Nenápadné hvězdy

28.03.16 | autor Ada

Když si prohlížím fotky z módních přehlídek, nikdy nezapomínám na tu poslední. Na tu, na které se na molu na chvilku objeví návrhář a ukloní se publiku, aby vzápětí zase rychle zmizel v zákulisí.

Některé návrháře známe všichni, protože jsou to celebrity. Karl Lagerfeld, John Galliano, Donna Karanová. Ti se také po uklonění většinou hned neschovávají, ale vychutnávají si zasloužené ovace. Některé návrháře znají spíš ti, kteří se o módu víc zajímají, ačkoli jejich jméno je povědomé každé středně pozorné čtenářce módních časopisů. Třeba Carolina Herrera.

vlevo podzim 2016, vpravo jaro 2016, style.com

Carolina je dáma, která se na přehlídkách neukazuje v černých džínách a tričku jako mnoho jiných návrhářů, ale vždy perfektně elegantně oblečena. Než se začnete cítit méněcenní, podotýkám, že Carolina se narodila v bohaté rodině, navíc mamince, která si potrpěla na módu a už od malička brala dcerku na přehlídky a kupovala jí šatičky od Diora. Carolinin druhý manžel byl navíc šlechtic. V módním průmyslu Carolina Herrera začínala u rodinného přítele Emilia Pucciho - pracovala v jeho butiku a starala se o PR. V 80. letech se přestěhovala do New Yorku a brzo se stala místní módní ikonou. Diana Vreelandová (tehdy šéfredaktorka Vogue) jí navrhla, ať zkusí vytvořit vlastní módní kolekci. Zbytek už je historie, jak se říká.

Britská návrhářka Vivienne Westwoodová vyrostla na úplně jiném dvorečku. Začínala v 70. letech oblečením pro pankáče, s nimiž sdílela odpor proti systému. Je aktivistka a své postoje k lidským právům, kácení pralesů nebo aktuálně třeba globálnímu oteplování často dává najevo i v módní tvorbě. Pokud ji rovnou nenajdete s transparentem na nějaké demonstraci.

style.com

Nebyla by to Vivienne, aby ji neprovázely skandály. Před pár lety si ji novináři podali právě za to, že se na jedné straně plamenně vyjadřuje o životním prostředí a nutnosti omezení konzumu, ale na druhé straně navrhuje oblečení z neekologických materiálů a její společnost vydává celkem devět kolekcí ročně. Já takovou rozpolcenost celkem chápu. Vybalancovat lásku k módě s dnešními antikonzumními a anti-fast fashion trendy není jednoduché.

Alberta Ferretti, která navrhuje dechberoucí éterické šaty, je právě tou nenápadnou, černě oblečenou postavičkou, o které jsem mluvila.

style.com

Také Jenny Packhamová, autorka nádherných třpytivých modelů, se po přehlídkách na mole ukazuje zásadně se spokojeným širokým úsměvem - a zásadně v černé.

style.com

Ale abyste si nemysleli, že je to nějaké pravidlo: Keren Craigová (ta blondýnka) a Georgina Chapmanová, zakladatelky značky Marchesa, nosí na přehlídkách své vlastní krásné modely.

style.com

style.com

style.com

Keren a Georgina jsou spolužačky z Chelsea College of Art and Design. Po škole každá dál studovala a sbírala praxi jinde, ale v roce 2004 spolu založily Marchesu a navrhují úžasné modely jako ušité pro červený koberec.

Když vyjde na molo Olivier Rousteing, vypadá to, že přehlídka ještě neskončila a právě přišel další model - ale Oliver je návrhář a kreativní ředitel značky Balmain. I když zde působil už dřív pod svým předchůdcem Christophem Decarninem, hlavní osobou značky je od roku 2011.

style.com

Aktuální Balmain s geometrickými prvky, renesančními mřížkami, složitými ornamenty, širokými rameny, korzety a dramatickými barvami byste v náznacích našli už v Decarninově tvorbě, ale kreativně geniální Rousteing je dovedl k dokonalosti.

Chudákovi Eliemu Saabovi se kvůli jménu občas stává, že ho někdo pokládá za ženu. Jeho třpytivé šaty jsou stálice červeného koberce i princeznovských snů, ale samotného návrháře viděl málokdo. Takže tady ho máte.

style.com

Elie pochází z Libanonu, stejně jako Zuhair Murad nebo Georges Hobeika, další hvězdy světa princeznovské módy. Už v osmnácti letech si otevřel salon, kde se šily honosné svatební šaty; předtím byl rok na zkušené v Paříži, ale jinak se učil šít i navrhovat sám Mezi jeho zákaznicemi se začaly postupně objevovat dámy z vyšší společnosti. V roce 1997 uspořádal Saab první přehlídku mimo Libanon; v roce 1999 si jeho šaty vzala na svou korunovaci jordánská královna Rania, která ráda nosí Saabovy slavnostní i běžné modely. Kromě šlechtičen Saab obléká i herečky, zpěvačky a další celebrity. Třpytivé princeznovské šaty jsou prostě sázka na jistotu.

Napadne vás někdy, kdo vlastně navrhuje pro staré slavné značky? Chanel, Dior, tam máme jasno, ale co třeba Givenchy? Zakladatel značky Hubert de Givenchy opustil společnost až v roce 1995 (43 let po jejím založení) a jeho nástupcem se stal John Galliano. Toho si ovšem krátce poté "ukradl" Dior a u Givenchyho ho nahradil, hádejte kdo? Alexander McQueen! Ten odešel v roce 2001, neboť prý nemohl plně rozvíjet svou kreativitu - je pravda, že pro jeho geniálně skandální nápady měla tradiční vznešená značka opravdu moc úzké mantinely. Následoval Julien MacDonald, který má dnes také vlastní značku a navrhuje krásné ženské modely. Dnes pro značku Givenchy navrhuje Riccardo Tisci. Někteří kritikové mu vyčítají, že je příliš temný. Já jen čekám, kdy si také uteče založit vlastní značku a u Givenchyho najmou dalšího budoucího slavného návrháře.

style.com

Značka Carven vznikla v roce 1945 a založila ji Marie-Louise Carvenová, o které pravděpodobně nevíte, že: byla jedna z prvních couturierek, které představily prêt-à-porter kolekci; měřila jen něco málo přes 150 cm a svůj salon založila proto, že chtěla šít pro malé ženy a vyplnit tak díru na trhu; jednou z jejích zákaznic byla Edith Piafová, která měřila 142 cm; zemřela teprve loni ve věku 105 let - takže se dožila znovuoživení své značky v roce 2009, kdy slavila sté narozeniny.

A tohle jsou Adrien Caillaudaud a Alexis Martial, kteří nyní pro Carven navrhují. Jsou mladí a jejich návrhy jsou také mladistvé, což přesně odpovídá duchu značky. Madame Carvenová vždycky preferovala prosté materiály a jednoduché oblečení, které ostatně jejím oblíbeným petite zákaznicím nejvíc slušelo.

style.com

Předchozí kreativní ředitel značky, Guillaume Henry, byl o něco elegantnější a minimalističtější. Nyní pracuje u Niny Ricci, odkud odešel Peter Copping, který je teď u Oscara de la Renty, kam si ho před svou smrtí vybral sám Oscar. Škatulata, doplněná tu tam novým talentem, který typicky začíná jako podržnůžky v některém slavném salonu (třeba zrovna Peter začínal při studiích jako praktikant v krejčovské dílně Christiana Lacroixe), jsou nejoblíbenější hrou v módním průmyslu.

style.com

Veselými ponožkami pana Coppinga bych dnes skončila. Pokud se vám článek líbil a měli byste zájem o další díl, dejte mi vědět v komentářích.

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
Dadoo
5533 příspěvků 28.03.16 21:40

Velmi zajímavý článek. Pokračování doufám příště :-)

 
barvinok
356 příspěvků 28.03.16 21:41

To o značke Carven a Edith Piaf je veľmi nešťastná formulácia. Dosť dlho som na to zízala, čudujúc sa, či je fakt možné, že Edith Piaf umrela až vlani a ja som takú zásadnú vec nevedela.
Ja viem, bodkočiarky, ale aj tak.

 
Clara.Sue
1 příspěvek 06.04.16 13:03

Další díl článku by byl skvělý. Tento mě bavilo číst. Nicméně u Edith Piaf jsem se také zarazila.

Příspěvek upraven 06.04.16 v 13:04

 
Holkazpodkroví
276 příspěvků 28.03.16 21:44

Ale jo! :) Zájem tu je :)

 
LCH  28.03.16 21:51

Tak tedy dávám vědět. :) Osobně by mne podobný článek zajímal i o české módní scéně, protože nějaké celkové shrnutí jsem od Tebe dlouho nečetl. Teda jestli vůbec někdy. A třeba i nějaký vyselektovaný na HC domy. Dík

Edit: překlep

Příspěvek upraven 28.03.16 v 21:52

 
Judy24
366 příspěvků 28.03.16 21:54

Super nápad na článek! :) Díky moc za něj.

 
Morrighan
1298 příspěvků 28.03.16 22:05

Článek se mi líbil a rozhodně chci pokračování xD

 
Lola  28.03.16 22:13

Bon. Potvrzuji zájem :)

 
MP scully  28.03.16 22:13

Tohle je MP podle mého gusta - za předpokladu, že Andrea, Redakce, Lovec Inspirace a ti další (kromě Jany, která přispívá báječnými šicími články, kde se amatérka jako já dozví spoustu fíglů) zmizí - střídání pravého pouličního peklíčka s něčím zajímavým. A podoba slavných návrhářů, to, že spousta z nich chodí vlastně spíš v černém a kvalitním, přesto nenápadném oblečení docela překvapí. Možná, že těch flitrů, korálků, komplikovaných záševků a kostic mají za celý den tzv. „plný brejle“, tak právě proto (osobně taky po osmi až deseti hodinách překládání textů nejlépe vypnu u něčeho z edice „levné sešity detektivek“, tak to prostě je…)

Jinak pokud můžu pokračovat v námětech na další články, tak dneska jsem si pár starších prošla a pořád chybí pokračování k „Vyměňte staré za mladé“, kde se slibovaly sukně a kalhoty, velká škoda je, že se nepokračovalo ve článcích, rozebírajících různé typy postav - ta hruška byla super, i když sama hruška nejsem, tak jsem si články přečetla několikrát, určitě by neškodilo něco podobného pro jablko, rovnou chlapeckou postavu ani pro petite ženy, co mají 160 cm a pro vysoké, co mají 180 a víc…Moc ráda bych si také přečetla článek o tom, jak se oblékat šik pro ženy, které bydlí na vesnici, na zastávku autobusu denně šlapou polňačkou a přesto chtějí vypadat dobře a ne jako buran. Zaradovala jsem se u wannabe zimního článku „Jak nevypadat jako sud“ - další téma, které řeším, ale nedozvěděla jsem se z něj vůbec nic. Totéž teď na jaře by bylo fajn něco na téma jak se poprat s tím, že přes den je třeba dvacet, ale ráno taky jenom pet a večer téměř nula. Jak se obléct tak, aby člověk půl dne nepotil krev ani neklepal kosu, vypadal u toho dobře a ještě zvládl nějaké ty povinnosti.

Peklu jsem pořád věrná a chápu, že se nechcete mořit s důkladnými články a kresbami za „hezký voči“ - to byste byla hloupá. Ale zaprodat se Mafře? Jak někdo napsal u minulého článku, tak klidně paypal donation nebo třeba systém typu Reflex - bezplatní uživatelé dostanou Andreu a Redakci, kdo si předplatí, dostane Adu a Janu. Já bych si rozhodně připlatila. Běžně za časopis platím cca 500 - 700 ročně, hádám, že bych nebyla jediná, už jen 100 odběratelů vám dá 50 kulatejch za rok, předpokládám, že MP čte tolik lidí, že by si ho na ten rok zaplatila víc, než stovka (plus zisky z reklamy by šly vám, ne Mafře)…

Edit: Překlepy

Příspěvek upraven 28.03.16 v 22:20

 
Jordaan
5563 příspěvků 29.03.16 17:28

Akorat, ze casopis vychazi 12× rocne a ma treba 200 stran, tj. hodne clanku. Ada a Jana napisou dohromady treba 5 clanku za mesic (kdyz to nadsadim). To je tak pet stran. V pripade Jany dokonce stran na velmi spec. tema, za ktere by asi spousta lidi nebyla ochotna platit vubec. Takze Vas navrh pocita s financni negramotnosti publika.

 
MP scully  03.04.16 21:10

Mně na Pekle vždycky bavilo to, že vychází z českého prostředí. Zamlada, když jsem dojížděla vlakem, jsem vyplácala tolik peněz za časopisy typu Bazaar, Cosmopolitan atd., že bych za ně dneska měla podlahu v celém domě. Přitom články typu „Zuzana je manažerka nadnárodní korporace, vzala si politika, má milence a vůbec neví, co bude dělat, jestli se ti dva v Karibiku potkají…“ Jako překladatelka mám zkrátka už čuch na překlady EN-CZ. Pár let vycházelo Yellow, to jsem měla moc ráda, právě proto, že bylo české a v módním editorialu nehrozilo „info o ceně v obchodě“. Peklo beru stejně - od začátku jako zjevení, jako něco parádního, ale co je pod Mafrou a přišli tihle s prominutím „přizdisráči“ jako je redakce, Andrea atd., tak z toho čuchám překlad z EN článků na sto honů. Až mně skoro napadá nějak Adu z té Mafry vykoupit, aby zase mohla mít blog jako kdysi.

 
Nyxx
512 příspěvků 29.03.16 21:55

@MP scully Naprosto souhlasím s navrhovanými tématy. Mně by se líbilo, kdyby se v módě odehrála podobná „revoluce“ jako v gastronomii. Kdybychom se alespoň částečně odvrátili od masové asijské produkce a víc nosili české nebo vlastnoručně ušité oblečení a kdybychom byli ochotni si kvalitní oblečení také připlatit. Peklo je hodně čtený blog a ovlivňuje hodně lidí. Janiny články jsou skvělé hlavně pro ty, které již nějakou dobu šijí (i když Jana má druhý blog o šití pro začátečníky , ale zatím jsem ho moc neprohlížela). Adiny články s jednoduchými návody by mohly být i pro ty, kterým sice šití tolik nejde, ale přesto si chtějí jednoduché kousky raději zhotovit samy, než je koupit v Zaře. Když kouknu na fb skupinu Šikulící, je tam hodně žen, které šijí docela dobře, bohužel se zaměřily na teplákové soupravy ala pyžamo a softshellové hadry. Což mě přivádí na myšlenku, že marné by nebyly ani návody na šití dětského oblečení, které je pro začátečníky ideální- na dětskou postavu není potřeba příliš tvarovat a i z nepovedeného kousku dítě rychle vyroste.

 
Grete
797 příspěvků 29.03.16 21:58

Prokletí a paradox úspěšné internetové publicistiky je, že čím jste úspěšnější, tím víc vás to stojí. Máte-li velkou návštěvnost stránek, začnou vám padat, potřebujete silnější servery, lepší zabezpečení, propracovanější programátorské řešení. Máte-li hojně navštěvovanou diskuzi, budete potřebovat aspoň jednoho admina, jinak se tam brzy pro spam a troly nehnete. Nehcete-li, aby stránky stagnovaly, potřebujete je obsahově i technicky rozvíjet. To všechno stojí peníze a čas. Není divu, že úspěšné webové projekty jsou nakonec buď odprodány movitějšímu partnerovi nebo profesionalizovány a zpoplatněny nebo zaniknou.
Chápu, že Ada nechce věnovat Módnímu peklu zbytek svého života a většinu své pracovní doby, což by profesionalizované stránky Pekla nutně znamenaly - a se značně nejistým výsledkem plus toho mrmlání, že když platím padesátku měsíčně, mělo by to vypadat tak a tak.
Také nejsem ze současné podoby článků na Módním pekle nadšená, ale tyhle podnikatelské nápady jsou v kontextu branže dost naivní.

Příspěvek upraven 29.03.16 v 22:00

 
linbrno
12 příspěvků 2 inzeráty 31.03.16 10:09

@MP scully Krásně shrnuto a souhlasím, taky mi chybí spousta těch možných pokračovacích článků. A ne basic kousky, to najdu i v onadnes.

 
Shiro
354 příspěvků 28.03.16 22:21

Děkuju za luxusní článek a znovu opakuji svojí prosbu, aby se v sekci „články“ krom Vás Ado už nikdo jiný raději neprojevoval.

 
JMaravelo
486 příspěvků 28.03.16 22:29

Mě nikdy moc osobnosti nezajímali. I přesto, že některé znam, je mi fuk co nosí :D Krom Vivienne, protože bizárek je bizárek ;D Rád bych, aby se spíš články věnovaly praktickým věcem, oněm subkulturám, vlivům, kdy si nažehlit puky a jak to udělat správně apod. A pokud možno, aby to šlo trochu pod povrch, přineslo to víc, než „co najdeme v HM“ a čtenáře to nabudilo trochu experimentovat, zkusit si ten punk, přidat prvky odtud nebo odjinud, vylepšit si vlastní věci. Proti článkům jako je tento nic nemam, je dobře napsaný, strukturovaný, zajímavý, jen pro sebe ho nepotřebuji. Tedy nemyslím to jako kritiku, věřím, že spoustu holek tady podobný článek vítá.

 
Helenuše
255 příspěvků 28.03.16 22:55

Pěkné počtení. Není to sice to, co bych nějak užila (chodím si sem spíš pro praktické rady jak ano a odstrašující příklady jak ne), ale rozhodně se to pěkně čte a čtení tohoto článku nepovažuji za ztrátu času.

 
Motyka
327 příspěvků 29.03.16 01:11

Myslíte, že Adrien Caillaudaud a Alexis Martial mají na botách bláto, nebo je to styl na nadcházející období napodobující bláto?

 
Helenuše
255 příspěvků 29.03.16 06:10

@Motyka Připadá mi, že i Olivier Rousteing má nějak ušmudlané boty.

 
nonemy
372 příspěvků 29.03.16 07:36

Díky za zajímavý článek, těším se na další. Vaše články mají úroveň, protože prostě v této oblasti víte a umíte.

 
vendulael
2147 příspěvků 29.03.16 07:54

Výborný článek, také prosím o přídavek.

 
Alí Aziz
36 příspěvků 29.03.16 09:02

Děkuji za článek, pokračování by bylo super.
Co se týče článků od Redakce, které jsou kvalitativně slabší, nečtu je a nereaguji na ně. Nápad, že by se za články od Ady mělo platit, se mi zdá trochu jako nesmysl. Ani ne tak proto, že bych sama byla tak spořivá, ale hlavně proto, že za jeden z prvotních přínosů Pekla považuji to, že si díky němu víc a víc lidí postupně uvědomuje, že překypující muffiny a podprsenky na lopatkách nejsou úplně ono. A kdyby se za Peklo platilo, těžko by se zdejší články mohly šířit mezi lidi tak, jak se šířily doteď.

 
benyka
4223 příspěvků 29.03.16 11:47

Zajímavý článek. Nejsem znalec módních návrhářů a většinou mě překvapí, jak vypadají. Zejména muži. Jsou mi sympatické dámy, které se představují ve vlastních modelech.
@Helenuše Taky mě to bouchlo do očí. V zákulisí asi zrovna malovali.

 
Hellcat
26 příspěvků 29.03.16 12:23

Také prosím o pokračování. MP scully již zmiňuje články, kde slíbené pokračování chybí. Jo, a taky by mě zajímalo, jestli se někdo věnuje módě pro vysoké ženy. Máme to trochu složitější, dlouhý rukávy a nohavice se dají zkrátit, ale prodloužit fakt ne :)

 
SagaN  29.03.16 12:32

Pěkný přehled.
Taky vždycky sleduju, jak vypadá tvůrce kolekce. Carolina Herrera v (bílé) košili je klasika, ostatní v černých tričkách a kalhotách/džínách taky nikoho nepřekvapí. Nakonec ani Vivienne W.: tam se dá nějaká částečně (?) šílená kreace rovněž očekávat s jistotou :-) Ta jediná se vymyká… Vždyť i duo Marchesa očividně sází na naprostou jednoduchost (v mezích své značky).

Někdy mě až udivuje, co všechno by návrhář na svoje zákaznice navěsil, a proč vlastně - když sám nejlíp , že v jednoduchosti a)je krása :-) b)osobnost nejvíc vynikne.

 
Cornero
386 příspěvků 29.03.16 15:47

Cim to je ze lidi kteri dokazou na jinych vytvaret neuveritlne napadite kreace pak vetsinou chodi v bilocernych jednoduchych modelech? To same spickovi kadernici ti taky mivaji sice slusive ale jednoduche ucesy s prirozene pusobici barvou.

 
maxie7
53 příspěvků 29.03.16 16:55

Tak jo, připadám si fakt trapně… taky jsem si do dneška myslela, že Ellie Saab je žena :(

 
Ada Pekelná
971 příspěvků 29.03.16 17:22

A pozor, má ve jméně jen jedno L :P

 
maxie7
53 příspěvků 04.04.16 14:42

Joo tak jsem tomu ještě nasadila korunu :D

 
Denyna
4101 příspěvků 29.03.16 17:37

@maxie7 Taky jsem si to myslela, když jsem o něm slyšela poprvé. Tak nejste sama. Už si to dávno nemyslím, ale dneska je to zase poprvé, co vidím jeho fotku. Sympatický, stejně jako jeho šaty ;)

 
NInaL.
38 příspěvků 29.03.16 21:42

Nad tímto mě nikdy nenapadlo přemýšlet, co asi obleče sám návrhář. Kupodivu mě i překvapilo, že jsou to z většiny lidi z masa a kostí, ne vždycky dokonale hubení a mladě vypadající. Skvělý článek, který mě zaujal a přečetla jsem ho jedním dechem, i když jsem na něj klikla spíš tak nějak automaticky.

