Proč velké módní značky najednou milují sekáče

26.04.19 | autor Monika

Zara nebo H&M zaznamenaly stoupající zájem o sekáčové oblečení. A z rostoucího trhu si chtějí ukousnout tučné finanční sousto.

* Zdroj: taboga / Shutterstock, Inc.

Do první třídy jsem nastoupila v roce 1995 a měla jsem tam dvě nejlepší kamarádky. Obě bydlely ve vedlejším vchodě, obě měly psa a obě se jmenovaly Tereza. Lišily se především v tom, jaké nosily oblečení. Jedna z Terezek nás pravidelně okouzlovala značkovými věcmi, které měly barvu zářivější než Azurit. Druhá Terezka chodila v oblečení po starší ségře a ze sekáče, což „značková“ Terka jednou okomentovala slovy, že obnošené věci by na sebe nikdy nevzala. Duchapřítomná Monika (v touze patřit k high society) se samozřejmě uchechtla a sama mlčela. Neměla totiž nejmenší ponětí, kde jí maminka nakupuje oblečení.

Jsem si naprosto jistá, že bohatější Terka tehdy papouškovala větu své mámy, ale my její vyjádření braly jako nastavení normy – sekáčové věci rovná se ostuda chudých.

O čtvrt století později zažívá oblečení z druhé ruky hotový boom. Secondhandové věci najdete všude včetně internetu a především se začalo mluvit o dopadu textilního průmyslu na životní prostředí. Obnošené oblečení v roce 2018 obléká různorodá vrstva obyvatelstva včetně těch, kteří by se do něj dříve nikdy neoblékly, a vyrůstá generace, která oblečení z druhé ruky považuje za to správné.

Toho si všímají i velké módní značky. Na vlastní kůži/rozpočet/PR totiž cítí, že se nad jejich pověstí stahují mračna a že pokud nezareagují, mohou v následujících letech přijít pěkně na buben.

Když fast fashion zahlédne potenciál

Velcí hráči jako H&M nebo Zara už nemohou ignorovat stoupající zájem o téma udržitelnosti. Od roku 2013, kdy se zřítila textilka Rana Plaza, se zvedla vlna pozornosti, která sice ještě zcela nezměnila módní průmysl, ale dostatečně otevřela (bohužel dost krvavě) oči západnímu světu, že námi nošené oblečení oblečení stojí pár šupů a k tomu pot a dřinu.

Férové podmínky zaměstnanců, ekologické dopady pěstování bavlny nebo nakládání s neprodaným oblečením jsou témata, která zajímají stále více zákazníků, influencerů a velkých médií. A toho se značky bojí.

PR značky je jedna věc, ale jakmile se začne změna zákazníkova chování projevovat na jeho útratě, nastává čas přizpůsobit celou strategii firmy. Kamenné obchody se mimo jiné potýkají s tím, že lidé utrácejí stále víc online nebo že dávají přednost menším výrobcům, kteří mají marketing postavený na HLP (zkratka pro novinářský pojem hluboký lidský příběh). Tomu velcí hráči pochopitelně nemohou konkurovat… zato si všimli velké mezery, která čeká právě v oblečení z druhé ruky. Pohled do budoucna mluví jasně – podle letošního výzkumu thredUp můžeme očekávat, že sekáčový byznys se během následujících 5 let dvojnásobí.

Zdroj: https://www.thredup.com/resaleZdroj: https://www.thredup.com/resale

Ekolog jen v dotazníku?

Trochu si posvítíme na data ze zmiňovaného výzkumu thredUp, což je mezinárodní e-shop se sekáčovým oblečením. Jejich výsledky mě zabavily na desítky minut, nejdéle jsem se zasekla u demografických údajů.

Asi vás po úvodu nepřekvapí, že výzkum potvrdil, že obliba věcí z druhé ruky stoupá. V roce 2017 se vyjádřilo 47 % žen, že nakoupilo sekáčové oblečení nebo by se tomu nebránilo. O pouhé dva roky později se stejně rozhodlo 64 % z nich.

Nejvíc mě zaujalo, že o použité oblečení mají největší zájem mileniálové a jejich prarodiče. Dává to smysl. Zatímco babička je zvyklá přešívat a využívat věci do roztrhání, její vnučka bere nákup v sekáči jako vyjádření své životní filozofie. Růst v oblibě sekáčového oblečení nejvíce stoupá právě ve věkové kategorii 18–37 let. Za vším hledej internet, ale o tom až později.

Dalším zajímavým tématem, které výzkum řešil, je rostoucí zájem o ekologické zázemí značek. V roce 2013 na ni bralo ohled 57 % respondentů, zatímco o pět let později hrálo roli pro 72 % dotazovaných.

Tady bych jen poznamenala, že je vhodné brát výsledky s odstupem. Nesmíme zapomenout, že zadavatel výzkumu thredUp je e-shop s obnošeným šatstvem, čili je v jeho zájmu, aby nadšení pro sekáčové oblečení v grafu rostlo. Druhá důležitá věc – přiznejme si, že v dotaznících se každý dělá trochu lepší, než ve skutečnosti je. A tak když má HáeMko nebo Primark výprodeje, s chutí tam naběhnou i ti, kteří se písemně dušovali za ekologické značky.

Na druhou stranu, velké značky očividně získávají podobné výsledky v průzkumech zákaznického chování, když vyhlašují druhou šanci vlastnímu oblečení. Byznys je čeká v sekáči!

Zdroj: https://www.thredup.com/resaleZdroj: https://www.thredup.com/resale

Silný střední proud

Všimněme si, kdo reaguje na poptávku lidí po obnošeném oblečení. Jsou to mainstreamové značky, u kterých nakupují davy (typickými zástupci je Zara, H&M nebo třeba i Adidas). Ti nejsou udavači trendů, ale jejich šikovnými sledovateli. Jednoduše řečeno fungují podle oblíbené hlášky našich maminek „Když vyskočí Franta z okna, vyskočíš taky?“ Z principu svého podnikání si tedy nikdy netroufnou být lososem, co plave jako jediný proti proudu. Na to jsou v sázce miliony dolarů a tisíce pracovních pozic.

Proto právě jejich stoupající zájem o udržitelnější módu (která zatím může působit spíš symbolicky) je podle mě dobrou známkou a potvrzením, že změna přichází zespodu, tedy od nás zákazníků. K řešení ekologické otázky by firmy nepřistoupily, pokud by to pro ně znamenalo snížení tržeb – musí vidět černé na bílém, za co jsou zákazníci ochotní utrácet peníze. Když se nakupující přesune na internet, značka investuje miliony dolarů, aby měla vlastní e-shop. Navíc jak je vidět na grafu níže, značky fast fashion zřejmě nebudou tratit; tmavě růžový výsek ukazuje, že si během 20 let polepší o dvě procenta. A ukořištěním sekáčového trhu bohatě obohatí své tržby.

Zdroj: https://www.thredup.com/resaleZdroj: https://www.thredup.com/resale

Díky, internete!

Rodiče nás učili, že nemáme poslouchat nikoho cizího, ale s internetem v kapse je všechno jinak. Teď se bez okolků ubytujeme v cizím baráku, sedneme k neznámému řidiči do jeho auta nebo si oblékneme šaty, které minulou sezónu nosil někdo jiný.

Máme k dispozici spoustu informací na jeden klik a jsme silně ovlivňovaní lidmi, které osobně neznáme a oni neznají nás. Zmiňovaný výzkum thredUp uvádí, že s našimi šatníky mimo jiné zatočila Marie Kondo. Poté, co její uklízecí reality show odvysílal Netflix, se svět zbláznil do redukování svého majetku, počínaje šatníkem. Japonská uklízecí bohyně (která považuje kumulování komínků za nepraktické) učí lidi zbavit se zbytečností, žít šťastněji a vybírat si do svého života věci, které nám přinášejí štěstí. A zdá se, že triko ušité horkou bangladéšskou jehlou, přináší štěstí stále méně lidem.

Nesmíme také zapomenout na takzvaný efekt Meghan Markle, tedy celebrit a influencerů preferujících udržitelnou módu. Jakmile nám naše modly ukazují, že je cool nosit věci po babičce, rádi si takové chování osvojíme taky a sebevědomě si ho obhájíme před svým okolím. Už se nebojíme být divný, protože ona „divnost“ byla právě prohlášena za normální. Samy slavné osobnosti nemají co ztratit – a pro módní značky jsou právě ony ideální testovací králíci.

Sekáče proto už dávno nejsou ty lehce páchnoucí krámky na maloměstě, které po dvou letech zkrachují. Proměnil se náš pohled na obnošené oblečení a cesty, jak se k němu dostáváme. Například můj vlastní šatník zaznamenal velký obrat se vznikem Vinted, tehdy ještě hezky česky zvaným VotočVohoz. Zadám třeba „tmavě zelený rolák vel. 36“ a rázem si tento kousek vytáhnou ze šatníku desítek holek po Česku… prostě sláva internetu. Tak uvidíme, jak bude vypadat ta druhá míza od značek rychlé módy.

P.S. Letos máme sraz se základkou… tak třeba dojde i na nákupy v sekáči.

Zdroje




Vnímáte, že se mění vaše nákupy? Sledujete původ oblečení víc než dřív?

Autor

Monika

Má ráda minimum věcí - když si koupí jeden kousek, vyhodí ze skříně aspoň dva. Nakupování v secondhandech ji baví víc než v HáeMku.

Líbil se vám článek?
Váš příspěvek
bao-baba
237 příspěvků 27.04.19 10:47

Průsak zboží z řetězců do secondhandů bohužel znamená, že se tam objeví stále více hadrů na jedno použití, což vlastně jde proti trendu udržitelnosti. Průhledně tenká žvýkací trika z bavlny s hrdou nálepkou BIO to nezachrání.

Text se mi líbí, ale dovolím si poznamenat, že mě poněkud bije do očí časté opakování slova „sekáčové“ v textu psaném spisovným jazykem. Také pro slovo „trend-setter“ neznám český jednoslovní ekvivalent, nicméně „udavač trendů“ je trochu komický.

Paris1789
3702 příspěvků 27.04.19 13:12

Na podzim jsem si koupila nelevný kašmírový svetr, jak je mým zvykem, jala jsem se párat všechny cedulky a při tom jsem si vystřihla vzadu na svetru díru. Dříve bych z toho byla na mrtvici, teď jsem si ale řekla, že se nic neděje, protože svetr vypadá jako ze sekáče a ledabyle tu díru zalátala ne zrovna neviditelnou nití.

Stará zebra
21 příspěvků 28.04.19 07:58

Také mám ve zvyku odpárat všechny cedulky. A je jedno, jestli je věc ze secondhandu nebo ne. Výjimku dělám u věcí, které se musí čistit chemicky, protože už jsem se poučila, když mi danou věc nechtěli v čistírně přijmout právě pro chybějící cedulku s piktogramy o složení a ošetřování. Ani na vlastní riziko. Potom jsem musela odpárat z jiného (podobného) kousku a všít sama do švu falešnou a už to pro čistírnu bylo OK.
Na kašmírovém svetru se udělá někdy dírka a nemusí být secondhandový. Stačí někde trošku zachytit a je tam. Proto zašívaný kašmírový svetr není známkou, že je z druhé ruky.

Příspěvek upraven 28.04.19 v 08:07

Lizbeth
834 příspěvků 27.04.19 16:51

Nemám jedinou věc ze sekáče, u nás na maloměstě jsou to pořád páchnoucí krámky, takže ani omylem. Nebudu trendy, ale možná o krok napřed..protože neuběhne ani pár let a objeví se nový výzkum, který potvrdí zdrcující fakta, že sekáče fatálním způsobem zatěžují životní prostředí, podporují chudobu, stojí za krizí na burze a ničí kulturní hodnoty..prostě in bude zase naprosto něco úplně jiného.

Sheba
306 příspěvků 27.04.19 23:49

@Paris1789 Takže vy díru na novém kašmírovém svetru „zadrátujete“a ještě ne úplně stejnou barvou? Já zase díru na kašmírovém svetru ze sekáče „oddrátovala“ (vypárala hodně špatné zašití) a zašila tak, že vůbec není vidět :-)Ale nebyl to ten váš svetr, tady byla díra na jiném místě :-)

czDanda
621 příspěvků 28.04.19 07:35

V textu bych vytučnila větu „JE VHODNÉ BRÁT VÝSLEDKY S ODSTUPEM“ - a doporučila to i „velkým“ módním značkám. :-)

Stará zebra
21 příspěvků 28.04.19 08:05

V secondhandu nakupuji často. Jsou zde k sehnání i látky – metráž, která je zajímavá, často narazím na zajímavé kousky.
A že secondhandy podle @Lizbeth zatěžují životní prostředí si nejsem jistá. To všechny ty nepoužívané oděvy spálit nebo házet do komunálního odpadu?

Cornero
415 příspěvků 30.04.19 13:50

Řekl bych, že to bylo psáno s nadsázkou a vidinou budoucích článků, kde se bude vysvětlovat, proč je současný stav špatný a proč je potřeba nastavit něco nového..takové ty změny pro změnu, ale musí k tomu být hrozivé argumenty, které si pisálci vytváří, jak se jim zlíbí. Osobně už jsem na to taky alergický. Vždycky se objeví nějaká super novinka a hrozně se prosazuje a za pár let se přijde na to, jak moc je to škodlivé a musí se to dělat jinak a když už se vyčerpají všechny možnosti, tak po dvaceti letech nám někdo vtlouká do hlavy, že nejlepší je to, co se dělalo před třiceti lety atd. atd.

Alterations
704 příspěvků 28.04.19 09:13
cedulky

@Paris1789 Jsem zvědavá, kdy se zákazníci jednou postaví proti těm spoustám různých cedulek, které jsou našity na věcech, které si kupují. |Často jsou to pásky s údaji které souvisí jen s výrobou, nebo jsou našity dryáčnicky viditelně. Dokonce i na jemných a průhledných kusech oděvu. Docela bych čekala, že bychom se měli bránit a žádat prodejce o jejich odstranění. Někteří výrobci se pokoušejí vykupovat nějakým způsobem od zákazníků zpátky své obnošené výrobky. Třeba značka KEEN boty. To by snad mělo nějaký smysl. Seconhandy mi nepřipadají být trvalým řešením. Je v nich čím dál víc levného a nekvalitního oblečení, jako všude jinde.

Lizbeth
834 příspěvků 28.04.19 16:43

@Stará zebra
Prosím to byly fakta mnou vycucaná z prstu, tedy ironie :) Myslela jsem že to je jasné.

Fuflík
247 příspěvků 30.04.19 21:51

V sekáčích nakupuju léta a ráda, ale poslední dobou se tam hrabe kdekdo a narazit na poklad je tak stále těžší, proto mě baví spíš jedno vetešnictví, kam se vozí věci odněkud z Německa, asi z pozůstalostí. Každopádně majitel vám nechá plný koš za tři stovky, protože se mu to nechce u kasy přebírat a tak jsem si odnesla stříbrný filigránový nůž na dopisy a rovněž stříbrné kleštičky na cukr. Značený čínský čajový servis z pravého porcelánu, celé sety skleněných vánočních ozdob a nový maličký sportovní dalekohled, který se prodává skoro za dva tisíce.

Yello
42 příspěvků 10.05.19 14:13

Sekáče jsou fajn - mamka v něm nakupuje snad od nepaměti a já se tomu postupně učím:) Dokonce u nás, na malém městě, nakupuje v sekáčích i mladá generace mužů. Je to zábavnější než v obchodu.

zuzulique
318 příspěvků 21.05.19 10:42
sekáče

Milujem sukne zo sekáčov, mám jeden obľúbený vintage, kde som si naposledy kúpila hodvábnu sukňu za 5€, no nekúp to. A mám originálne kúsky, ktoré nikto iný nevlastní. Dokonca aj moje obľúbené nohavice (mám asi dvoje) mám zo second handu za 2€ a sadli mi dokonale, čo sa mi v bežných reťazcoch stáva raz za uhorský rok.

Před šesti lety se zřítila textilka Rana Plaza

Módní svět si připomíná šest let od zřícení textilní továrny Rana... Celý článek

Poslední článek:
Módní nákupčí: Povolání snů, nebo hrůzy?

Autor: Kamila

Svět skloňuje velká jména návrhářů, přitom o našem šatníku... Celý článek

Jaro v obchodech

Autor: Ada

Když jsem nedávno šla kolem Mohita a zahlédla ve výloze zajímavou... Celý článek

Vyměníš aneb Debilní kecy na Vinted

Autor: Monika

Vítejte v českém second-hand byznysu, kde se komunikace degraduje... Celý článek