Minimalismus 1.

15.02.16 | autor Ada

Kdysi jsem vám slíbila článek o minimalismu v módě, a protože teď procházím různé styly pro nový seriál, podívala jsem se i na tento. Minimalismus je něco, co by se v Česku, posedlém nenápadností, mohlo líbit.

Minimalismus, to je především redukce na nezbytné prvky. Minimalismus je příbuzný funkcionalismu, ale není to totéž: heslem funkcionalismu je "nejdřív funkce, potom forma", heslem minimalismu známé "méně je více". Forma je tady důležitá - musí být prostá a zároveň esteticky hodnotná. Minimalismus v designu a architektuře často čerpá z tradičního japonského stylu, protože ten je ve své podstatě minimalistický: vyznává jednoduchost a prostou krásu, spojenou s perfektním provedením. Moderní minimalismus se však začal vynořovat až po 2. světové válce.

Víte, co je to Bauhaus? A nemyslím ten kutilský supermarket. Bauhaus byla německá umělecká škola, která působila v letech 1919-1933 a produkovala design, umění a později i architekturu ovlivněné především modernismem. Modernismus prosazoval zjednodušenou formu, funkčnost a racionálnost. V době vzniku Bauhausu byl v Německu oblíbený expresionismus a Bauhaus se postavil proti němu, zároveň však nevyznával čistý funkcionalismus, který se odmítal zabývat estetickými hledisky.

pinterest.com

Zhruba ve stejné době působilo v Nizozemí umělecké hnutí De Stijl, jehož vyznavači se snažili dosáhnout dokonalé formy, sestávající jen z těch nejzákladnějších prvků a barev. Používali prosté geometrické tvary a černou, bílou a šedou, případně primární barvy.

Minimalismus má kořeny v obou těchto směrech. Jako samostatný směr v umění se rozvinul v 60. letech 20. století a existuje samozřejmě dodnes. Některá novější minimalistická díla vypadají třeba takto:

Robert Mangold, "Framed Square With Open Center II" (2013), zdroj http://static01.nyt.com/images/2014/04/18/arts/18GALLERIES1/GALLERIES1-master675.jpg

Agnes Martinová, "Untitled #2" (1992), zdroj http://hyperallergic.com/wp-content/uploads/2015/07/Untitled-2_Agnes-Martin-1280.jpg

Anne Truitová, zdroj http://images.annetruitt.org/www_annetruitt_org/IMG_0924ed0.jpg

Převážně jsou to věci typu, u kterých si běžný neznaboh řekne "to bych napatlal taky". A to jsem sem ještě nedala Yvese Kleina a jeho pre-minimalistické monochromatické obrazy, například slavné modré plátno, které je... inu, modře natřené plátno. Ale ve skutečnosti to není zase tak triviální, a když se podíváte pozorněji, vždycky najdete něco, co vyžadovalo nemalou dávku přemýšlení, práce nebo kreativity, případně všeho dohromady. I Yves Klein dlouho zkoušel různá kouzla s barvami, než našel tu pravou modrou, které se dodnes říká "Kleinova modrá".

Minimalistická móda

Stopy minimalistické módy najdeme všude v historii. Starověký řecký a římský oděv - tóga, peplos, chitón - byl v podstatě minimalistický, protože měl úplně minimální střih (respektive žádný - byl to prostě kus látky), nosil se hlavně pro svou funkci, ale aranžoval se tak, aby byl pohodlný a zároveň estetický. Naopak u takového evropského šlechtického oděvu třeba v době baroka stála zdobnost a potřeba dát najevo bohatství a postavení vysoko nad jakoukoli funkcí, a jednoduchost byla vyhrazena chudým, kterým nic jiného nezbývalo.

Jaké jsou znaky minimalistické módy?

