Týdny módy: Jak a proč se v metropolích pořádají?

28.02.19 | autor Kamila

Co je hlavním cílem fashion weeků? Jak vypadá módní šílenství v zákulisí a kde zůstávají značky při zemi?

* Fashion week je jedna velká obchodní příležitost. Zdroj foto: CatwalkPhotos / Shutterstock

Módní přehlídky, celebrity, bloggeři a fotky módy z ulice, která je během fashion weeku o několik úrovní jinde než za běžného dne ve světových metropolích… To vše kupodivu není tím hlavním důvodem, proč fashion weeky existují. Jejich základním kamenem je totiž obchod.

Obchodní stránka pořádného fashion weeku

Zviditelnění značky v médiích a upevnění vztahů s VIP zákazníky je sice důležité, v pozadí tohoto mediálního mumraje ale nákupčí objednávají zboží do obchodů a butiků. A právě prodej zajišťuje existenci značek i celého módního průmyslu.

Kolekce připravená na týden módy je rozdělena na dvě části. Ta výraznější a extravagantnější část se ukáže na mole a proletí světovými médii. V showroomu, který se otevře většinou den po přehlídce a kde nákupčí zadávají objednávky, zabírají všechny oděvy z mola zhruba jen deset procent ze štendrů a mnoho z nich nikdy nepůjde do výroby.

Džíny, které se na mole neobjevily…

Oděvy určené na molo jsou často nenositelné. V kolekci se jim říká „vrchol pyramidy“ a už od samotné začátku se počítá s tím, že se vyrábějí pouze pro účely marketingu.

Nákupčí tedy hledají oděvy, které si zákazník koupí, a většinou se drží dost při zemi. Koupí pár výraznějších kousků do výlohy, ale většina objednávky stále patří do kategorie core (tedy jádro značky a její vizuální identity), nebo basic čili džíny, trička a košile.

V Paříži během roku proběhne dokonce šest fashion weeků. Haute Couture, pánský fashion week a potom dámský. Během pánských fashion weeků, které jsou koncem ledna a koncem června, se byznys točí dost. Na mole se sice objeví oděvy pouze pro muže, ale v showroomech nákupčí najdou i dámské kolekce, takzvané pre-collections, které se sice na molo nikdy nedostanou, zato jsou velmi „komerční“, nositelné.

Zákulisní zápřah

Velká ega návrhářů a art directorů se promítají do pracovní kultury. Atmosféra je napjatá, nákupčí nároční, šéfové nervozní, modelky předvádějící oděvy vyčerpané po včerejším mejdanu a maratonu po showroomu. Všude je spousta gayů a všechno je na oko dokonalé a perfektní.

V tomto pracovně náročném týdnu, kdy kus týmu připravuje přehlídku nebo prezentaci (přehlídky jsou totiž pasé), PR tým šílí při organizaci všech novinářů a influencerů, obchodní oddělení vyhlašuje podstav a nabírá námezdní sílu.

Univerzita pro asistentky

V Paříži je čím dál tím složitější dostat se na přehlídky. Vstupenky se zde koupit vůbec nedají, jsou rezervované pouze pro nákupčí, tisk a VIP zákazníky pozvané přímo značkou… Zato sehnat práci v showroomu se asi ještě dá, ideálně pokud máte kontakty.

Samozřejmě ale i na postu „asistentka prodeje“ je vaším úkolem znát celou kolekci. Co je z čeho vyrobené, kdy to bude doručené, s čím se kousek dá zkombinovat, zda byl v kolekci minulou sezónu a jestli ho ostatní nákupčí kupují.

Prvních pár sezón je tedy opravdu náročných, protože naučit se čtyři sta referencí v kolekci a s čím se dají kombinovat přes noc nejde… a i kdyby to šlo, nemůžete vědět, jak vypadala minulá kolekce a co se nejlíp prodává.

Ráj u vycházejícího slunce

Fashion week, jakkoliv na sociálních sítích vypadá lákavě, může být v zákulisí velmi náročný a nepříjemný zážitek. Existuje tu ale mnoho výjimek – jako Japonsko.

Lidé v období fashion weeku i mimo něj zůstávají prostě lidmi. Usmívají se a snaží se být i přes všechen ten stres milí na své kolegy, nadřízené i podřízené. U kafíčka řeší děti i milostný život a vy máte pocit, že se každou sezónu dostavujete na velké rodinné setkání, kam přijeli příbuzní z celého světa… a aby bylo poznat, že k vám patří, všichni mají na sobě šílené hábity popírající proporce lidského těla, jak už to tak u té japonské módy bývá.

Autor

Kamila

Žije v Paříži a v módním průmyslu si zkusila mnohé – od návrhářky potisků textilu a asistentky nákupčí pro největší pařížský obchodní dům po novinářku na pařížském Fashion Weeku. Dnes hledá v módě smysl.

Líbil se vám článek?
Váš příspěvek
Jordaan
8747 příspěvků 28.02.19 13:32

Vsude je spousta gayu? :-D No to to :-D

MP Vera
264 příspěvků 02.03.19 15:19

Náhodou já si docela pocetla, a klidně to mohlo jít víc do hloubky, tohle je trochu jako „uvod do…“

Mouška
10 příspěvků 04.03.19 21:46

Po delší době příjemné čtení.

Divna_Martinka
16 příspěvků 05.03.19 12:51
Móda je tezky byznis

Myslim si, že proto je tam tolik gayov, protoze maji cit pro modu a vnimaji zenu jinak, nez normalni chlap. Každé znacce jde o prachy, vzdyt je to zaklad byti. Cim exkluzivnejsi znacka, tym se vic ceka, že ji budou chtit nosit lide, kteri neco znamenaji. A konkurence nikdy nespi.

MilkaKo
26 příspěvků 38 inzerátů 08.03.19 19:41

Opravdu škoda, že není článek podrobnější …

Evženie
201 příspěvků 13.03.19 02:15

Napište o tom něco víc. O čem? No skoro o čemkoliv, máte-li tuto výjimečnou zkušenost. Toto bylo zajímavé,ale nestačilo.

Před šesti lety se zřítila textilka Rana Plaza

Módní svět si připomíná šest let od zřícení textilní továrny Rana... Celý článek

Poslední článek:
Módní nákupčí: Povolání snů, nebo hrůzy?

Autor: Kamila

Svět skloňuje velká jména návrhářů, přitom o našem šatníku... Celý článek

Večerní modely Miss Universe

Autor: Ada

Když jsem pro minulý článek hledala fotku Jitky Válkové ve večerním... Celý článek

Hlavní města módy: barvami nasycené Miláno

Autor: Kateřina

Do detailů dotažená elegance, nedbale uvázané lehké šátky a... Celý článek