Hlavní města módy: barvami nasycené Miláno
30.04.18 | autor Kateřina
Do detailů dotažená elegance, nedbale uvázané lehké šátky a kašmírové svetry pastelových barev. To všechno přímo křičí z Itálie. Vypadá tak ale i slavné město?

Poražený řím
Obvykle platí, že hlavní města módy se rovnají hlavním městům daného státu. Proč je tomu ale u Milána jinak? Jak vypadá jeho tajná zbraň, která mu pomohla přemoci slavný Řím? Jako troška štěstí! Když se v 50. letech začal proslavovat italský film (především díky Federicu Fellinim) veškerá módní produkce se soustředila na Řím. V 60. letech ale přišla vlna feminismu a s ní i nositelnější kolekce a úbytek nedosažitelného luxusu. První, kdo v Itálii prosadil symbol nové doby – džíny, byl právě obchodník z Milána. A s pomocnou rukou dalších šikovných návrhářů mělo tohle město o pověst postaráno.
Dámy s kapkou pánské elegance
Jedním z nich se stal začínající asistent fotografa, dekoratér výloh a nákupčí obchodního domu La Rinascente – Giorgio Armani. Ve svém budoucím odvětví se snažil pohybovat už od mládí. Zkusil vytvořit pánské oblečení pro řadu Hitman obchodníka Nina Cerruti, ale nakonec se rozhodl pro vlastní značku. Tu založil na začátku 70. let.
První změnu přinesl jeho nevykonstruovaný oblek, který zjednodušil a uvolnil mu ramena. Podobně postupoval i s dámským šatníkem, do nějž přenesl spoustu pánských prvků. Používal čisté linie, nenápadné zdobení a tlumené barvy. Jeden z větších zlomů pro něj znamenal například film Americký gigolo, ve kterém Richard Gere nosí obleky jeho značky. Postupně si vytvořil tradici, podle které ho pozná každý a díky které nemusí sledovat momentální trendy.

Ikonická rodina z Itálie
Gianni Versace měl k módě blízko už od dětství. Jeho matka vlastnila krejčovskou dílnu, ve které byl také chvíli zaměstnaný. Po studiu architektury už se ale nevrátil, místo toho pracoval v Miláně na volné noze, dokud si spolu s bratrem Santem nezaložil společnost. Pomáhala mu i sestra Donatella, jeho velká múza. Poté, co byl Gianni zastřelen před svým domem v Miami Beach, se také úspěšně ujala značky. Versace se proslavil především svou láskou k historii, Itálii, umění a popkultuře, ze které opakovaně čerpal. Nejznámější je kolekce Bondage, která všechny tyto inspirace spojuje. Často také experimentoval s materiály nebo se ve svých kolekcích zaměřoval na tehdejší sociální otázky.

Funkční krása
Dědeček Miuccii Prady založil svou značku už v roce 1913 a jeho vnučka ji po delším váhání přebrala. Nestudovala totiž módu, ani se nevyučila krejčovství, věnovala se politickým vědám. Cit pro řemeslo ale prokázala okamžitě, především v 80. letech, kdy se proslavila svým ikonickým batůžkem z neoprenového nylonu. I když byla její první kolekce odsouzena jako fádní, opak je pravdou. Prada sice ráda spojuje funkčnost s estetikou, přesto si umí hrát s neobvyklými tvary, barevnými kombinacemi i doplňky. Její tvorba působí často nekonvenčně, přesto si ve světě módy našla své věrné milovníky.

Duha s nekonečno barvami
Nejen s Milánem, ale celou Itálií je spojena značka Missoni. Tvoří ji rodina, která v polovině 20. let začala prodávat pletené výrobky a proslavila se především svým barevným proužkovaným vzorem. Svět pobouřila, když v 60. letech na týdnu módy ve Florencii poprvé použila průhledný materiál pro své blůzy a modelky přehlídku odchodily bez podprsenek. Florencie je sice další sezónu odmítla přivítat, s otevřenou náručí je ale převzalo Miláno. Odsouhlasilo tak nový trend, který později inspiroval i Y. Saint Laurenta. Podruhé překročila značka hranice své domoviny, když dvojice majitelů ohromila v New Yorku Dianu Vreeland, tehdejší šéfredaktorku Vogue. Ta při pohledu na jejich pestré oblečení prohlásila, že duha prostě nemůže mít pouze sedm barev.

Milánský street style
Další ikonou italské módy je celebrita a módní stylistka Anna dello Russo. Proslavila se nejen kreativními outfity na prvních blozích a fotkách street style fotografů, ale také svým působením v italské verzi Vogue, kde pracovala osmnáct let. Vydala svůj vlastní parfém, single a kolekci ve spolupráci s H&M. I po padesátce trefně symbolizuje extravagantnost Milána.
Když se ulice Milána během týdnů módy zaplní módními kreacemi, nemůžete si nevšimnout odkazů vzdávajících hold italským návrhářům. Kombinace červené, růžové a fialové, která charakterizuje oblíbené barevné varianty Miuccii Prady. Pestrost zvířecích i květinových vzorů křičících jméno Versace. A celková extravagance poukazující nejen na poslední šílené kolekce nynějšího kreativního ředitele slavného domu Gucci – Alessandra Michela. Tomu se nově podařilo pozvednout nejen známou módní značku, ale také celou italskou módu a věhlasné Miláno. Tohle město se tak opět dere mezi nejdůležitější představitele světové módy.

Je vám italská móda sympatická? Nebo byste raději uvítali například monotónní černou typickou pro NewYorčany
Komentáře článku
Zobrazovat komentáře chronologicky