Ani jsem nečetl ty komentáře k tomu, jelikož už při pohledu na pevní fotky mi probleskla hlavou myšlenka: „On se s takovými výsledky dokáže někdo uživit?“ a hne v zápětí „Moment, moment, on si takové pytle někdo dobrovolně kupuje?“ Víc to snad ani nemá smysl komentovat.
Vůně Yasmínu
07.11.10 | autor Ada

Milé čtenářky. Říkala jsem to už mockrát, ale řeknu to znova: prchejte do dáli před každou krejčovou, která nemá krejčovskou dílnu, ale ateliér, a nezabývá se šitím šatů, nýbrž oděvní tvorbou. I když nutně musí existovat výjimky, je jich tak málo, že se to nevyplatí riskovat.
Ateliér Yasmin, který se prezentuje na Fleru, má všechny znaky, jaké správném ateliéru přísluší.
1) primitivní batikované a solené efekty

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
2) mizerná malba
Některé tvořilky naprosto postrádají sebekritiku a kritiku jim nikdo neposkytne. Domnívají se, že po dvou třech začátečnických pokusech se šátkem nebo vitráží to mají zmáknuté a můžou začít prodávat; však je to hedvábí, luxusní přírodní materiál, a ruční práce, tolik ceněná zvlášť v dnešní konzumní době! Takže pak může vzniknout třeba tohle:

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
Nebo tohle:

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
Nebo tohle.

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
Andělíček postrádá kompozici, nebe na pozadí je upatlané, protože zažehlovací barvy se na vybarvování takhle velkých ploch s členitými kraji nehodí. Kupodivu hedvábné tvořílky tento fakt neodradí ani poté, co si to několikrát vyzkoušejí v praxi, a snaží se o to pořád dokola. Květiny na oděvech jsou na úrovni základní školy. Podobně popatlaných oděvů z lehkého a naprosto nepraktického pongé (ale hlavně že je to héééčvábí!) jsou všude tuny, přesto to zatím žádnou tvořivou duši nepřimělo k tomu, aby se zamyslela, naučila se to líp a tím pádem mezi ostatními vynikla.
3) mizerné šití

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
Tentokrát odhlédneme od malby (má jít o paví péra) a podíváme se, jak se chová látka. Vidíme, že rourovitě. Místo krásného hedvábného splývání a vlání vidíme papírovou rourku, na které ani ty sámky nechtějí držet, jak si tvořilka vysnila. Slušní krejčí mají zvládnutou nauku o materiálech, seznámí se s nimi též prakticky a pak respektují chování materiálu, potřeby oděvu i estetické hledisko. Tvořílkové se spokojí s tím, že je to héééčvá...

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
Pokus o tvarování šatů prozrazuje, proč má Yasmin v nabídce většinou různé volné haleny. Jenom důrazem na pohodlnost to nebude. Ke korálkové výšivce na rameni autorka poznamenává, že jí dala děsně moc práce. Nevypadá na to... Když už chceme napodobovat tu Matragi, bylo by vhodné se podívat na detail některých jejích šatů:

Zdroj: blanka.com
To není jen o tom, že tam někdo fakt dlouho a rrrůčně našíval korálky; začíná to už navržením vzoru a výběrem barev. Protože normální člověk nemá doma dílnu plnou pilných vyšívaček, omezí se na menší motiv, ale dá si na něm stejně záležet. Divák pak nemusí přemýšlet, jestli to na těch šatech je nějaký elegantní vzor nebo je někdo poprskal.
Když neumíte šít, nikdy, NIKDY se nepouštějte do kostky.

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
Sesazování kostkovaných vzorů není prdel, ani zkušení krejčí nebývají takovými zakázkami dvakrát nadšeni a často si za jejich zpracování účtují přirážku. Stačí, aby to někde malinko ujelo a už to vypadá blbě. Různé pootáčení vzoru může být velmi zajímavým prvkem, ale taky se stává, že se to vymkne z ruky a vypadá to splácaně. A nezachrání to ani velký keramický knoflík, oblíbená ozdoba přírodních tvořilů.
Možná se v těch nevyžehlených švech ztratilo precizní nasazení kostek, ale řekla bych, že spíš ne. Že je to spíš zprasené.

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
V detailním záběru se pak můžeme pokochat odfláknutými kapsičkami a nasazováním jednotlivých dílů. Křivě sešitou hrůzu, ze které lezou nitě, si můžu koupit na každé tržnici. Do rubu nevidím, ale zdá se mi, že horní okraj je pouze založený. Když už nechceme pásek, nebo si sebekriticky přiznáme, že je nad naše síly, měli bychom se naučit dělat aspoň podsádky.

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
Jediné šaty z Ateliéru Yasmin, které mají slušný vršek, jsou tyhle, ušité z ustřiženého trička.

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
Hedvábí a PES satén v rukou tvořivé bytosti. Bože chraň!

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
4) poetické názvy
Každá tvořilka potřebuje pro své výtvory básnivá jména. Vhodný název dodá i nejhorší spatlanině toho správného ducha a lidi vám urvou ruce. Kouřově modré šaty se šedohnědými květinami nazvete "Květy v antracitu". Vínové tričkošaty s batikou odshora až dolů jsou "Babí léto" a patří do kolekce "Rendez-vouz s Paříží". Hazuka z vybledle modré lněné sliny může být třeba "Bleděmodrý sen". A tohle je "Latté":

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
5) věrná parta chváličů
"Nádherné věci, hned přidávám do oblíbenců, budu dál nakukovat... a asi nejen to..."
"hmmmm, pěkné šatky!"
"Moc hezká, něžná halenka."
(S precizně provedenými lemy, slušelo by se dodat:)

Zdroj: fler.cz (Ateliér Yasmin)
"Krásné šaty i sukýnky. V takových se jejich majitelka musí cítit jako hvězda."
"tleskám, šaty jsou úžasné, originální, ženské, nádhera"
"Krásné šaty, mají styl a jsou hezky zpracované."
I kdybychom se dohodli, že estetické nároky jsou subjektivní a někomu se prostě batika, malůvky a krabicovité haleny mohou líbit, kam se poděla naše schopnost kriticky prohlížet, co kupujeme, a poznat kvalitní řemeslo od nekvalitního?
Komentáře článku
Zobrazovat komentáře chronologicky