Móda v ulicích protektorátu: recenze knihy

15.03.14 | autor Ada

Zajímá vás móda první republiky? Milujete vyprávění o tom, jak se žilo za druhé světové války, především ženám, jejichž hlavním nepřítelem v boji byl nedostatek, frontou domácnost a zbraněmi vlastní šikovnost a důvtip? Tak to bych tady měla knížku přesně pro vás.

Jako malá jsem mívala ráda babiččino vyprávění o tom, jak se žilo za protektorátu. Babička je z jedné nevelké vesnice na Vysočině, kterou válka zasáhla hlavně nepřímo (s výjimkou partyzánské aktivity ke konci války), ale zákazy, omezení, přídělový systém a všeobecný nedostatek čehokoli si "vychutnali" i tady. Různé handlování a skládání šatěnek a botěnek, aby bylo na svatební šaty nebo oblečení do nové práce, záplatování a kreativní přešívání, ale také vtipné okamžiky, kdy při tajné taneční zábavě povolila nějaká x-krát spravovaná součást oděvu.

V loňské novince (letos dotištěné, neboť první várka se vyprodala) Móda v ulicích protektorátu: život, oděv, lidé autorky Miroslavy Burianové z nakladatelství Grada najdete všechno, co vám babička neřekla.

O oblékání a životě žen za protektorátu u nás jiná ucelená publikace nevyšla; něco bylo v Od "zlatých dvacátých" po Diora (Ludmila Kybalová, vyšlo ve známé edici Dějiny odívání nakl. Lidové noviny), něco v Botkách, botách, botičkách z téže řady, a možná znáte i knihu Česká móda 1940-1970 - zrcadlo doby (která vyšla v roce 2000 a kupodivu prý ještě není vyprodaná). Nedávno také vyšly Pražské módní salony 1900-1948, kde je zahrnuta i doba druhé světové války, ovšem jen v rámci tématu knihy.

Móda v ulicích protektorátu má šest hlavních kapitol, které pojednávají nejen o přídělovém systému, náhražkách nedostupných materiálů, přešívání, využívání zbytků, ale také o oděvech pro nejrůznější příležitosti (domácí oblečení, společenské, pro rekreaci, sport, na plesy, na svatby), o oblečení dámském, pánském i dětském. Dvě krátké doplňkové kapitoly pak patří Eduardovi a Haně Benešovým a zamyšlení nad specifiky módy v dobách nesvobody.

Všechno je vzhledem k tomu, že jde o téměř třísetstránkovou knihu čistě o protektorátu, probráno pěkně podrobně. Že nebyla kůže na boty a podešve, a proto se vyráběly střevíce s podešví dřevěnou (dělenou na víc kousků, aby byla jakž takž ohebná) a svršky obvykle textilními se dočtete všude, ale víte třeba, že existovaly kabelky z hovězích žaludků? Říkalo se jim přirozeně "dršťkové" a měly velmi efektní strukturovaný povrch. Kolik u nás bylo obuvnických výrobců (fakt nebyl jen Baťa!), z čeho vyráběli boty, kolik stály a jaké filmové hvězdy je propagovaly? Jaké se nosilo prádlo a kde jste si mohli nechat spravit punčochy s uteklým očkem?

Kromě oblékání a obouvání vás kniha poučí i o některých dalších aspektech života za protektorátu. Psát o nedostatku a přídělových lístcích a nezmínit situaci na trhu s potravinami nebo drogerií ani nejde. I za války chtěly být ženy krásné, voňavé, štíhlé (ale zase ne moc, jak dosvědčují dobové reklamy na přípravky nejen na hubnutí, ale i na přibrání) a depilované.

Velmi se mi líbila kapitola o dětech, mockrát mě napadlo, jaké to bylo být dítětem za války. Dozvěděla jsem se nejen co bych asi nosila, ale kam by mě rodiče vodili za zábavou (Walt Disney byl v kinech zakázaný, v Praze se dalo jezdit do ZOO, kde měli i cirkus s tamními zvířaty), co bych četla za časopisy nebo co bych se učila ve škole.

Z luxusu a elegance první republiky bylo po začátku války potřeba ledacos slevit, přežíval však alespoň ve filmech a v některých salonech. Herečky hrávaly ve vlastních šatech, za které utrácely spoustu peněz, případně si je půjčovaly ze salonů nebo jim je platili ctitelé. Luxusní šatník si mohla dovolit také společenská smetánka, obvykle německá. Vkusem a elegancí prosluly i jinak nepopulární dámy jako Karola, milenka a později žena K. H. Franka, Lina Heydrichová nebo Marie Augusta, žena říšského protektora von Neuratha.

Kniha je velmi bohatě ilustrovaná, podobně, jak jsme zvyklí z Dějin odívání: na každé stránce doprovázejí text malé reprodukce dobových reklam, kresby z módních časopisů, fotky, stránky z katalogů, záběry z filmů. K tomu najdete po každých cca 10-20 stranách stránku s fotkami exponátů z Národního muzea, kde autorka pracuje jako kurátorka sbírky moderního textilu v Oddělení novodobých českých dějin. Kniha se proto dá použít i jako prohlížecí, když se vám zrovna nechce číst, ale jenom u kafe líně koukat na obrázky :)

Na konci knihy je slovníček méně známých a dobových termínů a seznam literatury, kde si můžete najít další čtení.

Titul doporučuji všem se zájmem o historii módy, všední život za druhé světové války, retro a první republiku, jejíž styl v době druhé republiky dozníval. Módu v ulicích protektorátu seženete v knihkupectvích a na internetu za cenu cca od 320 do 400 Kč a s klidným svědomím ji můžete dát i jako dárek (na lehce mdlou obálku obdarovaný zapomene, jakmile knihu otevře a uvidí tu krásu uvnitř).

Autor

Ada

Ada začala psát Módní peklo v roce 2010. Čtenářky si získala nejen svým originálním stylem, ale především smyslem pro módu. Přestože přibývají noví autoři i témata, je Ada dodnes autorkou mnoha článků na Pekle.

Líbil se vám článek?
První příspěvek v tématu

Dárek, který ocení? Tričko pod košili, které nepropotí