Hlavní města módy: Trendy tepající Soul

12.04.18 | autor Kateřina

I přes svou velikost působil Soul dlouhou dobu pouze jako mladší sourozenec všech „hlavních měst módy“, pokulhávající a snažící se je marně dohonit. Dnes už se ale jeho móda pomalu prodírá dopředu a ukazuje těm starším a zkušenějším, jak na to.

Chyť mě, když to dokážeš

Každý, kdo o Soulu alespoň jednou v životě slyšel, si dokáže představit, jak strašně rychlé tohle město asi je. Nejde pouze o tempo života, ale také internet, poštu… a ano – i módu. Právě díky novým technologiím mají Korejci možnost používat kvalitní látky, inovovat techniky a posouvat je tak dále, směrem na západ. Navíc milují experimenty. A to nejenom slavní návrháři – brzy si všimnete, že v tomhle městě má dav úplně jiný význam než u nás.

I na street stylu z posledního týdne módy můžete vidět podobně sladěné outfity. Zdroj: www.le21eme.comI na street stylu z posledního týdne módy můžete vidět podobně sladěné outfity. Zdroj: www.le21eme.com

Davová psychóza

Když v Soulu narazíte na nějaký trend, narazíte na něj se vším všudy. Nenajdete ho pouze na vybraných módních blozích či profilech Instagramu. Žijí jím všichni. To se u nás stane málokdy. Hodně se mluví o tom, že originální pojetí módy, nebo výrazná individualita není u Korejců tak běžná. Na módu mají téměř všichni stejný názor. Důležité je zmínit, že velmi často dají na první dojem. Ne, že by to stejné v Evropě nebo USA zažívalo kdo ví jakou absenci… Přesto se v Soulu klade na vzhled ještě větší důraz než v západní kultuře. Možná i proto Korejci častěji využívají různé aplikace a seznamky jako pomocníky pro své začínající vztahy.

Páry se často na svých outfitech domlouvají hned ráno, přes smsky. Zdroj: www.koreaboo.comPáry se často na svých outfitech domlouvají hned ráno, přes smsky. Zdroj: www.koreaboo.com

Ve dvou se to lépe nosí

V Koreji byste občas mohli mít pocit, že vidíte dvojmo. To se ale jenom tamní páry rozhodly ten den sjednotit své outfity. První inspirace pro tento zvyk přišla v 90. letech od slavných televizních idolů. Dnes už ho ale využívá většina společnosti. Někdy se Korejci rozhodnou pomoci svému vztahu natolik, že se snaží sladit naprosto ve všem. A to pro jistotu hned na prvním rande… Někteří se tak ale oblékají jen na výročí nebo svátky, především na svatého Valentýna (v tento den také jako národ utrácejí skoro nejvíc z celého světa). Kromě něj mají ale další dny, kdy společně oslavují svou lásku, například „Wine Day“.

Pro korejskou módu je také typické, že na sebe opravdu hodně dbá i mužská část obyvatelstva. Nemusejí být nutně blázni do posledních trendů, ani žádné k-pop hvězdy. Zkrátka to berou jako samozřejmost, stejně jako poctivou péči o pleť. Taky nechtějí za každou cenu vypadat mužně, jeden z jejich hlavních vzorů je „aegyo“. To by v překladu znamenalo něco jako „někdo, kdo je roztomilý“ (v Japonsku by se řeklo kawaii). Zároveň se nebojí ani unisex oblečení a za inspiraci považují také idols, tedy nejslavnější k-pop zpěváky. A pro své instagramové celebrity mají vlastní pojem – ulzzang.

G-Dragon oblečen do dámské kolekce na přehlídce Chanel, značka PeaceMinusOne a kolaborace se značkou 8 Seconds. Zdroje zleva: www.vogue.com, www.kawaiination.com, www.ii-korea.comG-Dragon oblečen do dámské kolekce na přehlídce Chanel, značka PeaceMinusOne a kolaborace se značkou 8 Seconds. Zdroje zleva: www.vogue.com, www.kawaiination.comwww.ii-korea.com

Dámská volba

Mezi výše zmíněné vzory patří například G-Dragon, který se proslavil zároveň jako hvězda k-popu (se skupinou Big Bang) a návrhář. Stal se jedním z prvních pozvaných na hlavní týdny módy mimo Soul. Tento krok vedl až k jeho vlastní značce PeaceMinusOne, kterou představil v Paříži, a spolupráci se značkou 8 seconds inspirovanou Rafem Simonsem. Je známý také svou oblibou návrháře Karla Lagerfelda. To potvrdil minulý rok, když si na přehlídku Chanel oblékl několik kousků z dámské podzimní kolekce této značky, čímž vyvolal velký rozruch.

Dalším návrhářem, který Soul proslavil, se stal Jung Wook Jun a jeho značka JUUN.J. Ta je dnes dostupná například i v obchodech Opening Ceremony . Tím se mu jako jednomu z mála podařilo otevřít korejskou módu světové veřejnosti. Za další podobně úspěšnou značku se dá považovat Wooyoungmi, tedy návrhářské duo Madam Woo Young Mi a Katie Chung. Zaměřují se především na pánskou módu a staly se jedněmi z prvních, které přispěly k rozjezdu ekonomiky, a především vzniku módního byznysu na konci 20. století. Do 80. let tam totiž žádný v podstatě neexistoval.

Model z kolekce Jung Wook Juna, ukázka z tvorby Wooyoungmi, reakce na masovou produkci nepravého zboží na korejském trhu. Zdroje zleva: www.juunj.com,  www.wooyoungmi.com, www.highsnobiety.comModel z kolekce Jung Wook Juna, ukázka z tvorby Wooyoungmi, reakce na masovou produkci nepravého zboží na korejském trhu. Zdroje zleva: www.juunj.com, www.wooyoungmi.comwww.highsnobiety.com

Zdání klame

Ne všichni ale touží po korejských návrhářích. I přes jejich úspěšnost se stále větší oblibě těší i klasické americké značky. Ty ale nejsou v Soulu vždy k dispozici a jejich objednávka se může prodražit. Proto v ulicích velkoměsta vznikají pochybné stánky s nekvalitními napodobeninami. Ty si ale své kupce dost často najdou, některým totiž nejde tolik o pravost jako o to, aby jim na hrudi zářilo dané logo. Jinak většina návrhářů vychází z korejského street stylu. Ten v podstatě vystihuje většinu módní tvorby v Koreji. Ať už jde o oversized oblečení, vrstvení, hodně barevné kombinace, trička s nápisy nebo nápadné doplňky a tenisky na platformě. Výrazná je atmosféra 80. a 90. let, která, jako by stála v pozadí každého modelu, a vplížila se tak do běžné korejské módy.

Co říkáte na korejskou módu? Dokážete se jí inspirovat, nebo tamní styl není nic pro vás? Přečtěte si některé ze starších článků seriálu Hlavní města módy: Londýn, Paříž, New YorkTokio

Autor

Kateřina

Kateřina miluje módu a psaní. Proto se rozhodla, že tyto dvě činnosti zkombinuje. Sleduje novinky ve světě módy. Zbožňuje černou barvu. Za to nejspíš může její závislost na černé kávě.


Reklama

Líbil se vám článek?

Reklama

 Váš příspěvek
 
mikrob
41 příspěvků 12.04.18 09:33

Ty lacláče jsou příšerné v páru i jednotlivě :-)

 
Eleeshebat
5 příspěvků 12.04.18 15:29

Může mi někdo vysvětlit obsah sdělení s tou absencí?? Nemluvím řečí vašeho kmene.

„Na módu mají téměř všichni stejný názor. Důležité je zmínit, že velmi často dají na první dojem. Ne, že by to stejné v Evropě nebo USA zažívalo kdo ví jakou absenci… Přesto se v Soulu klade na vzhled ještě větší důraz než v západní kultuře.“

 
motorová pila
124 příspěvků 14.04.18 11:33

Jestli bude někdo vysvětlovat absenci, mohl by pak vysvětlit i kolaboraci :)
G-Dragon oblečen do dámské kolekce na přehlídce Chanel, značka PeaceMinusOne a kolaborace se značkou 8 Seconds. Ono totiž nejde úplně každé anglické slovo přepsat do češtiny. Občas to má pak trochu jiné vyznění :)

Příspěvek upraven 14.04.18 v 11:34

 
Matmys
1720 příspěvků 13.04.18 09:46

Já nevím, zkouším číst i ty články tady, ale napadá mě jen jedna věc: pokud jsou přispěvovatelé placeni, tak je to snadný výdělek.
Ale spíš to vypadá, že něco platí oni webu, jinak to snad soudný provozovatel nemůže vystavit :(

 
Armida
40 příspěvků 14.04.18 08:33

Text mi misty pripada, jako kdyz jsem coby dite „prekladala“ do cestiny se slovnikem. Byl to navod k pouziti nejake injekcni strikacky na inzulin.
Jinak tito muzi mi pripadaji ze vsech muzu nejmene atraktivni a nejmene muzni.

 
daagmara
41 příspěvků 14.04.18 14:22

Mám jen jedinou prosbu - pište si, co chcete, o čem chcete, ale nepoužívejte slovo kolaborace. Angličtina to používá, čeština v tomhle smyslu ne, a vy tím ukazuje osobní nevzdělanost - to neříkám, abych vás urazila, fakt ne, ale prostě v češtině je kolaborace zásadně negativní slovo, kolaborant je hnusná nemorální podlá osoba, která se nezdráhá zaplést i s vrahy. Česky se prostě v pozitivním smyslu používá slovo „spolupráce“. Díky moc, Dagmar

 
yuki-kitsune
4 příspěvky 16.04.18 14:51

Věta s absencí je podivná, ale jinak se mi tenhle seriál článků opravdu líbí, hlavní rysy módy hodně vypovídají o mentalitě obyvatel dané země. A oceňuji hravost asijských módních guru!

 
TheKlara
2 příspěvky 27.04.18 14:48
Skvělý článek!

O Koreu se dost zajímám a tento článek dost dobře shrnuje módu v Soulu. Jde vidět, že se autorka musela do tohoto tématu ponořit, aby do něj zcela pronikla. Podařilo se jí to a jde vidět, že se v něm vyzná. (Jak nám vždycky učitelé ve škole říkali: Pokud téma nedokážeš shrnout do pár vět -v tomto případě do jednoho článku-, tak mu nerozumíš.)
Mně se tento článek opravdu velmi líbí. Je velmi zajímavý a čtivý.

Nevím, jestli většina čtenářů chodí na módní peklo, jen aby mohla napsat, jaká slova použil autor špatně (popřípadě jaké má článek gramatické nebo pravopisné chyby). Já sem teda chodím, abych si rozšířila obzory ve světě módy a z celé série Hlavní města módy jsem nadšená.

Elsa Schiaparelli se otáčí v hrobě. Její odkaz pošlapali na přehlídce plameňáci!

V roce 2014 módní návrhář Marco Zanini oživil značku Schiaparelli... Celý článek


Reklama

Poslední článek:
Do deště stylově: A jde to vůbec?

Autor: Janča

Pláštěnky jsou praktické, ale o slušivý módní kousek nejde, to vím... Celý článek


Reklama

Pražský módní týden 2013 - 1.

Autor: Ada

Určitě víte, že fashion weeky se aktuálně nekonají jen v New Yorku,... Celý článek

Naučte své boty správnou péčí stárnout do krásy.

Spousta z nás si někdy v návalu nostalgie posteskne po starých... Celý článek