Nechcete šít? Naučte se plést!

31.10.14 | autor Ada

Jestli se mi vás dosud všemi články o šití nepodařilo uvrtat do tohoto koníčku, doufám, že se mi to povede dnes s pletením. Je koneckonců jednodušší a méně náročné na prostor i technické vybavení, ale i tak představuje možnost, jak si vyrobit spoustu oblečení i doplňků.

Nejsem vůbec expert na pletení, naopak, počítám se mezi začátečnice. V článku nenajdete žádné podrobné postupy, technické rady a pokročilé fičury, ale postřehy a tipy člověka, který se ještě loni pletacích jehlic bál.

Cesta k pletení vede podobnou krajinou jako cesta k šití: krajinou žmolkatých svetrů, vrzavého levného akrylu a kousavých směsovek, trendů, které nesluší a kreativních přání, jež obchody nedokážou splnit. Pleteného zboží je sice všude spousta, ale kdy jste naposledy sehnali přesně takový svetr, jaký jste si vysnili? Aby byl akorát dlouhý, přiléhavý, neměl moc krátké rukávy a ještě byl v barvě podle vašeho gusta... že vám takový naposledy kdysi dávno upletla babička a jinak kupujete kompromisy? Samozřejmě.

Výhody pletení

1) Můžete si uplést, co se vám zachce. Čepici, svetr, šaty, cokoli.

2) Můžete si zvolit jakýkoli materiál. Nabídka přízí, zvlášť zahrnete-li i zahraniční obchody, je opravdu pestrá, můžete si koupit vlnu, merino, alpaku, kašmír, mohér, bavlnu, bambus, hedvábí i směsovky všeho druhu. Ať si vymyslíte cokoli, někde se to určitě prodává.

3) Můžete vybírat z tisíců hotových návodů na internetu, v časopisech a knihách, nebo si vymyslet svoje návrhy. Návody i pletací literatura jsou snadno dostupné.

4) Základy pletení se naučíte za odpoledne a brzo si budete umět uplést nějakou první drobnost, třeba šálu nebo baret.

5) Když se věc nepovede, jednoduše ji rozpářete a přízi znovu použijete. Stejně - upáráním a upletením znovu - se řeší chyby.

6) Plést se dá všude, třeba ve vlaku nebo v parku, a potřeby i materiál se vejdou do kabelky. Nudná cesta vlakem s jehlicemi v ruce utíká dvakrát rychleji.

Jak začít

Návod pro začátečníka zní přímo zenově: kup si jehlice a přízi a začni plést. Nic víc nepotřebuješ. Ale je to pravda: pro začátek si v galanterii kupte pletací jehlice č. 4 a klubko obyčejné hladké příze (třeba Lada Luxus, Comfort nebo Norwegia z produkce českého Vlnapu), najděte si návod pro začátečníky a začněte prostě vyrábět pruh pleteniny. Naučte se nahodit první řadu a plést hladce a obrace a potom pleťte, dokud výsledek nezačne vypadat k světu.

Pletací jehlice se číslují podle průměru, tj. č. 4 má průměr 4 mm. Americké číslování je jiné, dávejte si na to pozor u návodů z internetu. Anglicky psané návody ale často uvádějí u doporučených jehlic americké i evropské číslo.

Pletací jehlice a pár dalších pomůcek: kruhové jehlice, zahnuté jehlice na copánkové pletení, velké zavírací špendlíky na odložení ok, měřítko na pleteninu, oboustranné ponožkové jehlice a barevná plastová značítka.

Příze se podle síly dělí do několika skupin. Časem se naučíte odhadovat, k jaké přízi se hodí jaká jehlice, pro začátek se řiďte údaji uváděnými na pásce na klubku. Tahle ukázka je vzorná: je zde uvedeno složení (100% akryl), váha klubka (100 gramů) a přibližná délka návinu (240 m). V návodech na pletení bývá napsáno, kolik gramů nebo metrů je na výrobek potřeba, podle toho si pak koupíte příslušný počet klubíček.

Páska dále obsahuje ještě prací symboly, doporučenou velikost háčku (při háčkování) a pletacích jehlic - zde 4-4,5 mm -, přibližnou spotřebu na svetr (cca 5 klubek) a přibližný počet ok a řad ve čtverci 10x10 cm (19 ok, 24 řad).

Ne všechna klubka jsou takhle hezky označená, ale váha a aspoň velikost jehlic je uvedená skoro všude.

Učební materiál najdete na internetu nebo v knihkupectví. Nejlepší je nechat si začátek od někoho vysvětlit a názorně ukázat, ale já jsem se učila jen z knížky a šlo to taky. Konkrétně je to knížka První pletení autorek Luise Robertsové a Kate Haxellové (přel. Jana Novotná, vyšlo v roce 2007 v nakladatelství Ikar). Je pěkně uspořádaná, přehledná a ilustrace není potřeba dlouze luštit.

Při vyhledávání videí a návodů na internetu je velmi užitečné ovládat angličtinu, nebo se aspoň naučit anglické pletací zkratky (slovníček je např. zde). Bez angličtiny se ochudíte o spoustu úžasných návodů. Videa na Youtube jsou naštěstí názorná, i když jim nebudete rozumět. Pěkná jsou výuková videa od DROPS, na tomto webu je najdete seřazená a popsaná v češtině.

Jestli se chystáte hledat návody sami, měli byste vědět, že existují dva způsoby pletení: anglický (english) a kontinentální (continental). U nás se používá kontinentální, při kterém je příze namotaná na ukazováčku levé ruky a pravá ruka ji nabírá na jehlici. Při anglickém způsobu se příze drží v pravé ruce a obtáčí se kolem jehlice. Jako začátečnici mi druhý způsob přišel jednodušší, ale naučila jsem se kontinentální, abych se případně lépe domluvila se staršími pletařkami. Přijde mi také o něco rychlejší, protože ruce se méně pohybují.

Oba způsoby jsou zpočátku těžké. Jak se budete soustředit na to, abyste udělali pěkné očko, sjede vám pracovní příze z ukazováčku, který zapomenete hlídat. Při pokusu udržet správné napětí dostanete křeč do malíčku. Oka nepůjdou nabrat na jehlici, protože budou moc těsná. Schovala jsem si jeden ze svých prvních cvičných kousků patřičně nasáklých potem a krví:

Ukazuje ovšem všechny styly, které byste se měli do začátků naučit. Vlevo je kus pletený z obou stran hladce. Oko upletené hladce je z druhé strany obrace, to znamená, že na úpletu se potom střídají hladce a obrace řádky. Následuje kousek lícového žerzeje; ten se plete z jedné strany hladce a z druhé logicky obrace, aby na líci byla stále jen hladká oka. Další proužek je pro změnu rubový žerzej, tj. opak lícového žerzeje. Pak je zase kousek hladkého a potom žebrové pletení, nejdřív dvojitá žebra, potom jednoduchá. Žebrový úplet skvěle pruží a používá se na tvarování a na manžety.

S těmito základy zvládnete čepici, šálu, rukavice i svetr. Já jsem si jako první upletla úplně obyčejný černý baret (berte to jako tip: v tmavé vlně nejsou tolik vidět chyby). Má okraj ze žebrového úpletu, zbytek je lícový žerzej.

Baret je pletený na kruhových jehlicích. To je skvělý vynález, protože na nich nemusíte plést na střídačku hladce a obrace a výrobek je bezešvý - pletete vlastně do spirály pořád dokola. Můžete si tak jednoduše uplést nákrčník, dutou šálu nebo jednoduchou rovnou sukni, ale pletou se tak i svetry.

Kde shánět návody

O pletení vychází spousta knih a časopisů a návodů je také plný internet. Pletací časopisy doporučuji před koupí pořádně prolistovat, spousta jich bohužel obsahuje pekelné modely prazvláštních střihů a barev, někdy výhradně, někdy namíchané s pěknými věcmi. Tady jsou ukázky z časopisů Sabrina, Rebecca a Filati Home:

magazín Sabrina 26/2012

magazín Rebecca 48/2012

magazín Filati Home 46/2012

Když zadáte do vyhledávače "návody pletení", najdete jich také hodně. Za všechny jmenujme třeba databázi DROPS Design se stovkami návodů přeloženými do češtiny.

Zvládáte-li angličtinu, určitě se zaregistrujte na webu Ravelry. Je tu obrovská databáze návodů a přízí, ve které se dá podrobně vyhledávat, a početná komunita pletařů a pletařek. Výhodou je propojení databází, takže u každého návodu vidíte, kolik lidí podle něj plete nebo pletlo, a můžete si prohlédnout jejich fotky hotových výrobků z různých přízí. Část návodů na Ravelry je zdarma, část ke koupi, většinou za ceny od 60 do 200 korun.

Kde kupovat příze

Koupit dobrou přízi už není takový problém jako dřív, kdy byl všude samý akryl. Kamenné obchody ve větších městech mívají slušný výběr a existuje také spousta českých i zahraničních e-shopů.

Skoro všude mají nabídku české značky Vlnap. Ta vyrábí hlavně akrylové příze, ale také přírodní a směsové. Hodně se u nás vyskytují také značky Schoeller-Stahl a Austermann (katalog s barevnicemi je na webu Pleteni.eu), které nabízejí mimo jiné krásné příze z alpaky, hedvábí a merina. Pěkné příze jsou od značky Pingouin. Jestli na ně někde narazíte, sáhněte si na některé akrylové klubko, uvidíte, že není akryl jako akryl. Dobrá je také Vlnika, Elian, příze z Niťárny, Red Heart či luxusní Drops. Pro začátek si určitě vystačíte se základní nabídkou, dražší příze si nechte na později, až si budete jistí, že výrobek nezkazíte.

Pokročilé techniky

Až to budete mít "v ruce", asi začnete toužit po něčem náročnějším. Velmi vděčné je copánkové pletení, které není technicky tak náročné, jak se zdá, jen vyžaduje větší soustředění, takže žádné pletení napůl poslepu u napínavého seriálu. Mimochodem, tyto vzory není dobré kombinovat s efektními přízemi (např. melírovanými), nejlépe vyniknou v jednobarevném provedení. Copánky na duhové přízi jsou zbytečně přeplácané.

Zdroj: http://www.ravelry.com/patterns/library/i-heart-aran a http://www.ravelry.com/patterns/library/12-asymmetric-pullover

Krásná je také pletená krajka, pokud je z jemné příze a ne po vzoru některých flerových výtečnic z tlusté, aby to rychle přibývalo.

Zdroj: http://www.ravelry.com/patterns/library/garden-shawl-2 a http://www.ravelry.com/patterns/library/leaf-shawl

Třeba se časem dopracujete k nadýchaným orenburským šátkům:

Zdroj: http://willknitmindfully.blogspot.cz/2012/03/back-from-my-orenburg-knitting-class.html

A pak je tu samozřejmě náročné vzorované - norské pletení. Nenechte se zastrašit vzpomínkami na sněhové vločky z Praktické ženy, touto metodou se dají vykouzlit krásné věci.

