Proč Češky neumějí nosit francouzský styl

20.11.18 | autor Monika

Pruhované tričko a béžový trenčkot vám eleganci nezaručí. Proč se z „francouzské uniformy“ stává na české ulici jedno velké sacrebleu?

Baret a trenčkot z vás Francouzku neudělají. Zdroj: KIRAYONAK YULIYA / ShutterstockBaret a trenčkot z vás Francouzku neudělají. Zdroj: KIRAYONAK YULIYA / Shutterstock

Dopustila jsem se hned v titulku hrubé generalizace: zcela určitě existují Češky, kterým sluší elegantní francouzský styl. Sama znám pár slečen a dam, které působí, jako by se omylem narodily v pražském Apolináři místo pařížské Port Royal. Jejich osobité kouzlo ale nespočívá v okopírování módy à la France… tkví jednoduše v tom, že takovýto šatník odpovídá jejich životnímu stylu, postavě a nátuře.

I mně by se upřímně líbilo, kdyby více českých žen odhodilo křiklavou kabelku a proměnilo se ve vizuální femme fatale. Jenže „dovoz“ pravého francouzského stylu má dva háčky – jednak vypadá úplně jinak, než jak si ho vysníváme u českého ústředního topení, jednak se nedá jednoduše přenést Ctrl+C Ctrl+V, abychom na české ulici nepůsobili jako karikatura.

Příspěvek sdílený frenchgirldaily (@frenchgirlda­ily), <time style=" font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px;" datetime=„2018-25-10T1:02:39+00­:00“>Lis 19, 2018 v 14:03 PST</time>

Francouzská uniforma v českém pojetí

Onen francouzský fashion stereotyp zastupují v našich myslích úzké modré džíny, pruhované tričko, vypasované sako, případně trenčkot. Základ šatníku spočívá v černé, bílé, béžové a modré barvě. Obsahuje minimum výrazných prvků, maximálně šátek s elegantním uzlem kolem krku a rty zdobící červená rtěnka.

Skládáním jednotlivých kousků jako puzzle nám ale nevyleze obrázek něžné bytosti pod Eiffelovkou. Bez kontextu budete spíš vypadat jako letuška Air France.

A i když na sebe aplikujete jednotlivé dílky této skládačky, vytřískáte z toho všechno, jen ne Francii. Důkazem budiž česká zimní „přehlídka“ černých bund a kabátů na nástupištích, kde otisk Paříže nenaleznete ani pod lupou. Stejně tak když si pod trenčkot obléknete dva svetry, abyste přežila zimu, připravte se na to, že vás v tramvaji možná pustí sednout s přihlédnutím na vaše bříško (což se nedávno stalo mé kamarádce). Buď prostě po francouzsku přijmete fakt, že budete mrznout, nebo se podíváte po nějakém hezkém svršku, ve kterém neodstonáte mrazy.

Sama mám až podezřele basic šatník a vcelku jemnou tvář, jejíž původ odhadují cizinci občas kdesi poblíž Seiny (tedy než promluvím anglicky a slovanský přízvuk mě ihned přesune do kategorie Rusko a ty země okolo). A tak by se nabízelo, že po přidání šátečku a croissantu taky aspiruju na french style. Jenže mně cokoliv uvázaného kolem krčku připomíná šibenici! Možná nějaké mé minulé životy…

Příspěvek sdílený mirenafilipova (@mirenafilipova), <time style=" font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px;" datetime=„2018-03-10T1:02:39+00­:00“>Lis 19, 2018 v 14:15 PST</time>

Od Eiffelovky k Petřínu

Příliš nám ani nenahrává prostředí, v jakém žijeme. Jak psal nedávno Matouš, adresa často rozhoduje o našem šatníku. Když se tedy vypravíte na Žižkov v baretu a s bagetou v ruce, sklidíte maximálně zvednuté oči a ekvivalent povzdechnutí mondieu. Proto příležitost, způsob nošení a hlavně osobnost nositelky vnímám jako „alfaomegu“ celého, tolik adorovaného stylu.

Příspěvek sdílený frenchgirldail (@frenchgirlda­ily), <time style=" font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px;" datetime=„2018-21-10T1:02:39+00­:00“>Lis 19, 2018 v 14:18 PST</time>

Co je opravdu francouzský styl?

Samozřejmě může být těžké odolat chuti žít a oblékat se jako Francouzka, když milujete Amélii z Montmartru nebo vám sociální sítě sypou samou dlouhovlasou Julii, Marii a Monique. Dá se dokonce vypozorovat, že touha být víc french přichází do Česka ve vlnách – když vyšla kniha Francouzky umí žít… když k nám přišly makronky… když se proslaví nějaká blogerka ztotožňující se s tímto stylem.

Stačí se však jednou projet pařížským metrem a rázem zjistíte, že váš Instagram protkaný pařížskou inspirací slouží jako nádherná výkladní skříň, která schovává obrovský sklad sociálních problémů. Proto opravdu nedávejme rovnítko mezi eleganci a francouzskou módu.

Právě jakási naše představa ideální Francouzky je odpovědí na otázku, co nám v hlavě dělá onen fashion maglajz. Máme zkrátka tendenci věci nálepkovat a škatulkovat. Právě tak náš mozek funguje, aby mu definitivně nehráblo. A asi i proto si snadno spleteme francouzskou módou s francouzským stylem, tedy s něčím neuchopitelným, definovaným spíše atmosférou a celkovým kontextem než pouhopouhým oblečením.

Příspěvek sdílený frenchgirldaily (@frenchgirlda­ily), <time style=" font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px;" datetime=„2018-08-06T1:02:39+00­:00“>Lis 19, 2018 v 14:19 PST</time>

I woke up like this

Velmi mě zaujal článek na americkém webu Vogue, volně přeložený jako Francouzky dělají všechno lépe, včetně Instagramu (protože je jim to putna). Zachytil totiž podle mého názoru pravou pointu, proč přes veškerou snahu o francouzský šatník nevypadáme jako adorované french girls – protože jsme příliš okázalé a příliš se o něj snažíme. Opravdový francouzský styl se obejde bez proužků, trenčkotů a demonstrativních selfíček s caffe latté. Naše urputnost, s jakou chceme žít french style, nás od ideálu o to víc vzdaluje.

Největší předností Francouzek je jejich přirozenost, a proto ta naše česká přirozenost bude vypadat vždycky jinak. To nutně neznamená, že budeme do smrti oblečení v šusťácích. Dá se samozřejmě kultivovat, ale nebude zřejmě nikdy jak přes kopírák jako z francouzského Vogue. Mimo jiné i proto, že máme často jinou tělesnou konstrukci. V reálném životě jen těžko spácháte eleganci à la subtilní děva z Instagramu, když je vás kusanec/dítě vám slintá na trenčkot/jste duší punkerka. Váš styl oblékání se úzce váže se způsobem vašeho života nebo třeba taky typem v barevné typologii. A i když podle všech příruček má rudá rtěnka slušet každé z nás, nejvíc vždycky záleží na tom, jak se v ní cítí konkrétní žena.

V tom vidím celé to francouzské kouzlo – naučit se nakládat s materiálem, který nám pánbůh a maminka s tatínkem nadělili! Smířit se všemi těmi dary a proměnit je ve velkou přednost je podle mě to nejvíc français, co můžeme udělat ve svém šatníku i životě.

Autor

Monika

Má ráda minimum věcí - když si koupí jeden kousek, vyhodí ze skříně aspoň dva. Nakupování v secondhandech ji baví víc než v HáeMku.

Líbil se vám článek?
 Váš příspěvek
 
Jordaan
8296 příspěvků 20.11.18 12:57

To s tim Apolinarem mate nejak popleteny, nedava to smysl.

 
sirena007
916 příspěvků 20.11.18 14:51

@Jordaan Nejdřív jsem (nepozorně) četla Váš komentář a trochu jsem se lekla, že budou do článku zataženi i prokletí básníci!

 
Matmys
1896 příspěvků 21.11.18 11:45

…nebo alkoholici :)

 
zuzulique
310 příspěvků 20.11.18 14:01
och...

Celý francúzsky štýl je jedno veľké klišé…nosievam rada baretky, milujem pásiky atď, no nebudem sa kvôli tomu cítiť ako Francúzka, aj keď ju hneď každý za tým vidí (čo je ešte väčšie klišé, ktoré je iba v našich hlavách). Ja som nič také vo Francúzku nevidela!

 
julie74
2467 příspěvků 20.11.18 14:41

Jestli ono to není něco na ten způsob „filmař vyrábí středověk“. Co film to jiná představa těch skutečně pravých středověkých lidiček. Někdo vypadá jak z maškarního bálu někdo i snad trochu jo, kdyby neměl tak pěkně umyté a zastřižené vlasy… že by podobnost ?

Akorát Moniko jak píšete, že Francouzky radši zmrznou, s jejich podnebím je to riziko výrazně menší než u nás. I když je pravda, že my jsme rozmazlení. Prý spousta nóbl bytů v centru vůbec nemá klasické topení, to by Čech prostě zahynul, zas tak jiné podnebí zas nemají. No, neteř si zoufala zimou i v zimě na Sicílii.

 
MonikaMP
66 příspěvků 20.11.18 14:47

Mám stejnou zkušenost - radiátory v teplejších evropských krajích sice leckde vedou, ale nezapínají… a ochotně si mrznou uvnitř. :D Od Španělska po Řecko, nechápu… Za vše mluví moje tlusté ponožky i v interiéru o 22 stupních.

Příspěvek upraven 20.11.18 v 14:49

 
asterah
342 příspěvků 20.11.18 14:53

Tak ale 22°C v interiéru je docela dost - já mám doma 19 - 20, při vyšší teplotě usínám :) ale chodím v mikině a legínách - je to o zvyku.

 
Karin
3928 příspěvků 20.11.18 15:27

French girls? Proč ne les filles françaises, když už se bavíme o francouzském stylu, tedy pardon - o french style? A proč být french, a ne française? (Když už tedy není možné to napsat česky.)

Ačkoliv možná jste nechtěně vystihla podstatu věci. Le style français nám není vlastní, ale strašně moc ho chceme, a tak používáme náhražku zvanou french style.

Pardonnez-moi, chybně se mi to zařadilo, nepatří to do tohoto vlákna :-)

Příspěvek upraven 20.11.18 v 15:30

 
MonikaMP
66 příspěvků 20.11.18 15:53

Mám k tomu jediný důvod - protože tak mluvím. :)

 
Karin
3928 příspěvků 20.11.18 16:00

A proč? :-)

 
MonikaMP
66 příspěvků 21.11.18 09:06

Protože jsem víc ovlivněná anglicky mluvícím prostředím. Nedáme radši kafe? :D

Příspěvek upraven 21.11.18 v 09:07

 
vlm
4302 příspěvků 21.11.18 10:16

Škoda, že nejste ovlivněna česky mluvící prostředím, když píšete česky

 
MonikaMP
66 příspěvků 21.11.18 11:28

Ano, celý článek je cizím jazykem. :) A tematicky se Vám trefil článek do noty, či nikoliv?

 
Karin
3928 příspěvků 21.11.18 15:10

Jsem rejpavá, ale léčím se. Neberte si to osobně, s'il vous plaît.

 
asterah
342 příspěvků 20.11.18 14:50

Pokud to myslíte tak, že se nemáme po Francouzkách opičit, tak s vámi plně souhlasím! Protože móda má inspirovat a ne přikazovat - bohužel mám často pocit, že dělá to druhé…nebo to tak lidé berou.
Ovšem ten dlouhý kabát (tuto barvu zrovna nemusím), zpod kterého vyčuhují nohavice nad kotníky + ty mokasíny, nebo co to je - tož to je děs.

Mám ráda černou a umím ji kombinovat - setkávám se často s názorem, že kombinovat černou s ostatními barvami je jednoduché až nudné a jediný přínos prý je - méně věcí v šatníku. S tím nesouhlasím - černá má dva základní odstíny a s těmi je třeba kombinovat ostatní barvy - kdo to nevidí, měl by se raději černé vyhnout. V našich končinách je to někdy fuška - to kombinování :)

 
sirena007
916 příspěvků 20.11.18 15:05

V Paříži jsem ty „adorované french girls“ nějak moc nepotkávala, spíš jednolitou masu v trojkombinaci orvané džíny-triko-tenisky, kdo se ale oblékal krásně a vkusně, byly dámy 70+

 
Vinca_minor
341 příspěvků 20.11.18 15:30

Souhlasím, byla jsem ve Francii několikrát, od Paříže a Lyonu přes Rouen až po malou vesnici u Chartres a na samotě na kraji Provence. „Francouzský“ styl se objevuje ve filmech a na Instagramu, ale v reálu vypadají mladé Francouzky v celé zemi úplně obyčejně.

 
Oveeec
1862 příspěvků 21.11.18 00:04

Orvané džíny a trika jsem tam moc neviděla, tenisky ano. Samozřejmě baret a pruhované tričko je klišé, ale jinak musím říct, že ačkoli na první pohled ty holky vypadají obyčejně a nenápadně, stejně něco mají, takovou tu ledabylost a ten šarm a všechna tyhle klišé, a to tady asi vážně nedáme dohromady :)

 
christinka
88 příspěvků 20.11.18 19:33

Je dobře, že jste článek napsala. Když člověk přečte všechny ty knihy o Francouzkách, tak opravdu musí nutně propadnout pocitu, že ony umí a dělají všechno nejlépe. ;-)

 
EJK
237 příspěvků 20.11.18 21:08

Obliekanie Francúzok podľa mňa celkom dobre vystihuje na YouTube kanál ILoveParis.

 
mimi
45 příspěvků 20.11.18 22:07

Ked sa nieco od „echt Francuzok“ mame, co ucit, tak by to boli 1. nevypchate podprsenky a 2. nefarbene vlasy. Co som si vsimla, najma starsie, si nefarbia sediny, nemaju vsak ziadne „messy“ ucesy, tie prenechavaju mladsim a vedia, ze od urciteho veku tie prirodzene dlhe rozevlate vlasy uz nie su ono a nosia pekne zastrihnuty uces, nutne nie kratke vlasy, ale „chic strih“, ci uz kratky alebo polodlhy. Tot moj postreh.

 
if5
185 příspěvků 20.11.18 23:24

S tím nebarvením bych si nebyla tak jistá.

 
Siv11
212 příspěvků 21.11.18 16:25

Nebarví si vlasy dvoubarevně? Čili melír?

 
Siv11
212 příspěvků 21.11.18 09:02

Mohl by sem někdo prosím postnout modelku ve francouzském stylu, která má postavu přesýpacích hodin? Já jen, že mi vždycky přišlo, že na tento styl potřebujete mít spíš chlapeckou postavu. A taky nemít příliš kontrastu v obličeji.

 
Matmys
1896 příspěvků 21.11.18 11:47
Proč Češky neumějí nosit francouzský styl ?

Že by proto, že jsou Češky?

 
Lucienka_M
222 příspěvků 21.11.18 12:24

Po přečtení článku jsem zjistila, že má dcera má zřejmě utajenou sestru v Sofii :-)

 
triga
44 příspěvků 21.11.18 20:04

Frenč stajl…

 
QueenOfSheba
117 příspěvků 21.11.18 22:09

No, dle mého názoru další nicneříkající článek, směřující odnikud nikam, znovu omílající již tisíckrát řečené, gramaticky a stylisticky na úrovni trochu snaživé dvanáctileté holčinky, plný cizích termínů, které působí spíše trapně, když s nimi autorka moc neumí zacházet. Nevím, co má takový článek říci čtenářce, která se alespoň průměrně, ne-li podprůměrně orientuje v módě, natožpak takové čtenářce znalejší, rozmlsanější.
Slečnám na obrázcích by samozřejmě slušel i pytel od brambor.
Jediné velké plus za fotku s buldočkem, narvaným do malého košíku na kole; ten jeho výraz je všeříkající: „Mon dieu, za co…?!“.

 
viva33
8 příspěvků 03.12.18 14:16

no, mi vždycky po přečtení článku naskočí věta : „Holky, založte si blogísek…“. Ale já jsem zlá stará příliš náročná - a buď závidím nebo žiji prázdný nudný život ;)

 
ajatar
628 příspěvků 21.11.18 23:06

Kážete tu o prirodzenosti a sebeprijatí, ale tá urputnosť, s akou cpete anglické výrazy do článku, kam sa absolútne nehodia, je do očí bijúca… a trápna.

No a nebojte, nie ste jediná, kto sa pohybuje v anglicky hovoriacom prostredí alebo je ním ovplyvnený - akurát že väčšina ľudí nemá potrebu cpať hneď anglické výrazy do rodného jazyka.

 
Yello
29 příspěvků 22.11.18 16:27

Francuouzský styl je pro mě sebevědomá žena, která ví, co jí sluší a základy šatníku ve formě jednoduchých triček a džínů nosí tak, že si z toho všichni padnou na zadek…amen…i v čech­ách je tu dost inspirace, stačí jen koukat. Jak byste popsali třeba český styl?? Nemyslím tím ponožky v sandálech, ale zda nás mimo tohohle vykresluje ještě nějaký prvek??

 
koritsi
373 příspěvků 22.11.18 16:41

Ehm nejen francouzský, že :-) Ono je problém, že vůbec styl má v Čechách pořád velmi málo žen a ještě méně mužů. Češky na to ve většině buď kašlou úplně, nebo až tak nekašlou, ale chybí jim jakýkoli cit pro materiály, vzory a stylovou sourodost jednotlivých kousků, takže výsledkem je brutální mišmaš, nebo se naopak snaží až moc, takže z toho přímo řve ta šílená snaha, urputnost a křeč. Čest výjimkám.

Příspěvek upraven 22.11.18 v 16:43

 
Matmys
1896 příspěvků 26.11.18 15:49

Pokaždé, když si přečtu takovéto globální zhodnocení, bych uvítala foto autora/-ky příspěvku.

 
holly.golightly
11 příspěvků 23.11.18 23:32

Mám pocit, že o francouzském stylu se ve velkém mluví, píše, ale nikdo ho vlastně nikdy neviděl. Pokud už bych dokázala vypíchnout něco, co by bylo společné pro Francouzky, které jsem kdy v životě potkala, pak by to byla neupravenost. Ale ne taková ta okouzlující nedbalost, spíš nezájem o cokoliv, co se týká zevnějšku, srovnatelná s tím, co lze vidět na českých ulicích. Pokud mám vzít v úvahu realitu, neviděla jsem nikdy u žádné z Francouzek nic, co by pro mě bylo jakkoliv inspirativní. Legíny, sněhule, tenisky a buřtokabáty, všechno tohle jsem na nich viděla. Nepochybně existují i elegantní a upravené Francouzky, ale stejně tak existují i elegantní a upravené Češky. Takže ta globální honba za francouzským stylem je pro mě trochu nepochopitelná, protože vlastně nevím, za čím se to přesně hnát. Říkám si, že třeba před pár lety bylo možné styly definovat podle zemí (nechci říkat národností) jejich nositelek. Ale od dob sociálních sítí mi přijde, že se styly slévají, hlavně u mladší generace. Jestliže dřív bylo možné poznat Francouzku podle kvalitního vlněného kabátu a balerín, Češku podle pestrobarevné lyžařské bundy a pohorek, Italku podle lesklé prošívané bundy a tenisek a Rusku podle svršku lemovaného pravou kožešinou a přeplácaných bot na dvanácticenti­metrových podpatcích, pak dneska už to takhle moc nefunguje, aspoň co já tak vídám.

 
Jill07
66 příspěvků 25.11.18 19:15

Už docela dlouho žiju ve Francii a oblékání Francouzek vidím následovně:
a) Dost záleží, kde žijete. V Marseille se ženy oblékají víc nevkusně než v Lyonu nebo v Paříži.
b) Francouzkám HODNĚ záleží na tom, jak vypadají. Ten rozdíl oproti Češkám vidím spíš v tom, že víc respektují svou barevnost a tělesný tvar. Je tu málo extrémů ve stylu nelíčím se vůbec vs. nanáším na sebe makeup zednickou lžící. A jsou mistryně přirozeného makeupu, kterého si všimnete jen zblízka. Taky když si barví vlasy, většinou to je na nějaký přirozený odstín.
c) Francouzky mají oproti Češkám obecně tu výhodu, že jsou drobnější a nemají moc tvarů. (Samozřejmě mluvím obecně.) To se obléká snáz než slovanské tvary, které se u nás vyskytují častěji. A taky se na to snáze najdou věci v konfekci.

Takže více méně souhlasím se závěrem článku.

A ještě douška. Žít mezi samými šik Francouzkami je časem nuda.

Příspěvek upraven 25.11.18 v 19:17

 
colette11
448 příspěvků 2 inzeráty 26.11.18 10:46

Protože se má ochladit a připadá mi, že v zimě na pražských ulicích jsou všichni stejní, řekla jsem si, že načerpám trochu pařížského zimního šarmu, jímž se nechám inspirovat. Zvolila jsem toto video https://www.youtube.com/watch?…. No a mám smůlu. Vypadá to, že je fuk, jestli jsme v Praze nebo v Paříži - je to totiž téměř totožné. No, budu hledat dál :-).

 
koritsi
373 příspěvků 27.11.18 07:10

@Matmys Tady bych s dovolením ráda zůstala v anonymitě, ale na instagramu jsem k dohledání ;-)

Příspěvek upraven 27.11.18 v 07:23

Dolce&Gabbana vyvolal poprask svou reklamou

Dolce&Gabbana oznámila nadcházející módní show v Číně třemi... Celý článek

Poslední článek:
Znamení zvěrokruhu v oblečení, sedí na vás?

Autor: Monika

Charakteristika vašeho znamení se prý projeví ve vašem šatníku. Celý článek

Utrpení v Closetu

Autor: Channah

Utrpení v Closetu Ta reklama se mi zobrazovala všude na internetu,... Celý článek

ZIMA SE BLÍŽÍ: Sezóna buřtokabátů je tady!

Autor: Matouš

Před Bohem a v zimní bundě jsme si všichni rovni. Celý článek