Proč se modelky nesmějí?

Fotoalbum tématu (0) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
 
Sibyla
2639 příspěvků 04.09.12 08:46

Proč se modelky nesmějí? Za vším je závist a pocit výjimečnosti Lenka Tréglová

Ledovce tají, teroristé vybuchují, ekonomika to ne a ne rozchodit a my se budeme zabývat takovou marginálií? Ano! Protože kdo se na ty kyselé obličeje na přehlídkových molech má koukat? Co se stalo s nejlevnějším módním doplňkem, úsměvem?
Vždycky, když na jaře a na podzim dáme dohromady osm stran nových módních trendů, můžeme se těšit na tři druhy ohlasů. První je, že se to nedá nosit, druhý, proč ty holky nejedí, a třetí, proč se tváří, jako když jim právě někdo umřel.
Když to budete chvíli úmyslně sledovat, zjistíte, že čím dražší produkt, tím se modelka tváří povýšeněji. V ruce s lahví šamponu nebo krabičkou tamponů se děvčata smějí ostošest, ovšem na přehlídkovém mole v šatičkách za deset platů poštovní doručovatelky, to už je jiná. To nasadí masku šlechtičny s rodokmenem dlouhým jako Lovosice, která byla přinucena vynést si své vlastní odpadky.

V hlavní roli závist
Prý v tom hraje hlavní roli závist. Trochu složité, ale zajímavé – to si poslechněte. V knize Způsoby vidění, kterou podle vlastní série televizních dokumentů pro stanici BBC zpracoval John Berger, najdete esej o zobrazování ženy. A tam se dočtete, že: „Když vám někdo závidí, je to nejsilnější forma potvrzení vaší výjimečnosti.“
Vlastníte něco, co s vámi ostatní nesdílejí. Oni vás pozorují se zájmem, ale vy na ně shlížíte shora. Čím víc ostatní ignorujete, tím víc vám budou závidět. A z toho se prý odvíjí povýšený, někdy arogantní, někdy jen přezíravý výraz děvčat, na která módní návrháři věší výtvory, kterých chtějí co nejvíce prodat. Předpokládají, že potenciální zákaznice bude po dotyčných šatech toužit, protože jejich pořízením se sama stává předmětem závisti.
Modelka, která vám má prodat šampon z lesních plodů, je veselá a milá, protože vám neprodává společenský status, ale „jen“ prostředek na odmaštění vlasů. O jeho nákupu se rozhodujete pár desítek vteřin nad regálem v drogerii. Ovšem modelkám, které vám mají prodat oblečení, šperky nebo vůně s několikacifernou cenou, těm jejich šéfové úsměv přímo zakazují. Mají vypadat, že jsou dokonale otrávené svým naprosto skvělým vzhledem.

Přísný zákaz usměvu
„Dnes vám na přehlídce přímo přikáží, abyste neprojevovala žádné emoce,“ řekla supermodelka Claudia Schifferová agentuře Reuters, která trend zasmušilých modelek zaznamenala už na počátku nového tisíciletí. Sama Claudia si ještě ze své kariéry pamatuje doby a výrazy mnohem veselejší.
Na počátku 90. let byly modelky osobnosti, na molech se projevovaly, smály, mávaly a komunikovaly s publikem. Z těch nejúspěšnějších se potom stala svatá pětice. Ne pouhé modelky, ale supermodelky. Kromě Claudie k nim patřily ještě Naomi Campbellová, Cindy Crawfordová, Linda Evangelista a Christy Turlingtonová.
„Na molech teď hraje hlavní roli móda a holky jsou v pozadí. Na počátku devadesátých let chtěli lidi vidět naše emoce. Dnes je to ale úplně jiné. Mnohem náročnější a profesionálnější,“ krčí rameny Claudia.