- jednoduchost, až strohost, prostá zbytečných ozdob a výstřelků

- čisté, jasné linie a tvary; forma nemusí brát ohledy na oblékané tělo a může to být na úkor funkčnosti, protože estetické hledisko je nadřazené funkci

- neutrální a lomené barvy (černá, šedá, smetanová, šedomodrá, pudrové odstíny), ale ne nutně, minimalismus může být i barevný

- prakticky se nepoužívají vzory, když už látku něco zdobí, tak je to spíš její zajímavá struktura nebo zpracování

- střih může být velmi složitý a rafinovaný, ale nikdy samoúčelně. Vždycky to slouží funkci nebo estetickému dojmu.

- kvalitní materiály a vypracování - minimalistická móda je nadčasová a nakupuje se proto, aby vydržela

První snahy o zjednodušování oděvu se začaly objevovatna začátku 20. století. Jistě znáte slavné šaty Delphos od Mariana Fortunyho, jež vznikly v době secese, době obřích klobouků posetých květinami, závojů, rukaviček, slunečníků, fiží a výšivek. Delphos je v podstatě roura z vrapovaného hedvábí, která přibližně opisuje tvary těla (mohly se zdůraznit páskem). Šaty se vyráběly v několika základních střizích a mnoha barvách až do 50. let. Fortuny je původně zamýšlel jen jako domácí oděv, ale nejedna dáma je rovnou začala nosit ven nebo do společnosti.

šaty Delphos cca z roku 1910, http://www.skinnerinc.com/news/blog/mariano-fortuny-delphos-gown-clothing-as-art-form/

Mezi další kroky k minimalismu můžeme jistě započítat i zlatou éru šikmého střihu ve 30. a 40. letech; jeho průkopnice Madeleine Vionnetová je známá svými barevně velmi strohými modely (smetanová, zlatavá, bílá, šedá, černá - to byly její nejmilejší odstíny) a vysoce rafinovanými střihy, které však na šatech skoro nebyly znát, protože výsledek byl lehký, splývavý, jako by návrhářka jen tak vzala kousek látky a pohodila jej na krejčovskou pannu.

šaty od Madeleine Vionnetové, http://americancenterfrance.org/front/index.php?&lvlid=122&dsgtypid=10&artid=106&pos=1&lang=en

anticky laděné šaty od Madeleine Vionnetové, Vogue, září 1953, foto Horst P. Horst

Mezi Madeleininy časté inspirační zdroje patřil oděv starověkého Řecka.

Módní minimalismus tak, jak jej známe dnes, se začal objevovat v 60. letech spolu s minimalismem v umění a designu. Většina návrhářů experimentovala s novými materiály, klonila se k futurismu, rozverné mladistvosti nebo novým verzím elegance, ale u některých najdeme i velmi minimalistické modely. Písmenkové linie, populární v 60. letech - linie A, linie H a další - si o jednoduché geometrické zpracování přímo říkaly. Šaty z mondrianovské kolekce Yvese Saint Laurenta z roku 1965 jsou tvarově naprosto strohé - vypadají jako dva rovné kusy látky sešité k sobě - a ozdobené geometrickými barevnými plochami.

https://thebowesmuseum.wordpress.com/2015/01/24/yves-saint-laurent-inspired-by-art/

André Courrèges, Pierre Cardin a Paco Rabanne, které známe jako průkopníky úplně jiných stylů, také někdy vytvářeli minimalistické modely. Hladké lichoběžníkové šaty jsou v podstatě minimalistické samy o sobě.

šaty od Andrého Courrègese, 1966, http://www.vam.ac.uk/content/articles/a/andre-courreges/

V 70. letech byl minimalismus populárnější než v předchozím období. Na jedné straně kvetla romantika, bohémská rozevlátost a hippies, na druhé straně tvořili návrháři jako Halston.

Halston, který mimochodem navrhl klobouček, v němž šla Jacqueline Kennedyová na manželovu inauguraci, chtěl očistit módu od všeho nefunkčního a zbytečného. Neměl rád falešné kapsy, knoflíky a zipy, které nic nezapínaly, a tuhé geometrické tvary. Preferoval příjemné, splývavé materiály jako kašmírové látky, žerzej a umělý semiš z mikrovlákna, japonský vynález z roku 1970, který se stal přímo Halstonovým poznávacím znamením.

Na následujících fotkách jsou dva velmi typické Halstonovy modely: vlevo šaty z hedvábného žerzeje, které vznikly v roce 1976, vpravo Halstonova oblíbená modelka Pat Clevelandová v maximálně jednoduchých maxišatech. (Pat Clevelandová je matka Anny Clevelandové, modelky, kterou jste komentovali v článku o couture weeku. Pat je nyní 65 let a ještě pořád sem tam něco nafotí.)

https://www.flickr.com/photos/chicagohistory/2966968891/in/photostream/, pinterest.com

Starorůžové hedvábné šaty odkazují na antický oděv, který minimalisty nikdy nepřestane inspirovat. Černobílé šaty mají jednoduchou formu, ale jsou šikovně sestavené z geometrických panelů, které do jisté míry kopírují tvary těla.

pinterest.com, http://lifeisexamined.blogspot.cz/search/label/fashionhistory

Halstonovy šaty uměly udělat štíhlou, sošně vysokou postavu a jsou přesně tím důvodem, proč miluju sedmdesátky, tedy konkrétně tuhle jejich luxusně jednoduchou stránku.

Značka Halston v podstatě zanikla v roce 1990, kdy přestala vyrábět oblečení a nadále se pod ní prodávaly pouze parfémy. V roce 2008 přišel pokus o vzkříšení a nová kolekce, poté se přidala podznačka/nová značka Halston Heritage, která vychází z Halstonových starých návrhů, upravených do modernější podoby. Přestože ne všechny kolekce byly dobře přijaty (tu první z roku 2008 od návrháře Zaniniho kritici strhali a Zanini byl nahrazen), najdete v nich spoustu minimalistických šatův sedmdesátkovém stylu.

Halston, style.com

Halston, style.com

Halston Heritage, style.com

Halston Heritage, style.com

Osmdesátá léta byla dobou dravou a dramatickou a pro minimalismus v ní nebylo příliš místo. Výjimku tvořili japonští návrháři se svou avantgardní "antimódou": Issey Miyake, Yohji Yamamoto, Rei Kawakubo. Jejich zájem o oděv začínal už u nitě; zkoumali nejrůznější materiály, jejich vlastnosti, možnosti jejich zpracování a přetváření. Rozebírali oděv na nejmenší součástky, které pak měnili a zase skládali dohromady. Velká část jejich tvorby ani nevypadá tak, jak si představujeme minimalismus, ale některé znaky s ním má společné: redukci zbytečností, strohou barevnou paletu, jednoduchost.

Plášť či pončo od Isseyho Miyakeho z roku 1983 nevypadá zrovna minimalisticky, ale pokud si odmyslíte výraznou strukturu materiálu, je to vlastně jen kus látky, členěný několika málo švy tak, aby celek po namotání na tělo držel žádoucí tvar.

www.metmuseum.org

Miyakeho vrapované modely (tento je z roku 1990) se přizpůsobí tělu v klidu i v pohybu, ale zároveň mají vlastní formu, kterou si nenechají narušit.

metmuseum.org

Miyake vytvořil z tohoto materiálu už stovky oděvů a jsem si jistá, že ještě neobjevil zdaleka všechny možnosti.

pinterest.com

Skutečná zlatá doba minimalismu však přišla v 90. letech. Ano, v těch letech, která si pamatujeme jako dobu veselého nevkusu, bachratých džín, hnědých rtěnek a nalepovacího tetování. Z 90. let pak hojně čerpá i dnešní minimalismus.

Druhý díl o 90. letech a současnosti vyjde pozítří, zůstaňte na příjmu!

Následující díly: Minimalismus 2. , Minimalismus 3.

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
Camarilla
85 příspěvků 15.02.16 15:11

Už se těším!

 
Gabriela238
17 příspěvků 15.02.16 15:17

Děkuji moc za článek, kvůli takovým na peklo ráda chodím.

 
Dahllie
2222 příspěvků 15.02.16 15:18

Jsem namlsaná a těším se na pozítří. Minimalismus já ráda (i když spíš ve výrazné barevné paletě)

 
Karin
3401 příspěvků 15.02.16 15:53

Tak tohle miluju ♥

 
vendulael
2147 příspěvků 15.02.16 16:34

Úžasný článek. Fotografiemi jsem se doslova kochala.

 
dagino
483 příspěvků 15.02.16 16:57

Dajte aj niečo pre pánov, aj my chceme byť minimalisticky pekný, aby ste nás mohli brať zo sebou von.

 
Cornero
386 příspěvků 16.02.16 18:37

Souhlas. Mrzi me ze jsou tyhle stranky z vice nez 90ti procent jen o oblikani zen. A ono celkove neznam moc ceskych stranek o oblikani muzu. Par jich tu sice je ale tam se resi jen saka kravaty a nejuvolnenejsi co tam clovek najde je blejzr. To je trosku omezeny zaber pro mladeho aktivniho cloveka. Vim ze z muzske strany neni takova poptavka ale neznate alespon nejake kvalitni blogy pro inspiraci?

 
barvinok
356 příspěvků 15.02.16 17:51

Skvelý článok!

Chcela by som zdôrazniť niekoľko bodov:
Ada síce spomenula, že sa minimalizmus môže hodiť pre ženy obľubujúce nenápadnosť, ALE: minimalizmus znamená, že odev je kvalitný, trvácny a nadčasový. A hlavne je zaujímavý aj sám osebe. V tom je práve rozdiel - keď si na seba žena dá handrovité nekvalitné šaty, musí ich doplniť trebárs opaskom / šperkami / čímkoľvek, lebo šaty samotné sú nenositeľné.
Takže áno, ja by som rada videla ženy v uliciach oblečené minimalisticky. Pokojne aj nenápadne. Na minimalizme je krásne to, že si niekedy všimnete ten pôvab až na druhý pohľad (vypracovaním, strihom, a pod.). Ale ak sa chceme riadiť heslom „menej je niekedy viac“, tiež nad tým treba uvažovať. Bezhlavo si obliecť šaty nenápadných farieb či nenápadného strihu nemusí mať s minimalizmom nič spoločné.

Trocha OT, ale ak sa niekto vyzná v Japonsku, odkiaľ sa tam vzala taká túžba po minimalizme? Tradičné kimoná mi práve pripadajú bohato vzorované, rovnako tak ozdoby do vlasov atď. A v súčasnosti zas Japonsko oslňuje divokými farbami a vzormi.

 
Veroniq
263 příspěvků 15.02.16 21:04

V Japonsku a japonské kultuře se nevyznám, ale co vím, tak tradiční japonské interiéry se vyznačují geometrickou čistotou a kombinací základních přírodních materiálů. Posuvné papírové zástěny, rohože, dřevo…
Zkuste se podívat na moderní japonskou architekturu . Práce se samozřejmě různí a můžeme diskutovat o tom, jestli to není spíše jakýsi mezinárodní styl. Ale třeba Tadao Ando dělá svou betonovou sochařinu už celá desetiletí.

