Etiketa v reálu

Fotoalbum tématu (2) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
 
Diankenstein
1891 příspěvků 30.07.12 11:38
Etiketa v reálu

Je podle vás slušné chování stejně důležité, jako vzhled? Nebo považujete pravidla etikety za zastarale a dneska nepotřebné, s tím, že se snažíte chovat jaksi přirozeně slušně?
Nebo by se mělo tyhle věci učit společně s abecedou?
Jak to je u vás v rodině?

Já za sebe musím říct, že raději potkám slušného člověka ve špinavých gumácích a roztrhané flanelce, než vyfintěného nezdvořáka. Máte obdobný názor?

Téma je zamknuté a nelze do něj již dále přispívat

Stránka:  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 23 Další »

  Reakce:
 
Dáma_s_hranostajem
136 příspěvků 30.07.12 11:51

Skvělé téma! Pravidla etikety znám, snažím se dodržovat, nebyly mi vštípeny v rodině (kromě základů - pozdrav, poděkuj), ale spíš v televizi - viz Etiketa pana Špačka :) Celkově se považuju za člověka, který má slušné chování a vystupování, záleží mi na tom. Lidi rozlišuju na ohleduplné a (neohleduplné) burany - v poslední době potkávám opravdu hodně buranů, možná to souvisí s letní turistikou v historickém městě… skupinky osob, které ucpou celý chodník a neuhnou se nikomu, ani člověku s berlemi (který se musí uhnout sám do silnice, aby vůbec prošel!), maminky s kočárky, které musí nutně jít vedle sebe i v nejužších (dvousměrných) uličkách… Nechápu, jak se někdo může permanentně nedívat kolem sebe a ignorovat okolí, opravdu mě to trápí.

 
Pavlena
778 příspěvků 30.07.12 11:56

Etiketa je důležitá, měla by se učit. Ideální stav je znát pravidla a dodržovat je adekvátně situaci, protože ne vždy je to vysloveně nutné.
Před důležitou večeří se šéfy a jejich manželkami (navíc všichni pouze anglicky mluvící) jsem studovala teorii, kdo koho představuje, kdo komu podává ruku atd., jelikož vím, že jsem nerv a znalost pravidel mi přinese kýžený klid a uvolnění. Nakonec se představovalo a třepalo rukama velmi živelně a neformálně, tj. nic se znalostí jsem nevyužila. :)
Pokud tedy bylo míněno slušným chováním tohle a ne jen základy, jako podržet dveře, pozdravit etc.
Sama trochu tápu ve „vyšších“ pravidlech stolování - myslím detaily stolování a komunikace s obsluhou v noblesních restauracích, případně na rautech vč. toho, jak řešit drobné faux pas typu upadlý humrový chlebíček atd. Máte někdo zdroj informací?

 
top topic
949 příspěvků 30.07.12 12:04

@Pavlena :-) Naprosto chápu, taky jsem před první návštěvou hodně dobré restaurace hledala, co a jak:-) Na druhou stranu, i pokud bys udělala něco špatně, personál nemrkne ani okem. Zdroje si bohužel nepamatuju, ale myslíš, že něco určitě bude i v té Špačkově etiketě.

 
Sekhmet
1918 příspěvků 30.07.12 12:04

@Pavlena Guth-Jarkovský stále platí. Humrový chlebíček nechat ležet. Plátěné ubrousky patří na klín (často vám ho tam uloží rovnou číšník, nelekněte se) a po dojedení a osušení úst složit vedle talíře, nezmuchlat do něj, příbory necinkáme, talíř s polévkou nenakláníme ani nemlátíme lžící o dno ve snaze vyškrábat úplně všechno. Neolizujeme nůž a nestrkáme lžíci ani vidličku do pusy. Příbory při jednotlivých chodech používáme zvnějšku dovnitř. Kleštičky na korýše snad poznáte a kdybyste něco nevěděla, zeptat se obsluhy. Číšník není duch, umí s vámi komunikovat a v těch opravdu dobrých restauracích vám poradí tak, abyste se necítili jako burani. Sklenky se drží za stopku s výjimkou myslím koňaku (který nepiju), který se zahřívá v dlani.
Nic víc vědět nepotřebujete, i tak budete jediná, kdo se chová náležitě.

 
Moneypenny
10 příspěvků 30.07.12 12:04

Slušné chování, základní zdvořilost, o dodržování základní společenské etikety ani nemluvě - to prostě mezi lidmi chybí, a je to zoufalství. Zabývám se tímto tématem i profesně, mj. jsem se dala do projektu vyučování seminářů základů společenské etikety a oblékání na školách (gymnázia, hotelové školy). Zajímavý postřeh: kupodivu mezi studenty je o toto téma zájem, což je fajn překvapení! Zatímco vedení škol většinou nabídku nakonec přijme, ale nepovažují téma za nijak důležité. To by znamenalo, že děcka mají chuť osvojit si dobrou úroveň etikety, že jim v jejich dosavadní výchově etiketa asi chybí, ale vzdělání v tomto směru je obecně veřejností považováno za jakousi „trochu zbytečnou nadstavbu“?! To je kruťárna. Když už se vedou takové nehorázné bitky o formu hodin sexuální výchovy, nechápu, proč nemůže být alespoň na maturitních oborech brán řádný zřetel na společenskou výchovu v rámci praktické aplikace na každodenní profesní i soukromý život! A nepropadejte iluzi: jedna hodina týdně nějaké „občanky“ to samozřejmě v žádném případě neřeší.

Příspěvek upraven 30.07.12 v 12:06

 
seznam.mih  30.07.12 12:05

Jsem slušně vychovaná holka, ale taková ta vysoká etiketa, jako kdo komu podává ruce, jak je to se stolování, vykání vs. tykání a tak tak tam často tápu. Oproti jiným lidem v mém okolí jsem dost slušně vychovaná. Poděkuju, poprosím, srovnávám si sukni při sezení, pouštím handikapované lidi sednout si, pokud vidím, že to potřebují, pozdravím v domě, v práci kolegy a vedoucí (u spousty z nich nevím, jestli říct dobrý den, nebo čau, když mě samy zdraví ahoj. Někteří), pomůžu mamince s kočárkem do MHD, pokud tam není ta snížená plošina, přijímám gentlemanská gesta a klepu na záchodkách, jestli tam někdo není (mě to připadá jako samozřejmost, ale v práci je běžné prostě bez zaklepání vrazit na záchod. Zamykání je nutnost) A další věci, na které si nevzpomenu. Akorát už jsem se setkala s podivnými výrazy jako proč pouštím starý pár sednout si vedle sebe (pustila jsem, ale pán na mě nechápavě koukal a stejně stál dál a jeho manželka seděla), nebo proč pořád vykám starší osobě, když ona na mě tyká (co já vím, tak starší osoba ženského pohlaví by měla navrhnout tykání. Pokud ji nenavrhne, tak se cítím divně, pokud bych měla sama od sebe tykat. V práci to tak zřejmě chodí normálně, že věk se asi rozmazává)
Etiketa je důležitá, pokud chceme vycházet s okolím a chceme kolem sebe vytvářet dobré a příjemné prostředí. Díky buranům se však okolí kolem nás znepříjemňuje.

 
top topic
949 příspěvků 30.07.12 12:08

@Moneypenny: to je dobrý nápad, osobně jsem na spoustu věcí narážela až v prvním zaměstnání a některé věci stále nemám zažité. Jedna věc je si o tom přečíst a druhá věc to využít. Teď nemyslím fakt obecné základy. Jinak doma jsme měli knížku vydanou ještě za totality - Slavnostní příležitosti, tak leccos bylo.

 
Sekhmet
1918 příspěvků 30.07.12 12:10

@Moneypenny Mluvíte mi z duše. Záleží na tom, kde se pohybujete. Jsem zvyklá na gentlemany, kteří se ke mně chovají jako k dámě. A pak nastupuju do tramvaje a nějaký buran mne odstrčí stranou, aby si mohl uplacatit pozadí na poslední volné sedačce. Nebo v supermarketu jedeme v úzké uličce proti sobě dva - já zastavím, zdvořile se usměji a očekávám, že on mne pustí. On se místo toho s prominutím na… no narve dopředu v domění, že já pouštím jeho. Trapné, neuvěřitelně.
Přede dveřmi obchodu dtto. Já se zastavím, očekávám, že mi otevře dveře, on mne odstrčí, často se slovy: „co tu zacláníš“, nebo „uhni“ či v nejlepším případě „s dovolením“
Měnit se nehodlám, jsem tak vychovaná a jiná už nebudu. Holt si budu muset zvyknout na burany kolem mne. Převychovávat je nebudu. Když si sami neuvědomují, že se chovají jak hovádka v chlévě, já je o tom poučovat nebudu.

 
gulietta  30.07.12 12:10

@seznam.mih s tým klopaním na záchode, na to mám vždy chuť odpovedať : „vstúpte“. :-)
Teraz už klopem aj ja, ale prišlo mi to nesktočné divné, človek by sa mal zamknúť a nie konverzovať pri tlačení. :-)

 
Sekhmet
1918 příspěvků 30.07.12 12:12

@gulietta Souhlasím. Sice taky klepu, ale když někdo zaklepe na mne, někdy nestačím včas odpovědět, zvláště v (velmi častém) případě, že onen vcházející jednou rukou klepe a druhou už tiskne kliku.

 
Pavlena
778 příspěvků 30.07.12 12:13

@Sekhmet Děkuji za zevrubný výklad, tyto pravidla jsou mi jasné. Tápu spíš v drobnostech typu: dodržuje se ještě dnes, že objednávat by měl muž? Nebo že dáma by měla dojíst dřív než muž? Je běžné požádat o rozdělení účtu (např. večeře dvou ne-úplně blízkých kamarádek)? Není trapné požádat např. o salát v roli předkrmu? Mohu nechtít předkrm, když vím, že zbytek společnosti si jej dá (je mi trapnější se v něm pofrfňat a nechat jej odnést, zvlášť když jsem pozvaná).
O přehlídnutí spadlého chlebíčku vím. Špaček dokonce mluvil o jeho nenápadném kopnutí pod rautový stůl. :)

Příspěvek upraven 30.07.12 v 12:16

 
Diankenstein
1891 příspěvků 30.07.12 12:13

@Dáma_s_hranos­tajem
Poslední dobou se mi zdá, jako by všichni byli zlí na celý svět. A taky strašně omezení(ve smyslu vidím jen sebe, zbytek není důležitý). I já se občas, ve víru vášně, chovám nehezky, ale vyloženě se snažím, aby to byl jev minimální. Někdy si připadám, jako exot.

@Pavlena Kéž by většina tápala jen v takových věcech. Nejčastěji se jedná o zcela elementární neznalost. Jako poděkovat, omluvit se, být ohleduplný…

Taky se hodně často setkávám se situací, kdy se někdo dopustí určitého faux pas aetikety znalí, ho okamžitě začnou hanit, říkat jak je to správně… A to je, pokud vím, taky docela neslušné. Hlavně když tak činí před zraky ostatních.

Je jasné, že přešlapů se dopustí i pan Špaček ;), ale když něco děláte dnes a denně, je to spíš (zlo)zvyk.

 
Dáma_s_hranostajem
136 příspěvků 30.07.12 12:15

Ta situace ze supermarketu je typická… Vždycky, když přijdu domů z nákupu, mám minimálně jednu historiku pro manžela, co se mi tam zase stalo - a to ve smyslu setkání s buranem. Přitom tolikrát se to týká důchodců, u kterých by člověk očekával slušnější „vychování“ než od dnešní pubertální mládeže…

 
Pavlena
778 příspěvků 30.07.12 12:15

@Moneypenny Přesně tohle mě napadlo, hodiny etikety by měly tvořit součást společenské výchovy.

 
Moneypenny
10 příspěvků 30.07.12 12:17

@seznam.mih Tak by to mělo fungovat, ale obrovská část populace to takhle vůbec nemá a ani tyto základy bohužel nedodržuje.
Jsem slušně vychované dítě z lékařské rodiny - rozhodně mě doma neučili používat kleštičky na hlemýždě a otec (ač činitel lékař. komory) ani nevlastní smoking (škoda, slušel by mu :-) ), ale vedli mě ke vzdělání, slušnosti, úctě k druhému a k hygieně. To snad zvládne každý člověk s průměrným intelektem a základní emoční inteligencí. Tak nevím. Jak to, že se na to dnes v rodinách - a nic si nebudeme nalhávat, v rodině je ten základ, nikoli jinde - kašle? Je problém v těch čtyřiceti letech soudružského tykání, proletariátní montérkovitosti, snahy o potlačení čehokoli nad rámec stádní socialistické průměrnosti? Nebo v dnešní „uspěchané době“ (úúúú, jak tohle klišé zní blbě), kdy není na výchovu ke kulturnosti čas? Nebo v čem to teda je?

 
Dáma_s_hranostajem
136 příspěvků 30.07.12 12:19

@Moneypenny Sázím na těch čtyřicet let soudružského tykání a stádní socialistickou průměrnost

 
Diankenstein
1891 příspěvků 30.07.12 12:21

@Moneypenny myslím, že se na to vážně kašle. A taky… dětem musíte jít příkladem. A když běžně vidí, že se mamka v supermarketu oboří na starší paní, co „překáží“, bude dělat to samé.

 
JarkaJar
432 příspěvků 30.07.12 12:21

Sekhmet mi něco připomněla.
Poslední dobou mi vadí, když jdu do ráno práce, dost často mi nějaká mladá osoba obého pohlaví bezmyšlenkovitě pustí dveře na nos. Nedivím se, že mě před těmi dveřmi předběhne a vrazí do dveří jako první - poslední dobou nechodím rychle. Ale že by nemohli počkat tak 5 vteřin a dveře podržet? Že by ráno všichni spěchali na WC?

 
chinin
2788 příspěvků 30.07.12 12:21

@Pavlena:
Sama trochu tápu ve „vyšších“ pravidlech stolování – myslím detaily stolování a komunikace s obsluhou v noblesních restauracích, případně na rautech vč. toho, jak řešit drobné faux pas typu upadlý humrový chlebíček atd. Máte někdo zdroj informací?

Na pravidla „vyšší etikety“ se mi osvědčila Velká kniha etikety od L. Špačka.
(Hledala jsem odpovědi na podobné otázky - jak oslovit na rautu osobu, s níž chci mluvit, když komunikuje s někým jiným, jak se zdvořile zapojit do diskutující skupinky, jak slušně ukončit rozhovor, když se na rautu potřebuji „přesunout“ k někomu jinému…)

 
gulietta  30.07.12 12:23

@Moneypenny ja som domov dovliekla humry, špeciálne nožíky s pílkou, špeciálne kliešte a trenovala som s ocom a mamou ako to decentne zjesť a oco pri treťom pokuse skonštatoval : už to ako tak vieme, teraz by to chcelo k obedu niečo čo sa je obyčajným príborom, nech nie sme furt hladní. :-)

Příspěvek upraven 30.07.12 v 12:24

 
Sekhmet
1918 příspěvků 30.07.12 12:23

@Pavlena Tohle hodně záleží na typu restaurace. Obecně jsou tato pravidla uvolněnější, například už není nezbytně nutné, aby platil výhradně muž. Poznáte to docela jednoduše. Pokud jako dáma dostanete jídelní lístek bez cen, pak se jedná o restauraci, kde stará pravidla platí.
Ale být vámi bych se nebála. Domnívám, se že v ČR bude tak dvacítka lidí, kteří je stoprocentně ovládají (sebe nepočítám, nepatřím mezi ně)a v hodně „very high society“ restauracích je neovládají ani číšníci.
Kdo kdy dojí, je vcelku jedno, nezdvořilé je, když jeden nahltá za čtyři minuty - což je ovšem chyba hltala, není třeba soutěžit, abyste za každou cenu dojedla první. Rozdělení účtu se nedělá. Nepříliš dobré kamarádky se nezvou do luxusních restaurací.
Přiznám se, že pravidla ohledně salátu v roli předkrmu či odmítnutí předkrmu jsou mi cizí. Domnívám se, že pokud je menu pevně dáno, je nezdvořilé omítat cokoli - i kdybyste se v tom měla jen povrtat, stejně jako prohazovat role jednotlivých jídel (menu mívá svou logiku, navazující chutě apod). Pokud každý objednává sám za sebe, nebránila bych se ničemu, ale počítejte, že se s vámi možná bude číšník dohadovat - opět - menu mívá svou logiku, ne vše se ke všemu hodí a správně chuťově navazuje. Do luxusních restaurací nechodíme držet dietu (pokud nás k tomu nevedou opravdu vážné zdravotní důvody) - hodinu studovat menu, pak si dát salát a z něj vybrat jen listy ledového salátu, je nezdvořilost a neúcta ke kuchaři
(tímto samozřejmě necílím přímo na Vás, Pavleno, stejně jako v mém předchozím příspěvku, jde jen o soubor toho, co vím - a není to patent na pravdu)

 
runningfox  30.07.12 12:25

Zdvořilost je jen odrazem vaší (ne)lásky k bližnímu. Opravdová zdvořilost se pozná až ve chvíli kontaktu s bližním, o němž si myslíte, že je velmu hluboko pod vámi. Všechno ostatní je jen fasáda, užitečná sice, ovšem v naší společnosti prožívaná spíš jako křeč než zažité chování.

 
top topic
949 příspěvků 30.07.12 12:25

Napadá mě, jak se z hlediska etikety řeší svinčík, který nechají ratolesti v restauraci, kavárně atd? Drobky ze země teda nesbírám, když to přesáhne nějakou únosnou mez, tak se personálu omluvím. Ale když máme zapatlaný stůl, jako že ho vždycky máme zapatlaný, tak ho prostě utřu vlhčenýma ubrouskama, neb by mi bylo blbé odejít ve stylu po mně potopa. A většinou jim tam nechám spropitné za případnou újmu;-) Ale fakt je, že se je celou dobu snažím mít nějak zpacifikované, aby byly „škody“ co nejmenší:-)

 
JarkaJar
432 příspěvků 30.07.12 12:31

@Monneypenny, @Dáma s hranostajem
Ne, myslím že ne, socialismus za to nemůže. Zažila jsem tu dobu. U nás v práci například si většinou lidi říkali křestním jménem, ale vykali si. Jen ti, kteří od sebe byli věkově tak do 10 let, si tykali, a to ne vždycky. Žádné soudružské tykání - u nás taky naštěstí žádná soudružka nebyla.
V čem za to nezdvořáctví podle mě socialismus může, je myslím to, že tady byla taková nepřirozená mezera těch 40 let. A myslím, že rodiče současné mladé generace udělali velkou chybu - až příliš se snažili materiálně dát svým dětem všechno, ale málo se jim věnují po duševní stránce, moc si s nimi nepovídají atd. Velký vliv má současná tendence brát jako úspěšnost jen materiální stránku.

Stránka:  1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 23 Další »

Téma je zamknuté a nelze do něj již dále přispívat

Další podobná témata podle názvu

Příběh Thomase Burberry dojímá ve 3 minutách

Módní dům Burberry se letos rozhodl udělat velkolepou vánoční... Celý článek

Poslední článek:
Falešná těhule na nákupech v konfekci

Těžko se mluví o něčem, co si člověk ještě nezažil. Nechci se bát... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit