Tohle by máma nenosila

20.08.15 | autor Ada

Viděla jsem nedávno jeden díl starého seriálu My z konce světa. Ten seriál jsem neměla moc ráda ani kdysi dávno, když jsem ho viděla poprvé, protože tam pořád běhaly a ječely nějaké děti a ten kudrnatý chlapeček se neustále tvářil děsně spiklenecky, i když jenom otevíral dveře do kuchyně. Ale scéna z módní přehlídky mě zaujala.

V 6. dílu seriálu se Jurka (ten kudrnatý chlapeček) s tatínkem dostanou na jakýsi, zřejmě zemědělský, veletrh do Brna, kde v rámci programu probíhá módní přehlídka. Po molu se procházejí dámy v lehkých pláštích:

Nebo v rekreačních modelech, které se na jižní Moravě, notabene kousek od Prýglu, jistě dočkaly svého využití - a fialové palazzo kalhoty bych i dnes s radostí vytáhla z archivu:

Zelený komplet, typický pro tu dobu (seriál je z roku 1975), pochopitelně pravděpodobně ušitý z nějaké odporné látky - podobné zářivé barvy bývaly typické pro tehdejší nylony a polyestery:

Jurka to pobaveně komentuje: "Představ si něco takovýhleho koupit mámě, jak by nás hnala!"

Na molo pak přijde dáma v oblečení, které je přímo esencí sedmdesátkové módy: široké kalhoty, zavazovací košilový kabátek, který střihem odkazuje na tehdy oblíbený safari styl, grafický monochromatický tisk.

Na hlavě má průsvitnou šálu a klobouk se širokou krempou a vypadá jako filmová hvězda. Model je nadčasový a i dnes si v něm dovedu představit stylovou dámu jakéhokoli věku, třicetiletou i sedmdesátiletou. Jurka se málem zadusí smíchy: "Nebo tohle!"

Jako zlatý hřeb přehlídky přicházejí rozevláté květované šaty, další styl typický pro sedmdesátá léta, ale to už jdou pánové radši pryč.

Chudák maminka (hraje ji Zdena Hadrbolcová, které tehdy bylo 38 a patrně by s přehledem zvládla i ten plážový model) nakonec dostane jako dárek z velkoměsta bonbony.

Scéna vcelku přiléhavě ukazuje tehdejší smýšlení, které v hlavách mnoha lidí přežilo dodnes. Týká se nejen tehdejších Jurků, kterým je dnes kolem padesáti, ale i mladších generací, které to od nich převzaly. Takové módní serepetičky, jako jsou klobouky, šátky nebo trendy kalhoty, jsou jen pro fifleny, poctivá ženská se jim zdaleka vyhne. Seriálová maminka tráví většinu času v zástěře v kuchyni, případně krmí slepice, okřikuje děti, balí příbory a vůbec se stará o chod malého horského hotelu i vlastní domácnosti. Je jasné, že módní oblečení by v horách moc nevyužila a na náročnější péči o sebe nemá čas (makají ostatně všichni, i děti), ale obávám se, že i kdyby si ho našla, nesetkala by se s přílišným pochopením.

Stejný přístup má část společnosti i dnes: jste-li žena s malým dítětem, je nejbezpečnější udržovat image uštvané matky, protože podpatky a sukní na procházku s kočárkem byste si mohly vykoledovat poznámky typu "hlavně že je namalovaná, ale děcko má pocintané dupačky". Vlastně jste-li jakákoli žena, neoblékejte se moc nóbl, někdo by si mohl myslet, že se nad něj vyvyšujete nebo že nejste dost do nepohody. Jste-li muž, taky si moc nevyskakujte nad džíny a tričko, jinak bude všem jasné, že jste málo do nepohody nebo moc buzna a dají vám to najevo.

A co se týče experimentů, to nezkoušejte už vůbec. Ani v galerii na Módním pekle. Dostanete za uši.

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
Verhro
630 příspěvků 20.08.15 15:40

Tak to je přesně vystiženo.

 
hranostaj13
57 příspěvků 20.08.15 15:52

Bohužel, stačí se rozhlédnout kolem sebe a zjistíte, že je to přesně jako v článku. Proto se snažím vzít si na sebe pravidelně pěkné šaty nebo sukni, teď v létě dokonce i klobouk. „Fintím“ se i do laborky, kde stejně chodím celou dobu v laboratorním plášti. A nejlepší jsou občas ty pohledy ostatních lidí, třeba když jsem si na sebe vzala pelerínu, to na mě cizí lidi venku koukali jako na exota :-D

 
MP Maggie
991 příspěvků 20.08.15 17:23

Pokud vám to sluší, tak možná také koukám. Rozhodně se podívám raději na lidi, kteří jsou oblečení hezky. Za hezkou sukní (doslova, ne nositelkou) se jsem schopná i otočit. Samozřejmě že nenápadně.

 
razorblade_reloaded  24.08.15 15:14

@MP Maggie jste mi pripomnela, jak jsem nedavno kvuli jednem krasnym satum malem projela krizovatku na cervenou:)

 
kolúch
445 příspěvků 20.08.15 15:55

Zábavné čítanie. Nejak by som privítala keby tam bolo zahrnuté premostenie k tomu prečo sa v zemiach českých i slovenských začal považovať kurvý kroj za nóbl „oblečko“, prečo ženy inzeruju handru v ktorej by som šla ozaj len na vypadovku ako elegantnú záležitosť :D

 
Dadoo
5533 příspěvků 20.08.15 16:00

Mně to moc výstižné nepřipadá. ten komentář, vztahující se k matce, má s jejich bydlištěm a zaměstnáním přímou a zásadní souvislost.
Těžko by maminka mohla uklízet hotel a sypat slepicím v květovaném modelu s kloboukem na hlavě, maximálně by ho mohla „vynést“ na tůru na Luční boudu..
Kdyby pracovala v Praze na úřadě a pobíhala maximálně po městské dlažbě, divný by rodině možná ani nepřipadal.
Proto se to taky „mužům“ zdálo tak legrační, představit si mámu takhle oblečenou.
Nechápu, proč zatracovat a shazovat, že maminka se oblékala přiměřeně své práci a lokalitě, ve které žili.
Navíc.. ono i dnes je mnoho modelů z módního mola v běžném životě těžko nositelných, i pro městské úřednice. Ne pro pokojskou a hospodyni v horském hotýlku.

 
kolúch
445 příspěvků 20.08.15 16:57

Ono je to skôr o tom, ze miesto toho aby si ta dvojica muž a syn vravela, ze v tomto by bola naša maminka krásna, tak sa smejú aká by bola v tom ktorom modely nemožná.

 
Robena
1257 příspěvků 21.08.15 17:58

Proste vidlaci ve meste.

 
Evženie
168 příspěvků 23.08.15 21:43

To je velmi výstižné. Podle mě je přirozený stav, že děti chtějí alespoň někdy vidět svou maminku krásnou, jako princeznu, a muž svou ženu taky, ať už vypadá jakkoliv a dělá cokoliv. Přístup „v tomhle nóbl modelu by máma vypadala blbě“ mi podvědomě signalizuje, že tady platí logická premisa „naše máma patří k plotně a ke slepicím“. Ne „to by jí neslušelo, na to nemá postavu“, ale „vypadala by jako cvok, radši ať zůstane v dederonové zástěře“.

A ona chuděrka dál poctivě vaří a balí příbory a uklízí a krmí slepice, až z toho nakonec úplně otupí.

 
AnaKarenina
450 příspěvků 22.08.15 14:30

@Dadoo,

já jsem to poselství od Ady pochopila trošku jinak. Myslím, že se strefovala hlavně do toho pořád přetrvávajícího postoje, který předpokládá, že žena, která se stane matkou musí mít nejdřív vždy čisté dítě, vypiglovanou domácnost, vyžehlené a vyprané všechno prádlo, navařeno a až pak na konci až bude mít všechno pořád na 100% v cajku by teoreticky mohla mít nárok myslet na sebe. Píšu teoreticky, protože všichni víme, že je to sisyfovská práce :-). Prostě, že každá správná matka odsune sebe až na tu posllení kolej, protože chápe, že na ní už vůbec nezáleží. Navíc mít tu drzost a nalíčit se i když jsem třeba jen v okolí domova, to je naprosto nepochopitelné i pro mladou generaci.
Já to vidím prostě jinak. Vím, že těch 10 minut ráno, které věnuju sobě mě už v boji s nepořádkem nespasí. Stejně budu celý den uklízet, to, co ten můj drobeček nadrobil. A z večerního napiglováno bude ranní atomovka během cca 30 minut. Ale to že, se trochu upravím mně pomáhá neuvěřitelně psychicky. Pořád mám pocit, že jsem to ještě já, že jsem se neodřízla od okolního světa, že jsem pěkná ženská a šmrncovní mamka. Pomáhá mi to být trpělivá a nebýt věčně podrážděná, nekřičet po synovi a každé čůránky na podlaze umýt s úsměvem :-). Navíc si nemyslím, že nenalíčená a v teplácích bych byla při úklidu výkonější, takže nevím kdo kdy tu blbost vymyslel. Ale myslím, že přesně toto Ada ve článku kritizovala, tedy aspon já jsem to tak pochopila :-).

 
Cookies
35 příspěvků 23.08.15 10:10

Některé matky nedbají ani na sebe, ani na pořádek ani na čistotu. Není matka jako matka. Některé jsou v porodnici schopné za 2h vyskočit, osprchovat se, obléct si čistou pěknou košili, namalovat se a učesat, kojí a nemají žádné zásadní problémy. A pak jsou matky, které po chodbě běhají ve flekatém tričku bez kojící podprsenky, v pruhovaných kalhotkách a papučích, co bych nevzala ani ke slepicím. Za tři dny si nestačí ani zajít do sprchy, špinavé pleny válí na stole mezi zbytky jídla. Použité dětské prádlo haží na zem, popřípadě to dítě nechají špinavé. Jsou nervní a netrpělivé, což to dítě samozřejmě vycítí, ale pořád mají dostatek času všechno rozebírat na maminkovských diskuzích.

 
Nanynka_02
447 příspěvků 24.08.15 15:25

Taky se kazdy den rano namaluju. Taky se slusne oblecu - primerene programu a veku. Je mi 40 a v kalhotech, tricku nebo kosili (a kozenem batuzku, protoze vazne nejsem sportovni typ) vypadam rozhodne lepe nez v kvetinkovych sateckach, v tech jsem na prcu. Mam pani na uklizeni i umyte vlasy a zuby. Presto jste mi povazovala za nutne napsat, ze se „vymlouvam“, kdyz nosim nizke boty misto lodicek.

Tolik k socialnimu tlaku, vyvijenemu na matky. ;-)

 
MP Vera
216 příspěvků 20.08.15 16:10

Základní pravda, kterou je dobré si čas od času připomenout. Jako čerstvá matka si k tomu kočárku občas podpatky vezmu a VŽDYCKY se u toho cítím mezi keckami a tepláky velmi nepatřičně…

 
stricc  20.08.15 16:23

@MP Vera není to tak strašné. Do terénu se podpatky pochopitelně nehodí, ale jinak s malým dítětem zásadně nosím podpatky, sukně, halenky a tak všelijak a nikdo na mě divně nekouká. Zato mi lidi velmi ochotně pomáhají s kočárkem, otvírají dveře a občas se podivují, když zjistí, že nejsem matka nýbrž babička

 
AnaKarenina
450 příspěvků 21.08.15 16:17

@stric,

za tento komentář ode mě máte velký palec nahoru!

 
Nanynka_02
447 příspěvků 21.08.15 17:22

A můžu se zeptat, kam si s tím děťátkem chodíte hrát a jak - v sukni a na podpatcích? Pokud to tedy není úplně malé mimi, které akorát spinká v kočárku.

Já bych si ráda občas vzala sukni… ale vždycky ji s povzdechem vrátím do skříně, když si připomenu náš program.

 
stricc  21.08.15 17:48

@Nanynka02 chodím tak na nákup a různé pochůzky. Na hřiště, do lesa a na procházky, kde se dá očekávat divočejší terén, podpatky pochopitelně nenosím. Mám jedny baleríny a jedny šněrovací kotníkové boty, což mi stačí. Sukni ale nosím pořád, mám jen jedny kalhoty a ty na podobné akce naopak vůbec vhodné nejsou, takže střídám áčkovou maxisukni z černé džínoviny, kolovou sukni od polosárí (zvládám v tom vylézt i na prolézačku, vyzkoušeno několikrát)a obyčejnou plátěnou sukni. V zimě nosím bundu (jo, buřtobundu, kterou jsem si pořídila po jedné obzvlášt ohnivé debatě na pekle, že toto nikdy a k sukni už vůbec ne)a pletenou vlněnou sukni. Zima mi není, dítě zvládnu v pohodě a cítím se pohodlně.

 
Nanynka_02
447 příspěvků 21.08.15 17:57

Pardon, až teď jsem si všimla, že jste babička. Takže máte dítě vždycky jenom na chvilku, to dává smysl. To já musím pěkně každý den na písek, a stavět hrady :-)

 
stricc  21.08.15 18:38

@Nanynka02 Mám ho v pěstounské péči. Ale mám to prostě zorganizované jinak, nevyhovuje mi končit každou pochůzku na hřišti. Prostě dopoledne jdeme třeba na nákup, k doktorce, do města nebo kam je třeba, a odpoledne na to hřiště nebo si prostě někam hrát. Střídáme se navíc s kamarádkou, která ho bere ven, když může, abych nemusela každý den pracovat až v noci. Jo a bydlím v přízemí, malý je hodný, se spaním taky nikdy nebyl problém. Uznávám, že jiné to mají složitější.
PS: jo, dodatek: aby bylo jasno, já se rozhodně nepohoršuju nad sportovně oblečenými matkami, podle mě mají plné právo se zařídit, jak to nejlíp vyhovuje jim. Jen jsem se pozastavila nad příspěvky, které tvrdí, že už si radši preventivně berou ty tenisky a rifle, ačkoliv to v dané situaci nutné není a nelíbí se jim to, že jako aby je ty ostatní nepomluvily.

Příspěvek upraven 21.08.15 v 19:23

 
AnaKarenina
450 příspěvků 21.08.15 21:22

@Nanynka02,
vidíte a toto je naprosto typická „česká“ reakce. Místo toho, abychom uznali, že ono to prostě jde, když se chce a ne, že ne, tak hned spekulujeme o tom, v čem to má dotyčná jenoduší a hledáme důvod, jak její úspěch shodit. Já osobně taky nemám nic proti sportovně vyhlížejícím lidem (styl je každého věc), ale mám poměrně alergii na výmluvy.
Kdybych byla sportovně založená matka, tak před Stricc smeknu, za to jak zvládá péči o vnouče.
Kdybych byla rezignovaná matka a vadilo mi to, tak před stricc smeknu, nechám se inspirovat a nakopně mě to třeba k tomu se zamyslet a konečně se sebou něco udělat.
Kdybych bylo rezignovaná matka a nevadilo mi to - no tak bych asi podobné stránky nečetla :-).
Já jsem matka, která se o sebě stará a sukni i lodičky si taky občas dopřeje a i tak smekám @stricc, že máte tolik energie na vnouče, na práci i sama na sebe!

 
Nanynka_02
447 příspěvků 21.08.15 22:12

Nejde prece o to, vzit si podpatky „obcas“. Stricc napsala, ze je nosi s ditetem „zasadne“, coz me fakt zarazilo. Pozdeji to ale vysvetlila - nosi na hriste placate boty a prakticke sukne, ja placate boty a kalhoty, zadne pidisatecky a stekle. Tak s cim mate problem?

Příspěvek upraven 21.08.15 v 22:20

 
stricc  21.08.15 22:13

@AnaKarenina díky, ale smekat netřeba. Ono zrovna to oblékání je věc zvyku. Já mám poměrně excentrický vkus a záliby tak mimo realitu a neřeším to. Prostě se tvářím, že normálně vypadám já, a ano, občas se s nějakou udivenou reakcí setkám, ale zásadně v dobrém. Pokud má někdo nějaký výhrady, tak si je netroufne ventilovat tak, abych to slyšela :-)

 
maarcy
63 příspěvků 22.08.15 13:58
To by si máma neoblíkla...

Jak tady čtu reakce mladých matek na oblékání, tak si opravdu připadám dost divná… Děti jsem měla malé před téměř čtyřiceti lety, bydlela jsem v paneláku bez výtahu (sice jen na „dvojce“, ale s dvěmi dětmi v náručí to stačilo), pískoviště s mizernou prolézačkou bylo asi půl km od domu a chodila jsem tam denně v botech na podpatku, v sukni a navíc vypraná a umytá - na rozdíl od mnohých maminek, které potkávám dnes. Kalhoty jsem měla jen jedny - staré džíny na doma a tenisky žádné. Abych vylezla ven v teplákách, no to snad jen k popelnici s odpadky, ale vlastně jsem ani ty tepláky neměla. No a dnes se pro změnu setkávám s názorem „takový výstřih v tvém věku“ či „to sis mohla koupit u Vietnamců a ne za tolik peněz“…

 
Nanynka_02
447 příspěvků 25.08.15 00:39

A co jste na tom piskovisti v tech botach na podpatku delala? Doted mi tu to nikdo nevysvetlil, jak se hraje v pisku nebo leze na skluzavku, kdyz ma clovek takove boty.

 
Stemcells
97 příspěvků 24.08.15 13:40
Dlouhé sukně a kočár

To vás obdivuji, já jsem musela dlouhé sukně od polosárí a podobné s kočárem zrušit, protože jsem zjistila, že mi při nastupování do autobusu s kočárem chybí třetí ruka, kterou bych si dlouhou sukni zvedla. Jinak si ji na schodech přišlápnu, nebo mi na ni šlápne někdo jiný a nemohu udělat ani krok :-) Jak to děláte?

 
Karli.cz
5 příspěvků 27.08.15 21:26

Přidám se k sukním.. Když jsem čekala dvojčata, dělali si ze mě srandu kolegové z práce - počkej až budeš mít děti - ostříháš si vlasy nakrátko, lodičky vyměníš za kecky, místo kabelky budeš nosit batoh a místo sukní kalhoty… No a nosím jen ten batoh, hlavně kvůli tomu abych měla volný ruce pro ty naše dva nyní dvouleté zázraky. Lodičky na jehle na hřiště nemám, ale klíny jsou v pohodě. A na širokém podpatku se dá i kopat s míčem. Sukně nosím běžně v délce tak po kolena. S nimi můžete lézt i po stromech a pořád budete za dámu - ( pokud nebude někdo stát přímo pod vámi )

 
Jirkátor
1515 příspěvků 21.08.15 12:20

Zrovna dnes jsem cestou z oběda potkal maminku s kočárkem, která na sobě měla černé šaty nad kolena a lodičky na vysokých jehlových podpatcích. Moc jí to slušelo a nepřipadalo mi, že by měla problém zvládnout kočár v takovém oblečení. Je mi jasné, že když jdou na pískoviště za domem, tak si nejspíš vybere jiné oblečení a praktičtější boty, jenže ona šla po hlavní třídě okresního města a tak se úměrně k tomu oblékla. Prostě záleží na tom kam jdete a podle toho se vhodně obléknout. Ale těch maminek v riflích s „crocsama“ (nejlépe zářivé barvy) od Vietnamců na nohou a vytahaném tričku potkávám bohužel na stejné ulici mnohem víc :(
Připadá mi to, že se mnoho žen po svatbě a po narození dítěte přestává snažit o to, aby vypadaly co nejlépe. Argument, že na strojení se není čas, neberu. V tom, jestli si obleče něco pěkného nebo ošklivého, přece nemůže být takový časový rozdíl. Uznávám, že s ročním miminkem už asi nemá čas chodit každý měsíc ke kadeřnici nebo na manikúru, ale i tak přece může pořád ještě vypadat pěkně.

edit: překlep

Příspěvek upraven 21.08.15 v 12:24

 
Veroniq
264 příspěvků 21.08.15 14:11

Lodičky na vysokých jehlových podpatcích? Předpokládám, že to okresní město je na rovině a hlavní třída neobsahuje kočičí hlavy… (Chodit na jehlách po městě i bez přidané zátěže mi připadá poměrně náročné, takže si je osobně nechávám spíš na slavnostní příležitosti.) S tím časem u maminek nevím, samotné ustrojení se do hezčího oblečení víc času nezabere, ale připadá mi, že to může být jednak trochu jinými prioritami, a za druhé časem, který matky ve srovnání s nematkami můžou věnovat shánění toho pěkného oblečení. Myslím, že se mi trochu jinak nakupuje, když se můžu hodiny poflakovat po obchodech, a vybírám čistě podle toho, co se mi líbí a hodí, než kdybych měla brát ohledy na dítě, promýšlet, jestli z té krajkové halenky půjdou odstranit určité skvrny, a taky se mi jinak nakupuje, když svou postavou zrovna celkem přesně zapadám do velikosti 36, což asi spousta čerstvých maminek říct nemůže. No a představte si, někdy si taky nic nevyberu. Taky, pokud je těhotenství i kojící období přechodné, logicky se do oblečení nechce ženám tolik investovat, pokud nemají prostředků nazbyt a musí dost investovat do dítěte… Nakonec možná zjistíte, že ty ošklivé „crocsy“, se kterými můžete i do deště a nerozlepí se, máte za rohem za pár korun na tržnici a protože tak chodí spousta lidí, projde to i vám. Neříkám, že mě pohled na takto oblečené lidi nějak těší, ale nakonec věřím, že to tak může být už jen z principu „celý den jen lítám kolem dítěte“ a fakt v tom není žádná zrada vůči mužům ve smyslu „teď už se přece nemusím snažit“.
P. S.: Zatím s mateřstvím zkušenosti nemám, to jsem se jen tak naivně zamyslela. Každopádně jsem došla k závěru, že až mě to čekat bude, budu se snažit předzásobit se pohodlnou a dobře vypadající obuví :D

 
stricc  21.08.15 14:55

@Veroniq Já jsem byla na mateřské před dvaceti lety, právě v těch devadesátých letech, kdy šla kultura odívání masově do kytek. Trochu problém jsem měla taky, neměla jsem co na sebe, protože oblečení z doby před mateřskou už mi nebylo a nebyly mi ani boty - o dvě čísla větší noha. A „drahý“ manžel zaujímal k věci asi takový postoj, že když jsem si koupila něco za stovku, tvrdila jsem, že to stálo padesát, a dostala jsem vynadáno za nemístný rozhazování.
No ale něco přijatelného mi přece jen zbylo. Tak jsem zkrátka čtyři roky nosila pořád dokola to samé, ale najet na tepláky a botasky mě ani ve snu nenapadlo.
Teď se starám o další malé dítě a ano, pořídila jsem si kvůli němu nějaké boty s nižším podpatkem, abych mohla na hřiště a do lesa a tak. Naopak kočárek mě nikdy nijak neomezoval, spíš naopak, nepotřebuju tašku, věci se vezou, dítě se veze, nemusím ho nikde honit, zvedat, lézt do bláta…

 
Veroniq
264 příspěvků 21.08.15 15:19

Moje mamka taky nikdy nenosila mezi lidi tepláky a ani já to neplánuji, reagovala jsem na džíny a kecky/crocsy. Mimochodem rifle a kvalitní kecky mi připadají jako úplně běžná kombinace. Nikoho sice z estetického hlediska nedojme, ale pokud nosíte denně batoh, sukní a lodičkami si nepomůžete.

 
AnaKarenina
450 příspěvků 21.08.15 16:25

@Veroniq,
ale Vy už jste rezignovala dopředu! A jako matka Vám můžu říct, že to jde. Být hezky oblečená a starat se o sebe a vzít si občas při odpovídající příležitosti i ty lodičky. Jasně, je to trošku víc náročné, ale rozhodně ne nemožné a v tom je právě ta super výzva :-). Postavu si taky udržet jde.
A ještě něco, vždycky rostu z argumentu o tom, že ty spustlé matky mají jiné prioroty. Jaké? Jako to dítě? Jakože matka, která se o sebe stará se dítěti nevěnuje? Z tohoto pitomého předsudku fakt vždycky rostu a myslím, že je to právě typ úvažování do kterých se strefovala Ada.

 
Veroniq
264 příspěvků 21.08.15 16:38

Já si nemyslím, že udržovaná matka = zanedbávané dítě! :D A ani to netvrdím :) To jste mě dost špatně pochopila. Fakt jsem to někde napsala? Jen říkám, že dokážu z praktických důvodů pochopit kecky a rifle, nebo dokonce i ty crocsy, ač mi připadají ošklivé.

 
AnaKarenina
450 příspěvků 21.08.15 21:47

@Veroniq,

nic ve zlým, možná to byla spíš taková úvaha na téma, co se za tímto argumentem (který jsem slyšela už mnohokrát) skrývá, když se použije v souvislosti s matkami, které se o sebe starají/nestarají. Mně totiž nic jinýho nenapadne, než to, že dotyčný naznačuje, že ta, která má „jiné priority“ je prostě lepší matka, neb tento čas věnuje dítěti. Kdyby ho totiž věnovala čemukoliv jinému ( brouzdáním na netu nebo sjížděním FB, odpočinku a kávičce, a tak podobně)tak už prostě mluvíme o té troše volného času, která nám matkám přeči jen zbývá (A ano trvám na tom, že min. 10 minut ráno a večer máme). No a to už je potom volba jednotlivce, proto prostě podobné argumenty nemám ráda.
Jinak si nemyslím, že matka/žena sportovně oblečená =zpustlá to ne. Ona ta spustlost a rezignace většinou souvisí i s absencí make-upu a účesu, mastných vlasů stažených do gumičky, oprýskaných nehtů se zbytky laku atd. Sportovní matka klidně může být šmrncovní matka.
A ještě k tomu, že všechno jde když se chce. Víte ráno potřebuji tak cca 10minut na upravu (vyčistit zuby, načasat a nalíčit). Ted vím, kdy se syn zhruba budí, tak prostě vstanu o 15 minut dřív a je to. Když byl malý a vstával v 5, tak jsem zase využila chvíle, kdy si hrál v postýlce, než jsme někam šli. Nalíčit a upravit jsem se ráno vzládla vždycky, dokonce i v porodnici a nikdy jsem ho nenachala brečet. Prostě ta chvilka tam vždycky je a když se chce jde to.

 
Veroniq
264 příspěvků 21.08.15 22:45

No, podívejte, to mě právě trochu mrzí. Že někdo předpokládá, že někdo jiný předpokládá… A naštve se zbytečně na něco, co tak ten druhý nemyslel. Každý to má jinak.
K líčení: zrovna já se líčím velmi málo, a není to tím, že bych na to neměla čas, protože spoustu času strávím například surfováním po internetu. Není to ani tím, že bych byla dokonalá. To není nikdo, a já už vůbec ne. Abych skryla všechnu tu flekatou nádheru, musela bych použít krycí makeup o účinnosti klaunského líčení, a teď v létě nejlépe nalíčit i záda a ramena, to po mně prostě nikdo nemůže chtít. Prostě mě nebaví nanášet si vrstvy líčidel a pak je zase večer pečlivě stírat. Často se mi líčení na ženách ani nelíbí, některé prostě vypadají přirozeně líp, některé to taky přes letitou praxi neumí, a občas mám chuť některým do těch vrstev, pod kterými se někde skrývá tvář, hrábnout. (Pardon.) Běžně se dokopu maximálně k hydratující rtěnce a voňavce. Nevyčítám ostatním, že svému obličeji nebo nehtům (laky se mi líbí, ale nesnáším odlakovač a popraskaný lak mě rozčiluje) věnují svůj čas, tak jako mi snad nikdo nevyčítá dlouhé vlasy. Prostě tyhle záležitosti nejsou na mém žebříčku priorit nijak vysoko, určitě ne tak vysoko, abych překonávala zmiňovaná nepohodlí, a to se o nikoho starat nemusím. Čisté oblečení, nehty a boty jsou pro mě samozřejmostí, ale už jsem dostkrát zažila období, kdy jsem si ty (2. den mastné) vlasy umyla jen proto, aby mě nepomluvilo zhnusené okolí. Přitom si osobně myslím, že mastnými vlasy staženými do gumičky člověk nemůže ostatní obtěžovat tolik, jako třeba někdo ve svetru, ze kterého se line pot minulých dní a snaží se to přebít voňavkou. Jenom to prostě nevypadá dobře. Přesto se právě na toho, komu se nechce obden mýt vlasy, budou lidé koukat jako na špindíru :) (Už si představujete ty nechutně lesklé pramínky?)
Vážně, myslím si, že ať už jde o kohokoliv, čistota a dostatečné oblečení je základ, a jestli má žena ve své denní rutině i líčení nebo cupitání na podpatcích, to už je podle mého názoru její věc. Pokud to nevyžaduje určitá situace nebo povolání, nemůžete po ženě chtít, aby se líčila a chodila v sukních jenom proto, že je žena. Ještě by mě moc těšilo, kdyby byli lidé, nejen ženy, upraveni vkusně a s citem (mimochodem poměrně subjektivní kategorie, že?), ať už jde o jakýkoli styl, jenomže ten cit každý nemá, i když se dá tříbit. A to je asi to, co nejvíc chybí. Nepotřebujeme jehlové podpatky, sukně a makeupy…

 
Jirkátor
1515 příspěvků 24.08.15 07:14

Z vašich reakcí na můj příspěvek jsem se jen utvrdil v přesvědčení, že když se nechce, tak je to ještě horší, než když to nejde. A naopak, když někdo chce, tak to dokáže. A to se týká nejen oblečení maminek na procházce s kočárkem.
Pro mou babičku bylo něco nepředstavitelného jít ven s dětmi (měla tři) jinak než jako Dáma, tedy v kostýmu (ty si po večerech šila sama - 50. léta), lodičkách a nalíčená. Můj bratr je o rok a půl mladší, spal pouze ve dne, já zase jen v noci (kdy tedy spala naše mamka vůbec netuším), ale stejně stihla denně uklidit a vytřít celý byt, uvařit a když pak šla ven, tak jedině upravená. Prostě chtěla a tak to šlo.

 
Pruhovaná
79 příspěvků 24.08.15 09:13

A která nechce nespat, je cuchta, co o sebe nedbá, což?
Nějak mi ty extrémy připadají… hloupé.

 
Jirkátor
1515 příspěvků 24.08.15 10:23

Nějak jsem nepochopil smysl Vašeho příspěvku.

 
Veroniq
264 příspěvků 24.08.15 11:39

Ach ty dnešní ženy! Takovou, která by šla ven jedině v kostýmku, lodičkách, nalíčená, s úsměvem, celý dům vzorně uklidila a v noci šila, aby ideální muž pohledal! :D

Příspěvek upraven 24.08.15 v 11:42

 
Jirkátor
1515 příspěvků 24.08.15 13:01

Nemá cenu je hledat, takové už dnes nejsou. :)

 
Grossularia
3204 příspěvků 24.08.15 13:31

Vzhledem k tomu, že moje máti byla matkou cca v těch končících 70. letech, podívala jsem se na fotky, co nosila. A fakt jí to slušelo, nosila sukně, lodičky a s nimi barevně sladěné naušnice, sáčka s brožemi… jo. Nebyla ovšem kuchařkou v horském hotýlku. Moje kamarádka pochází právě z takového rodinného hotýlku, dokonce nacházejícího se kousek od místa, kde se ten seriál My z konce světa natáčel. Občas jsem k ní jezdila na návštěvu. A teda jako fakt tam měli úplně jiné starosti a její maminka, na níž byla prakticky celá kuchyň a úklid té horské chaty(mám dojem, že v lyžařské sezoně tam mívala nějakou výpomoc, ale v létě, když jsem tam byla já, byla fakt na vše sama), údajně celoročně nevytáhla paty a její muž taky ne, ten zas nechával ruce na neustálých opravách celého baráku. Podobně jako stricc v tom vidím něco úplně jiného, než machistické či ideologické poznámky na „ženu patřící do kuchyně“.

Jinak sama jsem teda na mateřské se starším synem chodila v oněch propíraných šatech, sukních, kloboucích, botách na podpatku…dokud jsem vozila kočárek s miminkem. A pak se najednou miminko postavilo, začalo se neřízeně pohybovat, padat, chtít se utěšovat po pádech v náručí…a moje boty se snižovaly na placaté, podrážky hrubly, kabáty zkracovaly v kabátky a občas i bundy, sukně zobyčejňovaly od městských směrem k plátěným a posléze i trekovým…a tak jsem se tedy zamýšlela nad tím, jakto, že moje máti nosila furt ty barevné lodičky (fotky nejsou aranžované, táta fotil hodně a běžný život, ne jen rodinné slavnosti, takže je nosila opravdu v běžné všední dny). A ono to bude zřejmě v tom, že dobu, kdy já jsem slezla z kočáru a začala se nejistě batolit těmi báječnými bahnivými loužemi, moje máti se mnou venku neprožívala - byla jsem už dávno v jeslích a posléze ve školce, občasné fotky z té doby jsou max. návrat se mnou z jeslí a školky ten kousek po chodníku domů.
(O víkendech nosili oba moji rodiče sportovní větrovky, pohorky a tak nějak stylově se asi blížili dnešní „sportovní módě“, jelikož nás tahali imrvére po kopcích :) )
Asi by bylo zajímavé vidět, co by máti bývala nosila, kdyby trávila se mnou a posléze bráchou plný čas i v té batolecí a zdrhavé a hřištní a loužové dětské době. Netuším.

 
Nanynka_02
447 příspěvků 25.08.15 00:49

Very good point. :-)

Normalizacni maminky rodily ve dvaceti, bydlely v jednom byte s babickami a beze studu vyuzivaly Sunar i jeslicky… byla to uplne jina doba. Uz jsem to jednou i mame pripomnela - ze ja ve veku meho ditete uz jsem davno byla v jeslich a ona v praci.

 
Nanynka_02
447 příspěvků 24.08.15 15:02

Tohle je prispevek jak z Mimibazaru. Proste spravna zena je naprosto dokonala dama, kucharka, matka, uklizecka a milenka… kdo to ma jinak, je lina cuchta.

 
poisonivy
3 příspěvky 21.08.15 13:27

Všetky maminky v šatách a podpätkoch s kočíkom neskonale obdivujem :) Ja mám polročné bábätko a 99% času chodím oblečená v teniskách, rifliach a tielku. Na moju obhajobu:

  1. Denne nachodím niekoľko kilometrov v rôznom teréne, oblečenie a obuv musí byť hlavne pohodlné
  2. Na podpätkoch nemám takú stabilitu, so 7 kilovým dieťaťom je pri nosení a vyberaní z kočíka problém
  3. Do šiat z obdobia pred tehotenstvom sa ešte nevojdem, prípadne majú nevhodný strih (nedá sa v nich kojiť), nové si kupovať nebudem, pretože stále chudnem
  4. A naviac by mi ich bolo ľúto, kedže ma syn každú chvíľu poslintá a pogrcká

Prezraďte, ako to robíte? :)

Příspěvek upraven 21.08.15 v 13:31

 
Khajka
506 příspěvků 21.08.15 14:50

Moje zkušenost je taková - pohodlné chození po městě mi zajišťují boty s nižším podpatkem (tak kolem 5 centimetrů), případně mokasíny (ty jsme vzala na milost právě až po porodu). Pokud jdu do terénu, přizpůsobím tomu i oblečení. Zvládla jsem už i tříhodinové chození s dvanáctikilovým dítětem v nosítku a na nohách kotníkové boty na podpatku.
S oblečením po porodu to bylo horší, sice jsem brzy zhubla na svou velikost, ale pak jsem po lécích nabrala, takže tam jsem musela šatník částěčně obměnit - některé sukně mi zůstaly, ale nakoupila jsem trika a halenky.
A mám štěstí na dítě, protože není zvracecí typ, na procházce se to stalo pouze jednou a schytal to kočárek. Nejhorší pro mě na té příhodě bylo, že jsem musela absolvovat s jakž takž setřeným kočárkem deset stanic metrem domů…

 
Nanynka_02
447 příspěvků 21.08.15 17:35

Pořídily si nenáročné dítě? :-)

Souhlasím s Vámi, resp. byla/jsem na tom stejně jako Vy. Ale děti i ostatní podmínky mateřství jsou různé - pokud např.:

  • máte bungalov nebo výtah (tj. nenosíte miminko několik pater po schodišti) nebo
  • máte dítě, které spí i ve stojícím kočáru (tj. nemusíte pořád šlapat chodník, aby spalo) nebo
  • pokud nekojíte a krmíte z lahvičky (a nemusíte se pořád rozepínat apod., plus se v noci vyspíte)

můžete být docela v pohodě.

 
AnaKarenina
450 příspěvků 21.08.15 21:50

Nanynka02,
at žijí výmluvy!
Jo jasně bude to tím, že ty matky mají nenáročné děti a ještě ke všemu super životní podmínky, protože jinak to přece není možný že jo?

 
Nanynka_02
447 příspěvků 21.08.15 22:50

Proč výmluvy? Já bych ráda chodila v kostýmku a v lodičkách, jako dřív. Mám je ve skříni a do některých se dokonce i vejdu. :-) Ale podminky mi to proste nedovoluji. Ony nejsou spatne, naopak, bydlime ve druhem patre krasneho cinzaku z 19. stoleti pobliz centra Prahy, ovsem bez vytahu. Mne to nevadi, schody jsou fajn na kardiovaskularni system, a nas dum bych za zadnou novostavbu na periferii nevymenila. Ale s miminkem je to tu holt slozitejsi, nez kdyz v panelaku vjedete s kocarem do vytahu - je potreba ho nosit po schodech. Jako ano, mohla jsem ho nosit na jehlovych podpatcich, ale nejak mi prislo, ze riziko spadnuti ze schodu i s deckem mi za to nestoji. Vam by stalo?

Příspěvek upraven 21.08.15 v 23:53

 
KinderKucheKirche
252 příspěvků 23.08.15 13:17

Tři děti, nejmladší roční, behem semestru jednou tydne prednasky, čtvrté patro bez výtahu, je mi pres čtyřicet, denně nachodim podle GPS kolem peti kilometru v narocnem vinohradsko-vrsovickem terenu, oblečení a boty mám stejné nebo ve stejném stylu jako před dětmi - košile, kalhoty, sukně pouzdrovky. Pravda, boty oxfordky, baleríny, sandaly bez podpatku. Ale chápu, ze někdo to ma těžký.

 
Nanynka_02
447 příspěvků 25.08.15 00:31

Taky bydlim ve Vrsovicich. Na podpatky ke kocarku to tu proste neni - chodnik je bud plny der nebo diky pamatkarum z kluzkych kostek. Plus porad nejaky kopec. :-) Ale mam to tu moc rada a nemenila bych.

 
stricc  25.08.15 08:36

@Nanynka02 Ve Vršovicích, jo? Tak v tom případě by nikdo neměl říkat ani ň, i kdybyste nosila bagančata a každý den vyjížděla nikoliv s kočárkem, ale v soukromém tanku. Párkrát jsem tam měla co do činění a bylo to teda sakra náročné.
Nanynko, neberte si ty kecy tady osobně. Vy přece víte, jak vypadáte, jestli je to vhodné, jestli vám to sluší a proč to nosíte. Místní diskutující vás v životě neviděly a bohužel stereotyp: slušně oblečená = lodičky, cokoliv jiného jsou určitě špinavé zašlapané botasky, neexistuje absolutně nic mezi, je evidentně pořád mnohem živější, než bych považovala za zdravé. Vždyť je to úplná blbost :-)

 
SimokreS
15 příspěvků 23.08.15 13:07

@poisonivy 1)Nosím boty s nižším podpatkem, případně baleriny. Se starším synem jsem chodívala denně 8 km a vždycky naprosto v pohodě. Já sama na vysokých podpatcích nechodila moc ani před mateřskou (bolí mě z nich nohy), takže jsem s tím nezačínala ani teď.
Sukně a šaty mi právě vždycky připadaly pohodlnější než kalhoty. Mám ráda sukně kolové, takže mi nic nebrání v pohybu.

  1. Bydlíme ve čtvrtém patře bez výtahu a nepřijde mi, že bych měla horší stabilitu na nízkých podpatcíh nebo balerinách než v keckách. Navíc v jedné ruce tahám dceru (7 měsíců) a v druhé jde za ruku syn (2 roky). Je pravda, že teď u dcery jsem se cítila ze začátku víc nejistě, ale nebylo to kvůli botám, ale kvůli synovi, který se teprve chodit do a ze schodů naučil.
  1. Toto jsem vyřešila tak, že jsem si koupila jednu sukni s gumou v pase (takže jsem ji oblékla jak po porodu, tak i teď, když jsem zhubla) a jedny černé kalhoty. Šaty jsem nosila stejné jako v těhotenství (schválně jsem si kupovala oblečení, aby se dalo využít i po porodu), jen jsem je začala v pase vázat páskem

4)Já nevidím rozdíl v tom jestli mi dítě poslintá/poblinká šaty, sukni, tričko, nebo kalhoty. Stejně to musím hodit do pračky.

 
DanaP
88 příspěvků 20.08.15 16:17
Vidíte to moc černě

A co se týče experimentů, to nezkoušejte už vůbec. Ani v galerii na Módním pekle. Dostanete za uši.
V tom s vámi nesouhlasím, „Černá nevěsta“ měla náhodou úspěch. Nebyl tam žádný komentář typu „nevěsta má být v bílém“ atd…

 
stricc  20.08.15 16:19

@Dadoo Taky bych řekla. Mně ten článek přijde dost divný, ukázka dobové módy OK, ale celkové vyznění moc nechápu. Kvalita a nabídka je jedna věc, ale v oněch sedmdesátých letech a ještě později se naopak velmi striktně rozlišovalo oblečení vhodné do práce nebo do školy, do společnosti (nemít „šaty do divadla“ znamenalo sedět doma), do města na nákup, do přírody nebo na manuální práci, etc. Zanedbávání přiměřenosti a upravenosti zevnějšku, stírání rozdílu mezi příležitostmi a „kam se nehodí tepláky, beru džíny“, to jsou až léta devadesátá. Prvních pár let je to snad omluvitelné mylnou představou že aha, tak to je ten Západ a takhle to má vypadat, případně šokem z cenového skoku, nebo snad nějakým uvažování ve stylu jsem rebel, teď už můžu. V současnosti už těžko.

 
Oveeec
1368 příspěvků 23.08.15 17:05

@stricc @Dadoo Jsem ráda, že to říkáte. Vyčítat ženský (fiktivní, ale to je jedno), že na horách nebo na statku nechodí v klobouku a rukavičkách a jejím chlapům, že jí to nekoupí, je trochu mimo, tím víc, když si člověk uvědomí, kam se kultura odívání poslední léta řítí. A upřímně, na tom, že se třináctiletej kluk směje klobouku naraženýmu na hlavě ovázaný šálou…Mimochodem teď jsem viděla Dynastii Nováků, což je tuším ze stejný doby, a tam řeší hrdinka, v jakých šatech půjde někam, sice nevím kam, ale druhá jí říká, že v těhle šatech jít nemůže, protože jsou moc sportovní. V Ulici tuším dneska tohle neřeší. To jenom k tomu ideologickému okénku, i když samozřejmě neříkám, že to tehdy bylo ideální.

 
Panna
13 příspěvků 20.08.15 16:33

Moc pěkný článek! Ada do něj velmi rafinovaně zakomponovala vzkaz, který určitě bude většinou čtenářek řádně vnímán.

 
Oveeec
1368 příspěvků 22.08.15 20:02

A to…?

 
marmota-b
529 příspěvků 20.08.15 16:34

Tady bych chtěla dát zelené ramínko samotnému článku, zvlášť za ty komentáře o Pekle samotném…
Pro módu sedmdesátých let mám ke všemu slabost (když pominu úděsné materiálové složení), snad proto, že pro ni zřejmě měla slabost i mamka a některých prvků se držela až do začátku let devadesátých. Když jsem byla malá, chodila na výlety v sukni a koupila si k tomu slaměný klobouk. A do kostela v zimě chodila ve vlněném kabátu áčkového střihu z látky se vzorem rybí kosti. Tak se mi to nějak zarylo do povědomí a v rámci svého vlastního vkusu a vzhledu směřuju k něčemu podobnému.

 
Pinot Noir
8540 příspěvků 20.08.15 16:40

Myslím si, že není pravda, že by maminky udržovaly image uštvané matky proto, aby o nich někdo něco neřekl. Myslím, že ty, které chtějí vypadat pěkně a záleží jim na tom, tak tak vypadají. Ostatní na to dlabou. Nevěřím, že by se některá blbě oblíkala a obouvala kvůli názorům okolí. Závěr článku je teda hodně divnej, i když se tady nad ním bude hromadně tleskat.

 
mrkev_v_zime
23 příspěvků 21.08.15 12:45

@Pinot Noir „Člověk si léta buduje image, a pak to zkazí jedno blbý poblitý triko.“ Věřím, že to spousta žen s dítětem má taky tak. Snažíte se sebevíc a stejně jste ve výsledku rozcuchaná, opocená, upachtěná, poslintaná a zmuchlaná. A pak o vás na pekle napíšou, že na to dlabete. A protože jste nevyspalej uzlíček nervů zmítající se pod vlivem hormonů, s brekem nahodíte tepláky a zajdete na nejbližší tržnici pro napodobeniny crocsek.

 
Mirt
422 příspěvků 20.08.15 16:45

@Panna Rafinovaně, jo? Mně to naopak přijde dost „na férovku“.

 
Verhro
630 příspěvků 20.08.15 17:02

@Dadoo @kolúch Tak ono proč by paní, která pracuje v horském hotýlku, nemohla vyrazit v nějakém modýlku třeba do divadla? Ale na takovou „kravinu“ asi neměla čas…chápu.

 
kolúch
445 příspěvků 20.08.15 17:09

Ja za tým vidím scenáristu, režiséra a celú filmovú výrobu tej doby. Mnoho hercov si muselo nejaký prešľap vykúpiť hraním v nejakej tej budovatelskej hlúposti na objednávku a toto mi tak pripadá - žena paradnica je na smiech, žena co lieta „jak hadr na holi“ tej sa dostane uznanie…
Edit: preklep

Příspěvek upraven 20.08.15 v 17:10

 
stricc  20.08.15 17:13

Neměla. On ten seriál je jaksi celý o tom, jak ta rodina zuby nehty přežívá fakt málem na konci světa, a používat ho jako příklad smýšlení o oblékání pro běžný vzorek populace dané doby je úplný nesmysl
PS o žádné budování tam nejde, tahle epizodka je prostě ukázka kulturního šoku, ten kluk nikdy předtím ve velkém městě nebyl

Příspěvek upraven 20.08.15 v 17:16

 
kolúch
445 příspěvků 20.08.15 17:18

Nevravím o epizodke, ale duchu dialógu. A ze takých dialógov v tých rokoch vo filmoch bolo. Nemohli sa zasnivat ako by to bolo keby, lebo by to nebolo dosť normalizacne. Kto chce vidieť širší kontext ten ho uvidí…

 
stricc  20.08.15 17:32

@kolúch ale ovšem, bylo. Jenže zrovna tenhle seriál je o něčem úplně jiném a situace je asi taková, jako by se hrdina Bílého tesáka přišel do hlavního města a mrkal na drát. S tím normalizace vůbec nesouvisí

 
kolúch
445 příspěvků 20.08.15 17:58

:) Seriál sa odohráva v 70-tych rokoch, nie za vojny keď sa sili košele z padakov. Ale ok, majte si svoju atmosféru, deti z horskej chaty v zivote nevideli dobre oblecenu ženu a majú nárok na smiech z rozpakov.

 
EJK
151 příspěvků 21.08.15 17:21

Seriál bol natočený podľa knihy Kláry Jarunkovej Brat mlčanlivého Vlka, ktorá bola preložená do tridsiatich piatich jazykov a rozhodne by som ju nepovažovala za normalizačné dielo.

 
kolúch
445 příspěvků 22.08.15 00:12

Reč je o seriáli, o čase kedy vznikol a istej podprahovosti dialógov, ktorú si dá kto chce kam chce, nie je reč o knihe ktorá bola predlohou. Preboha…

 
stricc  22.08.15 07:55

@kolúch Preboha… jen se vám tu snaží pár lidí vysvětlit, že kromě doby vzniku nemá ten seriál s duchem normalizace společného nic. Ale pochopitelně chcete-li, najdete dialogy v normalizačním duchu i v televizní inscenaci Rusalky?

 
Stemcells
97 příspěvků 20.08.15 18:42

Ta paní, kdyby chtěla vyrazit do divadla, by na to potřebovala několik dní a lyže či koňský povoz.

Jsem ve věku, kdy jsem se na seriál jako malá dívala a děj si pamatuju. Opravdu to posuzujete vytržené z kontextu a vidíte něco, co tam není.

 
Lola  20.08.15 17:16

@stricc Souhlasím. Těžko posuzovat ten seriál bez znalosti kontextu, netuším vůbec, o co tam šlo, ale mohu podst svědectví ohledně své babičky a dědečka: oba prostí manuálně pracující lidé pocházející ze statku, dědu si v 80% času pamatuji jako domácího kutila oblečeného zásadně v montérkách a nátělníku, kterak opravuje všechno na domě nejen nám, ale všem okolním ulicím, a babička v květované zástěře vaří oběd. Ovšem v neděli, to se šlo do kostela v kostýmu, běloskvoucí halence s broží, děda v obleku s kloboukem, špacírštok included. No a na tradiční ples lidovců měla babička róbu, kvůli které by ronila krvavé slzy i Lída Baarová, a děda frak, plastron, cylindr (!) a bílou šálu, že by ho z fleku angažovali do operety jako prvního milovníka.
Rodiče to měli podobně, ačkoli u nich nebyl ten kontrast tak nápadný, protože jako součást tehdejší „pracující inteligence“ měli outfit manuálně pracujících opravdu jen na hrubé práce na domě a na zahradě.

Osobně bych tipla, že v tom seriálu to byl jen nějaký chabý pokus o ideologickou masírku, aby lid prostý nedejbože nezačal hledat v obchodech něco, co tam neměl šanci najít, ale obecenstvo to ve skutečnosti vnímalo po svém.

 
stricc  20.08.15 17:21

@Lola já si konkrétní děj toho seriálu už nepamatuju, 35 let dělá svoje, ale šlo o rodinu, která žije někde v horách, nevím jestli to byly Krkonoše nebo Tatry, ale prostě fakt úplně mimo běžnou civilizaci a běžná měřítka, kluk jezdil do školy na lyžích, protože jinak by to nešlo, a celou dobu ti rodiče trnuli hrůzou, aby jim náhodou ten hotýlek nezrušili a oni nemuseli odtamtud pryč, hlavně ten otec to děsně prožíval. Mě hory neberou, takže mě to taky moc nebavilo, ale je to podle nějaké dětské knihy, jejíž autorka (narozená 1922) se inspirovala vlastním dětstvím.

 
Dadoo
5533 příspěvků 20.08.15 18:22

https://www.youtube.com/results?…

 
dd2866
29 příspěvků 20.08.15 18:26

Sice poznámka mimo mísu, ale stejně…

S láskou vzpomínám na Dámu na kolejích. Vždycky se mi ten film strašně líbil. A módní přehlídka byla jedna z mých oblíbených scén. Kostýmy z toho filmu bych brala do jednoho.

 
jdisepřevlíct
491 příspěvků 20.08.15 18:40

No boze, tak 13lety kluk nedocenil nejnovejsi modni trendy. To se stava dnes a denne v mnoha rodinach napric stoletimi a nemusi se z toho hned delat zaver o zavadnosti celospolecenskeho smysleni :)

 
Lucelle
305 příspěvků 3 inzeráty 20.08.15 18:50

Naprosto výstižné, super článek. Jinak k tomu seriálu, měla jsem jako malá i knížku, tak mi to nějak zůstalo pod kůží a tak jsem si vybavila, že je tam věnovaný prostor i tomu, že maminka holčičky se kterou se Jurka kamarádí, je stejně jako Jurkovo rodiče „správcová“ chalupy v Nízkých Tatrrách, ale na rozdíl od Jurkovy maminky nosí, ó hrůzo, „PRAVÉ PROŠÍVANÉ DŽÍNY“ :-)))))))))))))))))))

Příspěvek upraven 20.08.15 v 18:57

 
Gorilka
657 příspěvků 20.08.15 20:03

Jediná Lola tu nepředvedla schématické myšlení, které Ada pranýřuje. Není to o tom, že to co se předvádí na molu se má/nemá nosit v kuchyni na horské chatě. Oni jenom nebyli schopni pochopit, díky omezenému rozhledu, že existuje oblečení pro různé příležitosti které nemusí ryze pracovní.

Jo, aty děti byly vykulené i když jely na výlet do Trauče nakupovat vánoční dárky ;-)

Kdoví jestli tyhle modely nemá na svědomí Blanka Kyselová ;-)

 
pabylka
881 příspěvků 20.08.15 21:05

Ja som sa teda nikdy nestretla s názorom, že klobuk či šatka by boli len pre fifleny a poctiva ženska nosí len zásteru. Ani s poznámkami o podpatkoch a sukni v kombinácii s kočíkom. A to sa stykam s ludmi z roznych vrstiev. Peklom je pre mna skor to neustále omieľanie toho, aký je národ český (či slovensky) obmedzený a zadubený.

 
XIII
36 příspěvků 20.08.15 21:52

Kašlete na přehlídku, podívejte se na ty ženské v publiku: to jsou historicky relevantní modely, tak se tehdy chodilo. Další najdete třeba v Ženě za pultem nebo v tom díle Chalupářů, jak jsou na výletě v Praze („Romeo z autobusu“).

Co se maminek s kočárky týče, já z té doby naopak nepamatuju jedinou maminu s kočárkem, která by neměla podpatky. Dřeváčky na podpatku, skládaná sukně ke kolenům, rolák a sáčko, to byl zcela typický podzimní model. Zvlášť ty dřeváky tehdy letěly - dodneška nechápu, že si v tom nezpřelámaly nohy.

 
stricc  20.08.15 22:05

Jo, právě, to je přesně ono. Dát vedle sebe tyhle fotky a fotky z nějakého dnešního veletrhu… prostě zrovna za tohle tamta doba nemůže

 
Betynka02
379 příspěvků 21.08.15 07:45

@XIII
Trefné!! Diváci a jejich modely. Nevidím šiky v džínách, vytahaných trikách a placatých botách! Vidím hezky oblečené ženy a muže s kravatou…

Co bychom na případném veletrhu viděli dnes???

 
Cimrwoman
42 příspěvků 22.09.15 15:56

Není nic jednoduššího…

 
Matad
3 příspěvky 20.08.15 22:00

Ada, tento clanok je uzasne pravdivy. Sama som paradnica, milujem ruze, sukne, podpatky…a v zenskych kolektivoch som za to ohovarana az sikanovana. Je smutne, ze zeny zabudaju byt krasne a zenske a ten, kto nechce vyzerat neupravene, je trestany. Preto mam rada tvoj web, vystihujes podstatu. Dakujem

 
jjj777  20.08.15 22:30

@Matad Niektoré kolektívy sa chovajú odporne, obvykle stačí jedna osoba, ktorá strhne ostatných. Ale to nie je obliekaním, skôr si len potrebujú nájsť zámienku. Šaty a sukne zase nie sú tak exotické, aby samé o sebe viedli k šikane.

 
Matad
3 příspěvky 22.08.15 18:39

Jjj777 ok, tak potom zato moze, ze som modelovsky typ

 
JMaravelo
486 příspěvků 21.08.15 04:53

I know that feel… když si nemůžete vzít šátek bez dotazu „Ty jsi gay?“

 
DRW
1233 příspěvků 21.08.15 07:06

Tohle me pobavilo :D. Zvlast, kdyz si vzpomenu na sveho otce, ktery s oblibou nosil takto uvazany satek v chladnejsim obdobi :D

 
Ant.
245 příspěvků 21.08.15 07:53

Ten oranžový pláštík bych brala všemi deseti - teď hned okamžitě :-)

 
janulik03
3400 příspěvků 21.08.15 09:06

Tu sa to zas len tak hemží ženami, ktoré si pripadaju ako exoti v sukniach. Panečku, to fakt myslíte vážne, že ked sa oblečiete žensky normálne, tak Vás za to niekto odsudzuje?
Tak s takým niečim som sa nestretla. Hmmmmmm

 
viktorias
156 příspěvků 21.08.15 09:35

Ja tiež nie, ale je možné, že je to preto, lebo sa na svet pozerám bratislavskou optikou. ale aj tak sa mi zdá, že to je taká česká špecialita - reči typu "všetci sa na mňa budú pozerať a čo na to povedia ľudia a budú sa pýtať, či som za dámičku alebo kam som sa to vyfintila… niežeby sa Slovenky obliekali lepšie, akurát, že muži ani ženy neriešia inú ženu v podpätkoch a v sukni. dokonca si dovolím tvrdiť, že muži (Slováci) viac oceňujú ženy oblečené v sukni alebo v šatách.

 
SagaN  21.08.15 15:37

Taky to nějak nepobírám… proč by měl být „pomlouván“ někdo, kdo je oblečený vkusně a okolnostem přiměřeně? Možná problém tkví v tom „vkusně“ - není sukně jako sukně, nejsou lodičky jako lodičky… pokud si nějaká zdejší přispěvatelka (které „okolí nepřeje“) navleče obepnutou minisukni a štekle jak do šantánu, má pořád „jen“ sukni a lodičky, ale do slušného oblečení bude mít přesto daleko a lidé na ni budou zírat, ale ne kvůli tomu, že jsou závistiví a nepřející :D

 
zapbebe
297 příspěvků 21.08.15 16:15

@janulik03 Tak já mám třeba aktuální zkušenost z jara, kdy jsem vytáhla sukni z šatníku, vzala jsem si boty na podpatku a vyrazila - už nevím kam (buď do krámu nebo na rodičák do školky), po cestě vsí jsem potkala 3 paní a reakce všech byla „vy jste se nějak nastrojila“ :lol: Nebylo to myšleno (doufám) nijak zle ani závistivě, ale fakt jim to přišlo, jako že jsem naparáděná (přitom sukně nosím dost často), ve městě je to normálka, ale v naší vsi zřejmě až tak ne :think:

 
maarcy
63 příspěvků 22.08.15 14:07

Tak to jste napsala skoro jako o mně… Pracuji mezi lidmi a stačí, že si nechám nabarvit obočí či si obléknu sukni - kam vyrážíš na lov? cože se tak parádíš, ví o tom ten tvůj apod…

 
ajatar
557 příspěvků 21.08.15 09:11

.

Příspěvek upraven 01.12.15 v 07:14

 
colette11
362 příspěvků 21.08.15 10:06

Libový článek :-)

 
Ipsicat
32 příspěvků 21.08.15 10:30
Skočárkem a podpatky

protože podpatky a sukní na procházku s kočárkem byste si mohly vykoledovat poznámky typu „hlavně že je namalovaná, ale děcko má pocintané dupačky“

Přesně tohle jsem docela nedávno zažila. Měla jsem půjčený kočárek se čtrnáctidenní skoro neteří. Jela jsem na oslavu narozenin, tudíž jsem zvolila rozevlátější saténové letní šaty (tyrkysově modré)a k nim boty na jehlovém podpatku. Nikdy jsem snad nepoutala více pozornosti, než když jsem takto oblečená a obutá vyrazila do města. Obracely se na mě dost pohoršené pohledy starších ročníků (Sofinka totiž zrovna plakala a já nevěděla jak ji utěšit), zlobné pohledy jiných matek s kočárky, které mě míjely. Jediný, kdo na mě koukal docela normálně a sem tam se otočil, byli tatínci, co šli s těmi maminkami, popř. muži, kteří seděli s rodinkami na zahrádce cukrárny.

Udržovat si image uštvané matky totiž může být celkem strategické. Vyhnete se pomlouvačným pohledům starších generací a zajistíte si přístup mezi ostatní maminky, protože být načančaná maminka, která o sebe pečuje se evidentně nenosí (nebo alespoň na malém městečku). A to ani v případě, že máte kočárek s dítětem pouze půjčený (příště beru rifle, triko a tenisky).

 
Nanynka_02
447 příspěvků 21.08.15 17:48

Vy jste taková naivní a nezkušená. :-)

Procházky s kočárkem jsou jenom jedna část mateřství. Kdyby tím končilo, byly bychom načančané všechny. Jenže do mateřství patří např. kojení (které třeba ze mě doslova vysávalo energii), zoufalý nedostatek spánku, koliky, neustálé vřískání, nošení na rukách, vyčerpání z neustále pozornosti, upřené na dítě… Matky malých dětí JSOU uštvané, ony to nepředstírají. Časem se to zlepšuje, ale konkrétně 14 dní po porodu, jak říkáte, málokterá žena vypadá svěže. Tak se těm udiveným pohledům nedivte.

Za sebe mohu říct, že žádná práce, kterou jsem kdy měla, nebyla tak náročná, jako mateřství. Jednou to taky poznáte. ;-)

Příspěvek upraven 21.08.15 v 17:51

 
viktorka_od splavu
7438 příspěvků 21.08.15 10:43

@Ipsicat popravdě… já si toho, že nějak moc nezapadám všimla až po delším čase na mateřské:-)) páč jsem neměla žádný rifle a s kočárem a na písek jsem chodila normálně v tom co jsem nosila před mateřskou do práce
a na to, že na kontrolu do porodnice (po termínu porodu) jsem dorazila jako jediná v šatech a v botách na sice širokém a stabilním, ale podpatku, mě upozornil můj doprovod, sama jsem to vůbec neregistrovala
naštěstí jsem takovej sociální balvan že je mi to pupen

 
BEZDOMOVEC
1648 příspěvků 21.08.15 11:13

Je zajímavé, jak dokážete běžný článek překroutit a udělat z něj různé výtahy. Je to podobné, jako když je ukázka šatů a všichni se vykašlou na hadry a soustředí se na vizáž modelek a jejich životní příběhy. Pro sociologický výzkum výborný materiál!

 
whaleryba
63 příspěvků 21.08.15 11:05

@Ipsicat

opačný prístup (treba sa načančať) mi príde strategický z iného dôvodu. užitočné vedľajšie efekty:

  • automatická filtrácia ostatných (nielen) mamičiek, ktorým mnou zvolená miera elegancie ku kočíku vadí (prečo by som mala stáť o také ‚kamarátky‘? musela by som sa aj v budúcnosti obliekať tak, aby som ich nepohoršila?)
  • zadarmo tréning otrlosti voči riešeniu otázky ‚čo na to povie osoba XY?‘. Veľmi sa zíde aj v iných oblastiach života.

edit: preklep.

Příspěvek upraven 21.08.15 v 11:20

 
Ipsicat
32 příspěvků 21.08.15 11:37

Předpokládám, že až kočárek bude můj vlastní, svůj šatník také moc nezměnín :-) Bude to zajímavé :-)

 
janulik03
3400 příspěvků 21.08.15 13:23

@Jirkátor za čias mojej babky sa vydatá žena vyznačovala tým, že prikryla vlasy šatkou na verejnosti. Takže toto oblečenie čo spomínate, je asi novodobý znak vydatej ženy? :D :D

 
carlossina
7 příspěvků 21.08.15 17:30

Naprosto dokonalý komentář :-D

 
Jirkátor
1515 příspěvků 24.08.15 07:20

Už to tak pomalu začíná vypadat. Bohužel.

 
janulik03
3400 příspěvků 21.08.15 13:23

@mrkev_v_zime :D

 
dotramtarie.cz
1 příspěvek 21.08.15 13:35

Buzna. Ano. To mi přijde výstižné. Jakmile je chlap pěkně oblečenej, tak je divnej. A mám pocit, že se to projevuje už i u syna v páté třídě. Potrpí si na pěkné oblečení, ale kolikrát přijde období, kdy to na sebe nevezme právě proto, že se mu kluci ve škole smáli. Takže pak následuje domácí rozprava a už to zase jde. :)

 
Mirixs
2 příspěvky 21.08.15 14:35

Nějakou dobu jsem pracovala jako manažerka ve větším městě a byla jsem zvyklá se pěkně oblékat - šaty, sukně, halenky, boty na podpatku plus různé doplňky… Pak jsem se přestěhovala na vesnici a na mateřské si nyní přivydělávám jako učitelka na 2. stupni ZŠ. Šatník jsem nezměnila, ale musela jsem malinko ubrat. Děcka třeba totiž stále ještě nepochopily, že šátek se na krku nenosí jen proto, že někoho bolí v krku :-) Když jsem za den čelila asi pátému dotazu, jestli nemám angínu, nechala jsem tento doplněk raději v kabinetě :-)

 
Kokoska1  21.08.15 14:47

@Betynka02 Kdyz jsme pred 50 lety jeli z malomesta se zajezdem na veletrh do Brna, vsichni jeli obleceni jak ve svatek. Takze bych ty divaky tak neprecenovala, vetsina jich tak mozna taky bezne nechodila. Bohuzel ze se dneska jine obleceni vidi pri podobnych udalostech nebo treba v divadlech, to je smutna pravda.

Příspěvek upraven 21.08.15 v 14:48

 
Ipsicat
32 příspěvků 21.08.15 16:02

Ale to není jen před x lety. Pocházím z malé vesnice (150 popisných čísel) a dodnes si pamatuji, jak mě maminka vychovávala k tomu, že se oblečení dělí na: „na doma“, „na ven“, „do školy“, „na slavnostní příležitosti“.

„na doma“ bylo oblečení, které svou kvalitou nebylo možné vzít ani na venkovní „lítačku“
„na ven“ bylo oblečení vyřazené z „do školy“ (resp. z tělocviku), abychom ale pořád byli slušně oblečení
„do školy“ halenky, sukně, trička, kalhoty a na vyšším stupni pak světe div se rifle a trička na ramínka (to už mamka moc ovlivnit nemohla)
„na slavnostní příležitosti“ jako je Štědrý den, Velikonoce, oslavy narozenin, hody, posvícení apod. jsme byly nuceny nosit šaty a sukně s košilí či halenkou a silonkami (dodnes z toho mám trauma a nenosím je). Ale vždy jsme byli slušně oblečené a nikdo proti mamce nemohl říct ani slovo.

Když jsme pak vyrazili jako rodina do města, je tomu tak dodnes, tak vždy se bralo oblečení „do školy“ či „na slavnostní příležitost“ a posuzovala se jeho vhodnost. Dodnes mám dojem, že když na ulici potkám slušně oblečeného člověka je to v mnohých případech právě někdo z vesnice, protože když přeci jedu do města, tak se slušně obléknu.

Jenže na druhou stranu mám také dojem, že i oblékání se „do slušného“ šlo i u nás na vesnici dost do háje. Hody jsou největší událostí u nás a dřív bylo nemyslitelné, aby muž šel (odpoledne) jinak než v obleku a žena v šatech. Stejně tak slušně oblečené byly i děti (maminka nám šila každý rok nové šaty). Když přijedu na hody teď, donutím manžela vzít si oblek a já obléknu společenské šaty a boty na podpatku, tak jsme (kromě té starší generace) v podstatě za exoty. O slečnách co zavádí v „kurvím kroji“ raději ani nemluvit.

 
SagaN  22.08.15 09:23

Já bych to „slušné oblečení“ zas tak nepřeceňovala. Ono totiž to, že někdo přijel „do města“ z vesnice/malo­města, bylo na první pohled patrné ne snad pro to, že je tzv. slušně oblečen (t. j. v obleku), ale proto, jaký ten oblek je… hlavně tedy v inkriminované době (viz článek, za socíku). Úděsná konfekce: podivné barvy, hrozný střih a příšerný materiál - tesilové kalhoty a sako, korunované dederonovou košilí a neladící umělohmotnou kravatou ještě z muže světáckého elegána nedělají :D A přesto mohli tvrdit, že jsou slušně oblečeni…

 
ATEH
45 příspěvků 22.08.15 11:34

V sedmdesátkách byly dederonové košile velkým hitem, podpultovým zbožím, nejsnáz se daly sehnat v Tuzexu případně v pražském Domě módy.
Tesil je obchodní název pro poměrně dost kvalitní a trvanlivý mateiál ve složení 45% vlny a 55% polyesteru.

 
stricc  22.08.15 14:54

Mícháte jabka a hrušky. Jedna věc je, co bylo v 70. letech dostupné, co si mohl dovolit „lid obecný“ a co bylo v módě - to k těm úděsným střihům. Na to se nedá nahlížet mimo kontext doby. Druhá věc ale je posouzení vhodnosti oblečení k dané příležitosti. Ti lidi tam jeli na veletrh do města, takže se docela samozřejmě oblékli jinak než na chalupu k sekání trávy. Což dneska taková samozřejmost bohužel není. Hodně lidí přemýšlí, jestli je daná příležitost tak výjimečná, aby „museli“ jít jinak než „normálně“, čili v riflích a bundě, a často usoudí že ne.

 
SagaN  22.08.15 22:34

No právě že nemíchám. Já si ty 70' pamatuju :-) A to, co „lid obecný“ mohl koupit v socialistických obchodech, bylo tak příšerné, že v tom každý vypadal jak pravověrný kolchozník.

 
Betynka02
379 příspěvků 03.09.15 12:11

@stricc
„Hodně lidí přemýšlí, jestli je daná příležitost tak výjimečná, aby „museli“ jít jinak než „normálně“, čili v riflích a bundě, a často usoudí že ne.“

Přesně tak to myslím. Proč se džíny a svetr nosí všude???!!! :-(
Protože jsou lidi pohodlní a líní!!!

 
SagaN  21.08.15 15:27

No jo, nic nového. O ideologickou masírku (© Lola) se snažily socialistické seriály, a snaží se o ni v článku i Ada :D

 
Nanynka_02
447 příspěvků 21.08.15 17:15

Jenom malá poznámka k maminkám v lodičkách - než jsem se stala matkou, nosila jsem podpatky pořád.

Jenže, pak se náš malý narodil a do kočárku jsem ho začala nosit z druhého patra po schodech. Takové to miminko, které ještě ani nedrží hlavičku. To jsem v podpatcích fakt nechtěla riskovat, navíc polomrtvá z kojení a nevyspání. Tak jsem si pořídila baleríny a mokasíny. Samozřejmě nic zavazovacího - musela jsem se totiž obouvat a vyzouvat s miminkem v náručí. To byl jeden z mnoha „detailů“, které člověku předem nedojdou.

Pak synek trochu porostl… a pokud jsem chtěla, aby spal, musela jsem s kočárkem chodit. Dlouhé hodiny v terénu jsem na podpatcích taky nezvládla. Teď jsou robátku 2 roky a každou procházku končíme na hřišti. Občas se tam najde nějaká maminka v lodičkách… na Módním pekle by jistě sklidila pochvalu, na mě ale působí divně. V lodičkách si totiž vůbec s děckem nemůže hrát, jenom nad ním stojí a diriguje ho, ať dělá tohle nebo tamto. Nebo častěji sedí na lavičce, klofá do mobilu a dítě z nudy jí písek.

Takže já se nad žádnou matkou, která lodičky nenosí, nepohoršuji. Naopak jsem jednou z nich, i když jsem si to „předtím“ nedokázala představit.

 
z maloměsta
49 příspěvků 21.08.15 19:55

Já nevím, co se na oblečení maminek pořád tak řeší…podpatky miluju, doufám, že se mi povede k nim vrátit, ale mám teď o číslo větší nohu než před malou, navíc jsem je celé těhotenství nenosila a na nošení dítěte v šátku mi to taky nepřipadá praktické. taky mi zůstala kila navíc, a bolí mě z toho klouby i normálně, natož v podpatcích. Vítání občánků i křtiny jsme zvládli v přiměřených oděvech, a jít přes sídliště do lídlu mi zase nepřipadá tak společensky závazné, aby se to nedalo zvládnout v džínách a teniskách. Až se vrátím do práce, začnu budovat šatník a chodit v něčem zajímavějším, ale nevím, proč to hrotit teď.

 
Stemcells
97 příspěvků 24.08.15 17:21

Nepohoršujete se nad matkou, co nenosí lodičky? No ještě aby ano :-D Lodičky vlastním a několikery, ale nikdy jsem je nepovažovala a nepoužívala jako vycházkové, na běžné nošení, ale spíš na příležitost. Kostým nemám, nechci, nelíbí se, ale tady to začíná vypadat, že snad mám kvůli kočárku začít podpatky nosit a malovat se, i když jsem to před tím nedělala, jen abych nebyla cuchta nemytá - šmarja, vždyť existuje taková škála mezi kostýmem a lodičkami a umolousanými tepláky na straně druhé, že už mi tady tady to černobílé vidění docela škube s očima :-)

 
Maida
13 příspěvků 21.08.15 19:24

Tak a já jsem taky jedna z těch, kterým se matka s kočárkem a v podpatkách prostě vůbec nelíbí. Možná proto, že v téměř sto procentech ( co já vídám) k tomu patří i cigareta :-(, sprostá mluva a naprostý nezájem o dítě.
Prostě dobře se obléct znamená přece umět se přizpůsobit oblečením situaci a když mám malé děti, tak nejpraktičtější JSOU kalhoty a pohodlné boty. O tom, že i tento model může být slušivý a nepekelný snad netřeba vést řeč.
Navíc bych bez pardonu z podobných diskuzí vyloučila osoby, které zatím mateřství neměly tu čest poznat na vlastní kůži ;-), protože opravdu kdo nezažil, nemůže pochopit a to nemyslím nijak pejorativně.

 
Lola  22.08.15 22:35

Jé, neraď, dokud jsi nerodila, to už tady dlouho nebylo.

Disclaimer: mám dvě děti.

 
nolita  24.08.15 10:37

@Maida OMG, to je zase moudro…

 
gladya
20 příspěvků 31.08.15 20:07

@Maida to, že namalovaná matka na podpatcích znamená cigaretu a nezájem o dítě je stejně mylné jako odsuzovat matku, která se obléká do džínů a tenisek. Máte pravdu v tom, že pokud je pro Vás, důležité na procházku s dětmi pohodlné oblečení, vezměte si džíny a tenisky. A namalujte nebo ne, jak se Vy budete cítit lépe. Sama jsem zastánce oblékání podle příležitosti a dětské hřiště nebo nákup s dítětem jsem brala jako akce, kde je hlavní pohodlí.

 
blondyyn
16 příspěvků 21.08.15 20:34

..tak tady těm komentářům trochu nerozumím. Ada dojista článkem chtěla naznačit buranský pánský přístup k oblékání obojího pohlaví, který se táhne touhle zemí už od nepaměti. A v tom s ní souhlasím. Dost často se mi stane, že na (jakékoli)schůzce já v podpatcích, šatech, sukni, výstřihu, doplňcích, klobouku(vhodné dosaď)a pán triko, rifle, kecky.
Pokud možno ve stavu ožvýkanosti, nereparabilní opravy obuvi a s užaslým výrazem ve tváři, kam že jsem se to tak vyfintila…nikam ty de…le, takhle chodím normálně, protože nehodlám urážet svým neupraveným zjevem své okolí… Šmankote já si pamatuju ještě svoji prababičku(o ba­bičce ani nemluvě),jak lítala kolem hájovny v zástěře, starých pantoflích kolem hospodářství a jak vyšla na ulici, byla v kloboučku, botičkách, rukavičkách…vycho­vala 9 dětí a pradědovi znárodnila jednu uniformu a nechala si jí přešít na apartní kostýmek :)
A taky mě tu baví ty maminky, co mají spoustu starostí s dítětem. JO, taky jsem máma a před 28 lety jsem rvala korbu z kočáru s miminem pěšky do 4.patra, neměla suché pleny, mikrovlnku, pračku, myčku, kojící podprdu, někdy ani vložky, natož s křidélky, ale zato červené šatičky, co tak báječně ladily s kočárem, černé lakovky na podpatku, úžasný kožíšek a koženou bundu do pasu, kterou jsem si koupila za porodné místo věcí na mimino. Myslím že tam spadla i tvářenka od Diora, z tuzexu ve Smečkách. Nějak mi učarovala víc, než flaštička od Chicca :).Takže žádné výmluvy, že kojím, nosím počuraný a poblinkaný vrtící se balík a patřím k ženským, co by na horské samotě chodily v širáku a přesně těch rozevlátých šatech. V těch bych snad i slepice krmila.Pro parádu se holt trpí a každého bez vyjímky s názorem, tohle si nevezmu na sebe, protože…bych nahnala do nějaké školy, kde se vyučuje dobrý vkus. A teď mě kamenujte, protože si jdu vzít sukni, hezké triko, pantoflíčky…a jdu vynést odpadky :)

 
Nanynka_02
447 příspěvků 21.08.15 21:19

A kolik Vam bylo, ciste pro zajimavost?

 
blondyyn
16 příspěvků 21.08.15 23:35

Bylo mi sladkých 20 a psal se rok 1988

 
top topic
949 příspěvků 22.08.15 07:00

To je zas libova diskuze. A nejlepsi postreh ma bezdomovec;-)

 
Lezu
26 příspěvků 22.08.15 11:30

Snad se to už pomalu zlepšuje od vnímání matek jako bezpohlavních pečovatelek..
Mě pohled na upravenou matku s kočárem těší a fandím jí, že si na sebe udělala taky čas. Spokojená máma- šťastné dítě:-)

 
TeaS
23 příspěvků 22.08.15 11:59

Čemu se divit, když se v roce 2015 člověk obleče jako člověk a ostatní v džínách a červené lyžařské bundě si odfrknou: „No kam ses to tak vyparádil/a?“

 
MP Vera
216 příspěvků 22.08.15 23:10

@stricc Asi záleží kde se člověk pohybuje, bydlím v širším centru Prahy a ty dva tři parky kde se maminky srocují a kde provádím pozorování-jednoznačně vítězí džíny + kecky + „mikina“ a to ještě v lepším případě. Já mám zatím miminko malé, takže si ty šaty a podpatky (střízlivé) „můžu dovolit“ ale až nastoupí běhací a hrací režim na hřišti tak to asi budu muset nějak pořešit - a zatím nevím jak, protože do té výše popsané uniformy bych prostě spadnout nechtěla…

 
stricc  23.08.15 00:39

@MP Vera Ono záleží na fůře věci. Asi by v první řadě bylo nejlepší obrnit se proti oblíbeným generalizacím módního pekla. Taky jsem ze začátku měla pocit, že jakmile se začal tepat nějaký módní zločin, musím se zastat možných výjimek a řady dobrých důvodů proč není daný fenomén zavrženíhodný za všech okolností, ale ona je to blbost a nemá to cenu, tak už to (většinou) nedělám. Tady mi původně šlo jen o to, že článek vychází z naprosto mylné premisy, ale shrnuto asi takhle:
přijde mi zkrátka líto, když někomu záleží na tom, jestli vypadá hezky, má možnost hezky vypadat, a vykašle se na to preventivně, aby ho náhodou nepomluvila nějaká cizí baba. To je přece škoda. Na druhou stranu kdo se rozhodne, že právě toto bude jeho styl, protože se mu líbí / hodí / je praktický, etc., tak budiž mu přáno. Mně se tahle móda nelíbí, ale vyřešila jsem to jednoduše tím, že ji ignoruju, co dělají ostatní, to není moje věc.
Já jsem na vlastní mateřské džíny a kecky nikdy nenosila, mimo jiné protože jsem je neměla, musela bych si to koupit a to jsem si tenkrát nemohla dovolit. No a teď je taky nenosím, protože nechci, nejsem na to zvyklá. Oblékám se jinak na hřiště a jinak mimo hřiště a oblékám podle toho i dítě. Jiná příležitost, jiné oblečení.
A taky si myslím, že mezi drahou pouzdrovkou a jehlami na straně jedné a vytahanýma legínama a keckama na straně druhé stojí v podstatě skoro všechno ostatní, takže najít nějaké univerzální oblečení mezi by asi nemělo být tak těžké, ale to je moje teorie, sama jsem to nezkoušela.

 
Shiro
354 příspěvků 23.08.15 22:08

S módou sou vůbec spojené všeljaké předsudky, tady pár na které sem si vzpomněl a které sem slyšel doma:
Bílá košile s černou kravatou je na pohřeb.
Nekupuj si červený sako, budeš vypadat jak cirkusák.
Nekupuj si modrý sako, budeš vypadat jak nádražák.
Nekupuj si vínový sako, budeš vypadat jak podnikatel z před dvaceti lety.
V tý modrý košili vypadáš jak autobusák.

Naštěstí už oblečení kupuju bez rodičů :D

 
corrigan
2631 příspěvků 24.08.15 13:34

Experimenty či vybočování z řady je velmi vítáno, ovšem musí se to umět. On je totiž rozdíl mezi schopností obléknout se jinak a dobře a obléknout se jak magor bez ladu a skladu a tvrdit, že to tak má být. A lidi - ani tady v galerii - nejsou tak slepí, jak si možná může někdo myslet. Většina jich dokáže ten rozdíl celkem dobře zaznamenat. Ostatní se pak odvíjí od osobního vkusu atd.

 
Veroniq
264 příspěvků 24.08.15 17:40

Když už se diskuze se začala odvíjet stylem: kdysi maminky a babičky nosily podpatky, byly načesané a namalované, a stejně všechno zvládaly, přestože kolikrát neměly ani vložky, toaletní papír a jednorázové pleny. No tak dobře, třeba se bude za nějakou generaci vytahovat, čí maminka zvládala být vždycky dokonale vyholená, přestože já nevím co… :D

 
janulik03
3400 příspěvků 25.08.15 09:15

@Nanynka02 beriete to strašne osobne. To chce kľud a nohy v teple. :)

 
sarah123
2137 příspěvků 31.08.15 18:23

@AnaKarenina
" Nalíčit a upravit jsem se ráno vzládla vždycky, dokonce i v porodnici a nikdy jsem ho nenachala brečet. Prostě ta chvilka tam vždycky je a když se chce jde to."

Ja tohle budu muset prestat cist, takovahle kategoricka vyjadreni me vzdycky zdeptaji. Ja jsem se rano zvladla upravit (sprcha, uces, fen, liceni - to mi fakt netrva 10 minut) naposledy v te porodnici.
Pripominate mi mou sestrenici, ktera rozhlasuje, jak nechape mamyny, ktere si stezuji, protoze materska je prece nejlepsi dovolena, ona se rano vzdy upravi a to chodi jeste do prace - pricemz decetne pozapomina, ze pracuje z domova asi 3 hodiny denne, a v baraku ma babicku i dedecka a dokonce i tetu, navic i manzel pracuje z domova, takze o jedno dite se nadsene deli 5 lidi.
Zatimco ja jsem sama na dve deti, manzel mi z prace chodi kolem osme nejdriv a kvuli mladsimu jsem uz 18 mesicu nespala dele nez 4 hodiny v kuse.
Jsem si jista, ze v necem by se mnou urcite rada menila (treba v tom, ze mi neradi 5 lidi, jak deti vychovavat), ale urcite nevi, jake to je, plouzit se 5 dni po sobe v horeckach, neumyta a ulepena na hriste, nebo sprchovat se zasadne tak, ze dite sedi pred sprchovym koutem a bud soustredene vresti, nebo rozpatlava zubni pastu a do toho trha toaletak, takze pocit cerstveho umyti vystridaji „krev, pot a slzy“ pri uklidu koupelny.

Co ja tim vlastne chci rict… Asi ze stejne, jako kazdy vi, ze kazde dite je jine, tak by melo byt jasne, ze kazda matka ma jine casove moznosti, schopnosti, vlastne i vydrz… Predpokladam, ze az materska skonci a ja se poradne vyspim, vratim se k tomu, co bylo: liceni i ve vsedni dny, ucesy, kadernice a kosmetiky, lodicky, uzke sukne (ach, zasnila jsem se). Ale ted proste jestli 10 minut pred probuzenim ditete znamena bud se bleskove nalicit, nebo jeste 10 minut spat, volim sebezachovne spanek.

EDIT: A proc ze to beru tak osobne? No protoze me to samozrejme zasahlo do citliveho mista, nelibi se mi, ze ted nezvladnu o sebe pecovat tolik, jako driv (snad jen ten styl oblekani jsem prilis nezmenila, az na ty lodicky a uzke sukne apod. hm.) Rada bych mela ten cas na sebe, co driv, ale holt to ted nejde, takze jak ja, tak okoli se s tim bude muset na nejakou dobu vyrovnat.

Příspěvek upraven 31.08.15 v 18:27

 
gladya
20 příspěvků 31.08.15 19:39
Každý jsme jiný

Souhlasím. Každý jsme jiný a každé dítě je jiné. A hlavně někdo se dobře cítí v sukni a lodičkách, někomu vyhovuje na akce s dětmi sportovní styl a volí džíny a tenisky. Proč ne, to je každého věc. Netřeba se pozastavovat ani nad teniskami a džínami, ani lodičkami a sukní. V jednom má článek pravdu. Mateřství by nemělo být omluvou (nebo spíš výmluvou) zanedbaného a ušmudlaného vzhledu. Alespoň trochu upravená může být i matka na hřišti, není nutné se složitě a dlouho líčit a nosit boty na jehlách na pískoviště. Jenže nutné nejsou ani umaštěné vlasy a tepláky. A jestli je matka šmudla, nebo jestli má někde na oblečení flíček, protože jí dítko právě zapatlalo svačinou dá poznat. Vy se určitě oblékáte pohodlně, ale nejste ušmudlaně zanedbaná.

Příspěvek upraven 31.08.15 v 19:48

 
monolith
12 příspěvků 03.09.15 15:32

Ten článek je výstižný. A nejde jen o maminky malých dětí, jsou taky ty, co se jim dospělé děti nahrnou domů na víkend, přes týden ty ženy vyzvedávají rodičům léky, pomáhají s domácností a daleko dojíždějí za prací. A když je žena unavená a vezme si na sebe to, co včera a doma pak ty tepláky, tak to nebaví, hrozně nebaví. A ta práce ani nejde od ruky. V jedné diskusi se mi ženy divily, že toužím po špercích, a že je pro mě rozdíl žehlit se řetízkem na krku nebo bez něj, když je to stále jen žehlení. Seriálové mamince bych jeden z těch modelů přála, i když pracovala v hotýlku, nějaká příležitost by se snad našla. On ten seriál ale dopadl velice smutně, starší syn zemřel pod lavinou a rodina se stěhovala do většího města.

 
mikita.miki
1931 příspěvků 09.09.15 18:42

To je tak blbej stereotip… to neexistuje nic mezi drblejma džínama, uštvaným výrazem a mezi sukní a jehlama? já se klidně k uštvanýmu výrazu přiznávám, ne vždy mi jdou úsměvy přes pysk a skně nosím jen dlouhé, čímž zase aspiruju na lesanu. v krátký to s dětma nedávám, nemluvě že na vyloženě krátký nemám nohy. a podpatky taky nosím minimálně, s dětma si ty boty oddělám hned. jako jasně, chodit s dětma neustále jen o chodníčku v pěkně udržovaným parku, tak no stres, ale to sem naposledy zažila s prvním, od té chvíle, kdy začal být vypouštěn mimo vozidlo, to už jaksi nešlo a s navýšeným počtem potomků už vůbec. nenosím pohorky jako mnohé jiné, džíny jsou mi spíš protivný, nosím šaty, češu se a maluju, boty se snažím seč to jde mít čistý, ale nechápu tu histerii tady na mp ohledně toho, že matičky musí načinčaný na píškoviště… stejně když to jde, tak tam chodím bosa :-D

 
Laraine
29 příspěvků 16.10.15 08:16
Maminky

S posledním odstavcem souhlasím co se týče maminek. Aby dítě nemělo pocintané dupačky tak by jste musela ustavičně převlékat a pak se po delším čase z toho zbláznit. A dokonce jsem slyšela hlášku, že žena která tlačí kočárek a je upravená není matka dítěte v kočárku!!! Když jsem to slyšela byla jsem v devátém měsíci a zařekla se, že já prostě upachtěná nebudu i kdybych měla poslouchat sebevíc pitomé keci tohoto typu. Nyní mám 5 týdnů starého prcka. Jednou týdně si udělám čas na nehty, které mám naštěstí od přírody dlouhé a těhoetnství to nezměnilo až jsem podezříváná, že jsou plastové. Takže na každý týden jiná barva a opečovávání. Vlasy jsou pravidelně myty takže žádná mastnosta jako u některých což nechápu po porodu stejně musí lézt do sprchy častěji během dne tak nějak nechápu co je za problém rovnou u toho umýt vlasy. A nechápu ty vlasy mastné ani potom do té sprchy se prostě leze tak co je za problém umýt rovnou hlavu. A když jdu ven v klidu oblíknu prcka a pak teprve sebe a nejsem líná přemýšlet nad tím co nakombinovat atd. Je to hodně o vkusu i před těhotenstvím kdo neměl nebude mít ani po porodu. Že na sebe někdo nemá čas jsou jen výmluvy když děcko spí dá se toho opravdu strašně moc stihnout a ani nepotřebuje pomoc muže. Ale samozřejmě fajn chlap při ruce není vůbec na škody takový bonus navíc. Spíše ty co sdělují, že nestíhají tak ve výsledku tráví spostu času na FB, telky atd. a pak prostě jsou líné dát si práci nad tím co si na sebe vezmou!!! Ufff jsem se nějak rozepsala. A k přehlídce strašné a jsem ráda, že žiju v jiné době :) :)!!!

Příspěvek upraven 16.10.15 v 08:17

 
Veroniq
264 příspěvků 16.10.15 11:13

Tohle možná vysvětluje, proč si tolik matek zkracuje vlasy. Kratší dobu to schne a rychleji učeše… Díky! :D

 
Laraine
29 příspěvků 16.10.15 11:45

Taky varianta někomu moc sluší krátké vlasy… Já zůstala u dlouhých, protože je mám jemný a aby mi střih u krátkých vlasů držel musela bych spoustu času strávit před zrcadlem a nejdříve vyfoukat nalakovat atd. a i tak mi to po nějakém čase splihne :). Sice mi to déle schne, ale zas si nemusí dávat takovou práci na úpravu. :)

 
Alatriz
57 příspěvků 26.10.15 14:36

Poslední (respektive předposlední) odstavec! Bravo, tleskám, třikrát hurá! To je přesně to, co vždycky říkám. 90 % žen s kočárky vypadá tak zoufale, že to v člověku vzbudí lítost, a těch zbylých deset odnáší tyto komentáře. Přitom když je upravená ta ženská, má většinou i to dítě jako ze škatulky, všimli jste si?

 
Laraine
29 příspěvků 04.11.15 15:09

Alatriz - fíha to jsem nikdy nestudovala, že neupravená mamina neupravené děcko. Možná na tom něco bude, ale myslím, že to nebude pravidlem.

 
Alatriz
57 příspěvků 06.11.15 13:43

@Laraine Ne pravidlem, ale spíš jsem narážela na to, že když je ženská s kočárkem elegantní, upravená, spoustu lidí má tentdenci říkat „hlavně že se nafintila a dítě má upatlaný tričko“. Takže spíš vídám upravené ženy, co mají skoro vždycky upravené i děti, nebo paní, které mají dítě jako ze škatulky a na sebe už jim jaksi bohužel nezbyl čas, což je škoda.

 
Laraine
29 příspěvků 22.11.15 14:23
Alatriz

Zajímalo by mě co nutí tyto lidi takto mluvit o upravených maminách? Protože já to prostě nechápu, jediný co mě napadá lidská zlotřilost :(

Dárek s nápadem z Dyzajn marketu zima

Zimní Dyzajn market čeká tentokrát hned několik poprvé. Poprvé se... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Jako dva kmínky

Ne, ani na Vánoce nedám pokoj. Ostatně tady v Pekle se žádné Vánoce... Celý článek

Doba krimplenová

Když dneska tak frčí ty vintage věci, podívejte se, co jsme našly u... Celý článek