Předsevzetí

27.12.13 | autor Ada Pekelná

Nemyslím si, že je hloupost dávat si do nového roku předsevzetí. Sice si ho můžeme dát kdykoli, třeba v červnu, ale někdo chce nejdřív udělat tlustou čáru za minulostí a v tom mu začátek roku pomůže. Konec starého pořádku je oficiálně stvrzen datem v kalendáři a rituálními oslavami, a vykročení s čistým štítem se tak nabízí samo od sebe.

Kdybyste chtěli doporučit nějaká pořádná předsevzetí týkající se módy a stylu, tak prosím:

Přeberu svůj šatník - ale fakt důkladně

Plná skříň a v ní nic na sebe, to je prokletí. Zvlášť když měníte nebo rozvíjíte styl, je vám najednou spousta věcí k ničemu, ale přece to nevyhodíte, že?

Naprostá nemilosrdnost je ovšem nezbytná. Všechno vytahejte - spodním prádlem počínaje a kabáty konče -, berte kus po kusu a třiďte na dvě hromádky. Tohle ano, tohle ne, víc nepotřebujete (maximálně ještě hromádka „tohle přešít“ - ale sem smí jen oblečení, pro které máte konkrétní jasný plán, ne věci, které je vám líto vyhodit a snažíte se vymluvit sami před sebou, že to určitě půjde nějak vylepšit - až se vám bude někdy chtít).

Vyřaďte všechno, co…

  • je staré a je to na tom vidět. Vybledlé, ožmolkované, utahané. Něco se ještě unosí doma, ale ne abyste těch třicet sepraných triček jen přesunuli na jinou polici. Tolik jich nepotřebujete.
  • jste od někoho dostali a nevyhovuje vám to. Nostalgie stranou. Holt to unosí někdo jiný.
  • je ze skvělého materiálu, ale nevyhovuje vám to.
  • jste si sami ušili, ale nevyhovuje vám to.
  • byla fakt skvělá koupě, ale nevyhovuje vám to.
  • škrabe, kouše a svědí, i když jinak je to naprosto super.
  • je vám moc velké nebo malé, pokud netloustnete nebo nehubnete (ne že brzo budete hubnout - buďte k sobě upřímní).
  • prostě nenosíte. Fakt to nemá cenu schovávat.

Až bude obsah vaší skříně poloviční, budete se sami cítit tak nějak lehčí. Stojí to za to. Nematerialisté mají pravdu v tom, že přílišné poutání k věcem plodí jen stres. Jako motivační četbu před tříděním doporučuji titulní povídku z Diogena v sudu .

Vytříděné věci dejte rozebrat kamarádům, hoďte od koruny na Aukro, odneste do kontejneru na textil, zkuste prodat na blešáku. Co se neprodá, to neschovávejte, odneste to taky do kontejneru.

Budu nakupovat jen to, co za to stojí

Můžete trénovat hned při povánočních slevách. Módní peklo neustále píše o špatné (a dále klesající) kvalitě zboží v obchodech, především řetězcích. Nekupujte to, i když to stojí „pár korun“, nemá to cenu!

Nenakupujte impulzivně, posuďte materiál, kvalitu zpracování, střih, jak vám oblečení sedí, jestli vám sluší. Obrňte se trpělivostí, protože s takovým přístupem si mnohde nevyberete. Možná se zařadíte mezi lidi, kteří až na drobné výjimky nenakupují v řetězcích, a to vás bude znervózňovat, protože jste v nich do té doby nakupovali hodně, vaši přátelé tam nakupují… Objem věcí, které během roku nakoupíte, se hodně smrskne. Peníze, které ušetříte na zbytečnostech, budete moct utratit za kvalitní věci.

Neujíždějte v sekáčích, jsou tam sice levné věci a může vás oslnit materiál nebo značka, ale i sako od Diora za stovku bude sakra špatný kauf, když vám nebude slušet nebo půjde o starý sezónní kus, dnes beznadějně zastaralý. Vybírejte stejně pečlivě jako v normálních obchodech.

Ujasním si svůj styl

S ujasněným stylem se vyhnete srdcervoucím čistkám šatníku a nepromyšleným nákupům. Na druhou stranu se vám bude běžně stávat, že přijdete třeba do háemka a nevyberete si jediný kus. V tom však nevidím problém: to, že nějaký obchod existuje a spousta lidí v něm nakupuje, ještě snad neznamená, že musíte taky?!

Projděte si fashion blogy, Lookbook.nu, zahraniční e-shopy s oblečením, fotky z přehlídek, prezentace mladých designérů. Ukládejte si obrázky, které vás zaujmou. Přemýšlejte, jaký jste barevný typ, jakou máte postavu, kolik je vám let a co z vybraného by vám tím pádem mohlo slušet. Je těžké napsat na tento proces nějaký konkrétní návod, protože každý to má jinak, každopádně bude nutné vytáhnout své myšlení za hranice, v nichž bylo dosud zvyklé existovat. Neposlouchejte ten hlásek, který vám tvrdí, že na tohle jste moc mladá/stará, tohle sluší jen modelkám, na tohle nemáte odvahu atd. Je potřeba to ověřit v praxi. Zkoušet v obchodech. Zkusit jiné nohavice, než nosíte teď, jinou barvu saka, módní rovně střižené halenky, o kterých všichni tvrdí, že jsou příšerné - co když zrovna vám budou slušet? A naopak - není to tričko s nápisy už trochu model diblík?

Nespěchejte, stylů a inspirace je tolik, že se to nedá prohlédnout za dva dny, natož se nad tím slušně zamyslet.

Budu sledovat trendy a vyhýbat se pseudotrendům

Sledujte, co je v módě. Ne co se nosí, protože na ulicích ani u celebrit inspiraci nenajdete. Zahraniční módní magazíny (internetový Vogue například), přehlídky, nabídka dobrých e-shopů (Net-a-porter, Neiman Marcus) jsou mnohem lepším vodítkem, a když se jimi budete řídit, budete vypadat výjimečně. V Česku se móda nesleduje buď kvůli póze (je nutné dát najevo, že tak povrchní věci vás nezajímají, případně že ve džínách a sáčku jste nadčasově mimo trendy), nebo protože výhledu na skutečnou módu překážejí různé pseudotrendy.

Například kalhoty se sníženým sedem, které pořád přetrvávají mezi celebritami i matkami z MMB. Různá „luxusní italská móda“ z butiků prodávajících levharty, třpytky a lesklé kozačky. Japonský styl čínské provenience a indické kvality.

Tyhle nesmysly hoďte za hlavu a najděte si skutečné trendy. Bývá jich na každou sezónu mnoho; ty trvanlivější přetrvávají dostatečně dlouho, abyste nemuseli pořád shánět něco nového. Vybere si každý, komu se zrovna nehodí módní střih, převezme barvu nebo aktuální styl opasků.

Budu rozumně myslet na životní prostředí

Z jedné strany konzum, z druhé strany ekobiofair hnutí. Nepřipadáte si někdy jako mezi mlýnskými kameny? A jak by se člověk vůbec měl chovat, aby nemusel mít výčitky, že to s tím konzumem přehání?

Nedejte na takové ty hurá akce, jako byla třeba trička z bio bavlny v C&A nebo H&M. Jejich jediným cílem je zapůsobit na zákazníka, kterému nedochází, že všechen ten oděvní blahobyt kolem se troškou bia vykoupit nedá. Hromady hadrů, jimiž řetězce přetékají, se musejí někde ušít, obarvit, někde se na ně musí vypěstovat nebo vyrobit materiál, musejí být nějak dopraveny ze země původu… Právě v této iluzi dokonalého výběru a neustálé aktuálnosti nabízeného zboží, kterou musejí obchody udržovat, aby byl zákazník spokojený, je to největší zlo.

(Řečnická otázka: lze vůbec v takové Indii, skrz naskrz promořené pesticidy, vypěstovat skutečně bio bavlnu?)

Nejvíc eko by bylo nenakupovat v řetězcích, ale nechávat si u místních krejčí šít (nejlépe z lokálních materiálů) jen to, co bychom skutečně potřebovali. To je ovšem těžko realizovatelné. Nenakupovat toho tolik a nenosit si ze slev hromady levného šuntu, který oblékneme přinejlepším jednou, však určitě uskutečnitelné je.

Nenechte se taky oblbovat chytrou terminologií. Kabelka z „ekokůže“, boty z „veganské kůže“ a podobné nesmysly jsou eko asi jako havárie tankeru, který vezl ropu na jejich výrobu. Nejšetrnější by nejspíš bylo mít nezbytně nutné množství kvalitně ušitých bot a kabelek z kůže, které by vydržely dlouho, takže v přepočtu na časovou jednotku by kvůli vašemu botníku umřelo mnohem méně zvířátek než při neustálém nakupování prudce módní a vysoce rozbitné obuvi z umělé hmoty…

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
Bugatti
4052 příspěvků 27.12.13 00:57

Ještě bych dodala, že je dobré řídit se při nákupu pravidlem tří. Nová věc se mi musí hodit ke třem věcem, které už mám v šatníku, být vhodná ke třem příležitostem a dá se nosit ve třech ročních obdobích. (Samozřejmě to neplatí pro plesovky)

 
Mydri
169 příspěvků 27.12.13 02:09

To se mi líbí! Asi si zajdu do skříně a vyzkouším Adu + Vás. Ale ta období - víte co, znáte to, bude studené léto a sukni pak budu nosit jen na jaře, to asi nejde zcela.

 
Mayy
7 příspěvků 29.12.13 06:31

Aha, hodně štěstí s tím, abyste si vůbec něco koupili, když se budete řídit takovým debilním pravidlem tří.

 
stricc  29.12.13 08:19

@Mayy a od kdy se kupovat musí? Notabene něco, co nechci a neodpovídá to mým zásadám? Vy ty hadry prodáváte, že tak vyskakujete, či co?

 
Mayy
7 příspěvků 29.12.13 23:38

Neříkám, že se kupovat musí a sama taky umím šít a kolikrát je lepší si něco ušít sám, to všichni víme. Spíše jsem myslela to, že hodně lidí si třeba nekoupí nějakou věc ikdyž se jim hodně líbí jen proto, že se jim k ničemu nehodí. A ne, hadry neprodávám

 
Mydri
169 příspěvků 02.01.14 00:33

No ale to je snad logické, že si nebudu kupovat něco, co se mi k ničemu nehodí, ne? Nechápu.

 
Luela
107 příspěvků 29.12.13 12:04

@Mayy
Ač se vám to zdá divné, tak toto nebo podobné pravidlo vám ušetří každé ráno mnoho rozhodování a při nákupech i docela dost peněz.
Nikdo tady nikomu nezakazuje občasný úlet při koupi něčeho, co se vymyká z řady. Bugatti jen doporučuje nakupovat s rozmyslem, protože se jí asi vyplácí mít pak co kombinovat podle počasí i příležitosti a nestát před plnou skříní a nemít co na sebe. Úplně s ní souhlasím.

 
Amun
888 příspěvků 29.12.13 14:03

No jo, mít věci, co se k sobě vzájemně hodí, je ‚debilní‘ :D za sebe tedy můžu říct, že kdybych se dřív řídila pravidlem, že si nekoupím to, k čemu se mi doma nehodí snad ani kapesník, ušetřila bych si peníze i nenošenou věc.

 
Mayy
7 příspěvků 29.12.13 23:43

Neberte to nějak zle, ale mne spíše vyhovuje si koupit věci, které se mi líbí, ikdyž jsou možná trochu netradiční a nehodí se třeba úplně ke všemu. Navíc nemám ráda, když si někdo myslí, že když má sladěný boty s kabelkou například tak hned vypadá úžasně a je módní génius. Móda by měla být zábava a pro mne v ní neexistují žádná psaná pravidla. To je jen můj osobní názor samozřejmě, tak klídek.

 
beruska9
44 příspěvků 01.01.14 06:43

Tohle mi uz par dni vrta v hlave, hlavne ta 3 obdobi a 3 prilezitosti…cha­pu, ze je to tak trochu obrazne, ale prijde mi, ze snaha o moc velkou univerzalnost muze byt spis na skodu…ja si kupuji outdoorove veci na ven, letni saty na leto atd. Jinak bych zkoncila tak akorat u cernych kalhot, ty se daji nosit temer neustale a temer vsude :-D
Byl by nejaky priklad?

 
Karolina Krátká
30 příspěvků 13.02.14 11:03

Já jsem lovec-sběrač zkřížený s křečkem, takže málokdy něco vyhodím. Buďto to uložím na nějaké další zpracování (a k dalšímu zpracování dochází tak nějak průběžně), nebo to jde do sekce Vemtesitoněkdo, ve které si každý příchozí může vzít, co se mu líbí nebo hodí za podminky, že tomu poskytne laskavý domov.

A to, co nevyhodím pro odrbanost, nevytřu tím podlahu nebo nepodaruju, odkládám na lepší příští. Prostě to vyperu, složím, vhodně zabalím a uložím do krabice. Možná mě to začne příští rok nebo pětiletku bavit, nebo se najde někdo, komu se to bude hodit do laskavého domova, nebo do toho zhubnu, nebo bude důvod nosit ostře růžové koktejlky od Laury Beccarii, které jsem prostě nemohla nechat v sekáči, když stály tři eura.

Mám na půdě asi dvacet krabic z Ikey, které jsou plné těch věcí na lepší příští. Před nějakou dobou jsem ze zdravotních příčin přibrala, takže jsem hadry naskládala do krabic po půlvelikostech, včil jsem o něco zhubla a černé džíny o velikost menší se věru hodily. A třeba se někdy najde příležitost i pro ty koktejlky. Až přijde, budu připravená.

 
bugís
5 příspěvků 26.07.14 12:58

Hm už se vidím jak nosím kožíšek tři roční období a sandály také

 
Fialové kafe  27.12.13 02:26

Zrovna tento týden se chystám na každoroční třídění skříně, takže článek pro mě jako stvořený. :)

 
ještěřička
2370 příspěvků 27 inzerátů 27.12.13 07:35

Dobrý článek, může pomoci.

 
lucindaSK
886 příspěvků 27.12.13 07:39

Konečne použiteľný článok, plus rada @Bugatti … bude niečo.

 
anetalinda
119 příspěvků 27.12.13 08:58

Ještě byste nám, Ado, měla definovat „skutečnou módu“ a „pseudotrendy“. Ne že bych s vámi v lecčems nesouhlasila, ale je dobré, abychom si uvědomily, že vaše hodnocení není absolutní, vychází z vašich subjektivních názorů.
„Sledujte, co je v módě. Ne co se nosí…“ Já bych řekla, že nejdůležitější je dobrý vkus a estetické cítění. Vybrat to, co nám sluší a co nás dělá krásnějšími a přitažlivějšími.

