Růžová je zženštilá a zelená pro citlivky. Co dělají barvy v naší hlavě?

18.05.17 | autor Redakce

Přemýšleli jste někdy o tom, co o vás říkají barvy, které nosíte? Co znamená, pokud preferujete teplé barvy namísto studených a tmavé namísto světlých? Máte raději jednodušší jednobarevné oblečení, nebo si potrpíte na pestrost? To všechno o vás vypovídá více, než si myslíte.

Zdroj: shutterstock.com, Evgeniya PorechenskayaZdroj: shutterstock.com, Evgeniya Porechenskaya

Greenery a další zelené

V nedávném článku jste se dozvěděli, jak letošní barvu roku kombinovat. Co ale tato barva vypovídá o svém nositeli?

Tzv. „zelení lidé“, „citlivky“ vyzařují sympatii, jsou přátelští, společenští a dominuje u nich kmenový mozek „pračlověka“. Jejich silnou stránkou je umění žít společně s druhými, domluvit se, kooperovat a poučit se z minulých zkušeností.

Možná vás zaujme, že barevnou typologii mají i obchodníci a klienti. Podle internetové agentury FG Forrest, a.s. obchodník, který rád nosí zelenou, preferuje při obchodu osobní vztah, umí využít znalosti klienta ke vhodně pojaté nabídce a k uzavření obchodu. Vypráví své příběhy, komunikuje – zkrátka se stará o klienta individuálně jako o svého člověka.

Zelený klient zas potřebuje navodit příjemnou atmosféru. Obchodník udělá nejlépe, když si s ním nejdříve popovídá a věnuje dostatek pozornosti jeho potřebám a starostem a teprve na konci schůzky mu něco nabídne. Klient s preferencí zelené barvy posuzuje i obchodní vztahy především v lidské rovině.

zdroj: vlastní úprava z polyvore.comzdroj: vlastní úprava z polyvore.com

Zelená má mnoho pozitivních vlastností. Zlepšuje vize a představuje přirozený balanc chladu a tepla. Kromě toho je to barva klidu a ekologie. Po psychické stránce celkově uklidňuje. Totéž dokáže i na tělesné úrovni a má zdravotní účinky – konkrétně léčí srdeční obtíže, krevní tlak a bolesti hlavy.

Pozor na ty, kdo mají zelenou ve velké oblibě. Rádi se starají o druhé, ale také je rádi ovládají.

Barevná závislost

O veliké moci barev svědčí příběhy lidí, kteří se na některé barvě stanou závislí. Dobře si s tím poradila Elizabeth Sweetheartová z New Yorku, která se navzdory věku stala lokální celebritou.


Růžová znamená volnost a energii


Jeden z odstínů růžové byl loni barvou roku, proto ji stále vídáme jak na ulicích, tak v obchodech. Tahle barva symbolizuje volnost a energii, spojuje se s láskou a vztahy, méně výrazné odstíny mají uklidňující efekt.

Na druhou stranu se ale také dočtete, že podle Lüscherova testu barevných preferencí záliba v odstínech růžové a fialové signalizuje sklony k hysterii.

zdroj: the-atlantic-pacific.com, fashionista.com, suburbanfauxpas.comzdroj: the-atlantic-pacific.com, fashionista.com, suburbanfauxpas.com

A teď něco z historie. Věděli jste, že růžovou jako typicky dívčí barvu možná vůbec poprvé zavedli ve Francii 18. století, kde v sirotčincích oblékali holčičky do růžových a kluky do modrých šatů? A podle některých zdrojů se růžová jako holčičí barva naplno prosadila teprve po druhé světové válce.

Feminismus a růžový gen


Britská feministická aktivistka Sue Palmerová jednou prohlásila, že růžová holčičkám vymývá mozek, protože je dělá pasivními. A problém se netýká jen dívek. V katalogu značky J. Crew se objevila fotka její kreativní ředitelky Jenny Lyons, jak lakuje svému asi čtyřletému synovi nehty na nohou na růžovo. Fotografie vyvolala značnou vlnu nevole ze strany rodičů, ale i například u amerického psychiatra Keitha Ablowa, který prohlásil, že takové výstřelky povedou děti akorát na psychoterapii. Podobnou panikou z genderově „nesprávné“ růžové trpěli navíc i nacisté, kteří nutili homosexuály nosit růžový trojúhelník (podobně jako Židé museli nosit žlutou hvězdu).

Zajímavá je také metafora tzv. „růžového genu“, který vysvětluje rozdíly ve vnímání růžové u chlapců a dívek. Podle Australana Michaela Carr-Gregga důvodem, proč se dívkám líbí růžová, je fakt, že jejich mozek je strukturován úplně jinak než mozek chlapců. Část mozku, která zpracovává emoce, a ta část, která zpracovává jazyk, jsou u nich propojeny, zatímco u chlapců pracují odděleně.

Mýty a předsudky o barvách


Zeleno-modrá, pro blázna dobrá?


Určitě jste slyšeli o známém přísloví našich maminek a babiček „Zeleno-modrá, pro blázna dobrá“. Vůbec tomu ale tak nemusí být. Když se tyto barvy kombinují s citem, vznikají skvělé outfity. Dobře vypadá světle modrá s mechově zelenou nebo modrošedá se smaragdovou.

Ve skutečnosti, po psychické stránce kombinace zelené a modré naznačuje vysoké sebevědomí a jistotu, vedle toho přátelskost a přístupnost.

Zdroj: Galerie Módního pekla, zleva: ulovena Lovcem inspirace, SweetLadyLollipop, kayavZdroj: Galerie Módního pekla, zleva: ulovena Lovcem inspirace, SweetLadyLollipop, kayav

Správná dáma nenosí víc než tři barvy


Je pravda, že oblečení musí ladit, aby celek odpovídal stylově a působil harmonicky. To ale neznamená, že když zkombinujete více barev, budete za blázna. Spíše je důležitý určitý cit a chuť si s oblečením vyhrát.

V pestré kombinaci budete působit kreativně a jako někdo, komu záleží na tom, jak vypadá a jak působí na druhé – v dobrém slova smyslu.

Trochu protichůdné výzkumy


1) Noste černou


Výzkumníci z Buy T-Shirt Online zkoumali 1 000 probandů, aby zjistili, které barvy jsou spojovány s kterými vlastnostmi. Černá se umístila na předních příčkách u pozitivních vlastností. 66 % žen hodnotilo černou jako atraktivní u mužů a 46 % mužů také preferovalo černou u žen.

Graf znázorňuje, kolik procent respondentů označilo danou barvu jako podporující sebevědomíGraf znázorňuje, kolik procent respondentů označilo danou barvu jako podporující sebevědomí

Dále, když respondentům položili výzkumníci otázku, jakou barvu by si vzali na první schůzku, 54 % žen odpovědělo, že červenou. Stejně odpovědělo pouze 28 % mužů. To je zajímavé, protože červená je obvykle spojována s agresí – a ta je považována za typicky mužskou vlastnost. A ačkoliv většina mužů agresivních není, nechtějí budit tento dojem například na první schůzce. Proto se této barvě raději vyhnou a volí černou nebo modrou.

zdroj: vivaluxury.com, chicerman.com, plantbasedbride.comzdroj: vivaluxury.com, chicerman.com, plantbasedbride.com

Z výzkumu Buy T-shirt vyplynulo ale mnoho dalších zajímavých faktů. Například, že červená je barva arogance, růžovou si málokdo spojuje s inteligencí a další.

2) Noste barvy


Druhou studii udělala firma Case Station. Konkrétně šlo o to, že lidé, kteří nosí barevné oblečení, jsou vnímáni jako imaginativní a kreativní. Takovým lidem prý dokonce nošení barevného oblečení usnadňuje cestu k povýšení v zaměstnání. Čtyři procenta respondentů dokonce tvrdí, že vydělávají více právě proto, že investují do barevného oblečení.

23 % mužů i žen uvádí, že pohled na barevně oblečené lidi jim zvedá náladu při práci. 1 z 5 respondentů uvádí, že obdivuje barevné oblečení svých kolegů a 1 z 10, že by si přál mít sebejistotu k tomu je napodobit.

Ať už se dočtete o barvách a typologii cokoli, uděláte nejlépe, když si nebudete dělat při nákupu zbytečné násilí. Nejvíce sebevědomě budete působit v oblečení, které se vám líbí, a i když panují okolo barev stále nějaké konvence, může vás uklidnit, že většina z nich do 2-3 staletí zmizí, nebo se úplně obrátí.

Autor

Redakce

Redakce Módního Pekla sleduje dění jak na Módním Pekle, tak ve světě módy. Připravuje pro Vás rychlovky a krátké články.

Líbil se vám článek?
První příspěvek v tématu

Dárek, který ocení? Tričko pod košili, které nepropotí

Pokud nevíte, čím obdarovat vašeho muže, napovíme – tričko pod... Celý článek

Poslední článek:
10 módních specialit českých mužů

Autor: Matouš

Máme několik ryze českých skvostů... čím perlí pánská móda a „vkus“? Celý článek