Sláva i tvrdé pády na dno. To byl život Hany Podolské

05.04.18 | autor Janča

Hana Podolská se do dějin zapsala jako královna české módy meziválečného období a doby druhé světové války. Po nástupu komunismu se ve vlastním salonu stala pouhou zaměstnankyní. Život jí uštědřil spoustu tragických ran, do jeho konce však byla skutečnou dámou.

Moje první setkání s Hanou Podolskou

„Ty se šily u Podolský,“ významně řekla kamarádka, když mi kdysi ukazovala šaty, které objevila u babičky ve skříni. Znalecky jsem pokývala hlavou, aniž bych tušila, proč je to vlastně důležité. Na druhou stranu jsem nemohla přehlédnout preciznost, kvalitu materiálu, pozornost vůči detailům a milimetrovou přesnost. Černé sametové šaty s pelerínou byly desítky let uschované a působení zubu času byste na nich hledali jen stěží.

Když jsem o hodně později začala psát tenhle článek, chtěla jsem nejprve životní příběh Hany Podolské přirovnat k horské dráze. Jenže pak jsem si uvědomila, že nestřídá směry nahoru a dolů. Křivka totiž nejprve letí vzhůru a pak prudce klesá…

Po smrti otce musela do učení

Johanna Vošáhlíková (později slavná Hana Podolská) se narodila roku 1880. Jejím tatínkem byl architekt František Vošáhlík, který vlastnil úspěšnou stavební společnost. Rodina se proto musela často stěhovat, nicméně patřila mezi ty dobře situované. Vše se změnilo, když otec ve 44 letech podlehl tuberkulóze. Jeho manželka zůstala na děti i celou domácnost úplně sama.

Spisovatelka Naďa Dubcová při práci na knize Hana Podolská ve víru dějin pátrala v matrikách a archivech. Dozvědět se tak můžete, že Johanna nebyla nejstarší z 12 dětí, jak uvádějí některé internetové zdroje. Dětí v rodině dle matriky mělo být méně, přičemž některé byly na světě před narozením sestry.

Pokles na společenském žebříčku i finanční potíže na sebe nenechaly dlouho čekat. Johanna se musela postavit na vlastní nohy, a proto začala chodit do učení k Anežce Fišerové, která měla v pražské Celetné ulici krejčovství.

Pravděpodobně tady začala snít o salonu, kde by byla vlastní paní. Střádala vydělané peníze, ale částka se navyšovala pomalu. Aby si přivydělala a mohla se řídit svou fantazií, rozhodla se šít doma. Dámy si brzy o její šikovnosti mezi sebou pověděly, a tak se zformovala první stálá klientela budoucí královny módy.

Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.

Rodinné i podnikatelské štěstí

Svou životní lásku – akademického malíře a fotografa Viktora Huga Podolského – potkala na tancovačce ve Stromovce. Svatba proběhla v únoru 1907 a Johanna kromě manžela získala také partnera pro podnikání. Na internetu se můžete dočíst, že Viktor Hugo Podolský byl bohatým šlechticem, Naďa Dubcová ale toto tvrzení vyvrací. Dle dokumentace v matrikách se narodil v Pardubicích do poměrně chudých poměrů.

Manželé věnovali salonu spoustu času i úsilí, a to i přesto, že v průběhu jeho budování Hana porodila dva syny – Viktora a Miloše. Podnik pod rukama manželů jen vzkvétal. Z Hanina domova se přestěhoval nejprve do malé dílny ve Vyšehradské ulici, pak do Vodičkovy ulice a následně do Lucerny. Prostory se zvětšovaly a stávaly se honosnějšími. Spolu s Oldřichem Rosenbaumem a Arnoštkou Roubíčkovou byla Hana Podolská přední módní kapacitou.

Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.