 
Lucienka_M
216 příspěvků 16.02.16 14:28

Rovněž toho moc o japonské kultuře neví. Ale z toho mála, co vím, bych hledala inspiraci v zen buddhismu a jeho zahradách, čajovém obřadu, kaligrafii, keramice či v aranžování květin (ikebaně).

 
barvinok
356 příspěvků 16.02.16 14:43

Ďakujem za informácie!
Stále to však nevysvetľuje odevy - rozumiete, tradičné kimoná, to sú samé vzory, farby, trblietavé ozdoby vo vlasoch atď atď. Odkedy sa teda móda začala inšpirovať architektúrou či kaligrafiou? Alebo sa Japonskom inšpiruje len západná móda?

 
Lucienka_M
216 příspěvků 16.02.16 15:04
kimono

Ono, když se podíváte na střih kimona, tak je v podstatě minimalistické. Barevná kimona podle toho, co vím, nosily především učednice na gejši - maikó, ty také nosí i ta cingrlata ve vlasech a složité účesy. Normálně kimona vypadají takto:
Jako dokreslení posílám několik obrázků:

Příspěvek upraven 16.02.16 v 15:04

 
Robena
1257 příspěvků 15.02.16 18:02

Takto si predstavuji clanek o modnim stylu. Zajimavy, plny informaci a srozumitelny amaterovi (jako tim myslim sebe).
Dekuji.

 
Torrah
355 příspěvků 15.02.16 18:21

Skvělé čtení. Toto je článek, pro který stojí za to sem chodit. Těším se moc na pokračování. Bezva vybrané fotky a čtivě, jasně a přehledně sepsáno. Super. Díky.

 
bmnm
66 příspěvků 15.02.16 18:34

Tak tenhle styl se mi líbí..

 
benyka
4223 příspěvků 15.02.16 18:39

Hezký článek. I když je dost rozdíl mezi minimalismem na molu a minimalismem v ulicích. Obávám se, že minimalismus 90. let pro mě dodnes znamená především džíny, svetr, bundu, boty. :-)

 
DRW
1228 příspěvků 15.02.16 19:59

Skvely clanek. Ve chvili, kdy jsem pri cteni narazila na ony cervene saty ci satovku, jsem si vzpomela na sve detstvi. Presne toto reseni bylo casto pouzito na mych detskych satech, at jiz jednobarevnych ci minimalne ozdobenych, ci pouziti 2 barev. Moje maminka nosila podobne. No a jak moje dcery byly male, tento typ satu/satovky mely take. A protoze je to opravdu nadcasovy strih, pred par lety jsem mela takoveto saty na leto z indigo bavlny. Je cas poridit si novy model, rusi se u nas obchod s latkami a maji tam pekny rudy uplet, uz vim nac se mi bude hodit.

 
januchacha
21 příspěvků 15.02.16 21:40

AAACH..!

Příspěvek upraven 15.02.16 v 21:40

 
Evženie
168 příspěvků 15.02.16 22:29

Mám jedny šaty. Vypadají na první pohled na ramínku jako nudné tuhé pouzdrovky. Už moje mamka je dostala staré, z druhé ruky, tj. rok výroby 70. léta. Od té doby byly mnohokrát prány v ruce i v pračce, umatlány vším od make-upu po červené víno a bahno (a to je pouze výtah z mých skrovných zkušeností) a mnohokrát propoceny v dekoltu i v podpaždí. Dosud na nich není jediný žmolek, jsou stále jemně mátově zelené, každou ženu, která je oblékne bez násilí (kdokoliv mezi velikostmi 34 a 40 - musej mít nějakej nedostatek!), vytvarují a udělají z ní retro filmovou hvězdu. Špičkový materiál, špičkový střih, dokonale tlumená barva i tvar. Tomu, kdo je vymyslel a ušil, bych přinášela zápalné oběti.

 
Cleira
112 příspěvků 16.02.16 16:17

Nešlo by se s námi podělit o foto? Na takové šaty jsem hrozně zvědavá! :-)

 
Evženie
168 příspěvků 26.02.16 21:46

Přečetla jsem si reakce pozdě, ale pokusila jsem se vyhovět. Našla jsem na těch šatech první chybu - jsou nenafotitelné. Barva, která je naživo jemně zelenkavá, vybledla s bleskem i bez blesku. Ony se totiž trochu lesknou.
Jak vidíte, jsou na ramínku úplně a naprosto nudné. Teprve na těle dokonale přilnou. Na sobě je vyfocené nemám, neměl mě kdo fotit. :-)

Materiál - Trevira, směs polyesteru a 35 % střižní vlny. Silná, ale splývavá, hladká, ale s náznakem struktury. Značka Coronet, což mi neříká vůbec nic, vyrobeno v západním Německu.

Příspěvek upraven 26.02.16 v 21:51

 
jiturka
60 příspěvků 17.02.16 10:07

Přidávám se, docela by mě to taky zajímalo! Mám spodek 38-40 vršek 34, tak mám dost problém najít šaty pokud nemají kolovou sukni.

 
Evženie
168 příspěvků 26.02.16 21:47

Přidáno foto šatů, viz příspěvek výše.

 
jiturka
60 příspěvků 28.02.16 15:15

Díky :-)
Vypadají opravdu velice jednoduše. Asi to bude tím správným materiálem?

Příspěvek upraven 28.02.16 v 15:17

 
Hořáč
1492 příspěvků 15.02.16 22:40

Brala bych úplně všechno krom těch šedesátkových červených šatů. Nádhera. Nemám na sobě ráda zdobené roztomilé oblečení. Budu se těšit na pokračování.

 
chekotay
410 příspěvků 15.02.16 23:24

Super, moc se mi to líbí.

 
Shiro
354 příspěvků 16.02.16 00:23

Moc povedený článek Ado, jen mě tak napadá, jestli se minimalismus jako směr nepřerodil v 80. letech do brutalismu, kdy důraz na čistotu linií a kvalitní zpracování vlastně vytěsnil funkci, jako takovou?

 
Betynka02
379 příspěvků 2 inzeráty 16.02.16 06:44
Děkuji za článek

Vše, jak to vidím já, tu bylo napsáno, ale musím se sem také „podepsat“. Šaty „Delphos“ mě doslova uchvátily! :-)

 
Lucienka_M
216 příspěvků 16.02.16 14:20

Přečtěte si, pokud jste již nečetla, Čas mezi šitím.

 
Betynka02
379 příspěvků 2 inzeráty 17.02.16 08:38

@Lucienka_M
Je tam speciálně něco pro mě? :-) Děkuji za tip!

 
Lucienka_M
216 příspěvků 17.02.16 14:36

Určitá pasáž knihy se točí kolem šatů Delphos, případně se tam dá vyčíst, jak si někdo velmi šikovný může takové šaty vytvořit doma :-)

 
sobotage
276 příspěvků 16.02.16 08:18

Díky, díky, díky.

 
Evee
20 příspěvků 16.02.16 10:42

Krásny článok! Fotografie úplné eye candy :) možno by som mala malý tip na článok o minimalizme, a síce minimalizmus v každodennej móde. Jednoducho príklady odevov v minimalistickom štýle, ktoré môžeme nosiť každý deň a nemusíme ich zháňať po čertoch diabloch, ale dajú sa zohnať normálne niekde v reťazci.

 
Karin
3401 příspěvků 17.02.16 14:52

Jo!

 
Robena
1257 příspěvků 16.02.16 11:29

@Evee Byla bych pro, ale mam obavu, ze k tomu, aby to vypadalo k svetu, budete muset mit aspon jednu soucast odevu neretezcovou.

 
Evee
20 příspěvků 17.02.16 14:37

Samozrejme, myslela som skôr niečo ako inšpiráciu, sprievodcu pre začiatočníkov. K čomu sa hodí napr. minimalistický sveter a podobne.

 
JUBA
59 příspěvků 16.02.16 12:33

Díky a ještě a ještě prosím. To je přesně to čtení, pro které sem chodím.

 
rachel green
160 příspěvků 16.02.16 15:27
halston heritage

Mam v satniku dvojo siat od HH, jedny cierne ozaj minimalisticke, strih nad kolena, vystrih do V, ukonceny malym zlatym pasikom a to je ich jediny zdobny prvok. Druhe su strieborno cierne, zdobne a bohate, na slavmostne prilezitosti, uplne neminimalisticke. Oboje su dokonale usite bez akychkolvek pokusov o setrenie materialom ci pracou a robia krasnu postavu.

 
vendulael
2147 příspěvků 16.02.16 15:56

Schválně jsem si na netu vyhledala aktuální kolekci šatů a rozhodně bych si vybrala nejen z minimalistických modelů. Kde jste ty zmiňované šaty koupila?

 
Solathis
1491 příspěvků 16.02.16 21:18

Nedávno na mě vyběhl tenhle článek, myslím, že tato dáma si taky zaslouží své ocenění a přínos módě…
 https://rbkclibraries.wordpress.com/…ocked-paris/

A jinak děkuji za skvělý článek a těším se na další :)

 
Bugatti
4051 příspěvků 17.02.16 11:46

@Lucienka_M Moc toho o Japonsku nevím, ale kdesi jsem četla, že barvu a zdobnost kimona určuje příležitost a osobnost ženy, která si ho obléká. K významným příležitostem nebylo (není) možné jen tak sáhnout do skříně a podle nálady si vybrat barvu, kterou si oblékne.

 
Lucienka_M
216 příspěvků 19.02.16 13:29
Zdobnost kimona

Pamatuji si z knihy Zápisky volných chvil(mmj. také deníkové zápisky dvorní dámy z 10. století), jak tam několikrát Sei Šónagon popisuje vhodné barvy a vzory kimon pro jednotlivé příležitosti. Celkově jsem ale měla pocit, že japonské dámy volí radši nenápadnější vzory.
Nejnápadnější kimona nosily prostitutky:

pozor, neplést si s gejšami, nejnápadněji vypadaly učednice na gejšu - maiko, potom gejši volily méně nápadné oděvy. Hlavní rozdíl byl ve vázání pásku, obi. Hezký příklad jsem našla u paní, která šije pro panenky - jednou ji má oblečenou jako gejšu, podruhé jako kurtizánu a to ve stejných šatičkách. Všimněte si vázání uzlu na obi - kurtizána má uzel vpředu, protože si pro svoji práci potřebuje uvolnit šaty, kdežto maiko (a i gejša) má uzel (velice složitý) uvázaný dozadu. Někdo, kdo ji vypravoval bavit hosty, jí ho musel uvázat s tím, že se nebude rozvazovat :-) A také si všimněte, že kurtizána má podstatně více cingrlat ve vlasech.

Příspěvek upraven 19.02.16 v 14:12

 
kalmar
46 příspěvků 25.02.16 16:50

Děkuji! Kvalitní čtení!

 
Réza4  26.02.16 14:19

Jé, na střední jsem nosila šaty po mamince z 60. let - krátké, áčkové, bílé, ze zajímavého materiálu.
Díky za článek a už jdu číst pokračování.

 
Coballtino
134 příspěvků 27.02.16 21:13

Díky moc za skvělý článek! Já jsem spíš přes architekturu než módu, ale tady zrovna se to tak krásně prolíná! :-)
Víc takových článků, víc osvěty! (Nejzásadnější sdělení článku vidím v tomto:
kvalitní materiály a vypracování - minimalistická móda je nadčasová a nakupuje se proto, aby vydržela)

Dárek s nápadem z Dyzajn marketu zima

Zimní Dyzajn market čeká tentokrát hned několik poprvé. Poprvé se... Celý článek

Poslední článek:
Falešná těhule na nákupech v konfekci

Těžko se mluví o něčem, co si člověk ještě nezažil. Nechci se bát... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit