Nejky fejky: Luj Vitón třikrát jinak

29.06.17 | autor Redakce

Véčka, céčka a zelenočerný potisk patří k tradičním poznávacím znakům každé správné dámičky. A když na Luj Vitóna, Šanel nebo aspoň toho pitomého Korse nemáte, tak si holt vystačíte s něčím, co známé značky alespoň připomíná. Kabelkám z tržnice se smějeme všichni. Ale kde je vlastně hranice mezi padělkem a inspirací?

Šanel z „dovolené“


Většinou ji poznáte na první pohled podle obrovského loga a děsivých barev. Kabelka z turecké tržnice, nebo jak ji její majitelka označuje: „z dovolené“, už tak nějak patří k folkloru barů pražské „zlaté“ mládeže. Vlastnictví takového kousku opravdu není na chlubení, byť se vás peroxidově odbarvené slečny s houpajícím se Luj Vitónem na paži snaží přesvědčit o opaku. Nejenže se dopouštíte nejednoho společenského faux pas. Navíc nepřímo podporujete kolos s biliardovými obraty, který běží na těch nejhorších sweatshopech, porušuje lidská práva a živí extremistické skupiny.

„Opravdové“ fejky tak nelze nijak obhajovat, ať už se snažíte sebevíc. Maximálně můžeme majitelkám nepravých Šanelů dopřát presumpci neviny. Je totiž možné, že o nepravosti svého Karla jednoduše nevěděly. Vyhnout se podobným omylům je ale snadné. Nepotřebujete k tomu žádné extra znalosti, vystačíte si s obyčejným selským rozumem.

Zdroj: Modnipeklo.czZdroj: Modnipeklo.cz

Pokud narazíte na obchodníka (jinde než na holešovické tržnici, samozřejmě), u kterého si nejste pravostí jeho zboží jistí, vezměte kousek do ruky. Podívejte se na látku. Působí kvalitně? Nejsou na ní nápadné skvrny od barvení? A co stehy? Nitě trčící ven, velké rozestupy a nepravidelnosti nebo dokonce jiná barva vlákna jsou docela spolehlivým ukazatelem pravosti.

Prohlédněte knoflíky. Většina designerů na své kousky našívá knoflíky potištěné jménem značky. Fejk se takovými detaily neobtěžuje, buď jsou natištěné nekvalitně nebo chybí úplně. To samé platí o logu – zašedlé, vybledlé, špatně natištěné logo je známkou podvodu. Logo, případně jméno návrháře, hledejte také na štítku s návodem na údržbu zboží.

Samotné dodání produktu navíc doprovází vlastní kultura. Pravé, designové věci jsou zpravidla dodávané v tzv. dust bag, zpravidla látkovém sáčku, dále v originální krabici a často doplněné vlastní dokumentací. Po té by se ostatně potenciální majitelka měla poptávat nejdříve.

Diorissimo z on-line tržnice


Pro fejky se luxusu chtivé slečny už dávno nevydávají na tržnice. V honu za kopiemi známých značek jim zcela vystačí internet. V tomto ohledu mezi smetišti s podobným odpadem jasně vítězí čínský Aliexpress, který dokáže obstarat náhražky za značky jako je Michael Kors i Chanel. Takové produkty neuvidíte přímo na hlavní stránce a skryté jsou i ve vyhledávání. Místo hesla Dior tak zkušené lovkyně fejků hledají neexistující značku Diorissimo, DI*OR a další zkomoleniny, za kterými se laciné kopie ukrývají.

Co je ale zajímavější než prvoplánové fejky, je cokoliv ověnčené vágním přídavkem „inspired“. Takové kousky věrně kopírují modely známých značek. Masivní loga nebo jakékoliv jiné přímé spojení s jejich „inspirací“ na nich ale budete hledat těžko. Takový kousek samozřejmě můžete koupit v nevědomosti. Prostě se vám ta kabela s kostkovaným motivem líbila a hotovo. Ve většině případů je ale zdroj inspirace jasný nejen prodejci, ale moc dobře také kupujícímu.

Zdroj: Aliexpress.comZdroj: Aliexpress.com

Laciná móda podle drahé inspirace


Od známých značek si nevypůjčují jen pochybní prodejci z tržnice, ale také fast fashion, což samozřejmě není nic nového pod sluncem (podrobně si o tom můžete přečíst v článku od Michaely). I proto existuje nepřeberné množství legislativy - od ochranných známek, přes průmyslové vzory až po žaloby kvůli nekalé soutěži. I přesto se sem tam nějaká kopie znovu ukáže.

Argument fast fashion se nemění: od high-end fashion si nic nevypůjčuje, pouze reaguje na nové trendy a zpřístupňuje je tak širší veřejnosti. Tak třeba Topshop se svetrem z Prabal Gurung mohl inspirovat, z plagiátorství ho ale usvědčíte těžko. U jiných modelů je ale kopírování víc jak zjevné a některé značky si s nějakou ochrannou známkou nedělají vrásky vůbec. Jako první nechvalně proslulý příklad vytane na mysl Nasty Gal, která se nebojí zkopírovat kousky z mola do posledního detailu.

Givenchy vs. Nasty Gal Zdroj: http://www.thefashionlaw.comGivenchy vs. Nasty Gal Zdroj: http://www.thefashionlaw.com

Podobně jako u šuntů z Aliexpressu i laciná móda nabízí kousky, které kopírují nadčasové atributy známých značek. Určitě jste už v Deichmanu narazili na boty s červenou podrážkou nebo kabelku z Humanicu, která tvarem až nápadně připomínala známou Birkinku. Parazitování na značce nemusí být prvotním plánem obchodního řetězce, pro prodejce ale určitě působí jako přidaný bonus.

Když všichni chtějí Westa


Udělejme si menší odbočku od haute couture a podívejme se na skandál letošního jara. Netýká se známých návrhářů a ikonických kousků, ale něčeho mnohem nižšího: fan merchandise pro turné Kanye Westa. Byť West s většími a menšími úspěchy fušuje i do návrhářství, jeho kolekci Life of Pablo nelze označit za vrchol módního řemesla. Jde vlastně jen o laciná trička značky Gildan, která jsou jednoduše potištěná snadno rozpoznatelným gotickým fontem.

Předražená trička a mikiny s jasně rozeznatelným motivem se nejen líbila, ale našli se i tací, co za ně byli ochotní nekřesťanskou sumu zaplatit. To samozřejmě neušlo ani řetězcům s lacinou módou.
Inspiraci ve Westově počinu úspěšně našel řetězec Forever 21, v jehož pojetí je móda prakticky rychloobrátkové zboží. A o zábavu bylo postaráno.

Zdroj: http://www.forever21.com, https://www.amazon.comZdroj: http://www.forever21.com, https://www.amazon.com

Kauza vyvolala povyk nejen mezi fanoušky Westa, ale také v módním průmyslu. Kopírovat, to se nedělá, zvedají varovně ukazováček bojovníci za originalitu. Najdou se ale tací - a že je jich dost - pro které se řetězec nijak neprohřešil. Vždyť jde jenom o font. Navíc na oblečení, co se k žádnému umění přirovnat nedá.

O tom, jestli West má, nebo nemá právo na stejné zacházení jako high-end značky, se vedou horečnaté debaty. Forever 21 zatím vesele nabízí další kopii z kolekce Life of Pablo, tentokrát spojenou s vyznáním lásky k pizze. Byť se jedná o satiru, inspirace Westem je jasná. A co se týče onoho gotického fontu, o ten není ani v dalších řetězcích nouze.

Zdroj: http://www2.hm.com; http://www.forever21.comZdroj: http://www2.hm.com; http://www.forever21.com

Fejky není snadné jasně definovat. Na jedné straně máme čisté padělky, které vznikají v nelidských podmínkách. Na druhé laciné kopie, které postrádají originální myšlenku. Za existencí obojího stojí jeden viník: zákazník, který je za takové zboží ochotný zaplatit.

Kde je vaše hranice? Co ještě považujete za inspiraci a co už za prachsprostý fejk?

Autor

Redakce

Redakce Módního Pekla sleduje dění jak na Módním Pekle, tak ve světě módy. Připravuje pro Vás rychlovky a krátké články.


Reklama

Líbil se vám článek?

Reklama

 Váš příspěvek
 
NočníMotýl
227 příspěvků 29.06.17 16:41

Ach, je hezké, že jste po zveřejnění zvádli opravit původní češtinářskou prasárnu „(podrobně si o tom můžete přečíst v článku od Michaeli).“, ale stejně je pod tím článkem v odkazu podepsaná nějaká Kateřina. Schizofrenie nebo „umělecký“ pseudonym? A fejky… zkuste někdy spíkovat nebo aspoň vrajtovat česky, koukám, že už je to všude.

 
Karin
3563 příspěvků 1 inzerát 29.06.17 20:47

Ono je tam těch prasárniček víc, ale v průběhu času je aspoň vidět, že na tom článku někdo neustále pracuje, některé přehmaty postupně zmizely. :D
Ale zrovna fejky bych jí/jim odpustila, tohle slovo už čeština přijala za své (už třeba stačilo vzniknout úsloví „fejk jak bejk“)…

Opravte si třeba ještě Birkinku, není to vlastní jméno, nýbrž jen označení od vlastního jména odvozené (jako např. louboutinky, chanelka apod.), takže s malým - birkinka.

Horší je, že ten článek opět nepřichází s ničím novým, tohle všechno už tu máme od Ady (v archivu), jen lépe a znaleji zpracované.

Čau.

 
Helenuše
306 příspěvků 29.06.17 18:29

„Nitě trčící ven, velké rozestupy a nepravidelnosti nebo dokonce jiná barva vlákna jsou docela spolehlivým ukazatelem pravosti.“
To jako opravdu? A já hloupá myslela, že je to naopak…

 
Karin
3563 příspěvků 1 inzerát 29.06.17 20:50

To bude překlep, který ještě zmizí. Stay tuned!

 
WvD
31 příspěvků 29.06.17 19:57

.

Příspěvek upraven 30.06.17 v 00:02

 
Helenuše
306 příspěvků 29.06.17 20:08

Když koukám na obrázky, tak např. ten šátek nebo trenčkot bych v klidu koupila, nic zlého netuše. Opravdu není v silách smrtelníka sledovat všechny módní přehlídky, aby se náhodou nestalo, že koupí kopii.
Vidím rozdíl mezi tím koupit „vitonku“ i s logem na tržnici za pár šupů a koupit v obchodě tričko s obrázkem (ne logo), které se mi líbí a jako na potvoru někdo udělal nějaký skoro stejný na nějakou módní přehlídku.

 
EsmeZ
11 příspěvků 29.06.17 20:10
?

Preboha…

 
Judy24
456 příspěvků 29.06.17 20:59

Obecně jsem pro osvětu ohledně padělků všema deseti a už beru, že tohle je na současné Peklo ještě dobré.
Ale proboha, věta: „Tak třeba Topshop se svetrem z Prabal Gurung mohl inspirovat, z plagiátorství ho ale usvědčíte těžko.“ je blbost. Prabal Gurung je jméno. Je to návrhář. Jmenuje se po něm jeho módní značka. Tak jako byste nenapsali „šaty z Beaty Rajské“, tak nemáte co psát „svetr z Prabal Gurung“.

 
Karin
3563 příspěvků 1 inzerát 29.06.17 21:40

A to by se v blogu o módě možná skoro předpokládalo, že člověk bude znát návrháře a módní značky (anebo si je bude umět vygooglovat)… :-)

 
Paris1789
1232 příspěvků 29.06.17 22:08

Deset na kolikátou je přesně biliarda? Tápu.

 
xSx
110 příspěvků 30.06.17 09:28

Biliarda je název pro tisíc bilionů, tedy číslo, které lze zapsat 10na15 nebo jedničkou a za ní patnácti nulami.
Toliko wikipedie. Jinak normální označení tohoto čísla je quadrilion.

 
Blaninek
18 příspěvků 30.06.17 09:54

Vždycky kroutím hlavou, když vidím „Lujku“ v MHD :-D mám známou, co si na fejky potrpí a doposud jsem nenašla odvahu ji říct, že je to trapné…

 
Janiac
459 příspěvků 30.06.17 16:58

Moje mamka je přímo střelec na fejky. Koupí si něco v sekáči nebo u Vietnamců a pak se diví jako blázen, že je to fejk nějaké značky. Koupili jsme jí proto tašku s nápisem Lojza Vytón (voriginál) a vůbec nechápala, co že to znamená, proč jsme to považovali za vtipné :-)

 
RenataRen
485 příspěvků 30.06.17 23:10

Já si myslím, že lidi, kteří módu nesledují, prostě netuší, že ten vzor má imitovat nějakou strašně slavnou značku, která se právě tímto vzorem proslavila…
Ani já jsem dřív nevěděla, že ty tulipány (nebo co to je) jsou něco jiného než tulipány… Že si Burberry přisvojilo barevný kostkovaný vzor, to taky nemusí vědět každý.
A tím moje znalosti končí - třeba jaké je poznávací znamení značky Korrs, netuším. A že se řetězce inspirují tím, co vynesou nejslavnější módní návrháři? No, to je novinka… Ale zase, kdo ty přehlídky sleduje a pamatuje si, co tam bylo? Mám dojem, že tyhle otázky už trápí jen opravdové zapálence.

 
BiohazardMichell
11 příspěvků 01.07.17 11:07

Běžný smrtelník, který nesleduje módní přehlídky, fakt netuší, že třeba ten kostkovaný vzor, co pořídil někde v Tescu, je kopie značky Burbery. Pořídí si ho proto, že se mu ten vzor líbí, né proto, že je to TA Buerbery a že na to má.

 
JMaravelo
523 příspěvků 04.07.17 06:44

@BiohazardMichell Kéž by to bylo jak píšete. Bohužel pořizovaní si těchto věci není většinou otázkou vkusu, ale toho, že to dotyčný/á viděla na ostatních lidech a tak to považuje za módu. Z tohohle pohledu je to stejné, jako Hudy sportovní bunda, které se tu tak s oblibou kritizují pro nošení „pro mode“. Prostě mindless kopírka toho, co nosí všichni, „being trendy“.

 
MenthaPiperita
23 příspěvků 01.07.17 12:33

Láska se pizze vyznává jinak než „I feel like pizza“… čeština mizerná, angličtina taky nic moc…

 
JMaravelo
523 příspěvků 04.07.17 06:51

ODKAZ No ani ne. Pokud byste chtěla překlad, doslovný a na první dobrou by samozřejmě byl „Cítím se jako pizza“, přenesený a pravděpodobnější v chápání anglicky mluvícího bude „Cítím se na pizzu“ ve smyslu „Dala bych si pizzu“.

 
MenthaPiperita
23 příspěvků 04.07.17 09:11

Vím, a vím i to, že „cítím se jako pizza“ by se řeklo spíš „I feel like a pizza“. Přesto si myslím, že „mám chuť na…“ a vyznání lásky jsou dvě různé věci.

Příspěvek upraven 04.07.17 v 09:12

 
Fuflík
223 příspěvků 01.07.17 15:26

No, číst mě to nebavilo a téma je takové už dost otřepané. Stejně se nic nezmění… To je stejné jako s trendy zvířátky z množíren. Když je prostě nějaká blbost v módě, tak to nutně potřebují všichni takoví ti k masovosti náchylnější jedinci. Ten, kdo na to má, si koupí originál a ten, co nemá, to holt strááášně potřebuje k životu taky a nikdo jim to nevymluví.

 
benyka
5210 příspěvků 01.07.17 19:05

Taky patřím mezi zpátečníky, kteří si kupují věci, když se jim líbí, když se jim hodí, a když cenu považují za rozumnou, a asi nikdy nepochopím, proč bych tyto tři zásady měla čímkoli dalším zpochybňovat.

 
Josefínaa
297 příspěvků 01.07.17 21:46

@Blaninek
Fakt si myslíte, že s dražší kabelkou nemůžu jezdit mhd?

Příspěvek upraven 01.07.17 v 21:48

 
kolúch
527 příspěvků 02.07.17 12:06

Skor mysli to, ze ten fejk je jeden z najlahsie rozpoznatelnych. Ak ma madam este na sebe dalsie poznavacie znaky, tak na to netreba studovat sociologiu a autorsky zakon, aby vedel clovek kolka bije.

 
JMaravelo
523 příspěvků 04.07.17 06:43

Tak dneska lekce z gramatiky a stylistiky za mnou a tradá do práce.

Příspěvek upraven 04.07.17 v 06:44

 
Paris1789
1232 příspěvků 04.07.17 13:58

Poslyšte příběh o putování fejku z Thajského království až do Čechie:
Jedna známá dostala befehl přivézt napodobeninu konkrétní kabelky i s obrazovým materiálem. Probíhá to tak, že vniknete do provozovny s kabelkami, která se pozná podle toho, že zboží přetéká z obchodu až do vozovky. Zde chvíli NE-NÁ-PAD-NĚ okouníte, až se vás ujme zřejmě majitel obchodu a jelikož svým angličtinám vzájemně nerozumíte, musíte tasit obrázek poslední záchrany, na což se dostaví zuřivě odmítavá reakce ze strany místního prodejce. Nesmíte to vzdát! Protože nakonec v šíleně zakonspirované pantomimě obdržíte jakýsi balík, musíte vydat peníze, aniž byste ho otevřel, a jste vykopnut z obchodu spolu se zvukem padající rolety (jak se jim podařilo narvat všechny zboží v pikosekundě dovnitř je záhada hodná průmyslového patentu, patrně tam mají obří vývěvu a prostě to vcucnou na zmáčknutí nenápadného čudlíku).
Výsledkem je, že si za 15 stovek opatříte poměrně ošklivou kabelku, kterou tady nosí všichni a kterou ta známá předtím, než vám ji předá, s mnoha kamarádkami zkritizuje a pomluví vás.
Nemáte zač.

 
Undomiel
13 příspěvků 07.07.17 16:05

Je sranda vidět, že na MP nemají korektora, a tak využívají čtenářů ????

Chlupaté papuče vystřídaly huňaté náušnice

Indiánskoamerický návrhář Naeem Khan představil na newyorkském... Celý článek


Reklama

Poslední článek:
Sexy (vel)ryba v síti: Laciné, nebo osobité?

Autor: Michaela

Když jsem v 90. letech potkávala náctileté holky v síťovaných... Celý článek


Reklama