Bože, to je zase slátanina. Chudák nákupčí, sám po hotelech, bílé
pláže daleko, nemá si s kým popovídat, zato si může prdnout. Chápu, co
je proti tomu voják ve válce, těžař na ropný plošině nebo námořník
plavící se měsíce po mořích…
Poslední „článek“ vyšel před 40 dny. Takže to jste si tak dávali
načas s tímhle? Zavřete to, takhle stránka je už ztracená. A každým
takovýmhle hovn*m se propadá níž a níž…
Módní nákupčí: Povolání snů, nebo hrůzy?
26.06.19 | autor Kamila
Svět skloňuje velká jména návrhářů, přitom o našem šatníku rozhoduje někdo úplně jiný. Zdánlivě tajní módní agenti – nákupčí.

Jak vypadají nákupčí?
Mám chuť napsat, že jsou vystresovaní a stále vystresovanější. Nákupčí má totiž za úkol určit, čeho se kolik koupí. Má tedy zodpovědnost, zda se bude zboží dobře prodávat a někdy tedy i přímo za to, zda firma přežije další sezónu či nikoliv.
Musí najít ten správný koktejl vizuálně atraktivních oděvů podle posledních trendů, které nalákají zákazníka do obchodu, a dobře padnoucích základních kousků šatníku za přijatelnou cenu, které si zákazník koupí.
Být nákupčím tedy znamená, že máte rozvinutý smysl pro estetiku, dokážete se nacítit na vašeho zákazníka a předvídat, co si za půl roku koupí. K tomu potřebujete ještě skvěle ovládat Excel a různé propočty s maržemi, daněmi a slevami. Chce to určitě i manažerské zkušenosti, protože budete mít nejspíš k ruce alespoň malý tým. A neobejdete se ani bez vyjednávacích schopností, které se vám hodí na schůzky s dodavateli ohledně plateb a doručení.
Móda plná estrogenu
Jako všude v módním prostředí, nákupčí jsou většinou ženy a gayové. Byznysmeni, kteří se rozhodli s butikem s luxusním zbožím vydělat miliony, chodí do showroomů v doprovodu svých tichých, hubených a dokonale upravených žen.
Docela jiné prostředí panuje třeba ve streetové nebo sportovní módě. V showroomech nebo na veletrzích nákupčí vidí celou kolekci včetně doplňků a na základě prototypů objednávají v jakých barvách a velikostech jim dané zboží do obchodu za půl roku dorazí.
Přečtěte si rozhovor s Alex Monhart, nejen o streetových veletrzích
Nákupčí = designér?
„Nakupovat“ se ale nechodí ani do showroomů, ani na veletrhy (tam se vyráží jedině za informacemi o trendech a na průzkum konkurence). S rozmachem rychlé módy v posledních třiceti letech totiž vznikl ještě jeden typ nákupčích – módní řetězce teď mají vlastní designéry a vyvíjejí vlastní kolekce, proto nepotřebují nakupovat kolekci u jiných značek.
Je to aktuálně nejúspěšnější obchodní model na trhu, zatímco multibrandové butiky a obchodní domy jsou na úpadku. Tito nákupčí spolupracují na finální podobě nové kolekce s návrhářkou a technoložkou.
Jejich harmonogram se skládá zejména z cestování. V rámci průzkumu trhu létají do světových metropolí, kde nakupují u konkurence pro inspiraci. Minimálně dvakrát do roka obletí Jihovýchodní Asii, kde sídlí jejich dodavatelé. Jednají s nimi o obchodních podmínkách, o vývoji oděvů pro aktuální kolekci.
Zní to jako sen. A pokud zrovna letíte s kolegyní, s kterou si rozumíte a jste vlastně kamarádky, může to být velmi příjemná cesta. Většinou jsem se ale od nákupčích dozvěděla, že se na cestách cítí sami. V hotelu v průmyslové zóně, kde stěží někdo umí anglicky a na bílé pláže je na míle daleko. V jednacích sálech bez oken a s kulturou natolik odlišnou, že hlasitě prdět během obchodního jednání je běžné a přijatelné. Své partnery často neviděli třeba měsíc. Kombinování kariéry nákupčí ve velké firmě s rodinným životem se blíží nemožnému.
Takže kdo z vás by to bral?
Doporučujeme další Kamilin článek ze zákulisí módy: Jak fungují slevy a proč na nich obchody bohatnou?
Komentáře článku
Zobrazovat komentáře chronologicky