukat na něco nositelného z kvalitních materiálů, co bych si třeba i eventuálně zakoupila. Ale když to nikdo nepodporuje?

Takže za mě: styl, jakým je napsaný tento článek, taky nechápu..

Příspěvek upraven 09.11.14 v 22:02

 
Ada Pekelná
971 příspěvků 09.11.14 22:16

@Akitaken: mezi statisíci kusů oblečení pro obchodní řetězce a několika modely pro soutěž je přece rozdíl.

Články o nositelném oblečení tu jsou, i s tipy na obchody (které musíme podporovat hlavně my, zákazníci, ne sponzoři). Jinak reprezentativní výstavou takového sortimentu je třeba Designblok, tam najdeš oblečení, které je kreativní, ale zároveň designem i zpracováním dělané na nošení. Všechno má svoje místo.

 
Akitaken
4960 příspěvků 09.11.14 22:23

Mě ta otázka sponzoringu od Hamé vůbec nevadí, o tom můj příspěvek nebyl. :-)

Samozřejmě mezi konfekcí a soutěží je rozdíl, ale upřímně, Ado, opravdu bys, kdyby Ti někdo z nás poslal fotku vítězného modelu, kterou udělal někde na ulici (třeba na Svoboďáku), měla na věc stejný názor?

 
MP scully  09.11.14 22:30

Ale tyhle modely prece nejsou urcene pro potkani na Svobodaku…Osobne se mi vitezny model taky nijak extra nelibi, obzvlast bych utrhla ty nelichotive kusy papiru nebo ceho na tvarich, ale je mi jasne, ze na denni noseni to nebude, ostatne ani na vecerni ne. O tom prece ta prehlidka nebyla.

Za mne je pekna inspirace boruvkove barvy s bilou, jako byla na tech jednech satech. Snad ji nezapomenu do doby, nez zase na jare vytahnu bile kalhoty a pokusim se najit top v podobnem odstinu.

Příspěvek upraven 09.11.14 v 22:44

 
Akitaken
4960 příspěvků 09.11.14 22:35

Fajn, zkusím to napsat ještě jinak.. :-)

Moje pointa:
Proč je OK vypadat jako strašidlo z popelnice na módní přehlídce, ale není OK vypadat jako to samé strašidlo na ulici?

 
kolúch
463 příspěvků 10.11.14 11:30

A viete, že aj modnych prehliadok je viac levelov? Vás tipujem na taký Dusseldorf, tam by sa Vám mohlo celkom páčiť :) Pre mňa boli tí mladí moc u zemi, mohli sa odviazať aj viac.

 
shanin
20 příspěvků 09.11.14 22:54

@Akitaken Všechny modely na světě nejsou určené k promenování se na Svoboďáku.

Co když budou chtít autoři navrhovat divadelní a filmové kostýmy? Mají se na soutěže hlásit s tvídovými saky a pouzdrovými sukněmi?

 
Go-lightly
3428 příspěvků 09.11.14 23:22

Tyhle výtvory by byly šeredné i jako divadelní kostýmy. Nepřipadá mi, že by soutěž zrovna oplývala talenty. Proti sponzoringu nic nemám a dovedu si představit vtipné a pěkné šaty inspirované ovocem. Soutěžící zřejmě ne. Fakt je to na úrovni maškarních kostýmů pro předškoláky, spíchnutých babičkou.

 
Bačavelmistarý
112 příspěvků 11.11.14 09:29

Souhlasím. Mně přijde, že Ada tady nadšeně hýká nad něčím, co by v jiném případě - kdyby si něco podobného dovolil „vytvořit“ někdo z Fleru - s opovržením ztrhala. A proč? Není to náhodou tím, že zrovna zde ji přizvali do poroty aneb koho chleba jíš, toho píseň zpívej? :-) Nechápu, jaký je rozdíl mezi tím, když nějakou hrůzu vytvoří švadlena, co se snaží si přivydělat internetovým prodejem a když to udělá někdo kdo má na to „papír“? Podle mě to spíš hraje v neprospěch toho oficiálního „tvůrce“ - když už na to mám papír (nebo to studuji), tak ale přeci sakra makám, aby to nějak vypadalo, ne?
Takže podle mě tento článek je dost směšný a trapný, a ještě o to víc, když si uvědomíme, KDO některé pěkné a skutečně zajímavé modely zkritizoval jako prvoplánové a málo kreativní (a ano, myslím konkrétně tu ananasovou vestu a kiwi-teplákovku).

