Historie trendů: Proč se stále mění kolekce

06.11.18 | autor Kamila

Výlohy se mění každý měsíc a co týden najdeme v obchodech nové zboží. Proč ještě před 30 lety bylo všechno jinak?

Kamila a Dominique Peclers v rozhovoru pro časopis SLOU. zdroj: archiv Kamily BoudovéKamila a Dominique Peclers v rozhovoru pro časopis SLOU. zdroj: archiv Kamily Boudové

Tvář módního průmyslu se změnila s nástupem nového obchodního modelu (což jsme za železnou oponou nemohli zaznamenat). I na západě už by si na éru dvou kolekcí za rok vzpomněl málokdo. Těžko najdete někoho, kdo by si pamatoval fungování módy v poválečných letech.

Kolébka trendů

Trend byl vymyšlen a systematicky uveden do společnosti na podporu poválečné ekonomiky. Nebyl to výmysl slečinek, které chtěly nové hadříky. Byl to v podstatě státem podporovaný program, jehož cílem bylo zvýšit poptávku po zboží a tím zajistit pracovní místa v textilním a oděvním průmyslu, aby se rozhýbala ekonomika.

V Americe na to přišli jako první a odborné publikace se začaly věnovat produkci zboží tak, aby se buď rychle rozbilo a zákazník musel jít koupit nové, aniž by v produkt ztratil důvěru, nebo jak upravovat design a barvy (a tak přimět zákazníka k další koupi, ačkoliv původní předmět je stále skvěle funkční). To se jmenuje trend – je to záměrná subjektivní zastaralost předmětu na základě jeho vzhledu.

Trendy do Evropy

V polovině padesátých let se myšlenka trendů dostala i do Evropy. Francie otevřela státní agenturu, která měla za úkol určovat barvy na příští sezónu pro průmyslovou výrobu. Ačkoliv bylo již více než deset let po válce, móda se do ulic stále nevracela, s výjimkou nejbohatších vrstev. Továrny vyráběly jen základní odstíny a bály se barev a módy obecně, aby jim nic nezůstalo na skladu, aby nepřišly o peníze a nemusely třeba propouštět, v horším případě zavřít.

Prvním zaměstnancem této státní agentury, a tedy první dámou trendů, byla Dominique Peclers. Pocházela z rodiny umělců a architektů, měla cit pro estetiku, vystudovala ekonomiku. Několik let pracovala jako novinářka, než byla (shodou náhod, které neexistují) najata, aby určovala, v jakých barvách se budou vyrábět látky a co se z nich bude šít.

Dominique Peclers tehdy netušila, že trendy obrátí módní odvětví v obří průmysl. zdroj: archiv Kamily BoudovéDominique Peclers tehdy netušila, že trendy obrátí módní odvětví v obří průmysl. zdroj: archiv Kamily Boudové

Paní Peclers sledovala, co se lidem líbí, co potřebují, dělala nekonečné průzkumy trhu a připravovala konference, kam se sjížděli majitelé textilních a oděvních továren. Právě ona dala vzniknout balerínkám. Všichni jí tvrdili, že cvičky jako venkovní obuv nikdo nosit nebude, ona ale prosadila, aby byly prodávány v oddělení venkovní obuvi a podívejme se na výsledek. Z těchto pracovních zkušeností čerpala při založení vlastní agentury a mnoha dalších trendsettingových agentur (neboli agentur určujícím trendy) po celém světě.

Éra agentur

Byla to doba, kdy měl vznik trendu nějaký jasně daný proces – je přímo zvěčněný ve slavné scéně z filmu Ďábel nosí Pradu. Nový trend vznikal u designérů velkých značek jako Oscar de la Renta, Jean Paul Gaultier, Valentino a později třeba Alexander McQueen nebo v kolekcích Johna Galliana pro Dior či Karla Lagerfelda pro Chanel.

Vizionář se nechal políbit múzou, načež mola a časopisy zaplavily jehlové podpatky a blankytná modrá. Ostatní se inspirovali, a tak se blankytná objevila v kolekcích v obchodních domech a o další dvě sezóny později ve výprodejích, kde si v této barvě koupila svetr jakási Emily, nic netušící o komplikovaném procesu za vznikem trendů a určování barev na příští sezónu.

Trendsettingové agentury dál sloužily značkám ve středním a nižším sektoru trhu, aby se v dění nějak vyznaly. Pracovníci agentur dekódovali nálady a touhy společnosti a zákazníků, díky čemuž dokázali předvídat, co se bude prodávat za rok či dva. Své poznatky potom s příklady konkrétní aplikace v módním průmyslu sepsali do „trendbooku“ plného barev, skic, vizuálů a často i ukázek textilií.

Současné trendy

Trendsettingové agentury fungují dodnes. Možná znáte WGSN nebo Peclers Paris – agenturu, kterou založila zmiňovaná Dominique Peclers a která dodnes nese jméno této pětaosmdesátileté legendy.

Systém, jakým vznikají trendy, se ale liší. Přestal tu existovat jakýkoliv řád – vysocí návrháři se inspirují ulicí, ulice míchá všechno najednou, pravidla neexistují. Jak říká Dominique Peclers: „Já začínala v době, kdy všichni chtěli být in. Dnes se všichni chtějí odlišit.“

Možná to ještě neplatí o českém trhu. Možná, že u nás stále ještě máme nějaké vzory toho, co teď frčí, a vybočovat z davu se nevyplácí. Ale pokud je západ naším vzorem, připravte se na totální zmatení módy a začněte oslavovat, že vše je dovoleno.

Jak vnímáte trendy vy?

Autor

Kamila

Žije v Paříži a v módním průmyslu si zkusila mnohé – od návrhářky potisků textilu a asistentky nákupčí pro největší pařížský obchodní dům po novinářku na pařížském Fashion Weeku. Dnes hledá v módě smysl.

Líbil se vám článek?
 Váš příspěvek
 
JMaravelo
541 příspěvků 06.11.18 09:42

“To se jmenuje trend – je to záměrná subjektivní zastaralost předmětu na základě jeho vzhledu.”

LOL, jako podobnej žvást bych čekal někde v komentářích ale napsat to jako článek na odborném webu, to teda respekt :D Chudák Westwood, jež se stala obětí systémového plánování, nebo umění či architektura, jejíž trendy jsou očividnou konspirací pravděpodobně řádu zednářů aby rozhýbali ekonomiku napr. po křížových výpravách :D Tohle už je skutečně naprosto k smíchu tenhle server :D AC24 míchá dojmy s pojmy s podstatně větší elegancí teda :D

EDIT: jen tedy upřesním. Trend rozhodně nebyl vymyšlen na podporu ekonomiky. Možná objeven jako pomocník, ale určitě ne vymyšlen. Trendy zde byly od doby co zde byla vůbec nějaká móda a archeologie nám v tomto vcelku snadno dá za pravdu. Trendy se objevují v historii např. se sbližováním západní a orientální kultury, s objevem nových technologii, uměleckých směrů, materiálů… Na nějakou plánovanou ekonomiku jsou vázány vskutku pouze okrajově. Je pravda, že válka přeměnila textilky na továrny na nábojnice a po válce se to vše opět změnilo na výrobny textilu. Vláda samozřejmě textilní průmysl podporovala, protože jak se píše v článku, stála na tom státní ekonomika. Problém byl, opět jak se píše v článku, že byla relativně nízká kupní síla, což znamenalo, že běžní lidé to nekupovali - už jen z toho důvodu, že uměli šít a měli šicí stroje doma (tady naopak je srovnání s životem za železnou oponou více než na místě). Vše se mění právě s příchodem designerů, kteří se začínají objevovat současně se startující ekonomikou a tedy jejich věci opět můžou lidé kupovat. Tohle je naprosto stejné jak po první, tak druhé světové válce. Jsou to oni, kdo vnáší do základní středové módy nové prvky a odlišnost. Čím je ale ekonomika bohatší, tím vlivů co módu ovlivňuje přibývá a začíná se uvolňovat, tak jako celkově to co se děje ve společnosti. Díky tomu se tu pak objevují věci jako SEX (butik), který by samozřejmě jinak vůbec nemohl uspět.

A když se autorka podivuje pak nad vlivem ulice, tak celé to nakonec dorazila globalizace. Jak byli trendy dřív vázané na jednu lokalitu a lidé neměli takový rozhled, stačilo jim skutečně na několik sezon chodit v tom samém baloňáku (a tady si opět to celé dobře můžeme ukázat na životě za železnou oponou) ovšem jakmile se na vás začnou hrnout vlivy z celého světa, trendy se přes sebe začnou přelévat ve vlnách a vytvářet různé bizzarnosti - např. když přijdete dnes do HM a v pánské sekci najdete veselé ponožky a vedle toho sukni a roztrhané černé tričko pro goth ninji (kdo si mi pamatuje z dřívějška, já vám říkal že přijdou :D ).

Dnes už agentury ví, že nejsou žádnej trend setter. Tenhle pojem je dost fiktivní dneska. Jediné co se děje je, že “agentury” sledují nálady ve společnosti, aktuální trendy a pak se po nich svezou. Díky silné ekonomice a velké kupní síle se tím nemusí ani moc trápit a můžou to sekat “jak baťa cvičky”.

Závěrem: zastarávání a trend spolu souvisí jen okrajově, ale je pravda, že se na to přišlo velmi chytře v americe - s módou to ale zas tak nesouvisí. Koho to zajímá, doporučuji dát do googlu slova “žárovka”+“kon­spirace”

Příspěvek upraven 06.11.18 v 15:31

 
KamilaMP
1 příspěvek 07.11.18 09:35

Děkuji za vaši reflexi, sama jsem se nad tím na dlouho zamyslela. Trend, tak jak s ním dnes pracuje módní průmysl, bych opravdu charakterizovala jako určování či předpovídání toho, co se bude nosit za rok či za dva. To samo o sobě říká, že to, co se nosí dnes, už to nebude a tedy jde opravdu o to zastarání vzhledu, které je záměrně vytvořené. Trendy mají své teorie, křivky a haldu profesionálů, kteří se jimi zabývají. Osobně je znám a jeden z nich je můj kolega, se kterým velmi úzce spolupracuji. Sledovala jsem, jak se trendy používají při přípravě nové kolekce, jak od sebe značky kopírují, jak si mezi sebou na druhou stranu volají, aby o něco nepřišly, jak se snaží v půlce sezóny doplnit kolekci o nejžhavější trendy, aby jim neušly zisky. Paní Westwood se tohoto určitě neúčastnila. Já sama bych totiž nikdy neřekla, že ona by nějak trendy řešila. Její tvorba byla vyjádřením světa, jejího vnitřního světa tak, jak ho zformuloval svět uvnitř. Kreativní lidé, velcí návrháři, se o trendy nezajímají. Možná je určují, ale nekalkulují s nimi. Jejich práce odráží společnost, jejich inspiraci, cesty, na kterých byli, knihy, které přečetli a lidi, které potkali. Neřeší křivky trendu, které určují o jaký typ trendu jde, jak se bude vyvíjet, kdy ho adoptuje maximální možný počet lidí a kdy už ho bude mít celá společnost po krk. Tohle oni neřeší. Podělila jsem se v tom článku o mou zkušenost z aktuálního dění v módním průmyslu. Nedívala jsem se na definici slova trend na Wikipedii ani v jiném médiu, budu ráda za váš pohled na věc, protože se nikdy nepřestáváme učit.

 
viva33
5 příspěvků 08.11.18 12:01
prosím o editora

Již v několika reakcích na Vaše předešlé články zaznělo, že Vám bohužel nebylo v oblasti slovesného vyjadřování shůry dáno…z věty: " Její tvorba byla vyjádřením světa, jejího vnitřního světa tak, jak ho zformuloval svět uvnitř." mi krvácejí zornice - četla jste to po sobě vůbec? Vždyť to přece nedává smysl! Nikdo Vám neupírá Vaše zkušenosti ze světa módního průmyslu, to je Vaše odbornost - ale novinařina opravdu NE. Prosím, najděte si do týmu k sobě šikovného editora, který Vaše myšlenky vyjádří lépe, smysluplnější formou - ku prospěchu čtenářů a v neposlední řadě i Vás.

 
JMaravelo
541 příspěvků 07.11.18 11:57

@KamilaMP no to že se počítá s tim, že tu něco nebude za dva roky neznamená, že to je řízené zastaráváni, to je dost divoký logický skok a tady podle mě mícháte důsledek s příčinou:D Jinak vůbec nikde nezpochybňuji, že sledováním trendů se zabývá halda profesionálů. I já se jimi do jisté míry musím zabývat, ale to pořád neznamená, že jsou to právě oni, kdo je vytváří. Pokud je nedokážou kontrolovat, jak je mohou ukončovat a tedy plánovaně zastarávat? Oni je do značné míry často podpoří, to si můžeme snadno ukázat na kolekcích z HM (HM zde zmiňuju protože na našem trhu má podle mě nekrystaličtější výber z trendů) a i vy to říkáte, jak si volají a doplňují kolekce. Ale sotva mi řeknete kdy nějaký trend nějaká firma vytvořila nebo zabrzdila a tak řízeně zastarala trend jiný, ne? Na druhou stranu a z čejo možná může pramenit vaše přesvědčení, Česká Republika je velmi specifický a mnou oblíbený módní trh (pure guilty pleasure), který je tak o 6 let retardovaný, takže pokud bysme se bavili o nějakých trendech v regionu je pravda, že u nás firmy dokážou vcelku jednoduše předpokládat, co se u nás časem objeví a kdy to nahradit nějakou “novinkou”, to ale není přeci věcí plánování trendu, to je jen vození se po vlnách.

Jinak děkuji za reakci a věcnou diskuzi, v tom ste lepší jak já :D

 
asterah
332 příspěvků 07.11.18 13:37

Nesnáším trendy, a to jakékoliv a v čemkoliv. Asi k takovému postoji přispělo vydatně mé dětství, kdy mi „trendy“ určovala babka a bohužel mě odpor k takovému diktátu drží dodnes.
Vylítávám z kůže, když něco sháním a všude je plno „trendy“ oblečků, ale nic, co bych já chtěla - ať už střih nebo barva - a to druhé mě vytáčí častěji, protože kolikrát by se mi věc hodila, ale existuje jen v nějaké „trendy“ barvě, která se mi nelíbí a nedejbože, když mi ještě prodavačka začne tvrdit, jak moc by mi to slušelo…to bych ji nejraději zakousla.

 
VeronikK
757 příspěvků 09.11.18 07:04

Nechápu část věty …odborné publikace se začaly věnovat produkci zboží tak, aby se… Jako že publikace vyráběly zboží? Jinak mě článek celkem zaujal, takže dík :-)

Ralph Lauren je rytíř! Získává britský šlechtický titul

Americký módní návrhář Ralph Lauren získává britský rytířský titul,... Celý článek

Poslední článek:
Mami, fakt dík aneb Pekla dětských šatníků

Autor: Janča

Říká se, že maminka má vždycky pravdu. Před pár dekádami let jsem o... Celý článek

Zapomeňte na všechno, co jste věděli o módě. Přichází gorpcore

Autor: Zuzi

Pamatujete si, když jste z donucení nosili flízovku a šusťáky,... Celý článek

Jiřininy princezny

Autor: Ada

Na charitativní přehlídce nadace Rakovina věc veřejná proběhla... Celý článek