Kostymérka: Beru si příklad i z bezdomovců

25.07.18 | autor Dominika

Jaké to je pracovat jako stylistka a je těžké vytvářet kostýmy k filmu? O tom jsme si popovídali se stylistkou a kostymérkou Pavlou Chramostovou.

Zdroj: Archiv Pavly Chramostové.Zdroj: Archiv Pavly Chramostové.

Éterická, milá a plná energie, tak bych popsala Pavlu Chramostovou, stylistku, která svou zálibu v oblékání přetavila v zaměstnání. Pavla navrhuje kostýmy pro reklamy, videoklipy a krátké filmy. Jako kostymérka se podílí také na celovečerních filmech.

Pavlo, jak ses ke své profesi vůbec dostala?

Z počátku to byl jen koníček, na který mě navedl můj už momentálně manžel, který se živí jako režisér. Věděl, že se hodně zajímám o oblečení (která žena také ne, že?), a nabídl mi spolupráci na videoklipu, který zrovna natáčel. Vyzkoušela jsem si tedy natáčení a navrhování kostýmů, což mě velmi bavilo. Dokonce mi to pomohlo vymanit se z „mizérie", kterou jsem tehdy prožívala při studiu vysoké školy. Moc mě to totiž v té době nebavilo. Momentálně mám pracovní pauzu, protože jsem na mateřské, ale už je to 5 let, co se tím živím a neskutečně mě ta práce naplňuje.

A co jsi studovala?

Arts management na VŠE v Praze. Tím, že jsem však během studia začala navrhovat kostýmy na plný úvazek, jsem školu nejdříve přerušila, a poté přestala studovat úplně. V uměleckých kruzích se mě nikdo nikdy neptal na vysokoškolské vzdělání, proto jsem neměla potřebu ji ani dodělávat. Myslím, že v tomto oboru se více cení zkušenosti než tituly.

Takže si myslíš, že škola je k tomuto oboru nepotřebná?

To si nemyslím, spíše vnímám to, že hodně lidí, co navrhuje kostýmy a tituluje se jako stylista, nikdy nestudoval oděvnickou školu. V Čechách vlastně takový obor na vysoké škole prakticky neexistuje. Ano, někdo může oponovat tím, že tu jsou lidé z textilek, ale ti většinou spíše navrhují nové modely, než aby šli dělat stylistu. Znám spoustu lidí, co se kolem filmových kostýmů pohybuje. Jsou většinou z DAMU nebo JAMU, proto jsou poměry v tomto oboru trochu uvolněnější.

Příspěvek sdílený Pavla Chramostová (@primpinpavli), <time style=" font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px;" datetime=„2018-07-04T07:45:47+00:00“>Čec 4, 2018 v 12:45 PDT</time>

Kde můžeme najít tvoji tvorbu?

Mám nově na Instagramu svoje portfolio pod @pavla.costumes . Na něm můžete najít ukázky mojí tvorby – z filmů, videoklipů či focení.

Co považuješ za svůj dosavadní největší pracovní úspěch?

Víš, tohle je docela těžká otázka… Každopádně můj asi největší profesní úspěch, byl ten, že jsem pracovala jako hlavní kostymérka na čínském filmu Bitva kuchařů. Hrdá jsem taky na spolupráci s Centrem 83, pro které jsem navrhovala oblečení pro jejich charitativní kalendář pro rok 2015. Oslovili totiž mladoboleslavské občanské sdružení Téma dne, kde jsem se v té době hodně angažovala. Díky tomu jsem si mohla vyzkoušet i práci s jejich klienty a byla to velmi příjemná spolupráce. (Pozn. redakce: Centrum 83 se stará o pacienty s mentálním postižením)

Focení charitativního módního kalendáře pro Centrum 83, které se stará o klienty s mentálním hendikepemFocení charitativního módního kalendáře pro Centrum 83, které se stará o klienty s mentálním hendikepem

Aha, takže jsi spíše stylistka nebo kostymérka?

Práci, kterou dělám, dělím na dvě roviny. První je rovina výtvarná. To znamená, že to sama vymyslím, navrhnu a obleču. Druhou rovinou je práce kostymérská. Nejvíce pracuji na celovečerních filmech a zahraničních reklamách. Tam pomáhám kostýmy připravit pod vedením kostýmního výtvarníka ve spolupráci s týmem zkušených lidí, a posléze mám kostýmy na starosti po čas celého natáčení. Sice to není kreativní práce, ale zase si zdokonaluji základní dovednosti, které ve svém oboru potřebuji. Navíc možnost dívat se pod ruce výtvarníkům a těm největším profesionálům v oboru mi dělá velkou radost.

A která rovina tě baví více?

Obě. Nejraději pracuji na filmech a je mi jedno, jestli jako autorka kostýmů nebo kostymérka. Líbí se mi, jak kostým pomáhá vyprávět příběh, díky němu může být film věrohodný a mít tu správnou atmosféru.

Máš malého syna Teodora, budeš se chtít po mateřské k práci vrátit naplno?

Snažila jsem se moc nevypadnout z rozjetých kolejí, takže když byl Tedík ještě hodně malinký, spolupracovala jsem s manželem na projektu krátkých filmů, které se točily během karlovarského festivalu pro pivovar Lobkowitz. Nebyla jsem přímo na místě, avšak vše jsem řídila na dálku, díky tomu, že jsem tam měla svoji kostymérku. Byla jsem neustále na telefonu a říkala co obléknout a co ne. I tak mě to stálo hodně úsilí i nervů, ale dokázala jsem to tempo nějak zvládnout. Teď si proto dávám trochu pauzu a užívám si „mateřského volna” (smích).

Co tě ovlivnilo na cestě k tvému dosavadnímu povolání?

Moje máma i babička jsou velké zdoběny, jak jim říkám, a hodně mě ovlivnily právě ony. Každá je přitom úplně jiná. Máma byla vždy alternativní v oblékání, zato babička se zase strojila jako elegantní dáma. V dětství jsem buď schytala šílené batikované věci, nebo infantilní růžové oblečky. Hodně mě také fascinovaly šaty z pohádek, třeba ty z Popelky. Zásadní pro mě však jsou dějiny módy. Ty mě zajímaly a zajímají dodnes.

Focení pro book herečky Terezy Nekudové.Focení pro book herečky Terezy Nekudové.

Dá se styl v oblékání naučit a časem pilovat, nebo může být přirozenou součástí člověka?

Ke stylu v oblékání se musí člověk časem dopracovat. Většinou je to tak, že v mládí se hledáme a pak následně i ustálíme v tom stylu, který nám je pohodlný a přirozený. Třeba na mě lidi koukají, protože kombinuji hodně vzorů, barev i materiálů. Občas to někdo okomentuje, ale teď už to tolik nevnímám.

Takže jsi se setkala s negativním ohodnocením svých outfitů?

Jednou na mě zařvala nějaká paní, že jsou mi prý vidět spoďáry, protože jsem si zrovna oblékla bílou průsvitnou sukni. Já to samozřejmě zjistila i bez ní, ale už bylo pozdě se dojít převléknout, a chtěla jsem tedy ten den rychle přetrpět, což mi ta dáma nedopřála. Celý Karlín tak věděl, že tam ty spodky prostě mám (smích).

Pak ještě na střední škole, kdy jsem měla opravdu cáklý období, že jsem nosila každou podkolenku jinou a tak. Hodně oblečení jsem si šila či vytvářela sama. Zdobila se horou barevných korálů a nosila místo kabelky takový ten papírový kufřík, ve kterém děti normálně nosily výtvarnické potřeby. Tím jsem asi své spolužáky opravdu moc neoslnila (smích). Ale díky tomu, že se nyní pohybuju víceméně v uměleckém prostředí, tak je na denním pořádku vidět lidi, kteří jsou více výrazní či extravagantně oblečení.

Z negativních komentářů si tedy nic neděláš?

Spousta lidí se obléká více pro ty druhé než pro sebe. Když si na sebe vezmu různé barvy či vzory, cítím se v tom svá a osobitá. Je to o sebevědomí daného člověka a rozhodně to není pro každého, musí to prostě dobře sednout a mně zrovna sedí tyto extravagantní kombinace.

Promo editorial pro zpěvačku Báru Machovou alias BHARA EM.Promo editorial pro zpěvačku Báru Machovou alias BHARA EM.

Dá se vlastně stylingem a kostýmy v Čechách živit?

Když se většinou někde zmíním, že dělám kostýmy nebo nedejbože styling, tak si většina lidí myslí, jaká to je nóbl práce, při které nic nemusím. To se ale pletou. Je to celkem makačka, hlavně v tom fyzickém podání. Běháš po place, běháš kolem modelek, chodíš po krámech, sháníš všechno možné i nemožné. Co je jediné trochu jiné, je to, že si jedeš, jak se říká, na svoje vlastní triko. Musíš si sama shánět zakázky, což občas není tak snadné a jednoduché, ale uživit se tím určitě dá.

Říkají ti něco pojmy slow fashion a udržitelnost, nebo ti nedělá problém jít do konfekce a koupit tričko za stovku?

Asi jsem zlatý střed. Určitě vnímám ten módní kolos, vnímám tlak na rychlou změnu trendů a na celkový nákup takových věcí. Je mi to většinou nepříjemné a nerada se tomu podřizuji. Snažím se při pořizování dalšího kousku dívat na to, zda danou věc unosím, což mě naučila už maminka. Zároveň však občas jdu do nějakého módního řetězce a koupím si v něm určité věci na sebe. Navíc s některými i spolupracuji, takže občas není zbytí. Hodně však skládám šatník ze secondhandů a vintage věcí, v tom se absolutně vyžívám a hledám originalitu.

Koukám na tvoji kabelku, taky vintage?

Ano, ano, tu mi dala sestřenice, stěhuje se a zmenšuje šatník. Je fakt vintage, je tvrzená a já jí přezdívám kobercovka. (Pozn. redakce: kabelka je ručně tkaná).

Umělecká tvorba Pavly Chramostové.Umělecká tvorba Pavly Chramostové.

Jak vidíš realitu udržitelné módy přímo u nás?

U nás se pořád mluví o udržitelnosti, jenže česká realita je trochu jiná. Hodně lidí půjde a raději si koupí kabát ze Zary, než aby si pořídili dražší kabát od značek, které jsou fair traide a udržitelné. Bohužel k tomu přispívá i fakt, že jsou dražší, a tím nejsou dostupné pro všechny. Přijde mi to jako nekonečný boj nebo kruh a měl by se řešit i po této stránce věci. Navíc, spousta lidí nemá čas chodit po vintage obchodech a shánět ten perfektní vlněný kabát, co vydržel 40 let a vydrží pár dalších. I když já už jeden takový doma mám, takže kdybyste chtěly nadávat, tak Chramostová vám ho vykoupila (smích).

Taky ráda chodím do secondhandů, protože mi vadí, že půlka města má stejné oblečení, a tímto tak trochu docílím toho, že alespoň já zčásti ne. Máš to taky tak?

Víš, že mi to občas nevadí, když má někdo stejný kousek? Já si totiž pak říkám: „Jé, hele i takhle se to dá vlastně nosit!” Takže je mi to velkou inspirací. Je to taková profesní deformace (smích).

Stejně jako to, že si občas fotím třeba reálné bezdomovce, protože ve filmu oblékám i takové role a chci, aby kostým působil skutečně. Někdy je opravdu těžké herce správně obléknout, protože daný outfit nesmí rušit prostředí filmu, případně být nereálným.

Videoklip Nebe od kapely FROM, kam Pavla navrhla kostýmy.Videoklip Nebe od kapely FROM, kam Pavla navrhla kostýmy.

Všímáte si stylingu ve filmech, seriálech či videoklipech? Napište nám do komentářů!

Autor

Dominika

Dominika zbožňuje módu, vyhledává nové módní trendy a je botoholik. Má doma už přes 70 párů bot. Ráda cestuje, vyhledává umění a nejraději nosí minimalistické kousky.

Líbil se vám článek?
Váš příspěvek
Armida
70 příspěvků 25.7.18 09:39

Kostymni vytvarnice je neco jineho nez stylistka a neco jineho nez kostymerka (garderobierka).
Kostymni vytvarnik je studijni obor na DAMU.
Kdo nakupuje v sekacich kvuli originalite, mel by si uvedomit, ze tam najde to, co v retezcich. Jen je to pouzite.
Clanek je spis takove holcici tlachani.

mikrob
241 příspěvků 25.7.18 16:09

OMG :-)

misionářka
291 příspěvků 25.7.18 16:39

Přesně vyjádřeno. Ovšem " v uměleckých kruzích"(sic!), rozuměj při výrobě reklam, se to asi tak nebere.

Oveeec
2524 příspěvků 1 inzerát 26.7.18 20:03

Asi budu hnusná, ale co jsme se vlastně dozvěděli? Nic pořádného o tom, co paní vlastně dělá - přijde mi, že skoro nic, co by stálo za řeč, ale nechci jí zase křivdit, samozřejmě je jednak mladá, jednak dělá spoustu všech těch věcí, bez kterých by film nevznikl (nebo reklama, hehe) a přitom smetanu slízne někdo jiný, taky je možná úspěch se už vůbec dostat tam, kde je ona. A možná jednou bude fakt slavná a já se budu stydět, že jsem ohrnovala nos…
Ale i s ohledem na tohle všechno jsme se dozvěděli pramálo zajímavého. Proč neoslovit nějakou výraznější osobnost v tomhle tak zajímavém oboru? Snad by se našla nějaká, které by se chtělo nechat zpovídat na Peklo, kdyby to opravdu bylo o oboru. Myslím, že to bychom si přečetly raději než to, že paní její práce neskutečně naplňuje a že občas SH a občas řetězec a že v pubertě se hledáme a styl získáme později atd.
Když už jsem v tom rýpání - hrozně mě hněte, kolik lidí se rozhodne vykašlat na školu a jít rovnou do praxe. Chápu sice ten tlak na to okamžitě se zapojit, jinak člověka konkurence úplně vytlačí, ale možná, kdyby se nad důkladným vzděláním nemávalo rukou, přibylo by kvalitnější tvorby a potažmo možná i rozhovorů - zase je ale otázka, jestli jsou ty školy pořád schopné dostát očekáváním, jaká vůči nim chovám(e).

Paris1789
4762 příspěvků 27.7.18 14:08

Nedá mi to, musím se vyjádřit k tomu studiu:
V mé rodině je univerzitní vzdělání dyfolt už po mnoho generací, v manželově je to aspoň sdílená touha, která se mnohým z předků podařila naplnit. Naše děti jsou po dlouhé době první, co vysokou školu nemají, odešly ze studií.
Je to dost běžné. Netvrdím, že mne to těší, ale ve zpětném pohledu musím připustit, že se nic tak strašného nestalo. Dnes už školy nemají na vzdělání monopol a celkem chápu mladé lidi, že si ty informace, které potřebují, naleznou sami a rychleji a kolikrát i lepší, než by jim dala škola. Bohužel. Nevypovídá to o stavu té generace, ale spíše o stavu našeho vysokého školství. Čest řídkým výjimkám.

Paris1789
4762 příspěvků 27.7.18 13:57

Tu žlutou plisovanou sukni mám taky, nejdříve jsem si ji koupila jen jako takovou legraci, ale ukázala se být jednou z mých neoblíbenějších, i když ji pořád někdo komentuje. A byla dost levná btw. Takovej poklad!

Oveeec
2524 příspěvků 1 inzerát 29.7.18 13:24

@Paris1789 O školství to opravdu leccos vypovídá. Zároveň mi vadí ta posedlost vysokoškolským studiem v tom smyslu, že ho musí mít každý, a ta následná devalvace (i když by samozřejmě mělo být přístupné všem, ale ne brát každého, kdo chce prostě mít titul). Jediné, s čím musím polemizovat, jsou ty informace. Vysokoškolské studium není (jen) od toho, aby se někomu předaly informace. Mělo by člověka rozvíjet, učit ho abstraktnímu a analytickému myšlení, a jako takové je velmi cenné.

Paris1789
4762 příspěvků 30.7.18 09:41

„Vysokoškolské studium není (jen) od toho, aby se někomu předaly informace. Mělo by člověka rozvíjet, učit ho abstraktnímu a analytickému myšlení, a jako takové je velmi cenné.“
you wish Čím dál víc jobů vůbec VŠ vzdělání nevyžaduje, protože se ty znalosti a dovednosti ani na univerzitách neučí.
Akorát státní správa se svými tabulkami na tom bazíruje, soukromý sektor už je jinde.
Bohužel máme trochu problém, protože stát zaměstnává 450+ tis. lidí, a tak mají ty naše provinční univerzity pořád dost zájemců bez tlaku na jakékoli zlepšování.
Cyklus je uzavřen, montovny jednou, až se zase převalí nějaká krize, budeme na tom zase blbě, ale za tohoto stavu není prostě zlepšení možné.

Aija
56 příspěvků 14.8.18 08:32

Její styling je hodně přeplácaný a je snad vhodný jen do těch reklam a na focení,šokovat za každou cenu? A fakt nemusím nutně vypadat jako bezďák v hadrech z kontejnerů:-)
A na otázku pod článkem…ano všímám si, a je fajn, že většinou se kostýmem vystihne i charakter postavy.

Dárek, který ocení? Tričko pod košili, které nepropotí

Pokud nevíte, čím obdarovat vašeho muže, napovíme – tričko pod... Celý článek

Poslední článek:
10 módních specialit českých mužů

Autor: Matouš

Máme několik ryze českých skvostů... čím perlí pánská móda a „vkus“? Celý článek

Malé, ale nemilé

Autor: Ada

Jsem zvyklá na chyby a nekvalitu, které bijí do očí. Vídám jich... Celý článek

Černá mašle

Autor: Ada

Stíhat na ulicích pěkně oblečené lidi opravdu není jednoduché; když... Celý článek

\n

Kde m\u016f\u017eeme naj\u00edt tvoji tvorbu?

\n

M\u00e1m nov\u011b na Instagramu svoje portfolio pod @pavla.costumes . Na\nn\u011bm m\u016f\u017eete naj\u00edt uk\u00e1zky moj\u00ed tvorby\u00a0\u2013 z\u00a0film\u016f, videoklip\u016f \u010di\nfocen\u00ed.

\n

Co pova\u017euje\u0161 za sv\u016fj dosavadn\u00ed nejv\u011bt\u0161\u00ed pracovn\u00ed\n\u00fasp\u011bch?

\n

V\u00ed\u0161, tohle je docela t\u011b\u017ek\u00e1 ot\u00e1zka\u2026 Ka\u017edop\u00e1dn\u011b m\u016fj asi nejv\u011bt\u0161\u00ed\nprofesn\u00ed \u00fasp\u011bch, byl ten, \u017ee jsem pracovala jako hlavn\u00ed kostym\u00e9rka na\n\u010d\u00ednsk\u00e9m filmu Bitva kucha\u0159\u016f. Hrd\u00e1 jsem taky na spolupr\u00e1ci s\u00a0Centrem 83,\npro kter\u00e9 jsem navrhovala oble\u010den\u00ed pro jejich charitativn\u00ed kalend\u00e1\u0159 pro\nrok 2015.\u00a0Oslovili toti\u017e mladoboleslavsk\u00e9 ob\u010dansk\u00e9 sdru\u017een\u00ed T\u00e9ma dne,\nkde jsem se v\u00a0t\u00e9 dob\u011b hodn\u011b anga\u017eovala. D\u00edky tomu jsem si mohla vyzkou\u0161et\ni\u00a0pr\u00e1ci s\u00a0jejich klienty a byla to velmi p\u0159\u00edjemn\u00e1 spolupr\u00e1ce. (Pozn.\nredakce: Centrum 83\u00a0se star\u00e1 o\u00a0pacienty s\u00a0ment\u00e1ln\u00edm posti\u017een\u00edm)

\n
Focen\u00ed charitativn\u00edho m\u00f3dn\u00edho kalend\u00e1\u0159e pro Centrum 83, kter\u00e9 se\nstar\u00e1 o\u00a0klienty s\u00a0ment\u00e1ln\u00edm hendikepem
\n

Aha, tak\u017ee jsi sp\u00ed\u0161e stylistka nebo kostym\u00e9rka?

\n

Pr\u00e1ci, kterou d\u011bl\u00e1m, d\u011bl\u00edm na dv\u011b roviny. Prvn\u00ed je rovina v\u00fdtvarn\u00e1.\nTo znamen\u00e1, \u017ee to sama vymysl\u00edm, navrhnu a oble\u010du. Druhou rovinou je pr\u00e1ce\nkostym\u00e9rsk\u00e1. Nejv\u00edce pracuji na celove\u010dern\u00edch filmech a zahrani\u010dn\u00edch\nreklam\u00e1ch. Tam pom\u00e1h\u00e1m kost\u00fdmy p\u0159ipravit pod veden\u00edm kost\u00fdmn\u00edho\nv\u00fdtvarn\u00edka ve spolupr\u00e1ci s\u00a0t\u00fdmem zku\u0161en\u00fdch lid\u00ed, a posl\u00e9ze m\u00e1m\nkost\u00fdmy na starosti po \u010das cel\u00e9ho nat\u00e1\u010den\u00ed. Sice to nen\u00ed kreativn\u00ed\npr\u00e1ce, ale zase si zdokonaluji z\u00e1kladn\u00ed dovednosti, kter\u00e9 ve sv\u00e9m oboru\npot\u0159ebuji. Nav\u00edc mo\u017enost d\u00edvat se pod ruce v\u00fdtvarn\u00edk\u016fm a t\u011bm\nnejv\u011bt\u0161\u00edm profesion\u00e1l\u016fm v\u00a0oboru mi d\u011bl\u00e1 velkou radost.

\n

A\u00a0kter\u00e1 rovina t\u011b bav\u00ed v\u00edce?

\n

Ob\u011b. Nejrad\u011bji pracuji na filmech a je mi jedno, jestli jako autorka\nkost\u00fdm\u016f nebo kostym\u00e9rka. L\u00edb\u00ed se mi, jak kost\u00fdm pom\u00e1h\u00e1 vypr\u00e1v\u011bt\np\u0159\u00edb\u011bh, d\u00edky n\u011bmu m\u016f\u017ee b\u00fdt film v\u011brohodn\u00fd a m\u00edt tu spr\u00e1vnou\natmosf\u00e9ru.

\n

M\u00e1\u0161 mal\u00e9ho syna Teodora, bude\u0161 se cht\u00edt po mate\u0159sk\u00e9 k\u00a0pr\u00e1ci\nvr\u00e1tit naplno?

\n

Sna\u017eila jsem se moc nevypadnout z\u00a0rozjet\u00fdch kolej\u00ed, tak\u017ee kdy\u017e byl\nTed\u00edk je\u0161t\u011b hodn\u011b malink\u00fd, spolupracovala jsem s\u00a0man\u017eelem na projektu\nkr\u00e1tk\u00fdch film\u016f, kter\u00e9 se to\u010dily b\u011bhem karlovarsk\u00e9ho festivalu pro pivovar\nLobkowitz. Nebyla jsem p\u0159\u00edmo na m\u00edst\u011b, av\u0161ak v\u0161e jsem \u0159\u00eddila na d\u00e1lku,\nd\u00edky tomu, \u017ee jsem tam m\u011bla svoji kostym\u00e9rku. Byla jsem neust\u00e1le na\ntelefonu a \u0159\u00edkala co obl\u00e9knout a co ne. I\u00a0tak m\u011b to st\u00e1lo hodn\u011b \u00fasil\u00ed\ni\u00a0nerv\u016f, ale dok\u00e1zala jsem to tempo n\u011bjak zvl\u00e1dnout. Te\u010f si proto d\u00e1v\u00e1m\ntrochu pauzu a u\u017e\u00edv\u00e1m si \u201emate\u0159sk\u00e9ho volna\u201d (sm\u00edch).

\n

Co t\u011b ovlivnilo na cest\u011b k\u00a0tv\u00e9mu dosavadn\u00edmu\npovol\u00e1n\u00ed?

\n

Moje m\u00e1ma i\u00a0babi\u010dka jsou velk\u00e9 zdob\u011bny, jak jim \u0159\u00edk\u00e1m, a hodn\u011b m\u011b\novlivnily pr\u00e1v\u011b ony. Ka\u017ed\u00e1 je p\u0159itom \u00fapln\u011b jin\u00e1. M\u00e1ma byla v\u017edy\nalternativn\u00ed v\u00a0obl\u00e9k\u00e1n\u00ed, zato babi\u010dka se zase strojila jako elegantn\u00ed\nd\u00e1ma. V\u00a0d\u011btstv\u00ed jsem bu\u010f schytala \u0161\u00edlen\u00e9 batikovan\u00e9 v\u011bci, nebo\ninfantiln\u00ed r\u016f\u017eov\u00e9 oble\u010dky. Hodn\u011b m\u011b tak\u00e9 fascinovaly \u0161aty z\u00a0poh\u00e1dek,\nt\u0159eba ty z\u00a0Popelky. Z\u00e1sadn\u00ed pro m\u011b v\u0161ak jsou d\u011bjiny m\u00f3dy. Ty m\u011b\nzaj\u00edmaly a zaj\u00edmaj\u00ed dodnes.

\n
Focen\u00ed pro book here\u010dky Terezy Nekudov\u00e9.
\n

D\u00e1 se styl v\u00a0obl\u00e9k\u00e1n\u00ed nau\u010dit a \u010dasem pilovat, nebo m\u016f\u017ee b\u00fdt\np\u0159irozenou sou\u010d\u00e1st\u00ed \u010dlov\u011bka?

\n

Ke stylu v\u00a0obl\u00e9k\u00e1n\u00ed se mus\u00ed \u010dlov\u011bk \u010dasem dopracovat. V\u011bt\u0161inou je to\ntak, \u017ee v\u00a0ml\u00e1d\u00ed se hled\u00e1me a pak n\u00e1sledn\u011b i\u00a0ust\u00e1l\u00edme v\u00a0tom stylu,\nkter\u00fd n\u00e1m je pohodln\u00fd a p\u0159irozen\u00fd. T\u0159eba na m\u011b lidi koukaj\u00ed, proto\u017ee\nkombinuji hodn\u011b vzor\u016f, barev i\u00a0materi\u00e1l\u016f. Ob\u010das to n\u011bkdo okomentuje, ale\nte\u010f u\u017e to tolik nevn\u00edm\u00e1m.

\n

Tak\u017ee jsi se setkala s\u00a0negativn\u00edm ohodnocen\u00edm sv\u00fdch\noutfit\u016f?

\n

Jednou na m\u011b za\u0159vala n\u011bjak\u00e1 pan\u00ed, \u017ee jsou mi pr\u00fd vid\u011bt spo\u010f\u00e1ry,\nproto\u017ee jsem si zrovna obl\u00e9kla b\u00edlou pr\u016fsvitnou sukni. J\u00e1 to samoz\u0159ejm\u011b\nzjistila i\u00a0bez n\u00ed, ale u\u017e bylo pozd\u011b se doj\u00edt p\u0159evl\u00e9knout, a cht\u011bla jsem\ntedy ten den rychle p\u0159etrp\u011bt, co\u017e mi ta d\u00e1ma nedop\u0159\u00e1la. Cel\u00fd Karl\u00edn tak\nv\u011bd\u011bl, \u017ee tam ty spodky prost\u011b m\u00e1m (sm\u00edch).

\n

Pak je\u0161t\u011b na st\u0159edn\u00ed \u0161kole, kdy jsem m\u011bla opravdu c\u00e1kl\u00fd obdob\u00ed, \u017ee\njsem nosila ka\u017edou podkolenku jinou a tak. Hodn\u011b oble\u010den\u00ed jsem si \u0161ila \u010di\nvytv\u00e1\u0159ela sama. Zdobila se horou barevn\u00fdch kor\u00e1l\u016f a nosila m\u00edsto kabelky\ntakov\u00fd ten pap\u00edrov\u00fd kuf\u0159\u00edk, ve kter\u00e9m d\u011bti norm\u00e1ln\u011b nosily\nv\u00fdtvarnick\u00e9 pot\u0159eby. T\u00edm jsem asi sv\u00e9 spolu\u017e\u00e1ky opravdu moc neoslnila\n(sm\u00edch). Ale d\u00edky tomu, \u017ee se nyn\u00ed pohybuju v\u00edcem\u00e9n\u011b\nv\u00a0um\u011bleck\u00e9m prost\u0159ed\u00ed, tak je na denn\u00edm po\u0159\u00e1dku vid\u011bt lidi, kte\u0159\u00ed\njsou v\u00edce v\u00fdrazn\u00ed \u010di extravagantn\u011b oble\u010den\u00ed.

\n

Z\u00a0negativn\u00edch koment\u00e1\u0159\u016f si tedy nic ned\u011bl\u00e1\u0161?

\n

Spousta lid\u00ed se obl\u00e9k\u00e1 v\u00edce pro ty druh\u00e9 ne\u017e pro sebe. Kdy\u017e si na sebe\nvezmu r\u016fzn\u00e9 barvy \u010di vzory, c\u00edt\u00edm se v\u00a0tom sv\u00e1 a osobit\u00e1. Je to\no\u00a0sebev\u011bdom\u00ed dan\u00e9ho \u010dlov\u011bka a rozhodn\u011b to nen\u00ed pro ka\u017ed\u00e9ho, mus\u00ed to\nprost\u011b dob\u0159e sednout a mn\u011b zrovna sed\u00ed tyto extravagantn\u00ed kombinace.

\n
Promo editorial pro zp\u011bva\u010dku B\u00e1ru Machovou alias\nBHARA\u00a0EM.
\n

D\u00e1 se vlastn\u011b stylingem a kost\u00fdmy v\u00a0\u010cech\u00e1ch\n\u017eivit?

\n

Kdy\u017e se v\u011bt\u0161inou n\u011bkde zm\u00edn\u00edm, \u017ee d\u011bl\u00e1m kost\u00fdmy nebo nedejbo\u017ee\nstyling, tak si v\u011bt\u0161ina lid\u00ed mysl\u00ed, jak\u00e1 to je n\u00f3bl pr\u00e1ce, p\u0159i kter\u00e9\nnic nemus\u00edm. To se ale pletou. Je to celkem maka\u010dka, hlavn\u011b v\u00a0tom fyzick\u00e9m\npod\u00e1n\u00ed. B\u011bh\u00e1\u0161 po place, b\u011bh\u00e1\u0161 kolem modelek, chod\u00ed\u0161 po kr\u00e1mech,\nsh\u00e1n\u00ed\u0161 v\u0161echno mo\u017en\u00e9 i\u00a0nemo\u017en\u00e9. Co je jedin\u00e9 trochu jin\u00e9, je to, \u017ee\nsi jede\u0161, jak se \u0159\u00edk\u00e1, na svoje vlastn\u00ed triko. Mus\u00ed\u0161 si sama sh\u00e1n\u011bt\nzak\u00e1zky, co\u017e ob\u010das nen\u00ed tak snadn\u00e9 a jednoduch\u00e9, ale u\u017eivit se t\u00edm\nur\u010dit\u011b\u00a0d\u00e1.

\n

\u0158\u00edkaj\u00ed ti n\u011bco pojmy slow fashion a udr\u017eitelnost, nebo ti\nned\u011bl\u00e1 probl\u00e9m j\u00edt do konfekce a koupit tri\u010dko za stovku?

\n

Asi jsem zlat\u00fd st\u0159ed. Ur\u010dit\u011b vn\u00edm\u00e1m ten m\u00f3dn\u00ed kolos, vn\u00edm\u00e1m tlak na\nrychlou zm\u011bnu trend\u016f a na celkov\u00fd n\u00e1kup takov\u00fdch v\u011bc\u00ed. Je mi to\nv\u011bt\u0161inou nep\u0159\u00edjemn\u00e9 a nerada se tomu pod\u0159izuji. Sna\u017e\u00edm se p\u0159i\npo\u0159izov\u00e1n\u00ed dal\u0161\u00edho kousku d\u00edvat na to, zda danou v\u011bc unos\u00edm, co\u017e m\u011b\nnau\u010dila u\u017e maminka. Z\u00e1rove\u0148 v\u0161ak ob\u010das jdu do n\u011bjak\u00e9ho m\u00f3dn\u00edho\n\u0159et\u011bzce a koup\u00edm si v\u00a0n\u011bm ur\u010dit\u00e9 v\u011bci na sebe. Nav\u00edc s\u00a0n\u011bkter\u00fdmi\ni\u00a0spolupracuji, tak\u017ee ob\u010das nen\u00ed zbyt\u00ed. Hodn\u011b v\u0161ak skl\u00e1d\u00e1m \u0161atn\u00edk ze\nsecondhand\u016f a vintage v\u011bc\u00ed, v\u00a0tom se absolutn\u011b vy\u017e\u00edv\u00e1m a hled\u00e1m\noriginalitu.

\n

Kouk\u00e1m na tvoji kabelku, taky vintage?

\n

Ano, ano, tu mi dala sest\u0159enice, st\u011bhuje se a zmen\u0161uje \u0161atn\u00edk. Je fakt\nvintage, je tvrzen\u00e1 a j\u00e1 j\u00ed p\u0159ezd\u00edv\u00e1m kobercovka. (Pozn. redakce:\nkabelka je ru\u010dn\u011b tkan\u00e1).

\n
Um\u011bleck\u00e1 tvorba Pavly Chramostov\u00e9.
\n

Jak vid\u00ed\u0161 realitu udr\u017eiteln\u00e9 m\u00f3dy p\u0159\u00edmo u\u00a0n\u00e1s?

\n

U\u00a0n\u00e1s se po\u0159\u00e1d mluv\u00ed o\u00a0udr\u017eitelnosti, jen\u017ee \u010desk\u00e1 realita je trochu\njin\u00e1. Hodn\u011b lid\u00ed p\u016fjde a rad\u011bji si koup\u00ed kab\u00e1t ze Zary, ne\u017e aby si\npo\u0159\u00eddili dra\u017e\u0161\u00ed kab\u00e1t od zna\u010dek, kter\u00e9 jsou fair traide a udr\u017eiteln\u00e9.\nBohu\u017eel k\u00a0tomu p\u0159isp\u00edv\u00e1 i\u00a0fakt, \u017ee jsou dra\u017e\u0161\u00ed, a t\u00edm nejsou\ndostupn\u00e9 pro v\u0161echny. P\u0159ijde mi to jako nekone\u010dn\u00fd boj nebo kruh a m\u011bl by\nse \u0159e\u0161it i\u00a0po t\u00e9to str\u00e1nce v\u011bci. Nav\u00edc, spousta lid\u00ed nem\u00e1 \u010das chodit\npo vintage obchodech a sh\u00e1n\u011bt ten perfektn\u00ed vln\u011bn\u00fd kab\u00e1t, co vydr\u017eel\n40\u00a0let a vydr\u017e\u00ed p\u00e1r dal\u0161\u00edch. I\u00a0kdy\u017e j\u00e1 u\u017e jeden takov\u00fd doma m\u00e1m,\ntak\u017ee kdybyste cht\u011bly nad\u00e1vat, tak Chramostov\u00e1 v\u00e1m ho vykoupila\n(sm\u00edch).

\n

Taky r\u00e1da chod\u00edm do secondhand\u016f, proto\u017ee mi vad\u00ed, \u017ee p\u016flka\nm\u011bsta m\u00e1 stejn\u00e9 oble\u010den\u00ed, a t\u00edmto tak trochu doc\u00edl\u00edm toho, \u017ee alespo\u0148\nj\u00e1 z\u010d\u00e1sti ne. M\u00e1\u0161 to taky\u00a0tak?

\n

V\u00ed\u0161, \u017ee mi to ob\u010das nevad\u00ed, kdy\u017e m\u00e1 n\u011bkdo stejn\u00fd kousek? J\u00e1 si\ntoti\u017e pak \u0159\u00edk\u00e1m: \u201eJ\u00e9, hele i\u00a0takhle se to d\u00e1 vlastn\u011b\nnosit!\u201d Tak\u017ee je mi to velkou inspirac\u00ed. Je to takov\u00e1 profesn\u00ed\ndeformace (sm\u00edch).

\n

Stejn\u011b jako to, \u017ee si ob\u010das fot\u00edm t\u0159eba re\u00e1ln\u00e9 bezdomovce, proto\u017ee ve\nfilmu obl\u00e9k\u00e1m i\u00a0takov\u00e9 role a chci, aby kost\u00fdm p\u016fsobil skute\u010dn\u011b. N\u011bkdy\nje opravdu t\u011b\u017ek\u00e9 herce spr\u00e1vn\u011b obl\u00e9knout, proto\u017ee dan\u00fd outfit nesm\u00ed\nru\u0161it prost\u0159ed\u00ed filmu, p\u0159\u00edpadn\u011b b\u00fdt nere\u00e1ln\u00fdm.

\n
Videoklip Nebe od kapely FROM, kam Pavla navrhla kost\u00fdmy.
\n

V\u0161\u00edm\u00e1te si stylingu ve filmech, seri\u00e1lech \u010di videoklipech?\nNapi\u0161te n\u00e1m do koment\u00e1\u0159\u016f!

\n", "dateModified": "2018-07-19T11:44:06+02:00", "datePublished": "2018-07-19T11:44:06+02:00", "headline": "Kostym\u00e9rka: Beru si p\u0159\u00edklad i z bezdomovc\u016f", "image": [ "https://data.modnipeklo.cz/modnipeklo/images2018/800x600/26/184029.jpg?5", "https://data.modnipeklo.cz/modnipeklo/images2018/800x600/39/184031.jpg?8", "https://data.modnipeklo.cz/modnipeklo/images2018/800x600/99/184032.jpg?7", "https://data.modnipeklo.cz/modnipeklo/images2018/800x600/49/184033.jpg?8", "https://data.modnipeklo.cz/modnipeklo/images2018/800x600/53/184037.jpg?11", "https://data.modnipeklo.cz/modnipeklo/images2018/800x600/27/184047.jpg?3" ] }