 
HannaJosefsson
25 příspěvků 09.11.14 22:42

Na papire vypada vetsina napadu zajimave; v realnem provedeni se mne teda libily jenom - ale za to hooodne - organzy slecny Mathonove. Suverenni!!!

 
Betynka02
384 příspěvků 10.11.14 07:13

@HannaJosefsson
„Na papire vypada vetsina napadu zajimave“
Souhlas.
Chápu, že materiál je drahý, ale spíš se měli tvůrci přizpůsobit tomu, co je k mání a podle toho tvořit, protože je velká škoda, že z velké většiny vylezlo něco jiného oproti kreslenému návrhu.

Když si chci něco ušít, jdu nejprve do obchodu s látkami. Moc mých představ dojelo na tom, že to není z čeho ušít!!

 
LCH  09.11.14 23:00

@Akitaken Obdivuji Vaše nasazení. Myslím, že to nejde vysvětlit, protože tohle už není o argumentaci, ale o „politice“ a ta má na jednu věc vždy dva zásadní správné názory. Něco ve stylu, že se tu proti orvaným džínům bude protestovat do chvíle, než je MP bude prodávat. Srovnat tu Hamé akci s Designblokem, ať už jakkoliv pak nepotřebuje žádný komentář.

 
MP scully  09.11.14 23:16

No a? Platite snad Modni Peklo? Modni Peklo je blog. Takze neco jako internetovy denicek, kde si autorka muze psat, co chce. Ada neni zadny samozvany modni guru. Modni peklo neurcuje trendy. Je to zkratka jen zaliba jedne (ok, kdyz pocitam spolupracovnice, nekolika) slecen, nic vic. Tak jako je spousta napriklad kucharskych blogu. Nebo blog 1000veci, comeserou. Ada ty trendy neurcuje, jen o nich pise. Jeji nazor je jen jeji subjektivni nazor. Svuj nazor neprodava - ergo penize ze sveho blogu netezi (aby nejakou dobrou dusi nenapadlo srovnani s blogem treba blahe pameti Martiny Soukupove). Tak v cem je problem?

 
Akitaken
4960 příspěvků 10.11.14 09:00

Znamená to, že nesmíme s některými částmi tohoto (či jiných blogů) nesouhlasit? :-)

Já už nerozumím asi ničemu, takže se zdržuju dalšího hlasování.

 
LCH  09.11.14 23:06

@shanin Ano, to není ani půlka HC kolekce, přesto z ní vytuší a vycítí potenciál každý, kdo se o to jen trochu zajímá. A její hodnota je v tom, že střih, barvy, silueta a základní prvky se použijí pro kolekci, kterou pak v ulicích potkáte…proto se to dělá a k tomu slouží ten demonstrovaný přesah.:)

 
shanin
20 příspěvků 09.11.14 23:12

@LCH To tím mám na mysli…

 
shanin
20 příspěvků 09.11.14 23:25

@Go-lightly Co člověk, to názor.

 
LCH  09.11.14 23:44

@MP scully No b? To jste se v tom tleskání ale pěkně zamotala. :) :)

 
BEZDOMOVEC
1674 příspěvků 10.11.14 06:08

Žasnu, kolik je tady odborníků!

 
lindiste
348 příspěvků 10.11.14 06:59

Tak zrovna to „prvoplánové“ kiwi a ananas (jak to, že borůvky jako prvoplánové označené nejsou?) se mi líbí nejvíc, podle mě to působí nejkompaktněji. Jinak mám spíš rozpačitý pocit, hodně detailů vypadá dost samoúčelně, někdy až flerovsky či klírovsky.
Nevím ovšem, kolik měli studenti času na přípravu a výrobu, takže to nemůžu úplně ztrhat, navíc u studentů, kteří mají ještě všechno před sebou, se dá zamhouřit oko či obě. Ale přiznávám, že jsem čekala trochu víc…

 
Markymar
94 příspěvků 10.11.14 08:19

Asi jsem dost nepozorný čtenář, ale kdo to tedy vyhrál?
Jinak jsem taky trochu zklamaná a to všichni prošli nějakými talentovkami, studují to a ještě konzultovali..

 
Mylady2
12409 příspěvků 10.11.14 08:46

To je zase hnoje

 
Karin
3441 příspěvků 1 inzerát 11.11.14 10:00

V článku, nebo v diskusi? :D

 
Karin
3441 příspěvků 1 inzerát 10.11.14 10:00

Nemohu si pomoct - a nechci psát nic ošklivého, protože kreativita je rozhodně pozitivní vlastnost - ale já tuhle oděvní tvorbu prostě nedokážu ocenit, byť vím že to musím brát spíš jako umění než jako řemeslo. Já prostě víc než tyhle výtrysky fantazie ocením člověka, který má perfektně zvládnuté řemeslo, umí správně vybrat materiál, dovede vymyslet střih a ušije dobrý kus oblečení, protože prostě ví, jak na to. Tak doufám, že se tohle ti studenti taky učí. A kdyby záleželo jen na mě, tak vůbec nemusejí být kreativní. Mně stačí kvalitní kousek, já už si ho případně dokreativním sama nějakými doplňky :D

 
Brunhilde  10.11.14 10:19

A kdyby soutěž sponzoroval Arcelor Mittal, inspirací by byl ingot, kdyby Vulkán Hrádek nad Nisou, ehm, tak co pak?
Potíž je v samotné soutěži, už v tom, že si sponzor dal takový požadavek. To už není kreativita, to je zadání, což je trochu rozdíl. Když tvůrce neví, co by stvořil, pak to není tvůrce ale řemeslník a pak nechť soutěží na trhu o zákazníky a nenazývá se tvůrcem, nýbrž krejčím (že jich moc není, těch dobrých).
Však i Mercedes se vyřádil na poli sponzoringu módní akce a nevšimla jsem si žádných zalomených hřídelů v předváděných modelech.
Je to prostě takové hezky česky upatlané, tenhle článek tomu jen nasadil korunu.

 
Adeena
1236 příspěvků 10.11.14 10:49

Mně se 90% modelů nelíbí, návrhy ještě jdou, některé i zajímavé, ale to provedení… Moc se to neliší od zde pranýřovaných maloměstských módních přehlídek.

 
Siv11
191 příspěvků 10.11.14 14:44

Asi jsem zhýčkaná sledováním x sezón „Project Runway“, ale opravdu to na mě nezapůsobilo dobře. Rozdíl mezi nákresy a konečnými modely je dost děsivý. Řekla bych „umí kreslit, šít už tolik ne“. Hodně to jde vidět u té limetky. Myslím si, že inspirativní věci by měly být inspirativní, ne ošklivé. A na závěr pár obrázků z jednoho dílu projectu runway, kdy soutěžící dostali pytel od brambor a měli z něj udělat šaty. Tomuhle já říkám kreativita :-).

Příspěvek upraven 10.11.14 v 15:06

 
shanin
20 příspěvků 10.11.14 14:54

Není fér vyčítat okresnímu přeboru, že nehraje jako extraliga. ;-)

 
Siv11
191 příspěvků 10.11.14 15:06

Tak jasně :-). Ale některým ze soutěžících bylo kolem dvaceti :-).

 
shanin
20 příspěvků 10.11.14 15:19

Časem se vytříbí. A když ne, tak se budou holt živit něčím jiným. A když ne a budou to prodávat na Fleru, tak PAK teprve bych je kritizovala v Módním pekle. ;-)

Příspěvek upraven 10.11.14 v 15:19

 
Go-lightly
3428 příspěvků 10.11.14 17:51

@Siv11 Tak tohle je fakt dost dobré! Tak si představuji kreativitu.

Příspěvek upraven 10.11.14 v 17:51

 
Oskarka55
10 příspěvků 11.11.14 09:55

Nápad je vtipný, ale střihově nic objevného, kvalitu krejčovského zpracování z obrázků nelze posoudit a jeden pytel běžné velikosti asi nestačil. Koupili byste některý z modelů, nosili jej a kam.

 
Siv11
191 příspěvků 11.11.14 11:06

Kromě posledních bych brala všecky. Samozřejmě bych preferovala jiný materiál než pytel od brambor :-D. Jinak opravdu měli jeden velký pytel od brambor, který jejich modelkám sahal nad kolena. Je to soutěž, reality show, ty úkoly bývají náročné a pracují a vymýšlí docela ve stresu. Po každém úkolu jeden soutěžící odpadá. Poslední tři jdou do finále, to znamená, že dostanou finance na vytvoření vlastní kolekce (10 kusů), která bude předvedena na New York Fashion Week. Nejlepší kolekce vyhrává (autor dostane finance a marketingovou podporu na rozjezd vlastní značky). Docela dobře se na to kouká :-).

 
notrends
514 příspěvků 10.11.14 14:45

Borůvkové modely super ale jinak jsem se přenesla do mládí do éry Libereckého Mladého modního tvůrce, kdy jedna delší nohavice na kratasech byla fakt bomba. ale dnes???

 
Fejgele
33 příspěvků 10.11.14 18:30
Smutná pravda

@Fuflík a nic víc už dodat nemohu-řekla jste vše. Jen je mi líto, že ti mladí tvůrci moc na výběr nemají, ach jo.

 
Jiná Realita
13791 příspěvků 10.11.14 19:40

Já jsem se vždycky naivně domnívala, že člověk se má nejdřív naučit šít, kvalitně ovládnout řemeslo, a pak má přejít k umění.

bohužel, už chápu, proč to v módě tak vypadá. kdejaká puberťačka si něco načmárá na papír, pak secvakne látku sešívačkou a má model. že neumí ani rovný lem, to je úplně jedno, stejně nikdy nic nositelného nevyrobí…

 
Go-lightly
3428 příspěvků 10.11.14 21:23

…protože proč by se namáhala dobře šít, to umí každá švadlena, ona přece vytváří umělecký přesah.

 
Ivicca
11 příspěvků 10.11.14 20:41

Boze toto by som aj ja vedela. OK, ide o kreativitu atd., ze veci z prehliadok nie su na nosenie atd., mam iba otazocku: Nie je tazsie vytvorit nieco kreativne, co sa da aj nosit?! Takto oni iba stvoria nieco take strasne ako ta vec co ma ten vampir pri ustach, aby boli co najsialenejsi a teda najkreativnejsi, a akoze teraz mi niekto najdite, co by sa dalo aj nosit, ak nieco.

 
Bačavelmistarý
112 příspěvků 11.11.14 08:32

Tak mně se líbí ta děrovaná pyžama od Martina Flíčka a modely Zdeňka Janouška, je to vtipné a pokud by se to vyrábělo sériově, dalo by se to i nosit. A ananasovou vestu bych si klidně i koupila, přijde mi zajímavá;-). A pak jsou moc pěkné ty žluté šaty. Borůvkové sako by bylo taky fajn, kdyby nemělo ty rukávy přešmiknuté v půli a kdyby modelovi dobře padlo, jaksi divně to na něm visí a to se mi na něm nelíbí. Ale materiál vypadá dobře. Ostatní je humus a nejhorší je Adin favorit - červené cosi přes bílé plandavé kalhoty.

Příspěvek upraven 11.11.14 v 10:15

 
kapka_v_moři
59 příspěvků 11.11.14 09:16

Poněkud mě zarazila ta prosvítající puntíkovaná podprsenka u modelky v žluto-modrém plastovém modelu. To snad být nemuselo… Nebo je to snad schválně??

Příspěvek upraven 11.11.14 v 09:17

 
Oskarka55
10 příspěvků 11.11.14 10:15

Zaráží mě tak snůška negativních ohlasů. Zajímalo by mě, kolik z vás „kritiků“ má lepší nápady, umí lépe kreslit, lépe šít. Jsou to studenti a zatím je to hra s barvou, tvarem, materiálem. Je dobře, že mají prostor se předvést a porovnávat. A ti, co diskutují o nositelnosti jsou zcela mimo. Vždyť i přehlídkové modely renomovaných návrhářů se musí „očesat a učesat“ aby pak mohly být ušity jako nositelný model.

 
Jiná Realita
13791 příspěvků 11.11.14 11:04

Kreslím docela fakt dobře. dokonce umím i vyšívat :D

nicméně ke kritice nepotřebujete být v daném oboru lepší, než kritizovaný objekt. mít velmi dobré kritické oko může mít i člověk, který neumí ani udržet jehlu v ruce.

a chválit někoho jen proto, že se o něco pokusil, i když to vypadá děsně, není dobrá cesta. je to cesta do pekel vzájemným poplácáváním se nad odfláknutou prací.

 
terator
5 příspěvků 11.11.14 16:19

Ale prosim Vás hra s barvou? Kombinace něčeho s bílou, žlutá s hnědou případně se zelenou a žlutá s modrou a růžovou… No tak tam nic moc inovátorského není. Hra s tvarem tak tam to taky nějak nevyšlo většina modelů vypadá spíš splihle ale ano tady se najdou výjimky. A hra s materiálem? Přiznejmesi že když není pořádný materiál tak není s čím si hrát a to je škoda všechno je to takové organzovité a lesklé prostě přesně takové co by se tady u jinéh článku kritizovalo.

Příspěvek upraven 11.11.14 v 16:21

 
ming_xing
1212 příspěvků 11.11.14 10:54

U nas v CR je to stale o tom samem dokola.. radoby originalita, „neobvykle“ materialy. vysledkem je totalni nesmyslny mismas a mundury nepouzitelne ani jako inspirace pro cokoliv umirnenejsiho. hruza, holt zrejme nejsme narod navrharu, ale jakasi tvorilkovska enklava. premyslim, jak by se se zadanym tematem poprali designeri skutecni.. no schvalne, zkuste si predstavit, co za sweet fashion by vylezlo treba.. od Diora :P

 
linda21
71 příspěvků 23.11.14 15:44

…od Diora jsem našla toto: podzim 2011 kolekce Fruit Basket (líbí se mi růžové šaty s oranžovými průstřihy) http://www.trendhunter.com/…or-fall-2011
a leden 2008 klobouky ve tvaru mísy na ovoce (ovšem i oblečení k tématu ovoce celkem sedí) http://www.theguardian.com/…-2008-review

 
linda21
71 příspěvků 13.04.15 12:16

…pokud by to náhodou ještě někdo po tak dlouhé době četl, tak jsem narazila ještě na tyto pomerančové šaty:
 http://www.philamuseum.org/…011/411.html?…

 
BP0991
213 příspěvků 12.11.14 13:48

Když jsem viděla ty návrhy, řekla jsem si woow..to by se dalo udělat úžasně..a pak vidím realitu a byla jsem zklamaná. Ale beru to, jsou to začátečníci a ne profesionálové.
Musím však říct, že nejvíc mě zaujal top s těma stříkancema na zádech! Juicy splash. Fakt super. A pak kiwi mikina. Toť vše. Digitálně udělané borůvky super, až prostě na ty hrozné střihy. Kdybych viděla potisk na perfektně udělaném saku od Blažka, přítel by si ho musel aspoň vyzkoušet :-D

 
may.frayn
961 příspěvků 17.11.14 15:22

Přesně, Juicy splash a kiwi mikina :-D.

