Učíme se... Jak šít šaty a sukně: recenze knihy

29.09.15 | autor Ada

Není to tak dlouho, co jsem recenzovala Lásku na první steh, a už pro vás mám další šicí knihu pro začátečníky. Je věnována šatům a sukním, jsou v ní podrobné ilustrace i popisy a opět přiložené střihy.

Originál J'apprends à coudre des robes et des jupes napsala Clémentine Lubinová, autorka mnoha dalších knih o šití a jiných koníčcích: halenky, oblečky pro panenky, bižuterie, domácí textil, výšivky.

Jak se píše hned v úvodu, kniha je určena čtenářkám, které už někdy "trochu šily", ale nejsou v tom zvlášť zběhlé. Základ je nutný, protože kniha neradí s navlékáním stroje ani stehy, na začátku je jen několik tipů typu "často žehlete, výsledek bude působit čistě" nebo "pozor, šikmo střižená látka se natahuje". Mírně pokročilé švadleně je to jasné, začátečnici to může být užitečné. Takže jestli už jste zkusily ušít třeba polštářek nebo prostírání a u šicího stroje nejste úplně vedle, jste zhruba na úrovni potřebné pro tuto knihu.

V knize je celkem patnáct modelů, a ačkoli vás určitě všechny stylově neosloví, výběr je celkem pestrý a prakticky všechny modely skvěle poslouží jako základ pro náročnější kreativní vyžití. Začátečnice si ušije prosté pouzdrové šaty, pokročilejší čtenářka si střih poupraví, udělá jiný výstřih, přidá něco ozdobného... Střihy jsou ve velikostech 36-42, ale v knize nikde není velikostní tabulka, takže nezbývá než přeměřovat, zvlášť když člověk neví, jestli to paní Lubinová brala po francouzsku nebo tak, jak to dělá většina civilizované Evropy. Střihová příloha je jinak přehledná a všechny díly jsou písemně označeny, takže nemusíte nic zdlouhavě dohledávat.

Z knihy Učíme se... Jak šít šaty a sukně, střihová příloha

V knize je pět sukní: jednoduchá do gumy; rovná áčková s nakládanými kapsami; skládaná s protizáhyby; rovná minisukně; zavinovací minisukně. Šaty: tři varianty jednoduchých pouzdrových, pouzdrové s čínským límečkem, netvarované halenkové s rukávy, široké letní s raglánovými rukávy, dvoje košilkové na úzká ramínka, jedny netvarované rovné s obloučkovým výstřihem a jedny maximálně jednoduché z úpletu.

z knihy Učíme se... Jak šít šaty a sukně, str. 2-3

U každého modelu je uvedeno, kolik látky a dalšího materiálu budete potřebovat a kolik dílů byste měli vystřihnout (to je dobré pro kontrolu).

Z knihy Učíme se... Jak šít šaty a sukně, str. 84

Pak už následuje popis postupu s ilustracemi. Jsou zde rozepsané jednotlivé fáze, např. u prvních šatů jsou to: příprava límečku, příprava předního dílu, příprava zadního dílu, příprava podsádek, sešití šatů, všití zipu a závěrečné úpravy. Postup je popsán s ohledem na začátečníky, ne jako v Burdě ("pod okraje bočních rozparků přišijeme zip od linie záložky až po značku sesazovacího švu" a podobně).

Ilustrace jsou dostatečně zřetelné a spolu s textem tvoří polopatický návod, pro mírně pokročilou švadlenu rozhodně vyhovující.

Z knihy Učíme se... Jak šít šaty a sukně, str. 34

U každého modelu je navíc jedna jednostránková lekce k určitému důležitému postupu: jak sešít záševky, jak našít kapsy, jak se vsazuje rukáv nebo jak se všívá zip.

Z knihy Učíme se... Jak šít šaty a sukně, str. 23

Jsou to užitečné lekce, které se hodí nejen při šití modelu z knihy, ale vlastně při šití jakýchkoli modelů. Se záševky nebo rukávy se budete setkávat pravidelně.

Překlad Sáry Vybíralové je dobrý, odborná terminologie odpovídá (průkrčník, průramek, podsádka, protizáhyb... jestli nevíte, co to je, tak z knížky to pochopíte). Sem tam je v zájmu srozumitelnosti vynechána, očividně již autorkou (např. "nechte horní část zadního švu nesešitou, abyste mohly vsadit zip" - správně by tam možná mohl být "zipový rozparek", ale chudák začínající švadlena, která by to pak luštila, že jo). Někde je to možná trošku škoda, např. u šatů ve stylu 50. let, které mají princesový střih, což není zmíněno - mluví se jen o "zvláštním střihu", přestože francouzština termín pro princes má. Ale to jsou detaily.

Knihu rozhodně doporučuji, pokud se zajímáte o šaty a sukně a chcete si vyzkoušet různé základní střihy. Ty můžete obměnit výběrem a kombinací materiálu, přidáním ozdobných prvků, prodlužováním a zkracováním (pokud to samy neovládáte, pořiďte si další literaturu, třeba Oděvní střihy - jak je použít, upravit a navrhnout, šicí knížku od Burdy, nebo koukněte do šicích časopisů, kde tyto tipy také bývají) nebo pokročileji přesouváním záševků a zařazováním vlastních střihových detailů.

A ano, jsem moc ráda, že u nás vychází stále víc šicích knížek, doufám, že je čtenáři kupují a nakladatelství z nich mají zisk a budou vydávat další a další!

Knihu Učíme se šít... Jak šít šaty u sukně vydalo nakladatelství Svojtka & Co. v roce 2015 a je v prodeji přes e-shop i v kamenných knihkupectvích.

Autor

Ada

Ada začala psát Módní Peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou většiny článků na Módním Pekle.

Líbil se vám článek?

Váš příspěvek

Renee
160 příspěvků 02.12.15 14:04
Pro mě zklamání

Mě kniha vysloveně zklamala (půjčila jsem si ji z knihovny).

Návody mi přijdou naopak velmi skoupé, pro méně zkušenou švadlenu nedostatečné. Třeba je tam zapínání, který se dělá prostřihnutím dílu na zadním středu, založením okrajů nástřihu a všitím zipu. Už tam ovšem není napsáno, jak je nutné zpracovat konec nástřihu (do Y), aby se to vůbec celé dalo zahnout a začistit, přitom začátečnice to asi vědět nebude. U záševků je uvedeno jen strohé "ukončete šev téměř rovnoběžně s přehybem látky), přitom slušná švadlena ve špici nezapošívá, jen uzluje vlákna, o čemž tam vůbec není zmínka. Takových momentů jsem tam objevila více.

Na fotkách koukají ze sukní podsádky, z halenek spodní límce, není to vyžehlené… Neumím si moc představit, že by začátečník vyrobil podle návodů a nákresů uspokojivý výsledek.

V tomto ohledu je výborná knížka Sew many dresses, sew little time, ovšem je dostupná pouze v angličtině (i jako e-kniha). Zájemkyním o šití šatů doporučuju.

Kurz základů práce s kůží.