Vysoké podpatky – jak vybrat menší zlo

26.05.15 | autor Channah

Zatímco u nízkých podpatků můžeme vést nikdy nekončící diskuze, zda je nejzdravější dvoucentimetrový, nebo čtyřcentimetrový, případně vůbec žádný (jak tvrdí stále populárnější barefoot boty), vysoké podpatky (přibližně 5-13cm, dále už extrémně vysoké podpatky) vám nedoporučí žádný příčetný odborník.

Nejenže je vyvinut mnohem větší tlak na chodidlo, navíc nerovnoměrný, ale mění se i celé držení těla – jeden z efektů, větší prohnutí v pase a vystrčení hýždí, je v kontextu podpatků vnímán esteticky pozitivně, z hlediska držení těla je ale spíš na škodu.

Zdroj: www.erikdalton.comZdroj: www.erikdalton.com

Podívejme se nyní na to, co se děje přímo s chodidlem u vysokých podpatků: můžeme si celou botu představit jako jakousi skluzavku, která je zakončena trychtýřem. Nebohé chodidlo je zatlačeno do trychtýře, ukončeného stále se zužující špičkou. Samo chodidlo ale takový tvar nemá, proto je nemilosrdně slisováno do tvaru nového – palec je vbočen, případně prsty nahrnuty do známého kladívkovitého tvaru. Největší tlak je vyvíjen na první klouby prstů, vznikají různé otlaky, navíc dochází ke zkracování achillovy šlachy. Auvajs.

Zdroj: www.eggeller.comZdroj: www.eggeller.com

Proč tedy vůbec podpatky vyšší než dejme tomu 4 cm obouvat, když přinášejí bolest, otlaky, deformity chodidla a bolesti zad? „Protože chceme být krásné!“, vykřiknou ženy - a ortopedi, část mužů (ale i žen) protočí panenky. Dovolím si osobní odbočku: sama mám od dětství s klenbou chodidel problém a při vší soudnosti bych měla nosit výhradně barefoot boty (které mají i tu výhodu, že podporují přirozený pohyb chodidla a nevyrábějí z nohy tuhé kopýtko), případně pouze boty na nižším podpatku. S barefoot botami mám drobný problém – nelíbí se mi nejen svým vzhledem, ale z toho, co jsem viděla, ani kvalitou provedení. Měla jsem v ruce několik exemplářů bot Vivo, které jsou v současnosti asi nejznámější, a u bot s cenou přes dva tisíce očekávám, že na spojích neuvidím zbytky lepidla a že švy budou rovné. I kdybych ale našla exemplář, který by uspokojil mé nároky na kvalitu (možná jsem měla jen smůlu), dovedu si tyto boty představit na různé volnočasové aktivity, společenské boty to ale být nemohou.

A v životě ženy zkrátka nastane občas okamžik, kdy se k večerním či zkrátka společenským šatům baleríny nebo boty s nižším podpatkem hodí asi tak jako kečup k argentinskému steaku (a ještě vás nepustí na červený koberec v Cannes, viz aféru „Flatgate“). Není tedy mým záměrem kohokoli nabádat, ať dennodenně hopká v jehlách po dlažbě, spíš se zaměřit na to, jak vybrat boty s vysokým podpatkem tak, aby byly jejich negativní účinky minimalizovány.

Zdroj: www.wmagazine.comZdroj: www.wmagazine.com
Zdroj: www.myglassslipper.comZdroj: www.myglassslipper.com

Určitě to znáte: máte ve skříni boty s vysokými podpatky, na noze vypadají úžasně a před zrcadlem si říkáte, že vlastně tak strašně netlačí a stát se v nich docela dá, to přeci zvládnete… A asi tak po deseti minutách chůze na večírek (na ples, do divadla) si nadáváte do přežvýkavců a před sebou máte vizi večera stráveného ve španělské botě (ať už byla vyrobena kdekoli). Dobrou zprávou je, že není bota jako bota a míra utrpení není přímo úměrná výšce podpatku (byť jistou souvislost nezapřeme). Jak tedy na to, abychom v obchodě vybraly „menší zlo“?

1) stabilita – umístění podpatku, celková konstrukce boty

Šli jste někdy za ženou obutou v botách na podpatku (někdy ani ne nutně vysokém) a fascinovaně hleděli, jak se při každém kroku bota vylomí do strany, zavibruje na podpatku a pak se zas zalomí zpět? Nevím, co si o tom myslely kotníky dotyčné, já cítila bolest jen při tom pohledu.

Boty na vysokém podpatku je nutné vždy vyzkoušet, eshopy nebudou tou nejlepší volbou (leda byste měly boty již vyzkoušené a objednávaly najisto). Vodítkem při výběru může být už samotné umístění podpatku – zní to asi banálně, ale opravdu by měl být pod patou, tedy v těžišti, ne posunutý ke středu boty. Ne všechny boty ale oplývají touto prostou logikou, někdy ani podpatek nesměřuje kolmo k zemi!

Zdroj: www.babble.comZdroj: www.babble.com

Stabilita boty záleží i na její konstrukci – dovnitř se nepodíváte, můžete ale očekávat, že u levnějších bot nebude technologie výroby tak pokročilá a materiály tak kvalitní (a rozdíl mezi pravou a umělou kůží poznáte po hodince v botách na kůži vlastní). Kvalitu provedení boty ale zjistíte jednoduše – ve stoje zkuste nohou „zakvedlat“ ze strany do strany, správně konstruovaná bota by měla nohu udržet.
Pamatujte také na to, že chceme zmírnit prudkost oné skluzavky – nejhorší bude zjevně bota se souvisle šikmou plochou, nejlepší naopak ta, která zmírněním sklonu v oblasti paty vytvoří jakousi „plošinku“, do které se pata zapře a celá váha nesjede trychtýřem do špičky. Také u prstů je vítané jakékoli „zbrzdění“ skluzavky, některé boty mají jakýsi zvýšený polštářek, o který se mohou zapřít první klouby prstů u nohou - pokud bota takovým polštářkem nedisponuje, podobnou roli (včetně změkčení a odpružení) zastanou vlepené silikonové polštářky, dají se koupit v prodejnách obuvi i řetězcích s drogerií.

Platí také, že čím širší podpatek, tím stabilnější – což je ovšem často nepřímo úměrné estetickému účinku. Výška podpatku může být také vykompenzována vyšší podešví, bota tím ale ztrácí na subtilnosti a lehkosti.

Zdroj: www.scottrskinner.comZdroj: www.scottrskinner.com

2) správná velikost

Možná budete mít teď pocit, že vás posílám do první třídy, ale nemohu si to odpustit – pokud vám bota dobře nesedí, zvlášť pokud je vám velká, jen posilujete onen „skluzavkový efekt“. Pata se nemůže dobře zapřít, chodidlo sjíždí dopředu a opět je posílen tlak na prsty. Řešením může být vložka, zejména v přední části boty, abychom patu dostali zpět na její výsostné místo. O úskalích příliš malých bot se snad není třeba příliš rozepisovat.

