Kašmír ve spárech konzumu

09.12.15 | autor Ada

Každý správný módní pekelník, vzdělaný tímto úžasným blogem, už ví, že není vlna jako vlna, není bavlna jako bavlna, ba dokonce není ani umělina jako umělina. Tričko ze 100% bavlny může být úžasné i strašné. Cedulka "100% kašmír" byla donedávna zárukou blaha, ale teď už neplatí ani to. Už nám berou i kašmír.

Kašmír je luxusní materiál získáváný z několika druhů horských koz, kterým se souhrnně říká kašmírové. Chovají se v Indii, v Nepálu, Číně, Mongolsku, Pákistánu, Afghánistánu a také v Austrálii; největším současným producentem kašmíru je Čína. Materiál dostal svůj název podle indického Kašmíru, odkud se v 18. a 19. století ve velkém dovážely tehdy vysoce módní šály s tradičními vzory. Bohaté Evropanky se jimi chránily před zimou, především v době empírové módy, která nebyla moc hřejivá.

Na fotce je detail ručně tkané kašmírové šály přímo z Kašmíru, vyrobené na začátku 19. století.

V & A Museum, převzato z http://collections.vam.ac.uk/item/O77006/shawl-unknown/

Ve 20. století už šály nebyly žádané (na konci 19. století je postupně nahrazovaly levnější místní imitace z vlny), naopak stoupla obliba svetříků, kardiganů a twinsetů. Dnes se také vyrábějí hlavně svetry, ale také kabáty, šály a další doplňky. Černý kašmírový svetr figuruje na mnoha seznamech základních kusů šatníku pravé dámy hned vedle malých černých šatů, bílé košile, trenčkotu a lodiček na jehlovém podpatku. Luxus, který krásně hřeje a úžasně vypadá, to zkrátka stojí za nějakou tu kačku.

Kašmír je drahý materiál, a to hlavně kvůli náročné výrobě. Zatímco ovce se jednoduše ostříhá, kašmírová koza se vyčesává. Někdy se její srst dokonce pouze sbírá. Na jaře, když kozy línají a shazují zimní srst, drbou se o skály a zanechávají za sebou chumáče chlupů, které pak místní "sklízejí" a zpracovávají. Z jednoho zvířete se tak získá jen kolem 100 gramů použitelného materiálu. Domestikované kozy se v době línání vyčesávají a z některých se dá za rok získat až půl kilogramu kvalitního kašmíru.

Srst kašmírové kozy obsahuje chlupy dvojího druhu: dlouhé hrubší pesíky (mohou mít až 20 cm na délku) a krátkou jemnou podsadu (délka je několik cm, maximálně 8-9). Hustá podsada umožňuje koze vydržet horskou zimu s teplotami hluboko pod bodem mrazu a právě z ní je také ten nejkvalitnější kašmírový materiál. Dobrý kašmír obsahuje minimální příměs hrubší svrchní vrstvy, nanejvýš v několika málo jednotkách procent.

Už asi začínáte tušit, v čem je hlavní rozdíl mezi kašmírovým svetrem za 10 000 korun a kašmírovým svetrem za 1800... Kromě tloušťky příze (počtu vláken, z nich je skaná) určuje cenu právě kvalita a jemnost kašmíru. Na opravdu luxusní svetr se musí šetřit a pro někoho je finančně prostě nedostupný. Ale módní průmysl se specializuje na prodej iluzí: dnes už všichni můžeme mít značkovou kabelku (na štípenkového Korse za sedm tisíc se po letní brigádě zmůže i středoškolačka) a k ní kašmírový svetr.

Pár příkladů drahých, středně drahých a levných kašmírových svetrů s přibližnými cenami v českých korunách:

Nahoře: http://www.net-a-porter.com/cz/en/product/569463/Burberry_London/cashmere-sweater, http://www.net-a-porter.com/cz/en/product/637830/Bottega_Veneta/cashmere-sweater; uprostřed: https://www.purecollection.com/clothing/womens-sweaters-jumpers/cashmere_snowflake_sweater_heather_dove_soft_white.htm, http://www.brora.co.uk/Product/Product.aspx?WebShopCodeStr=A5&WebSegmentCodeStr=S2&WebCategoryCodeStr=JC&StyleCodeStr=WPJ523&lid=10749753&ColourCodeStr=H3128; dole: http://www.marksandspencer.com/pure-cashmere-v-neck-jumper/p/p22385075#, http://www.clothingattesco.com/womens-knitwear/f+f-signature-v-neck-cashmere-jumper/invt/bm521369

Je jasné, že u značkového svetru, který stojí dvacet nebo třicet tisíc, platíte hlavně za značku - a i když by se dalo čekat, že i materiál bude kvalitní, spolehnout se na to bohužel nelze. Výrobci, kteří se specializují přímo na kašmírové zboží nebo na luxusní "lady" konfekci (Ann Taylor, Hobbs, Jaeger, Brooks Brothers a spol.) mívají často právě to nejlepší a za odpovídající ceny. A pak jsou tu řetězce, masový módní trh, který chce zařazením zdánlivého luxusu stoupnout v očích běžného zákazníka: "tam mají kašmír, tak to bude kvalitní obchod". Běžný zákazník si koupí v Tescu kašmírák za pár kaček, aspoň tedy ve srovnání s kvalitní verzí, a pak se diví, co na tom kašmíru všichni mají: vždyť to pelichá, vydojuje se to a dokonce snad i kouše!

(Mám doma jeden F&F kašmír ze second handu a vážně trochu kouše.)

Triků, jak srazit cenu kašmíru, aby se dal naplnit i nákupní košík levnými hadry zblblého řetězcového zákazníka, je víc.

1: Přimíchají se horší chlupy. Ve vyčesaném materiálu se nechá víc hrubšího svrchního vlasu, nebo se použije podsada z celé kozy. Kašmírová koza má nejjemnější srst pod bradou a na břiše, nejhorší zpravidla na zádech a na zadku. Odběrateli to buď prodáte komplet, nebo crème de la crème schováte pro ty, kteří jsou ochotní zaplatit, a horší zbytky střelíte jinde. Materiál je pak na dotek méně hebký a může mírně kousat.

2: Použijí se kratší chlupy. Je to stejné jako u bavlny: čím delší vlákénka, tím je výsledná příze kompaktnější, hladší, méně "chlupatá" (tj. méně žmolkuje), má stabilnější tvar. Čínské kašmírové kozy mají kratší podsadu, s chloupky délky kolem 3 cm. To se na kvalitní kašmírový svetr moc nehodí.

3: Kozy se chovají jinde než na horách. Když koze není zima, nevytvoří se jí dostatečně hustá a hřejivá podsada. Čínská stáda, chovaná povětšinou v mírnějším klimatu, nedávají tak kvalitní kašmír.

4: Přimíchají se levnější vlákna. Kašmír se někdy pančuje srstí z jaků či dokonce králíků. Jestli se ovšem šizený kašmír dostává na evropské trhy a kam, to těžko zjistíme.

5: Místo česání se stříhá. Stříhání koz bylo vždycky zvykem v Íránu (zdejší kašmírové kozy dávají o něco hrubší kašmír), ale dnes už se rožšířilo i k dalším producentům. Získá se tak víc materiálu a může se prodat levněji, ale jde o směs všech druhů srsti a tím pádem o nižší kvalitu.

6: Šetří se při předení a pletení. Příze se udělá tenčí, pletenina řidší. Stabilita takového úpletu není nic moc a svetr rychle ztrácí tvar.

Jak v obchodě poznáte, jestli si kupujete kvalitní kašmír?

Především se podívejte na cedulku, jestli je tam vážně 100% kašmír. Stejně jako výrobci říkají "vlněný kabát" i kabátu s pár procenty pochybné vlny, napíšou "kašmírový svetr" na směs. Která může být skvělá (kašmír s hedvábím) nebo taky ne (mizerný kašmír s mizernou vlnou).

Vyzkoušejte průsvitnost pleteniny. Dejte do svetru ruku - vidíte (hlavně přes světlé barvy) svoji dlaň? Přidržte ho proti světlu - vidíte zřetelně všechno kolem jako přes síťku? Materiál je moc tenký. Zkuste také pružnost - trochu za to zatahejte - úplet by měl být spíš tužší a hned se vracet do původního tvaru.

Kašmír je hebký, ale přílišná hebkost je podezřelá. Hrubší materiál se v továrně změkčuje různými procesy, které však narušují strukturu vlasu a ten se potom snadno poškodí. Také chlupatost je nežádoucí, sice je to na pohlazení příjemné, ale znamená to, že látka obsahuje kratší vlákna, která mají tendenci žmolkovat a vypadávat. Příze z kvalitních dlouhých chlupů je hladká, hutná a pevná. Kašmírový svetr by neměl mít "svatozář" jako mohér nebo angora!

I dobrý kašmír trochu žmolkuje, ale v obchodě by na svetru ještě žádné žmolky být neměly, pokud tam nevisí půl roku.

Po tom všem je ale nutné na závěr říct jedno: i méně kvalitní kašmír je pořád příjemný a teplý materiál, který v zimě pěkně zahřeje. Pokud jeho kvalita není příliš zničená špatnou prací při výrobě oděvu (tenký nestabilní úplet, který se za chvíli rozpadne), není potřeba bát se nízké ceny - např. kašmírové svetry z Uniqla a Marks & Spencer jsou slušný low-end. Pokud nakupujete v second handech, víte, že se tam na kašmír občas dá narazit, a hned vidíte, v jakém je stavu poté, co už ho někdo nosil.

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
hetta
31 příspěvků 09.12.15 00:40

Mám k dispozici pro předení tři druhy kašmíru, ten méně kvalitní čínský, za cenu cca 1800,– Kč za kilogram skutečně kouše, a také příze z něho je spíše tvrdší a protože jsou vlákna kratší, i chlupatá. Dražší čínský kašmír zhruba za dvojnásobnou cenu má lepší kvalitu, nejlepší jaký mám je mongolský, ten je nejdražší, ale nekouše a příze z něj nemá chybu. Bývá ve dvou přírodních barvách, šedohnědá a bílá. Dost mi připomíná quiviuta-pižmoně, který se v Evropě snad ani nedá získat, podařilo se mi dostat pár gramů z USA za neskutečnou cenu na vyzkoušení, oblečení z něj by muselo být úžasné.

 
Mauvy
240 příspěvků 09.12.15 08:15

Náš veliký strakatý kocourek má taky nejjemnější srst pod krkem na hrudníku a na břiše, to by byl svetříček – měkký, teplý, „jen“ kocoura v zimě a zvlášť po ní několik let pravidelně česat a chlupy schovávat… Jenže on by nám dal, na břicho si moc rád sahat nenechá a na česání zvyklý vůbec není; není divu, dostal se k nám až asi v osmi letech. Škoda že jsme ho neměli od kotěte, to by byl vycvičený na ledacos, protože je velmi inteligentní.

 
Evženie
168 příspěvků 09.12.15 23:16

Svetry z kočičí a psí vlny vypadají dobře a hřejou, ale mají jednu nevýhodu: když navlhnou. smrdí jako zmoklý pes/kočka. Což není úplně můj oblíbený parfém. Mokrá ovce mi páchne celkem příjemně, zatímco mokrý pes, škoda mluvit. :-)

 
Lucienka_M
216 příspěvků 09.12.15 08:40
Kašmír - vlna

Mám v živé paměti - moje maminka měla vlněné šaty s kašmírovým vzorem, prý to byla i kašmírová vlna, byly nádherné, vínové s šafránovým a smetanovým vzorem. Pamatujií se, že byly i úžasně hebké, na to, že byly vlněné vůbec neškrábaly. Babička měla asi dva kašmírové šátky, také úžasné, byly ještě z první republiky, pamatuji se, že jsem jeden, také vínový, nosila jako pubertální a postpubertální slečna.
Já jsem dostala kdysi jeden svetr s kašmírovou vlnou, moc jsem se těšila na to, že si ho vezmu (vzpomínka na dětství a mládí a tu úžasnou hřejivost a měkkost), byla jsem dost zaskočená tím, že mě hrozně škrábal. To, že se mi ho podařilo blbě vyprat a srazil se, mě vůbec nemrzelo.
Teď mají pánské svetry s kašmírovou vlnou v M&S, je to myslím ten modrý na obrázku, jsou velice příjemné, neškrábou. Zarazilo mne, že je doporučují prát v pračce. Já si pamatuji, že maminka nosila šaty do čistírny, já si šátek i svetr prala ve vlažné vodě s šampónem a pak mačkala do ručníku.
Nevíte, jak se má správně oděv z kašmírové vlny udržovat? Nosit do čistírny? Jak prát v ruce? (asi člověk, který má na svetřík za 10 000 a více nemusí šetřit na údržbě).
@hetta nevěděla jsem, že se zpracovává srst pižmoně. Nevíte, jak se to dělá? Je to srst z volně žijících pižmoňů?

 
Brunhilde  09.12.15 11:33

Peru to v šampónu.

 
AmelieM
1304 příspěvků 09.12.15 13:12

Kašmírové svetry peru v pračce se speciálním programem na vlnu, v přípravku rovněž určeném pro vlněné věci. Ještě se mi nestalo, že by se srazily nebo jinak poškodily.

 
Lucienka_M
216 příspěvků 09.12.15 13:48
Praní kašmírového svetru

Svůj první a jediný kašmírový svetr jsem dostala těsně po revoluci. Tehdy nebyly přípravky na vlnu a automatky neměly kvalitní programy na jemné prádlo.
Tehdy se jemné svetry a halenky (třeba z hedvábí) praly v ruce v šampónu a hlídala se teplota prací i máchací lázně.