Věšák na šaty nerozptyluje
Návrháři udělali z modelek opravdu jen pověstné věšáky na šaty. Po éře supermodelek přišly takzvané „it girls“. Bezpohlavní stádečko zaměnitelných nevyvinutých žirafek. Nikterak nerozptylovaly pozornost zákazníka, modely na nich étericky vlály, a přesně takhle to návrháři chtěli. A chtějí dodnes. Tvrdí, že úsměv na tváři modelky automaticky přitáhne oči pozorovatele, který pak nemá čas pořádně se zamilovat do toho, co má děvče na sobě.
Jestli jste někdy sledovali televizní reality show America's Next Top Model, ve které hraje hlavní roli modelka Tyra Banksová, slyšeli jste několikrát její radu, že správná modelka se nesměje ústy, ale očima. O zubech už nemluvě.
Ale letos v únoru se na obálce časopisu Vogue neomezeně zubí kráska Arizona Muse. Podobně jako vévodkyně Kate na rovněž únorovém vydání Tatleru a Reese Witherspoonová na obálce Marie Claire. A nejde jen o titulní stránky. Revoluce zvednutých koutků pronikla i do tiskových reklam a na další stránky módních biblí.

Úsměv nic nestojí!
„Úsměv přece nic nestojí,“ odpověděla na otázky překvapených čtenářů editorka časopisu Vogue Alexandra Shulmanová. „Všude kolem nás je přebytek špatných zpráv. Myslím, že nejsem jediná, kdo vítá vše, co rozptýlí společenský pesimismus.“ Je to ale nezvyk.
Když se zmíněným únorovým číslem Vogue probírala britská novinářka Paula Cocozza, přepadl ji po chvíli pocit, že se všechny dámy nějak podezřele culí. „Měla jsem pocit, že vědí něco, co já ne, a dokonce mi to připomnělo horory v hlavní roli s vraždícími panenkami se strnulým úsměvem,“ píše Paula.
A na tom je celá situace s modelkami bez výrazu zobrazena v absurdní nahotě. Jestliže vás při prohlížení stránek módního magazínu úsměv vyděsí, je něco velmi špatně.
Bude zajímavé sledovat, jak rychle a jestli vůbec pronikne změna z velmi vlivných světových módních publikací mezi tvůrce, jejichž přehlídky pak ovlivňují to, co vidíte (nejenom) na našich stránkách každý podzim a jaro.

Jako domovnice po konzumaci kila citronů
Kdybyste tu s námi byli, když se proklikáváme tisícovkami fotek z přehlídek značek Emporio Armani, Yves Saint Laurent, Givenchy nebo Balenciaga, padla by na vás chandra. Módní redaktorka s grafičkou vybírají fotky, na kterých modelky vypadají jen jako domovnice po konzumaci kila citronů.
Přesto ta samá módní redaktorka říká, že ani ona nemá ráda na molech rozjuchané výrazy, protože to evokuje levné a masové značky. Je to jasné – úsměv jako komodita prošel devalvací, a dokud evokuje módu z tržnice, na důležité přehlídky zřejmě nepronikne.
Móda je součást kultury každého národa. Není o nic méně důležitá ani o nic méně vypovídající než malířství nebo literatura. A podle mého názoru způsob prezentace stylu oblékání silně ovlivňuje to, jak zacházíme sami se sebou. Do čeho svoji tělesnou schránku navlékáme, co tím o sobě říkáme a v konečném důsledku i jaká je nálada ve společnosti.
Chápu, že teď zním jako diplomová práce, ale jsem vážně přesvědčená, že kdyby móda, jako součást nadstavby našich životů, byla hravější a veselejší a méně by z ní koukala prestiž a prachy, bylo by nám o něco líp.
Když se vrátím k teorii Johna Bergera, že modelky se tváří nadřazeně, aby jim zákaznice záviděly, podvědomě mě to nutí bránit se manipulaci. Nechci si vybírat oblečení pod vlivem negativní emoce, závisti. Chci si ho vybírat s radostí a potěšením. Holky, koukejte se smát!

Stránka:  1 2 Další »

  Reakce:
 
Jetthro
1129 příspěvků 04.09.12 09:03

Tenhle clanek byl nedavno na idnesu ne? A v podstate k tomu asi neni moc co dodat, hadry se potrebujou prodat, tak co by cloveka rozptyloval nejakej usmev..je fakt ze dneska uz clovek, pokud se o to nezajima, ani nezna jmena nejakych soucasnych modelek, snad az na par Victoria's Secret angels..

 
Sibyla
2639 příspěvků 04.09.12 09:07

Ano, je odtamtud. Mě celá ta strategie štve - jak píše autorka v závěru: „Nechci si vybírat oblečení pod vlivem negativní emoce, závisti. Chci si ho vybírat s radostí a potěšením.“ Tohle je strategie snobismu a já to nesnáším.

 
mujercita  04.09.12 09:47

Já se stejně vždycky kouknu na ten strašný výraz v obličeji a leknu se tak, že na šaty už se zapomenu podívat.
Ale vzpomněla jsem si na takovou věc, ve francouzském filmu La Doublure je jedna z hlavních postav top modelka. V civilu je ta postava docela milá holka, ale když ji fotí, tak ona nahodí takový strašně divný úsměv, co vypadá jen jako maska, je vidět, že ve skutečnosti se neusmívá, jen patřičně křiví pusu. Je to hrozně nápadné, skoro mi přijde zvláštní, jak se jí takový úsměv neúsměv povedlo udělat.

 
Curlygirl
1901 příspěvků 04.09.12 10:18

Já když se koukám na přehlídku, málokdy koukám na obličej, spíš jen zběžně prohlédnu vlasy a líčení, ale pak už koukám od krku dolů… Je mi úplně jedno, jak se tváří, i kdyby se chechtaly od ucha k uchu, můj názor na kolekci to nezmění.

 
Mylady2
12409 příspěvků 04.09.12 10:20

@Curlygirl Áno:-) souhlas…občas mě taky velmi zajímá choreografie.

 
Patane
43 příspěvků 04.09.12 10:47
@Curlygirl Já to mám taky tak. Zkouknu ještě účes, líčení. Vážný výraz mě nevadí a myslím, že zbytečně nerozptyluje. Třeba u přehlídek Victoria´s Secret se modelky někdy smějí a dělají různá gesta. Mám dojem, že se člověk pak víc soustředí na tu danou modelku, než na to co má na sobě. Ale je to jen můj názor.
@Jetthro píše:
je fakt ze dneska uz clovek, pokud se o to nezajima, ani nezna jmena nejakych soucasnych modelek, snad az na par Victoria's Secret angels..

Poslední pravá topmodelka prý byla Kate Moss.

 
Merida
54 příspěvků 04.09.12 16:57

Já si modelek už stejně moc nevšímám. Zvlášť v poslední době jsem zaznamenala, že stejně mi všechny připadají stejné. Když jsem viděla zpětně přehlídky z 90.-95. ty modelky byly úžasné, vysmáté, všechny jedinečné. A teď? Většinou stažené vlasy dozadu, trčí nos, trčí uši, výraz nakrknuté profesorky, líčení jak z pásové výroby dotažené do takové dokonalosti, že modelky od sebe vážně nerozeznám. Teď nedávno jsem si naivně myslela, že jich je tam tak deset(pořád ty samé dokola mi přišlo) a ono jich tam chodilo 35:D A navíc, stejně vždy óchám a áchám nad šaty a modelka je mi vlastně víceméně volná.

 
Robena
1257 příspěvků 04.09.12 23:11

Ja se v praci taky kolikrat celou sichtu nezasmeju.

 
FoxInTheBox
278 příspěvků 05.09.12 08:45

Někde jsem četla, že je to prý výraz „samice“ - přivřít oči, maličko pootevřít pusu. Mají ho dokonce i figuríny ve výkladech.

Chlapy má lákat a v ženách vyvolávat soupeření o pozici alfa samice. Takže to vlastně podporuje tu teorii o nákupu kvůli závisti…koupím si to, co má na sobě ona a dosáhnu její status, alfa samice budu já!

 
klubo  07.09.12 16:58

Někdy mi připadá, že se oblečení prodává i s tím nafrčeným ksichtem… myslím takové ty typy, co nudně obšlehnou outfit z výlohy nebo plakátu, mají nikoliv pocit, ale jistotu, že jsou dokonalí jak ta modelka a ve společnosti se pak moc neprojevují, aby nezkazili tu dokonalost a jen pózují u baru…

 
Sibyla
2639 příspěvků 07.09.12 18:45

@klubo ANO! Ty, co se nosí s pohrdavým výrazem, jen aby nikdo nezapochyboval, že ten vitón, visící jim z Gucciho pahýlu, je pravý! No, v tom případě přeji jejich zazobaným partnerům příjemnou pohodu doma: vzaliť již odplatu svou!
Ale pamatuji si větu z románu, kdy tanečnice flamenca profesionálně nasadily pochmurný, výhružný erotický výraz. Asi tomu dobře nerozumím dodnes: snad, že flamenco má symbolizovat erotický boj, v němž se žena nakonec poddá - ale pro větší vzrušení ze hry představuje nedostupnou??? Nevím, to spojení výhružný a erotický mi nesedělo, i když mlhavě chápu, co autorka chtěla vyjádřit.

 
Lienka77
161 příspěvků 07.09.12 20:47

Kamarádka fotomodelka si už za ty roky, co si focením přivydělává, vypěstovala taky návyk vykřivit pusu do určitých proporcí, u kterých ví, že vypadá dobře. Když ji někdo chytí objektivem nečekaně, vypadá daleko přirozeněji.

Jinak když už náhodou potkám přehlídku někde v televizi, tak první, na co se dívám, je obličej té modelky, ne ty cáry, co na ni většinou navěsí návrhář. Většinou je to stejně v reálu nenositelné, takže co. Všechny jak strnulé figuríny bez výrazu, totálně bezpohlavní mrtvolky klátící se po molu. Přirozený úsměv, nebo aspoň nějaký výraz by tomu fakt hodně pomoh.

 
mujercita  07.09.12 21:20

@Sibyla k flamencu prostě hýření úsměvy nepatří, někomu to třeba připadá divné
 http://www.youtube.com/watch?…

 
Nyxx
512 příspěvků 07.09.12 21:24

Chápu je. Když mám hlad, taky se moc nesměju.

 
Mingzhu
1 příspěvek 12.01.13 12:04

@Nyxx Tohle je prostě…až moc pravda :-D

 
majuss
94 příspěvků 12.01.13 12:47

Tam ide proste o to, čo majú na sebe, na rozdiel od VS fashion shows, kde sami tvorcovia povedali (neviem, ktorý rok to bol), že tam ide už viac celkovo o šou a o zábavu než o oblečenie

 
stric
762 příspěvků 12.01.13 15:56
Blbý dotaz

Ale docela by mě to zajímalo, protože to opravdu nevím. Co se stane s těmi šaty z přehlídek? Návrhář vytvoří kolekci, modelky se v tom bez úsměvu proběhnou, a co dál potom? Někdo si ty šaty koupí, jak to leží a běží? Ale modelkovskou postavu nemívají ani herečky, natož normální byť movité ženy. Nebo si nějaké vyberou a oni potom stejné ušijí na ně? Nebo se vyrobí několik kousků a dá se to do nějakého butiku? A nebo od každého kusu jen jeden, aby se celebrity neporvaly na červeném koberci kvůli stejné róbě? A nebo se to někam založí a jde jen o to, aby si zákaznice nechávaly šít něco v tom duchu, ale ne přesně tohle?
Nebo jak to jako je?

 
GalianosjednimL  12.01.13 16:12

Prázdné pohledy bez úsměvu způsobuje i jeden bílý prášek…i když jak řekla nejedna modelka, s drogama se žádná z nich kromě Moss nepotkala.

 
GalianosjednimL  12.01.13 16:21

@stric prakticky ve všech směrech jste se trefil a záleží o přístupu návrhářů. Co vím u nás, tak něco končí v buticích, něco v prodejně dané značky, něco dostanou modelky. Školy to mají v depozitech, kde si to mohou odkoupit studentky - návrhářky, viz. VOŠON. Myslím, že zakázkově to přešívají, když vidíte věci od YSL, McQueena apod. na docela plnoštíhlých celebritách.

 
Lienka77
161 příspěvků 12.01.13 16:27
@stric píše:
Ale docela by mě to zajímalo, protože to opravdu nevím. Co se stane s těmi šaty z přehlídek? Návrhář vytvoří kolekci, modelky se v tom bez úsměvu proběhnou, a co dál potom? Někdo si ty šaty koupí, jak to leží a běží? Ale modelkovskou postavu nemívají ani herečky, natož normální byť movité ženy. Nebo si nějaké vyberou a oni potom stejné ušijí na ně? Nebo se vyrobí několik kousků a dá se to do nějakého butiku? A nebo od každého kusu jen jeden, aby se celebrity neporvaly na červeném koberci kvůli stejné róbě? A nebo se to někam založí a jde jen o to, aby si zákaznice nechávaly šít něco v tom duchu, ale ne přesně tohle?
Nebo jak to jako je?

TEĎ nnedávno jsem viděla nějaký dokument o haute couture, tam právě řešili, že si celebrity a prostě hodně bohaté baby tyhle šaty z přehlídek kupují a pokud mají stejnou velikost jako modelka, mají 30% slevu z celkové ceny. Když ne, musí se na ně šaty znovu ušít a platí plnou cenu.

 
PythonRegius
286 příspěvků 12.01.13 16:35

Velmi dobry clanek, je videt, ze autorka se nad tim opravdu zamyslela. Takovy psychologicky ponor, to ja rada.
Libilo se mi to oznaceni, co tu nekdo psal - bezpohlavni klatici se mrtvoly. Presne takto na me modelky pusobi. Tedy ty, jejichz fotky se nejak dostanou az ke mne, protoze modni prehlidky celkem ignoruji. Vesak na hadry je take presny :-)

 
mitford sister
524 příspěvků 12.01.13 17:01

@stric U ready-to-wear pak od většiny kusů naflákají běžné velikosti (některé modely nebo kusy oděvů jsou jen ‚přehlídkové‘, nikdy nejdou do výroby, max. se půjčují do časopisů na focení)- až na to, že u většiny značek 42 znamená max. 38. U haute couture jsou šaty často archivovány (krom půjčovány na focení) na budoucí výstavy apod. a zákaznicím se šijí objednané modely na míru.

 
Martina xyz
125 příspěvků 12.01.13 17:01

Z pohledu modelky - těžko říct zda by se usmívaly zde přítomné dámy, kdyby dostaly k obutí boty mimo svou velikost a občas s dost excentrickým podpadkem (kdysi jsem šla v Tokyu na houslových klíčích), je třeba dávat pozor na choreografii a tak se občas z doporučeného neutrálního výrazu stane výraz umě skrytého děsu. Usměv není zakázan, v tom nemá paní redaktorka pravdu, ostatně její názor jakožto člověka úplně mimo branži je dost zcestný. Doporučuji se věnovat návodům na svíčkovou či žehlení límečků košil, žurnalistika nenese tolik, že by se předváděné modely týkali paní osobně, nehledě na to, že silně pochybuji, že jako zástupkyně plátku nevalné kvality přidávaného k novinám se bude muset na ty naše načuřené obličeje dívat živě.

Šaty po přehlídce se většinou neprodávají, bývají upravené na modelku a jsou většinou k dispozici pro další prezentaci modelkami v tisku, modely haute couture bývají schraňovány a použity např. při výstavě dané značky.

 
stric
762 příspěvků 12.01.13 17:04

@mitford sister díky
PS děkuju i za ostatní odpovědi

Stránka:  1 2 Další »
 Váš příspěvek

Kurz základů práce s kůží.

Kdybyste nevěděli, co se zítřejším dlouhým zimním večerem, přijďte... Celý článek

Poslední článek:
Jak mě mrazilo při předvánočním nákupu bot

Letos do Vánoc zřejmě zrmznu. Nepovedlo se mi v řetězcích sehnat... Celý článek

Novinky e-mailem

Pekelné články Vám doručíme ještě zatepla.

Přihlásit