 
Dahllie
2222 příspěvků 27.12.13 09:44

Řekla bych, že jasným příkladem bylo letošní zamoření háčkovanými rozšmajdanými kozačkami…

 
Luela
107 příspěvků 27.12.13 09:06

Letos jsem smrskla obsah šatníku asi o 40%. Musím říct, že mi to vyházené a oblečení darované kamarádkám opravdu nechybí. Takže k něčemu to asi bylo. Nyní opravdu nakupuju s rozmyslem, první víkend v lednu si plánuju udělat s kamarádkou nákupní sobotu, a už mám seznam toho co bych potřebovala i přibližný limit. Vzhledem k tomu, že kupuju podle svých představ a ne podle posledních trendů, tak nevím, jestli se mi podaří nakoupit vše, co mám v seznamu. Jen tak něco mi totiž nesedí a kolikrát mi v obchodě, stačí kolem kousku projít, sáhnout na materiál (hlavně u svetrů) a pokračovat v chůzi..

Tak přeji všem samé šikovně investované korunky, úlovky bez zklamání a ať unosíte vše a máte z toho radost.

 
Brunhilde  27.12.13 09:51

Třídím a vyhazuju jednou za kvartál. Pěkné věci prodávám na Jarmarku, kde jsem ale letos na podzim byla naposled. Jelikož prodávám kus po 50 Kč a moc toho nemám, mezi těmi hadrářkami jsem se tam úplně ztratila a postupem času se ta akce stávala čím dál komerčnější a nepříjemnější. Nikdy bych nevěřila, co dokáže drobná žena v boji o prodejní stůl nebo štendr.
Tuhle jsem ale zjistila, že mne nakupování nějak přestalo bavit.

 
atrix
483 příspěvků 29.12.13 03:38

Taky třídím průběžně, čili nevidím důvod, proč si tím kazit start do nového roku. :D

 
volfish
907 příspěvků 27.12.13 10:39

Mám podobné předsevzetí :-) trochu si pohrávám s myšlenkou to rozšířit o úplné nenakupování a místo toho šít, přidat se ke skupině podobně bláznivých - ehm, smýšlejících - http://goodbyevalentino.com/…/invitation/

 
Nyxx
512 příspěvků 27.12.13 11:10

To je dobrý nápad, poslední dobou se sama snažím o totéž. Navíc se tím dají podpořit čeští výrobci galanterie. Ještě přemýšlím, zda se v ČR tkají látky, ale nikdo konkrétní mě nenapadá.

 
anna998
9 příspěvků 27.12.13 12:53

Látky se jistě tkají, většinou jde ale o látky vlněné, lněné, či hedvábné. http://www.rucnitkani.cz/ například zde. Ručně tkané látky jsou také k sehnání na sartor.cz, nebo stačí trochu projet google

 
Dammy
1671 příspěvků 27.12.13 21:14

Do Sartoru nikdy!!!
Vždycky tam vejdu a musím velmi odolávat pokušení nechat jim tam celou výplatu.

 
Nyxx
512 příspěvků 27.12.13 21:19

@anna998 Spíš jsem tím myslela náš původně vzkvétající a dnes již zlikvidovaný textilní průmysl. Odkud kupuje Sartor len nevím, ale hedvábí je z Číny.
@Dammy Ano, sama si v Sartoru připadám jako dítě v cukrárně :-D.

 
annamae
12 příspěvků 27.12.13 22:24

Jednou jsem se o tom bavila s paní prodavačkou a kupodivu se prý většina běžných látek vyrábí v ČR. Ale ještě širší sortiment prý jde na vývoz. Občas si objednávám látky z Německa, tak si říkám, jestli i některé z nich nakonec nejsou vyrobené u nás, ale jen na vývoz, a proto se tady nedají sehnat…

 
suik
5 příspěvků 27.12.13 23:10

V ČR se látky pořád vyrábějí, vím hlavně o úpletech, fleesu a pod. Kvalita je různá. Některé jsou hrozné, jiné jsou skvělé kvality.

já musím udělat taky čistku, do spousty věcí se nevejdu :-(. Mám ale jedny šaty, které už asi nikdy neobleču, ale nikdy je nevyřadím, jsou z anglie, jedny z prvních co mi koupil manžel, stejně tak nevyřadím svatební šaty (jsou teda netradiční černé s použkem).

rozhodla jsem se, že aspoň trička ai budu šít sama, případně sukně.

 
anahir
114 příspěvků 27.12.13 10:57

Takhle jsem vytřídila šatník v létě a když jsem vrátila jen to, co nosím, bylo to úlevné. I potom, když jsem si vybírala oblečení tak byla úleva se nepřehrabovat ve věcech co mi nejsou a nenosím.

 
Silver-Edged Axe
299 příspěvků 27.12.13 11:43

Dobrý článek, sama bych potřebovala udělat čistku. Akorát se obávám, aby mi v šatníku vůbec něco zbylo. Dříve jsem pořídila pár pěkných věcí a chodila v nich pořád se spokojeností. Dnes vymýšlím, kombinuji a v máločem se cítím dobře. Jestli je to jen nabranými kily, to nevím. Co vím je, že některé značky jsou mi zapovězeny, takže ani nemá cenu chodit zkoušet. U mě je to všechno spíš o náhodě.

 
Verhro
630 příspěvků 27.12.13 12:24

Velice podnětný článek, děkuji za něho.

 
anna998
9 příspěvků 27.12.13 12:51

Amen

 
jjj777  27.12.13 12:59

S potešením triedim obvykle 2× ročne. Naučila som sa však dávať preč len obnosené veci alebo také, ktoré sú očividne totálne mimo. Skúsenosť ma naučila, že dobré veci, ktoré mi nevyhovujú alebo ich skrátka len nenosím, niekedy v budúcnosti dostanú šancu a nakoniec si ich poriadne užijem. Už som mala veci, ktoré rok - dva stáli a nakoniec sa v nejakom životnom období zaradili k najobľúbenejším :) Takže to teraz robím skôr tak, že ich pobalím a založím a raz za čas, keď mám náladu si ich znovu prezriem a niektoré zaradím do šatníka. Je to trochu ako objavovať nejaké poklady, sama som prekvapená a pýtam sa, prečo som túto peknú vec nenosila :)

 
qanik
6 příspěvků 27.12.13 15:09

Umeniu triediť a hlavne vyradiť oblečenie sa musím naučiť.
Niečo ako pokus o triedenie som urobila v lete a dopadlo to tak, ze staré a ožmolkované svetríky a vyťahané tričká sa mi hromadia v skrini na polici „Domáce oblečenie“, veci ktoré nenosím, ale sú pekné a nestáli málo sú v polici „Raz si to určite dám“. Nemoderné a nepekné pletené svetre, ako aj nafasované tričká z práce sú v skrinke „Pod bundu do hory dobré“.
Jedine to, čo mi už bolo malé a krátke som dala sestre alebo vyhodila.
Tento článok som si vytlačila a idem prelúskať Diogena v sude!

 
Schatz
81 příspěvků 27.12.13 15:19

Děkuji Ado za podnětný článek. Zrovna před pár dny jsem si v šatníku udělala čistku. A to pořádnou. Výsledkem je, že tam zbylo jen pár věcí, ale zato slušivých a kvalitních. Jenže záhadou mi je, do jakých obchodů mám chodit doplňovat můj stávající šatník o další kvalitní kousky. Poslední měsíce jsem totiž z nakupování oblečení znechucena a nebaví mě to. Kolikrát do obchodu jen vejdu a po pár krocích prchám pryč. Všude visí nehorázně moc hader, nebaví mě se v nich prohrabávat, když už na ramínku vypadají šuntovně. Do jakých obchodů chodíte pro kvalitní oblečení za ještě jakž takž přijatelné ceny?

 
z maloměsta
49 příspěvků 27.12.13 15:24

A sakra…no já na to už nějakou dobu myslela, a teď je mezi svátky volno, takže je asi po výmluvách…
jen bych se přimluvila za kategorii „tohle přešít“ - i z příšerné halenky může být hezká kosmetická taštička - nebo medvídek - nebo (to jsou ty sběratelské geny, máte, Ado, pravdu, vyhazovat!;)
a varuju před vlastním šitím - teď mi u konfekce vadí, i když nesedí i jenom o kousek…

 
Bugatti
4052 příspěvků 27.12.13 15:33

@z maloměsta Vlastní šití vyžaduje preciznost. Ale kvůli tomu si šijeme, protože v běžných, cenově dostupných (a občas i v těch méně cenově dostupných) obchodech kvalita šití odpovídá tomu, že za pár drobných pracovala čínská zaučená šička.
Dnes už šiju jen sukně, zvenčí to vůbec není možno rozeznat od šití od švadleny, jen knoflíkovou dírku vyšívám ručně (přijde mi to jednodušší než se kvůli jedné dírce mordovat se speciální patkou)a okraje látky zevnitř mám začištěné entlem, nikoliv overlockem.
Kvalitní materiály VŽDY schovávám a vše recykluji, je mi líto to jen tak vyhodit. Teď právě šiju společenskou kabelku ze starého sametového saka. Materiálu je nejméně na čtyři kabelky.

 
Alterations
533 příspěvků 27.12.13 15:56

Mně se líbí něčí rada nevyhazovat v zimě letní věci a v létě zimní, protože nevíme, co nás čeká.

 
z maloměsta
49 příspěvků 27.12.13 17:32

Tak na to jsem samozřejmě taky přišla;)proto mi to vždycky tak trvá a taky u toho nadávám a některé věci nedodělám a nebo jsou rozdělané víc jak rok…na druhou stranu, než s mojí kombinací konfekčních velikostí shánět šaty po obchodech, to to sesazení radši pářu třeba třikrát;)ale s počtem pokusů se to zlepšuje…no a navíc mě to i baví;)

 
Renee
160 příspěvků 02.01.14 06:37

Bugatti, entl je v podstatě couture ;) Dělá méně objemný a tuhý švový přídavek než overlock, takže já taky entluju přídavky, i když overlock mám.

A taky - když si šijete něco na míru, s láskou a péčí, tak není účelem, aby to vypadalo jako průmyslově vyrobený kousek, no ne?

 
Hafina01
63 příspěvků 27.12.13 16:05

Hlásím splněno. Vytříděno půl metru zbytečností, komínky triček a ručníků vzorné, hm, teď by to chtělo ještě nakopávací článek o úklidu půdy.

 
brezi
5 příspěvků 27.12.13 16:25

Dobrý den,
„průvan“ ve skříních praktikuji hodně dlouho. Jen mám čím dál větší problém, že nemám co vytřídit. Přesněji musela bych bohužel vytřídit a vyhodit vše. Jenže není kde koupit padnoucí kvalitní oblečení. Naše město je spíše menší a po otevření Freeportu zmizela část obchodů - a nahradili je východní obchodníci a některé „hrůzné“ řetězce. Takže nakupovat skoro není kde. Problém s výběrem obleční má i moje 20-ti letá dcera a stejně tak 22-ti letý syn. Ale to je asi logické. Lidé ve městě a kolegyně z práce ale problém s nákupem obleční myslím nemají. Hrdě nosívají poslední „módní“ novinky z místních řetězců. A dokud to takto bude, tak tady nic jiného nebude. Je to velmi velmi smutné.

 
benyka
4239 příspěvků 27.12.13 16:35

Díky letitým zkušenostem jsem, co se týče vyhazování věcí, silně pověrčivá. Mockrát se mi stalo, že jsem něco po dvaceti letech schovávání vyhodila, abych toho hned druhý den litovala, protože právě takovou věc bych dneska nutně potřebovala. A vzhledem k tomu, že jsou věci, které bych skutečně nerada hned zítra potřebovala (třeba stará zimní bunda), tak mi to třídění, přes veškerou snahu, moc nejde.

 
Sarka.ste
43 příspěvků 27.12.13 18:09

Děkuji Ado za tento článek.

 
Lola  27.12.13 18:36

Při třídění věcí se naštěstí nemusím trápit s hromádkou „tohle přešít“, protože neumím ušít ani kapesník, takže nemám co řešit.

Ovšem největší problém je u mě hromádka „ještě na doma dobrý“, což je nebezpečná past. Přiznám se, že u mě hrozí, že tam přesunu většinu toho, co by se klidně mohlo vyhodit. Třídění mám naplánováno na leden a slavnostně vyhlašuji předsevzetí, že hromádku „na doma dobrý“ zredukuji o 50%.

 
Valounek
44 příspěvků 1 inzerát 27.12.13 18:52

Množství oblečení, které jsem dočasně vyřadila s tím, že ho někdy přešiju nebo upravím, se rovná množství oblečení, které nosím… Ale fakt ho někdy upravím! Přísahám!

 
motiva
110 příspěvků 27.12.13 20:30

Závidím všem, co dokážou třídit šatník a bez milosti vyhazovat to, co nenosí, já jsem poslední radikálnější čistku dělala před osmi lety, když jsem se přestěhovala do nového domu, to jsem prostě to oblečení ani nedávala do skříní, ale rovnou přesouvala do senioru, kde bydlí maminka, tam si babči rozeberou všechno :-))

 
Jana III
26 příspěvků 27.12.13 21:29

Děkuji Ado za podnět k praktickému kroku do nového roku ;-)

 
Matmys
1597 příspěvků 27.12.13 21:38

K uvedeným radám a postupům přidávám varování : bacha na to třídit a vyhazovat s cílem, že teď máte konečně prázdnou skříň k naplnění novými hadry :)
Ony ty lednové slevy jsou ošemetné.

 
zuzulique
290 příspěvků 27.12.13 21:42
:-)

Ja robím upratovanie skrine aspoň dva razy ročne, zakaždým, keď vymieňam jarné a letné veci za jesenné a zimné, prípadne vtedy, keď do skrine už nejde nič napchať :-) a keď človek konečne schudne, trebárs viac ako desať kíl, tak výmena šatníka je tiež viacmenej nevyhnutná…a keďže sa chystám pokračovať, tak čoskoro (teda dúfam) ho bude treba obmeniť opäť :-P hlavne na nohaviciach to poznať okamžite…

 
misscellaneous
3 příspěvky 27.12.13 21:57
Tip

CItala som niekde super tip, ako sa naozaj a bez milosti zbavit veci, ktore nenosime: zavesit ich na vesiaky (raminka) tak, ze budu zavesene ako keby zozadu. Cokolvek si cez rok naozaj oblecieme, zavesime naspat „spredu.“ Po roku vsetky vesiaky aj s vecami, ktore stale visia na vesiakoch (raminkach) zozadu, zbalit do krabice a darovat charite. Pekny dokaz, ako sme za rok do nich neschudli, nepribrali a nenosime ich z akehokolvek dovodu :) (ak nemame moznosti mat vsetko iba zavesene, tak sa daju veci zlozit do skrine tiez takymto nejakycm sposobom, pripadne na visacky zavesit male maslicky, stuzky co sa oblecie, stuzka pojde dole, kde zostanu stuzky, pojde do krabice k ostatnym.)

 
annamae
12 příspěvků 27.12.13 22:14

Tak to se mi běžně stává už několik let, že projdu celý obchoďák a nevyberu nic :-)
Nikdy nekupuju věci, které mi vyhovují jen částečně, např. že se mi líbí vzhled, ale materiál není příjemný, ani věci, které mají skvělý materiál a barvu, ale střih mi úplně nesedí. Takové stejně nakonec vždycky jen ležely ve skříni… Takže jsem se rozhodla kupovat jen to, co fakt splňuje moje představy, a už se mi nestává, že by mi skříň zabíralo něco, co nenosím… I když je fakt, že kvůli téhle své „vybíravosti“ jsem začala šít. A spokojit se pak s něčím v obchodě je ještě o to těžší :-)

 
Madietta
23 příspěvků 27.12.13 22:33

K tomu sledování inspirativních stránek bych ještě doporučila Matches Fashion . Ano, jsou tam věci za peníze, které řada z nás nevydělá ani za rok, ale každý kousek je vyfocený poskládaný do nějakého outfitu a dá se v tom hezky vyhledávat a inspirovat se.

 
Joannie
12 příspěvků 27.12.13 22:48

Pro mě, jakožto městského tvora, má kategorie - na doma, ještě jednu nebezpečnou podkategorii a to - na chatu, tam se to už určitě unosí! Přeci to nevyhodím! Nic lepšího si přeci na pletí vzít nemůžu, rajčata určitě ocení mou nedbalou eleganci. Některé ty věci se pak plíživě z roztodivných důvodů vracejí zpátky… přijela jsem v kraťasech, ale je zima, tak domů pojedu v těch starých kalhotech a pak je sem hodím vyprané…
Ale už se snažím být nekompromisní, pravda je, že kromě hromádek nechat a vyhodit mám ještě tu třetí, kde jsou věci, které jsem na sobě dlouho neměla, protože jsem na ně třeba pozapomněla. Ty pak dám dopředu, a pokud si je v určitém časovém horizontu nevezmu na sebe, taktéž se rozloučíme. Ale je fakt, že si i často říkám, proč jsem tohle na sobě tak dlouho neměla a zase se to vrátí do oběhu.
Ale co se mi třeba těžko třídí, to jsou punčocháče, to si vždycky říkám: noo, do kozaček ještě dobrý a ony se kupí a kupí a sakra, měla bych s tím něco udělat :)

 
Edeltruda
10 příspěvků 28.12.13 10:18

Taky máme doma krabici plnou starých punčocháčů, kterou nedokážeme vyhodit. Na druhou stranu mohou být ale i děravé punčocháče celkem užitečná věc: http://ekolist.cz/…e-puncochace

 
black zz
3 příspěvky 27.12.13 23:41

Souhlas 100%. Také dosti často dělám totální probírku. Bohužel vzhledem k mé těžce nekonfekční postavě nedokážu si sehnat oblečení, které by se mi líbilo :-( a hlavně se dalo dobře nosit (a kombinovat).Ne­padnoucí a nevyhovující – kontejnery na textil. A taky charita občas dává výzvu, že uvítají pytle s oblečením - stačí nechat v určený den před vraty, posbírají si to. A taky funguje „burza na zídce u popelnic“ :-) :-)
Když mi něco vyhovuje, nosím to až do roztrhání…Cítím se dobře jen v přírodních materiálech, musí to být volné, vzdušné. Nakupuji (zkouším) strašně nerada. Ach jo.

 
Amun
888 příspěvků 28.12.13 10:15

Vidím, že jsem tu jediná, ale k třízení oblečení přistupuji hrozně nerada. Nejednou se mi totiž už stalo, že jsem vyhození kousku hořce litovala, přestože v době vyhazovu jsem si nepoužitelností byla naprosto jistá :D achich

 
Chany
872 příspěvků 28.12.13 14:58

Tak to už jsme dvě… ;)

 
Oldyn
5035 příspěvků 28.12.13 20:00

Tři… Já blbec vyhodila pouzdrové šaty a sakra toho lituju.

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 01.01.14 15:56

Čtyři…zásadně nevyhazuji, ale spíš přeřazuji. Z normálního nošení na nošení na doma nebo na cvičení, finální stádium je textil určený k rozstříhání na hadry. Do kontejneru dávám nepadnoucí věci a dary od bývalých známostí, které také většinou moc dobře neseděly.

Příspěvek upraven 01.01.14 v 16:02

 
Sonyja
7 příspěvků 28.12.13 11:23

Perfektný článok, výstižný, pravdivý. Dakujem. keby som sa tak mohla stále riadiť tvojimi radami, ale skúsim.

 
thecherry
40 příspěvků 28.12.13 13:59

Výborný článek, hlavně ta sekce o životním prostředí! Myslím, že i Greenpeace by bylo potěšené:) Je to pravda, kdyby lidi kupovali s rozmyslem. Chtěli by jsme žít zdravě a v souladu s přírodou, ale na druhou stranu žijeme konzumně a plýtváme. To nejde.

 
Chany
872 příspěvků 28.12.13 14:53
Hm

Já bych ráda, ale potřebovala bych napumpovat do žil pořádnou dávku odhodlání - pak by to lítalo i bez křídel…

 
vojtates
3 příspěvky 28.12.13 17:13

Chtěl bych se zeptat, jestli existuje nějaký internetový časopis o pánské módě (formální i neformální) a nových trendech.
Děkuji za odpověď

 
Jarmilax
26 příspěvků 28.12.13 19:04
Móda pro muže

Elegantne.cz , ale je tam nějak, mrtvo už dost dlouho, navíc autor je fakt „fajnšmeker“, takže jeho rady asi nejsou zrovna pro lidi s průměrným příjmem.
Ale upřímně, muži to mají o dost jednodušší, pěkně padnoucí košile ( dost problém v ČR, nejen střih, ale i materiál, kalhoty, vlněný klasický svetr, nebo oblek, s kvalitou je to jako u nás žen, ale jinak mnohem stabilnější výbava:-)

 
666mahu
1490 příspěvků 28.12.13 17:53

Během let jsem se dopracovala k pravidelnému třídění, mám svůj systém, který mi vyhovuje. Ale stále mám problém s nejoblíbenějšími kusy, které ráda nosím, a o nichž bývám přesvědčena, že mi výjimečně sluší. Získám k nim vztah a dá mi velkou práci se s nimi rozloučit, i když vím, že už nejsou dokonalé (a to si na upraveném zevnějšku zakládám). Ano, přiznávám se, jsem materialistka, přes veškeré třídící snahy sysluji, a to nejen oblečení, boty, kabelky a doplňky, mám v záběru i další předměty (třeba bytové doplňky jsou mým koníčkem, mám jich i přes třídění stále tak na 10 domácností). :-)
Nejekologičtější jsem v peněženkách, každá mi vydrží léta, takže moje spotřeba je (a bude) několik na celý život.
Slevám jsem se přestala věnovat, náhodnou slevu beru jako bonus u věci, kterou bych si stejně koupila, rozhodně je nevyhledávám. Slevy svádí k neuváženým nákupům ve větším množství, takže většina utratí víc než měla v úmyslu. A já když utrácím víc než jsem zamýšlela, tak chci krásné kvalitní věci, nikoli hadry z minulých sezón. (A taky nechci přijít k úrazu - slyšela jsem, že včera na Zličíně byla v Nextu po ránu bitka žen.) :D Občas vyjedu za slevami do zahraničí.

 
Jarmilax
26 příspěvků 28.12.13 19:54

Mám za sebou „probírku“ šatníku a to 3×.
Vždycky mě k tomu donutí změna sezóny.
Tady trochu odbočím, ale nemohu jinak.
Docela by mě zajímalo, kolik má průměrně český občan místa pro svoje oblečení a obutí.
My jsme žili ve 2+1, tam měl každý cca 80 cm na osobu šatník s nástavcem + jedna skříň 80 cm společná a věšáková stěna na mokré svrchníky. Takže přísné vytřídění všeho již nepoužívaného se konalo nutně 2× ročně, sezónní vyprat vyčistit a šup do nástavce),
No, a teď ta trochu „hořká“ pilulka: v novém 4+1 máme každý 100 cm + nástavec a 2× 80 cm v předsíni na svrchníky. Pořizovací cena bytu 6,5 mega. Děti vyrostly v téměř dospělce. Ta hořkost plyne z toho, jak předražené a doslova mizerné jsou developerské byty v ČR. „Náš“ developer má přeplaceno kvákání ve všech médiích, jakmile se vyskytne v tématu článku slovo bydlení. V našem bytě byla např. v předsíni původně na svrchníky a botník nika o šířce 1 m, hluboká 60 cm.( Znáte ten botník hluboký 60 cm, co je vzadu, jako když nemáte…)
Takže probírka se nutně koná zase, v podstatě se musí všichni spokojit s minimem, šatní tyč mají dcery 65 cm, já 2× 50 cm, manžel totéž.
Takže naše šatníky obsahují méně oblečení, než míval můj chudý děda před 50 lety ve vesnické chalupě 1 + 1, vím to naprosto přesně.

No prostě, nemáme je kam dát, i kdybychom si je mohli pořídit.

Předpokládám, že takhle na tom je valná část Čechů. ¨
Pak vlastně ani člověka nebaví budovat nějaký styl. V naší rodině by byla ideální uniforma pro každého člena rodiny ve dvojím vydání, možná zimní a letní varianta by se vešla:-)

Trochu přeháním, ale jen trochu…Bohužel.

Pak ještě někdy přemýšlím o tom, že ideální šatník je takový, který sbalím se vším ostatním do jednoho zavazadla a udělám mojí zemičce pá pá.

 
666mahu
1490 příspěvků 28.12.13 20:35

@Jarmilax, debaty o uloznych prostorach uz zde probehly. Vim, o cem mluvite, zazila jsem jak maly byt, kde jsem vedela, ze kdyz si nakoupim obleceni (ci cokoli jineho), bude muset neco z domu, pokud nechci kupovat dalsi nabytek, zarovnat si byt a omezit tak volny prostor na minimum (a to jsem vedela, ze nechci). Az po temer neomezene prostory. Samozrejme pokud ma clovek dost mista, svadi to k hromadeni a kupeni.
Pri koupi bytu/domu je vzdy dobre, kdyz je to jen trochu mozne, koukat nejen na pocet mistnosti a plochu, ale i dobrou dispozici a mnoho jineho vcetne uloznych prostor.
Jinak mate pravdu, ze nedostatkem uloznych prostor se zabyva hodne Cechu, a proto je clanek uzitecny. :-)

 
Brunhilde  28.12.13 21:02

V Nextu??? Oč se tam ty dámy proboha mohly poprat??

 
666mahu
1490 příspěvků 28.12.13 21:10

@Brunhilde, to netusim, protoze tam nechodim nakupovat ani normalne. Mozna neco detskeho, ale to tipuji, protoze nektere tam pry byly s malymi detmi.

 
Brunhilde  28.12.13 21:21

Já tam párkrát byla, mají tam stejné polyesterové a jiné ropné výrobky jako všude jinde, jen je to asi 2× dražší. Vůbec mne nenapadá, co by se tam dalo koupit a už vůbec nic, oč by stálo za to se teoreticky poprat.

 
666mahu
1490 příspěvků 28.12.13 21:38

@Brunhilde, jsem stejneho nazoru. Jenze ja bych nesla do fronty a pak se prat, jen abych usetrila 2 nebo 5 stovek nikam, natoz o Vanocich. Vlastne bych se nesla prat kvuli zadnym kramum za zadnou cenu (a ne proto, ze bych nevyhrala). :D

 
Brunhilde  28.12.13 22:08

Přinutila jste mne zamyslet se, kdy bych byla schopná/ochotná se prát. Asi jen kdyby mne někdo napadl první. Takže kdybych dostala pěstí kvůli svetru, který bych nesla k pokladně, asi bych to opětovala. Takový reflex spíš. Sama bych kvůli kusu hadru do bitky nešla, ani kdyby byl od Diora.

 
lorens
1593 příspěvků 28.12.13 19:05

Snazim se probirat pravidelne, ale jsem krecek, tak mi to jde ztuha. Kvalitni veci si nechavam, protoze se moda vraci a daji po letech znova nosit, jako treba asi deset let stara tvidova sukne, kterou nosim prave ted a hodne lidi se me pta, kde jsem ji sehnala :). Akorat boty mi nedelaji problem, jak jevi vyraznejsi znamky opotrebovani, putuji do popelnice.

Satnik si nebuduji, nejak to neumim, kupim, v cem se sobe libim. Vsak se vzdy neco, s cim se to da zkombinovat, doma najde. Jen jsem porad prisnejsi na material a vypracovani, coz vec prilis neulehcuje.

 
TeaS
23 příspěvků 28.12.13 20:27

Já se na třídění chystám už asi dva roky, no nic - zítra do toho šlápnu!

 
Bugatti
4052 příspěvků 29.12.13 09:59

@Mayy Když to co chci nemají v obchodě, nechám si to ušít, popřípadě si jednodušší věci ušiju sama. To mi umožňuje odjet na třídenní služební cestu s maličkým kufrem a mít každý den na sobě něco jiného. Není účelem mít nabitou skříň špatně kombinovatelnými kousky. Účelem je mít vzájemně kombinovatelné kousky v dobré kvalitě.

 
Veroniq
264 příspěvků 30.12.13 03:25

Na štědrý den se mi při pokusu nacpat vyprané prádlo do skříně propadla police - netřeba dodávat více :)

 
registrovana
1 příspěvek 30.12.13 11:12
předsevzetí

Předsevzala jsem si pravidlo, že si nekoupím nic, čemu bych dala nálepku „docela to jde“, ale jen to, s čím budu 100% spokojená (líbí se mi to, sedí mi to, má to slušný materiál a zpracování). Moje peněženka mě miluje, za poslední půl rok jsem si nic nekoupila…bohužel.

