Ado díky za hezký a poučný článek, zase jsem o něco chytřejší!
Materiály 4.: bavlna
24.07.12 | autor Ada
Bavlna je bezesporu nejdůležitějším přírodním vláknem. Bez bavlny by se zřejmě zhroutil svět; produkuje se cca v 90 zemích světa a některé jsou na ní značně ekonomicky závislé, nemluvě o tom, že se do bavlny obléká několik miliard lidí. Skoro všichni, kromě těch, kteří chodí nazí nebo si vystačí s kůžemi či rákosím.
Bavlna je známá cca od roku 7000 př. n. l. Bavlněná vlákna či kousky textilí se našly v údolí Indu a Gangy, na území dnešního západního Pákistánu a Mexika. Bavlna se postupně rozšířila po celém starověkém světě. Ke konci středověku se dostala i do Evropy, kde si lidé spojili její vlastnosti (byla podobnější spíš vlně než lnu) a rostlinný původ do představy byliny či keříku, na němž rostou malé ovečky. Když se podíváte na fotku bavlníku, s trochou fantazie by se tomu dalo dát za pravdu :) Odkazuje na to např. německý výraz pro bavlnu, Baumwolle, tedy "vlna ze stromu".
Největšími producenty bavlny jsou v současné době Čína (většina jde ale na domácí trh), Indie a Spojené státy.
Bavlněné vlákno má spoustu dobrých vlastností a pár špatných. Obsahuje převážně celulózu, cca 85-95 %; len, juta, ramie a další celulózová vlákna obsahují kolem 75 %, dřevo kolem 40-50 %. Dobře absorbuje vlhkost a poměrně rychle schne. Namočená bavlna je mírně odolnější než suchá, což znamená, že není problém s praním a prádlo se ani příliš nevyvěšuje. (Tím se liší od vlny, která je v mokrém stavu slabší, proto se musí prát a sušit opatrně.) Kvalitní bavlna nežmolkuje. Je příjemná na nošení a není drahá. Snese vysokou teplotu při žehlení i při praní (dá se vyvařit) a smí se napařovat. Dobře přijímá barvu. Snáší (opět na rozdíl od vlny) kontakt s alkáliemi, takže není problém ji prát alkalickými přípravky nebo bělit Savem. Z bavlněných látek se většinou dobře šije a nejsou drahé, hodí se proto i pro začátečníky.
Bavlněné vlákno však není příliš elastické, což se projevuje především tak, že se bavlněné látky mačkají a vytahují se (expresivně řečeno vydojují) na namáhaných místech. Bavlna špatně odolává kyselinám (včetně těch, které máme v potu; ještě štěstí, že tak dobře snáší praní!) a vlhká snadno zplesniví (proto neházíme zpocené či mokré bavlněné oblečení do koše na prádlo, ale necháme nejdřív uschnout; proto taky mokrý ručník, není-li pověšen někde, kde to dobře větrá, rád chytne plesnivý smrádek). Některé bavlněné tkaniny i úplety se při praní rády sráží, takže při šití z bavlněné látky je vhodné ji předem vysrážet, abychom se po prvním vyprání hotového oděvu nedivili.
Odrůdy a kvalita bavlny
Taky už jste si někdy při přečtení štítku na oblečení řekli "hm, bavlna, to bude kvalitní" a šeredně jste se spletli? Není totiž bavlna jako bavlna, a aby to nebylo tak jednoduché, záleží i na způsobu výroby nití a látek, nemluvě o barvení a závěrečných úpravách. Bavlněná látka může být úžasná, stejně jako to může být ten nejhorší ksindl.
Na kvalitu bavlny má velký vliv délka staplů (vlákýnek surové bavlny). Rozdělení do kategorií není po celém světě jednotné, ale je zhruba následující: Zvlášť krátká vlákna jsou kratší než 2 cm a nedají se příliš dobře spřádat, vyrábějí se z nich spíš různé plsti a vaty. Krátká vlákna mají 2,1-2,5 cm a vyrábějí se z nich hrubší, levnější látky; tato vlákna se nejčastěji sklízejí z bavlníku stromového, pěstovaného převážně v Indii a Pákistánu. Krátká vlákna má také dnes už nevyužívaný bavlník bylinný (levantská bavlna). Střední vlákna mají délku 2,6-3 cm a jsou nejčastěji z bavlníku srstnatého, který pochází z Mexika a je rozšířený ve všech bavlnářských oblastech, nejvíc však v USA, kde tvoří 90 % veškeré pěstované bavlny. Říká se jí také bavlna Upland. Dlouhá vlákna o délce do 3,5 cm a extra dlouhá vlákna nad 3,5 cm dávají bavlníky keřovitý, jeho odrůda brazilský a také peruánský. Z bavlníku keřovitého (a brazilského) je oblíbená jemná bavlna Sea Island, americká Pima a luxusní dlouhovlákná egyptská bavlna; délka vlákna je až 5 cm, někdy i víc. Z této bavlny se vyrábí také hedvábně-bavlněné směsovky (cotsilk).
Bavlna pod mikroskopem
Zvětšené bavlněné vlákno vypadá trochu jako více či méně pokroucená stužka. Většinou je uprostřed vidět tmavá čárečka, dutinka zvaná lumen.
Vlákýnka z niti vytažené z damaškového povlečení z egyptské bavlny:

Levné bavlněné tričko:

Bavlněný organtýn (řídce tkaná látka používaná hlavně na letní šály, dřív třeba i na podšívky):

Z pouhého tvaru vláken se kvalita tak úplně nepozná, ale jistých rozdílů mezi jednotlivými vzorky jste si určitě všimli: vlákna z damašku jsou hladká a pravidelná, ta z trička z tržnice už tak pravidelná nejsou a ta z organtýnu vypadají vyloženě hrubě.
(Reklamní vsuvka: damaškové povlečení z Veby můžu jedině doporučit, i když je drahé. Za tu cenu ovšem dostanete povlečení heboučké, jemné, odolné - po x-tém praní pořád ani jedný žmolek -, barevně stálé a nenáročné na údržbu, stačí rovně pověsit a nemusíte ho žehlit, jen trochu vyhladit rukama.)
Poznáte, která nit v této cotsilkové směsovce je bavlněná a která ne?

Nahoře je rozebraná nit vlevo, dole nit vpravo:

Teď už určitě zřetelně vidíte na prvním snímku typický stužkový, občas překroucený tvar a čárečku uprostřed, na druhém hladká, tu a tam zploštělá hedvábná vlákna.
Jak poznat kvalitní bavlněné oblečení?
Po přečtení odstavce o odrůdách a délkách staplů už určitě chápete, proč se e-shopy s ložním prádlem či košilemi rády pochlubí, že ten či onen model je vyrobený z egyptské bavlny nebo ze Sea Island bavlny.

U tak kvalitní suroviny si můžete být celkem jistí, že i látka bude dobrá, protože koupit drahou bavlnu a potom z ní utkat nějakou slinu by nemělo smysl. U bavlny běžné kvality ovšem rozhoduje především zpracování a samozřejmě i způsob, jakým je ušitý samotný oděv. Mikroskop na měření délky vláken s sebou budete nosit asi těžko, takže se řiďte obecnými pravidly:
1) Podezřele řídce tkané a pletené látky jsou patrně šmejd. Oblečení se nejspíš srazí, bude se kroutit, brzo se v něm udělají díry a rozpadne se.
2) Když je oblečení už na věšáku žmolkaté nebo chlupaté (koukejte na krajní kusy, o které se ometají zákazníci), určitě s tím nepřestane, jakmile ho začnete nosit. Materiál obsahuje příliš mnoho krátkých vláken nebo je špatně povrchově ošetřen. Nebrat.
3) Jemná a na omak hladká bavlna je ne nutně, ale zpravidla kvalitnější než ta hrubá.
4) Úpletové věci ze 100 % bavlny (trička, legíny, tepláky na sport apod.) mají tendenci se rychle vytahovat, zvlášť trička a tílka ze žebrových úpletů. Jakkoli štítek "100% bavlna" vypadá dobře, doporučuju radši malou příměs elastanu nebo polyamidu (typicky u spodního prádla - jestli to samozřejmě snesete).
Příště: bavlněné látky a jejich použití.
*Obrázek bavlníku v náhledu je z FreeDigitalPhotos.net*
Zajímavé, zkusím se při koupi na to víc soustředit.
Jinak souhlasím, že je lepší mít v bavlně nějakou příměs, jinak se to hrozně rychle zničí. Třeba u ryflí aspoň 4 % elastanu (což je málokdy, většinou tak max 2), jinak se rychle vytahají. U ponožek určitě taky ne 100% bavlnu, ty se hned vydřou a zničí.
Tak nevím, jak to přijde, ale mám skoro opačnou zkušenost; řekla bych,
že mnohem víc záleží na kvalitě a zpracování látky a nejde to
paušalizovat.
Připouštím, že prakticky vůbec nekupuju nové oblečení v řetězcích,
takže s tím to může být nějak úplně jinak.
Směsové ponožky se mi zásadně vydírají, zvlášť na patě a
prstech – bavlna se vydře, zůstane jen kostra z uměliny, a co teď
s tím? Čistě bavlněné ponožky mi tohle nedělají. Těm se případně
snad udělá regulérní díra, která se dá regulérně zalátat, když to
člověku stojí za to. (V něčem jsou směsové ponožky lepší, to
nepopírám, ale v tomhle teda ne!)
A u triček taky nějak mám přesně opačnou zkušenost. Koupila jsem si
jednou v secondhandu dvě stejně kvalitně vyhlížející trika, z dost
podobného materiálu – stejný úplet stejné síly a hustoty; jedno má 5%
spandex, druhé je 100% bavlna; to spandexové se mi postupem času na šňůře
(asi) vytahalo, to 100% pořád drží. Ostatně obecně mám dojem, že trika
s příměsí elastanu se mi paradoxně víc nepravidelně vytahují (snad že
ten spandex nesnáší vodu tak dobře jako ta bavlna či co?), nebo se z nich
na namáhaných místech (v podpaží) ty pružné nitky vydírají…
A po mamce mám bavlněné žebrované triko, které už čas postihl vším
možným; je oprané, děravé… ale vytahané teda rozhodně ne! Problém
vidím u trik s dlouhým rukávem, tam se vytlačují lokty; tohle prastaré
krátkorukávové ale pořád krásně drží.
Příspěvek upraven 25.07.12 v 16:13
Mám stejnou zkušenost. Když jsem měla trička s příměsí elastanu nebo spandexu, vždy se vytahala, udělaly se žmolky, nebo po pár vypráních začala být nepříjemná na nošení (jako by se snad z látky vyprala nějaká složka, která na ramínku v obchodě způsobovala tu hebkost). Naproti tomu bavlněné oblečení, které mám, vypadá pořád stejně (tedy dokud se prostě neprodře). Takže kupuji zásadně jen 100% bavlněné věci, ale že to tedy často je fuška, vůbec něco sehnat.
Male ovecky
To je poetika vsedniho dne. Mimochodem, dnes jsem mijela regal
s toaletnim papirem a upoutavkou – 100% CELULOZA. Nejak zblizka jsem to
nezkoumala, ale myslite, ze je to mozne?
Jinak diky za pouceni! Ja se snad na tech hadricich i neco naucim, konecne
skola hrou…
Asi té otázce špatně rozumím. Pochybuji, že je to stoprocentní, nějaké pojivo v tom toaletním papíru asi bude, třeba chtějí říci, že je ho tam málo. Rozhodně mnohem méně než v novinovém, že?
No a není to podobný trik jako napsat na balenou vodu zářivými písmeny, že je bez tuku? Je to prostě samozřejmost, jenže nějaký pán z marketingu přišel na to, že by se na to lidi mohli chytit.
Egyptska bavlna mi zakazdym pripomenie bavlnu v cokolade z Catch XXII ![]()
Inak mam z jednej znacky niekolko triciek, niektore su z egyptskej, niektore len oznacene 100% cotton. Ten rozdiel je poznat sakramentsky, v prospech egyptskej.
Ad reklamní vsuvka – já nedám dopustit na bavlněný satén od českého výrobce Svoboda linen. Máme již několikero povlečení, a ten rozdíl oproti klasické bavlně nejde ani popsat. Cena je cca 1300 za sadu povlaku na polštář, malý polštářek a peřinu. Ráda doporučuji.
Můžu se zeptat, jestli ten satén „studí“? Mě cokoli s nadpisem
satén z tohohle důvodu odrazuje, i damaškový povlečení mi přišlo
takový studený a nepříjemný, tak teď mám bavlněnou klasiku ![]()
Mě bavlněný satén nestudí, ale je chladivý, lze ho pocitově přirovnat k damašku – takže pro vás asi to samé…
Díky
skvělý článek
teď
budu vědět, po čem mám u oblečení navíc koukat. a jinak mám jedno
takové kvalitní bavlněné povlečení a musím dát za pravdu, že je mé
nejoblíbenější. barevné je pořád úplně stejně a je heboučké a
příjemné. ale už si nepamatuji, co je to za značku, ale bylo drahé ![]()
Určitě je velká škoda, že nebyla zmíněna biobavlna. Výroba konvenční bavlny s sebou přináší značně negativní dopady a to jak na zdraví lidí, tak na celé životní prostředí. Pesticidy, které jsou přítomné i v hotovém oděvu, vykořisťování obyvatel a nešetrné obhospodařování polí jsou jen nejvýraznějším zlomkem. Pro toho, kdo se chce o této problematice dozvědět víc, určitě doporučuji web AMWA (cz), který provozují dva nadšenci, kteří po shlédnutí dokumentu o pěstování konvenční bavlny řekli dost a rozjeli obchod a poradenství ohledně biotextilu.
Taky jsem byla zvedava, zda tu bude zminka o organicke bavlne. Ale nikoli proto, ze bych byla nejaky buhvijaky nadsenec. Vsimla jsem si totiz, ze z organicke nebo biobavlny se podstatne hur (anebo uplne bez sance) odstranuji skvrny zejmena od potravin typu mrkev, banan, atp. Z uvedeneho duvodu tyto vyrobky nekupuju, incidence skvrn tohoto typu je bohuzel u nas na dennim poradku. Zajimalo by me nicmene, cim to je. Opravdu mohu porovnat – stejny praci postup a presto z „normalni“ bavlny skvrnu odtranim, z organicke nikoli nebo jen castecne (a rychleji zase vystoupi).
Příspěvek upraven 25.07.12 v 12:31
Výrobků z biobavlny mám doma poměrně dost, protože se často objevují v C+A, kde nakupuji hodně oblečení pro syny. Vzorky obědů ze školní jídelny i vzorky výtvarných technik z hodin estetické výchovy jsou v mé pračce denním hostem, ale nevidím rozdíl mezi praním bio a obyčejné bavlny.
Zajimave… Nevylucuji, ze to nemuze byt necim jinym (treba zpusobem tkani? nejaky hrubsi oboulici zerzej?), ale mam doma takove dva skalni exemplare – body z organicke bavlny koupene v H&M a tricko z Lindexu, a ty teda odolavaji fest. Ty skvrny na tom proste drzi jak helvetska vira. Jedine, co jakz tak pomaha, je drhnout hrubou silou jadrovym mydlem, ale jak jsem psala, stejne zustava jakysi „film“, ktery po case vystoupi (narozdil od obycejnych ne-organickych body z jinych obchodu, ktere jsou po teto procedure OK).
Klidně můžete mít pravdu… na pratelnost skvrn má vliv tolik faktorů,
že tuto otázku nejspíš nerozsekneme. To bychom museli začít srovnávat,
jaké používáme prací prášky, jak tvrdou máme vodu, jakou máme pračku a
na jaký program pereme, jak moc byla skvrna čerstvá nebo zaschlá… Prostě
nezbývá, než se přizpůsobit vlastní zkušenosti ![]()
Jenom bych chtěla upozornit, že kolekce Organic Cotton v C&A nemá
jediný certifikát, který by zaručoval byť jen nějaké procento biobavlny
v tomto oblečení; je to pouhá obchodní značka, takže je otázka, co za
bavlnu je tam použito.
Jinak biooblečení v těchto řetězcích vnímám jako typický greenwashing,
který se snaží nalákat environmentálně a sociálně citlivější
zákazníky někam, kam by normálně nepřišli (někdo už tu zmiňoval aféry
s dětskou prací apod.).
Záleží, proč vlastně biobavlnu chcete kupovat. Jestli Vám jde pouze
o nepřítomnost chemikálií, pak se můžete spolehnout na certifikáty
Organic Exchange Standard (má třeba H&M nebo aktuální biokolekce
v Tchibu). Tyto certifikáty ale neříkají nic o tom, jak byl výrobek
např. barven (což je typický zdroj jedů v oblečení) či jestli na něm
nedělaly děti v Indii 12 hod. denně bez nároku na normální mzdu.
Férovost výrobku ve všech ohledech by měl zajišťovat certifikát Global
Organic Textile Standard (GOTS); tohle oblečení je ale cenově dost jinde,
než „biověci“ z C&A.
Příspěvek upraven 27.07.12 v 02:31
Mám doma povlečení z damašku, kdesi z 50. let, uložené do výbavy, ve kterém spíme 20 let, nežehlím, uhladím a je tak hebké a příjemné, že se nedá srovnat ani s bavlněným saténem, který byl taky pekelně drahý – kolem 2500 za dvousadu. zatímco ten satén po třech letech schytal první prošoupání, damašek drží bez chybičky.
Myslím, že pojem BioCotton, či Bio bavlna měl být v článku zmíněn. Přeci jen je to trendy označení a je dobré vědět, co se pod ním skrývá. Výrobky z tohoto materiálu má v běžném sortimentu C&A, dále se objevu v prodejnách Tchibo. A mě třeba zajímá, jestli je rozdíl v pěstování, nebo i ve vlastnostech konečného výrobku.
Tak tak, mohlo to zaznít. Rozhodně není @Tamarix mimo, když to píše. To jaksi nejde, vytrhnout módu ze všeho ostatního a o ničem jiným se tu nebavit. Vše souvisí se vším. Jak často se tu píše, že „úpadek stylu“ souvisí s úpadkem chování, kultury… Nežijeme ve vzduchoprázdnu. Jasně že tady se primárně řeší móda, ale tyhle souvislosti by se měly aspo=ń zmínit.
@Jituliina Saténové povlečení od firmy Svoboda a také od firmy Matějovský mohu jen doporučit. Drahé, ale velmi kvalitní.
@Jituliina Zásilka přišla do tří dnů, dopravce zavolal předem, vše bylo v pořádku a vzhledem k větší objednávce navíc dárek – krásný froté ručník. Povlečení už používám několik roků a barvy stále dobře drží.
@Tamarix „Výroba konvenční bavlny s sebou přináší značně negativní dopady a to jak na zdraví lidí, tak na celé životní prostředí. Pesticidy, které jsou přítomné i v hotovém oděvu, vykořisťování obyvatel…“
Proboha slo by obcas, sem tam, nekdy, treba jen naznakem, mozna uplne mimochodem reagovat na dane tema – na latku, boty, barvy, nevim co jeste, abyz by to hned neobsahovalo veskere problemy sveta?!
Ale prd.. Však jsem reagovala k tématu. Biobavlna je bezesporu kvalitnější než ta konvenční, tak proč na to neupozornit? Hodně lidí třeba o téhle možnosti vůbec neví a pokud informace někomu prospěje (a ve výsledku i prostředí, ve kterém žiju), tak to splnilo svůj účel.
Je mi trochu líto, že Ada, ač tady má velké možnosti, jak lidi oslovit, se těmhle věcem trochu vyhýbá. Máš pravdu, že ochrana životního prostředí a sociální problémy se dají naroubovat skoro na všechno, ale tím spíš..
Příspěvek upraven 25.07.12 v 09:13
Ja myslim, ze o biobavlne vi dnes kde kdo, zejmena svedske retezce typu
H&M nebo Lindex ji houfne nabizeji.
Nevim, jak Lindex, ale H&M se IMHO timto zpusobem snazi ziskat dobrou
reputaci, kterou si poskodilo aferami s detskou praci a obecne velmi spatnymi
pracovnimi podminkami napr. v Kambodzi. http://www.scandasia.com/viewNews.php?…
Takze ono je to slozitejsi. Nechci odbihat od tematu, ale predstava hodneho
kapitalisty, co kupuje tu slavnou biobavlnu, nemusi vzdy uplne odpovidat
ostatnim aspektum jeho obchodni politiky.
Já bych i s tou „bezesporu kvalitnější“ biobavlnou byla
opatrnější. Například v takové Zaře jsem už několikrát držela
v ruce „100% organic cotton fair-trade tričko“, které bylo bídně a
křivě slátané z úpletu místy průsvitného a místy ne, materiál málem
„chrastil“, vydojovalo se už při křivém pohledu. Nepřeháním.
Strunus-vulgaris tu zmiňovala nevypratelnost skvrn
z některých „bio triček“. Nevím o tom nic, ale myslím, že
v závěrečných fázích procesu výroby textilu se látky napouští
nějakou chemickou ochranou, impregnují se (obecně si všimněte, že nové
oblečení se nešpiní tak snadno). No a je možné, že bio výrobci tuto
fázi provádějí buď odlišně nebo vůbec.
Jeste jsem vcera po zadani hesla „child labor“ na Wikipedii nasla toto:
In December 2009, campaigners in the UK called on two leading high street
retailers to stop selling clothes made with cotton which may have been picked by
children. Anti-Slavery International and the Environmental Justice Foundation
(EJF) accused H&M and Zara of using cotton suppliers in Bangladesh. It is
also suspected that many of their raw materials originates from Uzbekistan,
where children aged 10 are forced to work in the fields. The activists were
calling to ban the use of Uzbek cotton and implement a „track and trace“
systems to guarantee an ethical responsible source of the material.
H&M said it „does not accept“ child labour and „seeks to avoid“
using Uzbek cotton, but admitted it did „not have any reliable methods“ to
ensure Uzbek cotton did not end up in any of its products. Inditex, the owner of
Zara, said its code of conduct banned child labour.
Muj pocit, ze si ted H&M potrebuje napravit spatne renome za pomoci
„organic cotton“, se tim jen zesilil.
Ona je dale samozrejme otazka, zda ta organicka nebo bio bavlna skutecne je vzdy
vyrabena bez detske prace.
Podle mě je velice rozumné vyhnout se v článku něčemu tak problematickému jako je biobavlna. Museli bychom jít hodně do hloubky, abychom zjistili, který pesticid kdo používá, jak působí, skoro nemožné je zjistit, co z tvrzení prodejců je pravda a co reklamní trik. Barviva, která se používají i u biobavlny, už z principu patří mezi nejagresivnější chemikálie (musí proniknout do struktury látky), zatímco polovina pesticidů je vůči lidskému organismu naprosto netečná.
Příspěvek upraven 05.08.12 v 09:54
Když Ada zmíňuje směsku hedvábně-bavlněnnou(cotsilk)nedá mi nenapsat vlastní zkušenost. Mám s této směsovky letní kostým /na visačce uvedeno složení bavlny a hedvábí- POUZE, jiná příměs neuvedena-zakoupeno v MarLen/.Po praní a žehlení látka ztvrdla a při nošení mám pocit nošení oblečení ze smirkového papíru. Došla jsem k názoru, že látka obsahuje utajenou syntetiku, která žehlením ztvrdla. Nenapadá mne, jak se vyhnout koupení takové látky, když z uvedeného složení se o možné problematické složce zákazník nedoví. Při nakupování někde u stánku by se to dalo čekat, ale v „kamenném“ obchodě jsem to nečekala.
Umělina takhle na praní naopak nereaguje. Spíš jsi praním nebo žehlením zničila hedvábnou složku, která se zdrcla a ztvrdla. Myslím, že obchod v tom bude nevinně.
Buretových věcí mám více a všechny stejně udržuji, stejně peru a žehlím a u ostatních kusů se mi to nikdy nestalo-peru v šamponu a žehlím za polovlhka.
@Tamarix Takže
„biobavlna“ je „BEZESPORU“ kvalitnější… Říká kdo,
stomatologická komora?
Prosím věcněji a zdůvodnit. Chápu a potvrzuji třeba u kávy a některých
potravin, u textilií jsem z principu nedůvěřivý. Mimochodem nerozumné
používání chemie v zemědělství není automaticky argumentem pro eko/bio,
ale pro rozumné užívání agrochemie. Nic víc.
A příště se, prosím, držte tématu a neodvádějte řeč k ekologii a jiným OT. Dík.
M.
Podívala jsem se, ale argumenty o vyšší kvalitě biobavlny jsem nenašla, pokud pominu snůšku bezobsažných frází o nebezpečných chemikáliích, aniž by byl jakkoli specifikován druh těchto chemikálií a jejich nebezpečnost, opět pomineme-li obecné strašení jedovatostí a karcinogenitou. O vlivu organického zemědělství na definovatelné vlastnosti kvality materiálu tam není nic. Nebo jsem snad přehlédla nějakou tabulku, kde je srovnání tloušťky a délky vláken biobavlny vs. konvenční bavlny? Srovnání jejich pevnosti? Čísla dokládající obsah reziduí konkrétních pesticidů v biobavlně a konvenční bavlně?
Aby nevznikl omyl: ochrana přírody mi velmi leží na srdci, odpad
třídím jak pominutá, chodím pěšky kam to jde, abych nespotřebovávala
ropu, preferuji tuzemské potraviny s nižšími nároky na dopravu, zeleninu a
ovoce vyhledávám v bio-kvalitě na farmářských trzích, a je mi
neskutečně smutno z hrůzných reportáží o vysychajícím Aralském
jezeře, které bylo odvodněno z podstatné části právě kvůli
zavlažování plantáží bavlníku.
O to víc mě ale vytáčí diskreditace myšlenky ochrany přírody
používáním nepromyšlené argumentace, která racionálně myslícímu
člověku nemůže stačit, a která tak posouvá ochranu životního
prostředí spíše do oblasti víry a náboženství.
… a ještě častěji do oblasti vlastních kapes propagátorů. Cena BIO
produkce je největším argumentem proti její skutečné ekologičnosti.
A pak – produkcí ekofarem skutečně planetu nenakrmíme a neošatíme,
stejně jako nemůže mít každý Číňan domek s vlastním políčkem.
Pozn.: i já třídím odpadky, nakupuji u místního řezníka i zelináře
a k umytí oken nepotřebuji roli jednorázových utěrek, ani detergenty,
stačí mi hadřík z mikrovlákna, který vyperu.
Omlouvám se za off-topic.
@MP MS61 Nejsem
žádný znalec bavlny a už vůbec ne zanícený propagátor biočehokoliv, ale
musím uznat, že co jsem kdy pořídila z biobavlny, to opravdu z pohledu
uživatele kvalitní je – příjemné na omak, hladké, pěkně drží tvar a
ani se to moc nemačká.
A co se Tamarix týče, proč by do diskuse ke článku o bavlně nemohla
přispět zmínkou o biobavlně a o ekologickém aspektu věci? Vůbec mi to
nepřipadá mimo.
To není biobavlnou ale délkou vláken, použitými barvivy a technologií
spřádání. Samozřejmě, je snazší prodat dražší oblečení se značkou
bio než bez ní, ale pro omak a vzhled jsou důležitější faktory zmíněné
v první větě ![]()
@Pavučinec
plyšový ale no tak, vidím daleko za hranici své skříně – a právě
že z hesla Bio a Eko, se udělal slušný byznys, je to naprosto
vyprázdněný pojem, co jen tahá peníze z kapes. Na tohle já nehraju.
Vůbec to neznamená kvalitu, šetrnost, zdraví. Je to hlavně dnes reklamní
tahák, trend, který kdysi předvídal – teď nevím, který ekonom jako
protitah proti konzumnímu způsobu života. Spolu s masivním vzestupem
alternativní medicíny, ezoteriky a podobnými jevy. A trefil se přesně. Je
to byznys: poptávka a nabídka, žádná záchrana všehomíra.
Bavlna je rostlina, takže je bio už z principu. Já osobně vidím rozdíl
mezi egyptskou bavlnou a šunťáckým tričkem. Ostatní je jen sugesce a
kšeftování se svědomím a falešným sebeuspokojením.
„Bavlna je rostlina, takže je bio už z principu.“
Jó, kdyby to bylo tak jednoduchý, tak by byli všichni spokojení a žádné
označní „bio“ by nemuselo být. Sama taky nemám pojem „bio“ ráda,
protože proč označovat něco, co by mělo být samozřejmostí. Bohužel to
samozřejmostí není, chemikálie, nešetrné obhospodařování apod. jsou už
s běžnou výrobou spjaty natolik, že se vyplatí spíše značit menšinovou
kvalitu..
Upřímně mě zdejší reakce překvapily. Čekala jsem, že zrovna tady jsou osvícennější lidé, kteří konvencí opovrhují z principu a rádi si rozšíří obzory o informaci z „nemainstreamových“ sfér.
Ale abych nebyla moc mimo, na webu BIO-INFO (cz) vychází na pokračování
články o tom, kde v ČR nakupovat biotextil (metráž, oblečení,
ručníky, ložní textil,..), tak se tam třeba mrkněte. ![]()
A stalo se právě to, co jsem si nepřál. Těžké OT. Neutneme to?
BTW: na web o biobavlně se podívám, to JE zajímavé. Dík. Jsem
nedůvěřivý, ale rád se poučím
Michal
@MP MS61 naprosto
souhlasím, rozumné používání ku prospěchu je dnes tak přísně
kontrolované, že nehrozí zneužívání.
Kdybych na zahradě nepostřídala Kuprikolem zeleninu, rajčata mi chytí
plíseň bramborovou a vyhazovala jsem je po kýblech a kdybych nehubila mšice
a podobný žravý a savý hmyz, na stromě mi nic nezbude. Jednou jsem to
zkusila nechat ladem a to, co se urodilo bylo prolezlé, nahnilé a nejedlé.
Takže kulové, ne Bio.
Přesně tak. Ono je dost diskutabilní, jestli jsou ty různé -cidy víc zdraví škodlivé než plíseň v potravinách. A že ta v těch bio věcech bývá.
@Pavučinec
plyšový já si tady ale nepřihřívám polívčičku svých názorů na
svět a nehoruji, nepropaguji – dala jsem příklad jako odpověď na
tamarix.
Když jsme se bavily o kůži, hned se objevily zvířátkozachránci. Je to ze
stejného sudu.
@lilip Fajn, tak tedy
zpátky k bavlně ![]()
Jsem Adě vděčná, že tu zmínila historický vývoj pěstování bavlny.
Měla jsem s tím kdysi dávno nepříjemnost u maturity – zmínila jsem
povstání italských česáčů bavlny v 15. století, ale učitelka měla
natolik zakořeněnou představu o bavlně jakožto mimoevropské rostlině,
že udělala z bavlny vlnu a mně dala dvojku. A vida – bavlna tu
opravdu byla!
Byla, taky jsem o tom četla takový velmi poučený anglický článek na internetu (možná jsi četla ten samý?). Přišlo mi na tom taky dost zajímavé to, na co se tehdy používala – prý hlavně na spodní prádlo.
Tak to pardon, to mi uniklo… Jinak článek je na téhle stránce: http://costumedabbler.ca/ Člověk se musí proklikat, je to taková ta půlená stránka…
Slovo „bavlna“ je u nás asi poprvé uvedeno ve Svatovítském rukopisu ze 2. poloviny 14. století… a dříve se o něm zmiňují Hérodotos i Plinius…pančelka byla silně mimo…
Z dovolené z Egypta jsem si chtěla přivézt jako suvenýr oblečení z tamní bavlny. V turistickém letovisku bylo naprosto nesehnatelné, podařilo se mi najít jen pár řídce tkaných šálů. Sice tam byla hromada obchůdků s nápisy Cotton nebo Xlopok, leč bavlnu neviděly ani z rychlíku.
Trička z biobavlny kupuji v C&A synovi. Jsou jednobarevná bez stupidních obrázků, hezky měkká a silná.
@sturnus_vulgaris zkuste na tyto skvrny použít žlučové mýdlo…vím, ten název je divný, ale v klasické drogerii by ho mít měli…navlhčeným mýdlem suché triko namydlit, nechat odležet, zkusit jestli zabralo a klasicky odeprat…
Zkousela jsem, jak jsem psala, skvrna na obleceni z obycejne bavlny pusti,
na biobavlne drzi. ![]()
Ale nechci tim krivdit biobavlne, treba je to fakt necim jinym (treba
specifickym druhem upletu?).
Tak to mne mrzí…
nemyslím, že je na vině druh úpletu…spíš bych sázela na chemii –
kombinace vlákna, které je vysoce vstřícné k přijímání částic,
které skvrnu tvoří a právě té skvrny…píšete o mrkvi – to problém
vždycky
obecně skvrny, které se váží „přes mastnotu“ jdou vyprat lépe…
Pokud to některou z vás baví, zkuste si vygooglit bavlníkový květ – překvapí vás, že je to slézovitá jako ibišek…
Nezlobte se @lilip, mně
utírání z pozice věku vždycky přišlo nefér… To je něco, čím se dá
usazovat až do smrti – vždycky bude někdo starší.
A víte co – já chtěla příspěvek po úvaze smazat, ale nejde mi to.
Protože jsem si říkala, hlavně jestli to taky vždycky tak dodržuji, třeba
u vlastních dětí:-(
Příspěvek upraven 26.07.12 v 09:40
@Šošana mýlíte se, nikdy neusazuji z hlediska věku jen tak, ale vyjadřování tamarix : „myslela jsem, že tady jsou osvícenější lidé, kteří oporvrhují konvencemi z principu.“ Tohle prostě je nezralé a dětinské, proto jsem mluvila o věku. Takhle uvažují dvacetiletí, kteří se vymezují proti všemu a všem. Netuším, kolik je tamarix a je mi to jedno.
Jinak koukám, že k bavlně není kdo co říct, krom souhlasu s úvodním článkem, tak OT snad tak neruší.
@Tamarix
Nezlob se, ale nedá mi to – jak už tu několikrát padlo, Bio a Eko je
business a co víc – BIO a EKO je dnes víc než cokoli mainstreem a
konvence. Kdo není patřičně BIO, je v části veřejného prostoru
označován za něco jako teroristu.
Větu MP MS61: „Mimochodem nerozumné používání chemie v zemědělství není automaticky argumentem pro eko/bio, ale pro rozumné užívání agrochemie. Nic víc.“ bych vyvedla ve zlatě.
K věci – bavlně
- Jak je to s bavlnou ve směskách – konkrétně s elastanem? Podle
některých diskutérů je běžných ca 5–6% zatraceně málo na to, aby se
projevily jeho dobré vlastnosti. U kalhot bych za nadměrnou elasticitu
nepoděkoval.
U prádla je to jinak – asi.
- Jak je na tom bavlna ve směsi se lnem atp. Zn.: letní móda.
- V amerických jižních státech je prý tradiční oblekovým materiálem do horkých měsící „seersucker“. Co to je? Má to něco společného s bavlnou?
M.
„Seersucker“ je látka, ve které jsou takové jakoby „zhrnuté“ proužky, už ze tkaní. Líp to moc popsat neumím; mamka něčemu takovému říkala krep, ale to je podle mě špatně.
Díky! Já měl také dojem, že by to mělo být něco jako krep. Samozřejmě ne krepový papír. Možná podobné látkám na lehké letní povlečení?
No jo – ale z čeho má být orignální seersucker? Len – nebo je tam i bavlna?
M.
Wikipedie (kterou je ovšem nutno brát s rezervou) tvrdí naopak, že čistě bavlna. Tak vzdělaná, abych to věděla sama, zas nejsem, tak se kdyžtak zkuste poptat ještě jinde.
Přiznám se, že bych se docela ráda konečně dozvěděla, co znamenají ty „tajemné nápisy“ na manželových košilích jako " yarmouth cotton" nebo „pima cotton“. Jasně, je to druh bavlny, a to asi hodně kvalitní. To by to výrobce nezdůrazňoval. Ale jaké to má konkrétně vlastnosti? Já jenom můžu říct, že pima košili stačí lehce přežehlit a je perfektní. Když na to přijde, dá se nosit i bez žehlení. Yarmouth se musí pečlivě žehlit, jinak vypadá příšerně. Je asi jasné, kterou z nich mám radši. Není tady nějaký expert, který se v tom vyzná?
Nejlepší bavlněné zboží má prostě český Pleas… Uplety příjemné na dotek, skvěle se nosí, skvěle se v nich spí, skvěle se v nich sportuje… Navíc je to bezvadně ušité, nerozpadne se to po třetím vyprani popř. vyzehleni. Takže doporučuju Pleas, který se může skrývat taky pod značkami Schiesser nebo Strellson.
Nejlepší bavlněné zboží má prostě český Pleas… Uplety příjemné na dotek, skvěle se nosí, skvěle se v nich spí, skvěle se v nich sportuje… Navíc je to bezvadně ušité, nerozpadne se to po třetím vyprani popř. vyzehleni. Takže doporučuju Pleas, který se může skrývat taky pod značkami Schiesser nebo Strellson.
Dobrý den,
mám otázku trochu mimo téma…mám doma pár metrů asi třicet let starého
damašku dovezeného ze Sýrie. Látka vypadá dost kvalitně a tak jsem si
řekla, že bych si z toho ušila povlečení. Jenomže ten damašek je čistě
bílý… a já bych ho chtěla nějakým způsobem obarvit/dát obarvit/dát
potisknout. Můžete mi nějak poradit? Jak doma barvit tak velkou plochu nebo
spíš doporučit nějakou firmu, která to dělá? Děkuji.
@Kanavi panečku –
tedy být vámi, nechám ho bílý – potisknout určitě ne a v tom čistě
bílém se tak krásně spí. Já dávám barvit starší oděvy, www.mse.cz , ale barvit úplně novou metráž a
takto kvalitní bych považovala za svatokrádež.
Navíc damašek má takový ten kytičkový vzor pozitiv /negativ, jestli se
nepletu. Aspoň tak je to obvykle.
Příspěvek upraven 26.07.12 v 16:18
Taky bych řekla nebarvit – to čistě bílé povlečení je krása.
Horší teda pak je, když už čistě bílé není… takže možná jestli
máte zkušenost, že se vám to rychle špiní, tak bych zas řekla obarvit,
protože teda ten vzor, jestli tam je, tím obarvením krásně vynikne.
Ale co
vám do toho kecám, když firmu neporadím, že.
S ohledem na to, kolik takovy material snese, bych ho prohnala nejakym tim
Arijcem
a Vanishem na 60°C ci vice a bude zase krasne bily.
Taky bych nebarvila… vim, ze toto je individualni pristup, ale ja treba lozni
pradlo z principu peru na vic stupnu nez na 40°C a myslim, ze jakmile to
obarvite (leda by to snad bylo nejake profi barveni – jakoby z vyroby nebo
jak to vyjadrit, ale to fakt nevim, kde), tak to bude poustet (a cim vyssi
teplota prani, tim vic) a ta barva ve finale bude takova nic moc, seprana…
Vubec je otazka, zda se tak velky kus latky podari nekde rovnomerne nabarvit.
Takze se primlouvam za nebarvit. Pokud by se vam to zdalo jako moc velka bila
plocha, tak to lze ozivit nejakym barevnejsim polstarkem nebo barevnym
prosteradlem.
O bavlně je málo známé, že se využívá i pro výrobu tkaniny označované jako Ventile, která se svým charakterem chová jako membránové materiály. Je to velmi zajímavá alternativa pro lidi, jež požadují nepromokavost materiálu, ale nechtějí šustit a rádi se oblečou do něčeho přírodního.
Díky za připomenutí! Ventile se dodneška vyrábí a
má své místo na trhu.
Něco málo na blogu Greyfox –
třeba takový kabát inspirovaný pokořitelem Everestu Tenzingem (Nigel
Cabourn) bych hned bral. Kombinace „ventile“ a tweedu je zajímavá. Kromě
ultra sportovního prostředí stylovější alternativa všudepřítomného
nylonu.

M.
Příspěvek upraven 27.07.12 v 08:47
Sám mám oblečení z tohoto materiálu a musím říct, že je velmi zvláštní na nošení, je velmi pevné a pocitově se hůře ohýbá. Když nasaje vodu (nikdy nepropustí, ani pod sprchou), je neohebné a dlouho schne. V Anglii (odkud tato tkanina pochází) je oblečení z Ventile velmi oblíbené. Bohužel v České republice je nabídka omezená a nelze sehnat běžné oblečení, ale pouze outdoorové. Ten kabát je skutečně moc krásný.
Článek je zajímavý, ale ráda bych věděla jednu maličkost. Zapamatovala jsem si, že Ada doporučuje kupovat trička a jiné výrobky ze silnější bavlny. Vzpomněla jsem si na svoje jednobarevná trička koupená v secondhandu na začátku 90. let. Byla čistě bavlněná (poznám to při nošení), z tenoučkého lesklého úpletu a řekla bych velmi kvalitní. Myslím měla německé značky. I po 20 vypráních vypadala jako nová. Na cedulce bylo „100procentní mercerovaná bavlna“. Asi se ten materiál už dnes nepoužívá, už léta jsem taková trička neviděla.
Na bavlnu nedám dopustit, zvlášť v létě je nenahraditelná a jakákoliv příměs „umělotiny“ způsobuje mnohem větší neprodyšnost. U ponožek to platí celoročně, jenomže sehnat dnes stoprocentně bavlněné ponožky je téměř nemožné. Na druhou stranu je pravda, že třeba u nás kupovaná bavlněná trika se snadněji vytahují a již po prvním vyprání jdou boční švy úplně „šejdrem“. Oproti tomu bavlněná trika koupená v Egyptě a v Egyptě vyrobená jsou evidentně kvalitnější – bavlna je silnější, nevytahuje se a nedělá žmolky.


Komentáře článku
Zobrazovat komentáře chronologicky