První velká ztráta

V roce 1931 se salon opět stěhoval, tentokrát do paláce Riunione v Jungmannově ulici. Bohužel bez Viktora Huga Podolského. Hanin manžel totiž zemřel při nehodě na honu, kdy jinému účastníkovi nečekaně vystřelila zbraň při čištění. Hana se cítila zlomená, nicméně v budování rodinného podniku neúnavně pokračovala.

Za inspirací jedině do mekky módy

Všichni významní módní tvůrci jezdili pro nové nápady do Paříže. Už tenkrát toto romantické město tepalo módou a konaly se zde přehlídky. Podobné modely se následně šily i doma. Vztahy mezi módními tvůrci byly jedinečné. Po návratu z Paříže si Hana například telefonovala s Oldřichem Rosenbaumem i Arnoštkou Roubíčkovou, aby si řekli, jaké nápady přivezli, a vyvarovali se tak přílišné podobnosti modelů.

Říká se, že modely předváděné v Paříži, se nesměly nijak zaznamenávat, ale Hana Podolská měla mít asistentku s báječnou fotografickou pamětí. Dámy si proto smluvily tajné znamení, které nadřízená dala pokaždé, když se jí nějaký model líbil. Asistentka se následně omluvila a na toaletě po paměti tajně zhotovovala nákresy.
Možná je to jen fáma, ale kdo ví…

Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.

V módě úspěšná, v soukromí zlomená

Významnou společenskou událostí se stala svatba syna Miloše, na níž značná část svatebčanů oblékla oděvy právě ze salonu Podolských. Samozřejmě včetně překrásné nevěsty Evy, která byla hvězdou celé události v šatech s dlouhou vlečkou.

Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.

Smrt syna ji srazila na kolena

Co horšího se může ženě stát, než že ztratí vlastní dítě. Roku 1936 po otravě krve Miloš zemřel. Bylo mu 26 let a jeho matce se zhroutil celý svět. Poprvé v životě se přestala starat o svůj salon a nechala jeho chod na zaměstnancích. Krátce po pohřbu se ale opět vrhla do práce a právě to jí spolu s druhým synem pomohlo zahnat smutné myšlenky.

Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.

Nikdy nepolevovala v kvalitě

I když během druhé světové války bylo někdy nutné sáhnout po látkách nižší jakosti, z precizního provedení nikdy neslevila. V tomto období měla štěstí v neštěstí. Film totiž za válečné doby vzkvétal a herečky často oblékaly vlastní šaty. Například ty, v nichž Adina Mandlová okouzluje Oldřicha Nového ve filmu Kristián, jsou nezapomenutelné… a není náhodou, že jsou právě z dílny Hany Podolské.

Adina Mandlová, Lída Baarová, Marie Baťová, Olga Scheinpflugová nebo Hana Benešová a další významné dámy využívaly talentu a umu Hany Podolské.

Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.

Jednu totalitu ustála, druhá jí všechno vzala

Komunistické zřízení mělo pro Hanu Podolskou tragické následky. Dílo budované desítky let stát majitelce odebral a znárodnil. Přičiněním Marty Gottwaldové mohla v salonu zůstat alespoň jako zaměstnankyně. První dáma v minulosti u Hany Podolské působila jako švadlena. Když se z jejího manžela stala hlava státu, chtěla se podobat elegantní Haně Benešové. Nechala si dokonce šít stejné modely, vzhledem ke své plnoštíhlé postavě v nich ale vypadala úplně jinak.

Roku 1948 emigrovala manželka Hanina syna Viktora a následně za ní odjela i jejich dcera Zuzanka. Hana Podolská snachu ani vnučku už nikdy neviděla. I Viktor se pokusil ze země odejít, nicméně byl ve Vídni chycen, navrácen do Prahy a uvězněn. Po smrti Marty Gottwaldové (v roce 1953) Hana Podolská v salonu, který nesl název EVA, směla zůstat. Ztratila ale veškeré výhody a značnou část platu.

Po propuštění Viktor pracoval s maminkou v salonu. Jeho osud byl ovšem tragický. S obviněním z protistátní činnosti, neřízeného stylu života a nedocházení do zaměstnání byl odsouzen k více než 13 letům vězení. Trest plnil mimo jiné i v uranových dolech. Po 7 letech se cítil zcela na dně, proto požádal o prominutí trestu. Výsledkem bylo to, že se musel zavázat ke spolupráci s StB. Vzhledem k reálné možnosti, že by věznění nepřežil, se nelze divit, že na tuto podmínku přistoupil. Donášet však musel na všechny ve svém okolí, dokonce i na matku a její přátele.

Zůstala sama

Po událostech v srpnu 1968 se Viktor rozhodl pro emigraci a Hana Podolská mu dala svůj souhlas. Věděla totiž, že syna v socialistickém Československu štěstí nečeká. Sama se však rozhodla zůstat kvůli vysokému věku. Chtěla zemřít v rodné Praze, kde prožila tolik krásných i těžkých let. To se jí splnilo 15. února 1972.

Zbytek majetku, který Podolským nevzal stát, odkázala své pečovatelce a přítelkyni. Dědictví zahrnovalo také rodinnou hrobku, kterou nová majitelka prodala.

Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.
Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.
Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.Zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze – www.upm.cz.

Přečtěte si také článek Od kožichu po róbu Adiny Mandlové: Móda, po které toužily naše prababičky…

V těchto knihách se o Haně Podolské dozvíte víc

Podolská ve víru dějin (DUBCOVÁ, Naďa. Hana Podolská ve víru dějin. Třebíč: Akcent, Drahomír Rybníček, 2017. ISBN 978-80-7497-216-4.)

Česká móda 1918–1939 (UCHALOVÁ, Eva. Česká móda 1918-1939: [elegance první republiky]. Praha: Olympia, 1996. ISBN 80-7033-424-x)

Pražské módní salony 1900–1948 (UCHALOVÁ, Eva, Zora DAMOVÁ a Viktor ŠLAJCHRT. Pražské módní salony 1900–1948: Prague fashion houses 1900-1948. V Praze: Uměleckoprůmyslové museum, c2011. ISBN 978-80-7101-107-1).

Autor

Janča

Miluje doby dávno minulé, proto má šatník plný retro a vintage kousků. Nad módou se snaží přemýšlet udržitelně a nakupuje hlavně v second handech nebo u českých tvůrců.

Líbil se vám článek?
Váš příspěvek
DanaP
168 příspěvků 05.04.18 15:49

Četla jsem knížku paní Dubcové, bylo to zajímavé. Jen mi tam chybělo více fotografií.

Armida
55 příspěvků 06.04.18 09:13

Ja ji taky cetla, ta atmosfera rozhovoru s podnikatelkou stoji za to. Doporucuji vsem, je to utla kniha bohata obsahem - zpusob vyjadrovani, formulace Podolske jsou velice autenticka. Takhle „prezvykano“ v clanku to neni ono.

Helenuše
323 příspěvků 05.04.18 16:20

Pěkný článek. Jediné, co mě trochu rušilo (a za to nemůže autorka článku), je figurína v červených šatech s postojem bojovnice Xeny. Takhle by prvorepubliková dáma nikdy nestála.

Barvou roku 2019 je korálová

Living Coral 161546. To je odstín, který bude podle firmy Pantone... Celý článek

Poslední článek:
Maxi šála: Proč ji opravdu nosíme

Autor: Adéla

Naprosto chápu poslání huňaté šály. Ale opravdu ji potřebujeme mít... Celý článek

Královská svatba: Jaké šaty měly nevěsty před Meghan?

Autor: Janča

Svatba prince Harryho a Meghan Markle je za dveřmi! Podívejte se,... Celý článek

Fashion week 4. (Milán)

Autor: Ada

V Miláně se na rozdíl od Londýna představují převážně známá jména a... Celý článek