Klobouk - nechat na hlavě?

Fotoalbum tématu (4) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
 
klubo  06.11.12 21:39
Klobouk - nechat na hlavě?

Milé pekelnice a pekelníci,

nosíte klobouky? A vždy dle etikety - čili, že muž ve veřejné místnosti smeká a dáma nikoliv (nesedí-li ovšem v divadle)? Všímám si, že muži dnes spíše výjimečně odkládají své pokrývky hlavy v místnostech. Sama mám opačný problém, v místnosti je mi v klobouku často teplo. Někdy, zvláště když se zdržím déle, jej sundavám s kabátem… (ale nemluvím o nijak zvlášť formálních událostech, klobouk v zimě nosím často). Co si o tom myslíte? Vypadá to pak divně - já prostovlasá a spousta „gentlemanů“ v čapkách. A je rozdíl mezi kloboukem a jinou pokrývkou - baret, kšiltovka, hučka? Kdo je buran? Všichni? A kdo větší?

Stránka:  1 2 Další »

  Reakce:
 
Ceresa
465 příspěvků 06.11.12 21:46

Myslim, ze dneska uz pomalu nikdo nezna etiketu sundavani pokryvky hlavy. Jako buranstvi to z nejakeho zvlastniho duvodu nepovazuju. Uz mi staci malo…v cernem na pohreb, do ND aby lidi nenosili dziny.

 
pehot
685 příspěvků 06.11.12 21:56

Já se řídím tak nějak citem. Někdy sundavám, někdy ne. Spíš záleží na konkrétní situaci, na objemnosti klobouku, jak dlouho v místnosti budu… My to máme jednoduché, můžeme ho sundat stejně jako ponechat. Takže jestli je Vám v něm teplo, tak ho zkrátka odložte.
U mužů bych to viděla tak, že jestli to není situace, kde je nutné (nebo minimálně vhodné) řídit se striktně etiketou, tak zřejmě není ponechání klobouku až tak velké faux pas. Viz vložené fotky - ty pokrývky hlavy jsou zkrátka součástí outfitu. Nebo p. Přeučil, nějak si nevybavuji, že bych ho kdy viděla bez klobouku. Naopak slouží-li klobouk jeho nositeli jen jako ochrana před nepřízní počasí, měl by se v místnosti odložit spolu s kabátem.

 
Ymber
97 příspěvků 06.11.12 22:29

@klubo Já s vámi souhlasím a dojmy mám úplně stejné: zmatek a mírné znechucení. Jak píše pehot, vy jako dáma můžete s kloboukem naložit dle nálady a pohodlí (mimo zmíněné divadlo, jak správně píšete), ale pánové by si zkrátka uvnitř budov - s výjimkou synagogy, kde je to naopak - měli pokrývku hlavy sundat. Pokud to nedodržují, mohou k tomu sice mít různé důvody, ale jednoduše pak nedodržují etiketu. Včetně pana Přeučila.
Je ale fakt, že pokud chceme nějaká krásná starosvětská pravidla (typu etikety) zachovat, měla by se pravděpodobně vyučovat ve školách. Jak jinak se to mají mladí muži (a samozřejmě i dámy, v jiných případech) naučit? Od tatínků, kteří prožili život převážně v komunismu? Samotné je to prostě napadnout nemusí. Nedávno jsem byla na prohlídce překrásného valtického zámku a pozorovala „pány“ kolem sebe. Jeden neustále žvýkal s otevřenou pusou, druhý fotil, ač mu průvodkyně jasně řekla, že se to nesmí, třetí a čtvrtý měli na hlavách kšiltovky a cpali se všude první. Možná je něco z toho vrozenou povahou, ale většina asi bude jednoduše nepoučeností. Proč se do školních osnov nepřidá předmět „Společenské chování“, „Finanční gramotnost“, „Informační gramotnosti“ a podobně? Svět se tak rychle vyvíjí a škola ani neukotvuje to staré, ani nereaguje na to nové. Achjo… ale to už jsem OT, pardon.

 
klubo  06.11.12 22:42

@Ymber Cítím to podobně jako vy. Jenže co všechno škola nakonec bude dělat - s čím dál menší prestiží? Kromě toho jedna věc je znalost etikety a druhá - vůle ji dodržovat. A také takový nějaký přirozený cit - to zvíře, co máme v sobě nepouštět moc na volno, mohlo by to jiné obtěžovat. Někdy mám pocit, že neomalené (zvířecky přirozené) chování je projevem dominance. Ale nechci tu nějak láteřit… mě zajímal jen ten klobouk :-)

 
Sibyla
2639 příspěvků 07.11.12 00:06

Burani jsou ti muži, kteří nesmekají. Na uvedených fotkách z nich přímo razí arogance - a to je nejhorší buranství. Dáma může klobouk odložit, chce-li - pravidlo o neodkládání vzniklo z ohledu na účesy. Ovšem nechápu ženské, které sundávají kulicha, sotva vlezou do tramvaje.

 
mujercita  07.11.12 00:21

Vzpomněla jsem si na tu scénu z Perryho Masona, kde s Drakem vpadnou k nějakému podezřelému, aby ho vyslechli, a protože si nesundají klobouk, dotyčný získá dojem, že mluví s policií, vyděsí se a všechno jim řekne. Dneska už aby se v tom čert vyznal :-)

 
merunka89  07.11.12 00:41

@Sibyla ja souhlasim s Vami a vsemi kteri povazuji muze za burany, kdyz nevi, ze maji po prichodu do mistnosti sundat pokeyvku hlavy a jeste bych pridala, ze mne dost vadi muzi, kdyz pri predstavovani se, maji ruce v kapsach.

 
Lola  07.11.12 07:29

@Sibyla @klubo @Ymber Absolutně souhlasím. A pokud mi někdo někdy argumentuje tím, že pravidla etikety jsou zbytečně zastaralá, úzkoprsá a dnes již neaktuální a směšná, protože je jiná doba, odpovídám jednoduše: etiketa je součástí civilizačních návyků. Smrkáte v restauraci do ubrusu? Že ne? Proč jste tak úzkoprsí, zastaralí a směšní? Je jiná doba, tak do toho!

Kloboukové pravidlo popsala @Ymber dokonale, a já k jejímu příspěvku ještě dodávám, že škola mého syna zařadila výuku etikety do hodin občanské nauky.

 
Sibyla
2639 příspěvků 07.11.12 07:54
@Lola píše:
A pokud mi někdo někdy argumentuje tím, že pravidla etikety jsou zbytečně zastaralá, úzkoprsá a dnes již neaktuální a směšná, protože je jiná doba…

Ale nejsou - to jen malí čeští zbohatlíci halasně vyhlašují vlastní pravidla, protože si nedokáží osvojit ta světová.

 
Mylady2
12409 příspěvků 07.11.12 08:03

@Sibyla etiketa se určitým způsobem vyvíjí…
**Toto jsou slova p. Špačka a do určité míry se s tím ztotožňuje i Coolidge…

 
Sibyla
2639 příspěvků 07.11.12 08:13

@Mylady2 Jistě, ale porovnejte si ten vývoj v třeba Anglii a tady. Tam si klobouk na hlavě nechá jen rocker a vnímá se to jako jeho výstřednost. Jistě už neplatí, že dáma nevyjde z domu bez rukaviček a klobouku, ale porovnejte světovou a českou premiéru Skyfall z hlediska oblečení a bude jasno.

 
Mylady2
12409 příspěvků 07.11.12 08:18

@Sibyla u nás byla premiéra v kině;-)
V Londýně v royal albert hall. Byla jste tam někdy? Je to „trochu rozdíl“…tím se nezastávám některých zchudlých celebrit v ČR.

 
Lola  07.11.12 08:59
@Mylady2 píše:
@Sibyla etiketa se určitým způsobem vyvíjí…
**Toto jsou slova p. Špačka a do určité míry se s tím ztotožňuje i Coolidge…

To je pravda, ale já jsem konzervativní. S oblibou říkám (pozor, je to nadsázka!), že ti progresívní a nekonformní sice posouvají svět kupředu (a za to jim budiž přiznána všechna čest a sláva), ale bez nás konzervativních by hromadně hynuli hlady. Takže se vlastně ideálně doplňujeme a tak to má být.

 
Mylady2
12409 příspěvků 07.11.12 09:15

@Lola no pro lepší pochopení by bylo fajn pobavit se o tom se Špačkem;-) opravdu se vyzná a má zkušenosti;-)

 
Pavlena
778 příspěvků 07.11.12 10:08
@Mylady2 píše:
@Sibyla u nás byla premiéra v kině;-)
V Londýně v royal albert hall. Byla jste tam někdy? Je to „trochu rozdíl“…tím se nezastávám některých zchudlých celebrit v ČR.

OT: Máte pocit, že nevhodné oblečení volí pouze zchudlé celebrity? Kéž by. Mám pocit, že se to týká českých celebrit napříč jejich finanční situací. Ovšem, existují i výjimky.

 
Mylady2
12409 příspěvků 07.11.12 10:11

@Pavlena tak to je normální jev;-) i tady na pekle mi občas oči přechází hrůzou.

 
majuss
94 příspěvků 07.11.12 10:18

S tým vyučovaním etikety na školách súhlasím, no neviem, či by to malo veľký efekt bez toho, aby človek mal aj pevné základy z domova (zrejme iba ak by sám mal o to veľký záujem, čo sa mi, bohužiaľ, nezdá, že by veľa ľudí malo).
Podľa mňa je celkom veľký rozdiel medzi Českom/Slovenskom a Britániou, tam vidia od narodenia kráľovskú rodinu a medzi nimi a našimi „celebritami“ je to priepastný rozdiel, čo sa týka správania. Tak sa mi to aspoň zdá. (Nehovorím, že je to u všetkých tak, ale myslím si, že tieto vzory majú svoju rolu)

 
Pirek
6774 příspěvků 07.11.12 10:25

V Británii je ještě hodně silně vnímaá sociální stratifikace. Čili chce-li se jedinec dostat na společenském žebříčku výše, nesmí zcela opomínat vnější formy chování a jednání, které jsou stále ještě dost tradiční.

U nás nic takového není. Nebo tedy je, ale spíše naopak - taky člověka z „vyšší ekonomické“ vrstvy poznáte, ale spíše podle toho, že často jedná nevychovaně, arogantně, sobecky, vůči okolí působí jen na první signální, sofistikovanost (aspoň vštípenou) aby člověk lupou pohledal.

 
Betty J.
2031 příspěvků 07.11.12 10:27

Klobouky a jim (z hlediska etikety) ekvivalentní „čepce“ nosím a nakládám s nimi po libosti, což jako osoba ženského pohlaví mohu. U pánů očekávám, že při vstupu do odpovídajících prostor pokrývku hlavy odloží. Mám-li tu možnost (a jako vyučující ji mívám), striktně dodržování tohoto pravidla vyžaduji. Můžete si klidně myslet, že jsem konzervativní, ale opravdu se domnívám, že smekání a odkládání pokrývky hlavy patří k základním pravidlům slušného chování u mužů.

 
EJK
151 příspěvků 07.11.12 10:58

@Mylady2 len škoda, že pán Špaček svoje vedomosti a skúsenosti neuplatňuje aj vo svojej rodine.

 
Mylady2
12409 příspěvků 07.11.12 11:03

@EJK to je asi jeho škoda ne moje ani Vaše…

 
LorelaiH.
2998 příspěvků 07.11.12 12:07

@EJK a z čeho tak usuzujete?

 
Jirkátor
1515 příspěvků 08.11.12 06:11

Osobně si myslím, že muž musí smeknout vždy ( s jedinou vyjímkou - návštěva synagogy ), a žena má možnost volby. Klobouk může trochu poničit váš účes, a je proto logické, že si ji můžete ponechat na hlavě ( mám na mysli dámy, tak nemluvím o kulichovi ). A kdo to nechápe, je nevychovaný buran. Tečka!

 
Sibyla
2639 příspěvků 08.11.12 07:52

@Jirkátor Zrovna včera mi přišla do galerie slečna v moc pěkném červeném kloboučku. A co myslíte? Za dveřmi smekla!
Nazapomenu, jak jsme v dětství šli na Štěpána ke sv. Jakubu na Rybovku (pro neznalé, které tu nejspíš nejsou, ale přece: Rybova česká mše vánoční) Tatínek, ač evangelík, smekl a zůstal tak přes dvě hodiny v kruté zimě. Velmi jsem ho obdivovala.

Stránka:  1 2 Další »
 Váš příspěvek

Dárek s nápadem z Dyzajn marketu zima

Zimní Dyzajn market čeká tentokrát hned několik poprvé. Poprvé se... Celý článek

Poslední článek:
Falešná těhule na nákupech v konfekci

Těžko se mluví o něčem, co si člověk ještě nezažil. Nechci se bát... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit