Oděvní střihy: recenze

30.09.14 | autor Ada

Kniha Oděvní střihy - jak je použít, upravit a navrhnout anglické autorky Lee Hollahanové, která loni vyšla v češtině, ve svém podtitulu slibuje všechny střihové dovednosti, které může domácí švadlena potřebovat. V tomto článku se podrobně podívám na to, jak tento slib plní.

Kniha má 144 opravdu bohatě ilustrovaných stran, je vytištěná na pevném křídovém papíře a má lepenou vazbu, ale ne takovou, kterou musíte desetkrát "přežehlit" rukou, aby se pořád nezavírala. V češtině vyšla u nakladatelství Svojtka & Co. v překladu Karolíny Schwarzové.

První kapitola: Nástroje a materiály

V této krátké kapitole jsou vyobrazené a popsané krejčovské nástroje (nůžky, křídy, špendlíky atd.) a základní druhy látek. Úvod k vybavení se tváří, jako byste všechny ty věci (včetně patera druhu nůžek a krejčovské panny) nezbytně potřebovali, snad to někdo nevezme doslova... Část o materiálech je místy dobrá, místy zmatená: píše se tu prakticky jen o přírodních látkách, umělá vlákna zastupuje jen mikrovlákno a sem tam zmínka o polyesteru. Mezi podšívkami jsou popsané jen žíněnky a výztuže. To poslední je vina překladu (bylo by vhodnější přeložit "internal fabrics" jako "výztužné materiály", ne "podšívkové látky"), ale jinak je průvodce látkami převzat z originálu. Pro seznámení s textilními materiály bych rozhodně doporučila jiné knihy.

Druhá kapitola: Vše o koupeném střihu

Tato část začíná podrobným návodem na braní měr, a to i dětských. Nechybí v ní různé užitečné tipy (provázek v pase, rozdíly v symetrii). Pak kniha přejde ke kupovaným střihům, kde se mluví i o kupování střihů v el. verzi a o tom, jak se tisknou a sestavují. Vzor klasického hotového střihu autorka vybrala z nabídky Vogue, ale střihy jednotlivých značek se od sebe nijak zásadně neliší, takže průvodce můžete použít i pro orientaci třeba ve střizích z Burdy.

Kapitola trpělivě vysvětluje spoustu základních pojmů. V překladu jsem tady narazila na  nepřesnost: mluví se o přídavcích na navolnění a přídavcích na design (v originále "wearing ease" a "design ease"), jenže navolnění je termín, který znamená něco jiného. Navolňování je technika ručního "srážení" švu, která se používá typicky při vsazování rukávů, kdežto onomu přídavku, který zajišťuje, že bude oblečení dostatečně prostorné, se říká spíš přídavek na volnost. Naštěstí nejde o zásadní chybu, důležitá je informace, že se na tu volnost vůbec musí něco přidat - jen až bude čtenář mluvit se zkušenější krejčovou, budou se muset dohodnout na stejné terminologii.

Skvělé je podrobné pojednání o přípravě látky (jak zkontrolovat, jestli není křivá, jak zarovnávat kraje) a o kladení střihu na pruhované, vzorované, kostkované nebo chlupaté látky. V části o přenosu střihu je překreslování křídou, kličkování i použití rádla.

Třetí kapitola: Úprava střihu

Tahle kapitola asi bude většinu z vás zajímat nejvíc, koneckonců nekonfekční postava je častým důvodem pro domácí výrobu šatů. Kapitola zahrnuje:

- zkrácení a prodloužení živůtku, zkrácení a prodloužení ramenního švu, posunutí hloubky prsou nebo celého prsního záševku, menší zvětšení obvodu prsou (jednoduché rozšíření v bočním švu);

- prodlužování a zkracování rukávů (ne, nestačí to dole protáhnout a dokreslit :) );

- změnu délky a obvodu pasu u sukně;

- prodlužování a zkracování vypasovaných princesových šatů;

- prodlužování a zkracování nohavic u kalhot.

Čtvrtá kapitola: Návrh vlastní střihové modelace

Jak byste podle knihy měli postupovat při výrobě vlastních střihů? Měli byste vycházet ze souboru základních střihů, mezi něž patří rukáv, živůtek (zadní a přední díl) a sukně (také zadní a přední díl). V knize jsou tyto základní střihy (pro vel. 36-48) obsaženy ve zmenšené verzi spolu s návodem, jak si je překreslit. Dalším krokem by mělo být ušití zkušebního modelu z kalika. Přišla vám škála střihových úprav v předchozí kapitole nedostatečná? Tyto snadno proveditelné úpravy byste měli použít už na základní střih a kalikový model potom přímo na budoucí nositelce nebo na krejčovské panně doupravit tak, aby perfektně seděl.

Ve čtvrté kapitole najdete popis typických chyb (např. jak se na těle krčí rukáv, který je příliš velký, jak se táhne moc těsná sukně) a návod na příslušné úpravy. Jsou tu úpravy průramku a rukávové hlavice (snížení/zvýšení, rozšíření/zúžení), sukně a kalhot (přidání objemu, zkrácení nebo prodloužení sedu). Po provedení všech oprav byste tak měli vlastnit základní střih (změny z modelu si musíte zpětně přenést na papír), který bude sedět ve všech délkách a obvodech.

Poslední a zřejmě největší část této kapitoly a celé knihy tvoří návod na výrobu vlastních střihů. Autorka opět vede za ruku i úplné začátečníky a nenechá je zapomenout na žádné detaily, jako je pracovní nákres, pružnost nebo pevnost látky či vyznačování linií na krejčovské panně. Ukazuje různé způsoby přenášení základních záševků, abyste si mohly vytvořit třeba princes nebo asymetrické členění.

Další jsou na řadě rukávy (půlkruhový, balonový, zvonový i obávaný raglánový). Ze základního střihu sukně si podle návodu můžete vytvořit široké sukně nebo sukni se sedlem. Živůtek a sukni můžete spojit do šatů. Následuje popis vytváření límečků, vhodných podsádek a kapes.

Dodatky

Kromě souboru základních střihů je v knize ještě dodatek, který ukazuje základní šicí techniky - sešívání švů, začišťování přídavků, všívání zipů, navolňování, šití pasu, lemování, manžety, vycpávky, límce a všívání podšívky. Ilustrace jsou stejné jako v knize Průvodce módním šitím, kde je technik daleko víc a do krejčovské knihovny bych ji rozhodně doporučila.

Koupit, nebo nekoupit?

Jestli vás práce se střihy zajímá a patříte mezi začátečníky nebo mírně pokročilé, kteří potřebují důkladnějšího průvodce, tak rozhodně koupit. Text je podrobný, obrázky přehledné, všechny postupy jsou rozebrány do detailů, aby čtenář nemusel dumat, co se stalo mezi bodem 3 a 4, protože čtyřka vypadá najednou úplně jinak. Po celé knize jsou roztroušené tipy typu "nezapichujte si špendlíky přes kraj střihu, ať si neztupíte nůžky", což je přesně to, co vykulený začátečník potřebuje a v mnoha knihách to chybí. Překlad je kvalitní, kniha se dobře čte a odborných termínů je tak akorát, aby se čtenář nelekl, ale naučil se, co potřebuje.

Knížku koupíte na internetu nebo v knihkupectvích za velmi příjemnou cenu kolem 200 korun.

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?

Váš příspěvek

PrincessLuna
323 příspěvků 30.09.14 18:44

Tuhle knihu mám doma - popadla jsem ji v knihkupectví vlastně náhodou a zatím jsem ji jen prolistovala, ale vypadá slibně :)

Motyka
327 příspěvků 30.09.14 20:20
Nekupovat

Za mě nekoupit. Mám jí, a vše je tam vysvětlené skvěle i základní střihy tam jsou…ale nejsou k nim uvedené míry. Můžete si např. vystřihnout základní střih vel. 38, kterou pravděpodobně mít budete když si z obchodu nejčastěji odnášíte tuto velikost, ale neupravíte si ten střih přesně na sebe, tak jak mají napsané v návodu, protože míry toho střihu tam nejsou. To už si můžete klasicky vykopírovat jakýkoliv střih, udělat model z levné látky a špendlit na sobě.

Grete
797 příspěvků 30.09.14 21:52

Díky za zevrubnou recenzi. I když kniha o střihu nebude něco, co si v dohledné době pořídím, pořád je radost si přečíst kus kvalitního textu.

MP scully  01.10.14 00:52

Upravovat si kvuli sve vysce (nebo spis jeji absenci) musim kazde kalhoty a leckdy i sukne, siti me bavi a 200 je vazne fajn cena. Dekuji za tip, az se dostanu do knihkupectvi, udelam si radost ;-)

Betynka02
379 příspěvků 01.10.14 11:52

Knihu jsem cca před 1/2 rokem koupila, aniž bych si ji prohlédla a „odvázaná“ z ní nejsem. Je to asi tím, že nejsem začátečník, ale v oboru vyučená (teda, před lety..).
Mrzí mě, že nejsou k dohledání moje sešity z dob učení, z konstrukce střihů. Neopatrovala jsem je, někdo z rodiny, neznalý věci, je pravděpodobně v záchvatu úklidu bafl a vyhodil. Dnes mě to fakt těžce mrzí! To byla studnice!!

isis74
10 příspěvků 01.10.14 15:49

Vyštudovala som odevnú školu v Trenčíne a dodnes mám odložené 4 vzácne zošity z konštrukcií strihov. No dnes ich už používam málo. Väčšinou si šijem podľa strihov z Burdy. Stačí nájsť nejaký dobrý jednoduchý strih a potom ho upravujem podľa potreby. Ak máte skúsenosti s modelovaním strihov, nie je to žiaden problém.

Betynka02
379 příspěvků 01.10.14 20:22

@isis74 Dělám to stejně. :-)

Knitty
58 příspěvků 01.10.14 16:33
Pro laiky

Myslím, že je dobrá pro laiky, kteří nikdy konstrukci střihů nedělali; nemusí se potom do písmene řídit střihem z Burdy, i když jim vlastně někde nesedí.
Pro studované / zkušené švadleny v téhle knížce asi moc nového nebude.

Na druhou stranu, má krásnou grafickou úpravu, takže pro obsedantní knihofily, jako jsem já, to byla nezbytná koupě :-D

maarcy
63 příspěvků 01.10.14 19:13

Tak knihu jsem si prohlédla u kamarádky - je hezky vypravená a to je asi tak vše. Pro začátečnici (aby se naučila jak položit střih, co znamenají značky apod.)snad trochu pomůcka, jinak dost zbytečná a pro profesionálku nebo zkušenou švadlenu zbytečnost. Stačí udělat střih z Burdy, ušít na zkoušku něco z levného hadříku a potom upravit. Pokud nemáte „mimořádně tvarovanou“ postavu, tak střihy z Burdy sedí, stačí najít správnou velikost (oproti vietnamskému číslování /XXXL jako německá 38?/ v našich obchodech jsou střihy větší.)Ale je to věc názoru, já šiju asi třicet let a takovou pomůcku jsem zatím nepotřebovala (šila jsem i pánské obleky).

MP scully  01.10.14 22:55

Kdyz tak ctu vase prispevky, tak bych se chtela zeptat - vy damy, co jste siti studovaly, nemely byste v tom pripade nejaky dobry tip na podrobnejsi knizku o upravach strihu, ktera se vam osvedcila? Nevite treba o nejake dobre soucasne ucebnici, kterou by pochopil i clovek mirne az stredne pokrocily (pro predstavu - muj zatim mistrovsky kousek byly lnene letni kalhoty pro manzela, se samky, paskem a poklopcem na knoflicky, jenze strih bez uprav podle Burdy, manzel ma nastesti temer dokonale konfekcni postavu). Zacatecnice tedy nejsem, ale se strihy pro sebe casto bojuji, protoze ja prave zrovna konfekcni postavu nemam… Jsem ochotna investovat vic nez 200 Kc a kniha muze byt klidne v Aj, to mi nevadi. Moc dekuji za kazdy tip a doporuceni od vas zkusenejsich!

Nincsen
3 příspěvky 02.10.14 11:34

Škoda, že Vám neodpovídá nějaký profík, jako laik mám pochybnosti, ale přeci. Dovolím si tvrdit, že na nekonfekční postavy střihy upravovat nelze. Musí si je každý zhotovit sám po velmi pečlivém změření postavy. Mám velmi nekonfekční postavu a nákup sukně nebo kalhot v obchodech je pro mě zdrojem neskutečného utrpení. Střihy z Burdy nic neřeší, neboť jsou rovněž zpracovány na standardní postavy. Doporučuji koupit si od J. Kocurkové - Sukně, Dámské halenky a dámské halenky (http://www.knihkupectvi.mobi/…--sukne.html), pár měsíců se mořit a naučit se tvorbu střihů. Zatím jsem zvládla učebnici Dámské halenky a trpělivost si mi bohatě vyplatila. Jednak si umím navrhnout střih, který mi sedne, jednak jsem si začala navrhovat vlastní střihy. Pokud se mýlím, tak prosím o opravu a rovněž tak odkaz na publikaci, která popisuje pokročilé úpravy střihů. Děkuji.

Já_a_Kačí
60 příspěvků 02.10.14 08:43

„Pro seznámení s textilními materiály bych rozhodně doporučila jiné knihy.“
Můžete tedy prosím doporučit? Děkuji.

Diana N.
72 příspěvků 02.10.14 11:05

Co se týká materiálů je skvělá kniha Encyklopedie textilních materiálů (příručka módního návrháře):
Je moc dobrá, rozhodně doporučuji!

Já_a_Kačí
60 příspěvků 04.10.14 20:13

Děkuji za tip :)

marmota-b
529 příspěvků 02.10.14 16:21

To by mě zajímalo - je tam „FBA“, „swayback adjustment“ a jiné podobné zádrhele, které znám z anglických blogů, nebo se to omezuje na ty jednodušší věci?
Protože pokud je to ta druhá varianta, prohlašuju, že se znalostí angličtiny si dneska už ani nic kupovat nemusíte, všechno se dá dohledat online. :P

-zu
6 příspěvků 02.10.14 17:05

Tuhle knihu jsem si přála (asi k Vánocům?), když ji tu Ada recenzovala poprvé, není špatná, ale moc mě nenadchla, vlastně jediné, co jsem si z ní odnesla, je pečlivě zaznamenávat změny na střihu.
Jsem jen lehce zkušený amatér, co šije pro děti podle Ottobre a na sebe podle stávajícího oblečení (právě můj nešvar je nějak to střihnout „podle“ s drobnými změnami, ale už nejsem schopna to pak zopakovat).
Asi bych spíš doporučila si ji někde půjčit, bude-li v knihovně, prolistovat a zas vrátit.

martirio
9 příspěvků 23.10.14 19:37

Přesně můj problém. Šiju pro náš ochotnický spolek, ale to jsou kostými, takže tam tolik nevadí nějaká ta chybička. Šila jsem i šaty pro dceru a docela se povedly, ale vždy to střihnu větší a pak strávím spoustu času stehováním upravováním a odstřihuju z toho ale sama na sobě si to nenastehuju, takže ta tvorba střihů by se hodila.:-)

Kurz základů práce s kůží.

Kdybyste nevěděli, co se zítřejším dlouhým zimním večerem, přijďte... Celý článek

Poslední článek: