Přijímání kultury v oblékání

Fotoalbum tématu (0) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
 
Cuckyna  13.08.12 11:42
Přijímání kultury v oblékání

Jedna zdejší diskuze ve mně vyvolala otázku: Pokud jezdíte, nebo byste jely(i) do země s odlišnou kulturou v oblékání, i kdyby kvůli náboženství (ne však v každém případě), chtěli byste se oblékat v podobném, zkusit co ženy nosí jinde. Pokud se bavíme o islámu, chápu že spousta lidí odsuzuje zahalování žen, ale jaké by to bylo zkusit se zahalit do nikábu. Nebo v Indii sárí a s tím souvisejících věcí. Zkusily byste sesterské roucho? Nebo africké sukně? Havajské kokosy a sukně z trávy? Cizí kroje? A máte s tím zkušenost? A co tradiční oblečení geishy? A byly byste ochotné inspirovat se a nosit některé z věcí v Česku, nebo všeobecně v Evropě? Co takhle „sako“ na styl kimona?

Stránka:  1 2 3 4 5 6 Další »

  Reakce:
 
MUDr.Lant
389 příspěvků 13.08.12 12:11

V zemích, kde je to vyžadováno bych na to přistoupila (viz povinné zahalení). Ale jinak spíše ne, protože mi to přijde divné a nevhodné. Neumím to popsat, ale připadá mi to jako dělání atrakce z kroje a pod a ponižování místní kultury.

 
Cuckyna  13.08.12 12:14

Přemýšlela jsem nad tím jako snaha zapadnout mezi místní (vím že barvou pleti právě v jižních a východních zemích se budeme odlišovat), a nemyslela jsem to jako atrakci pro turisty, ale snahu o respekt ke kultuře :)

 
MUDr.Lant
389 příspěvků 13.08.12 12:20

Aha, tak to jsem to špatně pochopila. Ale ani tak ne, protože stejně v tom oblečení nezapadnete, pořád půjde poznat, že jste „cizí“. Navíc já k tomu přistupuji tak, že mé oblečení dokresluje a koresponduje s mou osobností. A nemám tedy potřebu se oblékat do oblečení domorodců.

 
staramama
150 příspěvků 13.08.12 12:48

Já třeba nechápu, že spousta lidí odsuzuje zahalování žen. Jako proč? Můžete mi to někdo vysvětlit?

 
GreatSusan  13.08.12 12:51

@staramama
hezky pokus o flame :-)

 
Mylady2
12409 příspěvků 13.08.12 13:01

@staramama :-D se zahal a nepátrej po tom:-) aspoň vynikneme krásně oblečené:-))))

 
Linden  13.08.12 13:02

Mám s tým osobnú skúsenosť keď mi to bolo navrhnuté zo strany miestnych žien a priznám sa cítila som sa velmi poctená! Dopadlo to tak, že oblečená a namaľovaná dľa miestnych zvyklostí som sa stala tou „atrakciou“ pre ne naopak ja a dobre sme sa pobavili :D

Na tú slávnosť som takto vymódená aj šla a ženy moju „obetu“ vzali ako poctu ich kultúre, že nad nimi ako biela európanka neohŕňam nos. Vo výsledku sme jedna k druhej cítili vzájomnú ženskú spolunáležitosť ako takú, ktorá je nad všetkým. Bol to pekný zážitok.
Takže rozdiel bude iste v tom, či si to žena oblečie sama od seba, alebo ju predstaviteľky miestnej kultúry príjmu medzi seba ako tú - sestru (-:

@GreatSusan omlúvam sa za červený prúd, ktorý včera večer kvôli mne zasiahol Vašu hlavu, rada Vás na stránkach MP opäť vidím (-:

 
JarkaJar
432 příspěvků 13.08.12 13:04

@staramama
Možná proto, že to vzbuzuje u Evropanů pocit méněcennosti ženy v té zemi. A taky asi proto, že při úplném zahalení postavy není nic z té ženy vidět a může to vzbuzovat obavy „co je to zač a jaké má asi úmysly.“
Ale pokud vím, v některých zemích, kde žijí muslimové, ženy muslimky nenosí závoj, ale jen šátek na zakrytí vlasů, třeba v Africe v Keni nebo taky v Indonésii. A v Keni nosí středoškolačky muslimky pod sukní ještě lehké světlé kalhoty.
Indické dámské oděvy občas vídám i v Praze na Češkách, řekla bych, že to může slušet. Sama mám zálusk na polosárí, což je zavinovací sukně doplněná širokým lehkým šálem ve sladěném vzoru. Ten se dá nosit zvlášť. Jedna vyšší silnější kolegyně nosí do práce sárí a vypadá v tom dobře. Na to bych asi neměla odvahu.

 
Chany
871 příspěvků 13.08.12 13:06

To staramama: příslušníci oné země s tím problém určitě nemají, je to u nich tradice a ženy v tom duchu vyrůstají. Problém bychom s tím měly nebo možná máme proto, že z toho cítíme podřízenost a poslušnost žen obecně, a to nám Evropankám nejde z hlediska emancipace pod nos… ;)

 
MUDr.Lant
389 příspěvků 13.08.12 13:07

@Linden Ano, to je pak něco jiného. Ženy Vám to nabídly, protože jste jim byla zřejmě sympatická a pod. Toto bych přijala i já, pokud by to tedy nevyžadovalo, abych pobíhala někde polonahá, jejich nabídkou bych se cítila opravdu poctěna.

 
Cuckyna  13.08.12 13:10

@Linden Ano, přesně tak. Když jsem psala toto téma, představovala jsem si ženu-cizinku v oblkopení místních, které jí pomáhají ustrojit se do tradičního oděvu. (myslím že to mám z nějakého filmu :D )

 
Curlygirl
1901 příspěvků 13.08.12 13:10

Místní kulturu a konvence respektuji, tzn., že do chrámu a mešity chodím zahalená, jak má být - ne naoko mini šáličkou přes ramena, jako paní někde v článku na fotce z dovolené. Vozím kvůli tomu svetřík a dlouhou lehkou sukni a případně šátek na hlavu. V jihovýchodní Asii dokonce půjčují u vstupu taková roucha, co sami nosí, takže tam to je jednoduché.
Typické oblečení různých kultur mě ale neláká, ať už na místě nebo tady. Jako modrooká vysoká blondýna budu v sárí nebo kimonu vypadat akorát směšně a mohlo by to na domorodce působit jako znevažování kultury. Jiná věc by byla, kdyby tam člověk dlouhodobě žil, potom ano do jisté míry.

 
runningfox  13.08.12 13:12

Chtěla bych vyzkoušet úplně všechno a tohle přesně je to, co mne na módě nejvíc baví. Přejímání z jiných kultur.

 
Cuckyna  13.08.12 13:16

@Curlygirl Stalo se mi v Assisi, v kostele, že mi dali dva šátky (pořád jsem je zapomínala), jeden zlatý, jeden šedý, a dokonce mi ho nechali, dávali to všem co nebyli zahalení pro příště.
@runningfox Přesně tak, jde mi i o pocit jaký v tom oblečení žena může mít. Jestli je to pohodlné, jestli je v tom vedro, nebo naopak jestli je to pro evropana nepřijatelně příliš odhalené kůže (v případě těch kokosů- myšleno v nadsázce- a podobných odhalujcích svršku)

 
JarkaJar
432 příspěvků 13.08.12 13:24

Připadá mi, že například v sárí musí být horko - pod tím je ještě těsná halenka a máte na sobě namotaných 7 metrů látky. Zato oděv, který se skládá z tenkých kalhot, dlouhé haleny a šálu a nosí ho často mladá děvčata, mi připadá pohodlný a vhodný do velkého horka, právě proto, že je široký a větrá.
Zajímavé je, že několikrát jsem se setkala s podobným zážitkem, o kterém vyprávěla Linden: že místní ženy ocenily Evropanku v místním oblečení a nalíčení a vzaly ji mezi sebe.

 
staramama
150 příspěvků 13.08.12 13:46

Díky všem, co jste mě vzali vážně a odpověděly. Nešlo mi prostě do hlavy proč by mělo vadit zrovna zahalení muslimek. To, že vadí k nucení zahalení to chápu, ale zahalení samo o sobě? Přitom stejně třeba Indka z nějaké konzervativní rodiny může být nucená nosit sárí nebo, co já vím, židovský chlapec pejzy. A co se týče emancipace, tak bych řekla, že většina těch „echt“ emancipistek, co znám, se právě moc neodhaluje. To jen tak na vysvětlenou, proč jsem trochu odbočila od tématu.

 
Mylady2
12409 příspěvků 13.08.12 13:49

@staramama Mě vadí pouze zahalování v demokratických evropských státech (s křesťanskou tradicí). Jinak doma at si dělají opravdu co chtějí… mají na to svaté právo.
Zahalením myslím tohle 

Příspěvek upraven 13.08.12 v 13:53

 
runningfox  13.08.12 13:50

Já proti zahalení nic nemám. V naší kultuře ono existuje taky, akorát je nikdo nedodržuje.
Moje babička by například nikdy nevyšla na ulici bez klobouku a bez punčoch, připadala by si nedostatečně oblečená.

 
runningfox  13.08.12 13:51

Tak židovky musejí zase nosit po svatbě paruku, že.

 
staramama
150 příspěvků 13.08.12 13:55

@Mylady2 tak právo mají hlavně v DEMOKRATICKÉ zemi, ne? A jeptišky se oblíkají v podstatě stejně…

 
runningfox  13.08.12 13:57

Zajímavý je film Rozchod Nadera a Simin. Herečky tam hrajou zahalené - tedy v šátku, celou dobu. Ani pro scény nadoma je nesundávají, protože jinak by ten film nemohl být natočený. Nijak mne to jejich zahalení nerušilo.
Jinak co jsem ten film viděla, dostala jsem náramnou chuť žít chvilku v Íránu, přijde mi ta kultura velmi zajímavá. Víme o nich velmi málo a to, co víme, je kolkrát asi hodně zkreslené.
Mně zahalování v Evropě nevadí, na druhou stranu nemám ty zkušenosti, co Francouzi, Holanďani, Belgičani.

 
Mylady2
12409 příspěvků 13.08.12 14:01

@staramama to rozhodně nebudu rozebírat… Myslím, že jsem to napsala jasně.

 
Mylady2
12409 příspěvků 13.08.12 14:02

@runningfox +Angličani a třeba Švýcaři:-)

 
cashmere
57 příspěvků 13.08.12 14:04

Nemám pocit, že by sa cudzinci, ktorí navštívia Česko alebo Slovensko nejako brutálne prispôsobovali našej kultúre. Oni si zachovávjú svoju vlstnú tvár a nejako ich tí naší rešpektujú…ale sa radšej vyhýbajú. A vdieť, že sú z cudziny. Takže takto by som sa zachovala aj ja v iných štátoch, a rešpektovala len zákonom stanovené normy. Až na pár ázijských/indi­ánksych/kmeňo­vých extrémov ľudia sa už skoro všade obliekajú rovako. Takže neriešiť až tak veľmi, ale určite byť otvorený novým veciam.

Stránka:  1 2 3 4 5 6 Další »
 Váš příspěvek

Kurz základů práce s kůží.

Kdybyste nevěděli, co se zítřejším dlouhým zimním večerem, přijďte... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit