Móda ve službách politiky

04.02.18 | autor Kateřina

Zdroj: www.katharinehamnett.teemill.co.uk

Královna sloganů Katharine Hamnett 1 / 5

Katharine Hamnett se dá považovat za módní návrhářku, která jako jedna z prvních pochopila kouzlo a sílu sloganů. Od té doby se je nebojí prosazovat, čímž nepochybně kdysi vytvořila nový trend, dnes už spíše tradici. Začínala především s nápisy upozorňujícími na ohrožení životního prostředí, potřebu vzdělání a zlepšení postavení žen ve společnosti. Obrátila se ale i k velmi aktuálním tématům – například Brexitu.

Zdroj: zleva: Sibling designers – www.nytimes.com, instalace Daniela W. Fletchera – www.hero-magazine.com

Návrháři proti Brexitu 2 / 5

Proti Brexitu se postavili i designéři ze Sibling designers – Sid Bryan a Cozette McCreery, když si na konec své přehlídky oblékli trička s výrazným „In“ přes prsa. A názor projevil také návrhář Daniel W. Fletcher se svou instalací Stay, která měla za úkol během probíhajícího referenda prosadit možnost přetrvání v Evropské unii, ale zároveň celkově popohnat lidi k volbám.

Zdroj: zleva: Pussyhat – www.edition.cnn.com, MAGA – www.washingtontimes.com

Pletená čepice a Donald Trump 3 / 5

I jednoduché módní doplňky dokáží vyjádřit vše, co si dotyčný přeje. Důkazem je například Pussyhat – pletená čepice, která svých patnáct minut slávy prožila především den po inauguraci Donalda Trumpa. Měla poukázat na prezidentovy narážky na ženy pronášené během jeho kampaně. I když vzbudila rozruch, neuchytila se tolik jako nápad opačný. Kšiltovky s nápisem Make America Great Again netřeba představovat. Dodnes slaví velký úspěch, po speciálních kolekcích pro inauguraci, Halloween i Vánoce jejich prodej zdaleka nekončí.

Zdroj: zleva: www.thelist.com a www.independent.ie

Milované a nenáviděné první dámy 4 / 5

Ve vysoké politice móda hraje velkou roli. Nejen, že se o první a další významné dámy perou různí návrháři, v některých případech od nich i zběsile utíkají. Poté vznikají konflikty, jako se to stalo například u Melanie Trump. Oblékat ji odmítli Tom Ford nebo Marc Jacobs. Volba značek ale není jediný způsob, jak v politice vyjádřit určitý postoj. Příkladem je Hillary Clinton, která si během své prezidentské kampaně pohrála s barvami. Při oznámení prohry nikomu neušla výrazně fialová barva jejího saka. V USA totiž převládá tradice červené a modré – podle toho, zda patříte k republikánům či demokratům. Fialová pak znázorňuje sjednocení, na které politička poukázala i během svého proslovu. Bílá, do které se oblékla na Trumpovu inauguraci, zase evokovala hnutí sufražetek.

Zdroj: www.nytimes.com – Burkiny od Marks & Spencer

Propagace muslimské módy 5 / 5

Móda se s politikou značně propojila i na jaře roku 2016, kdy se rozšířila veřejná debata o tom, zda by měli světoví návrháři podporovat muslimskou módu. Poté, co Marks & Spencer zavedl kolekci burkin a postupně se přidávaly i další značky (H&M, Dolce & Gabanna), se začaly ozývat nespokojené hlasy. Jeden z nich patřil i francouzské ministryni za ženská práva Laurence Rossignol, která prodej těchto návrhů označila za kontrolu ženských těl a zasazovala se o jeho změnu. Otázkou zůstává, zda jde ze strany značek opravdu o diskriminaci, nebo naopak snahu o celosvětovou podporu kultur.

Líbil se vám článek?
První příspěvek v tématu

Dárek, který ocení? Tričko pod košili, které nepropotí

Pokud nevíte, čím obdarovat vašeho muže, napovíme – tričko pod... Celý článek

Poslední článek:
10 módních specialit českých mužů

Autor: Matouš

Máme několik ryze českých skvostů... čím perlí pánská móda a „vkus“? Celý článek