Indická inspirace: sárí

10.03.13 | autor Channah

Sárí znamená v překladu "pruh látky" - ale ne každý pruh látky je samozřejmě sárí. Sárí pochází z Indie, ženy ho tradičně nosí i v Bangladéši, Nepálu, Srí Lance a dalších zemích. Dalo by se ale říci, že sárí dobylo celý svět - v euroamerické civilizaci si ho ženy zamilovaly a do sárí se zavinuly i celebrity, nejznámějšími hvězdnými propagátorkami sárí jsou Oprah Winfreyová, Madonna nebo Elizabeth Hurleyová. Proč také ne - sárí je krásné, vzdušné a (po počátečním boji s úvazem a tréninku nošení) i pohodlné.

Elizabeth Hurleyová, zdroj: www.dhoommasti.com

Ashley Juddová, zdroj: tattosjosh.blogspot.com

Naomi Campbellová, zdroj: tattosjosh.blogspot.com

Sárí je obvykle pěti či šestimetrový pruh látky, více či méně zdobený a obvykle zářivě barevný. Barvy mají svou symboliku (kterou ale Evropanky nemusejí brát tak doslova) - červená přísluší nevěstě, bílá je barva čistoty, žlutá barva náboženství, zelenou původně nosila kasta obchodníků (dnes je to typická barva pro muslimské ženy), modrá náležela kastě řemeslníků a níže postavených lidí, černá barva přináší neštěstí a lidé se jí spíš vyhýbají, v současnosti jsou černá sárí považována za módní výstřelek.

Zdobení sárí odpovídá příležitosti, pro kterou je nošené - nejzdobnější jsou samozřejmě svatební sárí, ta určená pro běžné nošení jsou často jen z prosté látky s barevným potiskem. Nejzdobenější částí sárí je koncová část - vlečka - nošená přes hlavu nebo volně přes rameno, vlečka se často zajišťuje na rameni ozdobnou sponou. Vzory nesou také svou symboliku - kašmírový vzor (paisley, peříčka) symbolizuje plodnost, sloni jsou znakem královského rodu, papoušci vyjadřují dvoření a vášeň, ryby hojnost a plodnost. Druhy zdobení, barev a úvazu se liší podle oblasti, ze které sárí pochází. Nejčastějším materiálem sárí je bavlna nebo umělá vlákna, dražší sárí jsou hedvábná.

Svatební sárí, zdroj: http://www.indianfashiontrend.com

Pod sárí ženy nosí bavlněnou spodničku s provázkem v pase, za kterou se sárí při úvazu zastrkává a vrství. V současné době je nezbytností i čoli, krátká blůzka ladící se sárí - Indky si čoli nechávají často šít na míru, je opět buď jednoduché nebo s bohatě zdobenými rukávky. Dříve se sárí uvazovalo na holé tělo, vlivem britských kolonizátorů se čoli a spodničky začaly nosit téměř povinně.

Dvě sárí z knihy "Kostýmy pro orientální tance"

Pokud toužíte nosit sárí, ale nevíte, "jak na něj", pořiďte si nejprve nějaké jednodušší a začněte trénovat úvaz - podrobný návod úvazu různých stylů včetně obrázků najdete třeba zde.  Na těchto stránkách najdete i spoustu dalších informací a zajímavostí o sárí. V České republice existuje překvapivě početná komunita nositelek sárí (můžeme-li vůbec tak rozdílné ženy nazvat komunitou) - nosí sárí nejen na tanec či tématické srazy a večírky, ale i běžně do práce nebo třeba místo letních šatů.

Pozor také na častou chybu novinářů - pokud se některá celebrita objeví v oděvu jen vzdáleně připomínajícím sárí (např. pandžábí s kalhotami či polosárí nebo jen šatech ušitých ze sárí), hned je přejmenován na sárí - sárí je ale zásadně nesešitý, pouze zavázaný či sepnutý rovný kus látky.

"Shilpa Shetty’s sari shows off her baby bump": akorát že tohle zrovna žádné sárí není.

Zdroj: http://www.dailymail.co.uk

Pro některé Indy je možná pohled na Evropanku v sárí trochu komický (a podle některých reakcí na internetu dokonce urážlivý, ale takový názor je naštěstí v menšině), většina Indů ale zájem o krásu sárí spíš ocení. Mladé Indky se ostatně také inspirují naší džínovou kulturou - a tiše doufám, že je ten džínový experiment brzy přestane bavit...

Zdroj: http://girls-fashion-mag.blogspot.com

Zdroj: http://girls-fashion-mag.blogspot.com

Autorka

Channah

Lektorka tance a angličtiny, fotografka, milovnice ženskosti a blogerka na poloviční podvazek. Její blog najdete na http://mezinebemazemi.blogspot.cz/

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
Voldemortka
361 příspěvků 10.03.13 10:32

Džíny, už ani nevím, kam je řadit. Mám pocit, že je to kousek oblečení, který by konečně mohl začít mizet z šatníku. Je tolik hezkých kalhot a my se furt rveme do džín. Každopádně Sárí je pro mě novinka. Nedokážu si moct dobře představit, že ho Evropanky budou nosit jako běřný denní oděv, na druhou stranu, proč ne. Trochu experimentu se do českých ulic hodí/je vítána.

 
kočičííí  10.03.13 14:03

Beru na sebe džíny tak 3× do měsíce - ale miluju je, i když je mi přes 50 - old school, nám to za bolševika zakazovali nosit. Samozřejmě nyní s žoržetovou halenkou či kašmírovým svetrem a perlami… Je to děsně příjemná změna, když musíte furt dodržovat dress code. No a na hřiby zásadně v džínách! Nešahejte mi na ně!

Příspěvek upraven 11.03.13 v 14:03

 
Voldemortka
361 příspěvků 10.03.13 19:01

No, řekla jste to sama: na houby jedině v džínách…

 
kočičííí  10.03.13 22:58

Každému, co jeho jest!

 
Silvie.M
57 příspěvků 15.03.13 10:36

Dziny jsou posledni dobou neco urazliveho, malem je to sproste slovo..ale to jedine proto, ze je potkavate na vsem a vsech.. Stejne by treba dopadla napr. cervena sukne, kdybyste ji videli na vsech. Ja bych je ale zase az tak nezatracovala. Doma chodim hlavne v dzinach a treba nejakem lehkem svetriku, pro me proste lepsi „model“ nez teplaky s vytahanymi koleny.. :-)

 
kočičííí  15.03.13 13:31

Stejně tak když se člověk chystá třeba na bazén a ví, že zpátky stejně vyletí s mokrými vlasy, aby ještě stihl nakoupit něco málo - tak to mi opravdu jsou milejší dobře padnoucí džíny než tepláky, byť Nike. A jít tam v kostýmku a lodičkách mi opravdu nepřijde nutné, abych se cítila dobře oblečená, nehledě k tomu, že tam není čas ani prostor, aby se tam člověk hodinu šlechtil. Tato protidžínová hysterie už mě unavuje, i když souhlasím, že když jdu do práce nebo z ní, tak je těch ženských postav nejrůznějších do všelijakých děsných džínů oblečených většina a taky se mi to nelíbí.

 
Mahtiel
443 příspěvků 10.03.13 22:35

Souhlasím s Vámi…Tedy ohledně džín, sárí mě láká moc! :) Džíny tématicky, s koženou bundou a psíma známkama jednou za čas, to nikomu neberu…Nebo na bruslení, na hřiště se ségrou, nebo na ty houby, že jo. Však vznikly jako pracovní oděv. Ale všeho moc škodí…

 
Ant.
245 příspěvků 11.03.13 11:46

Souhlasím s Vámi, hlavně co se džín týká. Nemusí vymizet, stačilo by trochu zredukovat výskyt :-) Například univerzální černé džíny padnoucího střihnu jsou prima.

 
Voldemortka
361 příspěvků 11.03.13 20:08

Jojo, však taky mluvím o těch „vyšisovaných modrých“. No, je to můj názor/ moje přání :)

 
Princezna Anežka
24 příspěvků 10.03.13 10:37

Nelíbí se mi to. Prostě to sem nepatří. Holt ale pro „image“ je kdekdo ochoten na sebe narvat cokoliv. Bohužel.

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 10.03.13 18:20

… a džíny sem patří???

 
Lynx
99 příspěvků 10.03.13 21:17

Nechápu, co to má co dělat s „image“. Sárí nosím místo večerních šatů, přivezla jsem si je z Indie. Ano, člověk si musí zvyknout a na denní běh městem bych je nenosila (některé studentky nosí bavlněná sárí v zimě v létě a vypadají v nich hezky žensky). Má sárí jsou krásně vyšívaná, jsou hedvábná a jednou z jejich výhod je, že do nich můžu hubnout a tloustnou, jak chci.

 
TheZdenyk
68 příspěvků 10.03.13 10:42

Sárí se mi vždy líbilo. Škoda, že jsem vyloženě ta, na kterou se sárí nehodí. Jako letní šaty musí být velmi pohodlné. Já jsem ale postava na český kroj než na sárí.

 
Aboladen
137 příspěvků 10.03.13 10:49

No, já nevím, jak moc to bude pohodlné… Když si představím, kolik je to vlastně vrstev…

 
Saija
30 příspěvků 10.03.13 12:17

Měla jsem ho na sobě, vrstvy oblečení nevnímáte, vše drží jak potřebujete, nikde nic neomezuje v pohybu, nosí se výborně! Rozhodně lépe než jakékoliv kalhoty…

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 10.03.13 14:27

Přesně tak, je to síš jako šaty a vrstvy tolik nevnímáte.

 
Vilandra
1 příspěvek 10.03.13 18:56

Sárí běžně nosím i když teď spíše polosárí (kolová sukně a dupata - když se uváže vypadá jako sárí ) je to s mrňousem bezpečnější. Ale nejvíce jsem ho užila v těhotenství:-) sárí pro celých 9 měsíců.-)

 
Mydri
169 příspěvků 10.03.13 19:10

Právě naopak, pokud tím, že jste spíš na český kroj, naznačujete typ své postavy, z vlastní zkušenosti (=co jsem viděla) musím říct, že málokomu sluší sárí tak, jako slovanským postavám. Fakt je to nádhera :)

 
TheZdenyk
68 příspěvků 11.03.13 17:58

No to bych vás potřebovala vedle sebe, až bych si ho někde chtěla zkusit. Opravdu bych ho v létě ráda nosila.Je lehounké a nádherně vypadá. No snad najdu odvahu.

 
Mydri
169 příspěvků 11.03.13 19:23

Fakt to zkuste, sárí je asi jediný kus oděvu, u kterého naprosto nezáleží na tom, jakou máte postavu :) Právě výrazné křivky to lehounce obepne, zvýrazní a pokud ještě máte třeba výraznější pas, tak to bude skvělé. Vyfoťte se v tom třeba, pak to ukažte (nemusíte tady, kdekoli kde vás znají) a uvidíte, budete mít víc pochval, než byste čekala. Jediné, co může u sárí vadit, je třeba typ obličeje nebo obecně typ, ačkoli i světlounké blondýnky jsem v tom viděla a žádný problém.

 
pilotDodo
718 příspěvků 11.03.13 19:29

Coby světlounká blondýna hlásím žádný problém :-D prostě jako u každého oblečení si musíte pořídit tu správnou barvu - svetr si taky nekoupím zářivě žlutý, když mi nesluší, ale hezky tmavě modrý, stejně jako sárí ;-)

 
liskarysava
294 příspěvků 10.03.13 10:43

Sárí se mi moc líbí, hlavně na Indkách, tady si ho na běžné nošení nedokážu představit, možná na doma pandžábí, což jsou kalhoty s delší tunikou.

 
katango
1356 příspěvků 10.03.13 10:59

Pandžábí nosím občas na doma, je velmi pohodlné, myslím to s hodně širokými kalhotami.

 
christinka
79 příspěvků 11.03.13 10:14

Zajímalo by mne, kde pandžábí sehnat, poradíte?

 
firefly
527 příspěvků 11.03.13 13:19

http://www.sari.cz/index_3.php

 
Bugatti
4052 příspěvků 10.03.13 10:49

Bavlněné sárí nosím v létě doma a je to úžasně pohodlné. A kupodivu se v tom dají vykonávat všechny běžné domácí práce. Mám jedno hedvábné, z kterého jsem si chtěla nechat ušít společenské šaty; dostali jsme pozvánku na dosti reprezentační ples dost pozdě a protože bych nestihla nechat ušít šaty, šla jsem v sárí. Bylo to naprosto super, pohodlné, pěkné a neobvyklé. Příjemná alternativa společenských šatů.

 
JanaIII
38 příspěvků 10.03.13 11:42

Navíc se sárí přizpůsobí váhovým změnám bez úprav, plesové šaty takové univerzální velikosti nemají, nechala bych to tak ;-)

 
KlaudieS
1640 příspěvků 10.03.13 10:49

Je to nádhera, moc ráda bych v tom aspoň jednou v životě vyšla.

 
Mariahh
53 příspěvků 10.03.13 11:06

Sárí sú krásne, ale zdobené šaty na slávnosti a svadby sa nazívajú lengha. Je zdobnejšia než sárí. Sárí si Indky dávajú bežne, lengha je oblečenie formálne.

Tieto sú úžasné. V takých by som sa aj vydávala, sú určené pre nevesty.

Aj tieto červené sú pre nevestu. Sú nádherné.

Toto je detail látky.

Tieto sú dosť také… kráľovské. Úžasné spracovanie.

Příspěvek upraven 10.03.13 v 11:07

 
Mariahh
53 příspěvků 10.03.13 12:53

A chcem ešte podotknúť. Indky sú jednoducho nádherné. Lengha sa im skvelo hodí. Celkovo sa hodí k tmavšej pleti. Toto je krása. A nie nejaké ubersexy ženské, ktoré denno-denne nakupujú v Redialu.

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 10.03.13 14:29

Není to spíš lehengha než lengha? Lehengha je zdobené polosárí ze dvou kusů (sukně a dhupatta), které po uvázání vypadá jako sárí.

Příspěvek upraven 10.03.13 v 14:43

 
Mariahh
53 příspěvků 10.03.13 15:43

Môže byť, ale väčšinou vidím ozančenie lengha.

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 10.03.13 18:05

Lehenga a lehanga je jedna a tatáž věc.

 
atrix
483 příspěvků 12.03.13 10:00

Tak jsem se po netu podívala na dhupatty, a můžu říct, že ani nemusíte mít sárí, abyste byli originální - dá se to v pohodě nosit i jako originální šála a mezi běžně nabízenými šálami takovou krásu těžko hledat… Tohle byla inspirace jako hrom, příští zimu budu mít krk omotaný dhupattou! :-D

 
sonije
28 příspěvků 12.03.13 23:55
dhupatty

Teď mi došlo, že jsem si kdysi v Tunisu koupila takový velký protkávaný šátek, asi to bylo ono :-). Jsem sběratelkou šátků a tenhle kousek nosím ke společenským šatům přes ruce.. Teď jste mi vnukla nápad na oživení šatníku, budu si ho brát takto upravený k dlouhé sukni, šátek je šedý, takže k černé, pod to jednoduché tričko a to zas bude udivených pohledů :-D

 
atrix
483 příspěvků 10.03.13 18:06

Ty poslední šaty jsou jak pro princeznu - to je fakt nádhera! Asi jsem straka od pánaboha :-D

 
chekotay
410 příspěvků 10.03.13 11:09

Je to neuvěřitelné, ale zrovna dneska ráno jsme se ženou řešili, zdali pořídit sárí, či nikoliv, a já marně dumal, kde sehnat nějaké informace o tomto oděvu a o způsobech jeho nošení. A hopla! Jen jsem si pomyslel, popřál, a Módní peklo zareagovalo. :-) Děkuji. :-D

 
darkLilith
46 příspěvků 10.03.13 11:35

Synchronicita :-)

 
megusa
202 příspěvků 10.03.13 11:42

Tady jsou různé způsoby jak sárí uvázat.. http://www.sari.cz/page_1.php?…

 
Katjinka
177 příspěvků 10.03.13 11:12

Myslíte, že sárí podobné tomu na druhém obrázku se hodí na běžné nošení? Já takové mám, akorát v zelené a bojím se ho vytáhnout do ulic. Jinak miluji indické oděvy <3 Nosím také salwar kameez s páskem v pase bez kahlot. V tom zdobném sárí jsem byla jen v Rudolfinu ve vysokém stupni těhotenství, když mi už nebyli žádné společenské šaty.
edit: překlepy

Příspěvek upraven 10.03.13 v 11:13

 
JanaIII
38 příspěvků 10.03.13 11:45

Třeba si sárí můžete vzít v létě do čajovny, indické restaurace, na garden party (ale držet se dál od ohně a trnitých rostlin)či na nějakou dětskou oslavu - budete tyto akce příjemně osvěžovat ;-)

 
arcitap
8 příspěvků 11.03.13 13:41

Sari ako vecerne saty v tehu su super! tu mam svoju foto s odhalenym bruskom:)

Příspěvek upraven 11.03.13 v 13:41

 
Katjinka
177 příspěvků 11.03.13 16:27

Ach jo, věčná škoda, že jsem také neudělala takovou fotku. Vůbec mám nějak málo břichatých fotek :/ Snad si budu muset pořídit další :D

 
arcitap
8 příspěvků 24.03.13 23:41

Mala som celkom stastie, podarilo sa mi s jednym malovanim henna na brusku urobit az 3 rozne zmeny s stylingu ;)

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 25.03.13 11:29

Vypadá to, že indický redial dostal nový rozměr.

 
Mariahh
53 příspěvků 11.03.13 17:32

Krásna foto. A hlavne decentná :-).(nemyslené ironicky)

Příspěvek upraven 12.03.13 v 22:48

 
Nemesis
496 příspěvků 10.03.13 11:32

Další skupina žen, které běžně nosí sárí do ulic, jsou oddanné v Hnutí Haré Krišna…sárí totiž nemusí být v Čechách jen módní výstřelek s touhou být originální.

 
KlaudieS
1640 příspěvků 10.03.13 11:33

@Mariahh Aaaaa, asi chci svatbu v indickém stylu :D

 
arcitap
8 příspěvků 11.03.13 13:36

S maznelom sme mali indicke na nasej svadbe ;) zvolila som kremovu farbu inak v indii su vhodne farby na svadbu cervena, oranzova, zlata.

Příspěvek upraven 11.03.13 v 13:37

 
JanaIII
38 příspěvků 10.03.13 11:40
Sárí

Také prý existují hedvábná sárí, kterým se říká prstýnkové, protože jejich pruh látky se dá protáhnout prstýnkem. Sárí z laciné těžší umělotiny špatě drží zastrkané a nedrží ani tak hezky na rameni, proto doporučuji nácvik na jemnější bavlně. Spodnička je u jemných materiálů sárí fajn, lépe drží tvar sukně (člověk není takovej zavináč zavinutej) a lépe se v tom pobybuje. Pro vyšší postavy je lepší těch metrů šest.

Příspěvek upraven 10.03.13 v 11:40

 
megusa
202 příspěvků 10.03.13 11:46

Sárí se mi moc líbí, ale na běžné nošení si ho moc představit neumím.. ale zamilovala jsem si polosárí - tedy dlouhé půlkolové sukně.. chvíli mi trvalo, než jsem se na malém městě srovnala s udivenými pohledy.. ale tyhle sukně prostě miluju

 
Dorenika
464 příspěvků 10.03.13 12:04

Nechapem preco by som mala nosit sari ako videli ste indky nosit slovenske/ceske kroje? asi tazko a druha vec je to ze tie vase vyzeraju priserne lacno a nekvalitne a tak by to dopadlo s 98% slovenskych/ces­kych sari

 
Fretkodlak  10.03.13 12:24

.

Příspěvek upraven 19.09.13 v 11:56

 
Mariahh
53 příspěvků 10.03.13 12:49

To preto lebo sárí je celkovo zdobnejšie ako kroj. Kroj si neviem predstaviť na nikom :/

 
Chari
541 příspěvků 10.03.13 13:31

Naše kroje jsou takový relikt, který nosí prakticky jen tanečníci lidových souborů, sárí je oproti tomu oděv stále živý, který se vyvíjí a věnují se mu i návrháři. V tom je ten rozdíl. :)

 
Kajuli
449 příspěvků 11.03.13 19:50

S tím bych až tak nesouhlasila, kroji, respektive folklorním prvkům se věnuje poměrně dost návrhářů a mně osobně přijde nemyslitelné vzít si na sebe do běžného provozu jak sárí, tak kroj. Sárí si umím představit jen na Indkách, na nějaké české světlé Anči mi to připadá spíše jako kostým na maškarní (neurazte se, dámy, soudím pouze z vlastní zkušenosti, ještě jsem nepotkala bělošku v sárí, které by to opravdu slušelo a vypadala v tom přirozeně), stejně tak jako Indka v našem kroji by vypadala zvláštně a nepřirozeně. Co se týče kroje, ten nosím jenom na bály, vystoupení a souborové akce, které vyžadují toto oblečení a spousta věcí v něm jde dělat velice obtížně (mám kroj slezský, tři škrobené spodnice a svrchní sukně). I tak si ale myslím, že originální sárí do našich ulic moc nepatří

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 11.03.13 20:00
  • Sárí je narozdíl od kroje pro běžné nošení přímo určené
  • Pokud by Evropanky v sárí vypadaly blbě, pak by je návrháři nepoužívali jako modelky pro sárí…
  • Jak jsem již psala, sárí NENÍ kroj. Nosí se úplně běžně bez ohledu na to, co je v té určité části Indie tradičním oděvem - krojem. Tak, jak se sárí vyrábí a nosí v těchto dnech, se nosí posledních cca 50, max. 70 let. Což je myslím pro to, abychom ho nazvali krojem, příliš krátká doba.