 
maarcy
66 příspěvků 13.11.14 20:04

Nic proti sponzorům, nic proti zadání (byť je jaksi prvoplánové…), ale pokud jsou tohle nejlepší z nejlepších, tak opravdu klobouk dolů před těmi, co tu parádu zaplatili. Kreslit asi umí a to je tak vše a podle toho to taky na našich ulicích a taky v obchodech s hadříky vypadá. Radši něco za pár šupů z řetězce (ono to tak nebolí), než „módu“ našich návrhářských nadějí. Tady nejde o to, zda nosit či nenosit - ona třeba Vivienne Westwood taky nepředvádí nositelné modely, ale je tam spousta nápadů a inspirace, což ovšem výše uvedené modely postrádají - nápad tam není žádný a inspirace? nula.

 
hetta
33 příspěvků 16.11.14 14:57

Mně přijde nejzajímavější Martina Mathonová a pak Gabriela Samková. Zákoucká a Jurčíková mi připadají jak vypadlé z ukázek návrhařů před 30 lety. U Koucké nerozumím detailům, které se zdají samoúčelné pro oděv, snad pro včelaře by našly opodstatnění…

 
hetta
33 příspěvků 16.11.14 14:58

Mně přijde nejzajímavější Martina Mathonová a pak Gabriela Samková. Zákoucká a Jurčíková mi připadají jak vypadlé z ukázek návrhařů před 30 lety. U Koucké nerozumím detailům, které se zdají samoúčelné pro oděv, snad pro včelaře by našly opodstatnění…http://s­.modnipeklo.cz/sha­redStatic/ima­ges/icons/bol­d.png

 
may.frayn
961 příspěvků 17.11.14 15:21

Vítězné modely jdou naprosto mimo mě, naopak mě uchvátily ty poslední šaty Michaely Mathonové s borůvkovým cákancem. Zaujala mě i ta kiwiová mikina.

 
Michal109
12 příspěvků 17.11.14 22:22
soutěž

Připojuji se k těm, kteří z prezentovaných modelů nejsou příliš nadšeni. Ale oceňuji zdravý smysl pro humor, který uměli někteří tvůrci dát najevo. Při takové soutěži nečekám nositelné věci a spíše je to sponzorsky zaštítěný pokus, kde různí mladí tvůrci prezentují své vize a nápady. Rozkliknul jsem to ze zvědavosti nad nápady nadějí české módy a po chvilce se zase s lehkým zklamáním vracel zpět.

Co bych ještě dodal k soutěži - že v porotě sedí L. Rochová, neudivuje, spíše mě zaráží, co v ní pohledává blogger či bloggerka (Ada)? Lidi, kteří si píšou své samozvané blogy, a sami nejsou žádnými uznávanými tvůrci, by v porotě neměli zasedat. Být návrhář a vědět, že mě boduje jakýsi blogger, tak si připadám jako v Kocourkově.

 
lucindaSK
907 příspěvků 20.11.14 07:24

Titulná fotka ako z maškarného plesu.

(ale tie hnedé nohavice sa mi páčia)

Kurková poprvé na pražském Fashion Weeku

Nejznámější česká supermodelka Karolína Kurková vůbec poprvé... Celý článek


Reklama

Poslední článek:
Roláky: 8 inspirací a jedno peklo

Autor: Admin Módnípeklo.cz

Že rolák není nudný jsem ukázala v předchozím článku. Samotný rolák... Celý článek


Reklama

Růžová kabelka

Autor: Ada

Dostávám tu sice pravidelně vynadáno za to, jak se jízlivě posmívám... Celý článek

Americký Fler

Autor: Ada

Abyste si nemysleli, že batikované hadry, originální kreace a... Celý článek