Česká Vivienne Westwood: Miluju červenou a extravagantní brýle

01.03.18 | autor Dominika

Lidé se za ní na ulici otáčejí a není divu – Anna Olšanská působí v šedých ulicích Prahy jako zjevení. Její barevné outfity ale nejsou pouhou pózou. Dokonale ladí s energií, která z ní vyzařuje. Sotva byste Anně hádali, že před pár lety oslavila 70. narozeniny. Denně cvičí a běhá, pracuje v Kině Lucerna, chodí na univerzitu třetího věku a momentálně ji fascinuje figurální kresba.

Anno, oblékala jste se vždycky do barev, nebo se váš styl postupem času proměnil?

Odjakživa jsem chodila barevně oblečená. Neměla jsem nikdy období, kdy bych nosila tmavé barvy. V černé jsem šla akorát na pohřby. A na promoce, i když i to už porušuji. Vlastně ani bílou barvu nemám moc ráda. Svatební šaty jsem měla světle modré.

Na první pohled mě zaujaly vaše neobvyklé brýle. Odkud je máte?

Chodím do obchodu pana Žilky, který se jmenuje Nemorálně luxusní brýle. Mají extravagantní modely, a to maximálně po dvou kusech. Už jsem si u něj koupila dvoje – tyto červené a pak červené sluneční, ve kterých mě vyfotil pan Princ v rámci Humans of Prague (poznámka redakce: Jde o fotoprojekt Tomáše Prince, který fotí a zpovídá zajímavé lidi v pražských ulicích). Měla jsem u pana Žilky zamluvené ještě jedny, ale vyhrazené peníze teď dám za dva zubní implantáty.

Zdroj: Humans of Prague, Tomáš PrincZdroj: Humans of Prague, Tomáš Princ

Přemýšlela jste někdy o studiu módy?

Tatínek chtěl, abych šla studovat grafickou školu. Nevím, proč jsem se nakonec rozhodla pro imunologii. Ale cokoliv jsem v životě dělala, tak jsem si to oblíbila. Lidi si myslí, že je to klišé, a hraji to. Svoje štěstí nikomu nenutím. Víra v boha a naše rodina mě inspirovala v pokoře, skromnosti.

Teď v rámci univerzity 3. věku chodím na různé přednášky. Jedna naše paní učitelka, akademická malířka, se jmenuje Jitka Malovaná. Nomen omen, že? (smích) A ta říká: ‚‚Žádná teorie, žádné knihy. Musíte mít cit pro to, co vidíte.‘‘ Takový přístup se mi moc líbí.

Máte to tak i s oblékáním? Žádné studium, jen praxe?

Když se podíváte na moje oblečení, najdete tam všechny barvy, které patří do tzv. barevného kruhu. To znamená, že nejsou proti sobě a vzájemně se nevylučují. K sobě se hodí i červená a zelená, modrá s oranžovou nebo fialová se žlutou. Nikdy bych si nevzala něco, co by kolidovalo. Zkrátka mám ráda barvy. Povzbuzují mě i okolí.

Z promoce (Zdroj: archiv Anny Olšanské)Z promoce (Zdroj: archiv Anny Olšanské)

Máte dny, kdy si řeknete, že jste se s outfitem netrefila?

Měla jsem teď na sobě tmavě zelenou halenku. Ta lahvová barva mě přímo pálila na těle. Celý den jsem se cítila špatně. Sice jsem měla barevnou sukni, oranžové punčochové kalhoty, světle oranžové kožené sako… ale připadala jsem si jak v kazajce.

Máte někoho jako módní inspiraci?

Mám moc ráda Vivienne Westwood. To je přesně můj styl! Z českých ikon obdivuji Františku Čížkovou, to je par excellence. Je stále elegantní, téměř vždy v černém, ale nosí nádherné šperky. Všimla jsem si, že v hodnoceních často používá větu ‚‚No ten věk už na to není…‘‘ Co by asi řekla o mně, v mých 73 letech? Možná by byla tak šokovaná, že by neřekla nic. (smích)

Zdroj: archiv Anny OlšanskéZdroj: archiv Anny Olšanské

Jste zvyklá budit pozornost?

Víte co, pracuji jako uvaděčka v Kině Lucerna a pravidelní návštěvníci už jsou zvědaví, co mám tentokrát na sobě. Lidé tu nejsou příliš zvyklí nosit barvy, na ulici by si v nich připadali jako nazí. Chtějí být spíš v anonymitě a nechtějí, aby se na ně lidi dívali. Já byla vždycky takový bojovník a velká individualistka. Sice jsem dělala vědeckou práci nebo na Nejvyšším kontrolním úřadě, kde je potřeba týmového ducha, ale vždycky jsem se musela spolehnout sama na sebe. Když někdo udělal chybu, věděla jsem, že ho příště musím více kontrolovat.

Takže jste vlastně perfekcionistka?

Asi ano, ale ne bigotní. Vidím to teď u obrazu, který jsem namalovala své sestře do Ameriky – zátiší pánve s vejci. Mojí dceři se moc líbilo, tak jsem malovala ještě pro ni. Jednou jsem vstala ve 4 hodiny ráno a šla jsem tam domalovat jednu linku. Najednou jsem cítila, že je to hotové, že už do obrazu nesmím zasahovat. Byl to zvláštní pocit. Ptala jsem se sama sebe, jestli je vůbec možný, že jsem to namalovala já.

Obraz Pánev s vejci – Anna Olšanská (Zdroj: archiv Anny Olšanské)Obraz Pánev s vejci – Anna Olšanská (Zdroj: archiv Anny Olšanské)

Máte cit pro umění po rodičích?

Jednou jsem ze školy přinesla obrázek hrušky, kterou jsme začali malovat na hodině výtvarné hodiny. A tatínek mi ji překreslil, abych měla jedničku (smích). Maminka byla nesmírně sečtělá a měla také cit pro umění. Chodila s námi po Praze a ukazovala nám všechny budovy.

Zdědily vaše děti vztah k módě?

Dcera je magistra farmacie, má hezký decentní styl. Nosí barevnější věci, ale nechce být středem pozornosti. Ne jako já. Když se na mě nikdo nepodívá, tak jsem asi málo barevná. (smích) Syn je vyučený tiskař, má smysl pro spravedlnost. Nemá moc rád momentální svět plný korupce. Má cit pro 3D umění, pro dekorace a plakáty. Možná to má po mně, akorát u něj se projevilo nadání dřív. Vždy jsem měla ráda umění, nechápu, proč jsem si k němu našla cestu až teď.

Jak dlouho už malujete?

Dva roky. Přihlásila jsem se na Vysokou školu ekonomickou na malbu. Nejdřív jsme začali tužkou, potom pastelkou, suchým pastelem, akrylem, špachtlí. Na výstavy chodím s Fakultou sociálních věd. Dokonce jsme měli v jejích chodbách vlastní výstavu. Měsíc tam visely mé čtyři obrazy.

Teď chodím na Akademie výtvarných umění na figurální malbu, takže kupuji samé barvy a plátna. Místo jednoho štětce vezmu rovnou deset, aby mi je nevyprodali, od žluté barvy si koupím klidně pět odstínů, protože bych je sama tak dobře nenamíchala. V květnu mám kurz olejomalby, tak se bojím, že se nadchnu i pro olej. (smích)

Zdroj: archiv Anny OlšanskéZdroj: archiv Anny Olšanské

Obohacujete takto poctivě i svůj šatník?

Jen boty kupuji hodně často, v italské prodejně na Dejvické. Oblečení seženu v Praze málokdy, spíš si vozím věci z Ameriky, kam jezdím za sestrou každý rok. Nákupy u mě probíhají rychle – vejdu do obchodu a rozhlédnu se, jestli tam trčí nějaký barevný cípek. Když ne, tak odejdu.

Chodíte třeba do sekáčů?

Někdy tam nahlídnu. U nás na Praze 6 máme secondhand 5th Avenue, kde mají hezké věci, třeba i kožené. Kůži mám moc ráda. Možná že bych teď měla opustit barvy a být rockerka. (smích)

Nosíte kousky z butiku La femme mimi, pro který jste před pár lety nafotila kolekci?

Ano, od Mimi mám několik kousků, když ještě šila barevně. Její současná tvorba je na mě už příliš tmavá. Na focení ale ráda vzpomínám. Fotograf Petr Kurečka, který pracoval i pro Vogue, si mě přál fotit bez brýlí jako zlou královnu. Rozdíl mezi mnou a slečnou byl 50 let.

Zdroj: La Femme MimiZdroj: La Femme Mimi

Svým šatníkem rozhodně vyčníváte nejen mezi svou generací, ale i tou mladší. S kým si nejlépe rozumíte?

Víte co, když se jakékoliv zamračené ženské zeptám, jak se daří, najednou pookřeje. Takže proč bych seděla nafoukaná jako pupen. Ráda si popovídám i v metru, lidé se často chtějí bavit. Všechno se vrací, absolutně.

Často na univerzitě vídám ustarané paní, které jdou z kurzu dřív, jen aby pohlídaly vnoučata. Jedné své spolužačky jsem se ptala, jestli už jí děti poslali do lázní nebo na Mallorku, když jim hlídá zadarmo. „Musíš si uvědomit, jestli to chceš skutečně dělat. Nesmíš si pak ale stěžovat, že to vlastně děláš nerada a nutí tě do toho. Když strádáš, oslabuješ se a budeš nemocná.“ Stres je totiž imunosupresivní. A když nemáte rádi sebe, nemáte z čeho dávat.

Na první pohled působíte jako velmi sebevědomá žena.

Nevím, jestli mám obrovské sebevědomí. Celý život se učím, hledám odpovědi na věci, které si chci v sobě vyřešit. Nejsem ničí soudce a nikdo není mým soudcem, proto můžu jít ven takto oblečená. Moje dcera mi jednou řekla „Maminko, prosím tě, uvědom si, jestli to už není moc nápadné. Nechceš tu barevnost přeci jen snížit? Lidi se za tebou otáčejí, špitají si a smějí se.“

Co jste jí na to řekla?

„Magdičko, tak se smějí. Nedělej si domněnky a nepodsouvej jim, že se smějí mě. Třeba se bojí a stydí.“

Zdroj: La Femme MimiZdroj: La Femme Mimi

Byla jste vždycky tak šťastná povaha?

Ano, vždycky. Naučila jsem se nebát – strach totiž člověka nesmírně oslabuje. Nepřipouštím si, že budu něco za 14 dní řešit. Proč být z toho v úzkostech už teď? Ale lidi jsou různí. I moje dizertační práce končila tím, že každý je jedinečná, unikátní a neopakovatelná osobnost.

Jak jste vlastně žila vy a vaše rodina za minulého režimu?

Strejdu zavřeli, druhý strejda emigroval do Jugoslávie. Komunisti věděli přesně, kdy jezdím do Ameriky, co mám na sobě, kdy chodím do kostela… Někdo mě musel sledovat. Posudek na mě psal člověk, který mě vůbec neznal. A tu dizertačku mi na deset let pozdrželi. Mohla jsem ji obhájit až těsně před revolucí, 14. listopadu 1989. Zaplať pánbůh je to pryč. Nebo možná ne…

Obraz Dívka, které spadly brýle (Anna Olšanská)Obraz Dívka, které spadly brýle (Anna Olšanská)

Jaké umělecké období preferujete?

Preferuji fauvismus a dadaismus. Velmi inspirativní je barevný styl impresionistů a eklektismus v umění. Nekopíruje, ale přiznává, že se autor inspiruje. Pánev s vejci jsem také někde viděla a nakreslila ji po svém. A o který umělecký směr se zajímáte Vy?

Já? Miluju gotiku a renesanci. Psala jsem i bakalářskou práci s tematikou smrti v umění. Zajímá mě renesanční linka v českých zemích a funebrální umění. Přijde mi to jako satisfakce za to, že mi jako hodně malé umřela babička.

Vy ani nemůžete být barevná! To by Vám unikaly myšlenky, barvy by odváděly pozornost. Musíte být klidná a koncentrovaná… (přemýšlí) To jste mě inspirovala, proč lidé chodí oblékaní různě. Přece ta moje radost ze života je moje radost, nikoliv radost všech ostatních. Já se naopak chci nechat rozptylovat. Celý život jsem chtěla, aby se na mě lidi dívali, (smích) proto mě to naopak žene do výšky. Studené barvy patří dolu a naopak světlé a teplé barvy jdou nahoru, jak nám říkala Malovaná Jitka.

Zdroj: archiv Anny OlšanskéZdroj: archiv Anny Olšanské

Navíc ne každý snese umění. V Lucerně teď dávali maďarský film O těle a duši. Představení jsme museli přerušit, protože tři lidi omdleli a přijela záchranka. Každý člověk se na umělecké dílo dívá se svojí anamnézou, svojí historií, se svým traumatem… Když se s někým rozejdete a nezapomenete, tak nikdy nemůžete navázat jiný vztah. Všechno se dá překonat, jenže nádoba se může plnit, jen pokud je prázdná. Mně se film líbil. Mám ráda tvorbu Kubrica, Godarda, Scorsese, Felliniho. Pro mnoho lidí jsou jejich filmy zdlouhavé, navíc se tam moc nemluví. Ale to je ten smysl! Člověk musí být soustředěný, život přece není o hektičnosti.

Jak si tedy čistíte hlavu?

Každý den chodím běhat. Když je pod nulou, tak hodinu denně cvičím doma – mám po bytě takové fitness centrum. A taky jsem teď hodná na všechny. (smích) Můžete si o něčem myslet cokoliv, ale nemusíte to sdělovat. Za ta léta jsem toho musela prožít a popřemýšlet si, tak to teď mohu správně zúročit. Navíc se už nemusím chovat jako dospělá, všechno se mi odpustí. (smích)

Anna Olšanská na TEDxPragueWomen

Autor

Dominika

Dominika zbožňuje módu, vyhledává nové módní trendy a je botoholik. Má doma už přes 70 párů bot. Ráda cestuje, vyhledává umění a nejraději nosí minimalistické kousky.

Líbil se vám článek?
 Váš příspěvek
 
Judy24
696 příspěvků 01.03.18 10:59

Víc takových rozhovorů! Úžasná dáma, strašně inspirativní, i po stylistické stránce se to dalo číst (dokonce i dobře), hurá!

 
Baba Slováková
245 příspěvků 01.03.18 11:21

Jéjda, tak toto je suprová ženská. Musím sa na ňu ísť do Lucerny pozrieť, z tejto dámy radosť zo života priam kričí. Vďaka za článok.

 
Paris1789
2788 příspěvků 01.03.18 12:16

Jé, modelka La Femme Mimi

 
andano
716 příspěvků 01.03.18 12:34

Inspirativní osobnost po všech stránkách.

 
kolúch
577 příspěvků 01.03.18 13:44

No konečne! Po tej tragédii s oporným bodom kabelka nedávno… Pani je úžasná.

 
Lakerol
113 příspěvků 01.03.18 16:46

Video z Tedx Prague Women, stojí za to si poslechnout:
 https://www.tedxprague.cz/…ebat-se-casu

Příspěvek upraven 01.03.18 v 16:47

 
Baba Slováková
245 příspěvků 02.03.18 09:43

To video je úplná pecka, vďaka zaň!!!

 
Lakerol
113 příspěvků 02.03.18 15:05

Vidím, že video mezitím doplnili do hlavního článku :-)

 
Admin Módnípeklo.cz
1126 příspěvků 02.03.18 15:11

Děkuji za odkaz, rovnou jsem ho přidala do článku. :)

Monika

 
Verhro
634 příspěvků 01.03.18 19:15
Rozhovor

Až na toho Cubrica, pěkný rozhovor.

 
Admin Módnípeklo.cz
1126 příspěvků 02.03.18 15:12

Opraveno. Děkuji za správnou připomínku. :)

Monika

 
Karin
3909 příspěvků 05.03.18 10:19

Jmenuje se Kubrick.

 
asterah
332 příspěvků 01.03.18 21:19

Zajímavý rozhovor a zajímavá paní, jen ty barevné kombinace jsou z mého pohledu trochu divoké - ale k ní to kupodivu sedí. V každém případě je inspirací všem vrstevníkům - co všechno se dá v tomto věku s přehledem zvládnout.
Tak mě napadlo, jaké by byly reakce, kdyby se ten první a třetí outfit objevil v inspiracích na někom jiném…

 
Baba Slováková
245 příspěvků 02.03.18 09:47

Zamýšľate sa správne, ibaže outfit treba vždy hodnotiť v súčinnosti s nositeľkou. Panebože, táto dáma je skutočná osobnosť a môže si to dovoliť. To, čo by na nejakej puťke vyzeralo desne, je na nej extravagantné a originálne.

 
VeronikK
749 příspěvků 02.03.18 11:51

Super rozhovor, paní je úžasná. Vkus trochu na hraně, což mě nevadí, jak tu i ostatní píšou, ona to unese. Jen ty krátké sukně, to mě trochu ruší (jako u Macronové třeba).
Prima, líbí se mi i paralela s uměním, to mě inspirovalo k zamyšlení…

Příspěvek upraven 02.03.18 v 11:52

 
asterah
332 příspěvků 03.03.18 08:56

Tak některé barevné kombinace jsou dost za hranou, ale když ji to baví - a je vidět, že ji to baví - tak proč ne. Trochu mi připomíná moji matku - ta na konvencích vyrostla a mně s nimi odmalička slušně otravovala život - dneska má 79 let a na konvence konečně kašle - já na ně kašlu odjakživa, takže se tomu jen pobaveně usmívám a chápu…ale řekla bych, že bořit konvence doslova za každou cenu taky není žádná výhra :D

 
Pocit chladu
118 příspěvků 02.03.18 19:45

Nezdielam vase nadsenie, ja tam vidim len dogabanu babku:-)
Zvlast hnusna je ta kombinacia oranzovej bluzky a cyklamenovej sukne..krasne zvyrazni, ze babka nema ziaden pas:-)
Takisto na tom videu, fakt netuzim vidiet 70- rocny zadok v rozviatej sukni.
Nie je to o farbach..ide o to, ze to vyzera ehm..lacno
A extra bonus su tie velke nohy:-)

 
kolúch
577 příspěvků 02.03.18 23:27

Tiez sa nechcem pozerat na rachitickych mladikov na pavucich nozkach, ktorym ovisaju na neexistujucom zadku nohavice velkosti XS. A musim. A je ich teda nasobne viac ako takychto „babiek“ :D Pani ma konvencie v pazi a ak by dali na jednu misku vah ju a na druhu xy nestastnic s karfiolom na hlave, tak este aj tak ich prevazi.

 
asterah
332 příspěvků 03.03.18 09:22

Trochu jako od kolotočů - tam se taky najde hodně podobných osobností, které zaručeně žádné konvence neřeší :)
Na ní je mi sympatické, že se ve svém věku nebojí zkoušet nové věci a má z toho radost. Jestli má přitom na hlavě oranžovou helmu nebo tradiční fialový květák, není až tak podstatné.

 
kolúch
577 příspěvků 03.03.18 11:06

Ak nevidite rozdiel, tak aspon taky detail, ze tato pani to robi so zamerom tam je.

 
asterah
332 příspěvků 03.03.18 12:25

Ale to já předpokládám - že to dělá z určitého důvodu.
Jen mě ty kolotoče napadly v souvislosti s prvním a třetím outfitem - tak trochu vzpomínka na dětství a pouť - roky s nimi jezdila paní, která měla podobný vkus a myslím, že i podobnou veselou povahu, jenže byla podstatně mladší. Já v tom nevidím nic špatného, jen si myslím, že takových osobností je hodně - nevidím v tom nic výjimečného.

 
Bossygirl
619 příspěvků 02.03.18 21:14

@Pocit chladu Já zase moc nevěřím všem těm pozitivním řečem. A vidím tam rozpory, moc mi to všechno nehraje dohromady.

 
MP blanka
1445 příspěvků 03.03.18 08:37

Pani Olšanská je osobnosť, svojráz, solitér, a to všetko preto, že taká je, nie preto, že má potrebu ostatným predvádzať, aká je úžasná. Mala som na jazyku „ naozajstná celebrita “,lenže v súčasnom ponímaní slova, keď je celebritou kdejaká TV rosnička, spevák akonáhle vyhral prvú súťaž s jednou pesničkou, dievča, čo vymetá postele podľa toho, ako je to finančne zaujímavé, či podnikateľ, ktorý odvážne oberá štát o dane - uznajte, to by nešlo. Verím, že bude pre mnohých vzorom, nemyslím len štýlom, akým sa oblieka, lebo to musí mať človek v sebe, ale spôsobom, akým žije, a tým, že napriek svojej neuveriteľnej aktivite a úspechom je prirodzená, čo je zvlášť na videu pekne vidieť. Páči sa mi, že je sebavedomá, ale nepôsobí pyšne. Má v plánu dožiť sa vyše deväťdesiatky, takže má pred sebou ešte 20 rokov aktívneho života prežitého s veselou mysľou a plnením si zaujímavých, netradičných nápadov, a ja sa teším, že o nej ešte budeme počuť.

 
MP blanka
1445 příspěvků 03.03.18 13:40

@asterah : takových osobností je hodně - nevidím v tom nic výjimečného.

Ja v nej osobnosť vidím, ale nie kvôli tomu, ako sa oblieka. Tá pani má za sebou - a pred sebou - veľmi zaujímavý život, a to nie preto, že sa s niekým „zviezla“, ale pretože je ona sama neobyčajne aktívna a svojich úspechov /profesných, športových, záujmových / dosiahla sama. A pritom, aká je zaujímavá, že sa nenechá obmedzovať ani vekom, mi to, ako sa oblieka neprekáža, aj keď ja ju napodobňovať nemusím.

Příspěvek upraven 03.03.18 v 13:46

 
asterah
332 příspěvků 03.03.18 14:07

Pokud to berete takto - tak s tím souhlasím :)

 
MP Vera
258 příspěvků 03.03.18 20:42

A proč je to česká Vivienne Westwood? Protože chodí ve svém věku barevně oblečená?

 
asterah
332 příspěvků 03.03.18 21:44

Já jsem si tu Vivienne našla - její návrhy a to, jak se obléká, je dost odvázané, ale má to styl a barvy jsou sladěné - i když často na hraně. Jednu dobu měla oranžové vlasy a na jedné fotce má dokonce čertovské růžky :D
Možná, že paní Annu inspirovala, nicméně by paní Anna měla trochu zapracovat na kombinaci barev…

 
Matmys
1835 příspěvků 07.03.18 11:43

Jojo, já bych být paní Olšanskou, tak se urazím…
Je naprosto nezbytné upoutávat reklamou - to je taková česká VW nebo BB nebo kdokoli jiný…?
Pokud jsem dobře četla, tak paní O. se vidí jako unikátní individuum a teď to schytá už hned v názvu :)

 
asterah
332 příspěvků 07.03.18 19:47

@Matmys To je fakt - oni ji k někomu přirovnávají, zatímco ona je evidentně naprostý originál! Já bych navrhovala „výkřik do tmy“ :D

 
DRW
2018 příspěvků 04.03.18 10:11

Pokud si odmyslim vek pisatelky, tak ty outfity jsou prijemne strelene. Kombinace oranzova+cykla­menova je takova ulitla klasika, me spise rusi ta vysivka na sukni, kdyby byla u lemu, vypadalo by to zajimave.
No a co me rusi hodne je delka sukni. Pani ma sice stihle nohy, ale prece jen je na nich videt vek. Stejne me to rusi i u Ivany Trump. No a dalsi vec, ktera je hodne rusiva a to jsou ty cihlove cervene vlasy s oranzovymi/cer­venymi kombinacemi obleceni a bryli. Inspirace Vivienne Westwood je sice fajn, ale musela bych asi hodne zagooglit, abych ji nasla v takove kombinaci mnozstvi cervenych odstinu (cimz oranzova, cervena, ruzova jsou).
Radeji bych videla pani v takovych outfitech s jinou barvou na vlasech, ktera by vice korespondovala s onemi cervenymi barvami, ktere ona ma rada a pak hned v zavesu bych rada videla zenu v delsi sukni, prece jen ma na tech svych nohou puncuchace, ktere vek na nohou maskuji. Je videt, ze je ma i v tech sandalech, ci na lesku kolen pod ruzovou sukni.
No i tak klobouk dolu nad jeji odvahou, kreativitou a entuziasmem.

Příspěvek upraven 04.03.18 v 10:12

 
asterah
332 příspěvků 04.03.18 12:02

@DRW Já jsem zadala jméno té návrhářky a prohlédla jsem si obrázky - pro orientaci to stačí. Na první pohled je vidět rozdíl mezi oběma ženami - pokud se oblékání týče. Mám dojem, že u paní Anny se spíš jedná o snahu šokovat za každou cenu, protože její obrazy jsou barevně sladěné a její oblečení ne - předpokládám, že se baví reakcemi svého okolí - konec konců o tom svědčí i poslední věta - to ji odlišuje od žen, které podobným způsobem jen „chytají poslední vlak“. I když…kdo ví…
Krátké sukně mi nevadí - nohy má hezké a kdyby ty punčochy byly neprůhledné, nebylo by co řešit - ovšem za předpokladu, že by si k těm oranžově fialkovým kombinacím nevzala jedovatě zelené :D

Příspěvek upraven 04.03.18 v 12:09

 
Baba Slováková
245 příspěvků 04.03.18 13:41

„V istom veku sa žena stane pre okolie jednoducho neviditeľnou, môže prejsť po ulici, a odrazu ju nikto nevidí, nevšíma si ju, môže mať na sebe parádny kostým, perfektný účes a mejkap, ale nič nepomôže, starnúca žena akoby nejestvovala.“ (Etela Farkašová)

Pani Olšanská očividne nemieni zmiznúť zo sociálneho života, starne pozitívne, aktívne, prirodzene a určite nie neviditeľne. Hodnotenie jej oblečenia mladými ženami mi príde smiešne. Pravdepodobne nevedia, že výstredné obliekanie sa vo vysokom veku je aktuálny trend, takže je pani Anna aj very trendy. Pozrite si blog Advanced Style. Zabudnite na svoje babky, prosím, mnohé z nás už nechcú byť neviditeľnými. Old is the New Black!

 
asterah
332 příspěvků 04.03.18 14:49

No, ona v tom rozhovoru přímo řekla „vždycky jsem chtěla, aby se na mně lidi dívali“ - takže se nezměnila s věkem - taková byla vždycky. Ale nesouhlasím s tím, že Vivienne je „přesně její styl“ - to rozhodně není - je tam velký rozdíl. Ale jak už jsem tu napsala, dělá věci pro radost, a to je správně.

P. S. nejsem už mladá žena, i když do důchodu mi ještě hezkých pár let chybí - ovšem já do důchodu nepůjdu v 60, pokud vůbec - s největší pravděpodobností budu radostně makat až do smrti… :D

 
Baba Slováková
245 příspěvků 04.03.18 15:12

Myslím, že tá inšpirácia „matkou punku“ je skôr v schopnosti šokovať a poburovať. Nemáme možnosť vidieť reprezentatívnu vzorku jej outfitov (na niektorých fotkách je zobrazená ako modelka pre módnu návrhárku), ten s obojkom však rozhodne punkový je.

 
Janiac
701 příspěvků 07.03.18 10:06

Srovnávat tuto dámu a Advanced Style kulhá na všechny čtyři :-)

 
asterah
332 příspěvků 04.03.18 17:06

Taky to na mně dělá dojem, že snaha šokovat tady je na prvním místě. Ta Vivienne taky provokuje, ale má to styl - i ty rohy.
Jen - jak jste psala výše - vážně myslíte, že je to taková výhra být nepřehlédnutelná za každou cenu? Stárneme všechny a mně by tedy netěšilo, kdyby se za mnou na ulici otáčeli jen proto, že vypadám jako Ginette z filmu Návštěvníci :)

 
Bossygirl
619 příspěvků 04.03.18 17:30

@asterah A já si nemohla vzpomenout, koho mi připomíná!

 
kolúch
577 příspěvků 04.03.18 23:07

Jezisikriste… Este, ze je ten google, aby sme si „tu“ Vivienne mohli zadat a zorientovat sa. A takemu cloveku nie je trapne na webe o mode sirit svoje postrehy :D Fakt, spalte to tu.

Příspěvek upraven 04.03.18 v 23:59

 
asterah
332 příspěvků 05.03.18 07:19

Nevidím důvod, proč by se měl člověk zdržet komentáře jen proto, že nezná nějakou módní ikonu - tu si může vygooglit a posoudit, jak dalece se diskutovaná osoba blíží zmiňovanému stylu, nebo ne. Ovšem s kombinacemi barev nikomu google nepomůže - ty buď vidíte, nebo ne. A barvy a jejich kombinace jsou součástí mé práce už přes 25 let. :D

 
kolúch
577 příspěvků 05.03.18 09:38

Hm, tak to ste univerzalny odbornik na vsetkych navrharov, lebo vsakano tam nejde o nic ine ako splacat tie spravne farby dohromady.

 
asterah
332 příspěvků 05.03.18 09:52

@kolúch Proč tak jedovatě? Nikdy bych se za odborníka na módu nevydávala a myslím, že něco podobného jsem tu už někde o sobě i psala, ale když mě některé kombinace barev tahají za oči, tak nebudu psát, že se mi to líbí. Stejně tak nebudu překypovat nadšením, když někdo oděvem zvýrazní nedostatky postavy - a je mi jedno, jestli je to světově uznávaný návrhář, nebo „normální“ člověk. A taky nechápu, proč si tolik starších žen barví vlasy na zrzavo - přesněji na oranžovo - to je barva, která sluší málokomu a není lehké ji zkombinovat s oděvem, aby to nevypadalo lacině.

 
DRW
2018 příspěvků 05.03.18 06:50

@Baba Slováková
Tipovala bych si, ze jsem max o 6-8 mladsi nez vy, padesat mi bylo. Barevne oblekana chodim cely svuj zivot, protoze prece nebudu chodit, jak sicilska vdova. Ale neskromne musim rict, ze mam cit pro barvy a vzory.
To same vidim u vas, mate cit pro barvy, vzory a vase oblekani ma hodne sofistikovany styl. A ani vy ani ja nebudeme jednou zeny s kvetakem na hlave ve starem obleceni.
Pani Olsanska bohuzel oblekne na sebe docela slusne outfity, ktere nevypadaji na ni az tak smrcovne, proste jim neco podstatneho chybi anebo prebyva. Skoda, protoze jak jsem psala jinak jsou zajimave.

 
Baba Slováková
245 příspěvků 05.03.18 09:50

Ďakujem za kompliment, za ten sofistikovaný štýl. Som architektka, pridlho som chodila v „povinnej“ čiernej. Už niekoľko rokov sa ale snažím nosiť farby, pretože som sama prišla na to, že čím bližšie ku hrobu, tým viac farieb! Pri pohľade na pani Olšanskú mi ale moja vlastná farebná sofistikovanosť prišla ešte stále „zošnurovaná“ konvenciami. Neviem, či ma správne pochopíte, ale táto dáma ma skutočne inšpirovala a práve tým, ako zvysoka kašle na úplne všetky zaužívané zásady. „Nesúdim nikoho a nikto nie je mojím sudcom“. Preto mi prišlo smiešne hodnotenie kombinácie farieb, dĺžky sukní (i prirovnanie ku Ivane Trump, pretože z tej evidentne kričí snaha byť sexi), atď. Je to podľa mňa irelevantné. Absolútne nepodstatné. Pani Anna je „motorová myš“ a jej oblečenie to i odzrkadľuje.
Tohto roku budem mať 60 rokov. Neuveríte, ale tiež premýšľam na tým, že by som si našla brigádu ako uvádzačka v divadle (kvôli predstaveniam), zapísala sa na univerzitu tretieho veku a konečne sa chytila maľovať… I na bezmotorových lietadlách som lietala. Viete si teda predstaviť, ako mi padla sánka??? Tu nejde o obal ale o obsah.
Nič z toho, čo má pani Anna na sebe by som si ja (dnes) neobliekla. Ibaže článok nie je o mne a ani mi ten štýl nikto nevnucuje. Ale ktovie, ktovie, ako sa tiež odviažem o nejakých desať rokov?! Prečítajte si tú poslednú vetu: už sa nemusím chovať ako dospelá… matka sladká, to musí byť neskutočne oslobodzujúci po­cit!

 
asterah
332 příspěvků 05.03.18 10:26

@Baba Slováková Jsem o 5 let mladší než vy a jsem zahradní architekt. Nosím černou - ne proto, že musím, ale mám tu barvu ráda už od dětství a sedne mi - jsem výrazný typ a většinou nosím barevné doplňky. Váš styl se mi moc líbí a líbí se mi, jak kombinujete barvy - sluší vám to - pokud cítíte, že byste měla „být barevnější“ udělejte to, i když vy to nepotřebujete - myslím, že se za vámi lidé otáčejí i bez toho. U paní Anny by stačilo málo, aby to vypadalo dobře - ale paní Anna má z toho radost, a to je hlavní - to už se opakuju. Jen pro mně inspirací rozhodně není. :)

 
Baba Slováková
245 příspěvků 05.03.18 10:34

Už sa neškriepme. Sme slobodní ľudia v slobodnom štáte a je jasné, že nemusíme mať rovnaké názory. Netúžim po výraznejšej farebnosti ale po tej extravagantnosti. Určite si zadovážim nejaké šialené okuliare, so zvyšujúcim sa vekom sa rozširuje aj moja zbierka slnečných brýľov :D Ja som sa inšpirovala.

 
asterah
332 příspěvků 05.03.18 10:58

Jasně - s tím se dá jen souhlasit :) a ty brýle se mi na ní líbí, já brýle nesnáším - vadí mi na očích, dokud nebudu muset, budu je používat jako dosud jen v autě, v divadle a v kině - mně vadí i sluneční…
Já jsem někdy extravagantní až dost - a to i v té černé - mám ráda třásně, zásadně nenosím vysoké podpatky, nemaluju se (nemusím) a navíc si dovoluju ve svém věku stále tmavé vlasy a navíc vlnité atd. - což některým mým (květákovým) vrstevnicím docela leží v žaludku :D je to o tom, v čem se člověk cítí dobře - já jako snědá tmavovláska jsem v dětství čelila záplavě červené a žluté barvy a dodnes mám k oběma averzi, i když uznávám, že červená mi sluší…ale já si v ní připadám jako cikánka, takže ji mám jen na doplňcích - na druhých se mi líbí. Mám zálibu v etno stylu což se v černé skoro vůbec nevyskytuje, takže toto je barevná skvrna v mém šatníku :)

 
RenataRen
499 příspěvků 08.03.18 20:49

@Pocit chladu Tak jen nekoukejte na fotky ale taky si přečtěte rozhorov.

 
Pocit chladu
118 příspěvků 08.03.18 21:59

Nepodcenujte ma:-)

 
Armida
55 příspěvků 11.03.18 15:23

„Zajímá mě renesanční linka v českých zemích a funebrální umění“
Je to preklep? Setkala jsem se jen s terminem „funerální umēní“, opravdu existuje i funebralni umeni?

 
Gorilka
954 příspěvků 12.03.18 13:40

@Armida Příručka zná „funerální“, Google indexuje i „funebrální“. Tož si vyber.

 
DomkaA
2 příspěvky 12.03.18 13:55

Dobrý den,

@Armida používají se obě slova :). Je to jako se slovem po druhé a podruhé :).

Význam je stejný.

Mějte se hezky,

Dominika

 
hetta
34 příspěvků 15.03.18 08:52

Já paní fandím, není to jen o barevném outfitu, ale chuti do života a životními postoji. Celý život jsem měla ráda barvy, ale profesní dresscode mě tlačil do nudného oblečení. Tak proč ne teď? Ať žijí seenageři (senior+teenager).

 
Ingit
1 příspěvek 15.03.18 11:39
Ano i ne

Pozitivní přístup k životu této paní a její aktivity jsou fascinující. Souhlasím i s tím, že barvy do šatníku patří, nejen „nebarvy“. Ovšem všeho s mírou, šaty, které kryjí sotva pozadí v sedmdesáti letech, pojmenovala bych je „postklimakterický diblík“. A při čtení některých komentářů se mi vybavila pohádka „Císařovy nové šaty“.

Céline Dion odmítá holčičí a klučičí oblečení

Žádná růžová nebo modrá! Zpěvačka Céline Dion uvádí genderově... Celý článek

Poslední článek:
Rozhovor: K šití korzetu bruska a kladivo

Autor: Monika

Riwaa Nerona o šití korzetů, spodním prádle a nádherných křivkách... Celý článek

Jak si sestavit šatník

Autor: Ada

Sestavit si šatník není nic těžkého. Stačí nakoupit správné... Celý článek

Hamé Sweet Fashion 2014

Autor: Ada

Letos se konal druhý ročník soutěže mladých návrhářů Hamé Sweet... Celý článek