ZIMA SE BLÍŽÍ: Sezóna buřtokabátů je tady!

08.11.18 | autor Matouš

Před Bohem a v zimní bundě jsme si všichni rovni.

Žádná elegance, zato spoustu tepla. Zdroj: Viacheslav Nikolaenko / Shutterstock, Inc.Žádná elegance, zato spoustu tepla. Zdroj: Viacheslav Nikolaenko / Shutterstock, Inc.

Puberta v mrazech

Ve skříni visí vedle sebe. Kabát a zimní bunda. Zatímco kabát představuje eleganci a vkus, pořádná péřovka slouží předně jako záchranný kruh, když teplota klesne pod nulu. A jelikož tonoucí se stébla chytá, ne každý z nás má odvahu, aby zimní měsíce přečkal v kabátu. Obdiv si zaslouží všichni, kteří to zvládnou. Mně se to nedaří, a tak každý listopad sáhnu po zimní bundě.

Chodil jsem na střední a jednou koncem podzimu mi došlo, že se chci vzepřít žádosti své matky, abych si oblékl „něco pořádnýho“. Koupil jsem si tehdy svůj první kabát a bral jsem pod něj tlustý svetr, abych přežil. Zároveň jsem nosil lyžařské ponožky do konverzek a byl jsem dokonale šťastný…a zmrzlý.

Odhodil jsem tehdy bílo-modro-žluto-červenou bundu, díky které jsem se ve sněhu ani na ulici nemohl ztratit. Přišlo pár krušných let s kabátem, které skončily, když jsem dospěl. Tehdy jsem pochopil, že maminka měla vždycky pravdu a že ty záněty dutin za kabát nestojí. Překousl jsem svou nechuť k zimním bundám a podařilo se mi sehnat jednu kompletně černou péřovku a hrozím se chvíle, kdy ji budu muset vyhodit.

Moje buřtobunda vyrazila na výlet. Zdroj: archiv MatoušeMoje buřtobunda vyrazila na výlet. Zdroj: archiv Matouše

Vysoká daň za teplo

Zimní bunda je totiž invazivním druhem z obchodů se sportovním zbožím, takže v ní člověk zpravidla vypadá jako Mádl nebo Kotek ve Snowboarďácích. Ideálně má taková bunda na nějakém hezky viditelném místě našitou značku a hýří barvami.

Příspěvek sdílený matoushart (@matoushart), <time style=" font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px;" datetime=„2015-01-01T1:02:39+00­:00“>Říj 3, 2018 v 14:03 PST</time>

Pánové a dámy, zadejte se

Vrcholem vkusu je pak pauza na cigáro před kulturákem, kde se konají taneční. Kluci vyběhnou v kvádrech, do kterých je maminka donutila, a přes ně mají stejnou bundu, jakou by si vzali na lyžák do Krkonoš. Tenhle zvyk si pak zachovají i mnozí úředníci a kravaťáci a útrpný pohled na sako čouhající ze zimní bundy se nabízí prakticky ve všech městech od listopadu do března.

Druhý extrém přichází ve formě rádoby vkusných zimních bund pro opravdové dámy. Vesměs mají černou barvu, sem tam masivní zipy, občas nějaké velice zajímavé prošívání a zlatým hřebem bývá kožíšek kolem kapuci. Nakonec ale kdokoli, kdo si takovou bundu oblékne, bude vypadat jak italská turistka, co nečekala, že na severu bude zima.

Příspěvek sdílený janefur_aliexpress (@janefur_ali­express), <time style=" font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px;" datetime=„2018-11-31T1:02:39+00­:00“>Lis 02, 2018 v 17:08 PST</time>

Hezká zimní bunda tak prakticky neexistuje – už z její podstaty to nejde. Je poměrně novým kusem v našem šatníku, kterému jsme díky naší pohodlnosti skočili na špek (doslova, kdo v zimní bundě nevypadá jak Michelin?). Zimní bunda zkrátka nabídla teplo, možnost zvednout ruce a ještě ke všemu neváží několik kilo.

Na lyže do Prahy

„Hodně much jednou ranou“ je zřejmě pravidlo, kterým se řídí všichni (ne)lyžaři v centru města. Přesně proto jsem byl nadšený, když se mi podařilo sehnat černou péřovku bez kapuci, bez jakéhokoli vzoru, takovou, která dokonale splyne s městským prostředím a nepřispěje k tomu, aby Václavák vypadal jak sjezdovka.

Příspěvek sdílený modissa_official (@modissa_offi­cial), <time style=" font-family:Arial,sans-serif; font-size:14px; line-height:17px;" datetime=„2018-02-11T1:02:39+00­:00“>Lis 2, 2018 v 17:15 PST</time>

V tuhé zimě do bundy

Přesto se děsím chvíle, kdy kabát skončí na měsíc dva ve skříni a nahradí ho bunda. Bunda je totiž takovým zateplením, kabát fasádou. Hybridní řešení v podobě kabátu s všitou vložkou vesměs vypadá všelijak jen ne dobře. Z člověka se stane válec obalený ve vlně. Kabát totiž musí padnout, zato u zimní bundy se ztratí leccos.

V komentářích k článku Jak jsem vyrostla z pubertálních nákupů se objevil termín buřtokábat – a právě ten definuje asi veškeré pocity, které člověk dostane, když se v obchodě na podzim zastaví před stojany s bundami. Nevypadá to vůbec dobře, ale ta klesající teplota venku vás do toho stejně navleče…

Autor

Matouš

Už na střední obul zlaté tenisky a zjistil, že pánský šatník nekončí modrou a černou barvou. S radostí sleduje, jak se čeští muži přestávají bát módy. Inspiraci hledá hlavně na jihu Evropy a v Latinské Americe.

Líbil se vám článek?
 Váš příspěvek
 
Paris1789
2815 příspěvků 08.11.18 13:46

ano, přesně to mi běželo hlavou, když jsem si ten buřtokabát před 14 dny taky koupila. Sahá mi ale po kolena a je vínové barvy, snad tedy nevypadám jako pytel s odpadky, tedy chci doufat, že tak nevypadám. Černý lesklý bych si asi nekoupila, ovšem záleží, kolik stupňů (pod nulou) bude venku.
Každopádně jsem kožešinku z kapuce sundala okamžitě po příchodu domů.

 
Lizbeth
487 příspěvků 08.11.18 13:47

Mám kabát i bundu. V kabátu dokážu vydržet i fakt velkou zimu, protože prostě nejsem extra zimomřivá, ale bundu si beru když sněží a je to takové celé ekl. Ale pozor, bunda není šusťáková ani buřtová. Budete se divit, ale je celá černá,vevnitř nějaký chlup, bez nápisů a látková, má kapuci z které šla odepnout hnusná kožešinka. Koupeno u vietnamce za 900.- . Necítím se v ní blbě a zároveň jsem skoro jediná kdo nemá buřtobundu ze šustivého materiálu.

 
Kryptozoo
165 příspěvků 08.11.18 14:12

Od doby,kdy jsem se odstěhovala (rodičům z očí) chodím do nějakých -4 v podzimní parce/baloňáku a na horší
mráz vytahuju kabát.Bundu beru jen když prší,nebo padá břečka.Není nijak macatá ,„bomber“ střih,nepromo­kavá.Zatím mi to vyhovuje a až uznám,že se potřebuju víc zateplovat,pořídím si ten buřtokabát s klidným svědomím-některě jsou fakt pěkné!

 
benyka
6504 příspěvků 08.11.18 17:48

Při dnešních materiálech, ze kterých se šijí kabáty, je buřtokabát do mrazu životní nezbytnost. Bohužel.

 
Karin
3915 příspěvků 12.11.18 09:49

Od polyesteráku za pár stovek holt nemůžete čekat zázraky. Nicméně kabáty se i dnes dělají třeba z vlny, která zahřeje i za mrazu. Věděla jste to? ;-)

 
Sho
4 příspěvky 08.11.18 20:18

Do suchého mrazu mám ňuňu kabát 80% vlna 20% kašmír ze sekáče. Na zbytek dva dlouhé prošívané péřové buřtokabáty, ve kterých mi je teplo i v -20. Jeden matný béžový, druhý antracitový se slabým leskem. Taky sekáč :D.
A do budoucna se nebudu bránit ani pravému kožichu z druhé ruky. Jen čekám, až mi přijde pod ruku pěkný střih a něco jiného, než králík.

 
LenkaPraha01
46 příspěvků 08.11.18 20:54

To je splácanina! Prej buřtokabát, koukám, že to je tady celkem oblíbený slovo. „Vesměs mají černou barvu, sem tam masivní zipy, občas nějaké velice zajímavé prošívání a zlatým hřebem bývá kožíšek kolem kapuci.“ Kdo chce psa bít, hůl si najde, že jo? Jsou i pěkný bundy s kožíškem. Ale když chce někdo hledat senzace za každou cenu… Prostě není o čem psát, tak se s přicházející zimou opráší téma zimních bund.

 
XIII
66 příspěvků 08.11.18 22:16

Zimní bunda je jen takové šidítko. To, co ve skutečnosti chcete a potřebujete, se nazývá dubeňák. Je to vlastně beran obrácený naruby. Poptejte se na Moravě, budou vědět. ;)

 
Karin
3915 příspěvků 08.11.18 22:18

Bunda je prostě sportovní kus, tak vypadá víceméně sportovně. Na horách no problem. A ve městě se dá normálně přežít ve svetru a kabátě.
Nevím, co řešíte…

 
Veroniq
303 příspěvků 08.11.18 22:51

Pozor, přichází dlouhý chaotický komentář :D
Tentokrát mi připadá, že děláte z komára velblouda. V minulém článku jste psal, jak se dá v úžasném alpakovém kabátu vydržet do -10°C a teď vyprávíte o tom, jak celou zimu trávíte v bundě, protože v kabátě byste onemocněl. Samozřejmě záleží na tom, co děláte. Já i můj přítel jsme kancelářské krysy a nosíme celou zimu v Brně zimní kabáty (já vím, jižní Morava, teplo… ale bratr v Liberci je na tom stejně), zatímco bundy máme vlastně spíš na sport a do terénu, a nemrzneme.
Mám pocit (podpořený zmínkou o konverzkách), že vaše rané kabátové zkušenosti jsou ovlivněné špatným materiálem. On by totiž pořádný kabát měl být aspoň z půlky vlněný, protože viskóza a polyester moc nehřejí. Teď mám jeden se složením 70% ovčí vlna, 10% kašmír, 20% polyamid a je skvělý. A vůbec mi na něm nevadí kožíšek na kapuci, protože nevypadá jako sežvýkaný plyšák a chrání před sněhem, což jako obrýlený člověk ocením v každé menší vánici… Stejně tak se mi osvědčily kožené boty zateplené vlnou nebo přímo beránkem, rukavice s beránkem, vlněné čepice, klobouky a šály, a v krutých mrazech za polárním kruhem dokonce i kožešinová čepice. Zkrátka dělat parádu v zimě není vždy veganská záležitost, ale to platí i o péřovce.
Dalším problémem může být střih, protože naaranžovat šálu do zimního kabátu, který kryje z hrudníku asi tolik, co běžné sako (nosívala jsem takový), je občas kumšt.
Jinak já osobně nic proti bundám nemám, mají oproti vlněným kabátům spoustu výhod. Jenom si myslím, že ty nejuřvanější sjezdovkové modely, co mají na rukávu informace o tom, jaký udrží vodní sloupec, by mohly v klidu zůstat na sjezdovce, a ve městě by se mohly nosit elegantnější kousky. Navíc mnohým lidem sportovní styl vyloženě sluší. Ale musí to k sobě ladit.

Příspěvek upraven 08.11.18 v 22:58

 
Paris1789
2815 příspěvků 08.11.18 23:26

Jo, otužujte se, chcípáci!
Jako bych slyšela svého muže, který koženou bundu odkládá až při -10 celsiových stupních a navléká lehkou vatovanou bundu a čepici.
Je strašně marnivej, ale mnohem odolnější, než jsem já. Hrozně se bojí toho, že by se v zimě zpotil, tak raději mrzne.

 
Vinca_minor
303 příspěvků 09.11.18 08:51

Můj muž chodí pouze v bundách, ale má tmavé matné látkové, prošívané je jen vatování s podšívkou, vnější strana je bez prošívání. A vypadá v nich dobře. To, co máte na sobě vy, by neoblékl ani před odjištěnou pistolí a já to kvituji s povděkem. Chlapi v buřtobundě se mi fakt nelíbí.

 
Alterations
673 příspěvků 09.11.18 09:17

Taky mi připadá pozoruhodné, jak nám Čína vnutila své prošívané kabáty.Taky je mám. Kožichy se bojíme nosit a na vlněné kabáty nemáme. Hned po revoluci Kotva vyprodávala silné vlněné kabátové látky za 40,– Kč jeden metr. Od čtyř vzorů (taková ta anglická barevnost a drobný vzor) jsem koupila 2,5 metrů, že si to třeba dám na gauč. Tam to štípalo. V posledních letech jsem ze všech ušila komplety kratšího kabátu a sukně. V zimě je mám radši než ty prošívané, i když jsem nakonec do nich nedala vatelín. Neštípe to a neprofoukne. V mínus deseti (to už ani nepamatujeme) by to asi chtělo kožich, to je pravda.

 
Paris1789
2815 příspěvků 09.11.18 11:04

Čína nám nic nevnutila, jen se prosadilo řešení levné/snadno udržovatelné/dos­tupné/lehké. Náhodou mám dubeňák taky, váží snad tunu ve srovnání s péřovým kabátem, který můžu vyprat v pračce a teplo je v něm na naše podnebí dostatečně.
Stojí zlomek ceny.

 
Vinca_minor
303 příspěvků 09.11.18 10:19

@Alterations Já mám krásný dubeňák po mamince, heč! Dostala ho k mému porodu od mého táty a babičky a tehdy stál 8000 Kčs. V mrazech je úžasný.

 
isko
1177 příspěvků 09.11.18 10:21

Tehdy stál 8000 Kčs, tzn. osm tisíc korun?

 
Vinca_minor
303 příspěvků 09.11.18 10:29

Ano, v 80. letech stál osm tisíc československých korun. Taky ho vzorně opatruju, ale nemá cenu, aby visel ve skříni, takže ho samozřejmě nosím:)
Je krásný, kousek nad kolena, naprosto nadčasového střihu s huňatým límcem.

Příspěvek upraven 09.11.18 v 10:32

 
isko
1177 příspěvků 09.11.18 12:55

Tak to jo. Abyste si nemyslela, to nebyla závist, jenom mě ta cena trochu překvapila, tak jsem si říkala, jestli nedošlo k překlepu:-)
A samozřejmě ano, pokud vám padne, tak nosit!

Příspěvek upraven 09.11.18 v 12:56

 
Vinca_minor
303 příspěvků 09.11.18 21:39

Přemýšlela jsem, jestli to někdo nebude považovat za překlep, ale vážně stál takové nehorázné prachy. Ale výsledek… skvost. Já se sem snad vyfotím do sekce CJMDNS, protože se současnými „dubeňáky“ se to nedá srovnat. Jo a souhlas s @Paris1789 , váží tunu, ale já ho miluju.
A PS: Závist mě vůbec nenapadla, dala jsem tu cenu sem jen jako zajímavost, jak pekelně to tehdy bylo drahé. Já bych za to tehdy (ani dnes) ty prachy nedala. Však to byl taky na tu dobu luxusní dárek, na který se muselo hodně (!) šetřit.

Příspěvek upraven 09.11.18 v 21:44

 
isko
1177 příspěvků 10.11.18 22:48

No já jsem tušila, že asi jste myslela opravdu osm tisíc, ale přeci jenom jsem se chtěla ujistit, protože 1) vůbec jsem si v té době nekupovala kabáty, natož kožichy, 2) moji rodiče si v těch osmdesátkách koupili za deset tisíc auto, sice křáp, ale mělo to motor, kola atd. (stará Š100), takže když jsem si to všechno promyslela a převedla na současné peníze, tak mi vyšlo něco jako ten norkový kožich od Benyky.

 
Kozacinka
5 příspěvků 15.11.18 23:26
dubeňák... nie je drahý :-)

ja mám tiež, stál dokonca cez 9,000 Kčs myslím v roku 1980 (kupovala si ho moja mama) ale keď povážim, že vydržal rovnako krásny skoro 40 rokov, je ľahučký, dlhý pod lýtka a môže byť kľudne aj -15 st C a môžem mať pod ním len ľahký pulóver… myslím si že tá cena nie je privysoká.. prerátajte si to na životnosť lacákov… raz za čas ho dám vyčistiť a nafarbiť a je stále krásny

 
JMaravelo
541 příspěvků 09.11.18 14:16

Ve vlněném kabátu se dá skutečně přečkat ledacos. V čechách ho nosím i v těch největších mrazech. Dají se sehnat i kvalitní “nebuřtíkové” bundy. Hodně záleží na typu peří, kterým jsou vystlané v podšívce. Teď snad prominete, když udělám trochu reklamu, ale pořídil jsem si bundu ve které jsem loni vydržel v -40 v Calgary a to úplně bez problému, takže mi přijde vhod jí i doporučit, protože jak říkam, mě se osvědčila. Řešil jsem přesně tento problém - zima ale nechci buřtovou bundu. Nakonec po hodinách hledání jsem narazil na Fjallraven Greenland Down Jacket no1. Jasný, bunda je to dražší, ale potřeboval jsem něco co by vydrželo extremní podmínky. Dost mi překvapilo, že nemá prakticky žádnej objem, ta péřová stýlka je v tom tenoučká a celkově bunda je lehká a složíte jí do takový tý A4 minitašky :D Doporučuju. Jediný, kdy jsem litoval bylo když jsem si v -10 vzal pod ní mikinu a málem jsem se upek. Jinak celý kanadský jaro sem v ní strávil pouze v tričku. Takže jo, jde to i bez buřtíků, jen je těžký to najít, protože prošívaný šusťákovky jsme si zvykli tolerovat už jako standard.

Příspěvek upraven 09.11.18 v 14:19

 
benyka
6504 příspěvků 09.11.18 16:18

Je fakt, že jsou i hezké buřtokabáty. Škoda, že tenhle je nad kolena. I rukávy mohly být delší.

 
DanaP
168 příspěvků 15.11.18 15:34

V velkých mrazech - tedy větších než -10 nedám dopustit na kožich. Mám beránka s chlupem dovnitř, dlouhý ke kolenům, kapuca. Přežila jsem v něm i -20 v lednu v Norsku. Bez problémů.

 
vlm
4237 příspěvků 09.11.18 17:51

@benyka tak tohle není zas tak burtokabat přece, krátké rukávy - dlouhé rukavice.

 
benyka
6504 příspěvků 09.11.18 18:53

@vlm :-) Není. Je to norek za 89 tisíc. Nicméně buřtíky jsou tam taky. Inspiroval mě k tomu krásný kožich (teda spíš podstatně krásnější, řekla bych) v posledním dílu „1. republiky“.

 
vlm
4237 příspěvků 09.11.18 19:01

@benyka norek? Já myslela umelina :-),

 
benyka
6504 příspěvků 09.11.18 19:26

@vlm To je asi jenom pro fajnšmekry, a to já nejsem. Taky mě to celkem dostalo. :-) Mně stačí na těch pár dní mrazů letitý buřtokabát, který je prošívaný svisle. Ale jsou roky, kdy na něj vůbec nedojde. Loni třeba jsem ho vytáhla jenom jednou, takže myslím, že mi už do smrti vydrží.

 
vlm
4237 příspěvků 09.11.18 20:05

@benyka o to teda :-) já burtokabat nemám, zimu zvládám v kabátu, jedem mám dokonce polyesterovy a zima mi v něm není, asi jsem horkokrevna a hlavně ty naše zimy.....

 
benyka
6504 příspěvků 10.11.18 13:23

@vlm Ty dnešní teploty jsou spíš na svetrokabát než na buřtokabát. (11°C jsme ulovili o dovolené i loni v červnu, ale nebyli jsme na to vybavení, takže mi bez užitku visí ve skříni jakýsi svetřík z prvního obchodu, na který jsem tam narazila.)

 
Adrifinel
64 příspěvků 10.11.18 13:31

Já zimu přečkám v tomhle :D

 
vlm
4237 příspěvků 10.11.18 17:15

@benyka to je pravda, ale většinou to vypadá tak, že 11stupnu v létě vyřeší svetr ale v zimě je třeba narazit kulicha a burtobundu :-)

 
MP Vera
258 příspěvků 10.11.18 18:45

Autor postavil článek na faktu že mu před pár lety byla v polyesteru a keckach zima takže bunda je jediný řešení… příště čekám analogicky článek že silonove punčochy a dzinova sukne v zimě nezahreji takže je potřeba je vyměnit já nevím.....za džíny?

 
vlm
4237 příspěvků 10.11.18 19:06

@MP Vera to přece stačí leginy v létě pod kolena v zimě dlouhý :-) nebo rolák pod letní šaty a tílko pod svetr, což tu bylo nedávno.

Příspěvek upraven 10.11.18 v 19:52

 
asterah
332 příspěvků 10.11.18 22:19

Ježkovy voči - tak už zase vidím, že tu nemám co dělat :D
Tak jedna věc je ta, že nežiju ve městě, takže teplota v zimě je automaticky o něco málo nižší a navíc žiju v oblasti, která je otevřená do Polska - tedy na sever, takže loni jsme tu měli -10°C tak čtyři týdny a asi týden dokonce -20°C. Pro ty dámy, které chcete namítat, že jste to neviděly v předpovědi počasí, připomenu, že počasí se obvykle předpovídá pro Prahu a Brno…jo a místní název je Zimný důl…
Takže já každou zimu řeším, že ráno sedám do totálně zmrzlého auta a péřovka je pro mně super - jenže já mám starou dobrou péřovku - ne „buřtovku“ a buřtokabát tedy nemám vůbec - kabát mám jeden - „starý“ klasický vlněný a děsně nepraktický do auta. Takže ho nosím, jen když musím. Taky mám kožich - díky babce - visí mi ve skříni a měla jsem ho na sobě dvakrát…

 
Veroniq
303 příspěvků 11.11.18 13:02

Starkové ze Zimohradu promluvili! :D
Nojo, když to v Brně klesne pod -10°C, většina lidí už nemá kapacity řešit, jestli je bunda dostatečně elegantní… My tu zase máme větší problémy v létě: co slušného na sebe, když je v kanceláři bez klimatizace 30°C :)

 
asterah
332 příspěvků 11.11.18 20:00

Prsk prsk … prskám, protože vy na té jižní Moravě víte pendrek o sněhu a ledu…manžel je z Kroměříže a tam měli extázi z 5cm sněhu a -10°C je pro tchána dodnes šílený mráz…no a Brno je ještě o kousek na jih :D

Ne,nic ve zlém, ale my tady sledujeme i počasí pro Polsko - je to přesnější, a to otevření na sever je dost znát…Ostrava, jako město, je teplejší, my v dědinách kolem cvakáme zuby trochu víc a označení Zimný důl je příhodné - někdy fakt až o několik °C níž, než okolí - ale nemáme tu oficiální měřák - jen teploměr za oknem…

 
vlm
4237 příspěvků 10.11.18 22:37

@asterah ve skříni doufám visí kabát a ne babka, tou mě teda vždycky pobavíte, fakt jste měla krutý dospívání, ale onato myslela dobře :-). To že je někde v zimě zima vám věřím a nezávidím.

 
asterah
332 příspěvků 11.11.18 20:05

No jo, možná to dospívání nebylo to pravé, ale zas mě to docela vyškolilo.
Co je hrozné - moje matka má ve skříni 6 kožichů - já jen 2 - a co dneska s tím? babka to pořídila v dobré víře jako skvělou investici…a dneska…UF! Co já s tím vším :( Poraďte někdo uíííí

 
Vinca_minor
303 příspěvků 13.11.18 17:58

Měli jsme taky nějaké kožichy po babičce, radili jsme se s kožešníkem, co s tím, třeba přešít, upravit, a on říkal, že vůbec nemá smysl do toho investovat. Že dřív se kůže upravovaly jinak než dnes a vylíčil nám nevýhody (detaily si nepamatuju, už je to pár let). Nakonec jsme je vyhodili, jen z jednoho jsme nastříhali podprdelníky na zahradní lavičky.

 
asterah
332 příspěvků 13.11.18 21:52

Dovedete si představit, že takto vyhodíte perzián (skutečný…) :(

 
asterah
332 příspěvků 13.11.18 21:55

Ještě bych si taky mohla založit muzeum a vybírat vstupné - ale to zas těch kožuchů nemám tolik a kdo by se na to taky chodil dívat, že :P

 
if5
182 příspěvků 16.11.18 10:50

Náhodou… U nás v Brně jeden pán věnoval poděděnou sbírku krásných kožichů do vily Tugendhat a oni je tam mají pověšené v podzemní komoře, která byla postavená právě na úschovu kožešin a vlněných věcí.

 
pavka_l
723 příspěvků 15.11.18 08:37

No a co prodat je?

 
asterah
332 příspěvků 11.11.18 20:10

Jo, ten kožich visí ve skříni - babka už pár let sedí v urně a já jí dělám pěkné věnce - ale ten kožich(2)je sice pěkný, ale já ho fakt nevyužiju a mám dva - jen se děsím, aby to něco nezačalo žrát - nejsem typ na kožichy…

 
koritsi
368 příspěvků 11.11.18 17:02

Jsou dny „vítr, mráz, sníh“, kdy „buřtokabát“ uvítám všemi deseti. Já zdejší averzi proti němu nesdílím, ale ještě jsem nenarazila na takový, který by se mi líbil. Myslím, že může vypadat i hezky.

 
benyka
6504 příspěvků 11.11.18 17:36

Tak jsem se usnesla, že na buřtokabátech s kapucí lemovanou kožešinou mi vlastně vadí jediná věc: Že většinou vypadají jako obrácené naruby. Jinak je to po všech stránkách vymakaný a praktický oděv.

 
Moudd
49 příspěvků 11.11.18 22:59

@asterah Já taky nejsem typ na kožichy. Dostala jsem od tety skoro nový kožich dubeňák, protože jí byl malý. Teď tady na MP často někdo píše, jak je to úžasný kožich, ale byl těžký jak vykrmené prase a co já s ním v Praze, kde je teplo i v zimě. Tak jsem ho věnovala jedné kamarádce, která bydlí na venkově. A i ta se hodně rozmýšlela, jestli ho užije.

Příspěvek upraven 11.11.18 v 23:05

 
PanenkaMalenka
147 příspěvků 12.11.18 10:06

Mě osobně prošívané bundy a kabáty nevadí, když to nejsou vyloženě sjezdovkové a běžkařské modely. Ale to je poznat na první, max. druhý pohled. Mám několik kabátů různého střihu a délky, stejně tak mám několik zimních prošívaných bund a jeden ten buřtokabát, čtyři bundy na lyže. Vše má svůj okamžik užití. Do divadla, na večeři, okukování krámů a tak, si vezmu kabát, když jdu na stavbu nebo zaměřovat (pracovní záležitost), vezmu bundu. V kabátu bych vzhledem k situaci a zúčastněným osobám vypadala jak blbka. A vzhledem k tomu, že mě někdy po té prohlídce stavby čeká ještě jednání s investorem, mají i ty bundy různou úroveň vzhledu.

 
Veroniq
303 příspěvků 12.11.18 19:36

Tak já už jsem jako blbka na stavbě vypadala i bez kabátu: zaměření konstrukcí v průběhu bouracích prací v tylové sukni? Není problém :D

 
benyka
6504 příspěvků 12.11.18 10:57

@Karin Jak bych to mohla vědět, pochopitelně. :-) Nicméně zimní vlněná látka z mého kabátu z roku 1975 je asi tak třikrát těžší a hutnější než z toho, který jsem si koupila teď naposledy. O flauši ani nemluvě.

 
Karin
3915 příspěvků 12.11.18 11:24

Dneska už taky ty zimy nejsou to, co v pětasedmdesátým :D

 
benyka
6504 příspěvků 12.11.18 15:40

No jasně. V pětasedmdesátém bylo v kabátě teplo, protože v zimě přece nebyla tak krutá zima jako letos, to dá rozum. :-) A vůbec, kdo vymyslel tu blbost s globálním oteplováním.

Příspěvek upraven 12.11.18 v 15:55

 
Karin
3915 příspěvků 12.11.18 19:11

Rozumím. Lidi chodí do města jak na sjezdovku ne z nedostatku vkusu, nýbrž proto, že „buřtovka“ je v současné kruté zimě životní nutnost. Koupila jste si slabší kabát než v pětasedmdesátém, z čehož jasně plyne, že dnes se teplý kabát nedá koupit.
Ne, tomuhle asi nechci rozumět :-)

 
benyka
6504 příspěvků 12.11.18 20:41

Co je na tom k nepochopení? Dneska, když jsou kabáty třikrát tenčí než v roce 1975, je životní nutností mít v šatníku i péřovku (nebo buřtokabát, jak chcete) na těch pár dní (nebo týdnů - podle geografické polohy), kdy zrovna náhodou mrzne. V roce 1975 nenosil žádnou bundu do města nikdo, i když každý bundu v šatníku měl - pro případ, že by náhodou jel na pár dní nebo týdnů na lyže.

Příspěvek upraven 12.11.18 v 20:47

 
Atlacoya
2582 příspěvků 12.11.18 12:41

Na zimu mám taky buřtobundu, loňsku z C&A.
Už se na ni docela těším. Teď chodím v trenčkotu a vážně mě to otravuje. Doma zapnu 5 knoflíků, dojdu na zastávku, nastoupím do vytopeného autobusu, rozepnu 5 knoflíků. Vystoupím, zapnu 5 knoflíků, čekám na přestup. Nastoupím, rozepnu… Je to otrava. Bohužel jsem v červenci, kdy by byla šance na podzimní bundu na zip zaspala a nevyrazila do obchodů.

 
Karin
3915 příspěvků 12.11.18 19:15

Bunda se v přetopeném autobuse nemusí rozepínat?

 
Atlacoya
2582 příspěvků 13.11.18 08:05

Musí, ale udělá se bzzt a je hotovo. Ne zápasit s knoflíky jednou rukou, protože je potřeba se za jízdy držet.

 
zuzulique
309 příspěvků 13.11.18 10:59
haha

radšej si rozopnem 10 gombíkov ako si dať na seba škaredú bundu :D :D

 
Atlacoya
2582 příspěvků 13.11.18 12:40

Já bych chtěla neškaredou.

 
asterah
332 příspěvků 13.11.18 13:45

No, já to mám k autobusu cca půl hodiny, a proto všude raději jezdím autem - tam si nastavím teplotu, jakou potřebuju.
Loni bylo u nás pod od půlky ledna do půlky února v noci -14°C až -24°C a přes den okolo -10°C. Zbytek zimy bylo cca -5°C, v noci o něco méně. Potíž je, že skoro nebyl sníh…pravda, do tuhé zimy to má daleko - už bylo hůř, ale někdy je dobré podívat se na teploměr a ne jen poslouchat, co do nás hustí předpověď počasí :P

 
Mhia
13 příspěvků 12.11.18 17:32

Váš černý buřtokabát bych dokázala překousknout, ale na sebe to si nikdy nevezmu. Do práce jdu možná 5× za rok (ať nekecám) ve „volnočasovém“ (ono „sportovní“ není úplně pravda v mém podání). A to musí být na to počasí - vichřice, tornádo, slejvák, sněhu nad kolena… Co mě ale dneska rozsekalo ohledně buřtokabátů Vám musím ukázat :-D

 
Paris1789
2815 příspěvků 13.11.18 16:59

to mi připomnělo, jak se na posledním Jarmarku strhla v dražbě bitka o lyžařskou bundu paní Babišové, vypadala podobně, taky měla takový opulentní límec z pravé kožešiny. Kam to dámy chtěly nosit jsem nepochopila, že by byly kdy lyžovaly v Chamonix se mi nezdálo a nikam jinam se to nehodilo

 
Lucelle
311 příspěvků 12.11.18 22:04

Kabat v ceně bundy, tj několik set až pár tisíc je z velké části z polyesteru a ten opravdu nikoho nezahřeje, chce to investovat trochu víc, ale uznávám, že brečet nad dnešní hroznou dobou a šílenou kvalitou je v diskuzi vděčnější. Docela by mě zajímalo, kolik kabat v roce 1975 stal, v poměru k tehdejší mzde.

 
maarcy
88 příspěvků 15.11.18 15:18

Nevím, kolik přesně stál kabát v roce 1975, ale o dva roky později jsem si kupovala těhotenské paleto (to byl tehdy „módní“ hit) a to stálo 890,– Kčs. Moje výplata byla cca 1250,–Kč. V roce 1969 jsem dostala jako budoucí středoškolačka flaušový kabát a ten stál tehdy něco málo přes šest stovek, už si to nějak nepamatuji. Teď nosím ve velké zimě goretexový tříčtvrťový kabát (má uvnitř odepínací prošívanou vložku) případně stejne zateplený duffle coat, který je ovšem asi z nějaké umělé hmoty…

 
PanenkaMalenka
147 příspěvků 13.11.18 06:30

@Veroniq
Tak jasně, dá se na to vykašlat, technicky samozřejmě zvládnutelné, ale ti makáči (instalatéři, topiči, obsluha,..) z toho pak mají buďto legraci, nebo to naopak považují za povyšování. Potřebuju, aby mě brali vážně, neházeli klacky pod nohy a měli pocit, že jsem s nimi na jedné lodi. Prostě spíš psychologie než móda!

 
Veroniq
303 příspěvků 13.11.18 19:46

@PanenkaMalenka Já to chápu, taky jsem tak nešla oblečená úmyslně. Samozřejmě, že to byl trapas. Jenže já jsem ráno ještě netušila, že se půjdu podívat na stavbu…
Edit: no nic, nebudu to tu rozpitvávat :) A kabát bych si pro takové příležitosti rozmyslela, ani ne tak kvůli dojmu, ale kvůli praní…

Příspěvek upraven 13.11.18 v 20:56

 
asterah
332 příspěvků 13.11.18 22:00

Mám podobné zkušenosti a soudím, že podstatná nebyla ta sukně, ale ten, kdo byl v ní…tedy vy…to vy jste byla dobrá a bylo jedno, co na sobě máte, ne? :)

 
zuzulique
309 příspěvků 13.11.18 10:58
och...

Tuhá zima už posledné roky nebola ani nepamätám, tak nevidím dôvod na strach. Bundu som si obliekla iba v Tatrách, kde bolo -1. Nosím iba kabáty, hento michelinové čudo by som si na seba nedala. Možno mám to šťastie, že nie som zimomravý typ a naviac nebývam chorá, nuž…

 
Kryptozoo
165 příspěvků 13.11.18 11:17

@asterah Opožděně,ale musím vám přitakat!U těch komentářů „nojo,na tyhle zimy…“ v duchu křičím- lidi,kde to všichni žijete!? :-)
U nás na divokém západě to samé,tři týdny -10-11,následně dva týdny -16-18..Do toho severák..

 
asterah
332 příspěvků 13.11.18 13:33

Většina zde přispívajících asi bydlí ve městě - tam je o něco tepleji.
Nestačím se divit, jak snadno se lidé dají zmanipulovat - teplé a mrazivé zimy se střídají - sice ne pravidelně, ale ani jedno není žádný velký extrém - lidé poslouchají, co kecají média a zcela potlačují vlastní vzpomínky. Můj děda byl ročník 1902 a vzpomínal, že když mu bylo 12, běhali v lednu bosi, takové bylo teplo - takovou zimu jsme už taky zažili. A následující zimu pomrzlo všechno, co vyčnívalo nad sníh. Dneska kdejaký pako vytahuje změny klimatu, aby měl o čem psát. Loni začala u nás zima v lednu (jako řadu let předtím) a sněžilo ještě na konci března - mám i fotky. Jediné, s čím souhlasím - je málo sněhu a holomrazy spálí všechno, co se nestihne zakrýt. Já určitě teplou zimní bundu v zimě upotřebím.

 
VeronikK
757 příspěvků 15.11.18 10:21

Jenom k těm umělým materiálům, vlně apod., co se dalo dříve sehnat nebo nedalo, mám takovou zimní vzpomínku. V zimě 1984/85 jsem chodila do 2. třídy a udeřily velké mrazy. V Praze přes den 25 pod nulou. Nosila jsem na cestu do školy na sobě punčocháče (takové ty klasické béžové), kamaše (šíleně umělé kousavé), nějaké ještě ponožky asi, oteplovačky. Dále pak nátělník, triko s dlouhým rukávem, flanelovou košili, svetr (nepamatuju jaký, ale mohla to být vlna i nějaká pěkná umělina…), zimní bundu. šálu, beranici, prstové rukavice a přes to palčáky na lyže. Takový mráz už jsem od té doby nezažila :-)
Nějak se mi to zařadilo sem…

Příspěvek upraven 15.11.18 v 10:21

 
benyka
6504 příspěvků 13.11.18 16:43

Já žiju celý svůj život v jednom městě. Mám například ve skříni krátký kožich, který jsem před mnoha lety nosila v zimě běžně každodenně do práce, někdy i přes vlněný svetr, ale už mnoho let jej vytáhnu nanejvýš jednou za čas večer do divadla nebo na ples přes nahaté šaty, protože jinak bych se v něm uvařila.

 
asterah
332 příspěvků 13.11.18 21:47

Souhlas, ale má to háček - města se tzv. oteplují proti minulým rokům - ještě jste o tom nečetla? To je prostě fakt - je řada faktorů, které to ovlivňují. Takže ano, dneska je ve městech tepleji, než bylo před cca 10lety, 20lety…atd. Asi tak.

 
benyka
6504 příspěvků 13.11.18 23:13

A jaký je v tom háček? Dost lidí bydlí ve městech, takže na krutou zimu je potřeba méně vyloženě „zimních“ kabátů. Proto se prodávají většinou kabáty „přechodné“. Kdo chce kvůli těm pár dnům mrazů udržovat v pohotovosti „přírodní“ kožich, nebo si nechat ušít speciálně zateplený vlněný kabát na míru, nikdo mu v tom určitě nebrání. Já prostě dávám přednost pratelnému a bezproblémovému buřtokabátu, pokud možno s kapucí lemovanou kožešinou, protože je (speciálně ve městě) velmi praktická - člověk si neničí účes čepicí nebo kloboukem, v interiéru (tramvaji) se dá kapuce lehce sundat a venku zase zasadit, a kožešina udržuje mikroklima uvnitř. (Mimochodem můj poslední kabát má podíl vlny 58% a dnes mi v něm bylo horko, takže jej hodnotím jako pro moji letošní očekávanou zimu v mém městě, tj. plus mínus 0°C, naprosto optimální.)

Příspěvek upraven 13.11.18 v 23:16

 
asterah
332 příspěvků 14.11.18 08:00

Ale já proti buřtokabátům nic nemám i když nosím raději bundu (ale ne lyžařskou ani buřtovou).
Vždycky bylo ve městech tepleji, ale poslední dobou je ten rozdíl ještě větší a není to jen pocit.

 
benyka
6504 příspěvků 14.11.18 10:22

Není rozpor. Důležité mi připadá, aby si pro to naše pestré počasí mohl každý dopřát přiměřený sortiment svršků. Pokud má někdo jen na jeden buřtokabát, který nosí od října do dubna, tak je to spíš smutné než pohoršující.

 
TeaS
25 příspěvků 13.11.18 20:36

Slyšel už autor o kvalitním vlněném kabátu a třeba kašmírovém svetru? Já to doplním jačí megašálou (rozumějte šálou z jačí vlny, která je trochu jak deka :D) a ještě se potím..

 
JohankaBu
1 příspěvek 14.11.18 11:16

Sehnala jsem si kabát z 50% vlny, koupila pár svetrů z vlny a mohéru a buď přežiju zimu nebo mě někde najdou…budu reportovat.

Příspěvek upraven 14.11.18 v 11:16

 
lukinohk
54 příspěvků 15.11.18 15:25

V poctivém vlněnném kabátu nemůže být zima. To je naprostá blbost. To už spíš v té polyesterové bundě.

Problém je ovšem dnes takový koupit, protože jeho cena pak může být třeba 10-15 tisíc a víc.

90%+ toho co je dnes k vidění v běžných obchodech je levný šunt z číny z polyesteru, případně doplněný malým množstvým podřadné vlny… což odpovídá i ceně pár tisíc.

 
Sheba
280 příspěvků 16.11.18 13:55

@benyka Máte pravdu,že dnes jsou vlněné kabáty 3krát tenčí,než dřív.Mám vlněné kabáty a všechny jsou opravdu nesrovnatelně tenčí,než ty,které nosí má tchýně a teta.To je pak podstatný rozdíl v hřejivosti!

Ralph Lauren je rytíř! Získává britský šlechtický titul

Americký módní návrhář Ralph Lauren získává britský rytířský titul,... Celý článek

Poslední článek:
Mami, fakt dík aneb Pekla dětských šatníků

Autor: Janča

Říká se, že maminka má vždycky pravdu. Před pár dekádami let jsem o... Celý článek

Ples v opeře 2013

Autor: Ada

Co jsem měla na sobě já už víte, ale teď přejděme k tomu, co vás... Celý článek

Jarní ulice, pekelné jsou velice

Autor: Ada

Z jara každý ocení poetické odění: okopané křusky v jarním blátě... Celý článek