 
Karin
3401 příspěvků 10.12.15 11:02

Také peru v pračce na šetrný program (Wool and Hand Wash či tak nějak se to jmenuje), s pracím prostředkem na vlnu a hlavně ve studené vodě, tyhle materiály nesnesou příliš prudké změny teploty.

 
hetta
31 příspěvků 20.12.15 10:50

Tady je odkaz na to jak s pižmoněm - qiviutem, je to sice anglicky, ale google translator by to měl přeložit.
 http://windyvalleymuskox.net/what-is-qiviut/

 
Karolina Krátká
30 příspěvků 27.12.15 14:06

Zkuste si sehnat skotský kašmír. Pravděpodobně bude pod krycím názvem „jemné kozí vlákno“, protože už se moc nevyrábí a nikomu se nechce štvát s tříděním na chlupy odpovídající chráněnému názvu kašmír a chlupy mírně horšími, které jsou právě to „jemné kozí vlákno“.
Pokud ještě něco takového existuje, produkce šla hodně dolů, protože z Číny je to po hromadách, umí i levný sajrajt, pro kořena kašmír jako kašmír…

Pižmoň je na použití prakticky nepoužitelný, protože to vlákno nesnese větší námahu a začne se na exponovaných místech odírat. Směs nepomůže, vytahá to pižmoní chlupy a zbyde nějaké to merino. (Hádejte, jak to vím a jak drahé bylo tohle zjištění.)

 
laurens
4 příspěvky 02.01.16 12:13

Dobrý deň, pletiete svetríky aj na zákazku? ďakujem

 
Vintage holka
80 příspěvků 09.12.15 08:33

Skvelý článok, ktorý stojí za prečítanie a veľmi oceňujem aj praktické rady na záver. Veľká škoda, že za kedysi bežné postupy výroby a príslušnú výslednú kvalitu si dnes musíme priplácať ako za niečo navyše namiesto toho, aby to bolo samozrejmosťou.

 
meejja
387 příspěvků 09.12.15 19:02

Nemyslím, že by kdykoli byly kvalitní věci (např. kašmír) dostupnější, než teď. Naopak. Dnes bychom si (aspoň většina) mohli tu kvalitu dopřát minimálně ve stejném, spíše i větším množství, než před sto lety. Stačily by vám dvoje slušné šaty a jeden kabát na pár let?

 
Vintage holka
80 příspěvků 09.12.15 22:54

O tom by sa dalo obšírne diskutovať a polemizovať. Ja som však nepoukazovala na ne/dostupnosť surovín a tovaru či ne/dostatok finančných prostriedkov kedysi a dnes. Len si myslím, že v súčasnosti na jeden kvalitný kus (čohokoľvek - oblečenie, potraviny, atď.) pripadá podstatne viac nekvalitných. Kvalita je možno dosť abstraktný pojem a niekto si ho zamieňa s luxusom. Podľa mňa by kvalita mala byť štandard, ale nie je.

 
kozarohata
141 příspěvků 12.12.15 09:01

@Vintage holka škoda, že za kedysi bežné postupy výroby a príslušnú výslednú kvalitu si dnes musíme priplácať ako za niečo navyše namiesto toho, aby to bolo samozrejmosťou.

trochu mimo téma: ale tak je to dnes skoro se vším, bohužel :( a dost to nechápu (teda spíš chápu)

 
Frantiska
3575 příspěvků 09.12.15 08:48

Mam kašmírový svetr z Hm. Kouše, nevypadá moc hezky, ale hřeje hodně (což byl hlavní důvod, proč jsem ho kupovala).

 
JMaravelo
486 příspěvků 09.12.15 08:52

Chudáčci :D

 
BarcaAri
367 příspěvků 09.12.15 09:32

Zajimavy clanek. Opravdu bych rada mela nekdy „drahy kasmirovy svetr“ pro porovnani. Uz 2 roky mam dva z FF, nekousou, vypadaji furt stejne, nepelichaj a jsou teple. Fakt by me zajimalo zda ten drahy bude o tolik lepsi.

 
Evženie
168 příspěvků 09.12.15 23:23

Bude, když bude kvalitnější. Kdysi dávno v Mongolsku jsem ze zvědavosti vlezla do obchodu s kašmírem v naději, že v zemi původu to bude levnější. Moc jsem si slevy nevšimla, ale z dnešní perspektivy vím, že to levnější bylo - svetry od 7 tisíc, a byly hebké jako sen. Pro průměrného Mongola trochu nedostupná záležitost, pokud si vlnu nenasbírá a neupřede sám. To je něco jako ústřice - buď je to luxusní zboží, nebo jste chudí trosečníci a živíte se jimi denně, protože na útesech nic jiného není…

Příspěvek upraven 09.12.15 v 23:24

 
Cagot
88 příspěvků 09.12.15 09:44

Číňani pančují kašmír srstí jaků? Já bych chtěl šál ze 100% jačí srsti, klidně by mohl i kousat!

 
Brunhilde  09.12.15 10:15

Mám kašmírový svetr ze Zary za cenu 3000 Kč, hřeje a nekouše. Jsem s ním spokojená.

 
surrik
2489 příspěvků 09.12.15 12:52

@Frantiska v HM jsem si taky zkusila kousavej kašmírovej svetr, jenže to kousání bylo tak nepříjemné, že jsem ho tam nechala. Jinak byl pěknej. Ještě jsem si říkala, že jsem nějaká citlivka :D

 
Shulamitka
116 příspěvků 09.12.15 13:29

Díky za pěkný článek. Velmi oceňuji závěrečné rady. Mohl by přibýt ještě článek o ošetřování různých prima materiálů, aby vydržely co nejdéle? Pěkný kašmír je velkou investicí, tak aby se nositelka mohla těšit z nákupu třeba i po několik let.

 
Alterations
533 příspěvků 09.12.15 13:42

Ani ten nejkvalitnější kašmír nevydrží necitlivé zacházení a nemá neomezenou trvanlivost. Např. kašmírové kalhoty, ponožky… Je to prostě luxus a nejlepší je, když si ho můžete dopřávat opakovaně a bez omezení.

 
katango
1356 příspěvků 09.12.15 13:54

Mám pár kašmírových svetrů, ten nejlacinější FaF ze secondhandu za 100 Kč, heboučký, hřejivý, nosím ho jen na prádýlko, nekouše ba ani zvlášť nežmolkuje. V čem je chyba?

 
Lucienka_M
216 příspěvků 09.12.15 14:02
Kašmírový svetřík ze sekáče

Váš svetřík prošel zatěžkávací zkouškou a osvědčil svou kvalitu, vy si ho pěkně užijte.
To je jedna z výhod věcí ze sekáče - máte představu, jestli ta věc drží tvar, barvu, nežmolkuje…
Svetřík máte také z nějakého vašeho vychytaného internetového sekáče?

 
katango
1356 příspěvků 09.12.15 15:24

Jo. A máte pravdu, proto radši kupuju v sekáčích, kvůli prověření těch věcí časem.

Mmch včera mi dorazil svetřík Roberto Cavalli, něco úžasnýho. Jemňounká měkounká 100% vlna, krásný vzor. Jen cena trochu vyšší, 1700 Kč. Zkusila bych ho vyfotit a foto dát sem. Je ze supersekáč. cz.

 
katango
1356 příspěvků 09.12.15 19:47

Ten svetřík je na jedné z etiket označen i hologramem, z čehož vyvozuji, že nejde o falzum. http://www.sekactym.cz/

 
madamalbina
1 příspěvek 09.12.15 14:37

Děkuji za článek a přidávám své zkušenosti s kašmírem. V „hadrech“ se dost pohybuji, jelikož mám obchod second hand a spousta mi prošla rukama. Z druhé ruky mám 2 svetry z kašmíru. Jeden je značky BRUNELLO CUCINELLI, jeho svetry se pohybují okolo 2.200,– euro a druhý je STEFFEN SCHRAUT, cena kolem 9.500,–. Mohu potvrdit, že materiál je úžasný, měkký, hřejivý a jemný. Oba svetry jsou ve výborné kondici ( po kolika asi majitelkách). Peru v ruce v jemném tekutém prášku, ale máchám v pračce, rozdíl teplot nevadí (než všechny vyperu, tak vychladnou). Vypadají stále skvělě a nežmolkovatí. Pak jsem měla jeden „levný a průhledný“, ten šel dál po prvním použití, protože se tahal na všechny strany. Doporučuji kvalitní, v sekáčích se objevují poměrně často a nemusíte ani dlouho šetřit.

 
Réseau
4 příspěvky 09.12.15 17:12

Konečně po dlouhé době normální článek. Mám otázku na autorku. Co jste myslela tou svatozáří u mohéru nebo angory?

 
barvinok
356 příspěvků 09.12.15 17:48

Myslím, že Ada myslela tie jemné vlákna trčiace do priestoru, ktoré vidno práve proti svetlu, takže robia „svätožiaru“ okolo siluety

 
LEVEBE58
36 příspěvků 09.12.15 17:19

Nevím jak vy, ale já neumím nosit jakékoliv svetry na nahém těle jen s prádlem. Asi je to tím, že dříve nebyly speciální pračkové programy a svetry se praly ručně, tudíž lenost nás nutila oděvní součásti, které se po dni nošení musí prát, nosit jen z materiálů, které lze do pračky nacpat. Zvyk je železná košile a já jsem si ani s novými pračkami na svetry nezvykla. Měli jsme vlnu z domácích angorských králíků a ta taky moc hřeje a nekouše. I kašmírový svetr jsem vyzkoušela, ale po pár letech ve skříni byl pořád jako nový (není se co divit, sotva jsem sundala cedulky), tak jsem jej poslala sběrným kontejnerem dál. Ale na druhých se mi to líbí :-). No, nemůžeme všichni nosit všechno :-)

 
Lucienka_M
216 příspěvků 10.12.15 14:05
Svetry na holém těle

@LEVEBE58
Také nesnesu svetr na holém těle a to tedy jakýkoliv kromě 100% bavlněného. Musím mít minimálně košilku, pod svetry s vlnou musím mít i rukávek, pokud se i trochu zpotím, tak mě to potom „kouše“.
Ale ten rozdíl vlněný svetr nebo aspoň svetr s nějakým vyšším procentem vlny krásně hřeje.
Manžel má problémy s klouby, dočetli jsme se, že sedoporučuje nosit věci z přírodních materiálů - bavlnu, len, hedvábí a vlnu, lépe tyto materiály drží teplotní komfort a odvádí vlhkost od těla.
Kolegyně má funkční prádlo z merina, triko jsem si zkusila, na to že je z vlny je tenké a měkké, příjemné. Prý i dobře odvádí pot a není cítit. Je to bohužel dost drahá záležitost (nátělník stál kolem 1000 Kč), ale zvažuji, že ho manželovi koupím.
Osobně si myslím, že je důležité číst etikety a je lepší si vybírat oblečení z přírodních vláken (na milost beru ještě viskózu), rozdíl je cítit a to i nosem, věci z přírodních vláken i použité tolik nepáchnou jako zapocené polyestery a jiné uměliny.

 
opal_k
99 příspěvků 11.12.15 13:56

Merinové věci jsou super, já těch svých pár kousků (fakt to leze do peněz) nosím moc ráda. Ale třeba mého muže jeho merinové triko (Smartwool) trochu kouše; je fakt, že úplně hladké/jemné na omak to není.
Pokud jde o „smradlavé (funkční) uměliny“, vypozorovala jsem, že je to o individuální kombinaci člověka a značky. Kamarádka tvrdí o jisté značce, že to je jediné, v čem její muž nesmrdí, a já tu samou značku při sportu vyhazuju po půl dni, protože mám pocit, že je mně cítit na dva kilometry, a takových případů mám víc.

Příspěvek upraven 11.12.15 v 13:57

 
Karolina Krátká
30 příspěvků 27.12.15 14:09

Funkční triko z merina jsem měla. Bylo z Hortezu, ne kdovíodkud, drahé jak kráva, a nic tak krásně a rychle nezasmrádalo v podpaždí. Pravděpodobně mělo nějaké jiné funkce.

 
Nyxx
512 příspěvků 09.12.15 18:23

M&S vymyslel chytrou věc- cashmillon. Svetr na omak působí velmi jemně, skoro jako kašmír, ale je z akrylu.

Mám dva kašmírové svetry. Jeden ze second handu za 100 Kč značky F&F a druhý od Marie Lund z Van Graaf asi za 2500 Kč. Oba jsou v podpaží trochu otřené, ale jinak jsou fajn.

 
katango
1356 příspěvků 09.12.15 19:48

Ve svém věku už umělinu nesnesu. A pokud jednou pohladíte kvalitní kašmírový svetr, natož pokud ho jednou obléknete, už se nespletete.

 
Lucienka_M
216 příspěvků 09.12.15 20:30

@katango
Trochu off topic, ale nějak jsem si vzpomněla na příběh z filmu od W. Allena Vše, co jste chtěli vědět o sexu a hlášku z tohoto filmu: „Proč hladíš můj vlněných svetr?“

Příspěvek upraven 11.12.15 v 08:26

 
may.frayn
915 příspěvků 09.12.15 21:26

Jojo, mam jeden smesovej svetr, kasmir a hedvabi, z OVS za 69 euro. Jako neni to zadna echt kvalita, ale je peknej a hreje a to mi v zaplave tech akrylovych hadru staci. Zkousela jsem si kasmirovy veci i v jinym obchode, ale meli tam tak hrozny strihy, ze jsem je tam nechala, i kdyz byly urcite kvalitnejsi a jenom o malo drazsi.

 
Aija
35 příspěvků 10.12.15 08:29

Mám nějaké kašmírové svetry a šátky ze sekáčů. Nejlíp se nakupují v létě:-)
Peru v pračce „na jemno“ a používám teď gel s lanolinem.

 
meejja
387 příspěvků 10.12.15 12:16

@Vintage holka To jsme zase u stejné věci… podle čeho soudíte kvalitu? Kde jsou a kdo nastavuje měřítka? Pokud je většina věcí podle vás nekvalitní (souhlas), je třeba se ptát proč. Že si většina lidí radši koupí 15 levných věcí místo jedné „navěky“ a bude mít tak možnost oblečení často střídat, je přece v pořádku. Ale má to svou cenu, od papírového kelímku také nečekáte stejné vlastnosti jako od porcelánu…
PS. minimální kvalitu přece určuje zákon a vyhlášky - deklarované a nezávadné složení, možnost reklamace…

 
Vintage holka
80 příspěvků 10.12.15 14:09

Čo sa mi snažíte povedať alebo s ktorou časťou môjho názoru vlastne nesúhlasíte? Pretože nikde a nijako nepopieram, že jestvujú rôzne skupiny zákazníkov, že niektoré veci sú dnes masovo dostupnejšie a je širší výber, že dnešná spoločnosť je konzumná a tomu sa prispôsobuje výroba, a nepopieram ani to, že tak ako teraz i v minulosti boli kvalitné i nekvalitné výrobky (len ich vzájomný pomer a ich cena boli/sú podľa mňa iné).
Ako som v predošlom príspevku písala, kvalita je abstraktný a do istej miery aj subjektívny pojem. Niekde je to jasne dané (čerstvosť či nezávadnosť surovín, atď.) a inde je určitý priestor na subjektívne posúdenie (mne sa napríklad nezdajú kvalitné topánky, ktorých opätky sú zničené po dvoch týždňoch používania alebo topánky, ktorých šnúrky sa rozpadnú po troch mesiacoch nosenia - vlastná skúsenosť, bežný spôsob nosenia a dobrá údržba, v oboch prípadoch značka známa svojou „kvalitou“ a prislúchajúcimi cenami. Vyhýbam sa nákupu potravín či kozmetiky obsahujúcich určité zložky, s ktorými nemám dobrú skúsenosť alebo ich nepokladám za vhodnú súčasť daného výrobku, a tak ďalej).
Myslím, že zákony, normy, vyhlášky a ostatné predpisy ponechávajú výrobcom príliš veľa priestoru na nastavovanie si vlastných štandardov… deje sa to aj vzhľadom na súčasné nastavenie spoločnosti. Ale našťastie si zákazník ešte stále môže vybrať, či sa to zhoduje s jeho predstavou kvality alebo nie.

 
meejja
387 příspěvků 10.12.15 15:17

Vlastně mi obecně leze na nervy nářek nad tím, jak jsou věci nekvalitní a dřív to bylo lepší. Netýká se to apriori vás, trochu jste to schytala :-), jen že málokdo si uvědomuje, že se uchovala jen ta kvalita, dřívější šunty se rozpadly. A další věc je cena(nejen nominální) a dostupnost. Kvalitní materiály si mohly pořizovat vyšší vrstvy, nádeník (a tím spíše jeho děti) neměl často na běžné nošení ani ty nekvalitní boty. Viktoriánská zelená na tapetách zvládla otrávit celou generaci, co si vypěstovali, bylo sice bio, ale dost jednostranná dieta, bez možnosti uchovávání na delší dobu, hromada plísní a kontaminovaná voda…

 
Vintage holka
80 příspěvků 10.12.15 17:36

@meejja @LEVEBE58 V dnešnej dobe si žijeme relatívne veľmi dobre, pohodlne a v dostatku. Niečo je lepšie teraz a niektoré veci boli lepšie v minulosti. Prečo teda nespojiť to dobré z každej éry? Nezatracovala by som tradíciu - nie všetko staré je zastaralé a neaplikovateľné na súčasnosť, ale neopovrhujem ani pokrokom - ak je prínosný.

 
Karolina Krátká
30 příspěvků 27.12.15 14:20

No, jo a ne.
Oblečení se někdy do doby po druhé světové často přešívalo a předělávalo, dokud se látka doslova nerozpadla - si někde najděte takové ty válečné návody, jak z onošené košile našít dětem spoďárky apod. Kdyby se ta látka po půl roce nošení sypala, tak by to nešlo.
A že kabát se kupoval na deset, dvacet let, to pamatuje ještě moje babička. I to, že se pak obrátil, přešil na dvě sukně nebo tak něco, a to už v hlubokém socialismu, ne za války. Prý se tohle dalo docela úspěšně provozovat s krimpleny a jinými ropnými produkty, protože příliš netrpěly na otěr a oděr. (Což je koneckonců taky jistý druh kvality.)

 
LEVEBE58
36 příspěvků 10.12.15 16:51

Čím více předpisů a zákonů, tím hůř. V době, kterou se oháníte, jistě nebylo tolik nesmyslných předpisů na ochranu spotřebitelů. Každý si vybíral podle toho na co měl a na co neměl a protože větší část lidí neměla, tak si lidi vybírali víc podle vlastního rozumu a skutečné potřeby. Naše zákony na ochranu spotřebitelů zastupují zákazníky bez mozku a já se ptám, k čemu je to dobré. Nechránilo se ani životní prostředí, ani pracovní podmínky, ani zvířata jako dneska. Jediné, co bylo zavedeno na ochranu místních obchodníků, byla cla, a to si myslím, že je v pořádku, protože dneska cla nejsou a balená voda se vozí přes půlku Evropy. Hadry se vozí přes celou zeměkouli a podporujeme tím jenom dětskou práci, mýcení lesů, 12-hodinovou pracovní dobu…

 
opal_k
99 příspěvků 11.12.15 13:47

Poněkud OT, ale ráda bych se ohradila proti tomu, že zákony na ochranu spotřebitele ochraňují lidi bez mozku. Já si samozřejmě spoustu věcí pohlídám, ale do něčeho dovnitř prostě nevidím a v tu chvíli jsem ráda, že nějaký zákon existuje (ne že bych si myslela, že to vždycky pomůže). Mám ale problém s tím, že existují vrstvy lidí, kteří jsou zranitelnější než ostatní - mám na mysli třeba své staré rodiče, kteří jsou poměrně čilí a bystří na svůj věk (83+), přesto si nevšimnou takových drobností, jako že čokoláda na vaření Orion je už jen „Na vaření Orion“, protože to není čokoláda, ale nějaká tuková lahůdka. Jenom se pak diví, že je to hnusné. A není to nejlevnější výrobek, je to „značka“, a některé levnější jsou lepší. Ono je prostě nenapadne, že takovéto podvody (ano, myslím si, že je to podvod, i když to naplňuje literu zákona; minimálně je to nemorální) vůbec existují.

 
smycka
42 příspěvků 12.12.15 04:03

Taky se pridam s OT komentarem: kdyz jsem jeste pred par lety bydlela v Praze a pro kvalitni (mozna by nekdo rekl luxusni) potraviny jsem klidne jela i pres pul mesta, taky jsem se posmivala vsem ochranitelskym zakonum a hloupym lidem, co si neprectou ani zakladni informace o vyrobku, koupi si levny sunt a neni jim divne, ze rajcatova passata je do oranzova zabarvena voda:-) Pak jsem se prestehovala nekam, kde je mnohem mensi vyber obchodu, take plat mi klesl (tedy relativne) a zakony na ochranu spotrebitele v tomhle koutu sveta evidentne tolik nefrci. Tak jenom mrkam na tu realitu v supermarketu: syr zvany mozarella nastrouhany v pytliku? Zadny problem! Porad lepsi nez polotekuty cedar pripominajici roztekly plast k zakoupeni ve sklenicce. Nebo treba parky - ani ty nejdrazsi a nejkvalitnejsi, ktere se tu daji normalne koupit, nesahaji tem ceskym ani po kolena. A treba jedovate zluta a bohate prislazena horcice nese hrde oznaceni dijonska horcice. I ceska plnotucna je te dijonske podobnejsi. A mimochodem - ta horcice je tak sladka nejspis proto, aby ladila k tem oslazenym parkum. Prislazene je tu totiz vsechno snad krome cerstve zeleniny a ovoce a mozna masa. Takze ted si myslim: zakony na ochranu spotrebitele? Sem s nimi! Jen houst a vetsi kapky!

 
Karolina Krátká
30 příspěvků 27.12.15 14:29

To byste se divila, kolik předpisů bylo za první republiky - jako že jste musela dokládat, že opravdu potřebujete cestovní pas, protože opravdu potřebujete jet do ciziny, že obchodní komora měla přesné regule, kdo je švadlena, kdo krejčová a kdo modelová krejčová, kdo má právo napsat si na dveře Módní salon a kdo je jenom Krejčovství…

A jak, jako spotřebitel s mozkem, poznáte, že jde o kašmír, natahovanou ovčí vlnu (jo, vlákna se dají nějakým technologickým postupem natáhnout, aby byla dostatečně tenká), oholeného králíka nebo syntetické vlákno? Ani spotřebitel s mozkem nemá v kapse laboratoř.

 
LCH  10.12.15 14:00

Jo, tak ono je to takto dnes i s merinem.:(

 
opal_k
99 příspěvků 11.12.15 14:00

Jako jak? Podělte se o informaci, mne to zajímá. Je snad Icebreaker z umělých ovcí???

Příspěvek upraven 11.12.15 v 14:59

 
Lucienka_M
216 příspěvků 11.12.15 14:36
merino

@opal_k

Možná z klonovaných? :-)

 
Akitaken
4960 příspěvků 10.12.15 20:09

Kašmír.. tak drahý materiál a tak hnusné svetry.. (až na dva)

 
Ziriath
44 příspěvků 11.12.15 20:51

Jo..ten s vločkou a ten M&S budou na postavě vypadat dobře, to ostatní jsou (vzhledově) beztvaré pytle jak obyčejné věci za stopade z obchoďáku.

 
RenataRen
466 příspěvků 10.12.15 20:49

Zajímavý článek, díky Ado! Co všechno by měl člověk vědět, než zajde do obchodu…

 
sekvoja
3 příspěvky 10.12.15 22:00

Ja mam kasmirovy sveter so stitkom "made in inner Monglia, 100% kasmirovy, kupeny v secondhande. Je prijemny a teply, akurat trochu kratky.

 
Mauvy
240 příspěvků 11.12.15 08:03

@Nyxx
Jakási německá firma pro změnu vyrábí 100% akrylové šály Cashmink. Má to být syntetická imitace kašmíru a je to fakt jemné. Jinak on není akryl jako akryl obecně, když neberu v úvahu hřejivost (jenže s kašmírem zkušenost pražádnou nemám, no, movitá zrovna moc nejsem, to klidně přiznám, a po sekáčích chodit nemám čas a po pravdě mě to ani nebaví). Třeba M&S nebo F&F (nebo i Debenhamns) mají akryl zpracovaný najemno, což se u jiných řetězcových značek většinou říct nedá. Holt Angličané si kvalitu, přestože vyrábějí v Asii, ohlídat umějí.

 
Nyxx
512 příspěvků 11.12.15 08:31

@Mauvy Což o to, ty svetry z cashmillonu jemné jsou, jen mi to přijde jako bouda na méně poučeného zákazníka. Stejně jako šály Cashmink a 100% pashmina, čokoládové pochoutky, Bačajky a podobné.

 
Romana Hricová
7 příspěvků 11.12.15 21:01

Blogerka Ada o tom píše velmi dobře. Já můžu doporučit značky Jane D. a P. M. 100% cashmere. V současném zmatení zákazníka jsou to šaty a svetry z pravé 100% kašmírové vlny. Jsou dražší než průměr, ale levnější než prestižní značky. Jsem s šaty velmi spokojená. Jsou nové, jemné a bez příměsí. Prodávají to na pmkasmir.cz/damy . S oblečením z obchodů to je neporovnatelné. Tam jsou jen směsi do 3000 Kč, včetně dovozu „značek“, které nejsou prvotřídním kašmírem. Je mi líto, že to musím napsat, ale kašmírový svetr nebo šaty pod 5000 bych nekupovala.

Příspěvek upraven 11.12.15 v 21:03

 
Romana Hricová
7 příspěvků 11.12.15 21:05

Setkala jsem se taky s tzv. tkaným kašmírem z několika vrstev. To je jako když koupíte tenký svetr z ovčí vlny. Nemá to tu charakteristickou strukturu, propustnost a jemnost, jak kašmírová vlna má mít. Když jsem držela pravý kašmír, tak hned, co zjistíte, je příjemná jemnost. Jako byste držely v ruce hrst prachového chmíří, jestli to znáte. Nesrovnatelné s čímkoliv jiným.

 
katango
1356 příspěvků 12.12.15 00:06

Jo, přesně tak.

 
Ada Pekelná
971 příspěvků 12.12.15 19:22

Podle fotek mi většina jejich věcí přijde dost tenká - je vidět, že svetry a šaty prosvítají. Ale v ruce jsem je neměla, tak nemůžu soudit.

 
Romana Hricová
7 příspěvků 02.01.16 14:24

Tenké to není, má to asi 4 mm. To co jsem si všimla, že prosvítá, tak protože je to natažené a jde o úplet, ne o tkalcovnu, kde se tká kašmír, bavlna i vše ostatní.