Zdroj: www.telegraph.co.ukZdroj: www.telegraph.co.uk

3) tvar špičky

Opět se vracíme k onomu neblahému trychtýři, který tvaruje chodidlo k obrazu svému – bohužel zcela jinému než má chodidlo zdravé. U nízkých bot můžete být k tvaru špičky velkorysejší, u bot na vysokém podpatku je vhodnější špička kulatější (špičku tvarovanou skutečně podle tvaru chodidla, tj. s nejdelším místem u palce, mívají spíš boty pánského typu). V každém případě platí, že by měly mít prsty ve špičce dostatek místa.

Zdroj: www.p-ortho.comZdroj: www.p-ortho.com

4) soudnost při výběru výšky podpatku

Z předchozích bodů vyplývá, že ani vysoký podpatek nemusí být nutně mučicí nástroj a že kvalitně provedená bota zajistí i při vyšším podpatku stabilitu. Přesto je výběr výšky podpatku záležitostí značně individuální - pokud při chůzi nedopnete kolena a kráčíte jak postřelená laň, podpatek je pro vás zkrátka příliš vysoký. Navíc chůze na podpatcích (jako jakákoli jiná nevrozená lidská aktivita) vyžaduje trénink.

Zdroj: www.a-magazine.co.ukZdroj: www.a-magazine.co.uk

Pokud vyberete boty s vysokým podpatkem tak, aby se co nejvíc blížily těmto bodům, neuděláte z nich sice papuče ani boty pro výlet do lesa, přesto bude rozdíl znatelný – už jen v tom, že úlevou vydechnete až po zutí bot doma, a ne tajně po zhasnutí v divadle či potupně pod stolem společenského sálu.

Grammar nazi tečka na závěr, vypůjčená od jazykové konzultantky Lucie Koubek (http://www.luciekoubek.cz) a jejího Pravopisného taháku. A kdo v diskuzi napíše „podpadky“, stane se mu přesně to, co dámě na obrázku:

Zdroj: www.luciekoubek.czZdroj: www.luciekoubek.cz

Autorka

Channah

Lektorka tance a angličtiny, fotografka, milovnice ženskosti a blogerka na poloviční podvazek. Její blog najdete na http://mezinebemazemi.blogspot.cz/

Líbil se vám článek?


   Váš příspěvek
 
corrigan
2631 příspěvků 26.05.15 14:36

PodpaDky :-D

Fajn článek. Bude to asi individuální. Já nemám žádný baleríny, protože se mi prostě vyzouvají a bolí mě z nich nohy. Klasický podpatky nosím téměř každej den, nižší než 7 cm ale nemám. Všechny jsou mezi 7 až 10. Nohy mě z nich fakt nebolí, opravdu si pečlivě zkouším, co koupím. Práci mám střídavě sedavo-chodivou, v podstatě dopoledne chodim a odpoledne sedím, takže nohy mají čas si i odpočinout.
Nejradši mám podpatky kombinovaný s platformou, mám v nich pohodlí i výšku, na kterou jsem zvyklá. :-)

Příspěvek upraven 26.05.15 v 14:39

 
KristynaS
12 příspěvků 26.05.15 14:39

Konečně nový článek, už jsem si začínala myslet, že peklo zamrzlo.
Zrovna dnes jsem viděla slečnu, která měla velký problém se svými podpatky. Docela nás s kolegou pobavila. Snažila se spěchat, ale moc jí to nešlo a vypadala dost komicky.
Já do práce většinou nosím boty na 5 cm podpatku a většinou to nohy snáší a když ne tak boty pod stolem vyzuji a nechám nohy odpočinout. Naštěstí si to v práci můžu dovolit. :-)

Příspěvek upraven 26.05.15 v 15:03

 
Betynka02
379 příspěvků 27.05.15 08:47

@KristynaS
Slečna asi měla podpadky. :-D

 
Beruska13
137 příspěvků 26.05.15 15:18

…jen rychlýl komentář - boty Vivo mám a souhlas, esteticky to není úplně ono, ale lepší se to, teď mají třeba nové mokasíny a jsou krásné. Na podpatcích chodím, nejvíc se mi osvědčily lodičky od Geoxu, v těch nožky fakt netrpí a vyplatí se do nich investovat:-)

 
CHICandHAPPY
132 příspěvků 26.05.15 15:25

Trochu mě mrzí, že je tak mizerný výběr bot s cca 5-6cm podpatkem. Buď to má 9 i více cm, což vypadá - jak řečeno v článku - krásně před zrcadlem a na fotkách, ale na chození to moc není, nebo je to úplná placka (kdyby to mělo alespoň 1 cm, ale to ne, i 0,5 cm je světlá výjimka). V té (pro mě) optimální výšce to je buď hnusná kačenka nebo hnusný špalek - a nejčastěji je hnusná celá bota. A pak si vyberte…

 
kohlida
51 příspěvků 4 inzeráty 26.05.15 16:32

Musím bohužel souhlasit s CHICandHAPPY, opravdu pěkné boty jsou k dostání buď jen na vysokém podpatku nebo úplně ploché - v těch mám pocit, že padám dozadu. Boty s nízkým podpatkem, ve kterých se mi chodí úplně nejlíp, jsou většinou hrozně babkovské.

 
Lenka1234567
8 příspěvků 30.05.15 08:19

A boty v babkovském vzhledu vyrábí ve většině případů v šířce „H“, takže pro mě je dost problém sehnat lodičky, které mi padnou a zároveň na kterých neupadnu já.

 
kloe
71 příspěvků 26.05.15 15:45

Jeeeeej vdaka za super clanok, ja osobne kupujem len podpatok do 9 cm a menej, vcelku dobre sa mi dari nakupovat dobre topanky aj na nete, ale prve co si dobre obzrem na obrazku ked si vyberam topanky je ich sklon-je rozdiel mat 9 cm podpatky a 9 cm podpatky…ak je na jednych sklon ocividne moc sikmo do dola nebude sa v nich dat chodit a zas tie s miernejsim sklonom tie si vyberam ja, lebo viem ze tie budu pohodlne, aj mierna pladforma pomoze, proste nemoze byt pata kolmo hore nad spickou take topanky si mozete obut tak akurat na fotenie, alebo sadnut do limuziny…ak je dobry sklon dokazem v 9 cm podpatkoch kludne aj tancovat a behat po obchodoch…samoz­rejme ze nie moc dlho, potom nohy pekne opuchnu, ale to mi az tak nevadi som zvyknuta.

 
Baileys
2 příspěvky 26.05.15 15:49

Boty na podpatku kupuji už převážně z e shopu (léta praxe) a sem tam v kamenných obchodech.
Levné lodičky jsou opravdu zlo. Bota není co do konstrukce kvalitní, lodičky se stávají nestabilními, kotníky se vyklou a podpatky lámou. Takové křusky si vychvalují jen dámy, co je vemou jednou za uherský rok na ples a tam si sednou, opilé pak trsaji bosy, ráno se vzbudí, boty posbírají, hodí do botníku a jsou rády, že jsou rády. A zas za rok, milé botky.

Já v nich běhám denně. Nejraději mám business boty do špičky, bez platformy. Jsou pro mne nejelegantnější, nejsou vulgární s jakoukoliv výší podpatku. Co bych velice ráda dodala- boty do špičky ničí (hezky řečeno) malíčky (ty si jednoho dne zvyknou, ale hezky nevypadají) a bez platformy to taky není nejsluníčkovatější. Jde cítit tvrdost chodníku, každého kamínku, nohy pro nezvyklé opravdu bolí. Co to kecám. Jsem zvyklá a bez platformy to bolí i mě po pár hodinách (pokud nemám silikonové vycpávky).
Nejpohodlnější jsou na platformě s jemně kulatou špičkou, výše podpatku se tady určuje především podle „znožnosti“ (odvozeno od zručnosti :D ), botky bez platformy a bolestivost jsou úměrné s výší podpatku.
Jo a co musím ještě dodat- nejvíce mne bolí nohy v balerínách s téměř papírovou podrážkou, to je teprv zlo. Ty letní tenisky skoro bez podrážky jak by smet.

 
Haniccino
66 příspěvků 26.05.15 17:00

V lodičkách na 10 cm podpatku chodím každý den ode dne kdy jsem si koupila první od LK Bennett. Teď jich mám cca 12 párů a ačkoliv nemůžu říct že jsou jak papučky, vydržím v nich celý den i s pobíháním po městě, neklátím se v nich a ani na konci dne mě nikde nic netlačí a nebolí. Asi to chce jenom najít tu „svoji“ značku a držet se jí.

 
katango
1356 příspěvků 26.05.15 17:32

Ač jsem prolezlá artrózami a artritidou, nemluvíc o prodělaných mrtvicích, nosím často boty na podpatku, kolem těch devíti cm to bude, a dokonce v nich občas dobíhám autobus. Zatím jsem neupadla ani si nic nezlomila. Výšku podpatku ale střídám.

 
Christen SEN
62 příspěvků 26.05.15 17:45

@Haniccino ja som nosila vysoke boty denne 3 roky a dnes je jedno aku si dam znacku, dokazem v nich chodit :) Ale vsetky su z obchodov v CR alebo z ich eshopov. Aliexpress alebo ebay casto predavaju boty ktore zle navrhnute a neda sa na nich udrzat rovnovaha.

 
Lenkomet
24 příspěvků 26.05.15 18:56

Zajímavý článek no, rady o nákupu nových bot super. Bylo vážně dobré kdyby si ženy uměly kupovat boty, které jim budou sedět a slušet.
Ale musím napadnou hlavní teorii odborníku, tolik oblíbenou všemi redaktory a novináři o škodlivém držení těla a přetěžování určitých části chodidel bla bla… Kdyby byly opravdu tak pravdivé, tak by pro člověka bylo nepřirozené chodit i z kopce dolů a chůze po špičkách by byl výkon srovnatelný s chůzi po rukou :D
Jsem zvědavá kdy začnou odborníci teoretici varovat před škodlivostí kabelek, přetěžování jednoho ramene a ruky, jednostranné naklánění těla a křivení páteře. Pak by mohly vycházet nekonečné články s názvy:
Odborníci varují: nenoste kabelky ale ortopedy schválené zdravotní batohy!
Tipy jak nosit kabelku aby byla menším zlem. Objevte s námi nové modní kabelky s dlouhým řemínkem.
Nošením kabelky křížem není řešením! Zpověď čtenářky které modní rady zničily záda!

A víte co? Raději neseďte ale klečte nebo budete mít placatý zadek :D

 
Oveeec
1368 příspěvků 27.05.15 00:14

Myslím, že odborníci mají jiný starosti než vymejšlení šílených teorií o škodlivosti jednostranný zátěže určitý části těla (škodolibý odborníky radující se z každý ženský odrazený od podpatků a kabelek nepočítám).

Edit: Dodávám, že z neustálýho sezení na zadku bude mít člověk ten zadek opravdu placatej a ještě si vysedí jiný problémy. Když bude chodit a běhat a hejbat se, jak má, bude mít svaly a bude ho mít hezky kulatej :)

Příspěvek upraven 27.05.15 v 00:15

 
Lenkomet
24 příspěvků 27.05.15 09:24

Myslim ze hodne odbprniku si nic nevymysli jen se drzii teorii, ktere vytvari jina odborna verejnost a vedci, co musi casto dokazovat smysluponost sve hodne drahe prace. Takze jdou ven s jakoukoli teorii ktera je opravdu jen teorie a domnenka. Taky si ti vedci casto neco dokazuji mezi sebou, kdo prvni prijde na to a to a kdo bude v tech clancich a ucebnicich. Kazdou chvili cteme ze kava je nezdrava, pak zdrava, pak pro zdravi prinosna. Ze mame jist jen bilek, pak ze zloutek, ted myslim ze je podle nich dobre jist vajicko cele ale rozchazi se v tom kolik tydne. To ze ma zena vybocene palce a prijde k doktorovi ktery nekde cetl ze za to muzou podpatky se pta: nosite vysoke podpatky a uzke boty. Ona odpovi ze ano a teorie je zase potvrzena. A pritom pani ma jen spatne postavene kycle a ty palce se to snazi jen dorovnat. Vite kolik znam chlapu co maji vyboceny palec… A fakt nenosi vysoke podpatky ani uzke boty. Jim lekar rekbe ze jde o nejakou dedicnost mozna ty kycle ale zensky rekne ze to ma z bot. Uf uz koncim. Me osobne podpatky zachranily zada, srovnala jsem si drzeni tela a posilila korzetove svaly, zmizel mi hrb za krkem, mam krasne vytvarovane nohy, same pozitiva, az na tu achylovku ale fakt mi nedela problem kdyz uz cvicim se na ni zamerit a vic protahnout.

 
Oveeec
1368 příspěvků 27.05.15 20:29

Zajímavý, s těma podpatkama…Sa­mozřejmě, údajně i ty informace o tom, kolik vajec se má jíst, závisí na tom, jestli je zrovna vajec nedostatek, nebo nadbytek :) Plus nový poznatky ve vědě…
Jinak doktor musí hledat příčinu a zvážit možnosti a tahle se holt nabízí, protože při pohledu na některý boty si nejde myslet opak. Uznávám, že díky podpatkům se vám může zlepšit držení těla a osvalit nohy, ale ať mi nikdo neříká, že je to pro nohu jako takovou zdravý. Nebo nezávadný. Nebo že je to stejně pohodlný jako slušný kecky. Ne. Ne. Ne.

 
smycka
42 příspěvků 28.05.15 02:31

Vysoke podpatky miluju a kdyz jsme jeste zila v Praze a ne na americkem venkove, tak jsem je nosila casto a bez problemu. Za urazky vedcu vam ale musim dat cervene raminko. Protoze to co ctete kazdy tyden o vajickach a kave, to vedci nepisou. To pisou novinari a vedci nad tim uz ani nekrouti hlavou, aby si ji neukroutili.

 
tezzi
3 příspěvky 31.05.15 23:14

Zrovna dnes jsem četla článek o „podvodném“ výzkumu o čokoládové dietě na Zdravotnickém deníku. Končí těmito slovy:

„„Jestliže vám dává nějaký článek radu ohledně diety – třeba tvrzení, že jíst tohle nebo tamto je dobré či špatné, neobtěžujte se číst dál. Vědecké výstupy ohledně diety a lidského zdraví nejsou ve fázi, kdy jde předkládat nějaká tvrzení. Je to tvrdá věda. Obávám se, že musím říci, že většina článků v této oblasti, zvláště pak ty, co najdete v lesklých magazínech o mužském a ženském zdraví, jsou buď úplný nesmysl, nebo jsou v lepším případě velmi špatně napsané,“ uzavírá Bohannon.“

Jinými slovy: vědecké výzkumy, které by dávaly doporučení jako „pijte kávu“ nebo „jezte vejce“ neexistují. Jediné, co existuje, jsou výzkumy které informují o vlivu kávy / vajec / olivového oleje / vína / atd. atd. na nějaký parametr, jediný konkrétní, a tím to hasne. To až novináři tvoří z informace typu „ve skupině, která pila dvě deci červeného vína denně, byl po půl roce krevní tlak nižší o X“ (právě mnou vymyšlená informace) článek typu „Pijte červené víno, snižuje tlak!“.

 
MP Helena
78 příspěvků 22.06.15 10:08

Párkrát jsem četla nějaký novinový článek, o tom, co vědci vymysleli v oboru, kterému rozumím, a nestačila jsem se divit. Holt to novinář nějak pochopí, pak to ještě trochu zjednoduší pro čtenáře a ztratí se polovina výzkumu. Navíc (k vašim stížnostem) lidské tělo je hodně komplikované a vědci přicházejí na věci postupně a zjišťují, že sice ano, tohle je může být škodlivé, jak zjistil někdo předchozí, ale možná za trochu jiných podmínek, než se myslelo atd. A jak drahá je práce vědců? Jsem na takovéhle kecy poměrně alergická.

Pozn. sorry za duplikaci komentáře od tezzi, rozčílilo mě to natolik, že jsem před psaním reakce nepročetla celou diskuzi.

Příspěvek upraven 22.06.15 v 10:11

 
RenataRen
466 příspěvků 27.05.15 20:51

Když už to zmiňujete, kabelky nošené na jednom rameni opravdu křiví záda, měla by se střídat strana, na které se nosí. Výsledkem je jedno rameno výš než druhé a páteř z toho není nadšená.
To co jste napsala, zní tak trochu jako námitka ve stylu - celej život jsem kouřil dvě krabky a jedl tučný a stejně jsem se dožil osmdesáti - no ano, někdo s mimořádně odolným organismem tak dopadnout může, ale u většiny lidí to vyvolá minimálně zvýšený cholesterol, pak třeba infarkt, rakovinu plic a jiné veselé problémky.

 
Lenkomet
24 příspěvků 27.05.15 22:39

Takhle jsem to nechtěla podat,.. zkusím se vyjádřit lépe: Tělo co máme je jen naše a my víme co mu děla ok a co už ne a taky je čistě naše zodpovědnost jak moc ho v životě zhuntujeme. Např. kouření je jednoznačně průser, tučné jídlo, když ho někdo miluje víc jak svoje zdraví tak ať se netrápí a dopřává si štěstí na talíři, otázka priorit. Neumím si představit žít striktně podle lékařských doporučení (které se navíc často rozchází a odporují si navzájem). Vzalo by mi to hodně radosti že života. Vysoké podpatky miluji a stojí mi za ten risk kdyby nááááhodou měli odborníci pravdu s tou jejich pekelností.
PS: vím po kom v rodině mám stavěné chodidla a že dotyčné až do stáří ty vysoké podpatky zvladly bez deformit chodidel (pouze zkrácené šlachy, myslím na to a protahuji :) Kdybych měla v rodině dispozici k těm deformitám tak si budu dávat většího majzla, to věřím že pak ty botky můžou u někoho zhoršit něco, co by přišlo normálně později nebo měně závažné. Prostě to s těma podpatkama podle mně nebude zas tak plošně horké…

 
Krysap
2 příspěvky 17.06.15 12:07

Máte pravdu, kouření je jednoznačně sajrajt, a úplně stejně jsou na tom ty podpatky. Argument, že chodit z kopce nebo po špičkách je něco podobnýho, mi připadá trochu legrační, nezlobte se. Když budete denně chodit hodiny z téměř kolmého kopce, nebo třeba hodinu chodit po špičkách, tak si nohy a páteř zdemolujete taky. Chápu, že máte podpatky ráda, a že zrovna nyní nepociťujete nic negativního, ale buďte trochu realista. To je jako já s kouřením - už dlouhá léta kouřím, vyloženě mě to těší, ale prostě uznávám, že pro tělo je to špatný. A že se nám oboje jednou na tom zdraví projeví, o tom nepochybujme ani jedna. Mimochodem, mám nalomené obratle v bedrech a teprve po tomhle úrazu jsem poznala, jak obrovský vliv má na páteř i třeba 1cm podpatku. Ty nárazy a výkyvy pro páteř jsou dost brutální, což zdravý člověk moc nepociťuje, protože ho to nebolí.

 
gidzitka
5 příspěvků 29.05.15 18:34
ad názor odborníků

Chůze na vysokých podpatcích je problém především díky zkrácení středonoží (když si rozdělíte nohu na třetiny, je to ta část od příčné klenby k patě). Protože je středonoží takto násilně zkráceno, nemůže se při odrazu prodloužit. Tím dochází k propadnutí příčné klenby a později vzniká i vybočený palec, kdy se zánártní kůstka dostává do vnitřní rotace a tím dochází k onomu vybočení… Jak vidíte je to poměrně složitá problematika - nezmínila jsem se vůbec o svalech a zřetězení. Proto nemůžete srovnávat chůzi z kopce - pokud je noha zdravá, má pohodlnou obuv, středonoží se prodlouží - a chůzi s podpatkem.

 
tezzi
3 příspěvky 31.05.15 23:07

No ale ona to je pravda - nošení těžkých kabelek (resp. nošení aktovky / batohu „frajersky“ na jednom rameni) než je páteř „hotová“ (takže do těch 18-20 let) je známé jako… no, nevím jestli vyloženě jako příčina skoliózy, ale rozhodně jí to zhoršuje.
A v dospělosti, kdy už je páteř sice zkostnatělá a moc se s ní nehne, to je taky známá příčina bolestí zad atd.

A ano, chodit z kopce dolů znamená jít v nepřirozeném postoji, a očividně jste nikdy nezkusila pěší horskou tůru, jinak byste věděla, že jít dolů je MNOHEM větší záhul (hlavně na kolena) než jít nahoru.

Ano, vysoké podpatky jsou škodlivé.
Ano, (těžké) kabelky jsou škodlivé.
A bylo by fajn, kdyby se lidi přestali vymlouvat a prostě řekli „Ano, já vím, že vysoké podpatky / kabelka / kouření / sezení u počítače / koupání v chlorované vodě / cokoli jiného škodí zdraví, ale já jsem ochotný/á to riskovat.“
Nikdo z nás nežije 100% zdravě, každý z nás dělá něco co zdraví poškozuje nebo při čem riskujeme úraz nebo co alespoň není „tak úplně optimální“, tak proč se tvářit jako že ne a zpochybňovat fakta?

 
benyka
4236 příspěvků 26.05.15 19:35

@Lenkomet To všechno už tu bylo.

 
Lenkomet
24 příspěvků 26.05.15 19:56

@benyka To je mozne ale ja ne :) Omlouvam se jestli jsem porusila zdejsi nepsana pravidla, kdyz nemam nactenou celou historii modni pekla.

 
dagur
263 příspěvků 26.05.15 22:11

Nosím podpatky do 6 cm, ale je opravdu problém koupit šmrncovní boty s touto výškou. Boty s vyšším podpatkem už jsem vyřadila, přestože byly hezké. Chodím hodně pěšky a za to utrpení mi to nestojí. Kolegyně v práci naopak žádné nižší podpatky než 6 cm nemá a já s ní nedokážu jít ani do kantýny, protože na můj vkus chodí příšerně pomalu. Každý si musí vybrat sám, podle svých preferencí, já volím pohodlí, ona vzhled.

 
LaalaB
708 příspěvků 26.05.15 22:58

Už pár let jsou boty na podpatcích mimo mě, ale tak cca 10 let zpátky měl Bata značku Insolia (nebo tak nějak), což byly boty na poměrně vysokých podpatcích a byly fakt super pohodlné. Vydržela jsem v nich v práci celé dny a to jsem chodívala i do práce pěšky. A bylo to dáno práve tím, že ploška pod patou byla spíš rovná než šikmá. Netuším, jestli ta značka ještě existuje.

Příspěvek upraven 26.05.15 v 22:59

 
adeeelka
18 příspěvků 27.05.15 20:08

Existuje, ale naposledy som ju videla u Marks and Spencer, odkial som si kupila paradne pohodlne lodicky na podpatku cca 9 cm, Su stabilne elegantne a vydrzim v nich chodit cely den. Je to technologia ktora sa oznacuje Insolia a budu ju mat aj ine znacky nez Bata, len to treba najst

 
vaanavi
61 příspěvků 27.05.15 22:39

Potvrdzujem: Insolia v Marks & Spencer - len treba vyberať, zďaleka nie všetky sú kožené (ale mali i pekné zo semišovej kože, s okrúhlou špičkou a stabilným podpätkom cca 8 cm - v pohode sa v nich dá fungovať celý deň).

 
kalivrata
274 příspěvků 12.06.15 14:39

Insloia není značka bot, ale typ (respektive taky značka) podpatku, který tlumí nárazy.

 
M.Rejčová
64 příspěvků 02.06.15 16:17

http://www.bata.cz/…insolia.html

 
benyka
4236 příspěvků 26.05.15 23:12

@Lenkomet To nebyla výčitka, jen prosté konstatování. :-) (…Ono to bylo ve skutečnosti, ne že se o tom mluvilo na Pekle.)

Příspěvek upraven 26.05.15 v 23:36

 
Lenkomet
24 příspěvků 27.05.15 09:46
:)
 
nonemy
373 příspěvků 27.05.15 07:10

Kamarádka nosila x let pouze podpatky (7 cm a výš) a na doporučení lékařů musela přestat, protože měla zkrácené achillovky a začínající problémy se zády. Teta nosila podpatky „celý“ život, zbortily se jí nožní klenby, takže musela přejít na nízké boty a zdravotní vložky do nich. Máma nosila x let lodičky do špičky a má silně vbočené palce.
Nechci strašit, jen tím chci říci, že varování a doporučení lékařů nejsou výmysly, a že já si z toho odnesla, že lodičky ano, jsou krásné, ale ne stále, ne denodenně.

 
betty198
95 příspěvků 27.05.15 23:30

@nonemy Pání, statistik by zaplakal. Všechny nosily podpatky a všechny mají problémy? Jéje. A všechno jsou to ženy. Všechny, považte, pijí denně vodu a je jim více než 20. To máme ale rizikových faktorů.

Zároveň tedy musím dát za pravdu, že celodenní nošení podpatků není nic zdravého, jen zásadně nesouhlasím s formou sdělení :)

Edit: překlep

Příspěvek upraven 27.05.15 v 23:31

 
rice
348 příspěvků 31.05.15 22:23

Navíc to jsou všechny příbuzné, a to hraje v této zdravotní problematice dominantní roli. Jistě by se našly rodiny, kde všechny babičky a tetičky nosily jehly celý život a nožky mají jako laňky.

Tím samozřejmě nechci shazovat pointu sdělení (ano, vysoké podpatky prokazatelně poškozují nohy), jen souhlasím s tím, že styl argumentace není z odborného hlediska akceptovatelný.

 
nonemy
373 příspěvků 01.06.15 06:59

@rice Kamarádka není příbuzná. Prostě jsem popsala situaci ve svém okolí, místo mámy můžu klidně uvést sousedku. Nejde o žádnou odbornou argumentaci, o nic takového jsem se nesnažila.
@betty198 Vy znáte někoho, kdo by měl vbočené palce z pití vody? ;) A nebo muže, který by to měl z nošení nevhodné obuvi? ;) Promiňte ten lehký sarkasmus, ale příčina a důsledek jsou v tomto případě jasné, tady není potřeba žádné statistiky.

 
tezzi
3 příspěvky 01.06.15 19:49

Pro řadu lidí je těžké pochopit, že „X způsobuje Y“ neznamená
a) „pokud X, tak ve 100% případů také Y“
b) „100% všech Y má za příčinu X“

A následně pak nekonečné debaty na téma „to není pravda, protože já znám jeden případ, kdy to tak nebylo“. Že znáte jednu výjimku, to nic neznamená, protože v životě jsou jen dvě věci na 100% - smrt a daně.

 
jiturka
60 příspěvků 28.05.15 09:18

Mamka nosí podpatky celý život též a kromě poněkud skrčených malých prstíků má nožky pěkné. Achilovky se nám taky zkracují, to pozoruji, když dělám „downward facing dog“ – jak je to v ČJ, střecha? – tak paty nedám úplně až na podlahu. Když to dělá můj muž, světe div se, je to ještě horší a to jsem ho v podpatcích ještě neviděla ;-)
Myslím že je to hodně o individuální stavbě nohy a o botech, které konkrétní osoba nosí. Kdyby mé babi/mami měly zničené nohy, asi bych taky začala přemýšlet, jestli bych raděj neměla nosit něco jiného.

 
benyka
4236 příspěvků 27.05.15 08:36

@nonemy Za mlada jsem nosila podpatky vlastně pořád, ale „po dětech“ to najednou nešlo. Musela jsem všechny boty s podpatkem rozdat nebo vyhodit a přejít na nízké (do 4 cm). Dneska si zase občas obuju boty s podpatkem (nanejvýš cca 8 cm), ale chodit v tom moc nemůžu, protože mě začne hrozně bolet snad nějaká kostička v nártu. Ale musím říct, že díky těm nízkým botám a žabkám, které nosím doma, se mi dost srovnalo počínající vbočení palce, takže takové ty překřížené prsty, které si pamatuji od své babičky a tety, a zvětšený kloub palce, který měla moje máma, naštěstí nemám a už mít nebudu, protože do bot se špičkou a s vysokými podpatky už mě nic nedostane. :-)

 
Caramela
11 příspěvků 27.05.15 09:18

Království za hezké boty na podpatku do 7centimetrů… Při výšce 180 cm fakt nejsou vysoké podpatky nic pro mě.

 
Karin
3401 příspěvků 05.06.15 12:10

Máte super rozhled :-)

 
MP Helena
78 příspěvků 22.06.15 09:30

No jo, ale člověk je pak strašně nápadný, to pro nás stydlivé není

 
paviocko
43 příspěvků 27.05.15 09:48

S nohou č. 43 si bohužel nemůžu moc vybírat :-(

 
kloe
71 příspěvků 27.05.15 10:23

@Baileys nemozem suhlasit s tym ze lacne lodicky su zlo…nemam ani jedny nad 30 euro a vsetky v pohode nosim a nemam ani jedny z pravej koze alebo znackove, nahodou som si pred dvoma mesiacmi kupila jedny klasicke cierne semisove u cinana za 12 eur a tie mam najradsej! verte alebo nie nosim ich denne stale su vazne ako papucky samozrejme nemaju 10 cm podpatok ale iba 8. Lutujem len jednu vec ze som si ich nekupila rovno dvoje, lebo tieto za cca rok dva vyhodim.

 
jiturka
60 příspěvků 28.05.15 09:11

No a to je důvod proč si kupuji kožené. Nedokážu si představit, že bych boty za rok zrušila, zvlášť, když už jsou rozšlápnuté a vytvořily jsme si mezi sebou citovou vazbu :-D Mám jedny sandálky na podpatku, které opravuji (patníky, gumka u zapínámí, odlepená stélka…) už asi 8 let. Pořád nemůžu najít lepší. Taky mám kožené kristusky, ještě po mamce. Taky kožený, rez (páč jsem v nich lezla i do vody) jsem zatřela lakem na nehty… kůže drží parádně. Zní to šíleně, co? :-D

 
marmota-b
529 příspěvků 30.05.15 21:04

To je přesně ono, mám plné zuby kupování bot, které se za pár měsíců rozpadnou. :-) Teď se mi nedávno podařilo v sekáči ukořistit kožené boty vyrobené ve slovenské továrně (jméno teď z hlavy nedám), co už někdy od začátku devadesátých let není. Boty jsou, až na trochu „použitou“ podrážku a zjevně už jednou vyměněný spodek podpatku, docela jako nové. To by se mi s moderními nekoženými botami sotva poštěstilo, i když jsou to samozřejmě boty pro zvláštní příležitosti, takže se tolik neonosí.

 
Veronika Barchen  27.05.15 14:07
Peklo

Díky za hezký článek.
Sama nosím lodičky, ale lodičkové peklo podle mě začíná už někde tady. I když tohle jsou ještě ty „estetičtější“ varianty. Často si toho všimnu u více nebo méně známých celebrit ale i některé módní blogerky se chlubí takovými „poklady“. Ano, je mi jasné, úzká špička, vysoký podpatek, málo materiálu a možná i delší prstíky. Přijde mi to ale i tak dost neestetické. A sejít po schodech dolu bude asi vyžadovat úrazové pojištění. A jak dlouho se v tom dá vydržet stát?

 
ip.kkk
94 příspěvků 27.05.15 20:21

Zrovna tenhle typ lodiček se mi hrozně líbí :D. Škoda, že jsou tak nepohodlné.

 
MP Helena
78 příspěvků 22.06.15 09:32

Lodičky jsou sice krásné, ale ta noha v nich vypadá příšerně…

 
stricc  27.05.15 15:25

@paviocko můžete
http://www.andypola.cz/…atforma.html
Mám velikost 42 a jsem z toho obchodu úplně nadšená, mám od nich několikery boty, podpatky od 6 do 12 centimetrů, a ve všech se mi chodí velmi dobře. Snad jen že podrážky bývají hodně měkké, dvoje už jsem musela nechat podrazit, ale kromě toho v pohodě.
Přišlo mi dost zajímavé, že stejné boty v podměrečné velikosti mají podpatky nižší, zřejmě aby se dodržel stejný sklon chodidla. U žádných jiných bot jsem to takhle neviděla.

 
paviocko
43 příspěvků 28.05.15 14:56

Děkuji za tip, tenhle obchod ještě neznám!!!

 
hexenhaus
2 příspěvky 20.06.15 13:28

@paviocko + @stricc
mám vel.43 a můžu doporučit www.cliche-shoes.cz. Jsou teda dražší, ale boty jsou kvalitní. Taky Tamaris se dá sehnat ve 43 a s těmi jsem taky moc spokojená. U Deichmanna jsem si koupila kotníčkový na podpatku a po týdnu jsem je musela vrátit, začly „vrzat“ :) (stály teda 700,–Kč…)

 
stricc  20.06.15 15:54

@hexenhaus hm, tam se mi žádné nelíbí. Taky mi tam chybí údaj o výšce podpatku, ony fotky zkreslují, ale většinou mi ty boty připadají nízké a už na obrázku se zdají takové divně velké. Ale nechám si to založené, jeden nikdy neví :-)

 
stricc  27.05.15 15:35

@Veronika Barchen tohle mi připadá příšerné, ale některé expertky tady na pekle tvrdí, že je to prý sexy, což nechápu, ale já toho nechápu…

 
Veronika Barchen  27.05.15 16:21

@stricc Tak jestli zkroucené, pomačkané a artritické prstíky někdo považuje za sexy, proč ne. Já to považuji za výběr nevhodné a nepadnoucí obuvi..

 
Haniccino
66 příspěvků 27.05.15 18:17

@stricc Jo je to strašně in, říká se tomu toe cleavage;)

 
stricc  27.05.15 19:28

@Haniccino hm, když už je pro tu hrůzu i termín…
Někdo tady kdysi kdesi vykládal, že je to kvůli tomu, že modelky na přehlídkách často nemají boty ve svém čísle, tak se z toho udělal trend, aby nikdo neříkal, že je to blbý. Docela tomu věřím :-)

Příspěvek upraven 27.05.15 v 19:29

 
SagaN  27.05.15 21:07

Mě by zajímalo, jestli se mezi pekelnicemi (a prakticky mezi ženami vůbec) najde jediná, která dosud netušila, že noha v botě na vysokém podpatku (takto nakloněné rovině) sjede do špičky. No tohle! :D

pozn.: špatně umístěný komentář

Příspěvek upraven 27.05.15 v 21:09

 
smycka
42 příspěvků 06.06.15 21:29

Vida, nedavno jsem dokoukala Bridge a nahodou mi padl zrak na vasi prezdivku. Taky obdivujete atraktivni autistku?:-)

 
Sylvie59
3 příspěvky 28.05.15 00:04

Chůze je prý pro člověka jeden z nejpřirozenějších a nejzdravějších pohybů. Nepamatuji si přesně, kolik kilometrů je prospěšné denně nachodit, ale mě chůze dělá dobře nejen na těle, ale i po duši. Je mi příjemnější než čekat na MHD, raději pár stanic jít pěšky. Jsem už ve věku, kdy podpatky neřeším. Kupuji si velmi drahé boty u Peter Wagner. Protože nosím převážně džíny, jsou pro mne zmíněné boty „volného času“ optimální. Dokonalé. Chodím tolik, kolik mám chuť a ani mne nenapadne, že by mě mohly bolet nohy. A když tady čtu příspěvky typu:… „v těch lodičkách se dá vydržet celý den“ tak mne hrůza obchází! Vydržet!!! Tak tyhle pocity bych fakt už nechtěla zažít. Jo, a problémy s nadváhou jsem taky nemusela nikdy řešit. Pohybu mám tedy dost. :-)

 
Kassasndra
33 příspěvků 28.05.15 07:44

Tak pre tie na titulnej fotke by som si aj z malíčka zrezať nechala. :D Ale teraz vážne, čo sa týka lodičiek, obzvlášť tých špicatých, ktoré sú teraz v móde, proste veľmi záleží na tom, ako konkrétne sadnú vám. Nie každý človek má totiž rovnaké tvarovanie nohy a prstov. Ja som si napríklad kúpila u Baťu jedny veľmi drahé, kožené, ale po chvíli chodenia myslím, že od bolesti odpadnem. Tie špičky akoby viac smerovali k sebe. A kvôli jednej príležitosti som potrebovala čierne, vysoké, lakované, no mala som v pláne ich mať len raz, tak som ich kúpila u číňanov. A tak ako boli ušité mi neskutočne sadli a nosím ich najradšej.

 
jiturka
60 příspěvků 28.05.15 09:07

Ten první obrázek vůbec nesedí. když jsem v podpatcích, rozhodně nemám přikrčená kolena a vyzaděno :-D. Naopak, častěji chodím s rovnějšími zády a vtaženějším břichem, protože si přijdu krááásná :-) Navíc navigace na kočičích hlavách v lodičkách je jak na ledě, chce to zpevnit celé tělo, he.
Btw, sehnat pohodlné lodičky fakt není sranda. Ale dá se to. Momentálně mám jedny, chodím v nich čtyři z pěti dnů do práce. Jsou nudně černé, ale fajn. Nemrví mi prsty u nohou, nevypadají babkovsky a mají rozumnou výšku.

 
benyka
4236 příspěvků 28.05.15 09:12

@jiturka Já jsem si na podpatcích zpevnila kotníky, které jsem měla předtím každou chvíli zvrtnuté. Člověk musí kontrolovat každý krok. Teď už každý krok kontroluji i v placatkách. :-)

 
kloe
71 příspěvků 28.05.15 11:10

@jiturka no ja urcite nebudem kupovat drahe kozene znackove lodicky na bezne chodenie do prace a na nakupy kedze mame v meste zamkovu dlazbu…tu vam vydrzia nove ihlicky tak cca 2 tyzdne a musim ist vymenit a opravit opatky, ale po case sa uz nedaju opravit skrabance na podpatku od dlazby kde sa zaryvaju pri chodzi takze mne lodicky vydrzia najviac ten rok, dva tie ktore nosim menej, samozrejme na slavnostne prilezitosti mam lodicky drahsie a kvalitnejsie cca tych 50-60 eurove ktore nosim ale vazne len par krat za rok na koncerty, divadla, oslavy…

 
jiturka
60 příspěvků 04.06.15 16:11

Taky chodím místy po kočičkách (Zelňák, přejezdy tramvají, některé chodníky) a máš pravdu, podpatky bot dostávají zabrat. Ale na denní nošení se, myslím, naopak vyplatí koupit kvalitnější boty aby nohy netrpěly, naopak za něco, v čem budu 2× v roce, asi nemá cenu dávat hodně peněz (úvaha cena za jedno nošení, price per wear).

 
-zu
6 příspěvků 28.05.15 14:42

Souvisí to sice jen volně, ale kdysi jsem závodně tancovala (LAT) a taneční boty se mmj zkoušejí tím, že se chytí za koneček nad patou (kde je pak při obutí achilovka), lehce položí špičkou na zem a pustí. Musí dopadnout na podpatek a stát. Pokud to neustojí, nejsou to dobře ušité boty a těžko v nich držet rovnováhu.
Zkouším to tak v obchodě i u „normálních“ lodiček s vyšším podpatkem.

 
marmota-b
529 příspěvků 30.05.15 21:06

Díky moc za tip!
(Mimochodem taneční boty na latinské tance se mi většinou moc líbí, mají pěkné klasické tvary.)

 
jiturka
60 příspěvků 04.06.15 16:12

Já do nich obvykle šťouchám za stejným účelem :-D toto zkusím.

 
AnaKarenina
450 příspěvků 28.05.15 15:18

Já už několik let volím možnost kompromisu. Kožené boty (chcete-li lodičky) na 6-8 cm vysokém, širším podpatku. V létě potom klínek, ale opět ne nejvyšší na trhu. Boty tohoto typu už několik let nacházím v CCC, Lasocki a už je mi to pomalu trapné dělat jim reklamu. Za sebe ale musím říct, že tento typ podpatku je pro mě pořád pohodlný, zároven ale vytváří úplně jiný dojem než když si ke stejnému oblečení vezmu baleríny (Obzvlášt u mě, 162 cm výšky.). Zkrátka kompromis a zlatá střední cesta každým coulem.
V takovýchto botách opravdu není problém pobíhat ( a ani běžet :-))a nepozoruji žádné negativní dopady na moje končetiny. Samozřejmě
zohlednuji, co mě ten den čeká, třeba na návštěvu ZOO s malým synem si k šatům prostě ty baleríny vezmu, ale když jdem třeba jenom na rychlý nákup který zakončíme večeří v restauraci, tak proč ne?
Zkrátka tak jako ve všem v životě, nic se nemá přehánět ani na jednu stranu. Lodičky v lese budou působit směšně, ale baleríny na svatbě na mě působí obdobně rozpačitě. Osobně nevidím důvod, proč si pocit elegantního vzhledu - pokud je k tomu vhodná příležitost - občas nedopřát.

 
pex
198 příspěvků 28.05.15 15:18

…je potřeba očervenit to, že má paní corrigan střídavě sedavo-chodivou práci a že ji, potvoru, z těch vysokých podpatků nebolí nohy! Nebo že by to bylo za to, že něco nesmí mít ráda? :-D

edit: chtěl jsem to umístit jako reakci na první reakci…

Příspěvek upraven 28.05.15 v 15:20

 
AnaKarenina
450 příspěvků 29.05.15 14:24

@pex,

přesně to jsem si říkala taky. :-(, nechápu…

 
RenataRen
466 příspěvků 28.05.15 19:47

@Sylvie59 Já to mám stejně. Miluju chůzi - čímž nemyslím ujití 300 metrů mezi kavárnou a divadlem, ale klidně si v rámci „toulání“ Prahou, zahrnujících i courání po obchodech, dát 5 kilometrovou procházku v rychlejším tempu. V botách na vysokém podpatku bych si jí fakt neužila.
Jó, vzpomínám, jak v dobách, kdy byla cyklostezka mezi Palackým nábřežím a Modřanama v plenkách, chodila jsem občas z Modřan na Vyšehrad… nebo aspoň z bazénu v Podolí do Bráníka. Teď už bych se mezi těmi frčícími cyklisty bála o život. To byla jen taková malá, anticyklistická vsuvka, ehm…

 
Mirt
422 příspěvků 29.05.15 16:42

@-zu Zkusila jsem to na svoje, fungují!

 
Draki
110 příspěvků 30.05.15 18:09

Bohužel si nemohu dovolit vyší podpatky, protože přítel nemá rád, když jsem vyšší, než on, takže připadá v úvahu maximálně 6 cm. :D ¨Nosím jen podpatky širší nebo klíny. Jednak na úzkých neumím chodit a hlavně nenosím oblečení, ke kterénu by se takové boty hodily. I když se mi vzhledově líbí.
Ale podělím se o historku, když jsem šla asi před týdnem po brně a předemnoou šla vrásčitá vyparáděná matrona. Bundička z „gepardího“ kožichu, veliké sluneční brýle, žluté lesklé kalhoty, zlaté řetězy, v jedné ruce cigareta, v druhé psík v kabelce a korunu tomu nasazovala „čapí chůzí“ na óbrpotpatkách, ještě s platformou. Vážně jsem se bavila. :D

 
marmota-b
529 příspěvků 30.05.15 21:17

Ráda bych podotkla, aby obrázek u čísla 1) nemátl, že takový ten prodloužený prohyb vršku podpatku dopředu pod podrážku - když je podpatek sám správně pod patou, samozřejmě - vnímám ze zkušenosti pozitivně, protože takové podpatky jsou většinou stabilnější a přirozeněji se mi v nich chodí. V tom problém ilustrace není, jde jenom o to umístění / úhel. :-)
Mám pár takových bot s nízkým podpatkem a v těch jsem schopná chodit zrovna jako v botách bez podpatku bez jakýchkoli následků.

 
Evženie
168 příspěvků 30.05.15 22:47

Myslím, že každý, kdo to vezme vážně a snaží se v botách na podpatku opravdu chodit a žít, si dokáže najít ideální výšku, a co jsem tak pozorovala, ta správná pohodlná, co se ještě dá pojmenovat vysoký podpatek, se pohybuje cca mezi 5-7 cm. Jsou výjimky, které dokážou zvládnout víc cm, ale majorita ne.

Samotná chodím pěšky velice mnoho, často běhám, i v kostýmku a lodičkách, což mě asi vylučuje z kategorie dáma, ale když mám dát dvě děti do školky a každé do jiné (to víte, kapacita nestačí) a ještě být v práci včas, tak to prostě někdy bez běhu na tramvaj nedám. U toho všeho mohu mít až 7 cm podpatky, pokud se jedná o boty sedící a z kvalitního materiálu. Ploché boty na druhou stranu nemám ráda, obvykle mě z nich bolí záda, potřebuju aspoň centimetr dva pod patou navíc i u tenisek (což se normálně dělá, ale některé boty jsou placaté zcela). Kdysi frčely farmářky a já měla takové dámské, s podpatkem 3 či 4 cm, a lepší boty jsem nepoznala - vypadaly dostatečně žensky a zvládla jsem v nich i vysokohorskou túru. Nosila jsem je, dokud se po letech úplně nerozpadly. Ted se podobné prakticky nedají sehnat, už začínám uvažovat, že našetřím na ruční výrobu.

Příspěvek upraven 30.05.15 v 22:48

 
RenataRen
466 příspěvků 05.06.15 22:45

@tezzi Já v daních pracuju. Ty nejsou vůbec, ale vůbec jisté! Jinak s druhou polovinou tvrzení souhlasím…

 
cool-c
5 příspěvků 11.06.15 13:19
Tip z Tesca

Ahoj vespolek,
jelikož mám široké chodidlo a vysoký nárt je pro mě opravdu problém sehnat padnoucí pěknou botku, nedej bože s podpatkem. No a dnes se mi, vlastně úplnou náhodou, podařilo sehnat hned dvoje botky v F&F v Tescu. Pod značkou SENSITIVE SOLE mají celkem pěkný výběr botek a i já, která podpatky nenosí a neumí v nich moc chodit jsem si tam vybrala hned dvoje, viz. přiložené foto. Podpatky mají cca. 7cm a jak píšu, v podpatcích to neumím, ale tyhle botky mi přijdou fakt pohodlné :)

 
Krysap
2 příspěvky 17.06.15 12:14
Podstatné je umět na tom chodit

Boty s podpatkem mi připadají pěkné, ale má to jeden háček - naprostá většina žen, podle mě to bude tak 80-90%, na nich neumí chodit. Žena, co má dar chodit dobře na vysokém podpatku, opravdu vypadá sexy, ale ten zbytek, to je zoufalství. V Praze na kostkách je to zdrojem nejen mého častého pobavení až soucitu. Jakmile se při chůzi viklá pata, je kouzlo pryč. Ještě díky za zmínění správné velikosti. Velmi často je na ulici vidět boty na podpatku, kde mezi nohou a okrajem boty zbývá klidně i centimetr. Vypadá to hrozně.

Příspěvek upraven 17.06.15 v 12:14

 
Laraine
29 příspěvků 19.10.15 00:42

Úplně nejhorší je když si podpatky vezme ten kdo v nich neumí chodit. To pak je tedy pohled na tu kostrbatou neelegantní chůzi :( v takovém případě si myslím ještě více trpí tělo.

Dárek s nápadem z Dyzajn marketu zima

Zimní Dyzajn market čeká tentokrát hned několik poprvé. Poprvé se... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit

Témata článku

Drobečky z obchodů

Abyste věděli, kvůli čemu nutně musíte do obchodů a kterým se... Celý článek

Styl & Kabo únor 2014, část 2.

S obuví a doplňky je to na veletrhu podobné jako s oblečením:... Celý článek