Příspěvek upraven 11.03.13 v 20:12

 
Kajuli
449 příspěvků 11.03.13 20:31

Tak ještě jednou a jinak, byla zde zmiňována paralela sárí/kroj. Já vím, že sárí kroj není a vím, že kroje jsou vesměs podstatně starší. Všimněte si, že píši o sobě, o tom, jak si sárí na běžné nošení nedovedu představit a že mně osobně se typicky česká žena v sárí nelíbí. Nezobecňuji, tak jste si svůj příspěvek mohla odpustit. Ale chápu, že vám to stejně nedalo, což?
Pokud máte ještě nějaké nejasnosti, přečtěte si mé příspěvky ještě jednou (dvakrát, pětkrát…)

 
Sibyla
2639 příspěvků 12.03.13 21:05

KAjuli: „Sárí si umím představit jen na Indkách, na nějaké české světlé Anči mi to připadá spíše jako kostým na maškarní (neurazte se, dámy, soudím pouze z vlastní zkušenosti, ještě jsem nepotkala bělošku v sárí, které by to opravdu slušelo a vypadala v tom přirozeně)“
A Matka Tereza? Zvolila si sárí ne pro jeho krásu, ale čistě z praktičnosti. A vypadala úžasně.

Příspěvek upraven 12.03.13 v 21:06

 
Kajuli
449 příspěvků 12.03.13 21:35

Osobně jsem ji nikdy nepotkala a do náboženských diskusí bych se nepouštěla, nehledě na to, že se mi vzhledově nelíbí (ó další salvu nenávisti na mne:) ), což samozřejmě nekoresponduje s tím, co vše vykonala.
A za svým názorem si stojím, ať už se mne budete snažit přesvědčit o čemkoli. (Jen si povšimněte, že já vám ten váš neberu a nevnucuji vám ten svůj)

 
avionne  10.03.13 14:02

Keď tu už bola spomenutá paralela kroj/sárí a nemožnosti akutálneho uplatnenia…nedá mi to ahttp://s.mod­nipeklo.cz/sha­redStatic/ima­ges/icons/bol­d.pngle takto si ja predstavujem inšpiráciu folklórnymi prvkami. Tieto šaty Tamary Heribanovej sa mi veľmi páčia, a vôbec mám celkovo rada jej originálny štýl.
Ja nie som typ ktorý by si jedného pekného letného rána na seba namotal 6 metrov zdobenej látky a vybral sa MHDckou do práce ale nemôžem uprieť sári inšpiratívnosť aj keď pre mňa skôr v jednoduchejšej podobe a výnimočne.

 
Chari
541 příspěvků 10.03.13 15:21

Uplatnit prvky kroje samozřejmě jde. Stejně tak jde uplatnit „kousek sárí“
to třeba udělal Valentino u šatů, které nosila J. Kennedy  :)

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 10.03.13 18:11

Sárí ale není kroj, je to oděv pro běžné nošení. Indku v džínách jste už určitě viděla a pochybuji, že vás to nějak pohoršovalo.
Sárí můžete považovat za „kroj“ pouze v případě, že je zdobeno a uvázáno dle určitého místa (bengálské sárí po bengálsku uvázané si na sebe vezme pouze Bengálka, stejně, jako třeba kasavu mundu si na sebe zase vezme pouze Indka z Kéraly). Moderní ale i tradiční sárí nosí ženy po celé Indii bez ohledu na to, do čeho se oblékaly jejich babičky a prababičky. O kroj se tedy v žádném případě nejedná.

www.sari.cz

Příspěvek upraven 10.03.13 v 18:14

 
Oveeec
1368 příspěvků 10.03.13 19:26

Tak to nenoste a je to.

 
Lynx
99 příspěvků 10.03.13 21:46

Co vypadá příšerně lacině? Jo, bavlněná sárí jsou bavlněná a jsou laciná. V Indoo za babku a tady, ymslím, kolem čtyř set. Ale hedvábná sárí se dají koupit i tady, lacině nevypadají a laciná nejsou. Děvčata z Gangy, která je v Praze i v Brně, mají, pokud vím, mraky sárí od snad čtyř stovek do dvaceti tisíc. V Indii jsem viděla ještě dražší. Takže „lacině“, no, to bych netvrdila.

 
paffg
376 příspěvků 03.04.13 00:40

I bavlněné sárí může být luxusní a stát skoro 3 tisíce

 
Ofinovitá Áňa
171 příspěvků 10.03.13 12:41

No, tak ze mne vyprchal vztek z těch jmen, a když už je tu tahle diskuze, tak se chci nositelek optat, jak se řeší při pohybu ten volnej cíp, musí ho člověk mít přehozenej přes ruku?
Ad. kroje, toto se nabízí, asi to tu je řečeno jako alternativa, mě osobně se to taky líbí spíš když to vůbec nevypadá jako sárí :) 

 
Camarilla
85 příspěvků 10.03.13 12:48

Mrkni na již zmiňovanou stránku sari.cz, je tam několik různých způsobů motání sárí :) Ten cíp se jmenuje vlečka a většinou se vyskládává na rameno, s koncem přehozeným dozadu na záda.

 
Ofinovitá Áňa
171 příspěvků 10.03.13 13:04

Tu stránku znám a chtěla jsem se zeptat na konkrétně tenhle úvaz, jak je to s uživatelským komfortem běžných nositelek. dík.

 
Patcha
5 příspěvků 10.03.13 20:10

Vlečka se může vyskládat a připnout na rameni (zavírací šendlík je naprosto regulérní i v Indii používaná pomůcka :-) Drží dobře, uživatelsky bez problémů.

 
Lynx
99 příspěvků 10.03.13 21:26

Jak už jsem psala, nosím je na společenské události a jednou jsem je měla, kupodivu, na plese. Jistím to zavíracími špendlíky, ale při troše cviku je člověk už ani nepotřebuje. Dá se to omotat i tak, že to nevypadá jako „echt“ sárí. Večerní slavnostní sárí má jen dva problémy - najít dostatečně „nóbl akci“ na zlatem vyšívanou vlečku a předpokládát, že na nějaké společenské akci může být někdo z Indie a pak je otázka, zda se člověk nezesměšní, protože to má špatně omotané. Ale podvakráte jsem narazila na Indku a byla nadšená. Kdybych narazila v Indii na ženu v prvcích slováckého kroje, taky bych asi byla.

 
sonjana
50 příspěvků 10.03.13 18:13
sárí

Je nádherné, pár kamarádek v něm chodí a přijde mi to spíš vtipné, když nejste zrovna provdána za inda jako jedna z nich:D asi bych se v něm cítila dobře jen v Indii, ale džíny také nemohu obhajovat-nosím je teprve rok protože mi na stará kolena v zimě ty kolena mrzla:D jinak zastávám názor žena má nosit sukni:)

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 10.03.13 18:13

Tenhle úvaz se skutečně hodí jen pro společenské akce, kde se člověk příliš nehýbe. Momentálně je velmi oblíbený coorgi styl… 

 
malakaja
349 příspěvků 12.03.13 00:14

Tak tohle me inspiruje leda k tomu poslat damu prevleknout. Lichoti to zde cemu? resp. to spodni tricko “odžáby“–jsem. lina hledat spravny nazev:)-jak ho nakazal nosit pruderni Brit to cele degraduje

Příspěvek upraven 12.03.13 v 00:18

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 12.03.13 16:46

Ok, posílala jsem to jako ukázku úvazu. Čoli má modelka univerzální, aby se hodilo pod desítky sárí, která si obleče. Ještě jedno coorgi…

Příspěvek upraven 12.03.13 v 16:52

 
malakaja
349 příspěvků 12.03.13 12:25

Spatne vlakno

Příspěvek upraven 12.03.13 v 12:50

 
Camarilla
85 příspěvků 10.03.13 12:46

Hurá, čekala jsem kdy se tu objeví článek o mém oblíbeném oděvu :) Nosím sárí a polosárí běžně do školy, do práce, kamkoliv, je to krásné a pohodlné. A setkávám se v převážné většině s pozitivními reakcemi než negativními. Často se mi stává, že mě zastaví někdo na ulici a začne mi skládat komplimenty, jak mi to sluší - no řekněte, stane se vám tohle v džínách a mikině? :)

Jo a Channah, pozor na oblékání sárí - tak jak to máš na fotce, s vykukujícím pravým ňadrem, to je v Indii poznávací znamení lehkých dívek ;) Lem sárí má procházet těsně okolo podpaží.

 
Lynx
99 příspěvků 11.03.13 08:02

Na denní nošení mám dvě sukně od polosárí (předesílám, že je mi padesát), jedna je temně šedá bavlněná a druhá černá hedvábná a obě mají velmi nenápadný zdobný okraj. Nosím k nim trička nebo roláky. Nevypadají nijak třeskutě etno a jsou velmi pohodlné.

 
lindiste
347 příspěvků 10.03.13 13:03

Sárí se mi líbí hrozně moc. Je takové rafinované a myslím, že lichotí jakékoliv postavě, protože ji tak pěkně a žensky vytvaruje. Např. http://www.sari.cz/page.php?… Čas od času chodím na stránky e-shopu slintat. Sama ale sárí ven nenosím, tedy aspoň zatím ne, protože se přece jen necítím být spjatá s touto kulturou, bollywood ani jiný orient netančím, a prostě mi přijde, že nošení sárí mi nepřísluší. Ale u jiných, které sem tam na ulici potkám, mi to nijak divné nepřijde a neřeším to, na druhou stranu třeba Madonna v sárí na mě působí vyloženě trapně.

 
arcitap
8 příspěvků 11.03.13 23:42

Sari vyzera super aj na zene v zrelom veku:)

 
PythonRegius
286 příspěvků 10.03.13 13:15

Tady bych článek o sárí nečekala, ale udělalo mi to radost, sárí velmi fandím a indické módě celkově také. Měla jsem jen jedno, ale z blbého tuhého materiálu a špatně se vázalo, tak jsem z něj něco ušila. Určitě mám ale v plánu pořídit nějaké další, tentokrát na nošení.

 
Emily.V
67 příspěvků 10.03.13 13:39

Díky za inspiraci, říkala jsem si, že tohle léto bych chtěla oživit něčím neobvyklým, a sárí vypadá ideálně.

Jen se ve mně probudil grammar nazi - ale myslím to dobře :) : tematický se píše s krátkým e (podobně jako schéma - schematický).

Příspěvek upraven 10.03.13 v 13:39

 
razorblade  10.03.13 13:41

Nechapu, proc by evropanky mely chodit v sari… to uz si rovnou muzeme jako moderni zacit oblikat burky, podprsenky z kokosovych orechu a palmove sukenky nebo habity masaju. kdyby se treba v dilli zacaly jako vysoce modni nosit treba kyjovske kroje, brala bych to jako urazku nasi kultury

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 10.03.13 18:15

Hm. A jakým způsobem do naší kultury zapadají třeba právě ty propírané džíny?

 
Beldaran
82 příspěvků 11.03.13 21:27

Docela dost, protože narozdíl od Indie, jsou si americká a evropská kultura daleko bližší, až bych řekla, že propojené. Třeba korzet nosívaly ženy v Evropě a Americe, džíny jsou stejně rozšířené, naopak věci typu sárí, kimono, havajská sukně jsou takové kulturní odlišnosti dominantní pro určitou oblast.

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 11.03.13 21:38

Korzety jsou v pohodě, ale džíny jsou pracovní kalhoty amerických honáků a zlatokopů. My zde nemáme ani prérie, ani naleziště zlata.

 
Beldaran
82 příspěvků 11.03.13 23:07

To nemůžete takhle brát. To bychom taky mohly vyhodit kozačky, protože to původně byly boty ruských vojáků a dámy nejsou ruští vojáci. Všechno, a hlavně móda, se prolíná. Džíny jsou dnes součástí evropské kultury, za sto let budeme třeba místo pásků nosit obi (nebo spíš něco na způsob burky) a nikdo se tomu nebude divit.
A navíc džíny sice možná původně nosili zlatokopové, ale proto to půlka lidstva nenosí. Za to může James Dean, který je proslavil mezi mládeží a Hollywood vždycky inspiroval zbytek světa, tak holt dneska máme džíny.

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 11.03.13 23:17

Souhlasím do posledního písmenka. proto neexistuje žádný důvod, proč nemít i sárí :-)

 
Beldaran
82 příspěvků 11.03.13 23:29

Však já proti němu nejsem, mně se nesmírně líbí (teda víc se mi líbí kimono, ale kdo by mě do něj oblékal:) Ale přesto si myslím, že sárí u nás vzbudí malinko rozruch, protože sem kulturně nepatří, ale tak to je nejprve asi s každým cizokrajným prvkem, a další generace se diví „ono to není naše“ :)
Dokonce jsem kdysi zvažovala koupi, ale já mám ráda krátké sukně, takže bych sárí asi neužila:)

 
z_dediny
1034 příspěvků 12.03.13 14:12

S kozačkami nemáte tak úplně pravdu. Kožené holínky se nosily ke krojům i u nás. Kraj od kraje se trochu lišily, v chudých krajích byly výjimkou.

 
Evženie
169 příspěvků 10.03.13 21:24

Proč by Evropanky měly chodit v sárí? No některé třeba proto, že chtějí.
(Ty ostatní pochopitelně nee, to by bylo trapný…)

čímž chci říct, že když se v evropských šatnících i na ulicích mohou objevit eskymácké kožíšky, ponča, výšivky ze všech krajů světa, turecké kalhoty, kimonový rukáv, ruské ušanky a bůhví co ještě, proč by proboha někdo neměl nosit sárí? Kdyby to bylo nějak nemravné nebo škodilo zdraví, tak vaše rozhořčení chápu, ale tohle je úplně nevinný kus oblečení, který má své výhody i nevýhody, jako všechny ostatní hadry, které si jen vzpomenete.

Nosila jsem kdysi velmi střízlivé béžové sárí s jemným vzorkem do kanceláře, a vypadala jsem jako normální slušně (ale slušivě) oblečená žena. Dokonce jsem ve všech bodech dodržela dress-code (jen tričko jsem si musela vzít delší, aby mi náhodou nelezlo břicho). A bylo to velmi pohodlné do teplého i do chladnějšího počasí, na rozdíl od kostýmku, který víc tísní a méně větrá.

 
Patcha
5 příspěvků 10.03.13 21:57

Také nosím sárí do úřadu už několik let a nikdo s tím nemá problém. Dodržuju zakryté břicho, žádné flitry nebo jiná divočina a nejraději moderní viskózová sárí, která se nemačkají.
Stejně většina lidí vidí spíš nezvyklé, ale hezké šaty, i když poslední dobou se zásluhou podobných článků šíří osvěta :-)

 
Lynx
99 příspěvků 11.03.13 08:04

Kdyby v Dillí začali nosit kyjovské kroje, byla bych nadšená.

 
klaracroft
46 příspěvků 12.03.13 12:25

Naprosto s Vámi souhlasím. Myslím s příspěvkem razorblade. Sárí mi připadá nepřijatelné nosit, toto sem nepatří. Rovnou sem můžou dotáhnout i své chování…toto né, ať si to nechají v Indii…Pochybuji, že by v Indii nosili naše kroje.

Příspěvek upraven 12.03.13 v 12:27

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 12.03.13 12:50

A vy tedy nosíte pouze kroj (což je jediné oblečení, které sem skutečně patří)??? Anebo si také oblékáte džíny, trička či kozačky (které sem také vůbec nepatří)?

 
klaracroft
46 příspěvků 12.03.13 13:03

Radši kroj než toto. Chodím v normálních věcech co jsou pro Evropu zvykem, neoblíkám se do hadrů, které jsou typické pro nějaké náboženství (když ho dotyčný neuznává). To už rovnou všichni můžou chodit zahalený jak muslimky, stavět sem mešity a střílet a zotročovat celou Evropu…je nechutné, že Evropanky si toto vezmou na sebe a dobrovolně a ještě se vystavují. Látky to můžou být sebelepší, ale sem to nepatří. Na břišní tance ok. Ale na ven? Vážně??? Když vidím někoho takto oblečeného (z Evropy), tak je mi ho líto a říkám si chudák člověk, musí mít v životě peklo, že je takto utlačován (představím si Indii) a pak druhá myšlenka? Radši jdu dál. Nebouchne to tu??? Multikulti přijímání cizích tradic se nám jednou vymstí…

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 12.03.13 14:10

Ehm. Sárí nosí hinduistky, muslimky, křesťanky, džainistky a buddhistky. Jo. A dřív ho nosily i Řekyně a Římanky. Tak ke kterému náboženství konkrétně tedy patří???

A pak jsem se ještě chtěla zeptat, jestli to, že si na sebe vezmu džíny, musí znamenat, že začnu střílet Indiány? Co mám dělat, když se mi nechce? Musím?

Příspěvek upraven 12.03.13 v 14:57

 
malakaja
349 příspěvků 12.03.13 15:18

Ty krestanky me zaujaly. Ktere krestanky nosi kolem sebe omotany pruh latky prosim?

 
Chari
541 příspěvků 12.03.13 15:23

Třeba jeptišky v Indii nosí bílo modré. Jedna z nich byla tak slavná, že bysme si ji snad pamatovat mohli. ;) 

 
malakaja
349 příspěvků 12.03.13 15:30

Matka Tereza si SAMA vybrala sari nikoliv protoze je krestanka, ale protoze zalozila svuj rad a slouzila v Indii, tedy aby zapadla do tamni spolecnosti..Nema to zaklad nabozensky, krestansky, ale dany mistem “bydliste“.

 
Chari
541 příspěvků 12.03.13 15:38

Jasný, nemá to původ ve středověku, ale jeptišek, které to nosí je v Indii spousta. Jak dlouho trvá, než se něco stane tradiční? Dvacet let, padesát, tři století? Jestli se tradice měří na staletí, tak rozhodně nejsou pro ženy tradiční ani džíny, ani kalhoty.. Móda se prostě mění a prolíná, podle mě je to v pořádku, co je divný teď, za padesát už být nemusí. A´t si každý nosí co chce, ale říkat, že je něco prostě úplně kulturně špatně, to je podle mě dneska jednoduše blbost.
Edit: vypadlo mi slovo :)

Příspěvek upraven 12.03.13 v 15:39

 
malakaja
349 příspěvků 12.03.13 15:55

V poradku, nejde o tradicni naboz. odev, je to zkratka civilni odev v Indii.

 
Lynx
99 příspěvků 12.03.13 22:06

Ne, ono totiž tradiční středoevropské oblečení jsou lezoucí silikonová ramínka, gelové nehty, lezoucí zapínání od podprsenek buřtobundy. To „sem“ nepochybně patří. Já si přivezla z pracovních cest hejno sárí, čínská saka, vietnamské tradiční šaty, korejský kabátek a tuny šátků, které nosí muslimky na hlavách a já je nosím normálně jako šátek. Taky japonské pantofle do lázně (pánské). Vyšívané večerní kabelky z Indie a z muslimských zemí. Obrovký hedvábný přehoz z Kazachstánu. Nosím to všechno. Uznávám, že bych neměla, protože to „sem“ nepatří. Pokud by mi někdo dokázal vyšít současný model slováckou výšivkou, abych mohla být taky hrdá, třeba na nějaké recepci, ráda tak budu činit. Bohužel to, na rozdíl od jiných, neumíme. A tak na bankety, kam chodí ženy v sárí a různých tradičních oděvech chodím já v hadru, který je sice poměrně luxusní, ale má ho každý po celém širém světě. A v cizině na recepci či banket v sárí fakt nemůžu. Stejně jakou jsou i zde akce, kam těžko můžu přijít v etnoprvku cizí země. Na neutrální akce sárí klidně nosím. Stejně jako večerní šaty se zlatě vyšívaným drakem.

 
Chari
541 příspěvků 12.03.13 15:27

Nebo tady obrázek z jasně křesťanského shromáždění. 

 
vážný_zájem
113 příspěvků 13.03.13 09:22

Ale jo, dneska je běžně vidíte na mších v tradičním sárí, ale myslím, že to souvisí až s dekolonizací a národním sjednocením. Konkánské křesťanky (portugalská Goa) na fotkách z 19. stol. mají viktoriánský evropský oděv. Oni ti jezuité přes jisté humanitární zásluhy přehnaně liberální nebyli.

 
kocurM
595 příspěvků 08.04.13 11:40
Panebože, do čehos to duši dal?

Buďte tak laskavá a táhněte s tímhle na euportal.cz!!!

 
Barbuchaa
211 příspěvků 10.03.13 14:04

Znám jednu slečnu, co nosí sárí místo běžného oblečení. Myslím, že pokud je nositelka dostatečně výrazná a sladí k sárí doplňky, vypadá to více než dobře.

 
LuisaLeelou  10.03.13 14:13
Sárí = pár kilo navíc?

Tak nevím zdali je to jen můj dojem, nebo se o tom jen veřejně mlčí, ale…

Nemáte pocit že sárí tak trochu přidává kila? Že sárí sluší jen velmi štíhlým ženám a i u nich jejich štíhlost přinejmenším zanikne?

Osobně jsem měla vždycky radši takové ty přezdobené modely než minimalismus, proto jsem po sárí už mnohokrát pokukovala, ale mám zkrátka dojem, že opravdu dobře v něm vypadá jen málokdo..

 
Fretkodlak  10.03.13 15:10

.

Příspěvek upraven 19.09.13 v 11:56

 
LuisaLeelou  10.03.13 19:13

Já teda nevím, ale že by to Liz Hurley v sárí nějak výrazně slušelo dojem nemám, naopak mi připadá, že v něm vypadá tak nějak neformně, ačkoli látka sárí je krásná, její postavě, bych řekla, že to na kráse rozhodně nepřidalo za to na objemu… Pokud jde o druhou fotku Ashley Judd, ta mi v tom připadá doslova vyboulená, že má nějaký prsa, boky, nebo ženský křivky si člověk může leda domýšlet, za to mě napadlo, jestli není na fotce těhotná. Jediný, kdo v tom vypadá velice dobře je Naomi, ale ta zas vypadá dobře ve všem (i v pytli) a navíc má tu za výstřelek považovanou černou variantu. Že by to bylo tím uvázem… nevím nevím, jak jsem koukala na ostatní fotky na tom webu sari.cz, ten šikmý pruh přes tělo je téměř u všech způsobů zamotání a dle mého dojmu postavu tak akorát důkladě zakulacuje..

Příspěvek upraven 11.03.13 v 00:17

 
Oveeec
1368 příspěvků 10.03.13 19:31

Mně spíš přijde, že na obrázcích, kde mají modelky nohy křížem nebo jednu pokrčenou v koleni, to vypadá krásně, jako přesýpací hodiny. Ale když si vezmu sárí já a začnu se v něm hejbat, rozhodně to tak krásně napnutý nedrží, naopak mi to spíš zakreje pas, a dát sponu na rameno moc nepomáhá. Asi dělám něco špatně:(

 
Lynx
99 příspěvků 10.03.13 21:29

Dávám ten spínací špendlík kousek za rameno, aby mi ten cíp nepřepadával dopředu přes brož nebo špendlík, což se může stát.

 
Dorenika
464 příspěvků 10.03.13 22:52

Ani by som nepovedala, nase susedky v tom behaju (su indky) a niesu rozhodne chude ale vyzeraju akosi viac sumerne ako v europskych satach, aj ked je jasne ze na stihlych vyzera predsa len lepsie

 
666mahu
1490 příspěvků 10.03.13 14:30

Sari se probiralo uz v diskusich, a jak jsem psala uz tam, libi se mi. Da se dobre nosit, i v nasich koncinach, jako letni saty /misto coli se daji pouzit, a me by vic vyhovovala kratka jednobarevna tricka s kr - s lycrou, na telo/. Ta zdobnejsi, paradnejsi jako spolecenske saty - prvni tri fotografie jsou krasne pouzita sari.

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 10.03.13 14:35

Nejsem Indka a sárí nosím zcela běžně. Asi to souvisí s tím, že dělám už delší dobu orientální tance a orient se u mě zabydlel téměř ve všem - poslouchám orientální hudbu, chodím do čajoven a indickcýh restaurací, dívám se na bollywoodské filmy a nosím orientální oděvy - sárí, polosárí, pandžábí. Cítím se v něm velmi dobře a doma už mám sárisek poměrně slušnou zásobu, holt moje celoživotní láska ;)

 
marcipana
6 příspěvků 10.03.13 14:39

Já jsem ale slyšela, že bílé sárí (a bílá barva obecně) slouží jako výraz smutku; nosí jej zejména vdovy; v souvislosti s touto neznalostí už došlo mimo Indii k několika faux pas…

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 10.03.13 14:40

V některých oblastech Indie je bílá barva i barvou svatební, hodně informací najdete na www.sari.cz .

 
Katjinka
177 příspěvků 10.03.13 17:22

@marcipana Bílé sárí nosí také indická strašidla :D

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 10.03.13 18:17

Bílá je spíše barva čistoty - po smrti manžela by Indka měla žít čistým a zbožným životem, proto bílé sárí.

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 10.03.13 14:49
sárí na evropankách

Tohle jsem našla na facebooku, myslím, že to hovoří za vše.

 
Navaa
529 příspěvků 10.03.13 16:39

@Parwi Nawari Ony to nosí proto, aby demonstrovaly svojí příslušnost k lepší, majetnější a vzdělanější vrstvě. Chudší indky jeansy nenosí. Mmch myslím, že ty jeansy v subtropicky vlhkém a teplém podnebí musí být skoro za trest. Kraťasy nosit ale nemohou, protože by je ostatní považovali za lehké ženy*… to vzdušné sárí musí být asi v daných podmínkách daleko lepší.

*mám od indické kamarádky, která si v čechách pochvalovala svoje kraťasy a dodala kulturní info.

Příspěvek upraven 10.03.13 v 16:40

 
Katjinka
177 příspěvků 10.03.13 17:28

Ano, všechno nad kolena je tabu. Takhle jsme jeli do Indie ještě s nějakými lidmi, jedna slečna tam nosila i na ulici spodáry od plavek převázané průhledným šátkem a strašně se divila, že na ní místní muži zírají a pokřikují. Ale jinak nějaké lehké letní šaty bez výstřihu, s rukávku a po kolena jsou povoleny a dokonce je i některé Indky nosí. Bohužel ty džíny tam jsou považovány za něco reprezentující západní kulturu, což je tam ted hrozně in, takže to tady letí asi jako tady (což také může být způsobeno tím, že džíny tu byli také nedostatkové zboží reprezentující cool západ)

Ale muži se v Indii oblékají slušně. Ač je tam prašno, tak místní můžeme vidět často v bílé. I ti ze slumu nosí košile a docela slušné kalhoty.

*můj muž je z Indie :)

 
vážný_zájem
113 příspěvků 11.03.13 11:42

Džíny a obecně evropský oděv často nosí křesťané. Ne že by křesťanky nemohly sárí nosit a to i na mši, ale častějí volí evropský oděv. Hinduistk nosívají sárí, muslimky abáju. Oni si na demostraci náboženské příslušnosti dost potrpí, na každém domě je reliéf, malůvka, vývěska ve tvaru kříže nebo hinduistického symbolu nebo vyznání víry v arabštině. Každý taxík, ba autobus, je jednoznačně ověšen řidičovými amulety. Jedete po Tamilnádu, nad jednou domorodou vesnicí vlaje zelená vlajka s půlměsícem, nad druhou maoistická se srpem a kladivem, až dorazíte na mariánské poutní místo, protože v tom drsném kraji se daří mariánským zjevením. Nosila jsem tam triko, dlouhou sukni a khaki kšiltovku tzv. kastrovku, hádejte za co mě považovali 8-/.

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 11.03.13 14:52

Jj, platí to hlavně na severu, právě v Tamilsku nosí sárí téměř všichni. Vykukuje zpod černých muslimských abájí a když jsem byla jednou na mši, tak tam snad nebyla žena, která by na sobě neměla sárí. A luxusní!!!

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 10.03.13 18:18

A džíny jsou na Indkách ještě dobrý. Poslední dobou začínám vídat coby znak vyšší vrstvy i značkové tepláky :-(

Příspěvek upraven 10.03.13 v 18:18

 
arcitap
8 příspěvků 11.03.13 13:57

Inspiracia;)

 
666mahu
1490 příspěvků 10.03.13 14:52

@LuisaLeelou, nevim, jestli by sari sluselo kazde z nas, ale ze by pridavalo kila, se mi nezda. Indky ho nosi cely zivot, ne jen mlade a stihlounke. Zalezi na materialu, aby byl splyvavy, i jak ho nosite. Kdyz si ten volny konec prehodite pres rameno tak, aby vam byl videt pas a cast trupu, vypadate v nem stihleji, a take vznikne takova civilnejsi podoba do nasich pomeru.
Nejsem zadna vychrtlina /dokonce jsem svetla, takze sari neni vhodne jen pro tmavsi typy/ a sari mi slusi. Ale nenosim. :-)

 
Denjel
21 příspěvků 10.03.13 15:05
Super článek :-)

Sárí se mi líbí, a uvažuji už dlouho že si ho pořídím (akorát sbírám odvahu :-)). Mám dotazy na nositelky, bohužel nikdo se známých to nenosí. Jak se s tím chodí na záchod? Drží to dobře? Nemáte strach že se vám to nějak vystrčí, nebo nestává se, že o něco zavadíte a je to celé v tahu? Když se to vlastně jen zastrkává za tu spodnici. Neboli, jesli se jedná o oděv praktický :-).

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 10.03.13 15:14

Je to úplně v pohodě:) Na záchod se s tím chodí jako s dlouhou sukní, a jak se sárí naučíte vázat a zabydlíte se v něm, tak není problém:) Doporučuju vyzkoušet co nejvíc úvazů a vybrat si ten, který vám nejlíp sedne. Já jsem ho nejdřív nosila jenom doma, než jsem si troufla vyrazit i do ulic.

 
Fretkodlak  10.03.13 15:24

.

Příspěvek upraven 19.09.13 v 11:57

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 10.03.13 18:19

Na záchodě se vyhrnuje :-)

 
terezka.maa
1 příspěvek 10.03.13 16:45

Podle názvu článku jsem nečekala nic oslnivého, ani podle té první fotky ne, ale Ashley Judd má na sobě něco tak nádherného, že nejde jinak než připustit, že sárí může být pěkné i na Evropanech. Ale teda ne že by se mi líbilo to modré cosi s odhaleným břichem na fotce od pana Tvaroha. I když se tak pěkně jmenuje.

 
OliviaD
44 příspěvků 10.03.13 17:30

Pan Tvaroh je celkově moc fajn, mám od něj pár super fotek.:)

 
OliviaD
44 příspěvků 10.03.13 17:32

Mě osobně indická kultura a styl oblékání hrozně fascinuje, líbí se mi, ale v sárí bych se asi cítila nepatřičně..jsem takový ten typ „Sněhurka“ a ani by to na mě nevypadalo dobře. :/

 
christinka
79 příspěvků 10.03.13 17:48

Moc pěkně jsem si početla a pokochala se, jsou to krásné kousky, ale bohužel si nedokážu představit, že bych sárí nosila.

 
Shiro
354 příspěvků 10.03.13 17:52

Sárí pěkný, ale asi bych si v tom připadal trochu jako transvestita.

 
GalianosjednimL  10.03.13 18:06

Kolegyně nosí sárí do práce a většinou jde dříve se do něho opět převléci a stejně ještě čekáme. Nevím, jak moc je to náročné se do toho zavinout, třeba to jen neumí.

Příspěvek upraven 10.03.13 v 18:07

 
notburga
3 příspěvky 11.03.13 09:07

Asi neumí… Zamotat se do sárí je záležitost na cca pět minut. Stíhám to mezitím, kdy připravuji děti do školky. Vlečka je na tom nejhorší, ale je to jen o cviku ;-)

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 10.03.13 19:54

Díky za skvěle připravený a zajímavý článek o sárí. Skvěle vybrané fotky!

 
Suzyna
5 příspěvků 10.03.13 21:47

No, já bohužel musím poznamenat, že naše kultura asi ještě není na sárí připravená. Na denní nošení se mi zdá dost nepraktické, nicméně jich mám stejně několik a nosím je spíše doma když se kochám :)). Vyrazila jsem v jednom na ples, bylo to sytě vínovo-červené sárí se zlatým zdobením a třpytkami na vzoru. I když ta látka je naprosto úžasně zdobená a „luxusní“ a i když jsem si uvázala sárí stylem lichotícím postavě, stejně na mě všechny ženy čuměly stylem „Co to sakra jako má bejt, to nemáš na normální šaty??“. Kdo ví, jestli nešlo spíše o závist, nicméně to zamrzelo

_____________­________________

http://suzyna. blogspot. cz

 
Camarilla
85 příspěvků 11.03.13 05:47

A nebylo to spíš tím, že jsi se v sárí necítila, tak sis jejich zvědavé pohledy vykládala jako odsuzující? Já mám totiž úplně opačnou zkušenost, ve svém hnědozlatém šanžánovém hedvábku jsem byla hvězdou plesu :)

 
Suzyna
5 příspěvků 11.03.13 14:09

Ja jsem se prave citila dobre, moc se mi to libilo…ale ten styl prijeti byl proste zvlastni :)

 
kocurM
595 příspěvků 08.04.13 11:46
Tak je to neobvyklé, no...

Pionýrka nového stylu musí být připravená, že lidi budou koukat, možná i divně. Myslím, že se lidi mračí tím úsilím vymyslet, jak to mají přijmout a zda se jim to líbí. Se mnou jezdí jedna paní v sárí vlakem, moc jí to sluší, jezdí tak i její dcera, obě jsou štíhlé, barevně typické Češky, než si člověk zvykne, tak to chvíli trvá, přesto uznávám, že je to na nich hezké. Ale ten moment překvapení tu prostě je.

 
Mahtiel
443 příspěvků 10.03.13 22:38

Jsem moc ráda za článek o něm. Moc mě láká…Asi už tohle léto neodolám a nějaké si pořídím :) A jak mi všechny legíňačky budou závidět, že se nepotím!! :D

 
Dorenika
464 příspěvků 10.03.13 22:43

@Lynx lacno vyzera to kde su na obrazku 3 europanky na ciernom pozadi a jedna z toho je autorka clanku

 
Oveeec
1368 příspěvků 11.03.13 13:31

A proč by jedna z nich nemohla být autorka článku? Píše o sárí, protože ji zajímá a nosí ho. A ukázala, jak v něm vypadá sama, když už o něm píše. Je to asi tak stejně laciný, jako když sem někdo věší fotky svýho oblečení, aby se pochlubil, co nosí.

 
Dorenika
464 příspěvků 11.03.13 21:59

Ale vyste to nepochopila ja som nemyslela ze sem nemoze dat svoju fotku, moze len proste je tam jasne vidiet rozdiel medzi tymy ich (co su pritom na tancovanie takze by mali byt zdobnejsie) a tymy ostatnymi na obrazkoch proste 100 a 1 a preto som napisala ze si myslim ze keby sa zeny z vychodnej europy tak obliekali tak by to nebolo bohvieco pretoze ak si nejsu skopne kupit kvalitne euro oblecenie tak ani totonebude stat za vela

 
Oveeec
1368 příspěvků 12.03.13 18:03

Mně se to bavlněný ale líbí moc, on je taky rozdíl, kam se to nosí. Ono kdyby někdo chodil běžně (a to jak u nás, tak v Indii) v hedvádným sárí za desetitisíce, bylo by to trochu legrační. Koneckonců, kdo z nás chodí běžně v oblečení od návrhářů nebo ve večerní róbě? Málokdo. A taky se nedá říct, že vypadáme lacině. Teda, spousta lidí lacině vypadá, ale to ne proto, že chodí v běžným oblečení, ale že to jejich běžný oblečení je nevkusný, špatně sladěný, špinavý nebo neodpovídající situaci.

 
blacken
2320 příspěvků 10.03.13 23:34

Ač jsem na Indkách sárí obdivovala, tak na Evropankách ho fakt nechápu. Lehkou inspiraci, která se projeví nějakým zajímavým prvkem vítám. Ale převzít to celé mi přijde mimo mísu. Ale asi jsem zaujatá, všechny milovnice podobného stylu kolem mě jsou většinou modrooké blondýnky a vyloženě světlé typy, takže to pro mě docela podivně kontrastuje. Navíc to, co jsem zatím potkala vypadalo vždy jako levná napodobenina čehosi.

 
arcitap
8 příspěvků 11.03.13 13:46

Je pravda ze ked som mala cierne vlasy tak sari vyzeralo lepsie iba s pohladu ze oni vadcinou cierne vlasy maju, ale co uz dnes mam vlasy opar blede a sari koli tomu neprestanem nosit;)

 
blacken
2320 příspěvků 12.03.13 02:22

Tak jestli na fotce jste Vy, tak ano, to pak vypadáte hezky. Sice mi to stejně nepřijde jako oblečení na běžné nošení, ale aspoň to nevypadá hloupě.

 
TomYum
17 příspěvků 11.03.13 00:45

O sárí uvažuju už dlouho. Nedávno jsem potkala nějakou ženu v nádherném tmavě modrém hedvábném sárí v Opeře. Já bych měla odvahu asi jen na černé nebo tmavě modré na nějakou večerní akci. Za bílého dne, navíc když jsem bledule, do toho bych asi nešla :-D

 
arcitap
8 příspěvků 11.03.13 13:27

Ahojte, sari nosim od kedy som bola v indii:) najdete tam chudobu ale bohatych, takze vyber ako sa da obliect je obrovsky. Sari v indii kupite od 50 korun.Cim viac vysivane o to drahsie.Dnes ich v satniku mam cez 50 kuskov a mam obrovke stastie ze v cechach su rozsirene takzvane sari zrazy, kde vsetky milovnice sari pridu oblecene v indickom. Na FB najdete: http://www.facebook.com/…58092649962/ ,pokial chcete inspiraciu v tomto filme http://www.ulozto.cz/…6/devdas-avi je doslova v kazdej scene ine oblecenie Odporucam;)

 
malakaja
349 příspěvků 12.03.13 12:59

O ja budu uprimna, jsme v pekle, tedy coz:stylizace damy nahore mi zkratka evokuje Radial made in India. Simulakrum jako stehno.

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 14.03.13 13:41

Udeřila jste hřebíček na hlavičku. Furt jsem si říkala, co mi to jenom připomíná…

 
Robena
1257 příspěvků 11.03.13 00:45

Sari jako takove se mi docela libi, na sebe bych si ho nevzala z jednoho jedineho duvodu - mam hruzu z toho, jak se v Indii chovaji k (zejmena chudym) zenam a nechci se podvedome ani „podobat“ indicke zene. Priznavam, ze jsem v Indii nikdy nebyla, ani zadne Indy (spatne ci dobre) osobne neznam. Sari bych na sebe vzala jedine v pripade, ze by to mel byt nejaky akt solidarity ci vyjadreni podpory holkam tam daleko.
Jinak www.sari.cz me fakt pobavilo. Spousta zbozi je „kasmirova“, ze 100% viskozy.

 
pilotDodo
718 příspěvků 11.03.13 08:20

S tou solidaritou s Indkami: v Indii existuje hnutí Růžových sárí, které se zaměřuje na nepravosti na ženách, ale i obecně na zlovůli úředníků, policistů; vzniklo samovolně na jedné vesnici, když se jedna rázná dáma konečně naštvala a vzala celou situaci lehce do vlastních rukou ;-) Poznávacím znamením (ale i znamením solidarity s tímto hnutím) je právě sytě růžové sárí. Ke hnutí se přidávají i muži (většinou vysokoškolsky vzdělaní; ale sárí asi nenosí :-D). Osobně vyhlížím v našich obchodech sytě růžové sárí, abych tak (aspoň pro své svědomí) vyjádřila onu podporu ;-)

Příspěvek upraven 11.03.13 v 08:22

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 11.03.13 09:27

Ano, jako jedni z mála prodejců uvádíme skutečné složení těchto šál a případné cedulky, které tvrdí 50% cashmere, 50 silk či 100% pashmina apod. ze zboží poctivě pářeme. Pokud hledáte šálu z vlny kašmírských koz, zaměřte se na cenovou hladinu od 2000 výše.
www.sari.cz
 

Příspěvek upraven 11.03.13 v 09:40

 
jazes  14.03.13 23:52

A jsou tedy takhle vypadající cedulky zárukou „nepravosti“? nebo takhle vypadají i ty originální? dá se to poznat jinak? (omlouvám se za OT, kdyžtak do zpráv)

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 15.03.13 08:23

Bohužel pašmína a kašmír se narozdíl od hedvábí (zapálím vlákno a mám jasno) rozeznává mnohem hůře. Nejlepší je asi nakupovat v ověřeném obchodě (pashmina. cz) nebo od nějaké známé značky. Také může být vodítkem cena - pokud to stojí pod tisícovku, je to určitě fake.

Doporučuji přečíst:
http://www.sari.cz/page.php?…

Příspěvek upraven 15.03.13 v 08:36

 
Verhro
630 příspěvků 11.03.13 08:36
Sárí.

Část dětství jsem prožila v cizí zemi, kde bylo hodně indických žen v sárí. Musím říct, že mě fascinovaly. Připadaly mi jak princezny, ty látky byly nádherné. Pravda je, že zde do ulic si to moc nedovedu představit…ale chápu, že je to asi o zvyku.

 
Papla
514 příspěvků 11.03.13 09:06

@Denjel dotaz na manipulaci se sárí mi připomněl, jak složité je to na hodech v moravském kroji s třemi až čtyřmi tuhými spodnicemi:-) ( ale vše se dá, když víte jak na to:-)

 
Anickama
1 příspěvek 11.03.13 16:04

Něco pro mě. :-) Sárí nosím už léta, přišla jsem k němu přes orientální tance a nemůžu si ho vynachválit. V létě krásné chladí, v zimě, s kabátem a tlustýma punčochama (které stejně nikdy nevidí), je mi parádně teplo. :-) Můžu si tloustnou jak chci a stejně mi sluší čím dál tím víc (nebo možná právě proto :-D).
Sárí jedině doporučuju :-)
P. S.: Na plesech jsem za hvězdu. ;-)

 
Lynx
99 příspěvků 11.03.13 17:23

Cestou z práce jsem dnes na Národní potkala mladou ženu v bavlněném sárí a v „buřtobundě“. Normálně šla s nákupem a asi pětiletým dítětem, ale ta prošívaná bunda byla opravdu rána na solar. Nevím, co se k tomu dá v zimě nosit na pobíhání po městě - na společenské akce nosím dlouhý plášť, ale možná by se dalo něco vymyslet. Tohle bylo opravdu nefalšované peklo.

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 11.03.13 18:12

K sárí nosím to, co bych si vzala v sukni - mám asi 4 kabáty a kabátky, které střídám dle teploty a barvy. Ještě jsem kdysi měla takovou vypasovanou černou bundu s kožíškem a bez buřtů ze Zary, vypadalo to k sárí taky pěkně.

 
notburga
3 příspěvky 15.03.13 09:17

Tak tak. Taky nosím jen kabátky. Pod to teplý svetřík, když je velký mráz tak ještě bavlněný šál přes ramena a to je panečku teploučko. :-) Vhodné i na koulování s dětmi a podobné radosti, i když zde z praktických důvodů nosím polosárí :-)

 
Beldaran
82 příspěvků 11.03.13 21:20

Vypadá to opravdu pěkně, ale že by v tom běhala nějaká obyčejná žena po městě, to si představit neumím. Mně se nesmírně líbí kimono a také ho nenosím do školy.

Příspěvek upraven 11.03.13 v 23:08

 
Oveeec
1368 příspěvků 12.03.13 18:43

Tak do toho:)

 
ninočka
57 příspěvků 12.03.13 09:48

Musím říct, že mě článek potěšil. Bežně nosím v létě jako šaty nebo třičko uvázané sarongy, teď přemýšlím, jestli bych nevyužila i sárí :)

 
malakaja
349 příspěvků 12.03.13 12:44

Tak jsem se dnes vrátila, abych nebyla bezmyšlenkovitě kritická. Argument, zde sárí schová kila navic a sluší každé velikosti musím odmítnout. Do sárí se logicky vejde bezpočet kil navíc a ještě několik dalších vám přidá. Je to stejna fyzika střihu a váhy jako rozevláté modely Donátové na korpulentních důchodkyních. Postavu vám vytvaruje dosti neurčitě, občas zůstane náznak pasu, rozvodné ne evropsky ideál. Tolik k vyvraceni pro me az fanatickeho nadseni. Uznávám absolutně nedostižnou inspiraci v barvách, zdobeni i vrstvení. Silueta lze využít pro bezbřehou inspiraci. Uznávám, ze miluji polosari- obrovske kolove sukne- po kterých jsem toužila v pubertě v ramci bohemskeho stylu ale nevěděla jsem jak na ne, tenkrat nebyly jeste ani e-shopy(10 let nazpet)…Uprimne jsem v pokuseni usit vecerni saty, kombinovat material a prvky, ale lichotiveji nez ma Liz…Naposledy reknu, ze pokud ma nekdo sari, sije a sari neunosi, nenechte si vzit inspiraci sarinazzi;) v bedne je vam platne jak mrtvemu zimnik.;) Za me na me sari na letni festival, vicemene.(v et­nobohemskem stylu pusobim adekvatne asi jako Kratochvilova s, Korinkovou)

 
Kajuli
449 příspěvků 12.03.13 20:40

Bláhově jsem si myslela, že člověk má právo vyjádřit svůj vlastní názor, leč místní komunita „sárínositelek“ mne vrátila zpět na zem:) Tak nebo tak, s vámi souhlasím, pro mne za mne ať si člověk chodí třeba v pytli na brambory, pokud mu sluší. A já bohužel musím konstatovat, že jsem ještě osobně nepotkala českou ženu v sárí, o které bych řekla „jo, tak té to fakt sluší“

 
blacken
2320 příspěvků 12.03.13 23:36

Viz některé obrázky z článku a pod článkem…

 
malakaja
349 příspěvků 12.03.13 15:32

Ano, krestane v indii nosi sari.Jde o odev Indu, ktery nosi napruc nabozenstvimi, nejde o odev krestansky, urceny pro krestany.Ale snad jste myslela, ze sari nosi v Indii lide ruznych nabozenstvi.To potom samozrejme a jak taky jinak…

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 12.03.13 15:40

Jj, reagovala jsem na tuto větu Klaracroft:

„neoblíkám se do hadrů, které jsou typické pro nějaké náboženství (když ho dotyčný neuznává).“

 
Aurora5
33 příspěvků 13.03.13 07:28

…v poslednej dobe len Fashion prehliadky a „inspirace“. To človek nájde aj na tisícke iných blogov. Kde je Módne peklo??

 
Cagot
88 příspěvků 13.03.13 11:52

Tak já doufám, že se do mužského šatníku vrátí tóga!

 
Navaa
529 příspěvků 13.03.13 16:23

@arcitap ok, ale proč je k tomu ta islámská hijabi-propaganda? Hijáb rozhodně není alternativa katolických úborů nebo oblečení ortodoxních židovek či hinduistek. U hindu má ten jemný šál chránit před polétavým indickým prachem, u katoliček je jejich zakrytí hlavy výrazem zcela dobrovolného řeholního rozhodnutí, židovky mohou nosit paruku či klobouček (nebo se mohou na tradici zcela svobodně vykašlat), ale u muslimek je nošení hijábu často velmi nedobrovolné a má symbolizovat to, že pro danou ženu platí shariah. Hijáb je vyjádření toho nejtvrdšího sexismu v nejmachistič­tějším náboženství, jejímž stavebním kamenem je trvalé ponížení, diskriminace a násilí vůči ženám. Velmi uncool.

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 13.03.13 16:58

To je novodobé pojetí. Pokud se nepletu, zcela zakryté vlasy byly povinné i v naší tradici ještě tak před 150 - 200 lety. I Hinduistky si často halí vlasy a někdy i tvář z náboženských/mo­rálních důvodů a to i doma.

 
if5
112 příspěvků 14.03.13 10:51

Dnešní zakrývání hlavy či celé postavy v judaismu i islámu je novodobá fundamentalistická interpretace náboženství, která vznikla ve starověku v pouštních oblastech. Tehdy a tam byl naboženský předpis, aby muž zajistil své ženě dostatek textilu k zakrytí celé postavy, důležitý pro přežití ženy i jejích dětí. V klimatizovaných nákupních centrech ovšem ztratila praktický smysl a stala se opravdu metodou „buzerace“ a útisku.

 
Oveeec
1368 příspěvků 16.03.13 12:17

A co z toho ortodoxní židovka má, že může nosit paruku nebo klobouček, když pod tím má stejně ostříhaný vlasy? V tomhle mi to přijde úplně stejný jako ty různý muslimský hábity. Možná s tím rozdílem, že ty šátky, který ženskejm nezakrývají obličej, jsou krásný, a hlavně si ho ženská doma sundá a má pod ním svoje krásný vlasy. Jakkoli je mi bližší judaismus než islám, v tomhle možná ty ortodoxní židovský pravidla horší.

 
Navaa
529 příspěvků 13.03.13 18:34

@Malatí d.d. Jasně, ale zakrývání hlavy, které máte na mysli vy, je čistě kulturní záležitost, která se v čase volně proměňuje, přestože je v době své platnosti dost závazná tím, že ho většina dodržuje. Islám je postavený na přesném kopírování chování proroka a dodržování toho, co je v Koránu. Hijáb má naprosto jasnou oporu v tradici p. Mohammeda a nelze jej z islámu vyškrtnout, k uvolnění restrikcí zaměřených na jeho nošení došlo nedávno, kdy vlády v různých státech (Tunisku třeba) byly ovlivněné západním sekularismem a uměle - i za cenu nesvobody pro radikály - udržovaly tolerantnější podmínky.

 
bára.brněnská
563 příspěvků 13.03.13 19:12

Love sari or die, zdá se… ;)

Ten rádoby kontrast supervkusného sárí s vulgárními džínami je laciný. A to říkám jako někdo, kdo neměl džíny na sobě asi tak čtvrt roku.

Potkávám, hlavně v létě, celkem dost Češek v sárí. Ten podíl z nich, který v tom vypadá vyloženě směšně/nevhod­ně/uváleně je nejméně polovina. Přiznávám ale zaujatost, protože se mi sárí nijak zvlášť nelíbí samo o sobě, jsem spíš vysazená na zajímavé střihy a minimalismus než na kilometry látky.

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 13.03.13 20:02

Myslím, že vulgární džíny byly spíše narážkou na situaci v Indii. Průměrná Indka v džínách vypadá opravdu otřesně. Velký podíl samozřejmě mají strašlivé střihy laciných kalhot, ale také fakt, že Indky obecně mají celkem ošklivé postavy (neexistující pasy, krátké a různě křivé nohy atd.). V sárí si toho všimnete jen, když se dobře podíváte, v džínách a obtaženém tričku to na vás křičí už ze sta metrů. Podobná pozorování si z Indie odvážejí i dámy a pánové, které jinak sárí nijak neholdují. Osobně si myslím, že průměrná Indka nacpaná do džín vypadá podivněji a trapněji, než průměrná Evropanka v sárí. Věc názoru.

 
Kate85
1 příspěvek 14.03.13 09:54

Nemůžu si pomoct, ale mě to prostě přijde, že to do Evropské kultury nepatří. Sárí je oděv typický pro určitou kulturu, zemi… Nosí se jenom v Indii, je to země, kde jsou úplně jiné podmínky, jak klimatické, tak kulturní životní… Oblíct si u nás něco takovýho, tak určitě vzbudím pozornost. Fakt si ale nemyslím, že by to byl obdiv, ale spíš pobavení.

 
Kaiya
12 příspěvků 14.03.13 11:26

Zeptala jste se Jirky Tvaroha, jestli můžete použít jeho fotografii???

 
Pattie
23 příspěvků 14.03.13 13:13

Na fotce od pana Tvaroha je sama autorka článku, tak bych předpokládala že k použití fotky právo má :)

Příspěvek upraven 14.03.13 v 13:14

 
Siska2306
1 příspěvek 14.03.13 14:42

Se zájmem jsem si pročetla diskuzi a překvapilo mě kolik z vás píše, že sárí běžně nosí, dokonce do práce, na úřad, na ples… Jen mě zajímá kde bydlíte, protože v Olomouci(ne­považuju nás za maloměsto) jsem nepotkala ještě v sárí nikoho. Nepočítám toho chlapce, co rozdává letáky od hnutí Haré Krišna :-)

 
Navaa
529 příspěvků 14.03.13 17:03

@Malatí d.d. Také mám pocit, že indky nejsou úplně ztepilé (a imo se jim tuk nepěkně usazuje na krku). A muži jsou baculatí, nebo mrňaví a rachitičtí, nesymetričtí. Ale mám to jen z bollywoodských videí a pozorování asi 6 indů, co znám, takže by mě zajímalo, jestli lidé, kteří Indii skutečně navštívili, považují Indy za krásné lidi :)

Edit: překlepy.

Příspěvek upraven 14.03.13 v 17:03

 
stric
762 příspěvků 16.03.13 16:47

Indii jsem nenavštívila, znala jsem několik Pákistánců. Ale z fotek a lidí, co jsem sem tam zahlédla třeba na ulici, jsem vždycky považovala Indy za výjimečně krásné lidi. Co měli na sobě, to nevím, nepamatuju se.

 
TulaJ
254 příspěvků 28.03.13 14:48

Ja som v Indii bola ako teenagerka s rodičmi niekoľko rokov, a aj v dospelosti (po 30 rokoch) 2× znova. Čo sa týka „krásy“ - ženy sú fakt krásne, aspoň teda mladé, po vydaji a hlavne pôrode majú tendenciu sa rozkysnúť (to mi prosím hovorili samotní Indi :-)) aj keď samozrejme to platí skôr pre blahobytnejšie vrstvy obyvateľstva. Okrem toho, že majú spravidla úžasné vlasy, nechty a aj zuby, vedia sa krásne upraviť - aj z polorozpadnutej chatrče vyjde žena v čistom, krásne farebnom sárí, so zladenou blúzkou, učesaná, s kvetinou vo vlasoch. Je fakt, že nohy majú - pokiaľ som mala možnosť zistiť - dosť škaredé a krátke (môj otec vtedy tvrdil, že preto si ich zahaľujú dlhým sárí - ono odhalené nohy sú tam dosť „neslušné“). Muži takí fešáci - podľa našich meradiel - nie sú; buď sú drobní, vychrtlí, alebo potom „oplácaní“, fitness sa tam moc nenosí (resp. teraz asi viac, ale hlavne v mestách, u europeizovaných vrstiev), aj keď samozrejme aj tam sa nájdu výnimky.
A k samotnému sárí a iným indickým odevom (salwar kameez, kurti a pod.)- mala som sárí na pár slávnostných príležitostiach aj tu, v SR, (také umiernené - nie príliš flitrové a trblietavé, síce sa mi to páči, ale na mňa sa mi to akosi nehodí) a nemala som pocit nejakej nepatričnosti, naopak, veľmi to obdivovali (pravda, som tmavá, nízka, takže od Indky sa až tak nelíšim). Salwar kameez mám tiež, to sa dá nosiť (prispôsobené - napr. namiesto tých širokých nohavíc úzke, prípadne legíny) aj na bežný život v lete. Ak sa človek v sárí naučí pohybovať a správne si ho uviazať, tak sa dá v ňom robiť veľa vecí - dokonca v škole, kam som v Indii chodila, naše učiteľky s nami hrali v sárí kriket :-).

 
Ganapatijan
2 příspěvky 14.03.13 23:02
Milušky v sárí

UZ par let se pohybuju v cesko-indickem prostredi a problem je ten, ze k noseni sari je zapotrebi i ucelenejsi styl. Proste pani s melirem misto vlasu a sari nejde k sobe. Jedna moje kamarada trefne pojmenovala tyto damy a pani jako „Milusky v sari“ (nic proti Miluskam ;) Co se tyka prebyecnych kil, je to prave ten druh obleceni, kdy se sari vylozene hodi ;) a hlavne slusi ;) Chybel mi jen trochu pohled na muzsky tradicni indicky odev. Stejne jako sari, dokaze byt lehke a dostatecne muzske ;) Bohuzel si ho provlastnili jen „duchovneů zalozeni "laseckari“ °;) nic proti lasce ;)))

 
watsons
1 příspěvek 20.03.13 14:49

Měli byste se vzdělat o fenoménu „cultural appropriation“ - nevím, jak se to řekne česky. pro anglicky mluvící/rozumící:
http://apihtawikosisan.com/…propriation/
 http://swanblood.tumblr.com/…-to-avoid-it

If they (white people) are wearing it to be seen as ‘ethnic’ and ‘exotic’, then it’s wrong because that’s not what saris are made for. Saris are supposed to be fashion for South Asians and for some, it’s as normal for them to wear it as it is for Western people to wear jeans. Also, when many South Asians come to the western world and they wear their clothes from their heritage, they are mocked for it. When white people do it, they are often praised for it. Also, most of them don’t know how to wear it properly and they drape it incorrectly.

 
Lienka77
161 příspěvků 21.03.13 15:52

To je jeden pohled na věc. Ale co když to ženské v Evropě, Americe a kdekoli jinde nosí prostě proto, že se jim sárí LÍBÍ? Mají rády barvy, cítí se v tom žensky. Kde je problém?

 
Petroula
1 příspěvek 28.03.13 20:41

Sárí by se mi líbilo, orient mě baví

 
JazzmineTea
468 příspěvků 04.04.13 08:39

Sárí se mi líbí na tmavších typech žen, a musí mít dlouhé vlasy, celý look musí tak nějak ladit. Ta paní na fotce č. 2 mi přijde, jako že právě shodila evropské šaty, nezměnila účes ani makeup, jen na sebe hodila sárí. Foto č. 1 na mě třeba působí mnohem harmoničtěji.

 
NatySloup
9 příspěvků 07.04.13 17:52
Prostě nádhera
 
lizlisa
151 příspěvků 13.05.13 22:42

Sárí je nádherný kus oblečení, ale nemyslím si, že to patří do našich ulic. Je to tradiční indické oblečení a na Evropankách to vypadá směšně a nepatřičně. Stejně jako třeba bindi, je to nádhera, ale souvisí to s náboženstvím a kulturou, takže mi to přijdou divné, aby v tom chodila Češka.

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 21.05.13 12:02

Stejně, jako jsou džíny tradičním oblečením amerických honáků a zlatokopů a přitom v našich ulicích nikoho nepohoršují a nikdo v nich směšně nevypadá…

 
lizlisa
151 příspěvků 25.05.13 22:23

Ale takhle to nemůžeš brát.
Je to spojené s kulturou a náboženstvím, není to jako džíny.
Mimochodem, co jsem viděla fotky českých žen v sárí, zaplakala jsem, každá jako Máňa z hnoje zabalená do kusu látky. Žádná elegance, vkus, vůbec nic.

 
pilotDodo
718 příspěvků 26.05.13 07:53

Jak to může být spojené s náboženstvím, když je v Indii tolik náboženství, že by se z toho po… A všichni nosej sárí. I křesťané. Mám důvodné podezření, že i naše kotlina je v křesťanské kultuře zrozená :-)

Příspěvek upraven 26.05.13 v 07:54

 
lizlisa
151 příspěvků 27.05.13 18:13

Ale nosí ho jen v Indii, na Evropankách je to nevkusné.
Navíc do toho nemají tu exotickou krásu, kterou mají právě Indky.

 
pilotDodo
718 příspěvků 27.05.13 18:41

Nenosí ho jen v Indii, ale i v jiných oblastech jihovýchodní Asie, například Srí Lance, ale to jen drobnost na okraj. Podle mě při správně vybraných barvách a zdobnosti může i běloška vypadat v sárí dobře, podle vás ne a na svůj názor máte právo, nebudu vás lámat přes koleno :-) Jen ještě k té exotice - třeba pro Indy jsou bělošky nesmírně exotické a atraktivní (obecně se v Asii líbíme) a bělení pleti a různé barevné kontaktní čočky (protože všichni mají oči hnědé) jsou u nich hitem, i u soutěží Miss… což mi přijde docela zábavné, já Indky stejně jako vy beru za exoticky nádherné a nezlobila bych se, vypadat jako ony :-D

 
Malatí d.d.
68 příspěvků 27.05.13 21:36

Aha a tak proč se ty nejluxusnější sárí do katalogů a časopisů fotí téměř výhradně na Evropankách???

 
 
 
kozarohata
141 příspěvků 10.03.13 13:30

To je jen otázka času ;)

 
Cagot
88 příspěvků 13.03.13 12:29

Já to myslím vážně!

 
 
 
Katjinka
177 příspěvků 10.03.13 17:40

Tak zde je mé sárí. Nevím, jestli si z něho raději nemám něco ušít.

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 10.03.13 20:37

Né nic nešít, to by byla škoda ho stříhat!!!

 
Evženie
169 příspěvků 10.03.13 21:29

Šmankote, to ne, věčná škoda!

Taková nádhera, vytkávané… vždyť po ruzstříhání by se z toho vzoru spousta ztratila. To chce jen trochu odvahy a dobře zvolený úvaz, aby to vypadalo jako šaty.

 
Lienka77
161 příspěvků 11.03.13 12:14

Jestli Vám doma jen leží a nikam ho nenosíte, je lepší z něj ušít něco v čem chodit budete :)

 
arcitap
8 příspěvků 11.03.13 13:50

Pod radsej na sari zraz :) vies pre nas milovnicky sari je uplne k placu strihat taky skvost latky.na fb sa vsetky radi s tebou o moznosti podelia ;) http://www.facebook.com/…58092649962/

Kurz základů práce s kůží.

Kdybyste nevěděli, co se zítřejším dlouhým zimním večerem, přijďte... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Cukrová vata

Už jsem dlouho neviděla bělovlasou paní s pastelovým přelivem. A... Celý článek

To ošklivý sako radši spalte. Business outfit vás musí bavit

Nebudu nosit dříví do lesa se základními poučkami o business módě.... Celý článek