Doporučuji věnovat pozornost

Fotoalbum tématu (0) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
 
M.Rejčová
64 příspěvků 27.06.12 11:47
Doporučuji věnovat pozornost

V tomto článku http://www.novinky.cz/…gestapa.html, který je sám o sobě velmi zajímavý, je úžasná fotografie s popisem „Snímek Hany Krupkové od pouličního fotografa, pravděpodobně z roku 1944 nebo 1945“.
Dokážete si představit, že bychom dnes chodily po ulici podobně ustrojeny? Mě by se to moc líbilo.

Stránka:  1 2 3 Další »

  Reakce:
 
Kakajkokakajove
166 příspěvků 27.06.12 12:41

Bylo by to fajn, potkávat na ulicích ženy, a ne (někdy) bezpohlavní bytosti.. Podle mně má být žena ženou. Jde to přece i v kalhotách!

 
sladurce
23 příspěvků 27.06.12 13:23

Ooo aano! Ked vidim niake podobne fotky alebo fotky mojej babicky tak len ochkam! Strasne by som chcela vratit cas a zit v tej dobe..Ked sa bolo na uliciach na co divat a zenska aj muzska elegancia boli dennou rutinou :)

 
Loki13
94 příspěvků 27.06.12 14:31

Takové dámy bych na ulici potkávala moc a moc ráda. :)Klidně si dokážu představit chodit podobně oblékaná, i když samozřejmě i s dnešní módou lze vypadat krásně a žensky. Na podobné staré fotky se dívám ráda, ale nejen vzhledem k obsahu článku nepochopím nikoho kdo by chtěl vrátit čas a žít v té době.. to je mi tisíckrát milejší potkávat na ulici orvané džíny a trekové sandály.

 
MartinaMarie
123 příspěvků 27.06.12 17:12

Bylo by to pěkné, ale nedokážu si představit, jsme v módě už jinde. Takhle vypadaly mé babičky. Čas se bohužel nedá vastavit ani vrátit. I když by se nám to líbilo nejen kvůli oblečení.

Dnes jsem potkávala v centru skoro samé muže v kraťasech nebo kostkovaných outdoorových kalhotách. Několikery džíny byly ještě nejlepší varianta. No hrůza. A to ještě není takové horko.

Článek pěkný, děkuji za odkaz. Paní Krupková měla hodně dobrodružný život.

A malá poznámka k Čurdovi: kdysi jsem byla s kamarádem u jeho příbuzných v Chlumu u Třeboně. Jeli jsme tehdy kolem Staré Hlíny a kamarád mi vyprávěl, že odtud je ten zrádce Karel Čurda. Pokaždé, když jedu kolem, tak si na to vzpomenu.

 
sladurce
23 příspěvků 27.06.12 17:15

Ja som ale narazala nato, ze by sa mi pacilo zit v tej dobe HLAVNE co sa tyka odievania! Aka uz bola vtedy spolocenska situacia je samozrejme ina vec. O tom sa ale asi prispievatelka tematu bavit nechcela.

 
Uživatel je onlineblue0015
217 příspěvků 27.06.12 20:14

Moc ráda si prohlížím retro fotografie. Říkám si, že tehdy ty ulice působily mnohem příjemnějším dojmem, než dnes.

 
MartinaMarie
123 příspěvků 27.06.12 21:12

Fotografie vypadají krásně. Jsem také jejich obdivovatelkou.
Nevím, jak ulice, ale tramvaje a domovy příjemné nebyly. Dnes jsme otrávení když vedle nás stojí v dopravním prostředku člověk, který smrdí potem. Dřív to bylo mmnohem hustší. Babička mi vyprávěla, jak se v tramvaji odtahovali od Židů, kteří chodili tak zavšivení, že jim vši kapaly z pejzů. Štěnice byly běžnou součástí domovů. Moje babička s dědou nechali proti nim byt zaplynovat, než se nastěhovali, a nepomohlo to, 2 roky prý stále uklízeli, než našli skrýš a konečně se jich zbavili. Když byla krize, nastěhovali se do levnějšíjho bytu v činžovním domě, kde bylo v přízemí řeznictví. V celém domě se rozlézali Rusi. Nepříjemná havěť byla běžná. Do toho by se dnes nikomu nechtělo. Brali bychom jen upravené zevnějšeky.

 
M.Rejčová
64 příspěvků 28.06.12 10:35
@MartinaMarie píše:…Štěnice byly běžnou součástí domovů. Moje babička s dědou nechali proti nim byt zaplynovat, než se nastěhovali, a nepomohlo to, 2 roky prý stále uklízeli, než našli skrýš a konečně se jich zbavili. Když byla krize, nastěhovali se do levnějšíjho bytu v činžovním domě, kde bylo v přízemí řeznictví. V celém domě se rozlézali Rusi. Nepříjemná havěť byla běžná. Do toho by se dnes nikomu nechtělo. Brali bychom jen upravené zevnějšeky.

