Františka Čížková: Ignorace etikety je v ČR tristní

18.06.18 | autor Janča

O dress codu, jejích prvních krůčcích v módě i o tom, jak se vyrovnává s reakcemi na svou práci… s uznávanou módní kritičkou Františkou Čížkovou.

Františko, prozradíte nám, jaké bylo vaše první setkání s módou?

S módou, míněno oblečením, se setkáváme od narození, jen začneme její estetickou a společenskou funkci vnímat později. U mě to bylo již na prvním stupni základní školy, protože jsem dostávala obnošené svršky z odboru sociální péče. Byly velké, notně zastaralé, babi je musela přešívat.

Pokud se nepletu, celý váš profesní život je s módou propojený. Napadlo vás někdy tuto oblast opustit a věnovat se třeba něčemu úplně jinému?

S módou jsem byla přímo spjatá v osmdesátých letech, kdy jsem se věnovala ateliérové tvorbě pletenin. Dva tři roky po sametové revoluci jsem za návrhářstvím udělala tlustou čáru a kývla na výzvu psát do novin. V tehdy vzniklém časopisu Týden jsem se orientovala na životní styl, fenomény současné společnosti, které k nám ze světa přicházely a my jim nerozuměli. Samozřejmě, móda byla součástí mé práce, vyznal se v ní málokdo. Za pětadvacet let mám za sebou řadu zásadních rozhovorů do Playboye, zaniklého Mladého světa a jiných v dané době populárních titulů. Před rokem jsem napsala knihu. Čtvrt století se živím slovem. To, že jsem módní kritička, na tom nic nemění. Já už výhybku přehodila dávno, další zatáčku ve svém věku dělat nehodlám.

Zdroj: Archiv Františky ČížkovéZdroj: Archiv Františky Čížkové

Když se chce někdo opravdu zorientovat v módě, kde má hledat informace?

Na internetu, fashion weeks, v prestižních módních magazínech. Na trhu jsou i zajímavé knihy mapující dějiny módy, legendy návrhářství. Je moc dobré je znát, neboť bez těchto souvislostí se móda těžko pochopí.

Oblíbené jsou dnes fashion blogy a také youtube kanály… ty často propagují nejnovější trendy a jejich followeři je následují. Co na to říkáte a sledujete třeba i vy nějaké?

Namátkově je sleduji z profesionálních důvodů. Až na výjimky se mi jeví velmi narcistní a povrchní bez přidané edukativní hodnoty. Řada bloggerů, jež vidím v reálu, postrádá vkus. Jen touží po jinakosti, chce zaujmout. Být bloggerem, youtuberem, zásobovat populární instagram několikrát za den fotkami a kupovat si pro vizi úspěšné sledovanosti falešné followery, je lákavá a snadná cesta k pofidérní známosti. Popularitě v jisté sociální bublině. Také šance dostat se do skupiny friends určité značky, jež dává za propagaci hadříky, doplňky, kosmetiku zadarmo.

Je vlastně taková inspirace v pořádku? Není tak trochu slepé sledování trendů proti vymezení vlastního stylu, který danému člověku opravdu sedí?

Samořejmě, že není. Lidi, o nichž vedeme řeč, jsou prodlouženou rukou čiré propagace. Jeden nejmenovaný, v reklamě ctěný muž prohlásil, že nejde o osvětu, ale kšeft děvek prodejných. Samozřejmě se najdou fundované výjimky, ale je jich sakra málo. Slepé sledování jepičích sezónních trendů je vždy špatné. Svědčí o nedostatku osobnosti a vlastního názoru.

Když už jsme se dotkly vlastního stylu, jak se oprostit od reklamy, která na nás vyskakuje, jak ho pro sebe objevit?

Stačí reklamu nesmyslně nepřeceňovat. A co se týká stylu, tak ten se buduje léta. Musíte nejdřív znát sama sebe, reálně vnímat svůj typ a z něj vycházet v souvislosti s profesí, životním stylem…

Zdroj: Archiv Františky ČížkovéZdroj: Archiv Františky Čížkové

Vy sama máte velice vytříbený a typický styl. Čeho se při vybírání kousků do svého šatníku držíte a čím se inspirujete?

Neinspiruji se, nemám touhu se inspirovat. Vycházím ze svého typu, věku, postavy včetně jejích handicapů, životního rozpoložení. Šatník vnímám jako stavebnici, jež má pevný nadčasový základ a já jí občas dodám jiné moduly. Můj styl je především otázkou intuitivního cítění.

Podívejme se ovšem na styl ještě trochu obecněji. Jaký si myslíte, že je vztah Čechů k módě?

V případě drtivé většiny našinců značně vágní.

Asi nejožehavější otázkou je dodržování dress codu. Umíme si v Čechách poradit?

Nedostatek znalosti etikety, její ignorace je v této republice tristní a začíná na Pražském hradě.

Už dlouhou dobu hodnotíte outfity českých celebrit a někdy také lidí na ulici. To s sebou samozřejmě nese i nesouhlas… mnohdy vyjádřený vulgárně. Jak se s ním vyrovnáváte… resp. čtete takové příspěvky, které se pod vašimi články objevují nejčastěji jako anonymy?

Kdejaký člověk v této zemi míní, že módě rozumí. Módní kritiku podceňuje, přestože je souměřitelná s literární, filmovou, hudební atd. „Ať si každý nosí, co chce, máme demokracii,“ ohrazují se čtenáři. Ano řada z nich vulgárně uráží. Většinou v příspěvcích pod článkem, které jsou anonymní a o to víc dávají průchod potlačované agresi, frustraci. Zpočátku jsem je četla, ale brzy pochopila, že nejsou žádnou zpětnou vazbou, postrádají věcné protiargumenty vedoucí k diskuzi.

O vás, vaší profesi i životě si můžou naši čtenáři přečíst v knize To jsem já, Františka, která vyšla v roce 2016. Vy sama jste v jednom rozhovoru řekla, že jde o velmi intimní a otevřenou zpověď. Jaká témata v knížce otevíráte? A jaký byl impuls k jejímu napsání?

Pár nakladatelů mě průběžně pár let vyzývalo, ať napíšu knihu o módě. Ale já nechtěla udělat další výpravnou publikaci, kterou si představovali. Na trhu jich je řada, jsou lahůdkou pro fajnšmekry a jejich autory mají být historici módy. I na výzvy udělat něco jako rukojeť trendů, stylingu, povinné etikety jsem řekla ne. Později jsem začala o knize přemýšlet. Životní okolnosti, diagnóza, jež člověka srazí na zem, mimovolná, do vyššího levelu posouvající revize lidských hodnot mě přiměly k pocitu, že nazrál čas na sdělení, neboť má výpověď může jiným pomoci. Do kolen je přece kdekdo sražen. Jen musí zase vstát.

To jsem já, Františka, není biografie, i když na dětství, jež mě formovalo, vzpomínám. Vzpomínky náleží i dospívání, pár odžitým módním epochám, polozapomenutým fenoménům doby. Taky současným, nedávno uplynulým, více či méně načechraným pěnám dní, jež jsou křehkou svodkou dojmů, naplavenin momentů, situací podepisujících se na náladě i biblickým desaterem daném účtování před usnutím. Své třinácté komnaty průběžně a jemně otevírám a je na čtenáři, zda k nim najde klíč. Pochopí. Na módu, showbyznys nezapomínám. Vím, že jsem s nimi spojená, že se ode mě tohle téma očekává.

Už při chystání se na rozhovor s Františkou jsem se několikrát přistihla, jak si kontroluji vlastní oblečení a přemýšlím, zda bych dostala pochvalu, nebo ne. Kdo ví. Každopádně můžu říct, že hovořit s touto sympatickou dámou bylo více než zajímavé a inspirativní.

Janča

Janča

Miluje doby dávno minulé, proto má šatník plný retro a vintage kousků. Nad módou se snaží přemýšlet udržitelně a nakupuje hlavně v second handech nebo u českých tvůrců.


Reklama

Líbil se vám článek?

Reklama

 Váš příspěvek
 
Lucy Liu
26 příspěvků 18.06.18 09:09

Upřímně jsem trochu v rozpacích z jejího účesu… jinak mi přijde jako velice zajímavá a originální osoba. Souhlasím s jejím názorem na dnešní fashion blogery a youtubery. Mnoho z nich touží jen po slávě a senzaci, s uměním či elegancí mají pramálo společného.

 
Alterations
654 příspěvků 18.06.18 09:48

Paní Františka je celebrita, prezentuje se svým zjevem. Její názory jsou zajímavé, někdy až kruté. Co to vlastně je ten „dress code“ kromě toho, že opravdu jen pár lidí na pozvánce vidí poznámku " white tie - black tie - casual", to není mezi námi normálními lidmi tak snadné říci. Proč jsou třeba nevěsty v odpoledních hodinách jediné ze svatebčanů ve velkých večerních šatech ? Proč vlastně by muži ve městě měli ke krátkým kalhotám nosit košile s dlouhými i když vyhrnutými rukávy ? Proč se brojí proti lodičkám k letním či dokonce večerním šatům ? Zdá se, že současný trend je nenosit šperky ani „značky“ a mezi denním a večerním oblečením se stírá rozdíl. Zdá se mi, že kdybychom mohli, všichni bychom se rádi oblékali v obchodě Gant, nebo kopírovali všechno v čem se objevuje mluvčí Lucie.

 
DanielaS
4762 příspěvků 18.06.18 13:24

Kdyztak uroven je tristni. Ignorace je tristni zni divne.

 
MarryJu
304 příspěvků 18.06.18 15:29

Ja si nemohu pomoci, ale me ta pani uprimne desi.

 
giuliettka
1410 příspěvků 18.06.18 20:17

@MarryJu Pri pohľade na ňu vidíte tiež vidíte koniec filmu Smrt ji sluší? :-D 

Příspěvek upraven 18.06.18 v 20:18

 
Slmal
5 příspěvků 18.06.18 23:24

Prosím, pokud se vyznáte v etiketě, zamyslete se nad názvem článku: „IGNORACE ETIKETY JE V ČR TRISTNÍ“, Ignorace je smutná=tristní=níz­ká nebo vysoká????

 
Katka2305
130 příspěvků 19.06.18 09:41

Viz poslední odpověď rozhovoru, týkající se knížky: „rukojeť“ místo „rukověť“…

Holinky nebo hodinky, obojí se natahuje, že jo. Jak se říká u nás - když neumím suterénně používat nóbl termity, tak je nepoužívám!

 
Karin
3825 příspěvků 19.06.18 20:54

Tak zrovna tohle přepsali, přitom rukověť (ve smyslu „příručka“) je v pořádku. Rukojeť se v tomto smyslu nepoužívá.
A když člověk upozorní na skutečnou chybu, tak to ignorujou… :-)

„Rukojeť a rukověť jsou dnes dvě různá slova, ale kdysi to bylo jedno: byly to dvě varianty složeniny pojmenovávající něco, co slouží k uchopení rukou, … potom také to, co se často bere do ruky, příruční kniha nebo také hrst něčeho, jako snítek rostliny apod. Mohly vznikat i pochybnosti, co je rukověť a co rukojeť, ale v minulém století se obě podoby začaly významově vyhraňovat: rukojeť jako „držadlo“, rukověť jako „příručka“ …“

(D. Šlosar, HOST, 2006, roč. XXII, č. 10, s. 9)

Pravda, rukověť je výraz poněkud archaický (dnes máme příručky a manuály), nicméně i ve své zastaralosti platný a zde správně užitý.
Naproti tomu rukojeť je v tomto kontextu zcela mimo.
Tolik k „cizím termitům.“

Příspěvek upraven 19.06.18 v 21:32

 
Katka2305
130 příspěvků 20.06.18 07:05

Nepřepsali. Rukojeť tam byla od začátku, a právě o tom byl můj komentář, že tam má být rukověť.
Funkční čtení?

 
Karin
3825 příspěvků 21.06.18 09:19

Únava hlavy po službě, sorry :D

 
Paris1789
2215 příspěvků 19.06.18 09:56

Rodný jazyk paní Čížkové je zřejmě slovenština, což dovozuji z hojného používání slovakismů v jejích textech. No a zřejmě se snaží, aby to nebylo poznat a tak používá tyto krkolomné obraty.
Asi jako když máte fejkovou kabelku a tak na ni navěsíte pestrobarevný šátek, aby upoutal pozornost.

Příspěvek upraven 19.06.18 v 09:56

 
lorens
1822 příspěvků 19.06.18 10:27

@Paris1789 Spíš ne, vyrůstala prý na Žižkově u prarodičů a do škol chodila v Praze.

 
Paris1789
2215 příspěvků 19.06.18 10:42

tak jsem si vyhledala nějaké její texty, pravda je, že už nějaký čas tohle provinční módní sebemrskačství nesleduji, páč mne hluboce nudí. No nevydržela jsem číst dlouho, zkušenost mi říká, že se přes práh bolesti nic nemá přehánět.
Pamatuji si jen ty slovakismy, které v tom komplikovaném vyjadřování působily jak granát v obrazárně.
Tomu jejímu stylu psaní nerozumím, resp. nerozumím tomu, proč takhle píše; jestli je v tom nutnost vejít se do jistého počtu znaků, která naráží na potřebu toho současně vychrlit co nejvíc?
Ale díky jí jsem se zamyslela nad tím, kdo by mne tak mohl v oblékání isnpirovat, a kromě The Sartorialist jsem na nic nepřišla. Ale beru to tak, že už jsem stará struktura, která má ráda své jisté.

 
LenkaPraha01
42 příspěvků 3 inzeráty 19.06.18 11:53

Tak dneska jsem se „pobavila“. Tato jako že expertka radí, jak se mají lidi oblíkat? Tato seschlá anorektická škatule by se nejdřív měla podívat do zrcadla a pak teprv radit ostatním. Takhle vypadá módní expertka? :) Co ty seschlý ruce, fuj, to se neukazuje, Fany. Sama to kritizujete, tak se řiďte vlastními radami.

 
patch
12 příspěvků 19.06.18 12:12

Neměla rakovinu? Možná, když tohle přežijete, seschlé ruce už neřešíte.

 
LenkaPraha01
42 příspěvků 3 inzeráty 19.06.18 12:22

O to nejde. Jde o to, že ona by v první řadě měla dodržovat to, co jiným vytýká. Nejsem módní expert, ale když se podívám na první fotku - ženská v jejím věku by měla zapomenout na minisukně, obzvlášť pokud má takový seschlý nohy/kolena. A ty boty? Jde snad na ryby, copak nevidí, že jí jsou velký? Pokud mám seschlý ruce, neberu si oblečení bez rukávů. Aspoň ne do společnosti. Ona sama sobě je „nejlepší“ vizitkou - bohužel.

 
Paris1789
2215 příspěvků 19.06.18 13:17

Inu, food kritik nemusí umět vařit, filmový kritik natočit film, literární kritik sepsat román a politolog sestavit vládu (pan Fiala jaksi ještě nedostal tu možnost), tudíž ani Františka nemusí vypadat jako ze žurnálu, aby se mohla trefně vyjadřovat k nemožným outfitům bližních.
Jsem si myslela, že tenhle předsudek je již dávno i díky osvětě MP vyvrácen?

 
LenkaPraha01
42 příspěvků 3 inzeráty 19.06.18 13:31

Předsudek? Osvěta MP? :) Vy jste legrační, jak se tu snažíte povyšovat… Takže módní kritička může chodit jako strašák do zelí? :)
Nikdo přece netvrdí, že musí vypadat jako ze žurnálu, což vy si asi představujete, že musí mít na sobě nejnovější trendy a nejdražší značky. Ale měla by mít vkus a znát míru.

 
Paris1789
2215 příspěvků 19.06.18 13:52

může.

 
LenkaPraha01
42 příspěvků 3 inzeráty 19.06.18 14:03

Tak dobře, může. V dnešním světě každý může dělat všechno, stačí být dostatečně drzý a nemít soudnost. Když může lidi učit vařit takový Babica, proč by nemohla být módní expertkou tato paní. :)

 
pavka_l
630 příspěvků 19.06.18 12:52

Je to anorektička, prošla složitými vztahy, mluvilo se o tom ve 13. komnatě.

 
LenkaPraha01
42 příspěvků 3 inzeráty 19.06.18 13:09

Ok, ale neměla by si pak vlastní komplexy vybíjet na ostatních. U ní mají šanci jen rachitici, kdo má normální tvary, toho jízlivě označí za krev a mlíko - to v nejlepším. Radši mít deset kg navíc než vypadat jako ona.

 
Luela
116 příspěvků 19.06.18 17:28

Souhlasím s LenkaPraha01. Pokud někdo komentuje, nebo spíše kritizuje, co kdo nosí tak by sám měl jít příkladem a oblékat se vkusně a s ohledem na věk, postavu, hendikep, událost atd…

 
Karin
3825 příspěvků 19.06.18 21:02

V tomhle věku, nota bene s takovou anamnézou je normální mít vrásky, seschlou kůži. Stáří je prostě vrásčitý, smiřte se s tím a neomdlívejte z toho :-) Má snad babka nahodit burku, že má vrásky?

 
asterah
176 příspěvků 19.06.18 22:21

A tak tu burku bych jí odpustila, ale hubu by zavřít mohla :D

 
Yaay
25 příspěvků 20.06.18 19:00

Karin, nejde o to, ze ma vrasky atd., koniec koncov ma skoro 70. (Mmch, pri googleni na mna vypadla jej fotka z mladosti a bola naozaj krasna). V rozhovore hovori, ze pri obliekani vychadza zo svojmu typu, veku a postavy. Uprimne, vy s tym suhlasite? Nepovazujem sa za super konzervativnu, ale mam o 30 rokov menej a suknu kratsiu nez tesne nad kolena si uz nevezmem aj ked nemam krive nohy ani nadvahu. Nehovoriac o tom, ze na vsetkych fotkach co som nasla je uplne neprirodzene opalena, je jedno ci sa opaluje na slnku, v solarku alebo natiera samoopalovakom, pridava jej to 10 rokov, mala by ubrat.

 
asterah
176 příspěvků 21.06.18 10:10

Tak minisukně jsem nosila do 48 - teď už na to opravdu nemám nohy (55)- myslím, že to je o soudnosti - paní může nosit co chce a co jí vyhovuje, ale pak by si měla dávat pozor na to, co říká…„Vycházím ze svého typu, věku, postavy včetně jejích handicapů…“ to dost odporuje tomu, co je schopna na sebe obléct a tomu, jak sveřepě kritizuje ostatní.

 
julie74
1681 příspěvků 19.06.18 17:13

@LenkaPraha01 Tak na paní Františce je hezky vidět, jak by vypadal dnešní ideál krásy (BMI kolem 18,19) za čtyřicet let. Prostě buď přiberou, nebo budou mít nějakou extrémně podivnou genetiku, nebo toto.

Mě se ale teda docela líbí její modely, ale co mi pije krev je to jak píše. Ona sama říká, že psaní jí živí a to je hodně zvláštní, jak málo na to stačí. Nedávno jsem sem někam dávala jak divně pracuje s větnou stavbou, ale teď po pěti minutách hledání nacházím vyloženě jasné chyby. A to už bych z češtiny maturitu nedala ani náhodou, a vidím je. Její oblíbená vazba třeba je „boty na nohu ulité“. Jenomže v češtině se říká sedí, nebo padnou, jako ulité. Dělá chyby v používání přivlastňovacích zájmen, nejsem si jistá jestli jde centimetr velkému přívěsku na krk říkat přívěs, rozhodně je to velmi neobvyklé. A tohle je její úplná klasika - Tato večerní toaleta se však s výšivkou černých korálků a blyštivého štrasu plus s reliéfem květin na živůtku na poli zdobnosti vypořádat slušně uměla. Navíc mi nekonvenuje její používání čárek. Ale to bych si netroufla se hádat. Čerpala jsem pouze z jednoho článku. Miničlánečku. :)))

 
Karin
3825 příspěvků 19.06.18 21:08

Tohle dělá jedna moje známá. Snaží se působit zajímavě, a za tímto účelem divně komolí určitá slova nebo je používá v bizarním kontextu. Je to její signature :-)

 
maarcy
82 příspěvků 19.06.18 17:46

Paní Čížková je módní kritičkou v Blesku - ocenit umí pouze své „koně,“ tedy spíš kobyly a to jsou Simonka s Andrejkou. Pokud je některá z nich jako strašidlo, tak je paní Františka blahem bez sebe. Jo a teď přibyla skutečná kobyla a to novomanželka Monika…

 
asterah
176 příspěvků 19.06.18 22:19

Hm. Tak jsem si něco o tom módním strašidle přečetla - divné stvoření. Má 66 let - já jsem jí hádala tak o 10 až 15 let víc. Zřejmě se s chutí naváží hlavně do mladých holek. Její styl oblékání je z mého pohledu děsný, ale když se jí to líbí - fajn. Jen nechápu, proč by ji za to měl někdo obdivovat. Reklama na mumie.

Příspěvek upraven 19.06.18 v 22:23

 
Paris1789
2215 příspěvků 20.06.18 09:59

Hele, uvědomujete si, co tady píšete? Paní Čížková se nikdy pokud vím nenaváží do lidí jako takových, pouze do jejich outfitů. Zapamatujte si, co jste tady napsaly, až zestárnete a někdo se bude podobně vyjadřovat na vaši adresu, tak vás asi bude hřát vědomí, že jste k tomu taky svou troškou přispěly?
Věk, pohlaví, rasa jsou atributy, s nimiž se rodíme, nejde je jen tak změnit a je dost trapné to těm lidem mlátit o hlavu.
Rady, jak má někdo zavřít hubu, jsou už asi z Hitlerova manuálu, ne?

 
asterah
176 příspěvků 21.06.18 09:46

Četla jste aspoň některé z jejích kritik? Jsou zbytečně kategorické a jedovaté. Vzhledem k tomu, jak se hastroší ona sama, by tu hubu měla aspoň trochu krotit - jinak si koleduje přesně o to, čeho se jí tady dostává. Pokud to ovšem není tak, že se takovými reakcemi na svou osobu baví…a srovnání s Hitlerem je poněkud úsměvné :D

 
Wounded Knee
22 příspěvků 21.06.18 12:58

A vítězem miliónu zelených ramínek a titulem „ultimátní debatér(ka)“ se stává ten/ta/to, kdo jako první použije argument ad Hitlerum! Gratuluju!

 
Yaay
25 příspěvků 20.06.18 13:06

Nechajte E.T.-ho hodinu v solariu, nasadte mu parochnu a tadaaa: Frantiska!

 
Jordaan
8040 příspěvků 20.06.18 13:42

@Paris1789

No, p. Cizkova rada psychologizuje a sve dojmy (plus drby) rada micha do svych hodnoceni. Jestli nekoho ma nebo nema rada je vzdycky dobre poznat, u tech neoblibenych si obcas rada rypne a pomaha si u toho dost casto detaily ze soukr. zivota potrefenych. S jejim hodnocenim obleceni sice vetsinou souhlasim, ale jako osoba (nebo to, jak se prezentuje) mi je odporna, skoro bych rekla, ze se lidi jako ona stitim.

 
Paris1789
2215 příspěvků 20.06.18 16:21

Přiznám se, že bulváry nesleduju, takže ani nepoznám, koho má paní Čížková v (ne)oblibě. Je možné, že psychologizuje, to netuším, na druhou stranu, ty celebrity z popularity žijou, tak nějak předpokládám, že když se o nich ona zmíní, je to pro ně spíše plus nežli minus. Mne její hodnocení míjí, jsem úplně jinde a o módě mám poněkud jiné představy, než má ona. Navíc je nutno si přiznat, že i ona nutně musí časem podlehnout jistému Stockholmskému syndromu a ty celebrity, které jsou jí z různých důvodů bližší, má tendenci šetřit.
Jde mi ale o to, že výroky:
„seschlá anorektická škatule“
„hubu by zavřít mohla“
„reklama na mumie“
apod. tady úplně nechci číst, protože mi přijdou vyloženě zlé a zbytečné.
Františce je prý 66 let, věk odchodu do důchodu bude u nás brzy 65 let, tedy ve Františčině věku bude ještě hodně žen pracovat, mají snad ony „držet hubu“ jen proto, aby se jim někdo neposmíval, že jsou „reklamou na mumie“? Představ si, že by byla Františka ředitelkou podniku, má přestat úkolovat své podřízené jen proto, že už není mladá a hezká?
Vždyť je to ageismus. Já tohle nechci zažívat a věřím tomu, že nikdo ze zde přítomných taky ne, samozřejmě až zestárnou. Jenže všechno, co vypouštíš z úst a klávesnice formuje tvůj i jiných životní prostor. Tak nenápadně, ale nakonec se to projeví. Mně to prostě vadí.
Na druhou stranu, pokud si myslíte, že jsem přecitlivělá, nenechte se mnou nijak ovlivňovat a popusťte uzdu svým pudům, jako to dělá prezident například. Jen abyste se pak všichni nedivili/y.

 
LenkaPraha01
42 příspěvků 3 inzeráty 20.06.18 16:39

Vy opravdu nechápete, jak to myslíme, nebo aspoň já? Nikdo se nikomu neposmívá za jeho věk, tak si ty svoje slovíčka - prej ageismus :) - nechte. V článku je rozhovor s „módní, ale určitě ne uznávanou kritičkou“. Paní sama si servítky nebere, tak proč my? Nenapsala jsem ani slovo o tom, že by měla skončit, protože je stará. Jen jsem napsala, že by se sama měla řídit tím, za co kritizuje ostatní. Načež vy jste mi zase odpověděla, že food (pane bože, nevidíte, jak je to nesmyslný používání cizích slov směšný?) kritik taky nemusí umět vařit. Uvedu vám jiný příklad. Najala byste si třeba jako fitness trenéra člověka, který má nadváhu, nemá fyzičku a žere v jednom kuse buřty s hořčicí? Asi ne, že? Jak mám já jako čtenář přijímat módní kritiku téhle paní, když ona sama (někdy) vypadá jako strašák do zelí a neumí se oblékat podle věku a postavy? Pak je leda tak pro smích a nikdo ji nebere vážně.

 
Paris1789
2215 příspěvků 20.06.18 16:49

Jediné, co nechápu, je ta zloba, jíž prokládáte své zápisy, a která se projevuje těmi výroky, které jsem uvedla v mém předchozím postu. Jinak je mi vaše prožívání víceméně lhostejné. Fitness trenéra nepotřebuju, děkuju za inspiraci, která je mi nanic.

 
Jordaan
8040 příspěvků 20.06.18 17:36

I kdyz se s Paris rozchazim v nazoru na F.Č., tak s casti jejiho komentare musim souhlasit. Vase vyrazivo a formulace jsou desne.

 
asterah
176 příspěvků 21.06.18 10:15

Ale tady mícháte dohromady hned několik věcí, které spolu nesouvisí. Pokud šéfová bude vypadat jako mumie a oblékat se výstředně, ale přitom bude milá, chytrá, vzdělaná ve svém oboru a bude umět vést svůj tým, pak s největší pravděpodobností nikdo nebude řešit její vzhled a věk.

 
giuliettka
1410 příspěvků 20.06.18 17:42

@Paris1789 Ale ona pani Čížková sa vyjadruje aj ku talentu, kráse, veku,vzhľadu, tých ktorých kritizuje. A do tých čo majú o kilo viac jak ona sa naváža kvoli váhe. To potom ťažko písať o nej pekne.
Ak sa jej dotklo to, že manžel kritizoval jej váhu natoľko, že sa z nej stala anorektička, tak asi dobre vie aké to je, keď ťa kritizujú. A ak sa kritizovaním ostatných začala živiť, tak zrejme sama razí heslo ako moj muž mne, tak aj ja ostatným.
Píšeš, že sa nenaváža do ľudí, ale potom konštatuješ, že bulvár nečítaš, tak ako vieš, že sa nenaváža?

 
Paris1789
2215 příspěvků 21.06.18 08:17

Co jsem od Františky četla zcela vyhovuje parametrům bulváru, je to bezobsažné přebujelé plkání o blbostech tak, aby to vyhovělo vkusu jeho čtenáře. Zejména pak jeho představám o tom, co je tzv. vyšší společnost. Dokonce si myslím, že Františka jaksi vychází vstříc potřebě bulvárního konzumenta VIP adorovat i nenávidět současně. Což ona myslím svými komentáři naplňuje. V rámci této četby jsem na vysloveně nenávistné komentáře v duchu „seschlá mumie“ apod. nenarazila; je to jízlivé, ale takový bulvár prostě je. A teď už spekuluji: pokud si Františka pomáhá líčením detailů ze života hodnocených celebrit, nejspíše jsou to informace, které už ony samy a ochotně bulváru předaly, protože s ním žijou v oboustranně výhodné symbióze.
Vlastně mne udivuje, že si někdo myslí, že by se zrovna v Blesku dočetl nějaké relevantní rady, a stejně tak mne překvapuje, když je někdo pohoršen tím, že bulvár je bulvární.

 
asterah
176 příspěvků 21.06.18 09:59

Když se někdo staví do pózy módního guru a vypadá a obléká se jako ona, musí být připravena na různé reakce, které ji navíc zřejmě ani nezajímají. Je hezké, že se jí zastáváte, ale ona to zjevně nepotřebuje. Vsadím se, že je přesvědčena o své dokonalosti - ano, kdysi byla hezká a zdá se, že v té době tak nějak zamrzla. Očividně ji štvou mladé a hezké holky - na ty má prostě spadeno. A stojím si za tím, že občas by mohla tu hubu aspoň přivřít, když už ne zavřít. A přirovnání k mumii? No, taky by se dalo říct „stará čarodějnice“ protože tomu odpovídá její chování a „báječná“ kritika, která místy s kritikou už ani nemá nic společného - to spíš rýpání s cílem ublížit…

 
Karin
3825 příspěvků 21.06.18 13:37

Tak ji prostě nesledujte, když vás tak štve. Vám připadá sprostá a ventilujete to tím, že jste taky sprostí. Není to směšné? Já třeba nevím, co tahle paní kde píše nebo povídá, tak jsem si tady přečetla rozhovor a tím to pro mě hasne. Ale sešla se tady evidentně spousta čtenářek nebo divaček, které ji znají, a ty se na ní slítly jak hejno slepic, a člověk jen kouká, co z těch slušných lidí leze… Komedie.

 
asterah
176 příspěvků 21.06.18 13:50

:D :D já ji vůbec nesleduju, jen jsem si přečetla ten článek a ze zvědavosti jsem si ji našla, abych byla tak nějak v obraze a je to tedy síla, to její kritizování - určitě mnohem horší než „stará škatule“ nebo „reklama na mumie“ a často celkem neobjektivní - jinak je mi to jedno, i kdyby lehla popelem :P
O čem tu chcete psát? Třeba o tom, jak nemožně se obléká? To by šlo, konec konců to sem zapadá - je to přece módní peklo, ne? I když to spíš místy připomíná mravnostní policii - co by se psát mělo nebo nemělo - není to trochu na hlavu? :)

 
Alterations
654 příspěvků 22.06.18 12:37

Paní Františka chce zaujmout svým zjevem, a to se jí daří. Je spokojená s tím, jak vypadá, daří se jí dobře, všichni ji znají. Spousta celebrit se jí bojí. Měli jsme tu článek o tom, jak se starší ženy mohou také módně oblékat a bylo to to samé ! Úplně spravedlivý přístup při hodnocení nemá. Ańa Geislerová se může obléknout ulítle jak chce a Františka jí všechno odpustí, k ní je velmi shovívavá. Na druhé straně ke Kateřině Brožové umí být neuvěřitelně krutá.

 
giuliettka
1410 příspěvků 20.06.18 17:44

@Jordaan Pani Čížková aj tak komentáre nečíta, nie sú pre ňu žiadnou spätnou väzbou. :-D

 
Paris1789
2215 příspěvků 21.06.18 10:22

Mně dost baví, jak si tady cítíte potřebu do úmoru obhajovat ty sprosťárny, které píšete, aniž byste zvážili tu eventualitu, že jste prostě sprostí?
Na vaší sprostotě nikdo další vinu nenese, tak jde z vás. Řečeno s klasikem: „Františka nemůže za váš pos… život“

 
asterah
176 příspěvků 21.06.18 11:13

A vy jste zatraceně rychlá s úsudkem - podle vás jsme sprostí - sice slyším poprvé, že třeba mumie je sprosté slovo a nemusíte vysvětlovat, že jste to myslela vzhledem ke kontextu, to je mi jasné - ale pak byste měla považovat za sprostou i Františku - vzhledem k jejím nejapným poznámkám, kterými tak ráda častuje předměty svých kritik - v tom případě s vámi souhlasím.
Až na ten pos… život - ale když to dáváte takto do souvislosti, poukazujete taky na Františku, která dělá něco podobného, nemyslíte? :)

Příspěvek upraven 21.06.18 v 11:17

 
vias
526 příspěvků 22.06.18 18:10

Napsat o někom, že je seschlá mumie apod. (viz výčet, co udělala Paris výše), je fakt sprosté a nemyslela jsem si, že se tady na MP objeví příspěvky ve stejném stylu, o jakém je řeč v článku. Františka je hodně hubená a má svůj věk a tomu odpovídá to, jak vypadá. Podle mě vypadá dobře. Nemusí každému sedět její styl oblékání (to má nosit v létě dlouhé rukávy a rukavice? A ano, je excentrická, ale to se snad u módní kritičky očekává) či hodnocení (možná někomu nadržuje, tak je jenom člověk, občas je těžké vymotat se z jejích větných struktur), ale takovéhle urážky? Paris má ode mě tady zelené u všech příspěvků (i když nesouhlasím úplně se vším) a divím se, že těch zelených není víc.

 
asterah
176 příspěvků 23.06.18 14:22

@vias víte, čím vlastně ta Františka přispěla pozitivně světu - tím, že se jedovatě naváží do všech, kdo jí nejsou po chuti? Protože to přesně dělá - navíc káže vodu a pije víno - jen si pořádně ten článek přečtěte. A taky si přečtěte pár jejích kritik - kdo seje vítr, sklízí bouři…

 
vias
526 příspěvků 24.06.18 23:20

Ne že bych Františku sledovala pravidelně, ale myslím, že jsem jejích kritik četla dost. Ano, naváží se do těch, kdo jí nejsou po chuti - tedy do těch, jejichž kreace se jí nelíbí. To snad není u módní kritičky překvapivé. Jedovaté komentáře trochu má, ale nikdy ne tak urážlivé, jako padaly tady.

 
asterah
176 příspěvků 25.06.18 22:52

Já tedy tomu moc nerozumím - ale je opravdu běžné, aby se módní kritička navážela i do nadváhy a podobných „prohřešků“? ono totiž v některých případech tato „dáma“ postrádá tak trochu soudnost…není nadváha jako nadváha…:)občas to vypadá, že ryje tak trochu proto, že jí to prostě dělá dobře.

 
LenkaPraha01
42 příspěvků 3 inzeráty 21.06.18 11:46

@Paris1789 Tak to o posr_ným životě jsem už dlouho neslyšela, to píšou ti největší vědátoři v diskusích, když už nevědí co napsat :) Podle vaší logiky by nikdo nesměl nikdy nikoho kritizovat, protože ta kritika by pak svědčila o posr_ným životě kritizujícího?

Příspěvek upraven 21.06.18 v 11:47

 
asterah
176 příspěvků 21.06.18 12:01

Také mě ten pos… život v souvislosti s příspěvky zaujal - ona ta sebestředná Františka si také servítky nebere - asi má ten život taky pos… :D
Teď abych nad každým slovem přemýšlela, jestli může být bráno jako sprosté :(

Příspěvek upraven 21.06.18 v 12:02

 
Paris1789
2215 příspěvků 21.06.18 15:37

50+ příspěvků, můžu jít. Tužte se soudružky, jde vám to dobře.

 
LenkaPraha01
42 příspěvků 3 inzeráty 21.06.18 18:55

Sbohem, tvá Máňa…

 
asterah
176 příspěvků 21.06.18 19:26

Tak nevím - nepatří už dneska náhodou „soudružka“ mezi sprostá slova? :D
Ale já nejsem znalec - tak ať máte zítra lepší den :)

 
JUBA
88 příspěvků 25.06.18 11:18
Oh, vážená "Paris"

už zase? Je mi líto, ale neměla byste nejdřív vydechnout-nadechnout a pak psát? Máte to zapořebí?

 
maarcy
82 příspěvků 22.06.18 13:05

@Karin To jste mi připomněla moji kolegyni: tak jsme si kvik, moc se omlouvám, story…a mnohé další.

 
dagino
685 příspěvků 23.06.18 12:54

Dnes na TA3 bol príspevok z módnej prehliadky a mladá módna návrhárka sa tam vyjadrila v zmysle, že etiketa je prežitok a každý nech nosí v čom sa cíti dobre.

 
asterah
176 příspěvků 23.06.18 13:33

@dagino myslím, že to je dobrý názor - pokud zachovávat etiketu, asi bych ponechala jen tento žebříček a v tomto pořadí:
pohřeb
svatba
divadlo
ples
a to poslední s výhradou, protože o nic nejde. Ale aby někdo určoval, jak mám chodit oblečená po ulici (pokud tedy zrovna nepohoršuju veřejné mravy) to už mi přijde dost přes čáru. Konec konců modely některých celebrit by se hodily tak do nevěstince - bez ohledu na společenskou událost.
A proto se navážím do Františky - sama se většinou obléká - hm - podivně, ale osobuje si právo nevybíravě kritizovat druhé za totéž, čím se prohřešuje sama.

 
asterah
176 příspěvků 25.06.18 22:57

Dámy, nevím, zač přesně jsem ty mínusy nasbírala, ale pokud je to za to, že se odmítám podřídit idiotskému módnímu diktátu, tak vám za vaše mínusy děkuji a potěšily mně - konečně taky přemýšlíte nad něčím jiným, než co si pověsit na prdel :D

Příspěvek upraven 25.06.18 v 22:58

 
benyka
6058 příspěvků 23.06.18 19:44

U této dámy si vždycky uvědomím, že vypadat módně (stylově, extravagantně, originálně atp.) je něco jiného, než vypadat dobře.

 
asterah
176 příspěvků 24.06.18 00:06

Jo, Františka to má asi těžké - vypadá to, že se zapomněla podívat do OP, kolik že to má let…přitom na to sama upozorňuje…trochu si protiřečí, no…

 
dagino
685 příspěvků 25.06.18 18:49

@asterah Ona tam mala zrovna nejaké spoločenské tepláky do divadla.

 
julie74
1681 příspěvků 25.06.18 20:20

Tak mi prostě přijde, že jedna věc je nečíst reakce „lidu“ pod články, což je jistě rozumné, a druhá věc ztratit kontakt s realitou a pohybovat se pouze ve své „módní bublině“. Pak se Vás snadno stane, že jste ve vlastních očích úžasná, páč první podmínkou toho je být vyhublá až vychrtlá. To ona je, tak kde je problém ?

 
asterah
176 příspěvků 25.06.18 22:45

No právě - ona asi na nějaké reakce na sebe není zvědavá - otázka je, jak a komu takovým přístupem může ublížit - některé její kritiky jsou svým způsobem hodně přes čáru - anorexie je dneska velký problém a ona má tendence navážet se do každé druhé holky, která má jen pár kilo navíc - já bych jí nejradši takovou jednu střihla - dcera mé kamarádky málem zemřela kvůli jedné takové vychrtlé koze a jejím nejapným poznámkám…:((

 
asterah
176 příspěvků 25.06.18 23:15

dagino@ Já jsem na jakémsi (ne jejím) módním serveru našla „společenské pyžamo“ - docela síla, takže společenské tepláky mě už ani nešokují - dneska stačí pytel od brambor, vystajlovaný flitrama a třásněma, kolem krku řetěz, co urvete psovi z boudy a hlavně hodně sebevědomí - a jste děsně IN! Jo a ještě jsem zapomněla rozervané džíny - jako ze skládky - a ta luxusní cena, za takový hadr! :D svět jde do WC - řečeno slušně.

Příspěvek upraven 25.06.18 v 23:16

 
asterah
176 příspěvků 26.06.18 00:02

Už mě to nebaví - napíšu to natvrdo. Je mi 55 let a na mladé holky se dívám občas se směsí nostalgie a závisti, protože když jsem mohla „vystavovat“ tak jsem to neudělala a teď už není co - ale nemám důvod se do nich navážet, jako to dělá tato Františka. Její problém je asi větší, než většiny z nás, protože ona ztratila soudnost - vlastně je směšná, takový jiný druh Barbíny - bez plastik a růžové barvy…proč vlastně má existovat nějaká módní kritika - nač to je dobré? Zbytečná funkce. Módní peklo má smysl - viz fotky z ulic - nastavené zrcadlo. Ale kdo platí tyhle zbytečné kritičky? Fotky nahastrošených celebrit bohatě stačí - oči snad máme všechny, ne? Potřebujeme k tomu, aby nám ještě někdo popisoval, co vidíme?

 
julie74
1681 příspěvků 26.06.18 00:58

@asterah no taky mi pije krev tohle nebezpecne zahravani s dusevni poruchou a tvareni se, ze je to norma, jenom nam to vetsine ujelo tak zavidime… ale zase tvrdit ze oci mame vsichni tak k cemu literarni kritika, taky by se dalo rict, ze hlavu mame vsichni, tak k cemu jakekoliv komentare…

 
Alena-zbr
8 příspěvků 28.06.18 12:54

Viděla bych jako nejdůležitější tuto větu: „Módní kritiku podceňuje, přestože je souměřitelná s literární, filmovou, hudební atd.“.

Jen bych vyměnila „přestože“ za „protože“. A pak už máme vysvětlený i vztah Čechů k módní kritice.

Elsa Schiaparelli se otáčí v hrobě. Její odkaz pošlapali na přehlídce plameňáci!

V roce 2014 módní návrhář Marco Zanini oživil značku Schiaparelli... Celý článek


Reklama

Poslední článek:
Do deště stylově: A jde to vůbec?

Autor: Janča

Pláštěnky jsou praktické, ale o slušivý módní kousek nejde, to vím... Celý článek


Reklama

Témata článku

Oblečení pro těhotné - 1. díl

Autor: Channah

Pojďme si hned na úvod shrnout hlavní povzdechy nad těhotenskou... Celý článek

3 knihy, které vyprávějí stylové životní příběhy

Autor: Janča

Nahlédnout do šatníku módní revolucionářky, pokochat se obrázky... Celý článek