Nezapomenutelné filmové kostýmy

24.07.17 | autor Kateřina

Ve slavných filmech vždy najdete také výjimečné šaty. Mezi ty ikonické patří třeba Pomáda, Pretty Woman nebo Snídaně u Tiffanyho. Ve všech případech se návrháři kostýmů povedlo vystihnout atmosféru filmu a doby, ve které se příběh odehrává. Byly by filmy stejně slavné i bez výborné práce kostyméra? A jak vůbec tenhle maskovaný oddíl módního světa funguje?

Pomáda, Snídaně u Tiffanyho, Pretty WomanPomáda, Snídaně u Tiffanyho, Pretty Woman

Samozřejmě záleží na typu filmu, ale většinou mají návrháři docela dost svázané ruce. Je to dané žánrem. U historického filmu si musí dát pozor na veškerá dobová fakta. Jinak by na ně historici vyrukovali třeba s argumentem, že se dané sukně nosily až o století později. U sci-fi filmu zase hrozí, že kostýmy budou příliš triviální a neskutečné. U dívčích filmů jde o to se trefit do vkusu právě dospívající generace.

Při správném poměru reality a kreativity vzniknou kromě skvělého filmu i ikonické kostýmy.

Na detailech záleží

Při tvorbě kostýmu se nesmí zapomínat ani na barvy nebo siluety. Pokud se filmaři rozhodnou určitý pohyb zvýraznit, nebo naopak skrýt, může to výsledný model opravdu hodně ovlivnit. Jen si všimněte častých mikin a bund tmavšího odstínu v akčních filmech. Dávají tak vzniknout třeba scénám, kdy hlavní hrdina odchází z místa činu s kapucí na hlavě, která herci zvýrazní pouze oči . Přidejte dramatickou hudbu, dobrého kameramana a efektní záběr je na světě.

Navrhování pro film s sebou nese svá specifika. Filmová postava není jen ramínkem na šaty, kostým musí splynout s jejím charakterem a příběhem. Na problémy s přehnanou kreativitou při navrhování kostýmů upozorňuje filmová návrhářka Deborah Nadoolman Landis s tím, že by se kostým neměl „plést scénáristovi do slov“.

Šaty dělají filmovou postavu

Jako dobrý příklad slouží i Viggo Mortensen, který si v Pánovi prstenů vzal svůj kostým Aragorna domů a poctivě ho nosil, jak jen mohl. Dokonce si ho i sám spravoval, když si ho natrhnul. To vše jen proto, aby pomohl ztvárnit atmosféru příběhu, což se mu nakonec nepopiratelně povedlo.

Oddanost některých herců svému povolání je opravdu obdivuhodná, například Olivia Newton-John se v Pomádě do svého kostýmu v závěrečné scéně musela nechat zašít. A tak jí nezbývalo, než tak zůstat, dokud v něm nenatočila vše potřebné. I kdyby si chtěla jen odskočit, musel by celý štáb čekat na to, až jí kostým rozpářou a znovu zašijí.

Aragorn v Pánu prstenů, Tom Cruise v Mission ImpossibleAragorn v Pánu prstenů, Tom Cruise v Mission Impossible

Tajemství za kamerou

Mezi nejzajímavější návrhářky filmových kostýmů patří bezesporu i Althea Crome, která se podílela na animovaném filmu Coraline. Ručně šila a pletla veškeré kostýmy, které pak měly postavičky nosit. Tvorba jednotlivých kostýmů jí zabrala od šesti týdnů až po šest měsíců. Správní režiséři vědí, že klíč k úspěchu tkví v dotažených detailech. Na výsledném filmu pak ani není poznat, že postavy jsou ve skutečnosti pouze animované. Pokud vás zajímá, jak takové miniaturní kostýmy vypadají, pomůže vám video od samotné Althey.


Za zmínku stojí také spojení obojího – jak módního, tak kostýmního návrhářství. Něco takového si zkusila Mona May pro slavný dívčí film Clueless. Měla za úkol vytvořit oblečení, které mělo zavést nové trendy a posunout tak film na vyšší úroveň. Problém byl ten, že v době, kdy se film točil (1995), měla režisérka představu naprosto odlišnou od tehdejší reality. Chtěla, aby byly hrdinky filmu oblečené moderně a upraveně jako typické královny střední školy. V téže době se ale začal velmi rozšiřovat styl grunge, a tak chodily dívky převážně v kalhotách a oblečené do přehnaně velkých velikostí. Nikdo tak nevěděl, jaký dopad budou mít výsledné návrhy na cílovou skupinu. Naštěstí vše skončilo úspěchem, který trvá v podstatě dodnes. Na tomhle filmu se také podílel návrhář Azzedine Alaia.

outfity z filmu Cluelessoutfity z filmu Clueless

Kostýmní adaptace knihy

Není až takový nezvyk, že by na filmech spolupracovali i slavní módní návrháři. V minulosti tomu tak bylo například ve filmu Snídaně u Tiffanyho, kde si Audrey oblékla dnes již všem známé šaty od Givenchyho. Mezi další módní návrháře, kteří se nebáli vkročit do světa filmu, patří Miuccia Prada, která se spolupracovala s Catherine Martin na snímku Velký Gatsby.

Zrovna tenhle film je dobrý příklad toho, jak vůbec návrhy vznikají. Základem je podrobná rešerše, které se musel tým designerů pečlivě věnovat. Pátrali v samotné Fitzgeraldově knize, v knihovnách, na výstavách, na internetu či v muzeích. Také bylo potřeba stanovit si přesné období, v němž se budou pohybovat. Tehdy měli štěstí a mohli použít snad celá dvacátá léta, která skýtají opravdu obrovskou nabídku možností. A pak přišlo na řadu už samotné navrhování, omezené všemi předešlými požadavky, které byly často zakládány i na nejmenších detailech. Na postavu Daisy byla v tomhle filmu použita krajka francouzské firmy Solstiss, která funguje již od konce 19. století. A hned byl kostým o něco autentičtější. Ani s tou autenticitou se to ale nesmí přehánět, kostým ve skutečnosti musí působit i trochu moderně a osobitě.

Muccia Prada - návrh šatů pro Daisy a šaty pro vedlejší postavuMuccia Prada - návrh šatů pro Daisy a šaty pro vedlejší postavu

Disney 18. století

Jacqueline Durran, kostymérka filmu Kráska a zvíře, se s Emmou Watson snažila vytvořit moderní postavu Belle tak, aby zapadala do původního příběhu, ale zároveň měla určitý reálný základ. Jacqueline mimochodem vyhrála Oscara za návrhy pro filmovou adaptaci Anna Karenina. Pro Krásku a zvíře vycházela jak z animované verze od Disneyho, kterou za žádnou cenu nechtěla vynechat, tak z historických faktů Francie 18. století. Kombinovala tak různé detaily s již danými návrhy původního filmu. Jako příklad udává kapsy, které měla Belle našité zvenku jako ukázku praktičnosti. Doopravdy je ale lidé tehdy nosili zašité uvnitř, aby je naopak nikdo neviděl. Často si také pohrála se vzory a materiály, které byly pro tehdejší dobu typické.

U některých kostýmů ale musela zas historické prvky ubrat. Tak to bylo u oněch hlavních žlutých šatů, které si měla Belle vzít na ples. Společně s Emmou se snažila vytvořit model, který by byl zároveň pohodlný a dovoloval pohyb a současně se podobal tomu původnímu, animovanému. Kostymérka tak musela složitě hledat odstín žluté, který by byl identický s tím originálním, zároveň slušel Emmě a také vypadal dobře na kameře.

Zdroje: https://www.fjackets.com, https://style.disney.com, http://www.imgrum.org,Zdroje: https://www.fjackets.com, https://style.disney.com, http://www.imgrum.org,

Za krásnými šaty se skrývá těžká dřina

Velká část návrhářů popisuje svoji práci jako přesný opak toho, co si pod pojmem filmový kostymér většina z nás představí. To, že možná spolupracujete s jednou z největších celebrit téhle doby, musí jít stranou. Čeká vás i víc než osmnáctihodinová práce a vcelku těžká dřina. Navíc není tak úplně lehké se v téhle branži prosadit. Konkurence je prý obrovská a velkou roli hraje i vztah s režisérem. Takže pokud si vás někdo oblíbí, jste za vodou. O to těžší to ale máte, pokud teprve začínáte. Výhodou a zároveň nevýhodou může být, že vás nikdo na ulici nepozná, i když jste třeba spolupracovali na jednom z nejslavnějších filmů vůbec. S tím by měl ale každý už předem počítat. Tenhle druh návrhářství totiž není o tom, kdo kostýmy vytvořil. Jde hlavně o film, který by měl na konci fungovat samostatně. A vyprávět jakýkoli příběh, který mu byl svěřen.

Zdroje: jak navrhování funguje - http://www.theartcareerproject.com/Zdroje: jak navrhování funguje - http://www.theartcareerproject.com/

Přemýšleli jste někdy o tom, jak vůbec filmové kostýmy vznikají? A jaké modely patří mezi vaše oblíbené?

Autor

Kateřina

Kateřina miluje módu a psaní. Proto se rozhodla, že tyto dvě činnosti zkombinuje. Sleduje novinky ve světě módy. Zbožňuje černou barvu. Za to nejspíš může její závislost na černé kávě.


Reklama

Líbil se vám článek?

Reklama

 Váš příspěvek
 
may.frayn
998 příspěvků 24.07.17 09:53

To je zajimave tema. Urcite by neskodilo podivat se na nektere ty kostymy bliz :-).

 
Alterations
576 příspěvků 24.07.17 10:33

Možná návrhářky neberou nápady pouze z historie, ale často i tak trochu kopírují slavné toalety známých lidí, které nás oslnily mimo filmové plátno. V případě Snídaně u Tiffanyho malé černé šaty Coco Chanel. Svatební šaty Grace Kelly. Nebo se nepokrytě kopírují šaty ze starších filmů.

 
Philogia
49 příspěvků 24.07.17 12:19

Ach jo, že já jsem se zase nechala nachytat („Páni, konečně jednou zajímavý článek!“). Pominu-li, že se to čte hůř než moje slohy z šesté třídy, až na pár zajímavých detailů (animovaný film, zašití do kostýmu…) článek pozoruhodně nepřekračuje objem informací, které si příčetný člověk domyslí - když navrhujete kostým, musí se líbit režísérovi, musí se líbit divákům, musí být dobrý, ale obvykle nezastínit děj, při dotváření dojmů z děje na kostýmech záleží, často se hledá inspirace v historii a starších filmech a málokdo vás bude jako návrháře filmových kostýmů znát. Páni, to by mě nenapadlo…

To, že se návrháři v historických filmech striktně drží dobové módy, aby jim historici něco nevytkli, je zase vyloženě hloupost - téměř ve všech filmech z období do 1. světové války se móda „upravuje“, aby lahodila oku dnešního diváka, který má o krásné ženě prostě jiné představy než člověk tehdejší. Kombinují se prvky z ne zcela stejného období, popř. území, aby výsledek byl pro dnešního člověka „pěkný“ (třeba renezanční okruží u ženských šatů a k tomu hluboký výstřih, jak jsem to nedávno viděla). Ze střihů šatů, které se opravdu nosily, se vybírají jen ty, které se dnešnímu divákovi budou líbit, zatímco ostatní, byť tehdy výrazně častější, se nepoužijí. Líčení se většinou udělá ryze dnešní (v lepším případě aspoň herce ztvárňující mocné a bohaté postavy nepopráší bronzerem, ale udělají jim dobově bledou pleť), protože kupříkladu množství tvářenky, které bylo ve francouzském rokoku tak akorát, je dneska daleko za hranicí vulgárnosti. Některé typické detaily dobové módy se velmi často úplně ignorují - třeba silné neprůhledné punčochy k étericky lehkým šatům empíru. A někdy, když mají tvůrci smůlu na období obecně pro dnešního diváka málo přitažlivé, prostě postavy bez pardonu kostýmově šoupnou o pár desetiletí jinam. Ano, tyhle věci se dějí i v historických velkofilmech s astronomickými rozpočty, není to výsada filmů třetí kategorie, kde na konzultaci historika nezbyly v rozpočtu peníze…

 
Atlacoya
2252 příspěvků 24.07.17 14:14

Ano. Téma mohlo být zpracované lépe, ne jen pár perliček z několika filmů.
Film je klam. Jak píšete, skutečná historie by nám připadala směšná nebo ošklivá, případně materiál který na kameře vypadá luxusně je ve skutečnosti nepříjemný a škrábavý.

Takže autorko - nápad dobrý, za úkol vybrat jeden aspekt a ten propracovat - vybrat třeba jen jeden kostým a popsat cestu od prvního skeče po stříbrné plátno. Nebo vybrat třeba jedno historické období a různá filmová zpracování a k tomu porovnání s realitou.

 
maarcy
73 příspěvků 27.07.17 13:10
No a do českých historických filmů

Se oblečení nakoupí třeba v HM, CA apod. a zbytek dotvoří z fundusu… Stačí se podívat na filmy třeba jen z nedávné doby - např. z poloviny dvacátého století (myslím ty, které vznikly třeba až v roce 2000).

 
Fatabuna
150 příspěvků 27.07.17 16:51

Renesanční okruží v kombinaci s hlubokým výstřihem není umělecká licence, ale skutečný dobový módní trend. Do Čech ho jako jedna z prvních přivezla z Anglie zimní královna Alžběta Stuartovna, když přijela s Fridrichem Falckým na korunovaci. Setkání šokovalo obě strany: Alžbětě byly k smíchu české šlechtičny, oblečené v upjatém a staromódním španělském stylu, a české stavy pobouřilo královnino nestydatě obnažené poprsí. Rozkol z prvního dojmu se, jak víme, vlivem událostí nadále prohluboval, až královský pár dopadl, jak dopadl.
A mimochodem souhlasím s názorem, že článek je plytký a téma by šlo zpracovat mnohem lépe.

 
Sibyla
2646 příspěvků 02.08.17 21:27
Přesně.

Postavy se češou, líčí i oblékají, aby se líbily současným divákům, protože, hej, film musí něco vydělat, ne? Proto jsou dvacet let staré historické filmy tak načichlé dobou vzniku: šedesátkové účesy a růžová kožešina v Doktoru Živagovi, rudé rtěnky v jakémkoliv filmu do r. 1960. Co by dnešní divák řekl na důslednou aplikaci alžbětinského korzetu, potlačujícího poprsí? Ne, s historickou věrností si tvůrci opravdu hlavu nedělají. Můžu vyrůst, když dáma z r. 1900-1830 chodí po ulici bez klobouku a rukaviček, případně když šlapka v Deadwoodu, kde bylo na jednu ženu 200 mužů bloumá po venku polonahá, s rozpuštěnými vlasy - v reálu by ji někdo znásilnil na prvním rohu.

 
Oveeec
1562 příspěvků 24.07.17 21:38

Námět opravdu moc zajímavý, škoda jenom, že je to páté přes deváté a občas člověk vážně neví, co tím chtěl básník říci.

 
Verhro
633 příspěvků 25.07.17 12:02
článek

Tak to téma je velice zajímavé a zároveň tak široké, že by to chtělo spíš seriál článků…

 
Sibyla
2646 příspěvků 02.08.17 21:27

Ano, ale od odborníka. Toto je plytké.

 
choco_piranha
5 příspěvků 25.07.17 15:35

Jak může někdo psát článek na tohle téma a nezmínit Jean-Paula Gaultiera a kostýmy, které dělal pro Pátý element? :)

 
Sibyla
2646 příspěvků 02.08.17 21:28

A omezit Givenchyho jen na Snídani u Tiffanyho! Co takhle Funny Face?

 
Iv_kanh
1 příspěvek 28.07.17 15:19

Jen malý dodatek. Pojem kostymér se používá pro člověka jež se o kostýmy stará, ale nenavrhuje je. Skladuje, pere (musí o kostýmu vědět vše, z jakého je materiálu, kdy točí, jsou li scény náročné atd…) pomáhá herci s oblékáním(musí tedy znát postupy, obléknout white-tie stoletý frak většina současných herců neumí), účastní se kostýmních zkoušek, asistuje kostýmnímu návrháři…sídlívá na place v kostymérně. Či v garderobě, někdy se kostyméři/kos­tymérky skrývají pod názvem garderobky (garderobiérové) tenhle výraz je ale víc divadelní… Kostýmní návrhář je ten co se slejzá s producentem a režisérem, kreslí navrhuje, rozhoduje materiály, hlídá švadleny a ostatní výrobní postupy…na place okolkuje většinou ve chvíli kdy se kostým „roztáčí“ aby kdyžtak vyřešil případné vizuální nedostatky…
Pokud navrhuju kostýmy, je pro mne dobrý kostymér hotový poklad.

 
linda21
81 příspěvků 01.08.17 23:29

…díky za info, ráda se poučím :)

Na předávání cen v pyžamu po dědečkovi

V Americe se uskutečnilo každoroční předávání cen Teen Choice... Celý článek


Reklama

Poslední článek:
Sepraná tílka, leginy a další hrůzy, které v létě nenosit

Autor: Michaela

Proč mám tak ráda léto? Protože se do ulic dostanou konečně i... Celý článek


Reklama

Témata článku

Styl & Kabo: Top Styl Designer

Autor: Ada

Jedním ze zlatých hřebů Stylu byla soutěž Top Styl Designer. Do té... Celý článek

Berg jede do světa

Autor: Ada

Protože mi nedáte pokoj, dokud o tom nenapíšu, tak tady to je.... Celý článek