Zdroj: http://www.ravelry.com/patterns/library/autumn-color-fair-isle

Otázky do diskuze jsou jasné - pletete nebo se to chystáte naučit? Je dnes zbytečné umět plést, nebo je to dovednost, která se vyplatí?

 

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
Bugatti
4052 příspěvků 31.10.14 17:44

Pletu, uklidňuje mne to. Navíc mám ráda originální doplňky, které se nedají nikde koupit.
Pro úplného začátečníka bych nedoporučovala baret, neboť na hlavě jsou nejvíc vidět nedostatky a má-li pěkně vypadat, pletení na čtyřech jehlicích se nevyhnete, a to už je vyšší dívčí. Začala bych rozhodně šálou, nejlépe dětskou, ať je brzy hotovo.

 
lenee
9 příspěvků 31.10.14 18:06

Přesně tak, šála je naprosto vděčná, rychle přibývá a navíc to může být i pěkný vánoční dárek pod stromek :) Od kamarádky jsem dostala takhle jednu nádhernou, neskutečně příjemnou spolu s čepicí. Čepici tedy nosím jen krutých mrazech, ale šálu vytahuji každou zimu :)

 
Substantia nigra
144 příspěvků 31.10.14 17:59

Hm, trefa do cerneho, po ovladnuti hackovani vloni jsem se na letosni zimu vyzbrojila jehlicemi a trenuji zatim naproste zacatky pleteni. Ale je to super, clovek ma k vlastnim vyrobkum jiny vztah, kdyz nudi lze je predelat na jiny vzhled, pripadne jinou velikost(letos jsem detem dohackovavala dalsi rady k lonskym cepicim, chystam se nejstarsi dceri prodlouzit pleteny svetr od moji mamky). Moje deti me vyrobky zatim miluji, s oblibou si urcuji vzhled behem vyroby a potom opravdu danou vec rady nosi, navic nejstarsi dcera uz sama zacina aspon s hackem… za me jsou obecne rucni prace dovednosti, ktera se velmi vyplati. V dobe, kdy se malokdo z. nas zivi tim, ze by opravdu neco hmotneho vytvarel, muzou konicky typu pleteni apod prinest hodne uspokojeni.

 
lenee
9 příspěvků 31.10.14 18:10

Ten asymetrický svetr je úžasný! Bohužel u toho bych strávila mládi…Škoda že tohle není v obchodech, po zadání „asymetrický svetr“ do googlu mi vybehlo spoustu cípatých příšrností, které jsou teď všude…

 
linda21
68 příspěvků 06.11.14 18:04

…taky se mi líbí, z webu mě zaujal tady tento: https://annakastle.com/…ater-size-s/

 
volfish
906 příspěvků 31.10.14 18:11

Zrovna tenhle týden jsem okukovala návody na DROPS a uvažovala, že asi nutně potřebuju nějaký svetr z merina nebo alpaky. :-)

 
Mirt
422 příspěvků 31.10.14 18:16

Achjo, tak teď toužím po vlastnoručně vyrobené šále :D. Budu se muset zastavit za babičkou a vydyndat si nějaké to školení.

 
pozdni_ctyricitka
135 příspěvků 31.10.14 18:19

Maminka i babička mi v dětství pletly. Ale s jedinou výjimkou (zářivě žlutá vesta) se mi to nikdy moc nelíbilo. Babička vždy využívala zbytky, takže vše bylo strakaté. Navíc pletené věci měly oka nestejné velikosti a to mi vždy trochu vadilo. vypadalo to tak jinak, amatérsky. Dnes to samozřejmě vidím jinak (hezké vzpomínky hřejí stejně jako babiččín a maminčin svetr) a kdyby mi dnes někdo něco upletl nosila bych to hrdě a s láskou.

 
MaláČarodějnice
706 příspěvků 31.10.14 18:45

Miluju pletení a háčkování!! Šmodrchám asi od 10 let, kdy se na mě při jednom pobytu v nemocnici sestřičky chodily dívat jako na přírodní úkaz, jak si holka háčkuje hadříky na panenky. Obvykle mám rozdělaných několik věcí, přebíhám od jedné ke druhé a hrozně mě to uklidňuje, je to taková psychoterapie. Někdy je těžké trefit správnou kombinaci vzor-materiál-tvar, ale takové čepky, ponča nebo velké krajkové šátky nebo šály se podaří vždycky. Mám ráda i povlaky na polštářky ze zbytků a dobrý pocit z něčeho hezkého, vlastnoručně vyrobeného v obchodě nekoupíte :-)
Akorát dámy pozor - v kombinaci s kancelářskou prací je to spolehlivý ničitel krční páteře, zrovna tu ležím jako na prkně a čekám až mi zaberou léky od bolesti a zjišťuju že mám docela absťák :-(
Ado, skvělý článek!!

 
Caithlin
7 příspěvků 31.10.14 18:46

Pletu, je to uklidňující jak píše Bugatti, ale ač jsem se to naučila už asi v 6 letech tak jsem se zatím dokopala akorát k mnoha šálám a jedné dětské dece ze čtverců. Letos se konečně chystám pokořit svetr.

 
Hořáč
1500 příspěvků 31.10.14 18:48

Umím plést kde co - copy, krajkové vzory, má to jeden podstatný háček - neumím rovnoměrně utahovat očka, takže to vypadá vždycky hnusně. Nikdy jsem na to nevyzrála. Sice se to postupně trochu zlepšilo, ale nikdy to nebyla hitparáda, že bych to pak chtěla nosit.

 
oldwomen
11 příspěvků 01.11.14 08:52
Cvičení dělá mistra :-)

Nestejnoměrně utažená očka jsou běžným problémem věčných začátečnic. Nikdo Vás nenaučí, jak „se to dělá“, aby byla očka stejná. Je to dovednost z kategorie „léta praxe, odříkání“. Doporučuji zahltit holčičky v rodině oblečky na panenky, naplést si z bavlny (tři až pět vláken Sněhurky je nejlevnější a nejdostupnější) podložky pod horké hrnce, natrénovat na levném akrylu povlaky na polštářky (copany a norské vzory), na pěti jehlicích hada do okna a nebo pod dveře. Pokročit třeba k čtverečkovému přehozu - mix vzorů a je jedno, zda i barev. Nemám na mysli bydlenkovské krytí válendy. Jen nemám ráda nekonečné vzorníkové „stuhy“ a čtverce sestavené do deky se jeví elegantnějším řešením. Poskládané je to přehlédnutelné a v chladném dni se do toho nechá zachumlat a třeba si číst, nebo něco dalšího plést. Panenkovská garderoba časem nějak zmizí sama, podložky se zmatlají do nevypratelna, polštářky časem naleštíte lino a nebo auto…
Když trénink proložíte třeba rukavicemi bezprsťáky, nákrčníkem (to pro radost z práce z kvalitního materiálu), není boha abyste do půl roku stráveného den co den s alespoň dvaceti minutami s kmitajícími jehlicemi neměla očka naprosto shodná.

 
erima
7 příspěvků 01.11.14 20:04

Doporučuji pred pletením si připravit papírový střih a po upletení dílu našpendlit upletený dílna papírovou předlohu a na pleteninu položit vlhké plátno-důkladně odždímnuté- a nechat volně uschnout. Úplet se vyrovná, zvláště je-li použita pletací příze s velkým podílem vlny.

 
Betynka02
379 příspěvků 03.11.14 08:11

@Hořáč
Rada na nerovnoměrně utažená očka: Chce to přízi nenamotávat na prst, ale obtočit jednou a tím volněji klouže. Chce to trénink, ale když jsem se to jako dítě naučila já… ;-)
Jednou za čas (záleží na pletenině) např. tak 8 řad, hotovou přízi na jehlici natáhnu, aby se očka vyrovnaly. Nutné je držet si pleteninu u hrotu jehlice, aby očka nevyklouzly! :o)

@Chany
„To úplně miluju- svařáček, štrikování, za oknem se čerti žení…“
MOJE ŘEČ!! :-D

Letos mám v plánu melírovaný CHLUPATÝ svetr pro dcerku. Jak viděla ten můj rolák, chce ho taky. :-) Škoda jen, že VSV už nevyrábí Elian Betty. :-(

 
TheZdenyk
68 příspěvků 31.10.14 18:54

Teď mám nepletací období. Nikdo to z rodiny nechce nosit a já sama mám zásobu na spoustu let. Tak čekám na nový přírůstek do rodiny a těším se, že zase budu mít pro koho plést svetříky, čepičky… Zatím pletu ponožky a háčkuju s korálky. To druhé vášnivě. Mám už korálků…

 
anahir
114 příspěvků 31.10.14 19:01

Nemyslím, že by umět plést bylo zbytečné.
Umím plést základy a z nich udělat vzory (rýžový vzor je můj oblíbený), v pohodě upletu šál, naposled jsem si loni upletla světle modrý, vlákno bylo z 60% bambusu a 40% polyamidu. Vůbec nekouše a je moc příjemný.
Svetry bych ráda uměla plést, ale moc si na to netroufám.

Spíš mám dotaz, jestli mi na něj někdo může odpovědět: v článku se píše o pletené sukni - kdybych jí upletla, to se nevytahá při nošení? Při sezení a tak…nebo je na to nějaký fígl?

 
Knitty
58 příspěvků 31.10.14 21:00
sukně

Zdravím,

pro sukni pletenou v ruce platí +/- totéž co pro kupovanou: lepší je nikde nic neošidit. Při nákupu příze hledat směsovou a rozhodně prací. Velkou výdrž mají ponožkové příze, protože přímo předpokládají, že se bude s výrobkem zacházet drsně :-) Je dobré také prohlédnout si přízi, zda se nerozplétá do jednotlivých nitek (s oblibou se takhle porcuje třeba bambusová) - snadno se potom zatrhne oko, což je u sukně cobydup. Vzor plést tak hustě, aby výsledná pletenina nebyla příliš hustá a trčavá, ale také ne příliš řídce - více by se vyseděla, a také by hrozilo výše zmiňované zatržené oko. Také nedopporučuji přízi s vlasem - zcela určitě by se sezením sežmolkoval.
Pokud plánujete sukni jednodušší, bez složitějšího vzoru nebo tvaru, doporučuji také vykašlat se na kupování návodu, a potřebný rozměr si odpočítat ze vzorku 10×10cm, a spotřebu si nechat poradit u prodavačky. Také u pleteného oblečení nemusíte úplně zavrhovat švy - stejně jako u šitých věcí, mohou mít svůj účel pro zpevnění výrobku.
Návody v časopisech mají základní nevýhodu - málokdo se přesně trefí do požadovaného počtu ok X řad - pokud se Vám to stane, zkuste změnit velikost jehlic.

A nevzdávejte to, pokud by se vám sukně někde v půlce „zasekla“, máte hotovou kruhovou šálu :-)

 
anahir
114 příspěvků 31.10.14 21:05

@Knitty děkuji, napadlo mne pokusit se o jednoduchou sukni těsně nad kolena.
V nejhorším budu párat, co víc se může stát :-)

 
Knitty
58 příspěvků 31.10.14 21:46

Tož držím palce! A doporučuju přízi, co se vám opravdu líbí na pohled, a hlavně - nekouše. Pokud vyberete nějakou vícebarevnou, uvažte možnost plést ze strany, nikoli shora dolů - u některých vzorů nebo barevných sledů to vypadá obzvlášť hezky. Okraj doporučuji přehnutý nebo žebrovým vzorem (hladce-obrace v jakémkoli počtu), jinak se bude pletenina rolovat. Kdyžtak napište, ráda poradím :-)

 
anahir
114 příspěvků 01.11.14 11:04

@Knitty Díky, kdyby něco, napíšu.

 
Brunhilde  31.10.14 21:09

Já bych jen doporučila u pletené sukně použít podšívku. Jednak proti vytahání a pak aby se nelepila na punčocháče. Bez podšívky by mi to přišlo být prakticky nenositelné.

 
anahir
114 příspěvků 31.10.14 21:20

@Brunhilde aha, děkuji za tip.
Podšívku dát do sukně je nad mé síly, ale mám kombiné, takže aspoň to lepení k punčochám by bylo vyřešeno.

 
hela009
4 příspěvky 01.11.14 11:27

Ted jste mne navnadila, myslim ze po nedeli „vyrabuji“ nejblizsi galanterii a do sukne se pustim :-) Delsi dobu premyslim o pletenych satech, ale na ty si zatim netrounu, bojim se ze by mi z nich nakonec vylezl jenom hodne dlouhy svetr.

 
oldwomen
11 příspěvků 01.11.14 12:00

Pojala jsem šaty jako dlouhý svetr pletený od krku. Myslím, že dopadly dobře :-)
http://www.pohyblivysvatek.cz/…na-holcrova/
Omluva za vložení odkazu, nemám jejich fotku ve své domácí databázi.

 
TheZdenyk
68 příspěvků 02.11.14 18:29

Pod pletenou sukni se dává spodnička, aby se tak rychle nevytahala.

 
oldwomen
11 příspěvků 07.11.14 11:46
šály ke svetrům a tak dál :-)

Od šálu ke svetru je jen nepatrný krůček. Co třeba začít jednoduchým střihem s rovně vsazenými rukávy a lodičkovým výstřihem? Kromě rukávů, kde musíte rovnoměrně přidávat, není nikde žádná záludnost. Vše je rovné, nikde se neujímá a lodičkový výstřih ani nemusíte nijak oplétat.

 
motiva
110 příspěvků 31.10.14 19:03

Pletu od dětství, i když ty první roky jsem většinu věcí nedokončila, až na vejšce, kdy kamarádka nosila krásné jednoduché svetříky z mahary pletené maminkou, zakousla jsem se do toho a upletla svůj první svetr do zdárného konce. Pletla jsem pro děti i manžela, přidala háčkování kdysi populárních velkých šátků a pletu dodnes, jenom mě z držení jehlic bolívají záda, tak jsem si vzpomněla na jednu paní, která mi kdysi v parku radila, že plete všechno na kulatých jehlicích, tedy i rovné díly. Fakt to pomáhá, měkký kruh leží v klíně a nemusím vzpírat tak velkou váhu v rukách:-) Je to pro mě relax, dá se plést u TV, u vody, ve vlaku, čistím si tak hlavu :-)

 
zapbebe
297 příspěvků 31.10.14 19:38

Pletu od dětství (mamka s tetou kdysi téměř nedaly jehlice z ruky, hlavně prý na noční to šlo od ruky :lol:), nárazově, teď se zrovna chystám na copánkový svetr z Dropsu. Už se těším, až mi přijde materiál.

 
borovnica
259 příspěvků 31.10.14 19:53

Pletu asi od osmi let. I když teď jsem na to již dlouho nesáhla. Na nestejnoměrne oka mi kdysi poradila moje babicka jednu vychytávku, hlavně na licovy zerzej. Na pletení rady hladce používám o pul čísla větší jehlice. Pak je většina ok v pohodě.

 
Brunhilde  31.10.14 20:56

Velmi doporučuji plést svetry na kulatých jehlicích. Zejména začátečnicím (ale i pokročilým pletařkám) se nemusí dařit utahovat při pletení přízi stále stejně, což vede k nestejným dílům. Přijde se na to až při sesazení, jakkoli máte oka dobře spočítaná, vypadá to blbě. I když se ta oka časem jaksi setřesou a pletenina homogenizuje.
Kulaté jehlice mají i tu výhodu, že jsou skladnější (kromě těch výhod, které zde již zmínila autorka).
Sama pletu asi od svých 14 let, svetry, které si samy upletete, zahřejou nejvíc. Parádně se plete hlavně na děti, je to malé a rychle hotové. Děcka navíc nerozhází nějaká ta chyba.
Vlnu si nechávám posílat z Vlnapu, případně nakupuji v Palladiu. Je tam dobře vybavená galanterie.

Příspěvek upraven 31.10.14 v 21:00

 
Chany
872 příspěvků 31.10.14 21:02
Hm

Pletla a háčkovala jsem dřív hodně, teď mám fázi pletacího útlumu, nechávám si to na zimu. To úplně miluju- svařáček, štrikování, za oknem se čerti žení…

Naučila jsem se kdysi sama, pokud si vzpomínám, tak mi bylo kolem 12 let. Pokukovala jsem po spolužačkách, co měly ručně pletené svetry. Mně neměl kdo… :-(
Ale neva! Naběhla jsem tenkrát do knihovny, půjčila si malé příručky od
( tuším) Pudilové- Učíme se plést, Krajkové vzory, Irské vzory atp., zakoupila klubko nějaké laciné vlny a jehlice. Šlo mi to brzy a snadno, a když jsme pak v 7. třídě základní školy měly jako holky ruční práce, už jsem „válela“.
Pokud disponujete alespoň průměrnou zručností, doporučuju. Báječně to uklidňuje, aspoň mně teda 100%.A nepotkám dalších deset se stejným svetrem( šálou, čepicí…) A myslím, že je to jako dovednost potřeba zachovat i příštím generacím, zrovna tak jako pletení z proutí( pedigu), drátenictví apod. ;)

 
andiedvorakova
331 příspěvků 31.10.14 21:10

Nepletu. Umím akorát trochu háčkovat. Pletla bych, kdybych měla neomezené množství času, což bohužel nemám. Ten šedý asymetrický svetr je úžasný a hrozně mě svádí se plést naučit. Jenže mám za koníčky samé věci, které zaberou hodiny času, takže plést bych už mohla jedině místo spaní. Je to hrozná škoda, ale říkám si, že třeba jestli se někdy rozhodnu mít děti, mohla bych ho během těhotenství vyzkoušet :) Protože si myslím, že nemá cenu začínat se učit něco, co vyžaduje dost času na zdokonalení, když bych na to mohla sáhnout třeba jen půl hodiny týdně - někdy ani to ne. Ale svádí to, svádí.

 
cizinec
177 příspěvků 31.10.14 21:15

Hackuji, pletu, jdu na kurzy siti. I to malo co ted dokazu usit je kvalitou nekde jinde nez bezna produkce.

 
DRW
1240 příspěvků 31.10.14 21:23

Hackuju a pletu cca od 8 let, naucila me to maminka a babicka. Od prvniho hladce pleteneho svetru ze strikaneho chemlonu, tisickrat rozparaneho mymi mentorkami, ktery se pak hodil snad jen na zahradu, ale ja ho hrde nosila cca rok i do skoly, po krajkove kousky na konci let osmdesatych. Ted pletu stale neco, trva mi to, ale je to neskutecny relax. Od ruznych smesovych prizi, jsem se nakonec priklonila k bavlne, lnu, hedvabi a ted k merino vlne a u nich take zustanu.

 
Knitty
58 příspěvků 31.10.14 21:39

Ano ano, Knitty plete :-)
A úplným začátečníkům, kterým připadá šála jako příliš ambiciózní projekt a umí jen hladce, doporučuji následující projekty, pletené vroubkem (čili „furt hladce“, rub i líc) - čepice a „hand warmers“, pletené zcela rovně, pez přidávání a ujímání, jako plochý díl a nakonec sešité (volně, aby šev nevynikl). Půjde to překvapivě rychle, a pokud si koupíte nějakou překrásnou přízi, bude vás to motivovat k dokončení.

 
Bugatti
4052 příspěvků 31.10.14 21:42

@anahir Na sukni je bezpodmínečně zapotřebí použít kvalitní materiál. A myslím, že by nebylo marné ji vypodšívkovat. Sukni jsem pletla kdysi dávno z akrylu s malou příměsí mohéru, nic jiného tehdy nebylo k dostání. Už dlouho se chystám uplést novou, ale zatím nestíhám plést čepice a šály pro vnoučata.

 
Bugatti
4052 příspěvků 31.10.14 21:43

@Knitty Aby to vypadalo pěkně, obojí je lepší plést na čtyřech jehlicích bez švů. A to už vyžaduje trošku zkušeností-

 
Knitty
58 příspěvků 31.10.14 21:53

Chápu, jak to myslíte, u běžné čepice/rukavic ano, ale u těchto konkrétních to neplatí - jsou pletené ze strany, nikoli shora dolů. ve vroubkovém vzoru se konečný spojovací šev ztratí.

 
Toola
2 příspěvky 01.11.14 14:53

Doporučuji kruhové jehlice a geniální vynález - „magic loop“. Pak nejsou oboustranné jehlice vůbec potřeba.
 http://www.youtube.com/watch?…

 
Bugatti
4052 příspěvků 31.10.14 21:50

@Knitty Se vším zcela souhlasím, ale švům bych se raděi vyhnula. Pokud není precizně provedený, a to není zase tak jednoduché, může celkový dojem z výrobku hodně pokazit.

 
711990
3200 příspěvků 01.11.14 09:17

@Bugatti s tím zas tak nesouhlasím, respektive - moje pletení se omezuje pouze na šály, tunely a čepice, přičemž nepletu na jehlicích menšího čísla než je 8, aby to rychle šlo od ruky. Na kruhových jehlicích plést neumím, takže čepici pletu tím stylem, že upletu lichoběžník a ten sháčkuji dohromady a nahoře stáhnu. Jednak v tlusté pletenině se to obvykle ztratí a jednak nemám pocit, že by šev byl nějak nápadný - je to čepice…stejně tak u pleteného tunelu, který upletu prostě jako šálu „pořád hladce“ a pak dám dokupy…
Chápu, že Vy jste zkušená pletařka a tak máte jiný pohled na to, jak vypadá precizní práce, ale pro začátečníka je to v pořádku a hlavně projekt od @Knitty vypadá skvěle a na pletení pořád hladce se snad pokazit nic nedá:-)

 
Eitak
55 příspěvků 31.10.14 22:33

Pletení a háčkování mě poslední dobou začalo hrozně bavit. Momentálně mám rozdělanou šálu, čekám, až se dostanu do obchodu dokoupit další klubka.
Teď jsem se ale dala na šití, což bude asi trochu těžší než pletení.:-)

 
noemi
1547 příspěvků 01.11.14 01:02

Strašně moc se mi líbí, když někdo umí plést, ale obávám se, že je to nad mé síly, vždy při nějakém pokusu cosi ušmodrchám a říkám si, že to nemá cenu. A přitom jsem schopná kde co ušít, uháčkovat či jinak vyrobit, ale pletení je problém. Z dětství si pamatuji jednu sousedku, která pletla naprosto cokoliv, jakékoliv složité vzory a ještě si u toho povídala s někým, kdo šel zrovna kolem a na to pletení se vůbec nedívala. Byla jsem a ještě pořád jsem z toho u vytržení.

 
staramama
150 příspěvků 01.11.14 08:46

Aha, tak ony to jsou oboustranné pletací jehlice. Já si to zapichovala do drdolu po vzoru gejš.

 
Linie
1704 příspěvků 01.11.14 08:58

@andiedvorakova Pletení má výhodu, že můžete plést i po chvilkách - čekárna u doktora, cesta vlakem, film, který chcete vidět, ale nemusíte se na něj soustředit, povídání s kamarádkou…

 
Lála_druhá
357 příspěvků 01.11.14 09:17

Nepletla jsem od výšky - tehdá jsem měla fůru času a „oplétala“ kdekoho. Až loni jsem se k tomu vrátila, když si syn přál šálu barevně „na míru“. Je to opravdu úžasné odreagování, doporučuju.

 
DanielaS
4603 příspěvků 01.11.14 09:58

Nevim uplne, jestli se pleteni vyplati, to zalezi na tom, nakolik „nutne“ potrebujeme lepsi/jine obleceni, nez je v obchodech. Ale jako soucast vseobecneho rozhledu mi to pripada fajn.
Uz s „hladce a obrace“ se daji vytvaret nejruznejsi vylomeniny a i to vicebarevne pleteni je jednodussi, nez by se zdalo. Skoro me to bavilo vic nez jednobarevne, byt s plastickym vzorem.
Jednou me napadlo, ze se naucim plest (mam v knize o rucnich pracich kapitolu o pleteni), tak jsem nahodila a pletla furt dal, az z toho vyslo toto. Prvni dilo, to druhe byl barevny svetr pro tatinka. Ale snad se pleteni nezapomina, a jednou se k nemu vratim.

 
oldwomen
11 příspěvků 01.11.14 11:47
po pauze

Nepletla jsem řadu let. Děti dospěly, vnoučata zatím nejsou ani v dlouhodobých plánech :-(. Pak jsem byla vloni svedena k pletení prstových rukavic pro firmu - a lítám v tom zase. Šátky z kategorie babičkovský vlňák, šaty, pončo, staré akrylové svetry jsem přetransformovala do hadráků… díru v garderobě nutno neakrylově zaplnit :lol:

 
Lienka77
161 příspěvků 01.11.14 12:56

Mám dotaz - dají se uplést prstové rukavice? Ať hledám, kde hledám, tak na mě vždycky vyskočí u pletených rukavic jen palčáky… nebo pak akrylové strojově pletené nehřející…

 
DanielaS
4603 příspěvků 01.11.14 13:05

Jasne ze daji. Vsak hledejte rovnou „prstove rukavice“, ne?
Takhle na prvni pokus:
http://vevka.blogspot.cz/…i-druzi.html
http://mamma.rajce.idnes.cz/…ve_rukavice/
 http://www.garnstudio.com/…/pattern.php?…

 
oldwomen
11 příspěvků 01.11.14 13:06
Prstové rukavice

Ano, dají.
Začátek shodný s palčákem, dlaň plést až ke kořeni malíčku. Uplést malíček (šest očí z hřbetní části, dvě oči pro meziprstí nahodit, šest očí z dlaňové části), na zbytku (ukazovák, prostředník, prsteník) uplést dvě řady, a postupně plést prsteník, prostředník, ukazovák, i zde to vychází na šest očí z hřbetní a šest očí z dlaně a dvě oči nahodit. Hotovka. Zbývá doplést palec.
Zrovna toto úterý budu s brněnskými adeptkami krotit vzpurné punčochové jehlice právě na rukavicích či ponožkách.

 
Knitty
58 příspěvků 01.11.14 21:32
rukavice trochu jinak

Taky se dají, ehm, uplést ze strany na dvou jehlicích, kdyby se do toho chtěl pustit někdo, kdo se na kruhové pletení necítí :-) No a kontakt na celý projekt je zde: http://justskirtsanddresses.blogspot.cz/…es-1943.html

 
z maloměsta
49 příspěvků 02.11.14 19:47

Prstové rukavice uplést samozřejmě jdou, docela dobré návody obecně mají v téhle edici http://www.anagramsro.cz/…kavice-x1255 a ty brožurky nejsou nijak drahé. ale plést prsty je trochu pakárna;)

Příspěvek upraven 02.11.14 v 19:51

 
Macek05
12 příspěvků 01.11.14 13:53

I když mě pletení baví, nebaví mě, že mi svetr trvá strašně dlouho. A navíc ho bez návodu ani neumím… Ale zase jsem odborník na ponožky :-D Ty jsou v široké rodině velmi oblíbené a tak mám pořád pro koho plést. Letos si chci uplést prstové rukavice až po lokty ale nejdřív musím doplést ponožky pod stromeček. Vlnap můžu doporučit, ač ho mám přes ulici, „chodím“ tam pro vlnu už 3 měsíce :-D

 
Toola
2 příspěvky 01.11.14 14:51

Pletení jsem znovuobjevila před pár měsíci, do té doby jsem ráda háčkovala.
Základy jsem se naučila asi ve 12 letech, a až po narození dětí jsem obojímu doslova propadla.
Pletení u mě momentálně vede, zdá se mi oproti háčkování variabilnější.
Vřele doporučuji Adou zmíněný web Ravelry.com - jen upozorňuji, že je velice návykový. ;-) Dostala jsem se do stádia, kdy mám oblíbených návodů tolik, že je neupletu ani za sto let.

 
surabaya
395 příspěvků 07.11.14 12:48

Ravelry je úžasné, nekonečná inspirace a spousta krásy. Ovšem najdou se tam i bizarní kousky, zejména v sekci intimních svršků. Pobavilo mě tohle:http://www.ravelry.com/…y/selbutruse

 
Josefka
347 příspěvků 01.11.14 21:05

Nepletu ale kdyby mě chtěl někdo oplétat, tak se nebráním.

 
ovovi
23 příspěvků 01.11.14 23:47

Taky trochu pletu, hlavně na děti a na tlustých jehlicích z tlusté vlny :) Přišlo mi to nejlepší (a nejlevnější, samozřejmě kdyz nepočítám cenu svého času) způsob, jak jim pořídit 100% vlněné svetry.

Dovolím si ale trošku oponovat vyznění článku (když nemůžete sehnat svetr, tak si ho upleťte) - průměrně šikovné začátečnici bude asi hodně dlouho trvat, než se naučí plést tak, aby výsledek stál za to a upravovat vzory/střihy taky není úplně jednoduché. Takže představa, že si najdu svetřík, který by se mi líbil, párkrát se mi sice nepovede, ale nevadí, přepletu ho, je podle mého názoru zcestná. Je potřeba uplést tisíce očí, než získáte cvik a oka jsou pravidelná, jedno jako druhé a teprve potom to bude nějak vypadat. Ale plést (nejen) dětem šály, cepice, rukavice,… proč ne.

 
josefinastredova
4 příspěvky 02.11.14 07:43

Nedá mi to, musím napsat, dokonce jsem se kvůli tomu zaregistrovala, i když fanynkou Módního pekla jsem už hóóóóódně dlouho :).
Pletení je pro mne velké téma. Založily jsme s kamarádkami malou společnost, se kterou se snažíme oživit slávu pletených výrobků a taky dát příležitost starším paním, které plést umí (a hodně dobře) a zároveň si trochu potřebují přivydělat.
I pletení je velká věda, nejvíc se toho pozná na jednoduchých věcech. Ve svetru s copánky a nebo jinými vzory se nějaká ta chybka ztratí, ale když pletete čistě jen hladce-obrace, tak je každá chyba vidět.
Spousta lidí má vudči pleteným věcem předsudky, jako že koušou a nedají se prát v pračce, ale pokud zvolíte kvalitní přízi, tak to není pravda.
Takže my, ve SWEETER, se snažíme tyhle mýty bořit a oprášit slávu ručně pletených věcí.
Určitě budu ráda, za Vaše názory na naše výrobky, potřebujeme odezvu od lidí, co tomu rozumí! Najdete nás tady. Díky moc!!!

[* *]

 
Hořáč
1500 příspěvků 02.11.14 13:37

Já bych z pletení zase „velkou vědu“ nedělala. Princip je jednoduchý, je to otázka pečlivosti a následně soudnosti (zda je ten výtvor použitelný).
Ovšem s praním v pračce bych byla opatrná zejména ve volbě teploty, na niž je keratin citlivý, vlna se při vyšších teplotách srazí. Pravou vlnu je také lepší prát v šamponu. Nebo ve speciálním prášku. Záleží na pH. Pro vlnu je lepší kyselejší. Stejně tak pro hedvání. Obecně na vlákna živočišného původu.

 
DRW
1240 příspěvků 02.11.14 18:28

Pravou vlnu je dobre prat v lanolinovych pripravcich a hlavne v ruce, voda nesmi byt ani moc studena, protoze to taky pacha neplechu

 
VandaRybna
3259 příspěvků 03.11.14 06:43

Vy jste mi „ukradla nápad“ z hlavy. To se nedělá :-) Asi před rokem jsem o nějakém takovém podniku uvažovala.

 
marmota-b
529 příspěvků 05.11.14 08:11

Tak já mám taky postřeh - máte tam moc málo svetrů přes hlavu, na to, že pletete pro děti. Nebo jsou pořád vyprodané?
Já nemám moc knoflíky ráda, jako malá jsem je přímo nenáviděla, a měly jsme to tři sestry v nějaké míře všechny. Navíc knoflíky překážejí, utrhávají se… na dětském oblečení nejsou vždycky ani praktické.
A třeba zrovna ty námořnické proužky by v hladkém provedení přes hlavu byly parádní klasický styl.
Jinak ovšem palec nahoru za nápad, přeju hodně štěstí a ať jste čím dál lepší!

Příspěvek upraven 05.11.14 v 08:13

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 02.11.14 14:17

Díky za hezký a inspirující článek. Dřív jsem uměla plést jen na dvou jehlicích, hladce obrace, a pod dohledem babičky, která mě plést naučila, jsem zvládla uplést ponožky. Nicméně doufám, že se k pletení jednou vrátím.

 
daruru
26 příspěvků 02.11.14 14:21

@josefinastredova Myslím, že potřebujete přidat na designu. Tyto typy svetrů a čepic už pletly naše babičky. Inspirujte se na zahraničních webech (již zmíněné Ravelry, Knitrowan.co.uk, brooklyntweed.net atd.)Pokud máte k dispozici zkušené pletařky, tak využijte jejich schopností a nabídněte něco, co nedokáže vyrobit každý.

 
josefinastredova
4 příspěvky 02.11.14 14:27

@Hořáč tak určitě to není jaderná fyzika :).
A máte pravdu je to hodně o pečlivosti a soudnosti. I my jsme museli naše pletařky vybírat hodně pečlivě, protože hodně lidí si myslí, že umí plést, ale my (a určitě i Vy :)… je vidět, že tomu rozumíte) si to představujeme trochu jinak.
Jasně, prát v ruce a šamponu je určitě nej, ale opravdu máme vyzkoušeno, že pokud perete naše věci v pračce na program vlna a používáte prostředky na vlnu, tak to na svetrech po několikanásobném praní není poznat.
Ale nechci tady dělat žádnou velkou reklamu, byla jsem zvědavá na názory a podněty :).
Je super, že se spousta lidí chytlo tématu pletení, je skvělé vidět, že to „není out“.

 
DRW
1240 příspěvků 02.11.14 18:47

Nejspis pletete z Merino vlny z Vlnapu, bohuzel tato vlna se take zmolkuje a predevsim po vyprani v pracce;
pokud pisete na webu bezesvy, proc mam neodbytne pocit viditelneho prechodu pri vypracovani raglanu, opravdu to jde i bez toho;
v zadnich dilech svetru mate takovou zvlastnost, kterou jsem nikde nevidela a rozhodne se mi ji jeste nepodarilo uplest;
chtelo by to vetsi inspirici na zahranicnich webech, jak uz bylo psano, ale i v casopisech o pleteni, ktere u nas vychazi;
a nakonec je to zasluzne ze davate praci zenam, ktere si chteji privydelat

Příspěvek upraven 02.11.14 v 18:48

 
DanaP
89 příspěvků 03.11.14 15:20

No nějaké ujímání u toho přechodu mezi jednotlivými díly musí být vidět. U pruhovaných svetrů se mi toto provedení líbí, u jednobarevných to vetšinou schovám do copánků nebo upletu sedlo kulaté.

 
sosha  02.11.14 16:54

Nešiju, nepletu, zašívám pouze v sebeobraně. Jsem kopyto a nestydím se za to.

 
josefinastredova
4 příspěvky 02.11.14 19:24

@DRW tou zvláštností na zadních dílech myslíte takové to „sedlo“ nahoře? Pleteme jej proto, aby svetry nahoře hezky seděly a „neodchlipovaly“.
Bezešvé = nesešívané, tudíž nikde žádné švy netlačí a nedělají ošklivé boule.
A co se týče raglánu, nejsem si úplně jistá, co tím myslíte, ale určitě se na to zkusíme ještě podívat, zda by to nešlo lépe.

A co se týká „stylu“ - určitě budeme rádi za tipy (ideálně přímo obrázek nebo odkaz), co si myslíte, že je „ten správný moderní design“. Jeden obrázek řekne víc než sto slov.Ale samozřejmě, každý má svůj vkus a přestavy :))).

Jinak samo všem diskutujícím děkujeme. Opravdu si vážíme všech názoru!!!

Příspěvek upraven 02.11.14 v 19:48

 
Kdyz neprsi
2 příspěvky 02.11.14 19:38

Taky jsem se zaregistrovala, abych Vam mohla odpovedet:-) Vas e-shop se mi moc libi. Nyni na materske jsem pokrocila od sal a rukavic k detskym svetrum a zjistila jsem, ze ne vsechny na pohled krasne svetricky a cepicky z Ravelry jsou opravdu nositelne, a nejvic se osvedcily veci v klasickem lety proverem „babickovskem“ designu. A to Vase „sedlo“ za krkem me prave moc zaujalo:-)

 
DRW
1240 příspěvků 03.11.14 14:56

Tak treba neco takoveho v tradicnim designu http://www.pinterest.com/…10051659545/

 
razorblade_reloaded  02.11.14 19:26

Nepletu, ale zitra si jdu pro vybavu:)

 
Oskarka55
10 příspěvků 02.11.14 19:31

Umím šít, plést, háčkovat, vyšívat, drhat a třeba i tapetovat. Nepletu, neháčkuji, nevyšívám… Šít mě baví nejvíc, šila jsem hodně, na sebe i na děti, teď jen zřídka, to když dcerka přijde s nějakým „ulítlým“ nápadem. Naučit se cokoli určitě není od věci, ale začít se učit plést jen proto, abych tím kompenzovala nabídku nekvalitního zboží? Podle mého stačí nakupovat jinde než, jak já říkám, v hadrárnách v obchodních centrech. Asi píchnu do vosího hnízda, zdá se mi, že z Módního pekla se stává něco jak výše zmíněná Praktická žena.

 
z maloměsta
49 příspěvků 02.11.14 19:53

Máte někdo zkušenost s pletacím strojem? dostala jsem dvoulůžkový a docela mě to láká, ale ten návod k tomu mě trochu vyděsil, mám pocit, že to musí být hrozně složité :(

 
VandaRybna
3259 příspěvků 03.11.14 07:04

Leží mi jedna Dopleta pod postelí, je částěčně funkční, jednou přijde její čas, nechám ji seřídit a promazat. Zatím jsem na ní upletla jen pár vzorků a vypadalo to dobře. Ale jen hladce, jinak na tom neumím nic. Další výzva do budoucna.

 
Hellcat
26 příspěvků 02.11.14 21:42

Ještě doporučuju tupou jehlu na sešívání.

 
pani walewska
73 příspěvků 07.11.14 11:38

Mám tip- nejvíc se mi na sešívání osvědčila tupá jehla z plastu, doporučila mi ji prodavačka v galantérii a je vážně perfektní.

 
benyka
4238 příspěvků 03.11.14 00:39

@z maloměsta Přiznám se, že nevím, jak vypadají pletací stroje dnes, ale předpokládám, že v tom nějaký velký rozdíl nebude. Koupila jsem si dvoulůžkový pletací stroj v roce 1984 (ještě ho mám) a upletla na něm dost věcí. Ale první čtyři měsíce bych ho určitě několikrát hodila z okna, kdyby nevážil asi 25 kilo. Chce to trpělivost, zkoušet a zkoušet. Když ale tu počáteční fázi překonáte, je to fajn. Dneska už bych ručně asi nic nepletla, i když stroj jsem taky nepoužila už dávno. Ne proto, že by se mi nechělo, ale nějak nebyl čas, byly jiné úkoly.

 
VandaRybna
3259 příspěvků 03.11.14 07:01

Pletení je skvělé a ačkoliv teď pár let nepletu, chci se k tomu vrátit. Pěkně s kafem, doma u telky, ven by psa nevyhnal… dlouhé zimní večery s jehlicemi. Taky mě to uklidňuje :-) Líbí se mi nápad pletení svetru na kruhových jehlicích, to zkusím.

Inspirace je všude plno, já vždycky zírám na rozkošné svetříky, které se tu a tam objeví v tématických seriálech, př. Hercule Poirot, Četnické humoresky, Panství Downton. Kolikrát si ten námět běžím nakreslit, snad někdy do budoucna je také zrealizuju. Mám slabost především pro lehké sportovní svetříky s krátkým rukávem ve stylech od 20. do 50. let 20. století, „Sweater girl look“, marylinovské svetříky apod.

Příspěvek upraven 03.11.14 v 08:20

 
Zoe
316 příspěvků 03.11.14 08:56

Pletla jsem od 14 let. Vyrobila jsem šály, čepice, vesty a svetry, pletla jsem různé vzory i copánkové, pro sebe, pro příbuzné i pro děti. Pletla jsem kontinentálním způsobem a vždycky jsem se divila, co to ta slečna Marplová s těmi jehlicemi ve filmu dělá :). Teď už nepletu, ale kdo ví…

Ze všech historických pletených výrobků vzpomínám nejraději na své šaty. Upletla mi je v ruce máma (zdravím do nebe a in memoriam děkuji), byly světle fialové a velkým volným rolákem, rovné, mini. Nosila jsem je začátkem 70. let na gymnázium. Pak přišla do módy délka pod kolena. Tak je máma upárala, připletla od boků rozšířenou delší sukni, já je doplnila širokým páskem a nosila jsem je dál. Dnes to zní neuvěřitelně, ale ty šaty se dobře nosily a fakt budily obdiv.

 
Snoopy100
434 příspěvků 05.11.14 07:53

Jsem vášnivá pletařka, už nějakou dobu koketuju s tím, že si upletu šaty, ale říkám si, že netuším, jaký materiál zvolit, aby se nevyseděly… musím říct, že jsem se nechala znova nahlodat a možná se odhodlám…

 
corrigan
2631 příspěvků 03.11.14 09:33

Pletu a háčkuju přes třicet let, nedávno jsem konečně oprášila znalosti šití a zakoupila šicí stroj i overlock. Ani jedno se finančně nevyplatí.
Pletení a háčkování - pokud chcete kvalitnější přízi, vyjde vás většinou tak dvakrát dráž než koupě svetru v průměrným obchodě, stejně je to i s doplňky. Nedoceněná výhoda ovšem je, že vlastní výrobou získáte jednoznačně originál, nemluvě o relaxu a radosti v případě, že vás to opravdu baví a o nesporném pozitivním přínosu na tvořitelovo zdraví (o tom existuje spousta článků, nebudu to rozvádět). Šití - zde platí to samé, ovšem s rozdílem, že pokud má člověk opravdu vyhraněný vkus a chce jiné kousky než hromadný trend, tak pak je šití super způsob, jak k takovým kouskům přijít podstatně levněji, protože v obchodě jsou tyhle „jiný kousky“ většinou dost drahý a dá se tím i přivydělat.
Ani jedno však člověka neuživí - to ale víme asi všichni :-)

Osobně se těchhle tří koníčků nikdy nevzdám, ačkoli jsou časově a někdy i finančně náročné (především časově, co si budeme povídat, že). Protože jsem ale na cokoli jinýho naprostý dřevo (sporty nepřichází v úvahu - jednak je neumím a druhak i kdybych je uměla, vůbec, ale opravdu vůbec mě nebaví se někde potit jako blbec), tak když všechny doma nakrmím, mají vypráno a zrovna mě nepotřebujou k ničemu jinýmu, vlastně pletu, háčkuju a šiju v jednom kuse imrvére. Říkám tomu práce na Phd - projects half done :-D - rozpletený mám momentálně tři věci, rozháčkovaný dvě - jedno z toho je zakázka a himl ta musí bejt do vánoc hotová a připravenou mám látku na šaty a kalhoty - oboje poněkud mimo mainstream, ovšem rozhodně se statementem. ;-)

Příspěvek upraven 03.11.14 v 10:32

 
VandaRybna
3259 příspěvků 03.11.14 10:08

Já bych pletla ani ne tak s cílem ušetřit, ale s tím, že můžu mít přesně to co jsem si vysnila.

 
marmota-b
529 příspěvků 05.11.14 07:11

Kdyby jenom to, co jsem si vysnila; ono po větší zkušenosti taky jde o to, že si člověk může ušít něco přímo na svou postavu. Což pro mou postavu s velkým rozdílem mezi pasem a boky, s jakým žádní výrobci kalhot nepočítají, není nezanedbatelná výhoda… jestli se vám kalhoty zadírají do rozkroku a odstávají v pase, nebo ne, to už je při každodenním nošení sakra velký rozdíl, do kterého se i chudé studentce (nebo možná právě jí) vyplatí nějaké peníze a čas investovat. :)

 
corrigan
2631 příspěvků 03.11.14 09:36

@DRW u raglánu je vždycky viditelný přechod z jednoho dílu na druhý. Ten není vidět, pokud jde o tzv. kulaté sedlo. Bezešvý raglán znamená, že jsou všechny díly pletené na kulaté jehlici a tudíž se nesešívají. Nebo mi možná uniklo něco novýho. :-)

 
hetta
31 příspěvků 03.11.14 09:38

Pokud vás zajímá, jak to vypadalo s vlnou a dalšími vlákny na Yarndale 2014 v Anglii, můžete si přečíst moji reportáž. Viděla jsem tam také háčkování „po anglicku“ podobně jako u pletení obtáčejí přízi okolo háčku.
 http://www.fler.cz/…kiptonu-1466

Zajímavé stránky s videonávody anglickými i kontinentálními jsou na níže uvedeném odkaze, jsou ttam i zajímavé vychytávky, jak napojovat konce přízí, plést úzké věci bez obracení jehlic apod.
 http://www.knittinghelp.com/

České stránky s dobrými návody jsou na chytrepleteni.cz

A protože už několik let spřádám na kolovratu příze z vlny, hedvábí, alpaky apod., neodolám, abych nenabídla, že se můžete přijít k nám podívat, jak vypadají ručně předené příze z přírodních materiálů, budeme na krajkářských trzích v Praze také ukazovat předení, budou 14.-15.11.2014.
 http://www.palickovani.cz/akce-detail.php?…

Příspěvek upraven 03.11.14 v 10:09

 
VandaRybna
3259 příspěvků 03.11.14 10:03

@hetta Co jste mi to udělali?! A jsem v tom zas.

 
Linie
1704 příspěvků 03.11.14 10:07

Hodně jsem dříve pletla na výborném polském stroji Moda. Pak jsem si pořídila na pletení patentů dvoulůžkovou Dopletu, ale nemohla jsem se s ní nějak naučit. Pokud má někdo zájem, tak ji za velmi mírný poplatek prodám.

 
benyka
4238 příspěvků 03.11.14 10:24

Mně se líbilo nejvíc pletení z bavlněných přízí, kdy jsem mohla zaplétat různé barevné nitě (používala jsem na základ háčkovací příze a do melíru vyšívací bavlnky) a výsledek vypadal jinak než když se plete melír ručně - tvořil různě vybarvené řádky. Taky byly dobré kombinace matných a lesklých přízí v jedné barvě. Bohužel jsem to už skoro všechno vyházela s tím, že když budu chtít, tak si cokoli koupím. Teď toho hořce lituji, protože některé typy halenek (svetříků), které se mi tehdy osvědčily, prostě dneska v obchodech neexistují. Zejména se mi stýská po typu, kdy je vršek od pasu nahoru volnější a od pasu dolů má vyšší patent (hodí se báječně k úzkým sukním).

 
corrigan
2631 příspěvků 03.11.14 10:36

Ještě přidám jednu poznámečku ohledně anglického a kontinentálního pletení - já jsem se samozřejmě od babičky učila pletení kontinentální, naživo jsem nikdy anglický neviděla, vždycky jen slečnu Marple :-D a tak jsem to zkusila, protože mi přišlo, že těm ženskejm to musí jít strašně pomalu (je fakt, že já pletu jak tryskomyš). Tak tim anglickým způsobem bych já neupletla ani ponožku, to vám říkám rovnou. :-D

 
Karin
3401 příspěvků 03.11.14 10:39

Nepletu, bohužel. Dokud žila babička, nezajímalo mě to. Dnes bych toto umění ocenila, ale už nemám nikoho, kdo by mě do něj zasvětil. A učit se to podle popisu nebo videa, na to nemám.

 
DanaP
89 příspěvků 03.11.14 11:08
Maniak

Jsem pletařka maniakální, příze mám úplně všude, některé si sama barvím. Nejvíc mě uklidňuje pletení ponožek na 4 jehlicích. kamarádky se vždy těší na podzimní depresivní počasí, protože budou fusekle. A výsledek se dostavil - zkazila jsem si oči. Mám brejle na blízko i na dálku, ale pletu dál (ono se zase na to tak moc koukat nemusí - u rovných úpletů bez vzoru jsem schopná si i číst :))

 
Macek05
12 příspěvků 04.11.14 16:18

:-) já už se u ponožek taky na to dávno nedívám :-) Je to největší relax.

 
corrigan
2631 příspěvků 03.11.14 13:42

@MaláČarodějnice jj kombinace pletení/háčkování a kancelářskýho zaměstnání je opravdu mrcha, záda strašně trpí… pomáhají takový ty barevný lepicí pásky, odkaz http://www.tejpovacipaska.com/ ovšem nelepte si je sama, ať vás to nejdřív naučí fyzioterapeut :-) ačkoli na záda si stejně nedosáhnete, to musí udělat někdo jinej, chci jen říct, aby to dělal někdo, kdo ví, jak a kam přilepit :-)
pomáhá to kdekoli, minule jsem tak měla zalepený celý předloktí :-)

Příspěvek upraven 03.11.14 v 13:43

 
Vermilion
27 příspěvků 03.11.14 16:11

Nikdy jsem se nedostala dal nez po nekonecnou salu, kde jsem si procvicovala hladce/obratce. Ale pamatuju si, ze me to uklidnovalo a bavilo. Tak mozna po dnesnim clanku se k tomuto konicku vratim…
Jsem narozena na konci sedmdesatych let. U nas doma se silo (maminka, babicka), jedna teta pletla svetry, ktere se nosily (jako dite jsem jich mela nekolik), maminka taky vysivala… pak se na tyhle domaci vyrobky zacaly lidi jakoby koukat pres prsty, ze stroje to udelaji rychlejsi, pravidelnejsi, hezci… no a denska, koukam, ze lidi zas k DIY vraceji. Tak ja jsem to jako mala nasala a videla, takze mi to neprijde tak neschudne, az me udivuje, proc je kolem toho tolik humbuku tedka. Ale pro nejake ty dneska nactilete nebo dvacetilete slecny to musi byt exotika.

 
josefinastredova
4 příspěvky 03.11.14 16:58

@DRW Díky za tip, prozkoumáme :)

 
DRW
1240 příspěvků 03.11.14 17:35

V tom pripade zkuste taky na to pouzit cistou vlnu Baby Merino nebo BabyAlpaca Silk nebo Lace ci Kid Silk by Drops nebo jiny vyrobce. Jsou to prirodni prize z ciste vlny, alpaky, hedvabi ci lnu. Navic jsou velmi prijemne detem i dospelym. Mimochodem cista prize Merino se pouziva v zahranici k vyrobe pletenych vyrobku pro miminka.

 
TerezaazereT  03.11.14 18:46
Příze DROPS

Zdravím všechny pletařky! K článku mám jen drobnou poznámku: neoznačovala bych obecně příze od Drops jako luxusní, najdou se mezi nimi i pěkně nekvalitní výrobky.

editováno adminem - smazán odkaz

 
DRW
1240 příspěvků 03.11.14 19:06

Kazdy vyrobce ma dobre a spatne produkty, pokud ale maji pletarky chut zacit a investovat neco malo vic penez nez do smesovek s umelotinou je Drops/GarnStudio prize dobrou volbou jen chce peclive vybirat. Navic pisete par prizi a pisete jen o Eskimu, coz je tak trochu zavadejici informace.

 
TerezaazereT  03.11.14 20:08

Máte pravdu. Neuvědomila jsem si, že víc pletu, než píšu. Snad alespoň recenze Eskima bude někomu k užitku. Ostatní v nejbližší době doplním. :-) Právě začínající pletařky mohou jen těžko pečlivě vybírat, když nemají zkušenosti.

 
Katrincola
2 příspěvky 13.11.14 23:16
Nekvalitní?

Můžete probím být konkrétní? Sama prodávám celý sortiment Dropsu, nejsem si vědoma toho, že by něco bylo nekvalitní, ale ráda vyslechnu každý názor. Jaké špatné zkušenosti máte? Díky k.

 
Lenka22
286 příspěvků 03.11.14 19:31

To je náhoda, asi před měsícem jsem si půjčila z knihovny knížku Páteční klub pletení od K. Jacobsové, a tak mě to inspirovalo, že jsem asi po dvaceti letech vytáhla pletení a začala trénovat pozapomenuté dovednosti:-)

 
daruru
26 příspěvků 03.11.14 19:37

@josefinastredova V odkazu od DRW je pár velmi roztomilých svetříků s kulatým sedlem, které se mi líbí daleko víc než vaše raglánová varianta. Rovněž bych se přimlouvala za použití jiné příze. Já teda proti složení Merino příze od Vlnapu nic nemám (skutečně se dobře pere v pračce), ale nelíbí se mi barevnice.

 
Pleturáda
2 příspěvky 03.11.14 20:29

Pletu ráda a intenzivně již několik let a s kamarádkou pletení i učíme na workshopech a jsem ráda, že i tu je pletení propagováno. Nicméně bych nikdy příze Drops neoznačila jako luxusní - mají některé kvalitní řady (Lima, Nepal, Karisma, Alpaca), ale jsou na trhu (i českém) příze kvalitnější - Schoppel, Lang a luxusní příze jsou ještě úplně jinde - Madelinetosh, Malabrigo a podobně. Jistě že „není akryl jako akryl“ jak píše Ada nicmnéně i začátečníkům doporučuji zkusit plést alespoň z Vlnapového Merina na bambusových jehlicích - prostě přírodní materiál poskytuje uplně jiný pocit…Happy knitting!:-)

Příspěvek upraven 03.11.14 v 20:30

 
Katrincola
2 příspěvky 13.11.14 23:18

Malabrigo prodávám, stejně jako Drops a Zitron a mohu napsat, že nekvalitní je snad silný výraz…je to prostě určitá kategorie přírodních materiálů a není to to nejkvalitnější, rozhodně ale 1000× lepší než JAKÝKOLIV akryl..už jen tím, že JE TO přírodní materiál…:-)

 
helcaaa
2 příspěvky 03.11.14 20:49

Jsem ráda, že se na Módním pekle objevil článek, který propaguje pletení, díky za něj.
Takříkajíc jsem závislá na pletení, uklidňuje mě, tříbím si myšlenky no a také mám dobrý pocit z toho, že něco vyrábím rukama. Pletu tedy denně a moc ráda. S kamarádkou na workshopech učíme pletení, aby tato dovednost zůstala zachována:-)

Několik poznámek k článku: rukavice i svetr nepovažuju za projekt pro začátečníky, obojí vyžaduje už nějakou zkušenost (možná svetr pro dítě, kde nevadí drobné nedostatky).Ná­krčník, šála, čepice - to lze v pohodě po absolvování základů zvládnout.

Neoznačila bych příze značky DROPS jako luxusní, mají dobrý poměr cena/kvalita, vysoký podíl vlny, to je na české poměry značný luxus.
Luxusní příze jsou např. Madelinetosh, Quince, Malabrigo, Manos del Uruguay atd.

Keep knitting!

 
DRW
1240 příspěvků 04.11.14 13:49

Hm, a kolik nicku si jeste zalozite ;)

 
Pleturáda
2 příspěvky 04.11.14 17:53

:-))) žádný, jsme totiž dvě a to nám bohatě stačí:-))

 
helcaaa
2 příspěvky 04.11.14 18:05

Pravděpodobně tuto metodu používáte sama, když mě z ní podezříváte - je to vskutku můj první příspěvek a jediný nick na MP, ať tomu věříte nebo ne:-)

 
MaláČarodějnice
706 příspěvků 03.11.14 21:06

@corrigan díky za tip na tejpování, aktuálně je to u mě hodně „aktuální“ :-(, od zítřka mám rozepsanou rehabilitaci a tohle se tam taky dá pořídit. Bohužel ne na pojišťovnu, přesto to zkusím.
Pletení na jedné straně pomáhá udržet psychickou rovnováhu, ale zase zlikviduje rovnováhu svalovou :-( Omlouvám se z OT, už s tím mizím :-)
A zkratka PhD je dobrá, tu si s dovolením vypůjčím. To je jak jeden kolega, co se velice chlubil jak podniká a pak z toho vypadlo, že podniká kroky k tomu, aby neumřel hlady…

 
xIv
2 příspěvky 03.11.14 22:41

Narození dcerky mě inspirovalo k návratu k šití - hlavně na děti, a nově i k háčkování. Je to docela návykové, na internetu je plno krásných návodů, dá se koupit plno krásného materiálu - no prostě nestíhám. Musím si to užít než děti vyrostou a začnou má dílka odmítat :-)

 
Evelin5
35 příspěvků 04.11.14 10:08

Já jsem šila a pletla, když byly dcery malé. Během posledních 15-ti let jsem doma nevyrobila jediný pletený nebo šitý kousek. Teď mám tak málo volného času a tak moc mě to zase nebaví, takže se raději věnuji jiným aktivitám.

 
MP Markys
136 příspěvků 04.11.14 10:10

Já jsem nejraději pletla ty norské vzory. Teď jsou zase moderní ručně pletené svetry, šály a čepice- měla bych začít. Jehlice a zbytky vln budou asi na půdě, nebo jsem je už dávno vyhodila. Článek, ale hlavně diskuse je inspirativní!!

 
yourcandy
476 příspěvků 04.11.14 19:45

To je moc hezký článek :-)A závidím všem kdo umí háčkovat a plést. Já jsem spíš expertka na šití, precizní drobné věci jsou moje doména. Ačkoliv by se mohlo říct, že právě proto mám pro pletení předpoklad, nemám..Zkoušela jsem plést i háčkovat už několikrát. Odhodlaná, že teď už opravdu vydržím..vždycky jsem od toho utekla, nemám na to buňky. První pokus byl chudák pokřivený ošklivý panáček v páté třídě, poslední asi před pěti lety háčkované kytičky. O to víc obdivuji krásné háčkované věci. Občas si přinesu ze second handu krásnou dečku, ubrus či polštář a mám k těm věcem obrovskou úctu. Vidím za tím hodiny a hodiny píle člověka..na co myslel, když to tvořil. Takových věcí si vážím. Dečky pospravuji, bělím, škrobím a mám z nich velkou radost. A kdybych uměla plést, tak bych si upletla ponožky a svetry s norskými vzory :-) Teď jsem si jeden krásný vínový svetr koupila je na něm vánoční motiv a jelikož je to velikost XXL, tak z něj budu šít polštář. A bude to super ozdoba na náš gauč s ovčí dekou.Jako na horské chalupě :-)

Příspěvek upraven 04.11.14 v 21:43

 
marmota-b
529 příspěvků 05.11.14 08:02

Tohle naprosto chápu: zvládám perfektně precizní ruční šití na takové úrovni, že mi babička nevěří, že to není na stroji. Ale uháčkovat něco nad rámec rovného placatého kusu, nanejvýš tak filetové krajky (což není v principu o moc složitější), to je nad moje síly, a i v tom se mi ten obdélník často všelijak rozlézá. Jak si mám někde odpočítávat sloupky a trefovat se do toho správného, jsem v háji.

 
shanin
20 příspěvků 04.11.14 21:41

Plést jsem se naučila před pár lety podle videí na Youtube. Úplnému začátečníkovi bych nejspíš nedoporučila plést s černou vlnou. Možná je to jenom mýma očima, ale když pletu s černou, tak prostě houby vidím. Případné chybky a mírná nepravidelnost v pletenině se ztratí spíš u příze s mírným chlupem a když je třeba strakatá nebo tvídová. Hladké příze, třeba i to Merino od Vlnapu, jsou dost nemilosrdné.

Pokud pletete na kruhových jehlicích (což je nejlepší), výrazně doporučuju, abyste vyhodili všechny muzejní exponáty po babičce a šedé hrůzy Pony nechali ležet v galanterii v regálu. Kupte si nějaké kvalitní, třeba Addi nebo Knit Pro. To není jiná liga, to je úplně jinej sport. ;-) Dost lidí, kteří nemají rádi kruhové jehlice, je nemají rádi proto, že „kruhové jehlice nekloužou, zadrhává se pletenina na přechodu lanka a jehlice a lanko se přetáčí“. Což dělají právě ty nekvalitní jehlice. Když si pořídíte nekvalitní pomůcky a nekvalitní materiál, tak vám to míň půjde a je pravděpodobnější, že vás to nebude bavit.

Příspěvek upraven 04.11.14 v 21:42

 
Snoopy100
434 příspěvků 05.11.14 07:35

Zdravím, pletu od svých 7 let a už hodně dlouho všechno jedu na kulatých jehlicích. Pletení mě baví, ale jedna věc mi leze na nervy - při tom množství se mi stává, že mi upadne ten plastový drát z jehlice nebo že se mi po nějaké době používání jehlic oka na místě, kde drát leze do jehlice zasekávají. V obyč galanterce jsem jiný typ jehlic nezaznamenala. Objednávala jsem vlnu v jednom docela fajn eshopu, ale tam to bylo totéž, maximálně nabízeli jehlice bambusové. To se opravdu nevyrábějí jehlice „z jednoho kusu“ nebo nějaké, kde tento problém odpadá?

 
shanin
20 příspěvků 05.11.14 08:39

V těch „obyč“ galanterkách na výběr mezi jehlicemi opravdu nebývá. Já obvykle objednávám na internetu. I v českých internetových obchodech už dnes koupíte bezvadné jehlice. Osobně používám nejčastěji kovové Knit Pro (ty fixní, ne ty, kde se může vyměňovat lanko), pro mě jsou tak akorát klouzavé a špičaté (bez problému na nich pletu tenkou krajku). Když pletu na dvojkách a menších, používám karbonové od téže značky, protože se neohýbají a nelámou. Nevýhodou je poněkud vyšší cena, výhodou nezničitelnost a to, že se s nimi báječně pracuje.

Příspěvek upraven 05.11.14 v 08:49

 
marca
437 příspěvků 05.11.14 08:48

To jsem si měla přečíst dřív než jsem začla :) Takže ne všechny kruhové jsou tak děsné… Zvykla jsem si na pět, aspoň na věcech do 90 oček si nedokážu kruhovou představit. Jde to s tou lepší?

 
shanin
20 příspěvků 05.11.14 09:22

Dají se koupit kruhové jehlice s různě dlouhými lanky. Nejkratší používám 40 cm, třeba na čepice. Existují i kratší. 30 cm, dokonce i 20 cm. :-) Ale to už není pro lidi s velkýma rukama.

 
ovovi
23 příspěvků 04.11.14 23:20

Prosím, kam chodíte (v Praze) nakupovat přízi, ideálně aspoň s příměsí vlny nebo něčeho jiného přírodního? Já jsem párkrát nakoupila v eshopu Vlnapu (jak už tu ale někde padlo, barvy nic moc) a Drops taky z eshopu, ale radši bych si vybírala v normálním obchodě. Galanterii v Palladiu znám, ale uvítala bych i vaše další typy. Co třeba Stoklasa, máte zkušenost? Já mám (možná neoprávněný) pocit, že je to spíš galanterie na všelijaké věcičky a pomůcky, ale mají i výběr vlny? A znám i Marlen, kde jsem tedy bohužel narazila na vysloveně nepříjemnou prodavačku, takže už tam nechci, navíc je to už celkem drahé.

Pod vlivem diskuse jsem začla důkladně prohlížet Ravelry, a nemůžu si vybrat, s čím začít dřív :-)

 
marmota-b
529 příspěvků 05.11.14 07:49

Zkouším vzpomínat, jak jsem začínala plést, a seznávám, že to asi bylo dost neortodoxní… neuměla jsem nahazovat a začínala háčkovaným řetízkem… pak jsem se jednou pustila do ponožek na ořezaných špejlích, jenom podle toho, co jsem si pamatovala z knížky, a zjistila, že mě pletení na všech čtyřech baví víc, než normální… a upletla bezprsté rukavice se „zárodky“ prstů (tedy v podstatě prstové) na ořezaných špejlích, přičemž jsem využila toho, že si tak ty jehlice můžu udělat jak chci dlouhé… dneska si pletu hlavně šňůrky do začínajících historických oděvů. :D

Většinou - zvlášť u hladkého žerzeje - pletu na jehlicích ve skutečnosti o něco menších, než se uvádí na pásce, tak dejme tomu o číslo. Je to hustší, pevnější (nevytahuje se to tolik), vypadá to profesionálněji. Samozřejmě to tak jde provádět až ve chvíli, kdy pletete dostatečně hladce na to, abyste neutahovali jako blázen. Na druhou stranu mám dojem, že mě právě tohle částečně to utahování nadoraz odnaučilo.

Kulaté jehlice jsem zkusila a byla to katastrofa. Očka na té hadici se mi stáhla a pak jsem je už nedostala zpátky na tu jehlicovou část. Jakože ne že jsem to moc utáhla (i když moje utahovací tendence možná nějakou roli hrály): jakože se to prostě tak „přesypalo“ a ani náhodou to nešlo vrátit; musela jsem to rozpárat a vzdát.
EDIT: Jo, tak asi to bylo blbejma jehlicema. Zatím se znova pokoušet nebudu, mám jiné zájmy.

Příspěvek upraven 05.11.14 v 07:55

 
surabaya
395 příspěvků 05.11.14 07:54

Pamatuju časy intenzivního pletení v 70. a 80. letech. Moje maminka s radostí oplétala celou rodinu a třeba takový svetr na tátu jí trval skoro rok a vypadalo to, že plete koberec. Jinak v té době kdo nepletl, neměl skoro co na sebe, hlavně v zimě. Maminka plést naučila i mě, a tak jsem si pak pletla sama, hlavně svetry a bavilo mě to. Co mně ale nikdy moc nešlo a neměla jsem na to trpělivost, byly ty dodělávky výstřihů, lemování okrajů apod., prostě taková ta jemnější práce, kde zvláště vyniká šikovnost či nešikovnost pletařky. Taky pamatuju, že zajímavější příze byly nedostatkové zboží, obzvláště ty mohérové. Taková Mahara se dala sehnat jen pod pultem. Pracovala jsem tehdy v knihovně a chodila k nám jako čtenářka i prodavačka z galanterie. Já a moje kolegyně jsme jí schovávaly novinky a ona nám na revanš, když dostali zboží, nosila nedostatkovou přízi a jaká barva přišla, takovou jsme braly. Vzácně jsme si mohly vybrat i ze dvou! Dnes už nepletu, leda sem tam nějakou drobnost, jako třeba teď bezprstové rukavice. Ale možná se k tomu vrátím a pustím se do něčeho většího. Tenhle článek mě docela naladil, když vidím, že pletení ještě úplně nevymřelo. Klubíčkům a jehlicím zdar!

 
marca
437 příspěvků 05.11.14 08:45

Dík za seznam názvů v angličtině. I česky jsem z ujímání a přetahování byla zmatená, takhle si troufnu i na něco anglického. Českých pěkných návodů jsem kromě Drops moc nenašla. Zatím se rozcvičuju v pletení na mimino, to je rychle hotové. Pak se pustím do nějakého složitějšího projektu.

(To mělo být nové vlákno ne odpověď).

Příspěvek upraven 05.11.14 v 08:48

 
Brunhilde  05.11.14 13:49

Ještě jedna vychytávka, tu tady, pokud jsem dobře četla, nikdo nezmínil:
Doporučuji díly pleteniny k sobě nesešívat, nýbrž sháčkovat. Jednak je ten spoj pružnější než sešití, a potom při párání stačí zatáhnout za volný konec niti a vmžiku to máte zase odděleno.

Příspěvek upraven 05.11.14 v 13:49

 
MaláČarodějnice
706 příspěvků 05.11.14 18:40

No ale jen aby se tak nerozpáralo co se rozpárat nemá, že :-)

 
Brunhilde  05.11.14 19:26

To se mi ještě nikdy nestalo. Ale je nutné pravda ten konec niti dobře zabezpečit.

 
VandaRybna
3259 příspěvků 07.11.14 07:24

To je taky řešení, ale vůbec se mi nelíbí. Na oblečení patří švy, nemám moc ráda, když to vypadá, že to na vás někdo naháčkoval.

 
corrigan
2631 příspěvků 06.11.14 11:46

@Brunhilde jenže sháčkovaný švy jsou strašně tlustý a nápadný. Jen přes mojí mrtvolu :-D

 
Linie
1704 příspěvků 06.11.14 11:59

@corrigan Nejsou! Musíte brát jen krajní očko za jednu nit a sháčkovávat řetízkem. Nic tenčího asi není.

Příspěvek upraven 06.11.14 v 11:59

 
corrigan
2631 příspěvků 06.11.14 12:09

@Linie krajní očka? vy umíte udělat tak krásný krajní očka, že je necháte koukat ven? tak to jste borec :-)
já sešívám matracovým stehem, kterej navenek není vůbec vidět, když se to udělá dobře, vypadá to jako bezešvý a okraje jsou pěkně uvnitř, protože sešívám za nitku prvního oka po krajním a to ještě tu, která je blíž středu :-)

Příspěvek upraven 06.11.14 v 12:10

 
DRW
1240 příspěvků 06.11.14 18:43

@corrigan: Kdyz tak ctu diskuzi o krajovych ockach a sesivani. Ja pouzivam na upleteni trochu jinou techniku nez je zvykem:
kdyz upletu posledni oko pred krajovym dam vzdy nit dozadu, tj. kdyz praci otacim kouka na me nit zepredu a pak upletu krajove oko, za zadni cast krajove ocka. Nit udela na krajovem ocku takovy zoubek a pak kdyz sesazuju dily dohromady vedu nit vzdy ockem stejnem rady na obou dilech, sesiti je pruzne a neviditelne. Tuhle fintu me naucila babiccina sestra a je to hodne dobra vychytavka.

 
Linie
1704 příspěvků 06.11.14 12:17

@corrigan Můžete brát celé krajní očko. Sháčkování má výhodu, že je pružné, šev není vidět a jde snadno vypárat.

 
Bačavelmistarý
112 příspěvků 06.11.14 12:46

Pletení fakt neee. Divím se, že se to ještě někomu vyplatí. Jeden blbý dětský svetřík jsem pletla týden a to jsem fakt makala každou volnou chvilku, a stejně ty díly byly nějak jinak, než měly být podle návodu. No a to sešívání na konci je nejhorší práce, co může být. Takže za mě jedině kupovat. Šití to je jiná - koupím látku, šmiknu, dám dohromady a za chvilku je hotovo:-)

 
cizinec
177 příspěvků 06.11.14 13:32

To bude asi hodne i o zrucnosti.

 
Linie
1704 příspěvků 06.11.14 12:49

@Bačavelmistarý Jenže to pletení můžete brát sebou někam, kde budete čekat nebo plést u televize a povídání. Šití si musíte roztáhnout a zase sklidit. Každé má něco.

 
Moir
1806 příspěvků 06.11.14 15:27

@Bačavelmistarý Je pravda, že jen materiál na svetr, co mi plete mamka stál kolem 1300 Kč, jenže, bude to směs merina s alpakou bez akrylu. Takže něco, co se prakticky nedá sehnat. A plete to na stroji, takže práce s tím nějaká je, ale jen zlomek toho, kdyby to pletla v ruce.

 
Viktorie H.
664 příspěvků 06.11.14 19:05

Mě to právě učí mamka, jde mi to sice pomalu, občas mi nějaké oko spadne, nebo udělám chybu, ale jde to. Už mám asi tak 15 cm šály, doufám, že se mi jí podaří dokončit do zimy.

 
corrigan
2631 příspěvků 07.11.14 08:37

@Bačavelmistarý pletení je o tom, že to člověka baví a ne o tom, že musí. Vás to evidentně nebaví, proto se vám to možná nepovedlo, jak mělo. V tom přece není problém. Když vás baví šití, tak super, ale když někdo plete, nemůžete to brát jako „divím se, že se to někomu vyplatí“… o to přece nejde :-)

 
corrigan
2631 příspěvků 07.11.14 08:38

@DRW tak tohle teda zkusím, díky za tip :-)

 
corrigan
2631 příspěvků 07.11.14 08:42

@shanin jj tohle je fajn, já mám sadu s jehlicemi, které se dají od lanka odšroubovat, takže jsou vlastně v sadě všechny běžný velikosti jehlic a lanka 40 60 80 a 120 cm a našroubuju vždycky ty, který potřebuju. Třeba na čepice mi ale musel manžel lanko zkrátit na 30, taky se to dá. Mají i háčky na tuniské háčkování ve stejném systému.
třeba tady http://www.deramores.com/…e-deluxe-set

 
Oskarka55
10 příspěvků 07.11.14 09:11

Musím se zastat @Bačavelmistarý, jak jste se na ni sesypali, vždyť jen reaguje na výše položené otázky pod článkem. To vaše diskuse se dostala někam jinam.

 
Caralina
916 příspěvků 07.11.14 10:07

@josefinastredova Koukala jsem, moc pěkné, ale co takhle něco pro větší děti?

 
corrigan
2631 příspěvků 07.11.14 13:10

@surabaya … a ten střapeček tomu dodal grády :-D

 
ElishaG
2 příspěvky 07.11.14 14:17
Bez jehlic

… anebo bez jehlic, pouze na rukách https://www.youtube.com/watch?…. Pro pochopení způsobu, jakým pletenina vlastně vzniká, je to docela zábavná varianta i pro malé slečny, které už zítra mohou na pončo od mámy namotat vlastní výtvor.

 
DRW
1240 příspěvků 07.11.14 14:38

Jak zabava ano, ale pri predstave, ze si navlekam na ruce pleteni a v dobe pletaciho procesu me neco vyrusi a budu to muset sundat, tak je docela desiva. Ale ted vazne, radim k to ke gumickovani a jinym zabavam pro deti. Sala jiste bude mekka, ale svetr uz by byl horsi a cim vetsi oko tim tlustsi vlna a hned nekolik niti dohromady. To radeji tluste jehlice a trosku vic prace. Ale opravdu jako zabava pro mladez fajn.

Mimochodem tohle mi licila moje znama, ze se tim bavila jedna jeji kolegyne na nocni v nemocnici a zvonil ji pacient, takze vybehla s pletenim na rukou a nasledne pleteni na chodbe a mohla zacit znovu. Usmevna historka, ale docela vymluvna.

Kurz základů práce s kůží.

Kdybyste nevěděli, co se zítřejším dlouhým zimním večerem, přijďte... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Šití: začištění podsádkou a šikmým proužkem

Víkend je tady; pro ty z vás, kteří se budou chtít pustit do... Celý článek

Jak ušít (dámské) kalhoty

Abyste nebyli zklamaní, tak rovnou upozorňuji, že v tomhle článku... Celý článek