Design je fascinace, říká Alex Monhart

09.04.18 | autor Monika

Alexandra Monhartová navrhuje luxusní kožené batohy. Původně pánské produkty ale nadchly minimalismem všechny nadšence pro design. Batohy totiž proměňuje v praktické pomocníky pro život a stále vymýšlí další modely, které odpovídají životnímu stylu dnešní generace (batoh se dá například složit do psaníčka). Alexin osobitý přístup k designu ocenil i český Forbes, který ji zařadil do třiceti nadějných osobností pod 30 let.

Batohy jsou pro Alex jen začátek (zdroj: Patrick Hácha)Batohy jsou pro Alex jen začátek (zdroj: Patrick Hácha)

Alex, s čím tě baví exprimentovat právě teď?

Minimalistický design batohů vybízí k experimentům, to je pravda. Proto jsem teď vytvořila 6 nových barev, které budou od léta v prodeji. Černá matná kolekce zůstane v nabídce napořád. Taky jsme přidali další kousky, jako je například klíčenka a peněženka. A v dubnu budeme uvádět celokoženou ledvinku Bodybag, Gymbag a Weekender.

Právě batoh Weekender začíná vzbuzovat ohlasy ještě před startem prodeje. Proč je tak spešl?

Bude to skvělý batoh na prodloužený víkend, který také můžeš přeskládat. Díky modulárnímu uspořádání ho lze použít jako fotobatoh nebo v něm nosit gramofonové desky na DJ set.

Chystaná kolekce na duben 2018Chystaná kolekce na duben 2018

Počátky tvé značky jsou hodně spojené s Danielem Klímou, teď jsem ale ze sociálních sítí pochopila, že už spolu nespolupracujete. Jak to je?

Rok a půl jsme si navzájem pomáhali. Lab 24 na Letné byl náš společný prostor, kde jsem měla studio a Daniel showroom značek, které distribuoval. V červnu loňského roku se však naše cesty rozdělily a každý teď fungujeme zvlášť.

A v čem se ty cesty rozdělily?

Daniel se věnuje více streetwearu a já luxury segmentu. Myslím, že můžu mluvit za oba, když řeknu, že to pro nás byla etapa rozjezdu. Všechno bylo nové a neprobádané. Tehdy jsme zkoušeli, co zvládneme a kam se dokážeme posunout, i když jsme šlápli párkrát vedle. Teď už je jasné, kam chceme každý svou značku směřovat. Od září 2017 tedy obchod funguje s názvem Alexmonhart Studiostore.

Alexino studio najdete na adrese Jana Zajíce 24 (zdroj: Patrick Hácha)Alexino studio najdete na adrese Jana Zajíce 24 (zdroj: Patrick Hácha)

Od počátku značky jezdíš na zahraniční veletrhy a do showroomů. Vyplatí se vůbec taková investice?

Byli jsme třikrát na Seeku, jednou na Jacket Required v Londýně a teď 2× v showroomu Other/Wise v Paříži. Byla to dobrá zkušenost, ale už teď víme, že to pro značku nefunguje tak, jak bychom si představovali. Veletrhy fungují zavedeným značkám, které jsou pod agenturou zajišťující přísun nákupčích. Když na vás nikdo neupozorní a nepostaví se za vás, jste pro ně risk. Teď míříme do luxusního segmentu a ten skýtá jiné možnosti prodeje, jako jsou například privátní showroomy.

Batohy Urbanus 2.0, Magnus 2.0 a Primus 2.0Batohy Urbanus 2.0, Magnus 2.0 a Primus 2.0

Jakých fashion akcí se ráda účastníš v ČR? Jsou vůbec zásadní pro tvou značku nebo prodej?

Vždy jsme dělali akce v obchodě (Temporary Escape – pozn. redakce). Teď poprvé jsem se v prosinci účastnila LeMarketu a byla jsem upřímně nadšená. Je to vyloženě event pro lidi, kteří shání krásné dárky na Vánoce. Nemusí to být zrovna vyznavači minimalismu, ale dokáží ocenit originalitu a kvalitu. Přitom k nám do obchodu by jen těžko zabloudili. Je důležité občas vyjít z ulity.

AlexMonhart slibuje na letošek více než batohy (zdroj: Patrick Hácha)AlexMonhart slibuje na letošek více než batohy (zdroj: Patrick Hácha)

Čím tě fascinují batohy? Proč právě ony a ne jiný doplněk?

Batoh byla moje klauzurní práce na Scholastice (Scholastika je vyšší odborná škola a vzdělávací prostor – pozn. redakce). Jeho elegantní verzi s kůží jsem vytvořila na základě vlastní potřeby mít variabilní doplněk, který s sebou můžu nosit od rána do večera. Zajímá mě však produktový design jako takový. Idea, že ti může design skrze produkt usnadnit život nebo přesně odpovědět na tvoje potřeby. To je fascinace.

Nejsou batohy trochu málo na takové cíle?

Určitě nezůstaneme jen u batohů. Alexmonhart beru jako značku, která má za cíl postupně sestavit kompletní šatník. Vlastně ani negarantuju, že zůstanu jen u oblečení. Je to výzva vytvořit tak silný a osobitý design, který se dá aplikovat na rozličné produkty z různých oborů. Dokázala by sis představit třeba světlo nebo židli?

To zní, že máš se svou značkou velké plány. Co chystáš na rok 2018?

Pocházíme kompletním rebrandingem a rozšiřujeme produktovou řadu. Jednáme také o zahraniční spolupráci s asijským designérem, kterou bychom v létě v Shanghai a poté v Kuala Lumpur. V Čechách jich připravujeme několik, moc se na to těším.

Kromě toho jsi hodně zapálená do umění jako takového, i jsi studovala filmovou vědu. Čerpáš z těch zkušeností ve své současné práci?

Jistě, to jsou zkušenosti, které ti nikdo nevezme. Film je spojením všech umění dohromady. Je to studna inspirace. Díky filmové vědě jsem si mohla zkusit pracovat jako asistentka kostýmního výtvarníka a zjistit, že to není pro mě to pravé. Baví mě dělat věci pořádně a ne jen na oko.

A tvoje hraní na ulici?

Hudba pro mě byla vždy něčím víc, k čemu utíkám, když mi není dobře. Chybí mi, že už nehraju s kapelou, ale snad se to brzo změní. S hudbou ale pracujeme v rámci značky, třeba teď každé dubnové úterý u nás hrají pražští DJové.

Co vlastně na tvou tvorbu říká rodina?

Mám obrovské štěstí, že mé rozhodnutí podnikat schvaluje, moc si toho vážím. Ale je to náročné jak psychicky, tak finančně. Lhala bych, kdybych řekla, že se mě nikdy nezeptala, jak dlouho to takhle hodlám vydržet.

A ty se sama sebe ptáš?

Často. Sebereflexe je nutná. Díky podpoře mého partnera a jeho rodiny se snažíme budovat něco velkého. Něco, co budeme moct předat další generaci, pokud se nám to podaří. To je naše vize.

Monika

Monika

Má ráda minimum věcí - když si koupí jeden kousek, vyhodí ze skříně aspoň dva. Nakupování v secondhandech ji baví víc než v HáeMku.


Reklama

Líbil se vám článek?

Reklama

 Váš příspěvek
 
Judy24
570 příspěvků 09.04.18 11:38

Proč je tak spešl?:

Příspěvek upraven 09.04.18 v 11:39

 
Paris1789
1891 příspěvků 09.04.18 15:06

Spešl!

 
ajatar
581 příspěvků 10.04.18 00:08

„spešl“?! Keď už chcete byť tak strašne frí, kúl a in, tak prečo nie „šourúm“, „ívnt“, alebo „strítvér“?

 
Wounded Knee
20 příspěvků 10.04.18 09:19

Přece proto, že „Pocházíme kompletním rebrandingem“

 
Rejpavka
2 příspěvky 10.04.18 12:13

Mám radost z mladých lidí, že stále udržují naživu heslo zlaté české ručičky a klobouk dolů před nimi :-)

A bajdvej milé dámy, co byste dělaly, kdyby tam to slovíčko „spešl“ nebylo? ;-)

 
Judy24
570 příspěvků 10.04.18 13:28

Kdyby tam to slovíčko nebylo, tak bych ten článek bývala dočetla do konce.

 
Rejpavka
2 příspěvky 10.04.18 14:11

No vidíte, taková škoda, přitom ten konec je nejlepší :) o hodně jste přišla ;-)

 
DRW
1874 příspěvků 10.04.18 17:07

By the way, kdyz uz chcete byt cool a in. No vy svetova nejste, pouzivani anglicismu je sice neodvratna zalezitost a vyvoj naseho jazyka, ale podstatou problemu je spatne vyjadrovani (sloh) a cestina.

Na jedne strane ocenuji cesky design a ceske ruce u designerky. Na druhou stranu bud ten clanek zprznim fonetickym (ceskym pouzivanim) cely clanek anebo ho napisu pekne hezky cesky bez gramatickych chyb a jinych neresti dnesnich autoru anebo ho prospikuji spravne napsanymi anglickymi slovy.

Příspěvek upraven 10.04.18 v 17:07

 
MilkaKo
21 příspěvků 61 inzerátů 10.04.18 19:41

Hrozně mě mrzí „globální“ názvy českých firem a značek. Je to taková škoda, že nevyužijí češtinu… A kolikrát jejich „světový“ název stejně trhá uši… Minule článek o Podolské a teď tohle… A cedule „store“ v obchodě to jen dorazila.

 
Philogia
61 příspěvků 12.04.18 09:50

Myslím, že ty anglické názvy obchodů mají co dělat s tím, že jde o obchody, které cílí i na zahraniční klientelu (nebo na ni v blízké době chtějí cílit). Když pojmenováváte značku, jedno ze základních pravidel je, že by onen název mělo být snadné přečíst, když ho vidíte napsaný, snadné napsat, když ho slyšíte přečtený, a snadné si zapamatovat. Kdyby se obchod jmenoval Štěpánka Řepíčková, zahraniční zákazník to nepřečte, nenapíše a především pamatovat si to nejspíš nebude - až ten batoh znovu někde uvidí, nevzpomene si, že to byla Štěpánka Řepíčková, nýbrž že to byl ten hrozný název plný podivných písmen. A když si pamatujete jen to, že to byl ten hrozný název, do vyhledávače to většinou nenapíšete… A když je to malinká značka, dost možná se vám ji ani nepodaří vygooglit jen podle toho, že prodávala černé batohy a měla příšerný název, ani kdybyste chtěli. No a když si potenciální zákazník nepamatuje jméno značky ani se mu nepodaří ji vygooglit…

 
Jordaan
7725 příspěvků 11.04.18 10:34

@MilkaKo

Ja myslim, ze vsechny ty cool anglicismy maji predevsim zakryt to, ze znacka je ceska. Ma pusobit globalne, kosmopolitne a cili na cool a hip publikum s penezma, ktere muze byt odkudkoliv a je ochotno platit prepalene ceny za pocit vylucnosti. To je pomerne mala skupinka, ve ktere je spousta odrud - ti co maji skutecne prachy a maji radi design jsou idealni, ale obtizni, protoze si muzou vybirat mezi spoustou (i drazsich a znamejsich) znacek a neco ocividne ceskeho by je mohlo odradit uz od vstupu do obchodu, pokud to totiz nejsou Cesi, tak v jejich domovine nikdo nepozna, ze ta vec je cool. Cesti milovnici designu s plnou penezenkou jsou taky fajn, ale asi by to cele neuzivili a krom toho casto taky radi pusobi kosmopolitne, takze jdou radsi do store, nez do obchodu. Plus dalsi. Ta anglictina je spojujici faktor techto lidicek a dodava celemu konceptu urcitou bezpohlavnost.

Osobne mi jsou trochu nesympaticke ty reci o vystoupeni z bubliny, slecna se ocividne pocita k designerskym velikanum a navstivila prosty lid.

Příspěvek upraven 11.04.18 v 10:38

 
kolúch
577 příspěvků 11.04.18 14:38

@Jordaan :D „FORMÁNEK: A pane inspektor, to takovy slavny člověk, takovy vědec si najde čas, aby nás, sprosté lidi, kur*a, dobrou anekdotou povzbudil a rozesmál?“

 
Jordaan
7725 příspěvků 11.04.18 15:39

@kolúch

:-D
 
Matmys
1693 příspěvků 12.04.18 13:48

Alexmonhart Studiostore… no budiž, pořád lepší než Sekyra Group

Ale ten článek jsem taky přestala číst po : „…Daniel se věnuje více streetwearu a já luxury segmementu…“

 
MilkaKo
21 příspěvků 61 inzerátů 12.04.18 14:41

@Philogia Jasně chápu, co jste tím Vy i Jordaan mysleli… Dobře, název ať je globální a dobře čitelný. Ale úplně se mi protiví to „cool“ vyjadřování… přesně jak už to tady někdo zmiňoval. K tomu se přidávám… A štve mě to všude, nejen v článku. Nápisy v restauracích „staff only“… v reklamách čokoládová tyčinka s „cake bar“ uvnitř apod. Pro mě hrůza…

 
Jordaan
7725 příspěvků 12.04.18 17:36

No, to mne taky. Pripadam si pak nevitane a nedostatecne cool.

 
surabaya
399 příspěvků 20.04.18 22:58

Tak ten batoh bych si nekoupila už jen kvůli tomuto stylu prezentace… angličtinu mám ráda, ale nesnáším, když ji někdo cpe tam, kam nemá… to je pro mě, českého prosťáčka, tú very spešl… rebrandingy, eventy a luxury segmenty mě teda nedostanou. A vlastně se mi ty baťohy ani nelíbí a něco, co si můžu poskládat v něco jiného, mi vždycky přišlo dost nepraktické. Nu, on ten Alexmonhart sincerely stejně cílí na jiné kustomery než jsem já, tak co :-)

Plast ovládl přehlídková mola: Bizár, nebo promyšlená eko móda?

S jarem se vyrojil u různých značek podivný fenomén, a sice boty... Celý článek


Reklama

Poslední článek:
4 seniorky, které hýbou světem módy

Autor: Janča

Některé pečou ty nejlepší bábovky, jiné nosí oblečení světových... Celý článek


Reklama

Dřív si nedokázala představit pro někoho šít, dnes má svoji značku

Autor: Redakce

Uživatelku Kayav sledujeme na Módním pekle už delší dobu. Začínala... Celý článek

Hlavní města módy: Trendy tepající Soul

Autor: Kateřina

I přes svou velikost působil Soul dlouhou dobu pouze jako mladší... Celý článek