Nechci se dožít doby, kdy čeští muži budou nosit sukně
GENDERLESS MÓDA ANEB KDYŽ POHLAVÍ NEHRAJE ROLI
09.08.17 | autor Kateřina
Genderless: pro některé pouze trend, pro jiné dlouhodobá evoluce blížící se ke zdárnému završení. Tenhle druh módy, který odmítá rozlišovat pohlaví a nebojí se ničeho, se stává čím dál větším hitem. Můžeme ho vidět jak v ulicích Tokia, tak na pařížských módních molech i u mnoha blogerů. Co všechno bychom o tomhle stylu měli vědět a je možné, že se stane i naší budoucností?
SEBEVYJÁDŘENÍ BEZ HRANIC
Genderless móda nenutí ženy oblékat se jako muži a naopak. Svému nositeli má jednoduše poskytnout svobodu. Návrháři nám nabízejí možnost vytvořit si vlastní styl. Ten bude obsahovat vzory, materiály a barvy, jaké se líbí nám osobně - bez jakýchkoli předsudků a stereotypů, které nám společnost vtlouká do hlavy. Jestli pak u mužů zvítězí růžová a u žen zase maskáčový vzor, už je jedno. Nejde o to, aby například žena nevypadala sexy nebo žensky. Cílem je, aby se změnil pohled na to, co ženu dělá sexy. Pryč jsou doby, kdy k tomu byly potřeba pouze šaty. Dnes existuje již mnoho dalších možností.
Nejvíce se tento trend uchytil v Jižní Koreji a Japonsku, především v Soulu a Tokiu. Těžko říct proč, ale celkově jsou hlavní města těchto zemí známá pro svou extravaganci a překračování hranic. Svými návrhy se proslavili především korejští návrháři Kye a Hyein Seo.

MÓDNÍ EVOLUCE
Kořeny genderless módy sahají až do 80. let 20. století. V té době začaly třeba rapperky nosit oblečení určené původně mužům. Také se objevila kolekce Katharine Hamnett s tričky větších velikostí, která pyšně hlásala kontroverzní slogany. Tehdy se tomuhle trendu říkalo unisex nebo free-size.
Za dobrý příklad toho, jak se vyvíjí pohlavně neutrální móda, můžeme považovat značku Gucci. Za předchozího kreativního ředitele Toma Forda se značka zaměřovala na důsledné rozlišování pohlaví. To dokazují odvážné, provokativní reklamy a kampaně, ale také samotné oblečení, které se snaží vytvořit ideál ženy, která je jednoduše krásná, sexy a nestydí se za to. Zatímco Alessandro Michele, který značce vládne v současnosti, se rozhodl jít poněkud jinou cestou. Přestává rozlišovat pohlaví, dokonce ani na poslední přehlídce v Miláně neukázal oblečení pro muže a ženy zvlášť. Samotné modely mluví samy za sebe.

BOŘENÍ STEREOTYPŮ
V roce 2015 představil obchodní dům Selfridges unisex řadu Agender. Od té doby se podobnou cestou vydaly mimo jiné značky Zara nebo H&M. To ale neznamená, že je zavádění tohoto trendu snadné. Například zmíněné velké obchodní řetězce sice tuto pokrokovou módu představily, většina kolekcí se však skládala ze základních a v podstatě nudných prvků, takže žádné tabu ani zdaleka nevyvrátily. Naopak modely od nejslavnějších návrhářů jsou většinou tak extravagantní, že na ně skoro nikdo nemá odvahu. Nerovný přístup k této módě můžeme pozorovat nejen mezi řetězci a módními domy, ale také mezi pohlavím. Dnes už není nenormální, když si žena vezme kalhoty. Tuhle změnu už máme dávno za sebou. O to víc jsou naopak napadáni muži, kteří se rozhodnou pro šaty či sukni. To asi samozřejmě nikdy nebudou kousky, které by na mužích byly k vidění denně. Neměli bychom se ale pokusit být trošku méně skeptičtí? Stejně jako to kdysi musela udělat celá, tehdy docela konzervativní, společnost u žen?

Tváře genderless módy
Na rychle se rozšiřujícím trendu se podílí i několik ikon, které se tímhle stylem proslavily. Mezi ně patří třeba Adwoa Aboah, britská modelka, herečka a aktivistka, která mimo jiné založila organizaci pro mladé dívky Gurls Talk. Ta jim má pomoci v těžkých životních situacích nebo jednoduše slouží jako platforma pro debaty o aktuálních tématech a problémech. Adwou můžete znát například z letošní březnové obálky Vogue, kdy se na ní objevila spolu s šesti dalšími modelkami, aby oslavily 125. narozeniny slavného časopisu. Známé jsou také americké modelky Binx Walton a Slick Woods. Poznávacím znamením všech tří jsou krátké, někdy i úplně oholené, vlasy a odvážné outfity. Co ale kdysi bylo považováno za nevkusně extravagantní, je dnes módní. A tak svými kreacemi postupně oslovují celý svět.

NÁVRHÁŘI ZASAHUJÍ
Neutrální oblečení nepřitahuje jenom velké obchodní řetězce, které viděly šanci, jak opět prodat co nejrychleji a nejefektivněji hromadu oblečení. Ke stírání hranic mezi pohlavími přispěla i řada méně či více známých návrhářů. Kristi Paras ve svém kamenném obchodě v Los Angeles prodává řadu 69, která je speciálně navržena pro obě pohlaví. Novozélandská značka Kowtow zase minulý rok uvedla unisex kousky, které jsou střiženy tak, že by nikdo na první pohled nemohl říct, zda byly navrženy pro ženy nebo muže. Většinou jde o obchody, které mimo tyhle speciální řady prodávají také oddělené pánské a dámské oblečení. Nebojí se ale riskovat a rozšiřovat tak trend, který může v budoucnosti znamenat mnohem víc.
Mezi tvůrce, kteří se rozhodli za tento typ módy postavit, patří například mladá britská návrhářka Claire Barrow. Její kariéra vypadá zatím slibně, protože svým trošku punkovým a uměleckým stylem navrhuje přesně to, co módní svět v Británii miluje. Má to ale jeden háček. Trvá na tom, že všechny její modely budou vždy vytvořeny tak, aby byly nositelné pro obě pohlaví. Většina ostatních mladých návrhářů stojí po jejím boku. Jiní, starší a konzervativnější, si pravděpodobně budou muset jednoduše zvyknout. Seznam designerů totiž u Claire nekončí. Například Ashley Williams prodává stejné oblečení pro ženy i muže. Dále se za ni řadí i Emily Adam Bode, Rad Hourani nebo Wei Hung Chen.

Genderless módě se nevyhýbají ani velké módní domy jako Gucci, Burberry, Marc Jacobs nebo Saint Laurent. Na molech se také objevilo několik transsexuálních modelů, což do nedávna nebyla zdaleka běžná záležitost. Jde například o Andreju Pejic, Rain Dove nebo Leu T. Navíc návrháři jako Rick Owens, J.W. Anderson nebo Thom Browne oblékají čím dál častěji muže na svých molech do sukní.
DALŠÍ MALÁ REVOLUCE?
Jak už jsem v průběhu článku naznačila, úkolem genderless módy není přetvořit ženy v muže a muže v ženy. Má jednoduše pomoct lidem v tom, aby byli sami sebou. Stejně jako se během 20. století a nynějšího 21. století povedla zbořit mnohá společenská tabu a stereotypy, chystá se svět pravděpodobně něco podobného provést i s oblečením. Neznamená to, že už na sebe nikdy nemůžete obléct nic dívčího či ženského. Jen se možná příště nebojte zabloudit v obchodě i do té druhé, „zakázané“ sekce.
Jaký máte na tuhle módu názor vy? Byli byste schopní ji přijmout alespoň v umírněné formě?
Komentáře článku
Zobrazovat komentáře chronologicky