 
Amun
888 příspěvků 30.12.13 12:09

Až se rozpadnou staré věci, to bude teprve problém :D

Příspěvek upraven 30.12.13 v 12:09

 
Verhro
630 příspěvků 02.01.14 15:07

Jo, to znám taky :-)

 
Fluffík
4 příspěvky 06.01.14 18:33

Jsem na tom podobně… Tohle pravidlo jsem zavedla už dávno, ale občas ho musím porušit, protože si nejsem schopná vybrat z nabídky obchodů, zároveň nějaké oblečení potřebuju. Na druhou stranu mám svoji skříň ráda a vzhledem k tomu, že v ní je jen pár kousků, tak je to i praktické ;) Mimochodem- tohle pravidlo je o mnohem lepší než pravidlo tří. Podle mě funguje jenom první část onoho pravidla (tj. musí se to hodit ke třem již vlastněným věcem) a zbylé dvě poučky jsou jenom do počtu, do té magické trojky…

 
miriamala
2 příspěvky 30.12.13 13:41
Co mi po čistce zbylo?

Čistka u mě proběhla hned na začátku prosince. Po zhubnutých 24 kil, bylo jasné, že se šatníkem něco udělat musím. Zůstaly mi dvoje kalhoty (jedny jsou o číslo menší, páč v hubnutí pokračuju), jedno tričko s dlouhým rukávem, jeden zimní kabát (stálák mého šatkníku už cca 12 rok). Díky 24.12. jsem bohatší o jeden bundo-kabát a jednu kabelku. Nepočítám oblečení, které nosím na doma a po zahradě, to je jasné. I tady se bude na jaře hodně vyhazovat.
Včera jsem zjistila, že střihy, které jsem nosila v plné tonáži, mi opravdu nesednou.
Budu se muset hodně rozmýšlet co kupovat a co né. Před časem bylo pro mě důležité se hlavně do toho vejít. Dnes už musím přemýšlet i nad stylem, sama nevím jakou cestou se vydat…
Jsou to pro mě ale velmi příjemné starosti, nestěžuju si.

 
Pajduša
18 příspěvků 31.12.13 09:41

Smekám před Vámi a závidím příjemné starosti. A mám dotaz - jak se Vám podařilo shodit takové příjemné číslo v kg? Uvítala bych nějaký tip…
Jinak co se týká mě..můj šatník skýtá tři ramínka a šuplík v prádelníku, třídit není co:-))

 
Bugatti
4052 příspěvků 01.01.14 11:13

@beruska9 Nesmíte to brát tak doslova. Outdoorové věci, plážové šaty a plesovky do toho nespadají. Jde jen o to, abych neměla skříň plnou solitérů, které k ničemu neladí. Letní šaty si kupříkladu vyberu takové, aby šly, v kombinaci se sakem (které už mám ve skříni), nebo se zde neoblíbeným svetrem, nosit i na jaře a na podzim. Nebo o to, aby tytéž pouzdrovky v neutrální barvě bylo možno pomocí doplňků doladit tak, aby byly vhodné na koncert, do kanceláře nebo na večeři v pěkné restauraci. Kupříkladu já si nekoupím hnědé sako, i kdyby bylo nové, z čistého kašmíru a stálo pět stovek, protože k němu vůbec nic nemám. Ono by totiž vyžadovalo další investice, minimálně novou sukni, ale pravděpodobně i boty a kabelku. A nákup levného saka by se pěkně prodražil.
Jezdím na pracovní cesty a často se stane, že ráno musím být připravená na formální jednání v zasedačce, odpoledne na prohlídku provozovny a večer na neformální jednání při večeři. Výměnou „pracovních“ bot za lodičky, velké pracovní tašky za psaníčko a přidáním hedvábného šátku nebo náhrdelníku to jde i s minimálním zavazadlem.

 
beruska9
44 příspěvků 02.01.14 03:25

Jo to ja jsem pochopila, ze to tak doslovne nebude, ta prvni cast (hodit se ke trem vecem) mi prisla uplne genialni, ale pak uz jsem tapala…ja asi totiz ani nerozlisuji dost „prilezitosti,“ hlavne posledni dobou jsem bud v praci a nebo pak vyslovene ven jako „outdoor“ (turistika, plaz a pod), takze mi ta viceucelovost moc nesedela…navic v praci mame takovy „smart casual,“ (ja se tedy snazim byt primerene „smart“, ale kostymky fakt nenosim), takze se v tom da na kafe nebo po meste nebo i na nejaky ten koncert (pokud to neni zrovna v opere) a moc to nevnimam jako jinou „prilezitost“…tak me zajimalo, jak to provozujete v praxi :)
Jinak kdyz jsem jeste jezdila na sluzebky, tak jsem taky jezdila s malym kufrikem :) Akorat jsem pak mela dojem, ze mam vsechno bilo-cerno-sede, to se nejlip kombinuje…a byla to nuda. Pro me je prave „specializace“ obleceni cesta, jak tu nudu rozbit…ale je pravda, ze pak ten satnik bobtna. Mozna to jednou vychytam…

 
Linie
1704 příspěvků 03.01.14 16:21

Někdo sem dal do nějaké diskuze odkaz: http://scarffurcollar.blogspot.fr/…-colour.html
Zajímavá paní, podívejte se na její cestovní šatník - má minimum věcí, vše jednobarevné /nechytejte mne za slovo, má i vzorované letní šaty/ a s pomocí barevných šátků vždy vykouzlí něco zajímavého. Hedvábné šátky a luxusní kabelky nemusí být jen od Hermes.

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 01.01.14 15:47

Super napsaný článek. Konečně předsevzetí, která stojí za to ;)

 
Bugatti
4052 příspěvků 02.01.14 08:50

@beruska9 Já jsem na to vychytávání měla pětatřicet pracovních roků ;-) A za tu dobu jsem zjistila, že se nakonec nejvíc prodraží výhodné koupě ve slevě. Takto koupená věc buď zapadne ve skříni, protože není s čím nosit, nebo si vyžádá další nákupy. Nic proti slevám, ale je potřeba nakupovat s rozvahou jako u plné ceny.

 
zwedavka
677 příspěvků 02.01.14 10:45

Splněno, nacpaná igelitka do kontejneru na použitý textil (kvalitní vlněné svetry, jeden z nich styl 150 let, jeden rádoby unisex, neslušel ovšem nikomu a z důvodu kvality jsem je držela léta ve skříni), další igelitka do obyč popelnice a komínek věcí „ušpiníme vyhodíme“ (a v průběhu posledního ušpinění si naposledy ujasním, že fakt ne)

 
xluki
90 příspěvků 02.01.14 14:09

@Mydri to byste koukala, kolikrát jsem slyšela, že si ženská koupila ve slevě super top a pak s k němu za tisíce koupila kalhoty, sukni, sako, boty a kabelku.

 
Mydri
169 příspěvků 07.01.14 00:25

Aha. Aha. A chtěla jsem říct - ne. Aha. :D

 
raskolnikov
173 příspěvků 04.01.14 12:04

Pardon, patří jinam

Příspěvek upraven 04.01.14 v 12:04

 
Alterations
533 příspěvků 04.01.14 12:43

@Linie Její šatník by mne zajímal, ale na uvedené adrese jen prodává kožešinové límečky se šátky. Sice pozoruhodně vtipné, ale dost nákladné. Jak se dostat k tomu šatníku?

 
Linie
1704 příspěvků 04.01.14 17:42

Alternations: V pravém sloupku mezi městy si je projděte, např. New York: http://www.maitaispicturebook.com/…l/New%20York
Města najdete na jejím blogu http://www.maitaispicturebook.com/
Názorně ukazuje, jak se dá snadno vykouzlit různé oblečení. Kalhoty i sako ale není určitě z písmenkových obchodů.

Příspěvek upraven 04.01.14 v 17:44

 
MP Vera
217 příspěvků 04.01.14 22:09

@beruska9 A to já jsem to tedy pochopila tak, že „pravidlo tří“ JE myšleno konkrétně - protože je naprosto konkrétní, přesné a kvantifikované, kdyby to pisatelka myslela „obecně“ (jak tu padlo) asi by to nebylo pravidlo, ne?? Také jsem nad ním pár dní přemýšlela, určitě je inspirativní ale kdybych se jím řídila, moc toho nepořídím (třeba proto, že nejsem moc dobrá v kombinacích).

 
beruska9
44 příspěvků 05.01.14 22:16

Viz vysvetleni od autorky vyse ;-)
No ja myslim, ze hlavne ty prilezitosti se musi brat trochu s nadhledem a vztahnout ke svemu zivotnimu stylu. Ja bych si treba na 3 prilezitosti nekoupila vubec nic, tak mozna spodni pradlo, protoze jak uz jsem psala, bud jsem v praci, doma, nebo nekde chodim po kopcich nebo po plazi, to tech moznosti vzit si stejnou vec opravdu moc nemam. Takze brat to doslovne, mam ve skrini velke nic. I proto jsem se pta na upresneni a odpoved mi davala smysl :-)

 
aviv
41 příspěvků 05.01.14 21:39

Já jsem asi nenapravitelná : kromě schovávání " na chalupu", " na zahradu ", "na doma " jsem zavedla ještě položku " jednou pro dceru až doroste " - podotýkám, že dceři je 5.-)

 
mitrid
15 příspěvků 06.01.14 16:35
Předsevzetí

Milá Ado, pravidelně sleduji tvůj web, ale žel patřím zrovna k té skupině nechvalně proslulých vorvaňů a šedých myšek, pokud ovšem nemám záchvat energie. Hodně dlouho jsem byla v takovém duševním kómatu, ale díky několika věcem se vracím do života a s tím patří i záchrana šatníku. Nejraději bych všechny své šaty spálila na popel, protože nemám moc sílu se v tom přehrabovat. Nicméně stále tuším, že mám několik kusů oblečení, které jsou elegantní, padnou mi a nejsou ve stavu rozkladu. Pozvala jsem na tuto neděli spoustu přátel s tím, že si mají vzít rukavice…a i za cenu, že budu příští půl rok chodit ve čtyřech tričkách a dvou sukních, než seženu nějaké oblečení, které budu mít ráda, do toho jdu. Potřebuji se zbavit oblečení, které jsme nosila v páté třídě základní školy (je mi 22) a stále k němu mám nostalgický vztah, potřebuji se zbavit hnusného oblečení, které by uškodilo vzhledově i Quasimodovi. I díky tobě jsme si uvědomila, že se topím v moři hadrů a že nošení nevzhledného oblečení nepřidá náladě ani mně, ba ani mému okolí. Přeji plodný rok 2014 :--*

 
Alterations
533 příspěvků 07.01.14 15:46

@mitrid Nepropadejte depresím a než něco vyhodíte nejdřív to přešijte nebo obarvěte! Sešijte tričko se sukní a budete mít šaty. Zužujte věci, nebo jen rukávy či nohavice. Zkracujte a nastavujte všechno možné. Jednou jsem podle návodu návrhářky Dagmar Březinové ušila ze tří svetrů jeden nový. Jestli neumíte moc šít, můžete se to takhle levně naučit. Je to lepší než bloumat po obchodech, kde stejně nic moc není.

 
mitrid
15 příspěvků 08.01.14 01:54
Děkuji za radu...

…nicméně by mi to trvalo několik let a já se musím vejít do ložnice. Momentální řešení desítky „pytlů na mrtvoly,“ musím zredukovat. šít neumím, maximálně zašiji díru, nebo přišiji knoflík, věnovat se tolik oblečení už nechci, chci žít jednodušeji v rámci oblékání a věcí obecně, jediné, čeho chci mít hodně, jsou knihy a vlastní obrázky. :--)
Kdyby někdo viděl to neskutečné množství oblečení, které mám, asi by také uznal, že to musím zredukovat. Použitelné věci si nechám, ale přešívat ušmudlané, poloprůhledné, malé věci, pytlovité věci po lidech, kteří věří, že do roka budu vážit čtyřnásobek své váhy? To není má vysněná představa trávení volného času v příštích dekádách :--)

 
paffg
376 příspěvků 08.01.14 16:53
Díky

Za tento článek!

 
Luela
107 příspěvků 08.01.14 17:36

Nu, tak po zredukování věcí minulý rok sem o víkendu vyrazila na výlet do hlavního města s tím, že si koupím něco, co opravdu potřebuji. A že nebudu kupovat žádné blbiny.
Vybavena finančním limitem a seznamem věcí jsem začala hledat v naivní představě, jak si doplním šatník o věci nutné, krásné a pohodlné zároveň.
Ovšem ouha. Po odmítnutí věcí hadrovitých, nepadnoucích, příšerně ušitých, ne přesně hodících se, jsem to po několika hodinách zabalila. Nebavilo mně všude stále to samé a nebavilo mě hledat v hromadách nebo na ramínkách tak těsně u sebe, že ani nešlo vyndat a daný kus oděvu si prohlédnout.
Takže jsem z nákupního výletu přinesla jeden svetr a jednu knížku. To není moc a seznam věcí nutných se zkrátil pouze o jednu položku.

 
vendulael
2154 příspěvků 09.01.14 09:33

Právě jsem si dala předsevzetí… :-) Skvělý a pro mne i inspirativní článek!

 
Parwi Nawari
352 příspěvků 17.01.14 16:36

Jak jsem sama zjistila, občas stačí si některé věci vzít do práce a zkonfrontovat s oblečením ostatních. Po takovéto konfrontaci jsem vyřadila dva svetry (už jen na doma) a jednu kabelku.

 
Katbet
8 příspěvků 02.02.14 14:40

Díky za článek, šatník třídím minimálně dvakrát ročně a vyřadím toho dost, ale bohužel to stále nestačí. Mým koníčkem je chodit do sekáčů a jak se tam tak denně zastavím, dost často najdu něco úžasného, kvalitního a za zanedbatelnou cenu. Má radost trvá do chvíle, než to donesu domů, vyperu, spravím, vyžehlím… a není to kam pověsit. Jak ráda bych měla jen pár základních kvalitních elegantních kousků!

 
bugís
5 příspěvků 26.07.14 13:05
Třídění

Třídím celoročně a ukládám na hromádku zvanou DOVOLENA tyto věci si beru s sebou na cestu do Paříže abych na zpáteční let měla zcela prázdný kufr a mohla tam nakupovat. Pokojské v hotelu si věci rozeberou a dají potřebným.

Kurz základů práce s kůží.

Kdybyste nevěděli, co se zítřejším dlouhým zimním večerem, přijďte... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Vitajte, sestry a bratia!

Vítám nové čtenářky a čtenáře ze Slovenska, které sem přivedl jistý... Celý článek

Vím, že trpíte...

...jenže mně se zrovna sešly tři práce najednou a na nic jiného... Celý článek