Módní nákupčí: Povolání snů, nebo hrůzy?

26.06.19 | autor Kamila

Svět skloňuje velká jména návrhářů, přitom o našem šatníku rozhoduje někdo úplně jiný. Zdánlivě tajní módní agenti – nákupčí.

* Být módním nákupčím není dar, ale spíš prokletí. Autor foto: Garnet Photo / Shutterstock

Jak vypadají nákupčí?

Mám chuť napsat, že jsou vystresovaní a stále vystresovanější. Nákupčí má totiž za úkol určit, čeho se kolik koupí. Má tedy zodpovědnost, zda se bude zboží dobře prodávat a někdy tedy i přímo za to, zda firma přežije další sezónu či nikoliv.

Musí najít ten správný koktejl vizuálně atraktivních oděvů podle posledních trendů, které nalákají zákazníka do obchodu, a dobře padnoucích základních kousků šatníku za přijatelnou cenu, které si zákazník koupí.

Být nákupčím tedy znamená, že máte rozvinutý smysl pro estetiku, dokážete se nacítit na vašeho zákazníka a předvídat, co si za půl roku koupí. K tomu potřebujete ještě skvěle ovládat Excel a různé propočty s maržemi, daněmi a slevami. Chce to určitě i manažerské zkušenosti, protože budete mít nejspíš k ruce alespoň malý tým. A neobejdete se ani bez vyjednávacích schopností, které se vám hodí na schůzky s dodavateli ohledně plateb a doručení.

Móda plná estrogenu

Jako všude v módním prostředí, nákupčí jsou většinou ženy a gayové. Byznysmeni, kteří se rozhodli s butikem s luxusním zbožím vydělat miliony, chodí do showroomů v doprovodu svých tichých, hubených a dokonale upravených žen.

Docela jiné prostředí panuje třeba ve streetové nebo sportovní módě. V showroomech nebo na veletrzích nákupčí vidí celou kolekci včetně doplňků a na základě prototypů objednávají v jakých barvách a velikostech jim dané zboží do obchodu za půl roku dorazí.

Přečtěte si rozhovor s Alex Monhart, nejen o streetových veletrzích

Nákupčí = designér?

„Nakupovat“ se ale nechodí ani do showroomů, ani na veletrhy (tam se vyráží jedině za informacemi o trendech a na průzkum konkurence). S rozmachem rychlé módy v posledních třiceti letech totiž vznikl ještě jeden typ nákupčích – módní řetězce teď mají vlastní designéry a vyvíjejí vlastní kolekce, proto nepotřebují nakupovat kolekci u jiných značek.

Je to aktuálně nejúspěšnější obchodní model na trhu, zatímco multibrandové butiky a obchodní domy jsou na úpadku. Tito nákupčí spolupracují na finální podobě nové kolekce s návrhářkou a technoložkou.

Jejich harmonogram se skládá zejména z cestování. V rámci průzkumu trhu létají do světových metropolí, kde nakupují u konkurence pro inspiraci. Minimálně dvakrát do roka obletí Jihovýchodní Asii, kde sídlí jejich dodavatelé. Jednají s nimi o obchodních podmínkách, o vývoji oděvů pro aktuální kolekci.

Zní to jako sen. A pokud zrovna letíte s kolegyní, s kterou si rozumíte a jste vlastně kamarádky, může to být velmi příjemná cesta. Většinou jsem se ale od nákupčích dozvěděla, že se na cestách cítí sami. V hotelu v průmyslové zóně, kde stěží někdo umí anglicky a na bílé pláže je na míle daleko. V jednacích sálech bez oken a s kulturou natolik odlišnou, že hlasitě prdět během obchodního jednání je běžné a přijatelné. Své partnery často neviděli třeba měsíc. Kombinování kariéry nákupčí ve velké firmě s rodinným životem se blíží nemožnému.

Takže kdo z vás by to bral?

Doporučujeme další Kamilin článek ze zákulisí módy: Jak fungují slevy a proč na nich obchody bohatnou?

Autor

Kamila

Žije v Paříži a v módním průmyslu si zkusila mnohé – od návrhářky potisků textilu a asistentky nákupčí pro největší pařížský obchodní dům po novinářku na pařížském Fashion Weeku. Dnes hledá v módě smysl.

Líbil se vám článek?
Váš příspěvek
LenkaPraha01
55 příspěvků 26.06.19 17:56

Bože, to je zase slátanina. Chudák nákupčí, sám po hotelech, bílé pláže daleko, nemá si s kým popovídat, zato si může prdnout. Chápu, co je proti tomu voják ve válce, těžař na ropný plošině nebo námořník plavící se měsíce po mořích…
Poslední „článek“ vyšel před 40 dny. Takže to jste si tak dávali načas s tímhle? Zavřete to, takhle stránka je už ztracená. A každým takovýmhle hovn*m se propadá níž a níž…

Lizbeth
856 příspěvků 26.06.19 18:43

Umím trochu excel..jsem v podstatě jen krok od toho být nákupčím.

asterah
427 příspěvků 27.06.19 11:22

To by mě taky zajímalo, co míní tím, že „umí excel“ - většinou to tvrdí ti, kteří umí vyplnit tabulku, kterou vytvořil někdo jiný a ovládají jen úplně základní funkce - je to bída.

Lucelle
329 příspěvků 27.06.19 16:37

Edit - špatně zařazeno

Příspěvek upraven 27.06.19 v 16:39

Lucelle
329 příspěvků 27.06.19 16:39

Lizbeth - to nejspíš nejste, je potřeba ho ovládat opravdu skvěle (hlavně matematické a vyhledávací funkce), nebo se budete patlat s rozpočtem a marží i tehdy, pokud budete mít, v duchu článku, bílou pláž za rohem a náhodou fůru času k tomu.

Příspěvek upraven 27.06.19 v 16:41

asterah
427 příspěvků 28.06.19 14:55

Lucelle - nasmála bych se, kdyby Lizbeth ovládala ten excel lépe, než zmiňovaní nákupčí - právě proto, co napsala…

mikrob
182 příspěvků 27.06.19 09:42

A já zase mám u počítače klávesnici, mohla bych psát články do módního pekla :-)

asterah
427 příspěvků 27.06.19 11:26

A dokážete se „nacítit na zákazníka“? Protože bez toho ani ránu! Jo pardon, „nacítit“ se musí ten nákupčí…no ale pro psaní článků zde by se to taky hodilo, ne? :P

julie74
3122 příspěvků 27.06.19 15:24

@asterah ty se dají mastit i bez naciteni :grinning:

asterah
427 příspěvků 28.06.19 14:56

To je fakt - spíš by se dalo říct, že ty články jsou poslední dobou cítit…ehm…

JUBA
111 příspěvků 27.06.19 16:34

Hmmm… tak sbohem.

Lucelle
329 příspěvků 27.06.19 16:39

Edit - špatně zařazeno.

Příspěvek upraven 27.06.19 v 16:40

julie74
3122 příspěvků 27.06.19 18:06

Omyl

Příspěvek upraven 27.06.19 v 18:07

lucindaSK
970 příspěvků 28.06.19 08:39

Prečo zaujímavú tému načnete a vznikne z toho toto?

Příspěvek upraven 28.06.19 v 08:40

julie74
3122 příspěvků 28.06.19 14:58

@lucindaSK protože líp to neumí?

whaleryba
77 příspěvků 28.06.19 17:30

Skrátka povolanie naprd, a to do písmena.

Alterations
713 příspěvků 29.06.19 14:42

Já bych řekla, že je to jako každé jiné povolání. Když máte vzdělání, praxi a schopnosti, je možné, že v něm budete šťastná. Nějaké ty fígle časem pochopíte. Známá například říkala, že některé druhy šatstva si do obchodu dává jen tak na ozdobu. Zákaznice třeba rády vidějí barevné věci, i když si je velmi zřídka kupují. Když pozná okruh svých zákazníků co do věku, vkusu, velikostí atd. ví, co potřebuje. Roční doby se opakují a stejně v podstatě barvy. Před vánoci tmavší zelené, červené, zlaté a černé. Na plesy pro maturantky něco světlejšího. V létě spíš pastelové. Něco, co tu dlouho nebylo, brzy přijde. Hlavně se nesmí zmýlit příliš často a ve velkém rozsahu.

Kryptozoo
280 příspěvků 29.06.19 15:56

Škoda, že se redakce nedokáže nacítit na čtenáře :)

Pudloslava
8 příspěvků 30.06.19 07:41

To není první článěk o tom, jak ti lidé okolo módy vedou strašně těžký život. Jeden si říká, proč teda nejdou trpět za něco smysluplnějšího :-)

jarnyvanok
10 příspěvků 30.06.19 23:50

Pane Bože, za čo nás trestáš, keď nám posielaš takéto články??? Už si fakt pripadám ako v módnom pekle!

Karin
3948 příspěvků 29.07.19 15:22

Tak ono to tu fakt umírá, ale už doopravdy…
Smutný konec kdysi zajímavého blogu.

Před šesti lety se zřítila textilka Rana Plaza

Módní svět si připomíná šest let od zřícení textilní továrny Rana... Celý článek

Poslední článek:
Módní nákupčí: Povolání snů, nebo hrůzy?

Autor: Kamila

Svět skloňuje velká jména návrhářů, přitom o našem šatníku... Celý článek

Tanec mezi botama: Knížepánovy bačkory a hadí sandále

Autor: Andrea

S nabídkou bot je to u nás často k pláči. Až je vám líto jak... Celý článek

Tahle čísla znáte, české obchody?

Autor: Ada

Občas se vaše příspěvky objevují v komentářích a máte pravdu, takže... Celý článek