To, že hygienické podmínky se výrazně změnily, je bez debaty. Dnešní základní civilizační minimum (splachovací WC, sprcha, teplá voda bez práce) měli jen někteří. Materiály, z kterých se šilo oblečení, byly z našeho úhlu pohledu „hrozné“. Kousalo to, kabáty byly těžké… přesto z těch starých fotek čiší úpravnost a elegance.
Moje máti byla ročník 27, takže foto od pouličních fotografů také má - podle jejích vzpomínek to nebylo nic plánovaného, prostě šla se sestrou na Petřín, potkaly fotografa, slovo dalo slovo a dodnes máme doma krásnou fotku mojí maminky a tetičky. A jak jim to holkám sluší, mají krásné letní šatičky, které si samy ušily. Jak máti říkala, materiál stál za enóno, mačkal se atd., ale bylo to slušivé.

 
Haniccino
66 příspěvků 28.06.12 11:27

Babička na tu dobu teda vzpomíná jinak. Na běžné nošení jedny šaty, na neděli druhé. Koupel jednou za týden ve škopku v kuchyni, nejdřív děti pak máma a nakonec ve stejné vodě tatínek…brrr, pokaždý když vidím tyhle staré fotky představím si co za peklo to muselo být pod těma načančanýma šatama.

 
MartinaMarie
123 příspěvků 28.06.12 11:39

@M.Rejčová, ano, koupelen bylo málo, ale vždy byli čistotní i špinavci. Dnes má koupelnu každý, i několik koupelen, a přesto smrdí. Jedna moje babička neměla koupelnu až do své smrti v roce 1991, záchod jen na chodbě a vodu také. Myla se denně, vodu celý život nosila do bytu a špinavou zas ven, nikdy nesmrděla, oblečení měla vždy čisté, vlasy čisté a upravené, boty vypucované.
Je to o každém člověku, jaký je, ale dřív si mnohem větší procento lidí dávalo na vzhledu záležet. To nijak nezpochybňuji. Lidé museli vynaložit mnohem větší úsilí, aby oděv dobře vypadal. Dnes jsou lidé líní si vyčistit i boty, natož aby kropili a žehlili pracně prádlo, vlněné žehlili přes mokré utěrky, límečky a kožešiny párali a znovu přišívali před a po praní, škrobilo se, krajky napínaly… Udržování garderoby bylo mnohem pracnější, to je věc, do které by se málokomu dnes chtělo. Na fotografiích to vypadá ale krásně.

 
MartinaMarie
123 příspěvků 28.06.12 11:41

@Haniccino, takové mytí bylo běžné. Moje babička s oblibou říkávala o těch zašmudlaných: „Navrh huj, vespod fuj.“ Nejšpinavější prý bývaly Polky. Proto se asi říkalo „Češku do kuchyně, Němku do postele a Polku do chlíva“

 
RenaLange  28.06.12 11:44

@Haniccino : Mé rodině ( potažmo mně právě teď ), se vrátily zpět v restituci dva domy na Moravě, jeden z roku 1920, druhý z roku 1922.
V obou byly koupelny a dochovaly se v původním stavu dodnes! Ten jeden dům je bytový, v dolním domovnickém bytě byl jen výklenek v kuchyni kde za závěsem je stará smaltovaná vana, ale necky nikdo tahat nemusel.
Dokonce je v tom domě prádelna a stará pračka se ždímačkou ( dodnes funguje) a mandl.
V tom druhém domě ( vilka pro jednu rodinu ) je sice koupelna mrňavá, ale je, a za kuchyni je pracovna na žehlení a šití, aby měla hospodyně vše při ruce).
Samozřejmě že válka a vše co následovalo mou rodinu strašlivě semlelo,
ale k nejbohatší vrstvě nepatřili a žili si dobře.

 
GreatSusan  28.06.12 11:47

@RenaLange to me tesi, ze jste zpet!

 
RenaLange  28.06.12 11:48

@GreatSusan děkuju.

 
Osmikraska
645 příspěvků 28.06.12 17:10

No přesně jsem si té fotografie při čtení článku taky všimla!!!

 
Osmikraska
645 příspěvků 28.06.12 17:10

Taky jsem si hned říkala, že dřív chodili elegntně všichni…

 
Nanynka_02
447 příspěvků 28.06.12 22:49

Nějak se nad tou fotkou nedokážu rozplývat. Je z roku 1944 nebo 1945, v té době paní Krupková pracovala ve Waltrovce jako agentka Gestapa. Vím, že nikomu neublížila, ale stejně mi běhá mráz po zádech.

Pokud jde o tu hygienu, Laurence Olivier ve svých pamětech líčí, jak se 1× týdně koupala celá rodina. Nanosila a ohřála se voda, tatínek a kluci se umyli v jedné lázni. Larry byl nejmladší, takže se myl ve vodě, která byla vystydlá a špinavá. Sestra jakožto jediná žena v domácnosti dostala vodu vlastní, což jí Larry strašlivě záviděl.

 
RenaLange  28.06.12 23:06

@Nanynka02 nezažila jste tu dobu, mráz nemráz ta osoba nikomu neublížila.
Tehdy šlo o život, nešlo odmítnout.
Má teta byla spolužačka z gymnázia tuším neteře kněze který schovával parašutisty, ta spolužačka umírala 8 hodin s podříznutým hrdlem!
Můj dnes devadesátiletý otec i teta prošli komunistickým vězením ( jejich bratr byl umlácen nacisty),zabavili jim veškerý majetek, otec se dodnes bojí a mluví o té době šeptem ( abych si dala pozor, nikomu nic neříkala, aby se mi nic nestalo).
Kdo to nezažil nepochopí.

 
modra_kocka
903 příspěvků 28.06.12 23:09

S tou hygienou to asi bylo jako se všim - jak kdo, jak kde. Nemyslíte? Moje prateta na venkově se myla denně ve škopku, teda ne celá, ale horní půlku těla, nohy a intimní místa. Vodu si musela přinést a ohřát. Vždycky si před jídlem a po návštěvě záchodu myla ruce. Prostě normální běžná hygiena. K tomu se běžně chodilo do ruské baně (pro neznalé - něco jako sauna, ale ne suchá na zahřátí, ale s párou a mytím).

Tomu ohleně špinavých Židů se mi nechce věřit, podle mě jde o pomluvy. Myslím, že hygiena je jednou z věcí, na které myslí Starý zákon a Židé ji mají prakticky nařízenou.

 
modra_kocka
903 příspěvků 28.06.12 23:17

Mimochodem, vzpomínky z dětství doporučuji brát s rezervou :) Jedna známá si jednou stěžovala, že její syn všude vykládá, že byli tak chudí, že neměl vlastní postel, a musel spát na zemi. Na zemi spal jednou, když jim přijela nečekaná návštěva, a neměli je všechny (i s dítětem) kam uložit. Pochopitelně návštěvě nechali ty lepší místa (pokud se to někomu zdá být divné, tak hned říkám, že mě rozhodně ne. Návštěvu bych na zem nikdy nedala, abych mohla sama zůstatspát na posteli.). Jinak měl syn normálně svou vlastní postel. Jenomže on si pamatuje jenom tenhle zážitek, a ještě zkresleně. A podobně to bude se všemi vzpomínkami z dětství :)

 
Nanynka_02
447 příspěvků 28.06.12 23:21

@RenaLange Asi jsem se špatně vyjádřila. Paní Krupkovou neodsuzuji, četla jsem o jejím případu víc než tenhle článek, a ona se snažila zachránit život primárně svému manželovi. Po válce ji pak soudili lidé, kteří na rozdíl od ní za Protektorátu seděli doma a pro odboj neudělali vůbec nic.

Nicméně když na té fotce vidím tu rozesmátou, elegantně oblečenou krasavici, musím myslet i ty hrůzy, které ji obklopovaly.

 
MP Barbucha
3716 příspěvků 28.06.12 23:46

@modra_kocka
Asi jak kteří. Já jsem slyšela to samé, co Ty. Například jedna z příčin pogromů na Židy prý bylo, že neumírali během morových ran. Jejich domy byly čistší, měli přísná hygienická pravidla i věci ohledně pohřbívání atd. Nedržely se u nich krysy, které mor přenášejí.
Bohužel, bylo to bráno tak, že oni „přičarovali“ mor, který kosil ostatní a Židům se vyhnul.

 
modra_kocka
903 příspěvků 29.06.12 00:30

@mp Barbucha: ano, s tím přičarováním moru se to prý říkalo. A určitě se našli špinavci, vedle kterých se nedalo stát v tramvaji. Však znáš můj vztah k absolutním prohlášením ;)
Ale to, jak to bylo napsané výše, považuji za pomluvu. I když nikdo asi nečeká, že to, co se o Židech říkalo ve 40. letech, bude nezaujatý objektivní názor, takže to nemá moc cenu řešit :)

 
Pirek
6778 příspěvků 29.06.12 08:13

Ano, podle toho, jak se Židům dařilo v době protektorátu se dá zcela bez debat usuzovat na to, že se jim tak dařilo pořád, že to byla jejich pravá podstata. Nějak si teď nemůžu vzpomenout na ten název, ale ve Třetí říši tehdy dost frčel film, ve kterém k obrázkům z ghetta zněl komentář ve smyslu „koukněte na ty odporné židy, my jim tady vytváříme životní prostor a oni jsou zavšivení, baráky si nechají padat na hlavu a děti nechají umírat hlady!“
V knize Chudí v Lodži se taky píše o tom, že když v r. 41 do tamního ghetta přijeli první Židé z Čech, tak s sebou měly dámy hedvábné punčochy, boty na podpatku, pánové obleky a neceséry, podle polských lodžských Židů naprostý luxus.
Sorry za OT, ale já mám pro Židy nějak slabost.

Stránka:  1 2 3 Další »
 Váš příspěvek

Kurz základů práce s kůží.

Kdybyste nevěděli, co se zítřejším dlouhým zimním večerem, přijďte... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit