Moc pěkné takhle po ránu. Mám v PC uložených několik obrázků jako
inspiraci právě s kabátky Chanel, ke všemu možnému, i k jednobarevným
džínům. Doma žádný nemám, snad někdy bude ale když jsem byla teeneger na střední, tak
mi máma nechala podobný ušít, červený se zlatými knoflíky, neskutečně
pohodlný, vydržela jsem v tom sedět v lavici i 7-8 hodin. Je to už přes
15 let, kabátek je pořád ve skříni v perfektním stavu, jenom já jsem
vyrostla a v rodině to už nikdo jiný nenosí.
Průvodce šitím: klasický francouzský kabátek
16.09.15 | autor Jana
Francouzký dámský kabátek je bezesporu jedním z nejikoničtějších a zároveň nejvíce revolučních kusů oděvů vůbec. Kardiganový kabátek se stejnou podšívkou jako byl materiál šatů, se objevil v kolekci Gabrielle „Coco“ Chanel již na začátku dvacátých let minulého století, tehdy byl však kabátek z úpletu.

Další díly seriálu o šití si můžete přečíst zde
Později ve dvacátých letech představila Chanel kostým skládající se z halenky, sukně a kabátku, stále ještě z úpletu. Ze svého nejtypičtějšího materiálu, buklé, však spatřil světlo světa až v polovině padesátých let, po znovuotevření salonu Chanel.

Ženským kostýmem za svobodu žen
A čím byl tento kus oděvu, respektive celý kostým tak revoluční? Chanel se vždy snažila dát ženám svobodu. Proto navrhovala oděvy, které byly elegantní, ale maximálně pohodlné. Sako nemá žádnou nebo téměř žádnou výztuhu, střih je volný, pouze decentně kopíruje křivky ženského těla, tříšvové rukávy umožňují maximální pohyb a volně tkané buklé je zpevněno prošitím na hedvábnou podšívku. Dalšími detaily charakteristickými pro tento kabátek jsou 2-4 kapsy (pokud jsou na nich knoflíky, mají vždy funkční knoflíkové dírky), funkční knoflíkové dírky jsou i na rukávech nebo řetízek našitý na lem saka. V tradiční krejčovině bylo a stále je zvykem dávat drobná závažíčka do lemů, aby oděv hezky visel podél těla. Řetízek plní funkci právě tohoto závaží, v případě bohatého zdobení v přední části saka také vyrovnává váhu tohoto zdobení. Rukáv je tradičně sedmiosminový, aby při nošení vynikly náramky.
Celkový dojem ze saka byl komfort, elegance a luxus v jednom.
Sako Chanel sice může vyrobit jen firma Chanel, kdy konfekční verze stojí v řádech tisíců dolarů, a ta haute couture desetitisíců, ale díky následujícím technikám si můžete podobně pohodlné a elegantní sako dopřát i vy za zlomek ceny.
Chanel zavedl „licencovanou“ kopii svých kabátků
I ve své době stály kostýmy Chanel závratné sumy peněz, proto umožňovala firma Chanel vytvářet licencované kopie (poskytován byl nejen střih, ale i veškerý materiál z aktuální kolekce), a ty se prodávaly i za desetinu ceny originálu. Zpracování těchto kopií bylo velmi kvalitní, i když většinou tyto kopie nebyly prošívané a i například práce se vzorem nebyla tak dokonalá jako v ateliéru Chanel. Nejznámnějším salonem produkujícím licencované kopie byl salón Davidow.
Sama Coco Chanel byla z kopií a imitací, které potkávala na ulici, nadšená, brala to jako symbol úspěchu.
Ušít si sako stejnými technikami proto lze spíše než imitování brát jako vzdávání holdu originálu. Ostatně původním dezénem se inspiruje spousta návrhářů a značek.

Kabátek sice vypadá hodně jednoduše, ovšem jeho tradiční, couture verze, je plná vychytávek a technik vyžadující šití v ruce, proto práce na jednom saku trvají i 70 hodin. Techniky použité na kabátku bývají mnohými považovány za invenci samotné Coco Chanel, nicméně se používaly ve vysoké a tradiční krejčovině již dávno předtím - Chanel je pouze spojila do jednoho geniálního celku.
Hledání správného postupu, jak kabátek ušít
V šicím světě je tento kus oděvu poměrně populární a postupy od jednotlivých lektorů se mohou lišit- vycházejí ze studia vintage kousků Chanel a jimi používané techniky odrážejí jejich osobní zkušenosti (archiv ani ateliéry Chanel nejsou nikomu „z venku“ přístupné) a preference. Proto někdo výztuhu téměř nepoužívá, někdo doporučuje vyztužit přední díl hedvábnou organzou a někdo doporučuje na podšívku místo saténu či krepdešínu použít dupion, protože lépe drží tvar. Nedivte se tedy, když někde narazíte na jiné informace než v tomto a následujícím článku. Píšu prostě o postupech, které jsem na své sako použila já.
VIDEO: Jak vzniká pravý Chanel?
V následujícím videu publikovaném přímo firmou Chanel se používají spíše konfekční postupy.
Kabátky jsou z buklé, tvídu a hedvábí
Nejznámější je asi verze z buklé či tvídu, používaly se však i jiné materiály. Na podšívku se zásadně používalo hedvábí (satén nebo krepdešín) a kabátek byl doplněn halenkou ze stejného materiálu jako podšívka.
Typickou součástí je i zdobení ve formě lemů na předním okraji, kapsách a rukávech. Kabátek poskytuje nepřeberné množství variant a jeho výhoda je, že se hodí jak na nákup, tak do divadla, záleží na celkovém stylingu. To stejné platí i pro různé věkové kategorie, nikdo neříká, že kabátek nemůže být do pasu nebo třeba žlutý.
Buklé je k nalezení ve spoustě obchodech a jeho cena i kvalita se velmi liší. Ovšem vzhledem k množství práce, které do kabátku v případě jeho tradiční verze dáte, bych doporučila na materiálech příliš nešetřit.

A kde sehnat to správné buklé?
Tradičním výrobcem buklé, mezi jehož zákazníky patřil i Chanel, je Linton Tweeds. Za menší obnos si můžete vybrat dvacet vzorků, které vám dorazí do týdne. Ceny jsou poměrně vysoké, ale ve srovnání s obchody jako je slavný Mendel &Goldberg, B&J, nebo Komolka je poměr kvalita/cena výborný.
Buklé ve skvělé kvalitě v nižší cenové hladině mají i v Evi-látkách, slušná je i kvalita buklé v Biltexu, ale určitě se najde spousta jiných obchodů s perfektními materiály.
VIDEO inspirace: Jak se tká buklé pro Chanel?
Jako možnou inspiraci přidávám video s tkaním buklé pro HC kolekce Chanelu, v ateliéru Lessage.
zdroj: http://www.telegraph.co.uk
Pro maximálně příjemný pocit doporučuji hedvábnou podšívku – klouzavější tipy krepdešínů, satén, žoržet nebo habutaj. Cenově velmi přijatelným je e-shop ZV Silk, dále Biltex, kde najdete i vzorované materiály, Sartor, či již zmíněné Evi-látky. V případě, že toužíte po specifičtějším odstínu, tak obchod Emma One Sock nabízí 96 odstínů hedvábí v různých kvalitách (vzorky jsou do 5 kusů zdarma).
Pokud jste narazily na buklé, co vám učarovalo a podšívka vychází dráž než samotný materiál či do hedvábí nechcete jít, použijte alespoň viskozovou nebo acetátovou podšívku.
Buklé si kupte o něco více, než jste zvyklí u ostatních látek. Tento materiál se totiž hodně třepí, a proto musíte nechat obří švové přídavky.
Zdobení- výrazné vs. univerzální
Na řadu příchází zdobení a knoflíky a pokud mám být upřímná, pro mě vždy největší problém a zároveň je to věc, která velmi ovlivňuje celkový dojem ze saka- zdobnější bordury jsou krásné, ale zase méně univerzální.
Nějaké bordury/knoflíky, dokonce přímo od Chanel mají v Evi látkách, jinak co lze najít po galanteriích. Sama jsem na svoje první sako zkombinovala dvě různé bordury a místo knoflíků použila patentky, na druhé jsem použila obyčejnou šňůru. Původně vybrané zdobné knoflíky byly nakonec „až příliš“.

Univerzálními způsoby zdobení jsou vytřepený šikmý proužek, či copánek z vlny/vytřepeného materiálu, podložený stuhou(třeba rypsovou).
Kabátek je výjímečný mimo jiné i tím, že u něj není respektován standarndní postup, kdy se ušije svrchní oděv, poté podšívka, nakonec se vše spojí a poté dodělají detaily, svrchní látka je s podšívkou spojena hned na začátku a zdobení nebo knoflíkové dírky se šijí postupně. Z toho důvodu doporučuji mít vše, ještě než začnete šít.
Vhodné střihy
Jak už jsem psala, střih na kabátek není složitý, v podstatě se jedná o základní střih na sako s tříšvovým rukávem. Třetí šev prochází středem rukávu a navazuje na ramenní šev. Těchto střihů není tolik, ale přece jen se nějaké najdou.
Vogue 8804 je střih použitý na můj kabátek. Původní střih je hodně volný, což mi nevadilo- kabátek jsem hodně zkrátila (sahá těsně pod pas) a prohloubila výstřih.
Ačkoliv se všude píše, že je rukáv dvoušvový a vyplývá to i ze schematického nákresu, je ve skutečnosti tříšvový. Nákres totiž zobrazuje (rozkliknutí odkazu fotky), jak je řešená podšívka rukávů. Střih by měl být užší než první jmenovaný.
Další seznam vhodných střihů, ale s dvoušvovými rukávy naleznete zde .
Model č. 7 La mia Boutique 12/2013 Pro ty, co odebírají tento časopis nebo by náhodou číslo měly- časopis obsahuje střih na delší kabátek v chanelovském stylu s tříšvovým rukávem.
Zkušební model si ušijte z levnější látky
I vzhledem k trochu netradičnímu postupu konstrukce jsou velké úpravy prakticky vyloučeny, proto je více než vhodné udělat zkušební model z levné látky, na kterém si ujasníte nejen celkové padnutí oděvu, ale i délku, včetně délky rukávu. Úpravy můžete později ještě dodělat, ale půjde o změny spíše menšího rázu.
V příštím článku se můžete těšit na jednotlivé rady a techniky, které jsou při šití tohoto saka používány.
Komentáře článku
Zobrazovat komentáře chronologicky