 
Kristabar
6 příspěvků 11.12.15 22:44

Super článek, zase si člověk něco ujasnil. Koupila jsem si kašmírovou přízi fy Lang a jedno klubko a 25g vyjde na necele 400Kč. Říkala jsem si, že to teda neni žádná láce, když šál jen v materiálu vás vyjde na minimálně 1200Kč, ale již se mi rýsuje a je to teda super jemné :-).

 
kozarohata
141 příspěvků 12.12.15 09:25

@Nyxx vynikající článek (bačajka), velmi vypovídající 8-)

 
AnaKarenina
450 příspěvků 12.12.15 14:01

Když už tu ten článek zazněl, máte někdo zkušenost s materiálem 100% kašmír od firmy GGH? 

Cenově by odpovídal sice tomu, co Ada řadí do „podřadné“ sorty, ale na druhou stranu moje zkušenost je taková, že pokud si člověk je schopen uplést sám, sníží to cenu výrobku o hodně. A čím luxusnější materiál tím větší úspora mezi nákupní cenou materiálu a hotového svetru bývá.

 
rachel green
160 příspěvků 12.12.15 18:07

@smycka podla popisu jedla som okamzite identifikovala, ze pisete z kanady:-)

 
smycka
42 příspěvků 12.12.15 23:40
:-)))
 
Average
9 příspěvků 13.12.15 20:48

V Indii mi ve specializovaném obchodě ukazovali různé kvality kašmíru. Ten nejlepší je prý jen z chlupů z brady vysokohorských koz. Šál z něj vyjde na cca 25.000 Kč a dává se jako věno bohatším nevěstám. Prodavač předvedl, že ho protáhl svým prstenem, šál vlastně proklouzl.
Pak měli samozřejmě škálu kvality, která se odrážela v cenách až po ty nejlevnější. Byl to krásný zážitek hmatový i zrakový, barvy byly okouzlující.

 
Average
9 příspěvků 13.12.15 20:59

Nad kašmírem vévodí kvalitou úplety a tkané látky z peruánské viguně. Kabát vyjde na 5000 dolarů nejméně. Vlas vigune/vicunha má průměr tenčí než kašmír (12μm oproti kašmíru 14-19μm) a je velmi hřejivý. Hotové výrobky jsou čistá nádhera, a to nejen kvalitou, ale i designem.

 
aailyyn
807 příspěvků 13.12.15 23:32

Jak tak pozoruju svého línajícího zakrslého králičího miláčka, tak si říkám, že svetr by z ní byl slušný… Teda ne z ní, z jejích chlupů, pochopitelně se nechystám přeměnit své domácí zvířátko na módní doplněk. :-D

 
Lucienka_M
216 příspěvků 14.12.15 08:06
Ovce, koza, lama

Toto je prosba pro Adu. Tento článek je zajímavý. Uvědomila jsem si, kolik
je přízí z různých zvířat, každá má své vlastnosti. Možná by bylo pěkné napsat článek o těchto materiálech, jakou vlnu dávají lamy alpaka a vikuňa, jak je to s velbloudy, angorskými kozami i králíky.
Myslím si, že nejsem sama, koho by takový článek zaujal.

 
Ritzy Bagz
10 příspěvků 15.12.15 13:12

Ano to by mě také zajímalo

 
LCH  14.12.15 11:25

"@

Příspěvek upraven 01.09.16 v 00:11

 
opal_k
99 příspěvků 14.12.15 11:30

Děkuji velice. Tak nějak jsem si představovala vysvětlení z informovaného zdroje :-).

 
Lucienka_M
216 příspěvků 14.12.15 13:53
merino

Také moc děkuji za osvětlení problému s merinem.

 
Gorilka
654 příspěvků 14.12.15 11:26

@Lucienka_M http://muj-antikvariat.cz/hledani?…

 
Lucienka_M
216 příspěvků 14.12.15 13:52

@Gorilka
to, co jste našla se spíš týká podle všeho zpracování kožešin.

 
LCH  14.12.15 11:31

@opal_k :)

 
Gorilka
654 příspěvků 14.12.15 18:47

@Lucienka_M Kup si to… I ovce a kozy patří mezi kožišinová zvířata.

 
Romana Hricová
7 příspěvků 14.12.15 23:22

Zkuste si koupit čínský kašmír, nepálský, mongolský a uvidíte, spíš ucítíte rozdíl hned. Ten P. M. 100% cashmere je fakt třída. Je lehký a „nadýchaný“. Když ho držíte ve dlaních, je to luxusní zážitek. Ne nadarmo tomu výrobci po mykání říkají pavučina.

Příspěvek upraven 14.12.15 v 23:33

 
Ritzy Bagz
10 příspěvků 15.12.15 13:26

Díky za super článek,
docela by mě zajímalo, která z těch dražších značek opravdu nabízí kvalitní kašmír. Myslím, že u většiny to bude tak jak píšete, platíte hlavně za jméno.
Já myslím, že nejkvalitnější kašmíry by mohly být u značek, které nabízí pouze produkty z kašmíru. Ale i mezi nimi bude určitě rozdíl v kvalitě. Ale tak nějak selský rozum mi říká že pokud Bottega Veneta vyrábí kabelky, boty, parfémy i šaty tak kašmírový svetr bude spíše předražená průměrná kvalita. Nebo ne se mýlím? Nevím, od Bottegy jsem nic nekoupila, ale kašmír bych si tam asi nekoupila.

 
Romana Hricová
7 příspěvků 02.01.16 14:18

Vyzkoušejte pmkasmir.cz/damy. Je to luxusní.

 
egokeros
1 příspěvek 15.12.15 18:17

Taky jsem si všimla, že to co se v poslední době objevuje v řetězcích jako kašmírový svetr nemá s kvalitním kašmírem nic společného. Mám celkem tři kašmírové svetry, koupené postupně v německých obchodech v Dráďanech. Všechny stále přibližně stejně a přesto je mezi nimi nebetyčný rozdíl. Nejkvalitněší je ten, koupený před cca 10 lety - je silný, nežmolkuje, drží tvar a vypadá už na pohled kvalitně. Nejhorší je ten koupený před dvěma lety - žmolkuje a také trochu kouše (je to rolák). A když vidím ty tenké kašmírové svetříky v řetězcích teď, už bych si je nekoupila. Raději jeden pořádný, dražší ale kvalitní. Takový svetr vydrží mnoho let a dá se kombinovat jak s klasickým tak sportovněji pojatým oblečením. V lednu jedu do Londýna, tak doufám, že tam něco pěkného pořídím. Myslím, že nejlepší kašmírové svetry budou od výrobců, kteří se na tuto výrobu specializují např. skotské firmy www.houseofbruar.com nebo www.brora.co.uk a vůbec nejlepší kousky jsem našla na www.johnstonscashmere.com Stojí sice majlant ale je to nádhera.

Příspěvek upraven 15.12.15 v 18:21

 
Romana Hricová
7 příspěvků 02.01.16 14:20

Zkuste tohle www.pmkasmir.cz a nemusíte řešit reklamace u Skotů. Znáte Skoty :-).

 
zwedavka
673 příspěvků 16.12.15 13:16

Ulovila jsem pěkný kašmírový svetr (100% cashmere) značky Zweifädig
Kolik tak asi mohl stát novy?
(Google našel jenom Aukro apod)
Je tak teplý, že ho v tomhle zoufalém počasí nemůžu nosit.

 
AgeMiddle
83 příspěvků 16.12.15 17:14

Kvalitní kašmírové svetry mají v Praze v ulici V jámě. Stojí kolem 3.000,– až 5.000,– Kč, drží tvar i barvu, nekoušou.
Prodavačka doporučuje prát co nejméně, v jemném šamponu v ruce.

 
catch
12 příspěvků 17.12.15 06:46

@zwedavka: zweifadig asi nebude znacka, ale ekvivalent anglickeho 2-ply, tj dvojvrstvy

 
Coballtino
134 příspěvků 17.12.15 17:17

Mám jen ubohou směsovku z Orsay (kašmír, jakási vlna, hedvábí a umělotina) ale nekouše (no dobře, zpotit bych se v něm moc nechtěla) a hřeje. Mám ještě jeden kašmírový ze sekáče (nevím už kolik procent v něm bylo, cedulka mi vadila) a ten hřeje o poznání více, ale má nehezký střih a je dost krátký.
Avšak mám bohaté zkušenosti s merinovlnou (díky dětem) - na spodní prádlo si ji umím představit úplně v pohodě - děti mají bodyčka, svrchní kalhotky na pleny, kukly, rukavice, tepláky, podložky do kočáru,… - všechny ty veci jsou k poňuchání hebké, hřejí a nepřehřejí, mokré nestudí, nesmrdí, jen se větrají…
Vše peru v ruce, s teploměrem ve vodě. Lanolinová kůra je nutnost, pokud mají být voděodpudivě. Ale suma sumárum - merinovlnu zbožňuju :-)

 
zwedavka
673 příspěvků 18.12.15 08:08

@catch
moc děkuju za odpověď, mě to přišlo divné, že se nenajde firma tohoto jména.
Na svetru jiná cedulka není - takže buď no name z řetězce nebo škrábala.
To je jedno, hřeje krásně, to nevadí, že mě nebude hřát vědom, že jsem „ušetřila“ tisíce.
(viz starý vtip, ušetřil jsem 15 Kč, nevezl jsem se tramvají, běžel jsem za ní. - Mohl jsi ušetřit dvě stovky, kdyby jsi běžel za taxíkem)

 
Daniela_Kaa
1 příspěvek 19.12.15 23:56

Děkuji za skvělý článek. Stejně tak jako se mezi sebou liší automobily, liší se i kvalita kašmíru. Miluji kašmír a Mongolsko (a potěšilo mne, že jsem tu několikrát četla dobré zkušenosti s mongolským kašmírem). Nedávno jsem sama otevřela online obchod s kvalitním mongolským kašmírem Cashmere House (na www.CashmereHouse.cz ). Naším cílem je vybírat pro vás to nelepší z mongolského kašmíru, po stránce kvality i designu. Chci, aby si od nás lidé kašmír odnášeli s radostí a dlouho se něj těšili, proto budu moc ráda za jakékoli reakce, abychom se pro vás mohli zlepšovat a dovážet opravdu to nejlepší. Zatím spolupracuji s výrobcem, který vyráběl kašmírovou kolekci i např. pro Burberry, a od kterého i já s potěšením několit let kašmír nosím (a také se s ním mazlím :) ).

 
hetta
31 příspěvků 20.12.15 11:22

A ještě o merinu - merino je druh ovce a také název pro ovčí vlákno určité jemnosti, ikdyž z ovce merina přímo nepochází. Nejjemnější vlákna jsou kolem 16 mic, tedy mikronů, ještě jemnější, tedy 12 mic je tzv. Optim merino, což je ale merino průmyslově zpracované tak, aby se původně silnější vlákno ztenčilo, podrobnosti nevím. Nově se ve vláknech objevuje chubut, což jsou ovce merino chované v jižní Americe v provincii Chubut, odtud to jméno. Ty jsou také od hodnoty 16 mic a výše. Z pozice přadleny je mi sympatičtější než australské merino, má trochu delší vlákna a tak se z něj lépe přede. Takové merino je kvalitní a nekousavé do hodnoty cca 20 mic, čím vyšší, tak alespoň mě více kouše, 22 mic nesnesu, ale moje dcera má pocit kousavosti až kolem 24 mic. Dále je třeba zmínit, že každá ovce má na těle různou kvalitu vlny, tak se může lišit i o několik mikronů, takže dodavatel vlny uvádí průměr.

Je třeba neposuzovat merino nebo vlnu jen jako obecný název, ale zeptat se, z jakého druhu a jak jemného je daný výrobek.

Další aspekt je, že mnohé tzv. alergie na vlnu nejsou způsobeny vlnou jako takovou, ale reakcí na rezidua po průmyslovém čištění, která ve vláknech zůstanou.

A pokud jde o umělý kašmír, mám k dispozici vlákna tzv. fake cashmere, předla jsem z něj, čerstvě upředené vypadá nic moc, ale manipulací se z něj pak uvolňují jemné konečky a je na omak docela příjemné. Oproti pravému kašmíru je však vždy na první omak jakoby chladnější. To platí i o merinu s úpravou superwash, skvěle při barvení chytá barvy a barvy jsou syté, ale díky úpravě povrchu vláken, které zabraňují plstění, je na první omak studenější, než merino bez této úpravy.

A na závěr, koho zajímá jaká vlákna jsou vůbec k dispozici a chtěl by si je osahat, podívejte se na stránky www.tkani.cz

 
hetta
31 příspěvků 20.12.15 11:25

A ještě obrázek, předtím jsem ho špatně vložila

 
Coballtino
134 příspěvků 20.12.15 13:34

Jé tak to máme kliku, že jsme ještě na kousavé merino nenarazili! Asi si to u oblečení pro děti nelajznou (je fakt že to jsou převážně výrobky ze Skandinávie, Čech, žádná Čína)
Superwash se sice dobře udržuje, ale není voděodpudivý, takže se mu vyhýbám. Na merinu je stejně nejlepší, že se nemusí tolik prát…

Příběh Thomase Burberry dojímá ve 3 minutách

Módní dům Burberry se letos rozhodl udělat velkolepou vánoční... Celý článek

Poslední článek:
Falešná těhule na nákupech v konfekci

Těžko se mluví o něčem, co si člověk ještě nezažil. Nechci se bát... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Témata článku

Drobečky z obchodů

Abyste věděli, kvůli čemu nutně musíte do obchodů a kterým se... Celý článek

Co se vyplatí, i když se to draze zaplatí?

Vlastně jsme tu o tom diskutovali už mnohokrát: jaké oblečení, boty... Celý článek