CS Vogue: Laciná módní bible?

28.08.18 | autor Dominika

Čekali jsme na ni/něj dlouho. Máme ji/ho napůl se Slováky. První číslo Vogue vyšlo a rozpoutalo debatu o obsahu i o tom, jak se bude skloňovat.

Kde se couráš, už vyšel/la Vogue!

V době vydání prvního čísla jsem trávila dovolenou v zahraničí, takže jsem neměla možnost lovit plátek po trafikách. Zato moje kolegyně neváhaly a s velkou urputností ho/ji doslova naháněly po všech koutech Prahy. Po příjezdu jsem se těšila jako malá holka na to, až budu konečně držet v ruce první vydání módní bible v českém jazyce. Překvapením pro mě byla cena časopisu. Pouhých 129 Kč. Fajn, bude dostupný a hlásat módní osvětu. „Hurá!" Ovšem po rychlém prolistování po cestě z práce jsem byla, mírně řečeno, rozpačitá.

Přehnané očekávání mi našeptávalo, že obálka s Karolinou Kurkovou převlečenou za Olgu Havlovou nebude to pravé. Mrákoty se o mě pokoušely i nad reklamou na papriky od Tesca se sloganem „Krásky bez jediné vrásky”. Měla jsem v té chvíli sto chutí s ní/ním mrsknout do prvního koše, co jsem zahlédla na výstupní zastávce. Naštěstí jsem to neudělala…

Druhou šanci jsem časopisu dala až se zmrzlinou v ruce a nohama na taburetu. Přece nebudu házet flintu do žita tak rychle. Určitě by šéfredaktorka Andrea Běhounková nezahodila tak důležitou životní šanci… A tak jsem se dala do čtení a nestačila se divit, jak mě Vogue postupně pohltil/a.

Titulní strana prvního vydání CS VogueTitulní strana prvního vydání CS Vogue

Svět ve Vogue? Reklamní odbočky všemi směry

Jak už jste se dočetli o pár řádků výše, z obálky jsem nebyla vůbec nadšená. Vadilo mi, že se za Olgu musí na coveru někdo převlékat (v tomto případě Karolina Kurkova). Ano, vím, Olga už není mezi námi, ale dalo by se to udělat i trochu jinak. Třeba dát na obálku archivní fotografii první české dámy. Jednoduché a prosté. Tleskám ale výběru fotografa obálky. Branislav Šimočík – nekorunovaný král módní fotografie – výborně ve fotoeditoriálu s Olgou vystihl atmosféru přelomu osmdesátých a devadesátých let. Takže až po řádném pročtení člověku dojde, že způsob provedení obálky byl promyšleným záměrem.

K úvodnímu slovu od Běhounkové se musíte přebrodit přesně šestnácti stránkami nadupanými reklamou luxusních značek. Chápu, reklama časopis živí, je tudíž pochopitelné její upřednostnění na začátku i konci módních magazínů. Na druhou stranu odrazuje potenciální čtenáře svou objemností a na řadu přichází nepříjemné listování, což může lézt na nervy.

Reklamní bloky v CS VogueReklamní bloky v CS Vogue

Jak to vidí šéfredaktorka?

Úvodní slova od šéfredaktorky čtou buď fajnšmekři, nebo ti, co danou osobu znají. Většinu populace totiž více zajímají rubriky, články či fotoeditorialy. Škoda, úvodník by měl číst každý. Tento překypoval vzdáním holdu Československu i Olze Havlové. Oboje chápu vzhledem ke stoletému výročí, ale předpokládala bych, že časopis bude jazykově i osobnostně vyrovnaný. Z toho, co jsem četla, mi přijde, že jsou v něm Češi mírně nadřazení. Co myslíte, slovenské sestry?

Úvodní slovo Běhounková také staví na správných hodnotách a ideálech společnosti. Věří, že se naše společnost poučí z chyb a bude se do budoucna ubírat tím správným směrem. V módě, politice i v kulturním dění. Perličkou nakonec zůstává, že ani sama šéfredaktorka neví, jak správně skloňovat Vogue. Sacrebleu!

Úvodní slovo šéfredaktorky Andrey BěhounkovéÚvodní slovo šéfredaktorky Andrey Běhounkové

Novodobé trendy v módě i šperky za miliony

V rubrice Now naleznete soupis novinek na poli módy, kosmetiky i umění, které jsou momentálně v kurzu. Ty ale znáte i z jiných módních magazínů, proto vás detailů ušetřím. O to víc mě zahřály u srdce krátké články v Trends. Skvělé napsané sloupky o nových směrech v módě na sezónu podzim/zima 2018/19. Návrháři k různým novodobým problémům, jako je ochrana identity nebo vizuální smog, vytvořili aktuální kolekce. Hravá čeština s nádechem ironie se brilantně strefuje do mnohdy ujetých kolekcí takových módních domů, jako jsou Fendi, Balenciaga nebo Gucci. Ano, tak tohle mě baví!

Radovala jsem se i z prvního photoshootu luxusních šperků českého fotografa Ivana Pinkavy. Ivana jsem měla tu čest poznat osobně a velmi mě těší, že zrovna jeho tvorba září v prvním vydání CS Vogue. „Jedináčci" (tak se jmenuje celý photoshoot) ukazují šperkový spiritualismus v plné kráse, kde hlavními hvězdami jsou ikonické klenoty od Tifannyho a Cartiera z dob minulého století.

Šperkový fotoeditorial od fotografa Ivana PinkavyŠperkový fotoeditorial od fotografa Ivana Pinkavy

Kdo do toho časopisu vlastně píše?

Nejvíc jsem si brousila zuby na rubriku Q. Popravdě na plné čáře to u mě vyhrála Martina Overstreet se svým článkem o mileniálech. Skvěle připravený, propracovaný a napsaný. Všem ho doporučuji, protože mi mluvil nejen z duše, ale mohl by pomoci osvětlit dnešní pohlížení na generaci narozenou v devadesátých letech minulého století. Píše o tom, jak dnešní mileniálové pohlíží na svět, co je pro ně prioritní a v čem se (ne)liší od svých rodičů a prarodičů.

Doporučuji také články od Martina Váši. Pečlivě propracované s reálným odkazem na historii. Líbí se mi, že pracuje s historickými fakty a dokáže je trefně využít. Dozvíte se v nich souvislosti, o kterých jste možná neměli ponětí, jako je tomu v případě článku Velká komunikace. Zabývá se v něm historií triček s nápisy. Jak ovlivnila politiku i módní svět a zda je vyjádření názoru pomocí nápisu na oblečení ten správný krok pro lepší společnost.

Nesedl mi článek od slovenské spisovatelky Tamary Šimončikové Heribanové. O feminismu v módě už se popsala nejedna stránka a ani tento článek nevybočuje z určitého standardu. Začíná historií a postupně se dostává k dnešnímu přístupu k ženám. Nic nového, nic objevného. Moralizuje, poukazuje na to, jak si jít za svým, jak se vymanit z kultu dobrá žena, manželka, matka, milenka atd. Občas jsem souhlasila, občas nesouhlasila. Některé pasáže v textu mi připomněly kampaň meToo, která se nafoukla do obřích rozměrů. Ono málo je někdy více.

Za zmínění ještě stojí úvaha od Patricie Drati v rubrice Life. Zamýšlí se nad Instagramem, jak ovlivňuje život a zkresluje nám pohled na svět. Třeba tím, že si vybíráme dovolenou podle fotografií na zmíněné platformě a musíme z ní mít ty nejlepší selfie na světě. Amen!

Článek od Martiny OverstreetČlánek od Martiny Overstreet

Kosmetika s národním odkazem

Národní strom a kosmetika. Přijde vám to moc? Nemusí. S ohledem na zaměření prvního čísla mi to přijde zcela trefné. Zatím jsem se setkala pouze s lipovými odvary, lipové kosmetické vychytávky mě tak nějak míjely. Byla jsem proto nadšená z množství kosmetiky s výtažky z lípy. Navíc se v článku dočtete, k čemu všemu se používají.

Článek o kosmetice z lípyČlánek o kosmetice z lípy

Nalíčené modelky nečekejte

Mírně povytažené obočí budou mít ti z vás, kteří pohlíží na genderové problémy skrz prsty. V prvním vydání totiž existuje kosmetický fotoeditorial nazvaný Kluk, nebo holka. Na pěti stránkách naleznete mužské tváře s poctivou vrstvou dámských líčidel. Nelze říci, že jde o něco nového, nalíčení modelové už nějaký ten pátek brázdí světová přehlídková mola. Avšak v československých, mnohdy upjatých poměrech si troufnu říct, že takový fotoeditorial rozhodně rozpoutá vášnivou debatu.

Kosmetický fotoeditorial s mužskými modelyKosmetický fotoeditorial s mužskými modely

Vystup ze stínů, Olgo!

Ví vůbec mladá nastupující generace, kým Olga byla? Časopis se snaží přiblížit první českou dámu jako osobu plnou neoblomnosti, statečnosti, empatie, a přesto jedinečné obyčejnosti.
Hlavní role v posledním fotoeditorialu v CS Vogue se zhostila Karolina Kurková a dokázala, že ani takové podání jí není cizí. Vystihuje Olgu jako zamyšlenou, ustaranou a občas paličatou ženu, které okolnosti přisoudily houževnatost, statečnost a velkou trpělivost. Z propracovaných fotografií na vás dýchne atmosféra přelomu osmdesátých a devadesátých let, které byly pro samotnou Olgu zlomové.

Fotoeditorial Olga s hlavní představitelkou Karolinou KurkovouFotoeditorial Olga s hlavní představitelkou Karolinou Kurkovou

Pro x Proti

Čím mě CS Vogue vlastně nejvíce potěšil/a? Tím, že se zaměřuje na aktuální témata a problémy nejen na poli módy. V prvním čísle sice poukazuje na důležité odkazy z minulosti, ale nezamrzá v nich a cílí dál do budoucnosti. Dává prostor mladým tvářím a nadějím české a slovenské módy. Třeba návrhářce Michaele Čapkové, kterou jsme vyzpovídali v rozhovoru o její tvorbě a oceněních. Té Vogue otiskl/a několik modelů do fotoeditorialu Československá filmová epopej.

Čím mě časopis poslal zpět na zem? Únavnou stokilometrovou reklamou. Bezduchými slovenskými články (to mě mrzí hodně) – ať už feministickým fejetonem nebo článkem Sloboda, kde autorka nepříliš šťastně definuje svobodu svým rozchodem s partnerem. Také mě mrzí, že po dechberoucím fotoeditorialu s Karolinou Kurkovou na mě po otočení na poslední stranu vyskočilo dvacet tři otázek, na které by se zeptala Barbara Nesvadbová Madonny.

OK, Vogue… Vítej v „Československu!"

Fotoeditorial Olga s hlavní představitelkou Karolinou KurkovouFotoeditorial Olga s hlavní představitelkou Karolinou Kurkovou

Jak na československý Vogue pohlížíte vy?

Autor

Dominika

Dominika zbožňuje módu, vyhledává nové módní trendy a je botoholik. Má doma už přes 70 párů bot. Ráda cestuje, vyhledává umění a nejraději nosí minimalistické kousky.


Reklama

Líbil se vám článek?

Reklama

 Váš příspěvek
 
julie74
2015 příspěvků 28.08.18 21:43

Nejsem znalec, ale zdá se mi že svět Olgy Havlové a Vogue ..... No že to nebyly světy které by měly něco společného…

 
Armida
50 příspěvků 29.08.18 09:20

@julie74 Asi ne, ja nekde potkala reklamu - prvni cislo venovano Olze Havlove - a samozrejme jsem se chytla :-) Dobre mi tak.

 
julie74
2015 příspěvků 29.08.18 09:58

@Armida ta fotka uvnitř, není tam jediný člověk který by dělal alespoň vzdaleny dojem že patří do té doby. Tsss

 
Paris1789
2633 příspěvků 29.08.18 10:44

ehm, plná neoblomnosti? Jedinečné obyčejnosti?
Trpím! Opět trpím…

 
Vinca_minor
201 příspěvků 1 inzerát 29.08.18 20:18

Vogue znamená móda anglicky i francouzsky. Do angličtiny to přešlo z románských jazyků a ve francouzštině je to la vogue, česky také ta móda, takže pro mě jednoznačně ta Vogue.

 
Karin
3869 příspěvků 30.08.18 15:29

Jen tak na okraj - fotograf se jmenuje Šimončík, spisovatelka se jmenuje Šimončíková. Čili ani jednou jste to netrefila ;)

 
asterah
277 příspěvků 30.08.18 16:29

Musím přiznat, že bych po něčem takovém na stánku nesáhla, a proto jsem vděčná autorce tohoto článku, že jsem díky ní aspoň trochu v „obraze“ :D
Myslím, že cena 129 Kč za takový škvár je více než úměrná…

Příspěvek upraven 30.08.18 v 16:30

 
Nanynka_02
450 příspěvků 31.08.18 22:38

Slečna Dominika neumí psát. Stylisticky je to bída, a navíc čtenář se vübec nedozví, jak se Vogue liší od stávajících lifestylových periodik.

 
pajape09
1 příspěvek 12.09.18 14:01

Pelmel všeho a skoro ničeho, jsem rozpačitá… Očekávání rozhodně nesplnila, ta Vogue!

Barbara Nesvadbová vydává knihu o módě, stylu a trendech

Barbara Nesvadbová vydává novou knihu s názvem Síla stylu. V ní... Celý článek


Reklama

Poslední článek:
Dobročinné secondhandy: Dobrý skutek, nebo past?

Autor: Monika

Pomáhat oblečením – to zní jako spojení příjemného s užitečným. Tak... Celý článek


Reklama

Témata článku

VOGUE: Do historie a zase zpátky

Autor: Kateřina

Každý měsíc je všude po světě slyšet šustění lesklých, barevných... Celý článek

Časopisy pro vás

Autor: Ada

Po posledním článku jsem dostala chuť podívat se na některé... Celý článek