Návrhář Fero Mikloško

03.06.15 | autor Ada

Dostala jsem od jedné čtenářky tip, abych se prý podívala na zoubek slovenskému návrháři Ferovi Mikloškovi. Nezdály se jí zvolené materiály, jejich zpracování a vůbec pojetí některých modelů. Dokonce mu napsala a návrhář odpověděl, že to tak má být. (Bez typického vztekání, na které jsme zvyklí u mnoha takynávrhářů, to už samo o něčem vypovídá.)

Podívala jsem se na Mikloškovu aktuální kolekci (léto 2015) a hned mi bylo jasné, kde došlo k mýlce. Mikloško totiž, jak sám uvádí, miluje hedvábný dyšes, a v kolekci je mnoho modelů z tohoto materiálu. Čtenářce se zdálo, že je ten satén nějaký pomuchlaný, ale v případě hedvábného dyšesu jde o vlastnost. Když se pořádně podíváte, ta "zmačkanost" je jiná, než jakou se vyznačuje třeba nevyžehlený nebo špatně zpracovaný běžný satén.

Miklosko Fashion Design, foto Jena Šimková, zdroj: http://www.mikloskofashiondesign.sk/kolekcie/leto-2015-lookbook/

Hedvábný dyšes má tendence chovat se trochu jako papír (podobné je to i u jiných hedvábných látek, třeba dupionu nebo taftu). Někomu se tato zvláštnost nelíbí a dává přednost hladce se vlnícím látkám (třeba saténům a jeho mnoha odrůdám), ale každopádně je to symbol luxusu. Dyšes je hustě tkaná, těžká a drahá látka tkaná z kvalitní hladké příze, která se obvykle používá na svatební šaty nebo večerní toalety.

Dyšesové svatební šaty z roku 1996 od návrhářky Catherine Raynerové, foto VA Museum London, zdroj: http://collections.vam.ac.uk/item/O83523/wedding-dress-rayner-catherine/

Jestli si pamatujete opulentní couture přehlídky Dioru v době, kdy tamní dílně ještě kraloval mistr Galliano, tak si pamatujete záplavu krásných hedvábných látek, včetně dyšesu:

Dior Spring 2009 Couture, zdroj: http://media.style.com/image/ts/slideshows/fashionshows/S2009CTR/CDIOR/RUNWAY/683/1024/00300fullscreen.jpg

Většina z nás hedvábný dyšes samozřejmě nepozná, protože jsme ho v životě neviděli. Z hedvábí známe spíš dupiony, které jsou levnější a lépe dostupné. Když už dyšes, například na svatební šaty, tak spíš syntetický, který ovšem ten hedvábný jen přibližně napodobuje.

Ve zpracování Mikloškových modelů také problém nevidím. Na modré sukni je uprostřed šev, který pak přechází v rozparek. Při šití dyšesu je potřeba dávat pozor na stahování a varhánkování ve švech jako u všech lesklých materiálů. Drobným stopám kolem švů a lemů se nevyhnete, "papírové" látky už jsou takové; na šatech na fotce je jich minimum.

Miklosko Fashion Design, foto Jena Šimková, zdroj: http://www.mikloskofashiondesign.sk/kolekcie/leto-2015-lookbook/

Otázka je, nakolik je dobrý nápad pořídit si na léto takové šaty, když se většina lidí bude divit, proč to máte takové pomačkané... ale nějak se začít musí. Nejlépe od celebrit, a časem se chytí nevěsty a blogerky a bude vyhráno. (Představte si trendy širokou sukni do pasu z dyšesu! Představte si ty oslnivé odlesky, které bude házet na slunci!)

Zbytek Mikloškovy letní kolekce je brokátový a krajkový, a i když bych měla nějaké výhrady k některým detailům, jsem zároveň potěšena tím, jak návrhář sleduje trendy.

Kdo sleduje fashion weeky (mimochodem, teď se zrovna představují resort kolekce - jestli se chcete podívat, ale nechcete se přehrabovat ve všem, výběr je opět u mě na Pinterestu), ví, že každý druhý návrhář si teď hraje s brokáty. Mikloško zvolil letní barevnost - oranžové, světle modré a růžové odstíny na bílém podkladu - a navrhl šaty, kalhoty a blejzry.

Šaty bych moc ráda viděla zblízka, zdá se mi totiž, že živůtek je v pase šikovně tvarovaný větším množstvím užších záševků, aby se příliš neporušil vzor.

Miklosko Fashion Design, foto Jena Šimková, zdroj: http://www.mikloskofashiondesign.sk/kolekcie/leto-2015-lookbook/

Transparetní vrstvy a krajky jsou další trend, který návrhář zařadil do kolekce. Líbí se mi výběr barev: pastelová modrá, růžová, fialová a purpurová a k tomu výraznější karmínová. Na sukni se mi líbí lesk fialkového dyšesu ztlumený jemnou krajkou ve stejném odstínu; u kanýru si nejsem jistá, jestli je pozitivně odvážný nebo jestli bych ho radši odpárala.

Miklosko Fashion Design, foto Jena Šimková, zdroj: http://www.mikloskofashiondesign.sk/kolekcie/leto-2015-lookbook/

To je asi můj jediný problém s Mikloškovou tvorbou: občas bych někde ubrala. Stejný problém mám ovšem třeba s Dolce & Gabbanou nebo Chanelem, zvlášť s jejich někdy šílenými přehlídkovými kombinacemi. Průsvitná halenka a krajková vrstva a nápadná brož? Moc. Kombinace vpravo? Moc. Beru třeba kalhoty, ale jinak doufám, že nikoho nenapadne obléknout si to všechno takhle přehlídkově dohromady, zvlášť ne nějakou postarší oranžovou paní, která se nápadným oblečením snaží předstírat mládí.

Miklosko Fashion Design, foto M Magazín, zdroj: http://www.mmagazin.sk/fero-miklosko-a-jeho-nova-kolekcia-jesenzima-2014/

Na večerním kabátku ve stylu 50. a 60. let, který doprovází stejnou érou inspirované šaty, jsou péřové nebo kožešinové manžety nezbytností, ale ze šatů vpravo bych je odstranila, samotná kombinace brokátu a krajky už mi přijde dramatická dost.

Miklosko Fashion Design, foto Jarka Črepová, zdroj: http://www.mikloskofashiondesign.sk/kolekcie/ples-2015-lookbook/

Pokud bude návrhář pokračovat v duchu letní kolekce, tak se velmi těším na další modely...

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
Jiná Realita
13791 příspěvků 03.06.15 17:24

Nakonec jsou na tom všem nejhezčí bílé šaty od galliana…

 
rozmazlená
33 příspěvků 04.06.15 10:09

Ty jsou naprosto skvostné!

 
xyz
1623 příspěvků 03.06.15 17:35

Mě irituje, jak modelce vylézá z bot palec. Úplně mě bolí, jak si ho odrbne o dlažbu :-(
Musím dát za pravdu čtenářce, co poslala tip - taky mi to přijde zmačkané. Každopádně děkuji za rozšíření obzorů, že existuje něco, u čeho to tak má být.

 
Karin
3401 příspěvků 04.06.15 11:49

Hm, taky jsem křupan. Kdybych to na někom viděla, říkala bych si, že je pomuchlaný. A ani teď, když vím, že to tak má být, si nejsem jistá, jestli by se mi to líbilo. Ale třeba je to v reálu hezčí než na fotkách :-)
Každopádně Adela je krásná.

 
ATEH
45 příspěvků 04.06.15 20:48

Věřte tomu, že pokud byste měla dostatek příležitostí oblékat hedvábí ať už ve formě zmiňovaného dyšesu, krepdešínů nebo ležérních buretů, mírnou pomuchlanost byste mu odpustila. Ten pocit na těle je úžasný. Hedvábí umí hýčkat. A velice mě těší, že jsem jím dokázala „infikovat“ spoustu svých zákaznic :-)

 
atrix
483 příspěvků 13.06.15 04:20

Řekla bych, že ze stejného materiálu měla svatební šaty princezna Diana kdysi… A tam by se rozhodně nemohlo říct, že jí tu róbu neměl kdo vyžehlit nebo že by byl na ty šaty použitý nekvalitní materiál. Prostě hedvábný dyšes tohle dělá - však se stačí podívat: 

 
atrix
483 příspěvků 13.06.15 04:21

Bohužel - takhle ty šaty nejsou vidět celé, ale když si dáte zobrazit obrázek, tak je uvidíte komplet.

 
Betynka02
379 příspěvků 2 inzeráty 04.06.15 12:14

@xyz
Přesně. Boty… Já vůbec nemám ráda, když je špička hodně otevřená a jsou vidět (zde dokonce všechny) prsty. Ale holt někdo má rád vdolky, jiný zase vdolky! :-)

Tvorba pěkná, materiál zajímavý (též jsem se sním nikdy „nepotkala“). Ale u mě to vyhrály brokátové šatky nad kolena! Ty Adelce přistanú najlepšie! :-D

 
Robena
1257 příspěvků 03.06.15 17:39

Rada bych si na ten dyses sahla…Ani nevim, zda jsem ho vubec kdy mela v rukou.

 
Linie
1700 příspěvků 03.06.15 18:00

@Robena Je to nádherný materiál, krásně se z něj šije. Bohužel, stojí /co jsem viděla/ od 1200 - kolem 4000, podle výrobce a dodavatele. Levnější druhy se kombinují s bavlnou. Zájemcům ho mohu v Praze ukázat, mám anglický, luxusní.
Vidět ho můžete na svatebních šatech téměř všech princezen v poslední době. Hedvábný dyšes se nese jinak, než umělý a opravdu se nedá zcela do hladka vyžehlit.

 
Robena
1257 příspěvků 03.06.15 23:23

Dekuji, tak to jsem ho asi ani nevidela :-) natoz abych po nem chmatala…

 
Hořáč
1491 příspěvků 03.06.15 18:14

Já si vzpomněla na legendární svatební šaty Diany. Ty byly kritizovány za pomačkanost. Že by stejný materiál?
Mimo téma Galliano neměl nikdy od Diora odejít.

 
Suess
2 příspěvky 04.06.15 14:07

Nemyslim si ze odisiel dobrovolne, skor bol vyhodeny po tom co vyviedol

 
Hořáč
1491 příspěvků 05.06.15 12:22

Tak byl odejit, chcete-li to přesně. A myslím, že to byla chyba. Naše společnost na tu rádoby korektnost jednou pojde. Erwin Schrödinger byl zase vobšourník a jeho pohybová rovnice kantové teorie se stejně učí dodnes. To je toho…

 
Suess
2 příspěvky 05.06.15 20:29

Ved ja s tym tiez nesuhlasim, a je to skoda. Ale tak chapem ze by inak prisli o vela zakaznikov… aj ked mozno by mnohych ziskali

 
Linie
1700 příspěvků 03.06.15 18:31

@Hořáč Diana měla šaty ze šantungu. Je to lehčí hedvábí než dyšes, charakteristické zesílenými nitěmi, nopky. Při pohybu šustí, skládá se do ostřejších záhybů, šaty z něj připadají jako z papíru.

 
Lalita  03.06.15 19:05

@xyz Modelka je, myslím, Adéla Banášová, slovenská moderátorka.

 
xyz
1623 příspěvků 03.06.15 20:09

@Lalita Já vím. Ale proto snad nemusí mít nepadnoucí boty, ne?

 
flegma
124 příspěvků 03.06.15 19:11

Najviac ma oslovili posledne dlhe saty na figurine, ale bez toho kabatika

 
Lalita  03.06.15 19:14

@Hořáč: „Mimo téma Galliano neměl nikdy od Diora odejít.“
Souhlasím, je to věčná škoda, že se ho zbavili, nemyslím, že Raf Simons ho dokázal plnohodnotně nahradit…

 
lucindaSK
884 příspěvků 03.06.15 21:46

Nech milá čitateľka najprv trochu gúgli. Fero Mikloško už niečo dokázal a nie je to niekto, do koho sa dá obuť tak ľahko ako do samozvanej návrhárky z Chocně.

 
Nitunah
15 příspěvků 24.06.15 20:58
kritika

To, ze nieco dokazal, neznamena, ze ho ktokolvek nemoze kritizovat. nam na skole bolo dokonca odporucane, aby sme sa na tie najvacsie kapacity nedivali ako na bohov, ale poriadne prefackali ich teorie. to totiz znamena posun vpred.

 
lucindaSK
884 příspěvků 26.06.15 21:59

Je rozdiel kritika a kritika. Iste, aj FM sa kritizovať dá, ale „udať“ ho sem, kde sa prepierajú „návrhárky“ šijúce zo všelijakých protivných materiálov - to može urobiť akurát tak jedna z nich. Alebo niekto, kto nerozozná hodváb od polyesteru ani keby to mal na nich napísané, že ano.

 
Nitunah
15 příspěvků 28.06.15 13:30

Ja to tak cierne nevidim. vies ako to napisala? ja som z toho co o tom napisala ada vobec nemala pocit nejakej zakernosti zo strany tej „udavacky“. jednoducho adu ta kolekcia zaujala, tak o tom napisala. nechapem taketo cierne videnie sveta typu, za vsetkym hladaj podlost.

 
lucindaSK
884 příspěvků 29.06.15 12:09

„Dostala jsem od jedné čtenářky tip, abych se prý podívala na zoubek slovenskému návrháři Ferovi Mikloškovi. Nezdály se jí zvolené materiály, jejich zpracování a vůbec pojetí některých modelů. Dokonce mu napsala a návrhář odpověděl, že to tak má být.“

Ano, bolo to čisto dobrosrdečné - ako tu na pekle všetko :)

 
Nitunah
15 příspěvků 30.06.15 12:38

Tebe sa toto zda stiplave? tak ok. ja na tom nic zakerne nevidim. na peklo slabe ako caj. to sa jej nemoze nieco nezdat? ako podla teba vyzera slusna komunikacia o rozdielnych nazoroch? podla mna prave takto.

 
lucindaSK
884 příspěvků 30.06.15 14:48

Ok, ok, zrejme ste ten podnet dali vy, mne je to jedno, hlavne ma nebaví táto nekonečná diskusia o zákernosti a nezákernosti. Ja už končím. Nuda.

 
Nitunah
15 příspěvků 01.07.15 12:44

Briskny um. tlieskam.

 
Njála
14 příspěvků 03.06.15 22:19

Podle mě je u toho hedvábného dyšesu na prvním a modrobílém modelu problém spíš ve zvoleném střihu - k tomuto materiálu se viditelně nehodí střih, který má ostré linie. Na dalších dvou fotkách (Raynerová a Dior) s látkou koresponduje jakoby měkká, splývavá silueta. U těch Mikloškových modelů to opravdu vypadá tak nějak amatérsky, hlavně ten spodní lem u prvních šatů. Mimochodem asi nebude náhoda, že má modelka na první fotce ruce překřížené před břichem…
Ale ty oranžovobílé brokátové šaty jsou opravdu pěkné.

Příspěvek upraven 03.06.15 v 22:21

 
smycka
42 příspěvků 06.06.15 20:54

Naprosty souhlas, sama bych to nerekla lepe. Snad jen dodam, ze minimalisticky strih a geometricky vzor na modrobilych satech s tim opulentnim materialem mi proste nesedi. V nekterych pripadech je kontrast zajimavy, v tomhle, jak pisete, pusobi spis amatersky. Ale ty brokatove saticky? To je podobny pripad kontrastu a vysledek je podle meho SKVELY!

 
AnaKarenina
450 příspěvků 07.06.15 14:14

Naprosto souhlasím s oběma. Prostě některé materiály nesnesou minimalistický střih a hedvábný dyšes bude jeden z nich. Pan návrhář sice ví, že takto to má vypadat, ale docela by mě zajímalo jestli se mu to tak taky líbí. Já třeba amatérsky pletu (koníček nic víc) ale taky mě baví zkoušet nové věci jak z hlediska vzoru, tak materiálu, ale někdy to prostě nevyjde. Někdy prostě očekávání je nějaké, ale výsledek pokulhává. V okamžiku kdy se mi výsledek zdá jak jste pěkně vyjádřili amatérský, tak já osobně pářu :-). A to se jedná jen pro modely pro mnou rodinu :-).

 
Jillian
30 příspěvků 04.06.15 00:42

Na pomačkané věci bývám dost háklivá, tak jsem se ráda poučila o tom, že někdy to tak má být. O dyšesu jsem dodneška netušila, že existuje, tak jsem si aspoň rozšířila obzory. Díky za zajímavý článek!

 
Dixie Sunday
417 příspěvků 04.06.15 08:08

Dovolím si nesúhlasiť s Adou v prípade posledných dvoch dvojíc obrázkov - prvá dvojica má jednu kombináciu studených farieb, jednu teplých, ten kožuch je asi skôr záhul na mólo, ale pozerá sa mi naňho dobre. A v tej druhej dvojici sú práve tie kožušinové aplikácie na rukávoch druhých šiat to, čo im dodáva extra šmrnc a odlišuje ich od podobného modelu, ktorý by spracovala nejaká značka rýchlej konfekcie. U mňa by to boli práve tie rukávy ktoré by ma presvedčili si tie autorské šaty kúpiť.

 
Kathee
109 příspěvků 05.06.15 23:05

Také mi nevadí ty rukávy, má to šmrnc. Já bych tam nemusela tu krajku na sukni, ale jinak jsou celkově krásné

 
Franche
358 příspěvků 04.06.15 08:37

Ty poslední dva modely jsou nejlepší!! zcela jiné a přitom moc hezky vymyšlené

 
Denyna
4101 příspěvků 04.06.15 08:37

Šaty z dyšesu od Mikloška se mi nelíbí (z ostatních bych si vybrala, třeba ty první brokátové), ale miluju jeho doplňky. Mám od něj několikery úžasné náušnice.

 
moi-bebe
219 příspěvků 04.06.15 08:48

Ty brokátové oranžové a tmavě modré dlouhé šaty nutně potřebuju. A taky ty fialové kalhoty u leopardího kabátku. Nebo když už, tak jenom ty oranžové šaty. Jsou boží.
Edit: na jeho stránkách jsou ještě jedny šaty z oranžového brokátu, takové minimalistické s 3/4 rukávem. A ty tedy taky stojí za to!

Příspěvek upraven 04.06.15 v 08:51

 
Alterations
533 příspěvků 04.06.15 11:38

Bleděmodrá halenka nemá knoflík přesně v úrovni prsního vrcholu, nebo je malá a zapínání se rozvírá. Jinak se mi všechno líbí. Je odvážný.

 
stricc  04.06.15 13:20

Mně se to až na ty první modrobílé šaty líbí všechno

 
Timbo
105 příspěvků 04.06.15 14:47

Mala som tú česť vidieť Ferovu kolekciu a hoci nie som žiaden odborník či expert v odbore krajčírstvo, môžem potvrdiť, že spracovanie modelov je naozaj veľmi precízne a kvalitné! Žiadna trčiaca nitka ani nič podobné. :)

 
Oveeec
1364 příspěvků 04.06.15 18:12

Už žádný inspirační články, pěkně prosím! U minulýho jsem dostala silnou potřebu koupit si boty na podpatku, u tohohle jsem propadla pocitu, že chci něco z dyšesu. Co bude další? Hodinky s vodotryskem? :)

 
sharusha
7 příspěvků 04.06.15 19:36
ANO

Tak teda tato tvorba se mi libi moc… ty bilo-modre saty bych brala rozhodne hned, delka sukne je super, ty s oranzovym vzorem take nejsou spatne, ale na me moc kratke. Ale myslim, ze se tento material hodi hlavne na stihle zeny, prijde mi, ze velmi pridava na objemu postavy.

 
AndreykaJ
94 příspěvků 05.06.15 20:31
úžasná kolekcia

Brala by som všetko a najviac toto:

 
LCH  06.06.15 14:25

FM

 
marmota-b
529 příspěvků 06.06.15 17:48

Celkově dost pěkné… Občas opravdu přehlídkově moc najednou, a ty dyšesové šaty se mi taky tvarově zrovna tak úplně nezdají, i když to může být zafixovaným příkladem dokonalého použití z níže uvedeného odkazu. :D Rozhodně je ale tohle o mnoho tříd lepší než obvyklé zjevy zde propírané. :-) To oranžové šaty jsou krásné; taky se mi zdá, že mají dole několik záševků, což je dobrá inspirace…
Dyšes znám od Dreamstress; ta z něj často šije historické šaty, a teda na ty je to naprostá paráda. http://thedreamstress.com/…tly-pressed/
Naživo jsem to asi nikdy neviděla: najít v obchodech hedvábí mnoha druhů se moc nepoštěstí a ze Sartoru si ho zrovna nevybavuju, i když ho tam nepochybně někde měli.

 
katango
1356 příspěvků 07.06.15 12:13

V Sartoru by hedvábí duchesse (originální název) mít měli.

 
marmota-b
529 příspěvků 07.06.15 22:19

Měli by, mají ho na internetu - já jenom komentovala, že jsem si ho tam nějak zvlášť nevšimla, když jsem tam byla, protože těch věcí, na které koukat a které zkoumat, bylo mnoho…

 
Shulamitka
116 příspěvků 09.06.15 14:39

Prosím, pamatujete se někdo? Neměla z tohoto materiálu svatební šaty lady Diana?

 
AndreykaJ
94 příspěvků 09.06.15 21:14
šaty LD

@Shulamitka myslím si že áno

 
zuzka1585
8 příspěvků 10.06.15 13:28

Mne se ten hedvabny dyses mirne pomackany zda, resp. Mohli by ho mnohem lepe vyzehlit. To, ze se sklada jako papir, je normalni, ale povrch ma byt hladky, ne krepovaty, jako je tomu napriklad u tech svetle modrych satu.

 
Ji.Black
7 příspěvků 16.06.15 14:17

Dánská princezna Mary - hádám, že ty šaty jsou také z hedvábí a vypadají nádherně…

 
Adenqa
1 příspěvek 21.08.15 23:07

Takze, Fero Miklosko nafoteny na Adele Banasovej je super, ale! mame s nim osobnu skusenost, kedy mojej sestre tak odflakol svadobne saty, ze by Ada zaplakala, na prvej skuske na nej spendlil kombine bez akychkolvek zasevkov a vysledkom bolo (asi nemal dost casu) nejake cudo o tri cisla vacsie a zmajstrovane z sifonu, duschesu a spanielskej krajky, lebo, cim viac tym lepsie… ano nepochybne ma talent a je sikovny ked sa mu chce, ale nie je to ziadna poctiva prava s individualnym pristupom, bohuzial! takze ak by ste mali nutkanie si od neho nechat nieco usit a nie ste Adela a pod. tak vrelo nedoporucujem…aha a na stretnutie kvoli usiliu siat pre druzicky vobec nedorazil a napisal, z e dufa snad, ze sa stretneme ked bude na to vhodna chvila.

Příběh Thomase Burberry dojímá ve 3 minutách

Módní dům Burberry se letos rozhodl udělat velkolepou vánoční... Celý článek

Poslední článek:
Falešná těhule na nákupech v konfekci

Těžko se mluví o něčem, co si člověk ještě nezažil. Nechci se bát... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Jiřininy princezny

Na charitativní přehlídce nadace Rakovina věc veřejná proběhla... Celý článek

Kde je dno českého návrhářství? (1.)

V Českých Budějovicích. Ani nevím, jestli mám pořád psát o českých... Celý článek