 
Eitak
55 příspěvků 29.03.16 21:53

Zajímavý článek. V návrhářích se vůbec neorientuji.
Já bych se ale přece jen radši přimluvila za již dříve slibované pokračování o typech postav (a tipů pro ně) a módních stylech. A při pročítání starších článků jsem narazila na dva díly Mládí a módy, kde je také slibován další díl. Chápu, že na článek musí být nálada, ale kdyby se tu něco z toho objevilo, budu ráda.:-)

 
volfish
903 příspěvků 29.03.16 22:55

Taky, taky.

 
kalmar
46 příspěvků 29.03.16 22:31

No jasně že chcem nášup…

 
Čertice1
149 příspěvků 29.03.16 22:43

@Ada Pekelná Možná teď není vhodná chvíle, ale já bych stejně chtěla odpověď na moje otázky, které zůstaly nezodpovězené­. Takže:

Ado,
chci se vás zeptat na pár věcí. A netýká se to vašeho aktuálního článku.
1. Co si myslíte o úrovni MP, resp. článků a bohužel i videí (videa, doufejme, že prvního a posledního) v poslední době?
2. Máte možnost do toho mluvit?
3. Nelitujete, že jste „svoje dítě“ vydala do takovýchhle rukou?

Nechci slyšet, že jsme hysterky. Začaly jsme vás číst před pár lety, kdy MP mělo ještě úroveň, tak se nedivte, že nás úroveň současného MP štve…

 
JUBA
59 příspěvků 30.03.16 11:56

Článek je dobře napsaný, jako všechno od Ady, ale vlastně si uvědomji, že návrháři jsou mi lhostejní. Úplně lhostejní. Ráda čtu „jak ano“ a taky „jak ne“, i když to občas nechápu (např. ta paní v bundě a džínách s dítětem a batohem, to pořád nevím, co je na tom tak pekelného).
Pro mne raději články pro praktické využití, prosím, pokud si mohu přát. Raději nějaké pěkné úlovky z našich měst a vesnic prosím, ať si užijeme trochu té škodolibé radosti, že je na tom někdo hůř…
A méně článků od Andrey, protože to jsou spatlaniny „vo ničom“, kde konstatovaným banalitám chybí jakákoliv využitelná přidaná hodnota.

 
HarrietW.
277 příspěvků 30.03.16 12:59

Já velmi oceňuji výraz „podržnůžky“. :D A Carolina Herrera mi vyrazila dech, protože jí to neskutečně sluší, ačkoliv na sobě nemá nic… jak to říct… výjimečného, přeplácaného. (Je mi jasné, že oba modely stojí asi tak moje roční platy krát čtyři, ale i tak - v jednoduchosti je krása.)
Pokračování bych uvítala, móda je sice krásná, ale mě taky zajímají lidé, kteří jsou za ní…

 
vendulael
2147 příspěvků 30.03.16 13:44

Přesně tak. Nejen móda, ale i lidé, kteří za ní stojí. Moc by se mi líbily i články věnované jen jednotlivým návrhářům, o jejich životě a průřez jejich tvorbou. Mohl by z toho být hezký článkový seriál.

 
ming_xing
1099 příspěvků 30.03.16 13:59

Zajimavy clanek, clovek si (konecne) s chuti pocte..

 
domi_imob
17 příspěvků 30.03.16 15:31

Zaujímavé. Ešte! A ženy - DVF, DKNY :))

 
vendulael
2147 příspěvků 30.03.16 20:15

Donnu Karan jsem rozluštila, ale kdo je DVF?

 
Nyxx
512 příspěvků 30.03.16 22:24

@vendulael Diane von Fürstenberg.

 
vendulael
2147 příspěvků 30.03.16 22:51

Děkuji.

 
trrr
8 příspěvků 30.03.16 18:30

Vyborny clanok, jedine co mozem " „vytknut“ " je, ze nie je dlhsi alebo podrobnejsi.
Kludne by som prijala samostatny clanok o konkretnom navrharovi/znac­ke/zakulisne pikosky/modnu politiku. Nieco viac o tom ako funguje modny premysel, kedze tricko na vesiaku v HMku je len spicka ladovca :)

Velmi casto wikipediujem zname osobnosti - zaujima mam z akych pomerov vysli, ako ich ovplyvnilo prostredie a ako sa dostali tam kde su teraz, povahove crty, talent.. (tzn. nie nutne len bulvar)

Clanok teda potesil, poprosim pokracovanie :)

 
maarcy
63 příspěvků 30.03.16 18:54

Moje favoritka je jedině Vivienne Westwoodová, její nápady jsou fantastické! Podle mně šaty, které se mohou hned nosit, nepatří na přehlídkové molo, ale do obchodu. No a ty od Vivienne Westwoodové jsou opravdu přehlídkové!

 
maarcy
63 příspěvků 30.03.16 18:57

A těším se na další článek, ty nápdy redakce apod. jsou dost nudné a klasické peklo se už dost opakuje, no i když někdy je to docela sranda…

 
kalmar
46 příspěvků 30.03.16 20:00

@Čertice1 Když se peklo prodávalo do pekelných rukou, Ada se vyjádřila ve smyslu, že doufá, že se kvalita pekla neklesne, naopak že bude vpašovávat moudra do oněnky. Inu, po čase lze říct, že infekce se šíří špatným směrem.

 
Lola  30.03.16 20:11

@Čertice1 Ou jé, tady někdo šťouchá do admina bosou nohou…

 
daagmara
38 příspěvků 30.03.16 20:24

Přesně, přesně pro takové články na peklo ještě chodím. Pro něco, co sama nevím, a co je hezké a příjemné. Už dlouho mám totiž problém zcela osobní: opravdu se mě silně dotýkají neustálé narážky na to, jak chodí oblékané mámy. Jo, je to určitě tím, že teď mám dvě malinké děti a džíny a nějaké placaté boty a nějaké triko nebo bunda je mým obvyklým oblečením. Ale minulý týden jsem byla na akci u britské velvyslankyně, no fakt, a věřte, že jsem na sobě měla vhodnější oblečení než většina přítomných. Ale pokaždé, když je na MP vyfocená nějaká normální máma s dítětem, jako v minulém článku ta s čepicí, a kolem hromada kritiky, tak mě to osobně uráží. A pokaždé si řeknu - to opravdu ne, mám svoji hodnotu, tohle nemám zapotřebí číst. Stejně jako si prohlížet fotky lidí, kteří jsou opravdu sociálně jinde, a smát se jim a ošklíbat, jak já jsem dobrá, že si umím obléct správný kostým. Takže zpátky k tématu - prosím, víc normálních pozitivnícg článků, nenávisti je všude kolem nás až běda.

 
Monabell
73 příspěvků 30.03.16 23:16

Dekuji za clanek a na dalsi dil se budu tesit.

 
VandaRybna
3226 příspěvků 31.03.16 14:33

Jsou všichni krásní

 
Hayati
18 příspěvků 01.04.16 06:55

Ado, dekuji Vam za dalsi skvely clanek. Doufam, ze tu brzy bude i pokracovani. Sleduji a peclive ctu peklo temer od jeho vzniku a zatim jsem nemela potrebu prispivat. Ale dnes jste me prekvapila natolik, ze jsem si zalozila ucet a rozhodla se napsat svuj prvni koment. Zaujalo me, ze pouzivate prechylovani zenskych prijmeni. Specialne od Vas bych to necekala, zvlast, kdyz nektera prechylite a nektera ne (viz. Herrera…). Mozna jsem ovlivnena tim, ze ziji jiz nekolik let v zahranici, ale musim se priznat, ze to „-ova“ mi trha usi.

 
aviv
40 příspěvků 01.04.16 13:22

Kdyby někoho zajímala výslovnost některých z výše zmíněných jmen, tak přikládám tabulku, kterou jsem našla, když jsem si nebyla jistá jestli JOOP se vyslovuje jup nebo jop. Taky GIVENCHY mě trochu potrápil - no a jako mladá holka jsem si netroufla v Miláně oslovit prodavačku, aby mi podala k vyzkoušení úžasnou košilku Cacharel, nevěděla jsem, jak se to řekne - alespoň jsem tenkrát ušetřila, ale pro příště… :)

http://www.parfemy.fm/…a-vyslovnost

 
aviv
40 příspěvků 01.04.16 13:27

Tento odkaz je ještě lepší :
http://alamoda.blog.cz/…i-vyslovnost

 
Ascari
315 příspěvků 01.04.16 17:08

Budu za hnidopicha, ale v té tabulce v prvním odkazu (doména. fm) je odhadem (rychlým pohledem) šest chyb.

Příspěvek upraven 01.04.16 v 17:09

 
Ascari
315 příspěvků 01.04.16 17:19

Protože čeština prostě přechyluje, mimo jiné kvůli skloňování, protože v některých pádech už to prostě nedáte. Jenže u cizích příjmení zakončených na -a je nepřechylování tolerováno víc než u jiných zakončení. MAFRA má jazykovou příručku, podle které se prostě přechyluje a skloňuje, s výjimkou zavedených „velkých jmen“ typu „Piaf“. A jelikož Ada píše i do printu, tak přechyluje.

Ale pozor, tím odvádíme diskuzi od tématu, to slečna Wichsová nemá ráda. Takže nás možná brzo smázne. Zpět k módě.

