Kolik byste měli investovat do pánských bot?

02.07.15 | autor Pavel Králíček

Je zajímavé, že v zemi s takovou obuvnickou tradicí, je kultura obouvání tak nízká. I když boty z velké části ovlivňují naše celodenní pohodlí a dojem, který v lidech vyvoláváme, málokdo je ochoten do nich více investovat. A to je hrozná škoda.

Zdroj: https://www.lepremier.czZdroj: https://www.lepremier.cz

Co se tak bavím s různými ženami, shodně si naříkají na to, jak se muži obouvají. A to nutně nemluvím o kvalitě nebo stylu obuvi. Existují totiž ještě 2 základní předpoklady, které je potřeba splnit vždy: aby boty byly čisté a vyleštěné. Zní to banálně, ale mužů, kteří by za každé situace tyto podmínky splňovali, je poskrovnu.

Předpokládejme ale, že jste muž a nosíte čisté a vyleštěné boty. Další vaší starostí by mělo být, aby šlo také o boty pěkné a kvalitní. Hodnotit krásu a design je hodně subjektivní a citlivé na kontext, proto se dnes budeme bavit hlavně o kvalitě.

Zdroj: https://www.lepremier.czZdroj: https://www.lepremier.cz

Jak známo, kvalita něco stojí. Když k tomu připočteme typicky omezený rozpočet každého z nás, rozhodujeme se o tom, do čeho budeme investovat, na základě priorit. Určitě znáte národnostní stereotypy, podle kterých Ital bude klidně bydlet v tmavé špeluňce, ale poslední korunu utratí za oblečení, kdežto Francouz ji dá spíše za foie gras. U nás je to tak, že poslední korunu vrazíme pravděpodobněji do auta, domu nebo dovolené.

Určitě sami máte tzv. „rozumnou cenovou hladinu“ pro různé kategorie zboží. Tričko za 300, košile za tisícovku, dovolená za X tisíc. Stejně tak je to s botami. Bohužel je tato hladina obecně příliš nízká. Odhadl bych ji na 800–3500 Kč. Níže se vás budu snažit přesvědčit o tom, že byste ji měli (mohli) zvednout na 4,5–7 tisíc Kč.

Které boty jsou kvalitní?

Mohli bychom se do krve hádat (a pravděpodobně se to i v komentářích stane), jak definovat kvalitní boty. Můžeme operovat pojmy jako “kvalitní kůže”, “dobře ušité”, “něco vydrží” a podobně, ale to je hrozně nekonkrétní. Pro účely tohoto článku budu operovat s jednoduchou rovností: kvalitní boty = boty s rámovou konstrukcí.

Rámovou konstrukcí? Co to proboha je? Hned vysvětlím.

Zdroj: https://www.lepremier.czZdroj: https://www.lepremier.cz

Drtivá většina bot (někdo udává 98 %) je vyrobena tzv. lepenou konstrukcí. Jednoduše řečeno se podrážka přilepí ke svršku boty. Tím pádem se může za pár měsíců rozlepit a když ne a podrážku prochodíte, nelze ji jednoduše renovovat, protože byste celou botu zničili. Dají se jen podrazit, ale to je nečisté a neideální řešení.

Oproti moderní době a lepené konstrukci stojí tzv. rámová konstrukce, v angličtině Goodyear welted, podle metody, kterou v roce 1869 vymyslel Charles Goodyear a která vydržela u kvalitních společenských bot dodnes. Jejím základem je rám, což je tvrdý proužek kůže, který se vine po celém obvodu boty. K němu je jednou řádnou stehů přišita kožená podešev a druhou řádkou stehů svršek boty.

Zdroj: https://www.lepremier.cz/Zdroj: https://www.lepremier.cz/

Proč je to o tolik lepší než konstrukce lepená? Díky tomu, že je podešev přišitá a ne přilepená, je možné boty rekonstruovat. To znamená zaslat do původní továrny, kde botu napnou na kopyto, vypárají jednu řádku stehů a přišijí podešev novou. Díky tomu boty nemusíte po prochození hned vyhazovat, ale získají nový život.

Proč se vyplatí do bot investovat?

Zdá se to jako drobnost, ale možnost rekonstrukce nám otevírá úplně nové obzory a úplnou změnu myšlení. Jestli můžeme být Módnímu peklu za něco vděční, tak je to za schopnost poznávat a vážit si kvalitního oblečení. Všichni bychom zřejmě byli rádi, pokud by nám oblečení nevydrželo pár měsíců, ale několik let (až desetiletí) a stále vypadalo dobře. U bot to nemusí být sen.

Přiznám se, že mě úplně nebaví současný konzumerismus a neustálé nakupování nových a nových levných věcí, protože ty staré nic nevydrží. Raději si připlatím a koupím si to nejlepší, na co finančně dosáhnu. Nemám pak sice 30 párů bot, pouze několik, ale o to kvalitnějších.

Tím, že se o ně starám a pravidelně je čistím a leštím, si k nim dokážu vytvořit citový vztah (to je vědecký fakt) a ony zároveň postupem času získávají patinu a stárnou do krásy. Boty totiž nejsou nejhezčí, když jsou zbrusu nové, ale když na nich vidíte odchozené roky a šrámy, přesto jsou dokonale vyleštěné.

Zdroj: https://www.lepremier.czZdroj: https://www.lepremier.cz

Nevím, kolik let vám běžně boty vydrží. Přinejhorším několik měsíců, přinejlepším několik málo let? U rámových bot může být 6 let takovým standardem. Mezitím sice půjdou klidně několikrát na rekonstrukci, ale stále to budou ty vaše boty, které máte rádi a spoustu jste toho v nich zažili.

Problém je, že rámové boty stojí víc. Od nejlevnějších za 4,5 tisíce až po ty nejlepší za desítky tisíc. Když si ale spočítáte, na kolik vás vyjde jedno obutí, není to tak strašné. To je mimochodem velice zajímavá metrika, díky které zjistíte, že vás ty super kalhoty ve slevě za 500, které jste měli na sobě dvakrát, vlastně stály 250 Kč za jedno nošení. Z tohoto pohledu už to zase tak dobrý kup nebyl.

Čísla u lepených bot jsem spíše zlepšoval a u těch rámových zhoršoval, abyste mě nemohli nařknout z nadržování těm rámovým, ale přesto jsou rámové o něco dražší. Určitě ve vstupní investici, možná i v dlouhodobém horizontu.

A kdyby vám nestačilo ekonomické hledisko, mám tu pár statistik z ankety prováděné v USA:

  • 64 % žen hodnotí podle bot styl muže
  • 52 % žen hodnotí jeho osobnost
  • 36 % žen finanční situaci

…proto nedoporučuji brát boty na lehkou váhu.

Tento článek berte jako takový motivační úvod, v dalších dílech se dozvíte, kde se dají rámové boty koupit a jak se o ně správně starat.

Autor

Pavel Králíček

Mladý klasik, který se poslední čtyři roky zajímá o klasický pánský styl. Svou cestu za gentlemanstvím dokumentuji na blogu http://pravygentleman.cz/

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
meky.v
105 příspěvků 02.07.15 00:29

Článek dobrý, zajímavé porovnání, ale omlouvám se, že budu grammar nazi - kalhoty stály!

 
anonymousse
28 příspěvků 05.07.15 21:56

Já bych dodala, že v prvním odstavci je čárka navíc. Jde o tuhle větu: „Je zajímavé, že v zemi s takovou obuvnickou tradicí, je kultura obouvání tak nízká.“

 
shanimplavkynahrocha
4409 příspěvků 02.07.15 00:36

Je zajimavy ten stret svetu - pro me by boty za 6 tisic neznamenaly nekoupit si auto nebo dovolenou, ale cely mesic nic nejist :D.
Jinak diky za zajimavy clanek.

 
Gorilka
655 příspěvků 02.07.15 07:35

Ona i ta lepená obuv může vydržet déle, akorát se nesmí nakupovat u Baťi, Deichmanna atd.
U obuvi s rámovou konstrukcí očekávám že vydrží nejméně deset let, při správné údržbě.

 
Robena
1257 příspěvků 02.07.15 08:07

Hezky a zajimavy clanek.
A pamatuji se, ze v mladi jsem rozpoznala nasince a cizince ne podle obleceni, ale podle bot. Cizinci meli lepsi boty (jak tak koukam na svuj prispevek, mam trochu obavu, abych nebyla povazovana za socialni pracovnici. Lidi jsem sledovala jen tak ze zajmu a jednalo se o muze i zeny :-) ).

 
Pavel Králíček
20 příspěvků 02.07.15 08:58

@shanimplavky­nahrocha Rámové boty se dají pořídit i z druhé ruky, třeba na anglickém eBayi, nebo někdy i u nás. Sám jsem si takto kupoval z druhé ruky oxfordky Crockett & Jones za 4 tis. Kč, které by nové stály cca 10 tis. Každopádně je to samozřejmě o prioritách :-).

 
shanimplavkynahrocha
4409 příspěvků 02.07.15 14:11

Upřímně se musím trochu ohradit proti větě o prioritách. Když jste v situaci, kdy máte akorát tak na ty dvoje levnější boty na sezónu (protože na tyhle byste neměl, ani kdybyste měl jen jedny, což je samozřejmě špatně a ta životnost by se tím radikálně snížila), nejde o priority. Ani nemluvím o tom, že prostě pro některé aktivity v létě jsou potřeba úplně jiné boty (plátěnky, nazouváky ap.), takže mít jen jedny rámovky je jedině cesta k jejich velmi rychlému oddělání.

 
shanimplavkynahrocha
4409 příspěvků 02.07.15 14:12

A boty z druhé ruky jsou něco, co bych si nikdy nekoupila - natož kožené, které nasáknou potem a vším možným.

 
IndyBZ
12 příspěvků 05.07.15 14:23

Navíc jsou již rozešláplé jinak stavěnou nohou, což pro ty naše taky není ideální..

 
přes-dívka
105 příspěvků 02.07.15 09:20

Jsou to krásné boty… když jdou nějaké takové proti mně po ulici, tak je celkem nepokrytě zálibně pozoruji. A tak trochu si pohrávám s myšlenkou že si jednou pořídím dámskou verzi (tedy velikost).
Zatím se ale stále nějak nemůžu smířit s koženými podrážkami - přece nejsem jediná, komu bota s koženou podrážkou klouže (?)(zvlášť třeba na mokrém chodníku z kostek).
A podlepovat takovou botu, to by se mi taky moc nechtělo (nemluvě o další tisícovce navíc).

Nejlepší zkušenost cena/výkon pánské obuvi zatím máme s polobotkami od Ecca: ve slevě za necelých 1300 Kč (štěstí) a skoro tři a půl roku (až nepřiměřené) zátěže. Nedávno jim praskla podrážka a zrovna se rozhodujeme, co místo nich. Asi se nejdřív porozhlédneme zase právě v Eccu. No, 4500 Kč by se asi ještě dalo zvážit, ale ty kožené podrážky…

 
chekotay
410 příspěvků 02.07.15 22:23

S tím klouzáním není až tak zle, když člověk dělá menší kroky a nespěchá. Já to beru tak, že obuv s koženou podrážkou je určena pro provoz v režimu „byt - automobil-zaměstnání/res­taurace/divadlo“ a trakci srovnatelnou s gumovým sendvičem polní obuvi od nich ani nečekám. Když je venku psí počasí, beru odpovídající obuv - zvlášť u nás, kde jsou chodníky věčně rozkopané a od podzimu do jara zaplaavené solnou břečkou.
Nicméně pro lidi, kteří nosí obuv s koženou podrážkou a musí mezi vozem a cílem své cesty překonat mokré prostory, vymysleli v Německu (nebo kde, z Německa jsem o tom slyšel) gumové návleky - jakési papuče - na boty. Na první pohled trošku uhozené, ale asi je jednodušší mít sebou v autě pod sedaldem hozené návleky pro případ nenadálé potřeby, než být nejlépe oblečeným člověkem na kluzišti.

 
chekotay
410 příspěvků 02.07.15 22:33

Teď se dívám, že o tom je tady na MP zmínka v Rychlovkách. :)

 
jarotomik
1 příspěvek 03.07.15 14:28

Kozene podrazky mohou klouzat na zacatku, ale celkem rychle se ochodi, zhrubnou a pak neklouzou. Chodim v ramovych botach s kozenou podrazkou (Loake, Barker, Charles Tyrwhitt…) kazdy den a tento problem opravdu nemam. A to do prace chodim pesky…takze si myslim, ze ten argument proti kozenym podrazkam neni, alespon z me praxe, uplne ten nejsilnejsi.

Příspěvek upraven 03.07.15 v 14:31

 
IndyBZ
12 příspěvků 05.07.15 14:29

Boty s koženou podrážkou skutečně kloužou jen když když si je zkoušíte v obchodě na naleštěné podlaze nebo v zimě na ledu. Stačí se projít po venku a po dvou třech procházkách se do podrážky dostane všelijaký sajrajt ze silnice - myšleno prach, štěrk, mikrokamínky atd.. podrážka se naruší a neklouže.

Každopádně životnost kožených podrážek je problém, který při nákupu zjistíte jen těžko.. chce si to načíst reference. Jedny můžete prochodit za půl roku a druhé vám vydrží věky.. i u stejných výrobců kvalaita z času na čas hapruje. Zvláště pak na těch našich často polorozpadlých chodnících.

 
Betty J.
2031 příspěvků 02.07.15 09:40

Ono to s těmi náklady na jedno obutí bude pro rámové boty vycházet asi ještě trošku hůř. Vyjdeme-li při kalkulaci z úvahy, že inkriminovaný pár bot je používán cca 180× za rok (k tomuto údaji se lze dostat z hodnot udávaných pro lepenou obuv, mimochodem - na to, že skutečný gentleman obuv pravidelně střídá a obouvá se přiměřeně příležitosti, mi to číslo přijde neúměrně vysoké), pak jedno obutí bot rámových při životnosti 6 let vyjde přinejmenším na 10 Kč (6.000,– Kč cena bot, 4.500,– renovace - podešev vydrží průměrně 1,5 roku).
A ještě technická: metrika, ani ta zajímavá, není totéž co ukazatel, měřítko či poměr.

 
Betty J.
2031 příspěvků 02.07.15 10:08

@Pavel Králíček: odpusťte, ale muž, který sám sebe charakterizuje jako gentlemana (což je samo o sobě stejně podivné, jako když se někdo na veřejnosti pyšní inteligenčním kvocientem v pásmu geniality), by měl vědět, že o penězích se nemluví, žena a dýmka se nepůjčuje a obnošené cizí boty se nekupují (a když už k takovému nedopatření dojde, nevytrubuje se to do světa).

 
glu0n
15 příspěvků 02.07.15 10:27

Tohle je informativní článek, takže tady „mluvit o penězích“ není žádné faux-pas.

 
Betynka02
379 příspěvků 2 inzeráty 02.07.15 11:22

@glu0n
Souhlasím s Betty J. „obnošené cizí boty se nekupují “.

Jinak k tématu:
Sleduji obutí lidí čím dál tím víc a někdy se nestačím divit, kolik z lidí šmajdá a je jim jedno co si obuli. Škoda jen, že se v obchodech prodává KDECO a o pořádnou botu člověk nezavadí! Obzvlášť, když má představu o tom, co chce! :-(

 
chekotay
410 příspěvků 02.07.15 22:24

Možná je řeč o botách zánovních, nikoli obnošených…

 
815
739 příspěvků 02.07.15 11:37

@Betty J. Skoda, ze Vam mohu dat jen jedno zelene raminko. Souhlas do puntiku.

Jinak si myslim, ze se vztah Cechu k botam za poslednich par let vyrazne zmenil - zlepsil a ze si tak trochu stezujeme zbytecne a nejsme vdecni za to, co je. Pretrvavajici problem vidim v neschopnosti ceskeho trhu adekvatne reagovat na menici se poptavku… Ekonomicky zakon „kde je poptavka, je i nabidka“, mam pocit, u nas vemi casto selhava. Jsou nam nuceny nesmysly vseho druhu reklamou a substituci - tedy tim, ze to, co bychom chteli, nesezenem, tak se alespon spokojime s tim, co je k dostani… Ale snad i to se postupne zlepsuje :)

Příspěvek upraven 02.07.15 v 11:39

 
SarikaN  02.07.15 12:05

Tak rozhodně bych po svém partnerovi nechtěla, aby začal kupovat drahé rámové boty. Přijde mi to úplně zbytečné. Kvalitní kožené boty, čisté, vyleštěné být zrovna nemusí-to ano, za to jsem vedla určitý skrytý boj a zvítězila jsem :-))) Boty do terénu, i když kvalitní a drahé, se mi přece jen jaksi do práce nepozdávaly.

Nakonec přítel zakoupil kožené pěkné botky asi za 2000Kč a je docela spokojený s pocitem, že nechodí pořád v jedněch botách. I tak je ale oproti ostatnímu mužskému osazenstvu naší nadnárodní firmy ve větším městě mírně overdressed, protože ty sešívané sportovní botky tu nosí většina mužů a nemalé množství žen. Jedna spolupracovnice z kanceláře chodila jednu zimu dokonce v hromadně vyfasovaných botách na dílnu-šedivých semiškách.
V takovém prostředí opravdu nemá investice do rámových bot žádné opodstatnění, pokud tedy nejsou boty něčí koníček.

 
smycka
42 příspěvků 07.07.15 13:12

Chapu vase argumenty a vesmes souhlasim, ale nelibi se mi, ze nema smysl do neceho investovat, jen protoze to okoli nepochopi a neoceni. Nevede nahodou takova logika jen k totalni vsednosti a nude (v oblekani)? Podle mych zkusenosti, i kdyz si jini lide netroufnou se dobre nebo jinak obleknout, pozitivni deviace ostatnich vesmes ocenuji. Ale stejne, neni to o pocitech ostatnich, ale o tom, jaky mam ja ze sebe, ne?

 
ATEH
45 příspěvků 02.07.15 12:07

Pak je zde i možnost nechat si pánské rámové ručně šité nechat zhotovit u jednoho brněnského ševce za cca 5 až 6 tisíc.
Polovysoké dámské celošněrovací (takové kankánky) mám za 2.700,–
Mimochodem tento člověk umí zreknostruovat i mnohé boty lepené :)

 
Petra1510
24 příspěvků 02.07.15 12:32

@ATEH Napište, prosím, nějaký kontakt na toho ševce. Mám vysoký nárt a široké chodidlo…padnoucí obuv hledám celý život…Díky moc :-)

 
ATEH
45 příspěvků 02.07.15 12:47

Pan švec se jistě zlobit nebude, že šířím jeho dobré jméno, už jsem ho doporučila pár svým zákazníkům :)
Michael Horký 775 719 016.

 
Petra1510
24 příspěvků 02.07.15 12:51

Děkuji :-)

 
chekotay
410 příspěvků 02.07.15 22:27

Prosím vás, nebydlí ten pán náhodou v Komíně? Kamarád se o někom takovém zmiňoval, ale kontakt jsem si tehdy nezapsal.

 
kohlida
51 příspěvků 4 inzeráty 02.07.15 14:09

Nemůžu si to odpustit. Jazyková stránka tohoto článku je katastrofální.

 
shanimplavkynahrocha
4409 příspěvků 02.07.15 14:46

@Pavel Králíček by se měl všeobecně asi domluvit s někým, kdo mu bude dělat korektury. Jeho web je plný hyperkorektnosti (dvěmi ap.) a chyb ve shodě podmětu s přísudkem i jiných.

 
DRW
1228 příspěvků 02.07.15 16:32

Mimochodem pro vasnive milovniky bot doporucuji navstivit Budapest, tam je obchudku s ramovou obuvi velkem mnozstvi, az jsem byla prekapena, kolik sevcu tam je. Siji i damske botky. Cena samozrejme vyssi, ale daji se najit i levnejsi.

 
Pavel Králíček
20 příspěvků 02.07.15 17:10

@kohlida Je to možné. Přiznám se, že jsem ještě nepřišel na to, jak napsat „dobře napsaný“ článek. Kdysi jsem hltal zahraniční copywriterské poučky, ale už mě začaly ty krátké, někdy i jednoslovné věty nudit. Nebráním se tomu, pokud byste mi s tím pomohla. Můžete veřejně, nebo soukromě na e-mail kralicekpavel@gma­il.com.

@shanimplavky­nahrocha Přiznám se, že sám své chyby nevidím, zde jsem doufal v korekturu ze strany redakce. Na blogu mé články čte moje pravá ruka Dan, ale asi i jemu něco semtam unikne. Stejně jako v předchozí reakci: máte nějaký námět na zlepšení? Klidně obecný, že píšu špatně v tom a tom ohled.

 
shanimplavkynahrocha
4409 příspěvků 02.07.15 17:36

Můj námět je najít někoho, kdo umí dobře česky psát a kdo bude ochotný vám články opravit, než budou zveřejněny. Zdá se mi, že se snažíte psát tak nějak uhlazeně (z čehož vyplývají i ty hyperkorektní výrazy), což je až na škodu obsahu. Působí to zkrátka trošku směšně.

 
Peggy7
1 příspěvek 03.07.15 19:14
gramatika

Pane Králíčku,
pro Vaši útěchu, je nás víc, kteří nevidíme chyby v textech. Bohužel lidé, kteří to neznají, to jen těžko chápou. Je to podobné optickému klamu. Mozek si slova domýšlí. Je fuk, kolikrát na text koukáte. Je to jako vysvětlovat, že neslyšíte dobře hudbu. Budou kroutit hlavou, že přeci oni ten tón slyší, proč my ne. Vidět překlepy v textu neznamená neumět gramatiku.

Příspěvek upraven 03.07.15 v 19:14

 
shanimplavkynahrocha
4409 příspěvků 03.07.15 19:29

Tohle nejsou překlepy.

 
LCH  02.07.15 17:20

Je opravdu vtipné, kolik světů ta naše země má. Naše ženy zase říkají: „Neměl vestu, měl na sobě Hannah :) :)“. Ale tak nějak pochopím i ty, kteří si Hannah koupí a v konečném důsledku jim může posloužit.
Ta reklama Lepremiérovcům bude tedy marketingový tah? Podle těch blogů, kde se jakože nesnášíte.

 
chekotay
410 příspěvků 02.07.15 22:15

@shanimplavky­nahrocha Oh, to není zas takový problém. Boty se dají vystříkat fungicidním sprejem, a pak, když už jsou nějakou dobu používané, je stejně třeba napustit je oleji a vosky. Případně je možno je napřed vytřít alkoholem.

 
shanimplavkynahrocha
4409 příspěvků 02.07.15 22:23

Jasně, jde asi spíš o pocit. Spodní prádlo jde taky vyprat tak, aby v něm nic nepřežilo. Stejně bych si ho z druhé ruky nekoupila…

 
chekotay
410 příspěvků 02.07.15 22:30

Mno, u spodního prádla za deset tisíc bych třeba já i zaváhal. :-D
Ale chápu samozřejmě, o čem hovoříte.

 
Gorilka
655 příspěvků 03.07.15 07:45

@chekotay >Nicméně pro lidi, kteří nosí obuv s koženou podrážkou a musí mezi vozem a cílem své cesty překonat mokré prostory, vymysleli v Německu (nebo kde, z Německa jsem o tom slyšel) gumové návleky – jakési papuče – na boty. Na první pohled trošku uhozené, ale asi je jednodušší mít sebou v autě pod sedaldem hozené návleky pro případ nenadálé potřeby, než být nejlépe oblečeným člověkem na kluzišti.

Říká se tomu galoše, jsou tu už asi 100 let.

 
přes-dívka
105 příspěvků 03.07.15 08:43

@chekotay Hm, asi se pro mě takové boty nehodí. Mám vesměs jiný režim a je pro mě velmi důležitý pocit stability. Boty s koženou podrážkou občas nosím do divadla, a protože vždycky chodíme na poslední chvíli, vím, jak nepříjemné je v takových botách spěchat (obzvlášť, když to není po rovině).

A jak to lidé s koženými podrážkami dělali dřív (předpokládám, že chodili víc než my dnes)? Nespěchali? Byly jiné povrchy chodníků? Padali? Nebo na to měli nějaký, dnes zapomenutý, fígl…?

 
Veroniq
263 příspěvků 03.07.15 15:49

Mám sandále s koženou podrážkou… Nejdřív to klouzalo jak blázen, hlavně na koberci, postupem času se ten hladký povrch naštěstí trochu ochodil. Na taneční otočky je kůže také samozřejmostí, a to právě proto, že klouže, ale ta klouzavost se dá například použitím na nesprávném povrchu zlikvidovat.

 
Dagbog
29 příspěvků 03.07.15 15:58

No jak to dělali - měli na podrážce cvoky nebo traktor (kožený). Jenže to se chodilo po jiných površích.

Ona popravdě ta kůže zas tak moc neklouže, kožené pracovní rukavice nebo šmirgl papír taky nijak tragicky nekloužou. Tedy, pokud se ty boty běžně nosí, nové nošené jen v interiéru opravdu kloužou.

 
Shiro
354 příspěvků 03.07.15 14:17

Nikdy by mě popravdě nenapadlo, rozpočítávat cenu bot na počet obutí, ale co si k botám pořídit i krokoměr a přepočítávat je na odchozené kilometry? Pravda je že mít na to peníze, neměl bych problém dát za boty i dvojnásobek české průměrné mzdy :D Ikdyž ta americká statistika je mi celkem dost ukradená, vzhledem k mým preferencím a navíc mám dojem že české ženy se při výběru samce řídí spíš logem na klíčích od auta, než botami. :)

 
Dagbog
29 příspěvků 03.07.15 16:57

Goodyear není jediná možná rámová konstrukce a boty mohou být šité i bez rámu. Boty s Goodyearovým rámem jsem viděl něco přes litr na krámě. Poněkud plytké.

Fakt ale je, že slušné boty něco stojí, tak ty dva tři tisíce. Problém drahých bot je, že prodřu podšívku, proříznu svršek… ono jedna věc je producírovat se občas v kvádru a druhá v botech denně fyzicky pracovat. Nu což, moje Clarksy i Siouxy ty svý dva roky dávaj, možná maj rám, možná ne, možná jsou pro někoho podřadné, možná někdo nepovažuje Loake za kvalitní boty. Když se podíváte, co se standardně nabízí po republice (mimo srdce metropolí), nejde o to, mít rám, ale vůbec sehnat nějaké boty. Neinformovaný přízemní snobismus opapučované masy v botách chodit nenaučí.

 
LCH  04.07.15 11:55

@Dagbog Navíc většina místní populace, (včetně mne) nemá společenské polobotky jako prioritu a důvod si je kupovat. Když totiž vynecháme ty dvě, tři města, není to skutečně moc kam brát. Pokud nejsem lázeňský švihák a obrážeč plesů. Ani ten zbytek moc neholduje papučím, spíše jedou na „fajfku“ a „tři pruhy“.

 
anarch
256 příspěvků 04.07.15 12:04

@shanimplavky­nahrocha Ono taky na boty z druhé ruky musíte mít sakra štěstí, aby vám padly. Možná má někdo zcela bezproblémovou nohu, které sedne cokoliv, já třeba musím hooodně dobře vybírat, abych v tom pak mohla chodit delší dobu. Tohle jsou takové knížecí rady.

 
shanimplavkynahrocha
4409 příspěvků 04.07.15 12:10

Souhlasím. Já si třeba boty přes internet nemůžu objednat vůbec, natož nějaké, které už prošlápl někdo jiný :).

 
Ondrej76
4 příspěvky 05.07.15 00:07

Mám jeden problém. V článku je jako hlavní důvod opotřebení bot uvedeno prošlapání podrážky nebo její odlepení. Nevím, jestli jsem nějaká zvláštní výjimka, ale kdykoli jsem byl nucen vyhodit nějaké boty, nikdy to nebylo z těchto dvou důvodů. Nejobvyklejší důvod je, že do bot SHORA zatéká. Tedy nikoli spodem, prochozenou podrážkou. Už mnohokrát jsem pátral, podle čeho by měl člověk dopředu poznat, že do bot nebude zatékat. Ale marně. Má pan Králíček nebo někdo z diskutujících nějaký tip?

 
Dagbog
29 příspěvků 05.07.15 13:18

Nějak nerozumím, jak může do normálních polobotek SHORA zatékat. Pokud někudy zatéká, tak typicky ve spoji svršku a podrážky (a tady třeba ten Goodyearův rám není ideální). Také může zatékat ve švech, kde je kůže propíchnutá.

Takže se můžete podívat jestli:

  • svršek nemá ozdobné dírkování (ony ty „společenské“ boty s dírkami jsou původně do bažin, aby jimi voda volně proudila)
  • svršek není šitý ze „zbytků“, ale z co nejméně dílů
  • podrážka je spojená nějak vodě odolně (Norský rám, lepená)
  • mají membránu (Goretex - u poctivých kožených spíše věc komfortu, ale v případě poruchy hlavního systému máte plán B)
  • není ta voda vevnitř náhodou váš pot (vážně)
  • byste je nechtěl natřít tukem na pohorky - nebudou dýchat, kůže dříve odejde, už je nikdy normálně nenakrémujete, ale budou více odolné vodě; hlavně zamatlejte švy

Nechci, aby to znělo jako knížecí rada, ale: normální výrobci dělají slušné boty za adekvátní ceny a to tak, aby fungovaly, jak člověk očekává. A tenhle náš středoevropský německo-rakousko-uherský prostor je naštěstí plný tradičních seriózních výrobců. Prostě to, že do bot nijak neobvykle neteče, je jaksi bonus v ceně. Dokud se budeme snažit především „ochcat“ cenu (mea culpa), ochčijeme tak maximálně sami sebe, oni se výrobci přizpůsobí, ale jak pak ty produkty vypadají, peklo na talíři i na noze.

 
815
739 příspěvků 05.07.15 13:37

Pobavilo - zelene.

Musim rict, ze jsem problem pana take zcela nepochopila, jeste me napadlo, jestli tim nemyslel, ze mu boty navrchu prasknou, protrhnou se…?

 
JMaravelo
486 příspěvků 05.07.15 20:02

Tak doufam že další článek bude o tom, jak si koupit kvalitní tenisky :-) Z tohohle trendu za každou cenu být oblečen jak z 50tých let jinak nejsem dostatečně hip, se mi dělá už trochu nevolno ;D Jen čekam kdy tu najdu článek o tom jak si vybrat správný klobouk a kdy nosit cylindr.

EDIT: jinak tim nehodnotím kvalitu článku, každý by měl milt alespoň jeden pár společenských bot a určitě by měl i vědět kdy si je může obout (kdy můžu mít brogues, kdy derbies a kdy oxfords…) Dělit ale boty kvalitou podle rámové a lepené konstrukce je asi jako konstatovat, že bysme si měli kupovat hodinky s mechanickým strojkem, protože quartz nedosahují jejich úrovně.

Příspěvek upraven 05.07.15 v 20:14

 
Jordaan
5566 příspěvků 08.07.15 00:26

Taky bychom meli nosit jen rucne site obleky/kostymy na miru, protoze v konfekci to nikdy nebude ono :-). Ty boty na obrazku mam (v jine barve), jsou desne pohodlny.

 
Bugatti
4051 příspěvků 06.07.15 15:17

@chekotay Myslím, že v Komíně sídlí pan Alan Kvasnička.

 
XH
4 příspěvky 07.07.15 20:08

…nemohu se zbavit dojmu, že článek je bohužel daleko více laděn marketingově, než osvětově.

Zde proto několik komentářů:

1. GW není jediná konstrukce pro solidní šitou obuv (jak bylo řečeno v diskusi). Např. jednodužší Blake (Blake / Rapid) se objevuje u „levnější“ produkce již od 3 500 Kč. Pokud hlídáte ceny, pořídíte slušnou obuv i výrazně levněji.

I lepené konstrukce mají svou hi-tech podobu např. u extra zátěžové profesní obuvi. Kvalita je poněkud komplexnější fenomén.

„Kožené“ podrážky lze podrazit a zamezit tak jejich opotřebení. Zručný obuvník vypracuje hranu precizně pokosenou, která tudíž opticky nezvýší pohledovou sílu podešve a kvalitní materiál v síle kol 2 mm vydrží při slušném zacházení mnoho let. Výrobci i velmi drahých bot alternativu pryžové podrážky dokonce sami nabízejí a nepřesvědčují, že se jedná o „nečistá“ řešení pro zoufalce.

2. Investice francouzského občana do např. modelu Loake Aldwych představuje 1/6 minimální měsíční mzdy ve Francii (40 380 Kč v platném kurzu k 7.2. 2015 - viz.: finance.cz). V ČR tento model představuje 2/3 minimální mzdy. (9200 Kč viz. tamtéž)

U průměrné mzdy v paritě kupní síly je to o něco veselejší, ale stále je na tom Francouz dvakrát lépe ( 42 494 ku 21 793, viz tamtéž)

Tedy 6 790 Kč ve Fr a 3395 Kč v ČR jsou poměrově shodné výše investic dle možností příjmů.

Jelikož se v ČR léta drží prodejny s obuví v průměru kolem třech tisíc, jsou tvrzení o místních nízkých investicích přinejmenším sporná. A to se přidržujeme spekulativního výpočtu, který se opírá o průměrnou, v ČR velmi diskutabilně stanovenou, mzdu.

Ve srovnání minimálních mezd by pak adekvátní investicí bylo 1840,– kč / pár obuvi v Čr, což u méně majetných plně odpovídá, a naopak v obráceném modelu by Francouz měl, dle v článku naznačovaného, bez potíží vydat 979 Eur za pár.

Jsem velmi skeptický k myšlence, že průměrný Francouz běžně nakupuje u Gaziano & Girling. Daleko střízlivěji se těžiště „slušné“ produkce pohybuje kol 150 - 200 Eur, tedy cca. 3 000 kč pro ČR ve velmi optimistickém poměru průměrných mezd.

3. Na nohou mužů v západních zemích se běžně objevuje levnější místní produkce. Frapantní rozdíl je však v prvé řadě v designu obuvi, který se daleko častěji ubírá cestou elegance a formálnějšího stylu, stejně jako celý oděv, který v ČR jaksi stále nepředstavuje přirozenou součást osobní kultury jednotlivce.

České prostředí trpí více absencí citu pro kulturu a design prostředí obecně, než nízkým počtem GW na sto obyvatel. Potřebuje nejprve znovuobjevit estetiku, jako přirozenou součást života, ale to je mnohem širší téma, než bohužel vymezuje daný příspěvek…

Příspěvek upraven 07.07.15 v 20:57

 
Jordaan
5566 příspěvků 08.07.15 00:23

Skvele napsany!

 
kohlida
51 příspěvků 4 inzeráty 07.07.15 20:33

@chekotay v Komíně funguje Vladimír Bábor, šije nejen taneční obuv

 
přes-dívka
105 příspěvků 08.07.15 11:37

@XH Opravdu skvěle napsané!

 
Karin
3401 příspěvků 08.07.15 13:59

Mně vydrží boty vždycky dlouho (6 let mi vydržely i jedny z tržnice, než u nich praskla nějaká plastová věc :D Jinak byly pořád jako nové), i když si rozhodně nekupuju takhle drahé. Ony vydrží i obyčejnější boty, když se o ně člověk trochu stará. Prostě je mi líto je vyhazovat, tak je ošetřuju a nechávám opravovat. Dřív to bylo normální. Ale dnes už spousta lidí snad ani neví, co je to „péče o boty.“ :-) Když se podívám, jak se boty nosí špinavé a sešmajdané… Lidi to dost podceňujou.

 
Rútovna
8 příspěvků 12.07.15 12:47

Asi mě ukamenujete, ale myslím si, že je také důležitá péče. Kupuju si obyčejné kožené boty od Bati a vydrží mi pět až deset let. Neříkám, že jsem pro kupovat si boty z tržnice, ale na boty za šest tisíc (a více) bohužel nemám.

 
PrincEmilio
1 příspěvek 14.07.15 11:00
Předminulé Století

Nevíte, kde se dají sehnat nějaké kvalitní boty, které nevypadají jako z předminulého století? Chtěl jsem si koupit nějaké pěkné a kvalitní a bylo mi celkem jedno, kolik za ně dám peněz, ale všechny mi přišly úplně neuvěřitelně škaredé. A tak jsem skončil u Gantek z výprodeje, které mi většinou vydrží přes tři roky.

Příspěvek upraven 14.07.15 v 11:01

 
Park
427 příspěvků 20.07.15 22:02

Já nosim jedine tyhle:

 
Park
427 příspěvků 20.07.15 22:02

.

Příspěvek upraven 20.07.15 v 22:06

 
notrends
514 příspěvků 23.07.15 13:30

Více než cena by mě odrazovalo to, že bych měla jedny boty nosit 6 let. Mám sice např. kozačky 5 let ale to je velmi sezonní věc, takže to se nepočítá ale pánské polobotky se nosí většinu roku. a nosit je 6 let at je moda taková nebo maková… To ocení opravdu jen byznysmeni kteří musí stále vypadat klasicky dobře. A ti prachy neřeší. Nic pro mladochy.

 
chekotay
410 příspěvků 22.08.15 21:55

@přes-dívka Historicky se obuv s koženou podrážkou nošena do obtížnějších podmínek okovávala. A vlastně to není ani moc historicky, podkůvky a cvočky se dají sehnat i dnes coby normální sortiment.

Dárek s nápadem z Dyzajn marketu zima

Zimní Dyzajn market čeká tentokrát hned několik poprvé. Poprvé se... Celý článek

Poslední článek:
Falešná těhule na nákupech v konfekci

Těžko se mluví o něčem, co si člověk ještě nezažil. Nechci se bát... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Vím, že trpíte...

...jenže mně se zrovna sešly tři práce najednou a na nic jiného... Celý článek

Boty pro frajera

Vydala jsem se do Zary. Nemohla jsem přejít jen tak vaše rozplývání... Celý článek