Móda v ulicích protektorátu: recenze knihy

15.03.14 | autor Ada

Zajímá vás móda první republiky? Milujete vyprávění o tom, jak se žilo za druhé světové války, především ženám, jejichž hlavním nepřítelem v boji byl nedostatek, frontou domácnost a zbraněmi vlastní šikovnost a důvtip? Tak to bych tady měla knížku přesně pro vás.

Jako malá jsem mívala ráda babiččino vyprávění o tom, jak se žilo za protektorátu. Babička je z jedné nevelké vesnice na Vysočině, kterou válka zasáhla hlavně nepřímo (s výjimkou partyzánské aktivity ke konci války), ale zákazy, omezení, přídělový systém a všeobecný nedostatek čehokoli si "vychutnali" i tady. Různé handlování a skládání šatěnek a botěnek, aby bylo na svatební šaty nebo oblečení do nové práce, záplatování a kreativní přešívání, ale také vtipné okamžiky, kdy při tajné taneční zábavě povolila nějaká x-krát spravovaná součást oděvu.

V loňské novince (letos dotištěné, neboť první várka se vyprodala) Móda v ulicích protektorátu: život, oděv, lidé autorky Miroslavy Burianové z nakladatelství Grada najdete všechno, co vám babička neřekla.

O oblékání a životě žen za protektorátu u nás jiná ucelená publikace nevyšla; něco bylo v Od "zlatých dvacátých" po Diora (Ludmila Kybalová, vyšlo ve známé edici Dějiny odívání nakl. Lidové noviny), něco v Botkách, botách, botičkách z téže řady, a možná znáte i knihu Česká móda 1940-1970 - zrcadlo doby (která vyšla v roce 2000 a kupodivu prý ještě není vyprodaná). Nedávno také vyšly Pražské módní salony 1900-1948, kde je zahrnuta i doba druhé světové války, ovšem jen v rámci tématu knihy.

Móda v ulicích protektorátu má šest hlavních kapitol, které pojednávají nejen o přídělovém systému, náhražkách nedostupných materiálů, přešívání, využívání zbytků, ale také o oděvech pro nejrůznější příležitosti (domácí oblečení, společenské, pro rekreaci, sport, na plesy, na svatby), o oblečení dámském, pánském i dětském. Dvě krátké doplňkové kapitoly pak patří Eduardovi a Haně Benešovým a zamyšlení nad specifiky módy v dobách nesvobody.

Všechno je vzhledem k tomu, že jde o téměř třísetstránkovou knihu čistě o protektorátu, probráno pěkně podrobně. Že nebyla kůže na boty a podešve, a proto se vyráběly střevíce s podešví dřevěnou (dělenou na víc kousků, aby byla jakž takž ohebná) a svršky obvykle textilními se dočtete všude, ale víte třeba, že existovaly kabelky z hovězích žaludků? Říkalo se jim přirozeně "dršťkové" a měly velmi efektní strukturovaný povrch. Kolik u nás bylo obuvnických výrobců (fakt nebyl jen Baťa!), z čeho vyráběli boty, kolik stály a jaké filmové hvězdy je propagovaly? Jaké se nosilo prádlo a kde jste si mohli nechat spravit punčochy s uteklým očkem?

Kromě oblékání a obouvání vás kniha poučí i o některých dalších aspektech života za protektorátu. Psát o nedostatku a přídělových lístcích a nezmínit situaci na trhu s potravinami nebo drogerií ani nejde. I za války chtěly být ženy krásné, voňavé, štíhlé (ale zase ne moc, jak dosvědčují dobové reklamy na přípravky nejen na hubnutí, ale i na přibrání) a depilované.

Velmi se mi líbila kapitola o dětech, mockrát mě napadlo, jaké to bylo být dítětem za války. Dozvěděla jsem se nejen co bych asi nosila, ale kam by mě rodiče vodili za zábavou (Walt Disney byl v kinech zakázaný, v Praze se dalo jezdit do ZOO, kde měli i cirkus s tamními zvířaty), co bych četla za časopisy nebo co bych se učila ve škole.

Z luxusu a elegance první republiky bylo po začátku války potřeba ledacos slevit, přežíval však alespoň ve filmech a v některých salonech. Herečky hrávaly ve vlastních šatech, za které utrácely spoustu peněz, případně si je půjčovaly ze salonů nebo jim je platili ctitelé. Luxusní šatník si mohla dovolit také společenská smetánka, obvykle německá. Vkusem a elegancí prosluly i jinak nepopulární dámy jako Karola, milenka a později žena K. H. Franka, Lina Heydrichová nebo Marie Augusta, žena říšského protektora von Neuratha.

Kniha je velmi bohatě ilustrovaná, podobně, jak jsme zvyklí z Dějin odívání: na každé stránce doprovázejí text malé reprodukce dobových reklam, kresby z módních časopisů, fotky, stránky z katalogů, záběry z filmů. K tomu najdete po každých cca 10-20 stranách stránku s fotkami exponátů z Národního muzea, kde autorka pracuje jako kurátorka sbírky moderního textilu v Oddělení novodobých českých dějin. Kniha se proto dá použít i jako prohlížecí, když se vám zrovna nechce číst, ale jenom u kafe líně koukat na obrázky :)

Na konci knihy je slovníček méně známých a dobových termínů a seznam literatury, kde si můžete najít další čtení.

Titul doporučuji všem se zájmem o historii módy, všední život za druhé světové války, retro a první republiku, jejíž styl v době druhé republiky dozníval. Módu v ulicích protektorátu seženete v knihkupectvích a na internetu za cenu cca od 320 do 400 Kč a s klidným svědomím ji můžete dát i jako dárek (na lehce mdlou obálku obdarovaný zapomene, jakmile knihu otevře a uvidí tu krásu uvnitř).

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
top topic
949 příspěvků 15.03.14 21:00

Knizku jsem si koupila na zaklade zminky kohosi zde na foru a dobre jsem udelala. Je opravdu vyborna, letmo jsem preletela jen pasaze o panskem odivani. Zajimave pro me byly zminky o tom, co v te dobe bylo faux pas - sortky se nosily jen k vode ci do prirody, peri na klobouku a la brk bylo tez out. Taky jsem netusila, kolik v te dobe bylo vyrobnich fabrik na odevy a kolik zamestnavaly lidi napr. v Prostejove. Ze nejaka firma (nemam knihu u sebe) mela pres 100 pobocek po celem svete. A vyborna byla zminka o prispevku modni redaktorky z doby protektoratu, ze i doma maji lide chodit upraveni, slusne odeni - hned jsem si vzpomnela na MP:-D

 
Nyxx
512 příspěvků 15.03.14 21:47

@top topic Také jsem si ji koupila díky zménky v diskuzi a jsem z ní nadšená. Mimochodem je to dobrý příklad toho, že lidé se dokázali oblékat hezky a elegantně, i když tenkrát opravdu neměli peníze a všechno bylo na příděl.

 
Verhro
630 příspěvků 16.03.14 12:59

Zřejmě jde všechno, když se chce. Dnes mnohdy výmluva těch, které vídáme v kritických článcích Ady, že nejsou peníze na to, oblékat se hezky.

 
Ptera
112 příspěvků 15.03.14 21:26

Díky Ado - a o knize „Móda olomouckých salónů…za první republiky a ještě chvíli poté“, víš? (vyd. BURIAN a TICHÁK, 2013) :)

 
LucaLuca
51 příspěvků 15.03.14 22:12

Musí to být zajímavé čtení, ale z té dršťkové kabelky se mi trochu navalilo. Dršťková polévka mi voní i chutná, ale musím předem vybrat ty „chlupaté“ kousky žaludku. :-)

Ado, moje babička byla taky z vísky na Vysočině, tak mi článek mile přivál vzpomínky na již nežijící prarodiče, kteří se za války seznámili.

Osobně jsem válečný nedostatek vycítila spíš z chování rodičů narozených nedlouho po válce - hodně se přešívalo - takže řeči typu, že oni museli nosit to a to a nám se naše oblečení nelíbí (80. léta). Neměli jsme šanci ty hrůzy odmítnout a nenosit. :-)

Jinak dědeček dal hodně na kvalitu a často mi předváděl svou obuv - byla jsem dítě, takže to bylo třeba před 25 lety - se slovy: Tyhle mám třiadvacet let, tyhle mám pětadvacet let, dnes by se to rozpadlo po roce. Vždy tedy používal ty číslovky jako v němčině. Krásné vzpomínky. Vykládal nám o náletech atd. v reichu, ale jako dítě jsem si to nedovedla představit, asi ani dnes neumím.

 
wednessday  17.03.14 11:15

K těm dršťkovým kabelkám, dělají se i dnes:
http://www.dailymail.co.uk/…dy-Gaga.html
Koho to zaujalo, zadejte si cow stomach lining handbag.

 
dagur
263 příspěvků 15.03.14 22:26

Díky za tip, určitě si knihu kupím. Zajímá mě historie 20. století a móda k ní určitě patří. Šaty z té doby se u nás nedochovaly, zato sešit s kresbami mé tety, ze kterých je také vidět, co nosily mladé dívky.

 
Substantia nigra
144 příspěvků 15.03.14 22:51

Dostala jsem k Vanocum od meho muze a je to skvela knizka, precetla jsem behem svatku a porad se vracim a listuji. Fascinovala me kapitola o detskem odivani!

 
surabaya
395 příspěvků 16.03.14 07:37

Na knížku jsem narazila náhodou, a tak mě zaujala na první pohled, že jsem si ji koupila. Na to, jak je krásná, mi ani nepřišla zase až tak drahá. Zdála se mi šikovná právě jak na čtení, tak i na pokoukání. Odívání z časů, kdy elegance byla takřka povinná, a to i na úkor materiálního nedostatku, mě vždycky přitahovalo. Ještě ji mám zabalenou a šetřím si ji na klidné chvíle. Tenhle článek mě potěšil, jsem ráda, že jsem se nemýlila, a že za hodnotnou ji považují i znalci. Když jsem si ji kupovala, vlastně mi i hlavou bleskla myšlenka „Kdo ví, jestli ji Ada zná?“

 
Voldemortka
361 příspěvků 16.03.14 09:38

Proč mám pocit, že takové knížky v dnešní době chybí? Stačila by úplně jednoduchá, se základy typu: o chloupkách na noze, že musí pryč, další téma by byly ponožky v sandálech, používání deodorantů (ale předtím se umýt a ne jen nanášet další a další vrstvu), o neviditelných ramínkách od podprsenky, která neviditelná opravdu nejsou, atd, atd, atd. Do každé domácnosti povinně jedna taková knížka a hned to v ulicích bude vypadat jinak :)

Příspěvek upraven 16.03.14 v 10:21

 
GeeGee
21 příspěvků 16.03.14 10:06
ramínka

@Voldemortka
Ale ta ramínka průhledná jsou. Nepleťte si pojmy „průhledný“ a „neviditelný“ ;-)

Edit: tím ale nechci říct, že by se měly nosit

Příspěvek upraven 16.03.14 v 10:08

 
Voldemortka
361 příspěvků 16.03.14 10:21

Moje chyba, mozek mi ještě nezapnul :) Opravím to, děkuju za upozornění… I když, někdy i o té průhlednosti se dá pochybovat :) ;)

 
Verhro
630 příspěvků 16.03.14 13:03

Ty knihy dnes jsou, i v časopisech se myslím píše, jak se malovat, jak o sebe pečovat, spíš je dnes „moderní“ být šmudlou, která kašle na povrchní krásu…že to tak nějak patří k dobrému vychování a neznačí to povrchnost moc lidí nedokáže připustit.

 
Voldemortka
361 příspěvků 16.03.14 14:50

Jak se malovat, jak o sebe pečovat, ano. O tom se píše všude. Ale spíš mě zaráží, že lidi zapomínají základy. Pohybuju se ve zdravotnictví, a když vidím některé spodní prádlo, když se pacienti svlíknou, jak je zaprané, ušmudlané… Neumyté, neoholené nohy (u mladých lidí)a mohla bych pokračovat…

 
Verhro
630 příspěvků 16.03.14 16:48

Tak to asi občas zažíváte muka.

 
Karin
3401 příspěvků 16.03.14 22:29

@Voldemortka : Promiňte mi OT, ale co prosím znamená „pohybuju se ve zdravotnictví?“
Když jsem nedávno omdlela v obchoďáku a odvezla mě rychlá, tak jsem možná neměla úplně aktuálně oholený nohy a za dokonalost své oblíbené podprsenky vám taky nedám ruku do ohně, tak jestli děláte u záchranky nebo na CAIO v nemocnici Na Františku, tak se vám tímto dodatečně omlouvám.

Příspěvek upraven 16.03.14 v 22:31

 
Voldemortka
361 příspěvků 17.03.14 08:46

Dělám fyzioterapii, což znamená, že pacienti dopředu vědí, že se přede mnou budou svlékat ;) Dostatečně vysvětleno? Opravdu nečekám, že když někoho přiveze záchranka, skočí se předtím ještě domu převléct do svého nejlepšího oblečení :)

 
Karin
3401 příspěvků 17.03.14 11:14

@Voldemortka : jasně, tak to jo:)

 
barysna
1 příspěvek 22.04.14 12:50
Voldemotka

Promiňte, ale trošku nesouhlasím. Jsem už spíše starší žena. K lékaři se snažím vždy přijít upraveně, a i na ulici se snažím vycházet tak, aby v případě potřeby záchranky nebyl lékař otřesen. Nicméně vaše příspěvky o holení v souvislosti s nehygienou mě trošku překvapují. Asi bych k vám na fyzioterapii nechtěla. Představa, jak se na mne snad i štítíte sahat, jak mě zkoumavě obhlížíte a v duchu kritizujete, mě uvádí do deprese :).Já si i ve svém věku holím ruce i nohy, podpaží a některá jiná místa si kvůli alergickým reakcím holit nemohu. Překvapuje mne, že fyzioterapeut řeší problém estetiky a ne problém zdravotní. Ano, vysvětlujete, že to brání některým zákrokům. A jak to dělaly dříve rehabilitační sestry, když o holení nebylo ještě ani vidu ani slechu? Co třeba sestra Mojžíšová, když pracovala s ženami, které se snažily marně otěhotnět? Nedovedu si představit, že řešila jejich ochlupení na intimních místech. - I když taky už jsem se podivila, co může přijít k lékaři a litovala zdravotníky, že na páchnoucí špinavé tělo musí sahat. Někteří lidé mohou být na plánované prohlídce hodně nároční. Někteří mohou být nároční i v tramvaji či autobuse. Uznávám. Ale přesně z důvodů, které tu popisujete, bych nechtěla péči fyzioterapeuta. Nejsem manekýna. Jsem už stárnoucí, leckde ochablá. Nebyl by mi příjemný váš pohled a pak váš popis na fórech.

 
Voldemortka
361 příspěvků 23.04.14 18:24

Tak asi takhle. To, že jsem ve zdravotnictví, ještě neznamená, že nejsem člověk a především žena. A jako žena jsem i na fóru pro módu. To, že mě věci překvapují opravdu není nic neetického a lidem se věnuji přesně tak, jak bych měla. Žádná stížnost ze strany pacientů na mě nebyla a snad nebude. Neštítím se na ně šahat, nikoho tu nejmenuju, nikomu nenadávám, nikoho tady nijak intimně nepopisuju. Takže jako žena, která dělá ve zdravotnictví tady opravdu můžu zveřejňovat názor, že mi to nepřijde úplně vhodné. Když už tady zmiňujete L. Mojžíšovou, tak nevím, co přesně máte na mysli, jestli to vůbec má nějakou souvislost s holením, pokud nepočítám mobilizaci os sacrum per rectum. Žádná jiná souvislost tam není, dotýkala se pacientů stejně jako já. Jestli chcete péči fyzioterapeuta nebo ne, to už je Vaše věc. Já jsem tady předtím/původně narážela na extrémy jako špinavé spodní prádlo, atd…

Příspěvek upraven 23.04.14 v 18:24

 
hifi
45 příspěvků 17.03.14 08:40
Voldemortka :)

…plne s vami souhlasim, kolikrat je to hnus a pritom staci tak malo :)

Příspěvek upraven 17.03.14 v 08:42

 
midshipman
59 příspěvků 18.03.14 13:03

Já bych nesměšovala otázku holení tělesného ochlupení s hygienou. Myslím, že je už snad známo, že holení je otázkou osobního vkusu (a momentálního ideálu krásy)a nikoli ukázkou toho, jak jsme čistotní nebo jak o sebe dbáme.

 
Voldemortka
361 příspěvků 18.03.14 22:27

To nemyslíte vážně, že ne… Chcete mi říct, že ochlupení na některých částech těla, není, teď to slovně přeženu, „zdraví škodlivý?“ Myslíte si, že ta určitá místa jsou ráda, že se tam více potí, že se tam ta vlhkost v těch chloupkách drží, zapařuje se to tam, posléze smrdí… No pokud ano, užijte si to :)

 
Eju
16 příspěvků 19.03.14 11:10

Voldemortka: Mám zkušenost s obojím. Při pravidelné hygieně to vyjde nastejno. Chloupky navíc měly a mají svou funkci. Je to každého osobní věc, kde si co holí či neholí. V tílku bez ramínek bych se neoholená dobře necítila, nepřijde mi vhodné tyhle osobní „kousky těla“ vystavovat, ale lékaři by mělo být úplně jedno, jak si upravuji ochlupení, to je moje soukromá věc. Dokud přijdu čistá!

 
Voldemortka
361 příspěvků 19.03.14 21:32

Mělo být jedno? Proč by jim to mělo být jedno? Jsou to snad lidi, ne? Pacientům to samozřejmě říkat nemůžou a musejí to akceptovat (to je to slovo, ne, že by jim to mělo být jedno). Taky pacientům nic neříkám a píšu to zde, jako vlastní názor a možná pro ostatní jako připomínku/po­naučení/návrh/poh­led zdravotníka, na tom nic zlého není…

 
Eju
16 příspěvků 20.03.14 13:37

Ano i ne. Je rozhodně skvělé, že to pacientům nedáváte nijak najevo. Na druhou stranu mě mrzí, jak je v naší společnosti stále těžké vymanit se z vlivu reklamy, a věci individuálního estetického cítění jsou stále zaměňovány za hygienu. Obzvlášť mě to mrzí u lidí „osvícenějších“, tedy zdravotního personálu. Proto mám potřebu podobná vyjádření komentovat. Aby o tom lidé začali přemýšlet trochu nezávisleji a dopřáli těm okolo opravdovou svobodu volby vlastního životního stylu.

 
Voldemortka
361 příspěvků 20.03.14 17:26

Proč reklamy. Prostě je to můj vlastní názor/zkušenost, ono zrovna u fyzioterapie není snadné vám třeba manipulovat s lopatkou, když na ni musíte přes podpažní jamku, kde máte sto chloupků, které se vám pletou pod ruku. Nebo když potřebujete na podlopatkový sval, na který se opět a zase dostanete přes podpažní jamku, potřebujete ten sval cítit pod prsty a opět tam máte chloupky. Slečno, nevíte, o čem mluvíte, tak tady prosím neobhajujte lidská práva, když zrovna ve zdravotnictví s tímhle nemáte zkušenosti ;)A u třísel je to obdobné a u nohou jakbysmet ;)

 
vážný_zájem
113 příspěvků 21.03.14 08:47

To je něco úplně jiného, před operací vás taky v okolí řezu vyholí. To neznamená, že chloupky jsou zdraví škodlivé a nehygienické.

 
Eju
16 příspěvků 21.03.14 14:43

Je to tak. Pokud pacienta čeká podobný typ rehabilitace, tak by na to měl být předem upozorněn a požádán, aby se oholil. Vždyť je to to samé jako libovolného zákroku kdekoliv jinde na těle, kde je člověk chlupatý, nebo kde mu rostou vlasy. To je přeci úplně jiná věc. Možná že narážíme na docela odlišný problém, který už nemá s módou vůbec co dělat - informování pacientů v českém zdravotnictví.

 
cottonmouth
28 příspěvků 16.03.14 10:47

Ta cervena kabelka na poslednom obrazku je krasna, urcite by som sa za nu nehanbila ani v sucastnosti :)

 
blanick
39 příspěvků 17.03.14 08:42

Cottonmouth - měla jsem dvoje boty po pratetě a oboje jsem nosila, byly nesmírně elegantní a vydržely ještě po těch letech víc než nové.

 
Betynka02
379 příspěvků 16.03.14 12:36
DÍKY

ADO, díky moc za tip, určitě si knížku koupím a už se na ni těším. I když jsem v socialismu prožila pouhých 16 let, vzpomínám často na doby, kdy jsme byli jako republika zcela samostatní (a to ve veškeré produkci) a hrdí na to, že jsme Češi!!
 Bet

 
Atlacoya
2146 příspěvků 17.03.14 16:14

Já si asi sedím na vedení, ale co má socialismus společného s protektorátem?

 
Betynka02
379 příspěvků 18.03.14 07:10

Společného mají dost. Třeba jen to, že se „prohnaly“ naším územím.

Jinak hlavní mojí myšlenkou bylo to, že mě mrzí, že nám dnes v obchodech vnucují jen drahé HADRY (nepadnoucí, nekvalitní a nehezké oděvy; ale i obuv!).
A MRZÍ mě, že se ženám vytratila touha být elegantní!

 
Marlen D.
6 příspěvků 16.03.14 13:16

Souhlasím s článkem i komentáři, knížka je opravdu úžasná. Jen se pokaždé nepřestanu podivovat, kolik se najednou vyrojí,,milovnic dobové módy". Když já takové dámy hledám, nikde nenacházím :))

 
Alikea
31 příspěvků 16.03.14 15:30

Úžasné! Už vím, co si budu přát k narozeninám :)

 
Perrine
71 příspěvků 16.03.14 18:39

Přemýšlím, že bych si knihou udělala radost, moc se mi líbí, hlavně inspirující obrázky :)

 
Sapechova
40 příspěvků 16.03.14 20:21
Překlepy

Mně se to obsahově taky moc líbilo, co mě ale dost nepříjemně zaskočilo, byly překlepy, zvláště v německých názvech. Čekela bych, že si na to dá kolektiv kolem knihy pozor. Jinak mě nadchly hlavně lodičky z kůže šedého chameleona :-)

 
Adeena
1206 příspěvků 17.03.14 10:17

Knihu mám rozečtenou a jsem z ní nadšená, autorka odvedla opravdu dobrou práci.

 
lentilki
23 příspěvků 17.03.14 11:51

Našla jsem fotky z křestu

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 17.03.14 19:56

Obvykle si knihy půjčuju jenom z knihovny, ale tuhle si asi koupím ;)

 
vážný_zájem
113 příspěvků 18.03.14 09:20

Čtívé, plné dobových drbů. Trochu perverzně mě potěšila konfrontace módních fotografií s pár civilními snímky, z nichž je zřejmá ta propast mezi reklamou a reálným životem, nemenší než dnes.

 
Eju
16 příspěvků 18.03.14 09:40

Jeden víkendový den mi můj milý tuto knihu donesl z města společně se snídaní do postele…jen tak…měl chuť, dát mi dárek, a přišlo mu, že tahle kniha by nám neměla v knihovně chybět:) I takovýhle muži v Česku žijí:)

 
vážný_zájem
113 příspěvků 19.03.14 08:55

Připadá mi bizarní představa, že něco, co na těle přirozeně roste, může být zdraví škodlivé. Spoléhám, že matka Příroda není úplně blbá (samozřejmě chápu, že nás stvořila jako potící se, fyzicky velmi aktivní opice, které se odívají nejvýš fíkovými listy, takže holení usedlého, oblečeného organismu není nic proti ničemu. Ale neholení také.)

 
JarkaJ
285 příspěvků 19.03.14 10:04
Byla jsem první :-)

Těší mě, že jsem tip na knihu zde uvedla jako první, ale v sekci Z lásky módní knihomolce, kde nebyl už 2 roky pohyb :-), tak přidávám i sem:
Mám slabost pro módu První republiky, filmy pro pamětníky a retro vůbec, tak pro podobně založené přidávám tip: Móda v ulicích protektorátu – vyšla před Vánoci, výborně napsaná, pojednává nejen o módě, střizích, ale o módě a životním stylu v době protektorátu ve všech souvislostech – nutnost přešívání, přídělový systém, péče o děti, oblečení podle příležitostí. Doplněna bohatě obrázky a fotografiemi. Mám i další knihy o módě tohoto období (jedna též slovenská Móda na Slovensku v období PR), ale protože teď neznám přesné názvy a autory, tak příště. Spousta věcí – elegance a inspirace se dá převzít i do dnešní doby, zvlášť pokud to správně uchopí takové milovnice módy jako jsou v pekle. :-)

 
Karin
3401 příspěvků 20.03.14 03:23

O této knize pojednává výše uvedená recenze.

 
JarkaJ
285 příspěvků 19.03.14 10:16
První republika - obchod

K tématu retromilovnic: Víte, že existuje obchod s názvem První republika? Před pár lety byly v Praze 3, pak jeden zrušili, zbývá 1 na Starém městě a 1 v OC Letňany. Dodavatelem oblečení byla hlavně dánská značka NOA NOA, viz www.noanoa.dk, teď se sortiment obchodu podle mého velmi zhoršil a promísil s dalšími značkami, navíc lze oblečení s retro vizáží občas dostat i v různých řetězcích. Od NOA NOA jsem si před pár lety koupila zimní kabát - sametový starorůžový se stříbrnou výšivkou (velmi oblíbený, občas mi ho pochválí i cizí lidi nebo prodavačky, což potěší), zajímavě květované letní šaty a mačkaný retro kabátek se šůskem.

 
salonmody.cz
2 příspěvky 31.03.14 16:02

Tato kniha je velmi povedená, jak přiloženou dobovou fotodokumentací, tak čtivým textem, který obohatí o nové informace.
Zmíněný obchod Noa Noa má bohužel s módou první republiky pramálo společného, maximálně tak název.

 
Cérenka
36 příspěvků 01.04.14 14:42

Tak asi budu jediná, která si rýpne - knížka je na našem trhu jedna z mála, která se tématu věnuje a proto si myslím, že by měla být na úrovni. Drahý křídový papír a kvalitní reprodukce nejsou všechno. Kniha bohužel obsahuje dost nepřesností (třeba informace o tom, že prevostranný provoz máme díky Hitlerovi - přitom už byla ČSR zavázána mnohem dříve, že na pravostranný provoz přejde) a překlepů, což je škoda.
Několikrát se stalo, že popisovala šaty nebo šperk docela obsáhle, ale obrázek chyběl - taky škoda.
A co vidím jako největší slabinu je opakování informací - některé pasáže se v různých obměnách opakují na různých místech.
Jinak je kniha povedená, zhltla jsem ji na jeden zátah a je mi jasné, že inspirace, které z ní čiší, využiji hned při nejbližší příležitosti.

 
notrends
514 příspěvků 02.04.14 14:56

Ted se mi konečně dostala tato kniha do ruky. Proč dnes nemají ženy tolik možností pro parádu a jak vyjádřit styl? Kam se poděly ty umělé květiny, výšivky, kapesníčky a rukavičky, o kloboucích nemluvě. Proč jsme se spokojily s minimalismem, s prvoplánovým odhalováním zadků a prsou, kam se poděla ta ženská rafinovanost. Ach jo

 
notrends
514 příspěvků 02.04.14 15:02

Tedy ne, že by nebyly k dostání ale jaksi se to nenosí, že by to vadilo při běhu na tramvaj? jízdě autem a vůbec novému hektickému stylu života?

 
Verhro
630 příspěvků 25.04.14 13:24

@notrends Myslíte, že za protektorátu nejezdily elektriky? Pár lidí je určitě dobíhalo.

Kurz základů práce s kůží.

Kdybyste nevěděli, co se zítřejším dlouhým zimním večerem, přijďte... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Mladí + móda 1.

Jako titul dnešního článku o módě pro -náctileté (ano, konečně)... Celý článek

Čtení o módě 3.

Protože před pár dny vyšla kniha Móda, na které jsem pracovala,... Celý článek