Příspěvek upraven 01.04.16 v 17:20

 
Ada Pekelná
971 příspěvků 02.04.16 16:13

Přechyluji, protože čeština je flektivní jazyk a vyžaduje to. Mně zase trhají uši některé zarputilé snahy o nepřechylování nebo dokonce o neskloňování („šaty od Marchesa“, „šaty od Caroliny Herrera“ apod., příkladů jsem viděla dost). Jména končící samohláskou se přechylovat nemusejí, protože je možné je pohodlně skloňovat i bez toho.

 
Sonmi
48 příspěvků 17.04.16 13:34

Proti gustu žádný dišputát, ale ta „Edith Piafová“ už je silný kafe i pro lidi, kterým přechylování nevadí.

 
Hayati
18 příspěvků 01.04.16 17:39

@Ascari dekuji za vysvetleni a omlouvam se za off topic.

 
benyka
4223 příspěvků 04.04.16 02:40

@Ada Pekelná V této souvislosti by mě zajímalo, proč se neříká písnička od Emmy Smetany, ale od Emmy Smetana. (http://kultura.zpravy.idnes.cz/…-/hudba.aspx?…)

 
Ada Pekelná
971 příspěvků 04.04.16 13:27

Protože to právě psal někdo, kdo si s tím přechylovacím chaosem nevěděl rady. Sklonil křestní jméno a příjmení ne, přitom mohl přece normálně napsat „Emmy Smetany“.

 
benyka
4223 příspěvků 04.04.16 13:49

@Ada Pekelná To by bylo logické. Když se může říkat s panem Smetanou, proč se nemůže s paní Smetanou. Potíž je v tom, že neskloňovat česká ženská nepřechýlená příjmení je podle současných pravidel údajně správně… Hádám, že si s tím ligvisti nevědí rady, protože mužský vzor pro skloňování příjmení ženského rodu existuje a skloňování je vžité, ale ženský vzor pro skloňování nepřechýlených příjmení mužského rodu neexistuje. Jak by se třeba skloňovala paní Kovář? S paní Kovářem je hodně divné, s paní Kováří je ještě divnější.

 
Ascari
315 příspěvků 04.04.16 14:38

Emma Smetana má francouzské vazby/kořeny a tuším i občanství, chodila tam do školy, atd. Zatímco zcela cizí ženská příjmení se přechylují, aniž by se „majitelek“ kdokoliv ptal, tak v češtině existuje určitý institut „přání nositelky“, např. z důvodu rodinné tradice nebo rozhodnutí jedno z dvojslovného příjmení nepřechylovat.

Jsou vlastně dvě možnost: buď to o nositelce víme, a tak budeme prostě říkat „paní Kovář“ ve všech pádech, anebo je to „Kovářová“, jako naprostá většina populace. Já bych slečně Emmě její příjmení Smetana rozhodně neskloňoval, už proto, že nositelem pádu je křestní jméno, případně jiné uvozující podstatné jméno („slečna“). A jelikož v běžné mluvě to jméno padne JEDNOU, a pak už je jasné, o kom je řeč, nevidím v tom problém (instr. sg. „s Emmou Smetana“).

Jinak si ale myslím, že pokud si slečna, která je dosud -ová, vezme manželovo české příjmení bez -ová a své opustí, aniž by měla vážný důvod (stěhování do zahraničí), něco s ní není v pořádku.

Příspěvek upraven 04.04.16 v 14:39

 
Pruhovaná
79 příspěvků 08.04.16 03:20

Divné nedivné, já myslím, že říkat „s paní Kovářem“ je nakonec správné. Nehodlám se kvůli kapricu paní Kováře, která si dala mužské příjmení, vzdávat svého jazyka.

 
Phantasy
38 příspěvků 27.04.16 17:19

Výborný článek, díky za něj! :-)

 
prokera
10 příspěvků 12.09.16 07:13

Paní Carven se dožila tak požehnaného věku, ne Edith:)…

Dárek s nápadem z Dyzajn marketu zima

Zimní Dyzajn market čeká tentokrát hned několik poprvé. Poprvé se... Celý článek

Poslední článek:
Falešná těhule na nákupech v konfekci

Těžko se mluví o něčem, co si člověk ještě nezažil. Nechci se bát... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Couture podzim/zima 2013/14

Po tolika pekelných článcích by to chtělo nějaké hezčí pokoukání.... Celý článek

Couture týden: Alberta Ferretti & Elie Saab

Konec ledna je klasicky svátek pro milovníky haute couture, protože... Celý článek