Keramika na ramenou

30.01.16 | autor Ada

Za nepřímý námět na tento článek děkuji přispěvatelce z jedné módně pekelné diskuze (mimo tento blog), která hledala na Aukru šaty z druhé ruky pro jakousi příležitost - a našla TOHLE.

TOHLE jsou svatební šaty. Když jsem se na ně podívala, tak jsem si řekla: proč ne, nevěsta je trochu sluníčková, vybrala si jarní barvy, žlutou a zelenou, ušila si jednoduché šaty, pomalovala si je, udělala si keramickou bižuterii a uspořádala si svatbu podle svého gusta.

Zdroj: http://aukro.cz/saty-plesove-svatebni-spolecenske-i5948882785.html

Jenže v inzerátu čtu: "Originální šaty od návrhářky, ručně malované." A taky je tam zjevně původní fotka z e-shopu nebo webu návrhářky:

Zdroj: http://aukro.cz/saty-plesove-svatebni-spolecenske-i5948882785.html

Krásné košíčky, co? Zapátrala jsem a hned jsem návrhářku našla na Fleru a objevila jsem i její web. Jmenuje se Tereza Michálková, a jak to tak bývá, už úvodní představení je fajné:

"Tereza Michálková vytváří ucelené autorské kolekce i konkrétní zakázky pro náročnější klientelu.
Stěžejními materiály její tvorby je strečová džínovina, satén, hedvábí a úplet.
Pro výtvarné zpracování používá zcela originální prvky jako jsou ručně paličkované aplikace v kombinaci s kresbou a keramickými mozaikami.
...
Svoji tvorbu soustřeďuje v oděvním atelieru AMi - atelier Michálkovi.
...
Návrhářka nepravidelně pořádá autorské módní přehlídky a každoročně se účastní jako host řady velkých módních přehlídek."

Tereza vystudovala Technickou univerzitu v Liberci a v diplomové práci se zabývala paličkovanou krajkou. Tu také někdy používá jako součást modelu, třeba na šatech, které přihlásila do soutěže Svatební šaty roku 2008:

Autor fotografie neuveden, zdroj: http://www.terezamichalkova.cz/modni_prehlidky/prehlidka02/images/01.jpg

Jemné spirálky spadající po zádech modelky vypadají velice hezky, je to spíš šperk než pouhá součást šatů.

V kolekcích jsem našla víc pěkných nápadů a líbily se mi například tyto jednoduché puntíkované šaty ozdobené krajkou - pěkný je i styling se širokým kloboukem a červenými botami. (Rukavice mají špatnou délku i styl - na běžné nošení by správně měly být krátké jemné, např. háčkované, na koktejl klidně saténové, ale také krátké.)

Autor fotografie neuveden, zdroj: http://www.terezamichalkova.cz/kolekce/kolekce5/images/03.jpg

I tyhle svatební šaty mají své kouzlo a hodily by se na stylovou svatbu v pochmurném, napůl opuštěném zámku s pavučinami pod stropem a slavnostní tabulí osvícenou dekadentními svícny. K hostině by hrálo smyčcové kvarteto patřičně melancholické melodie.

Autor fotografie neuveden, zdroj: http://www.terezamichalkova.cz/kolekce/kolekce3/images/04.jpg

Většinu modelů z kolekcí ovšem spojují tři znaky: vysoké ambice, nedomyšlenost a ne úplně dobré zpracování. Tady ten hnědý vršek je celý špatně, a kdyby modelka stála rovně a en face, vynikla by jeho bachratost v plné kráse. Barevná kombinace je zvláštní, boty se k modelu nehodí.

Autor fotky neuveden, zdroj: http://www.terezamichalkova.cz/kolekce/kolekce2/images/12.jpg

Šaty jako tyhle nevykazují žádný extra nápad, který by ospravedlňoval jejich zařazení do návrhářské kolekce. Vidím, že asi mají vepředu nějakou malbu, ale jinak už jsme takových viděli tucty, včetně špičatých botek, které patří pod sukně dlouhé až na zem, zpod nichž opravdu vykukuje jen ta špičička.

Autor fotografie neuveden, zdroj: http://www.terezamichalkova.cz/kolekce/kolekce2/images/10.jpg

Dámský kostým je oděv dost náročný na zpracování. Tady byla první chybou už volba materiálu, satén se na kostýmky dvakrát nehodí a když už, měl by být silnější a měla by ho šít zkušená krejčová. Kostým na fotce má předně nesymetrický výstřih, což přímo bije do očí: pravá strana (na fotce) je kulatá, levá mírně do hranata. Rukávy jsou bachraté a příliš dlouhé. Proti barevné kombinaci a malování bych snad ani nic neměla, některé dámy to rády a tohle je lepší alternativa než nacákaná batika s pár tahy konturou, ale to zpracování mě tahá za mé obsedantně kompulzivní nervy.

Autor fotky neuveden, zdroj: http://www.terezamichalkova.cz/kolekce/kolekce6/images/01.jpg

Ani v tomto ateliéru nechybí pokus o prosté splývavé šaty z hladkého saténu, odsouzený k neúspěchu faktem, že se nestříhalo šikmo.

Autor fotografie neuveden, zdroj: http://www.fler.cz/zbozi/zlate-spolecenske-velka-sleva-1167109

A další začátečnická krejčovská chybička: odstávající výstřih. Vidíte, jak je vpravo jemně vytočený ven a tím pádem je i vidět kousíček rubu? To se stane, když výstřih zespodu začistíte podsádkou a nenavolníte ho do ní. Tento drobný trik, spočívající jednoduše řečeno v tom, že spodek uděláte o fous menší a vršek se tím pádem jakoby malinko "srazí", zajistí výstřih pěkně přiléhající na tělo. Každá dobrá krejčová s navolňováním pravidelně pracuje - vlastně i hodně domácích švadlen, které si šijí podle střihů z časopisů, se to časem naučí.

Jo, a existuje taky trik, jak žehlit, aniž by se vám přídavky na švy prorýsovaly z rubu na líc. To jen tak mimochodem, kdyby vám sjely oči pod výstřih.

Autor fotografie neuveden, zdroj: http://www.fler.cz/zbozi/zlate-spolecenske-velka-sleva-1167109

Tereze Michálkové bych doporučila to, co všem ostatním ateliérnicím a návrhářkám, které prošly pekelnou výhní: zapracovat na šití, ideálně dát si praxi v dobré krejčovské dílně (což se lehko řekne a hůř udělá, já vím), učit se, co mi nejde, a rozvíjet, co mi jde. S krajkou a malbou na textil se dají dělat neuvěřitelné věci, jen je potřeba vytáhnout paty z pískoviště, projet nějakou inspiraci, trendy, historii, však víte. Malba na zlatých šatech má příchuť secese nebo art deca, na tom by se dalo tak nádherně stavět!

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Poslední rychlovka

Další Dyzajn Market se koná již příští víkend 28. 29. května 2016... Celý článek

Poslední článek:
Blogy, hrob inspirace

Internet je zaplaven módními blogy, ale přesto mám pocit, že když... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit
Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
LCH
3675 příspěvků 30.01.16 06:38

Kromě přispěvatelky a ateliérnicím bych to vzkázal i blogérnicím a mailnicím. Nezapomínaje na redaktornice. S pozdravem mailník LCH :)

 
KoraKora
1700 příspěvků 30.01.16 07:28

Není o čem psát, tak tady propereme náhodně (nebo ne) objevenou navrharku. To mi přijde poněkud trapné.

 
Betynka02
324 příspěvků 01.02.16 07:31

@KoraKora
Proč se zdržujete čtením na tomto webu? Nějak to hápu…

 
Gorilka
525 příspěvků 30.01.16 09:02

@KoraKora Jakože by Ada napsala o módní přehlídce (v bulváru hojně propírané) konané před cca 14 dni (14.1), na které nebyla protože měla (asi) jinou práci?!?

 
Mishule_obecna
147 příspěvků 30.01.16 09:23

Ty červené šaty s hnědým vrškem včetně modelky a jejího postoje jsou vskutku pekelné. Můj první dojem byl zombie.

 
kolúch
388 příspěvků 30.01.16 09:39

Môj slapka. A asi trochu sjetá :D

 
Camarilla
80 příspěvků 30.01.16 11:15

A přitom obě dvě použité látky jsou moc pěkné. Taková škoda materiálu.

 
kolúch
388 příspěvků 30.01.16 09:34

Asi pre svoj dátum vlozenia tu nie sú tieto úchvatné šaty Pani v minulom článku tiež nebola módna návrhárka, ale aspoň dobrá krajcirka s triezvym vkusom áno.

 
Binuska
13 příspěvků 30.01.16 09:52

Tak jsem si clanek precetla, protoze byl od Ady. :)

 
xyz
1438 příspěvků 30.01.16 10:49

Na té skutečné nevěstě se mi ty šaty líbí. Doufám, přeju jí, aby je měla vepředu dobře padnoucí a ne jako na fotce ze salonu.

 
jjj777
171 příspěvků 30.01.16 11:45

@KoraKora Články o návrhároch/ návrhárkach tu boli od začiatku pekla spolu s kritikou ulíc. Dokonca zvykli byť častejšie a myslím, že aj ostrejšie.

 
Shiro
301 příspěvků 30.01.16 13:36

Většinou, když tu vyjde nějaký takový článek, tak se dívám na ty fotky a mám pocit, jako bych se vracel deset/patnáct a někdy i víc let zpátky. To ty „návrhářky“ opravdu nemají internet, aby se podívaly co se vlastně teď nosí a co už je dávno pasé?

 
NInaL.
37 příspěvků 30.01.16 17:31

Já myslím, že „sluníčková“ nevěsta mohla vybrat i hůř:
 http://www.fler.cz/…leva-2342307

Jinak moc hezky řešená záda na těch šatech s paličkovanou krajkou. Akorát bych ještě oddělala toho velkého motýla, nebo ho umístila jinam než přímo na zadek.

 
Gabriela238
16 příspěvků 30.01.16 18:36

Uch, to je tak pro strašení dětí :)

 
Shiro
301 příspěvků 31.01.16 00:57

3700,–… To jako dostanu, když se v tom někde ukážu, že jo. :D

 
Betynka02
324 příspěvků 01.02.16 07:48

@Shiro
To byl vtípek, co? ;-) Pohled na ta díla mě tak rozhodil! Jako správná ženská mám chuť, když vidím něco pěkného, si to aspoň vyzkoušet. TOHLE bych ani omylem na sebe nenatáhla, natož abych se v tom někde ukázala! Ani za mnohem víc, než za 3.700,–! :-D

Dotyčné Tereze vysoká škola fakt „neublížila“! :-( Měla by už zahodit růžové brýle a když už sama neví, jak má správně vypadat dobře ušitý model, ať si vezme k srdci rady těch, co to umí!! „Smrdí“ to totiž pýchou.

Je fakt, že se asi podceňuji, protože moje výtvory ostatní obdivují, ale když je to pro mě nedokonalé, nedovolila bych si to nabídnout ani úhlavnímu nepříteli!! A nechat si za to zaplatit.

 
Grete
761 příspěvků 30.01.16 22:39

Mě baví a těší, že Ada (poslední dobou dost často) nejde v návrhářství po vyloženém pekle, protože tam je obvykle každá rada drahá, ale po tom, co má nějaký potenciál a dalo by se zlepšit. To podle mě dává smysl a jen tak dál.

Na okraj za sebe musím říct, že mě ukázky z úvodního textu návrhářčiných stránek (na základě uvedených ukázek) nijak neurážejí a nic „fajneho“ na nich neshledávám, je to prostě běžný reklamní text bez hrubek, velkého přehánění nebo slunce v duši.

Příspěvek upraven 30.01.16 v 23:01

 
marmota-b
529 příspěvků 14.04.16 16:04

Mně na tom přijde „fajné“ hlavně to, že ten výběr „stěžejních látek“ je takový dost… všechno hozené na jednu hromadu, druh vlákna vedle způsobu výroby… Ale jinak to opravdu není zas tak hrozné.

 
Hořáč
1476 příspěvků 31.01.16 00:36

Myslím, že ty první modely jsou příčetné jen proto, že jsou vytvořeny jako nějaká absolventská práce nebo tak něco a na dotyčnou někdo dohlížel a šlapal jí na paty, aby to k něčemu vypadalo. No a pak se dotyčná v opojení, že to k něčemu vypadá, vydala na samostatnou dráhu.
Pokud se nepletu a je to tak, nutí mě to položit si otázku, jestli přece jen není lepší, když na člověka při studiu jeho vedoucí kašle, než aby považoval práci studentíka za svou vizitku. Ta úvaha mě poněkud děsí.

 
Chappyrullezzz
2 příspěvky 31.01.16 18:19

Máte z poloviny pravdu. Co se týká těch svatebních šatů s paličkovanou krajkou, tak ty šila moje maminka, včetně některých dalších modelů. Po nějaké době se však paní Michálková vydala na sólovou dráhu a teď to vypadá tak, jak to vypadá. Nynější tvorbu jsem ukazovala mamce a věřte, že byla zhrozena, co se stalo. :D

 
Betynka02
324 příspěvků 01.02.16 07:55

@Chappyrullezzz
Mě by „šlehlo“, být Vaší maminkou. :-)

Mám vztah i k paličkované krajce (holt, rodilá Vamberačka se pozná :-)) a krajku zakomponovanou do oděvu ctím. Proto se mi ty dvoje šaty s krajkou zdají relativně nejlepší. Ale říkám si, že lví podíl bude mít asi někdo jiný, než návrhářka?!

 
Nyxx
500 příspěvků 31.01.16 22:12

@Hořáč Myslím, že je dobré, když učitel považuje práci studenta za svou vizitku a nekašle na něj. Neměli bychom ale zapomínat, že i student je člověk s vlastními sny, plány, představami a vkusem, a ne počítač, jehož práce je pouze výsledkemm toho, jak ho programátor naprogramoval. Z toho vyplývá, že učitel se může snažit, seč mu síly stačí, ale když student opustí školu, nemusí být snaha viditelná.

 
JMaravelo
416 příspěvků 31.01.16 02:09

Strečová džínovina

 
Alterations
479 příspěvků 31.01.16 09:04

Vím o velkém množství žen a dívek, které se věnují paličkování. Vynakládají obrovské úsilí a výsledek je podle mne nanejvýš rozpačitý. Dojalo mne, když jsem viděla použití těchto krajek na svatebních šatech, ale nevím… Na druhé straně jsem v bazaru koupila veliký paličkovaný ubrus téměř „za nic“.

 
Betynka02
324 příspěvků 01.02.16 07:57

@Alterations
Opravdu? Ručně paličkovaný?!

 
Lola
4902 příspěvků 31.01.16 18:42

Tomu fialovému kostýmu se nemůžu přestat smát.
Ovšem ve světle toho, jaké poklady hrdě nabízí místní bazar, se mi ty tepající články zdají jaksi… pokrytecké.
Jsem upřímně zvědavá, jestli bude někdy mít redakce koule na to zahrábnout i do zdejších vod.

 
NInaL.
37 příspěvků 31.01.16 19:10

Bazar je dobrý výsměch, alespoň by tam mohla být možnost komentovat zboží, ať se taky pobavíme :).

 
Hořáč
1476 příspěvků 31.01.16 22:07

Přesně. Kolikrát jsem něco vyhodila, že se to nehodí ani odnést do charity a pak kouknu na zdejší bazar. Bylo by mi stydno nabízet většinu těch věcí i zadarmo.

 
gemidy
21 příspěvků 01.02.16 01:14

Ty puntíkované šaty jsou úžasné, škoda jen, že na mě moc drahé. Jinak ty krajkové šaty mají potenciál, škoda, že to „návrhářka“ neumí dotáhnout do správného konce..

 
Alterations
479 příspěvků 01.02.16 14:52

@Betynka02 Ubrus jsem si nechala prověřit „Presidentkou krajkářského paličkovacího spolku“, který má neuvěřitelně mnoho členek, a které ovšem vyrábějí jen takové ty drobnosti.

S takovým tím přehnaným sebevědomím a zároveň i zklamáním, že to nejde tak dobře, jak se ze začátku zdálo, se v oblasti výroby oděvů asi můžeme setkat častěji než kde jinde. A to nás ještě čeká ošklivé rozčarování, až nám přestanou levně šít Číňanky. A obávám se, že to bude velmi brzy. Setkávám se s nesmírně složitými večerními šaty, často z luxusních látek, vyrobenými v Číně, které se v USA prodávaly za relativně nízké ceny.

 
Betynka02
324 příspěvků 02.02.16 07:02

@Alterations
Tak to Vám přeji a zároveň tak trochu závidím. :-) Mají tam takových kousků víc nebo to byl ojedinělý výskyt?

Myslíte, že se to jednou stane, že nám přestanou šít?

 
Evženie
159 příspěvků 01.02.16 21:41

Dovedu si představit, že všechny ty zvorané šaty MÉLY být úžasné, ale když došlo na rwealizaci, autorka si úplně nevěděla rady. Což je hloupé, když aspiruje na to být návrhářkou, a měla by tedy o tom, jak vyrobit oděv, vědět víc než běžný smrtelník.
Nicméně kdyby paní dohnala to, co ve škole zanedbala, nebo opět spojila své síly s kvalitní krejčovou, která by modely dokázala dovést k dokonalosti, určitě by to stálo za to. Ty zlaté saténové šaty by se mi vážně líbily. Nebýt školáckých chyb, které jim dodávají krabicovitosti a působí nepořádně, byl by to krásný model.

 
Betynka02
324 příspěvků 02.02.16 07:05

@Evženie
Souhlasím. Nápady úplně špatné nejsou, ale tím to bohužel končí. :-(

Mj. vždycky jsem byla pro vypracování se od píky. :-D

 
Holkavbotech
43 příspěvků 04.02.16 21:32

Pokud se slečna vypracuje, představuji si ji za těch x let, jak se podívá na svoji první tvorbu a propadá se do země :-)

Úplně vidím, jak některé modely vypadaly na papíře, té realizace je škoda.

 
Alterations
479 příspěvků 05.02.16 10:19

@Holkavbotech Někdo zodpovědný by musel ty krásné návrhy z papíru uskutečnit a
musel by za to být zaplacen! To bude asi ten hlavní problém, kromě
asi cen materiálů a jejich dostupnosti.

TOPlist