Odvrácená strana módy: Trh s falešným zbožím

31.05.18 | autor Kateřina

Lidé, kteří nosí padělky, se podílejí na jednom z největších problémů dnešního módního průmyslu. Jaké podoby může mít, jak se proti němu bojuje a existuje řešení?

Nepravé výrobky, reakce na boj Vetements s falešným zbožím, protiútok Gucci. Zdroje zleva: www.businessinsider.com, www.nytimes.com, www.edition.cnn.comNepravé výrobky, reakce na boj Vetements s falešným zbožím, protiútok Gucci. Zdroje zleva: www.businessinsider.com, www.nytimes.comwww.edition.cnn.com

Logo jako logo

I když se to na první pohled nemusí zdát, přístup k nepravému zboží se po celém světě alespoň trochu liší. V jednom z největších módních měst dnešního světa, Soulu, zákazníkům zdaleka nevadí, že jde o padělky. Přijímají je jako součást své kultury. Chtějí zkrátka nejnovější trendy a už se nedívají, zda kupují originály, či ne. Ty nejsou v tomhle městě často k sehnání a pokud ano, platí se za ně mnohem vyšší cena. Zfalšované výrobky nabízí nejlepší řešení, navíc se jejich kvalita kolikrát pohybuje poměrně vysoko, takže jsou skoro k nerozlišení od originálů. Zároveň vznikají úplně nové firmy s jediným cílem, a to co nejlépe napodobit styl té, či oné značky. Jedna z nich se výstižně jmenuje This Is Never That a mimo jiné kopíruje i nechvalně známý obchod Supreme.

Přístup k napodobeninám se tedy v Jižní Koreji poměrně dost liší od toho v Česku. Pokud u nás narazíte na někoho, kdo si na ulici pyšně nese falešnou kabelku Louis Vuitton nebo na vás mrká přes okopírované brýle Gucci, pravděpodobně nepůjde o mladou generaci. Spíše o někoho, kdo se o módu nezajímá, pouze pasivně přijímá trendy a nadšeně kupuje vše, co se tomu alespoň trochu podobá. A navíc – ta cena!

Zboží s padělky v nejvíc trendy městě Jižní Koreji, Soulu. Zdroje zleva: www.koreatimes.co.kr, www.wwd.com, www.highsnobiety.comZboží s padělky v nejvíc trendy městě Jižní Koreji, Soulu. Zdroje zleva: www.koreatimes.co.kr, www.wwd.comwww.highsnobiety.com

Zboží, nebo reklama?

Slavné značky se snaží kvetoucímu obchodu s padělky co možná nejvíce zabránit a neustále s nimi bojují. Je ale možné, že by i přesto nejdůležitějším postavám světové módy zase tolik nevadila krádež, která se denně děje? Loga jsou vytvářena především z toho důvodu, aby upozorňovala na danou značku. Vyslala do světa jasný signál – o jaký jde styl, cenové rozmezí i kvalitu. Čím častěji symbol uvidíme, tím víc se nám daná firma vryje do paměti a tím víc se proslaví. Nepravé výrobky tak mohou nepřímo zapříčinit její ještě větší růst. Zároveň jde ale stále o nápad, který patří pouze tomu, kdo ho vymyslel, a ostatním na něj nenáleží žádné právo. Natož výdělek. Na druhou stranu, když se proslaví natolik, že se jej někdo snaží tak urputně převzít, přichází s tím i jakési potěšení. Právě díky těmto argumentům vznikají názory, že trh s falešným zbožím je pro módní průmysl snad i trochu prospěšný. Přesto boj proti němu neustává, v poslední době na něj výrazně poukazují také samotní návrháři.

Kolekce od Vetements. Zdroje zleva: www.hypebeast.com, www.highsnobiety.comKolekce od Vetements. Zdroje zleva: www.hypebeast.comwww.highsnobiety.com

Boj bez konce

Například značka Vetements překvapila svou limitovanou kolekcí s názvem Official Fake, kterou představila na týdnu módy v Soulu. Ironicky, ale výstižně poukazovala na problém dnešního módního průmyslu. Návrhář Demna Gvasalia využil padělané výrobky ke tvorbě těch nových. Kolekci postavil na nejzákladnějších a nejznámějších kouscích z dílen Vetements. Každý byl ale trochu pozměněný, aby tak spíše připomínal své levné kopie. Typické nápisy se na tričkách objevily v jiných fontech, džíny zase Gvasalia obrátil naruby. Klasická černá pláštěnka měla naopak definici sebe sama vypsanou na zádech. Všechny návrhy, které Vetements nabízel ke koupi v obrovském skladišti, se vyprodaly během několika minut.

Svetr Guccy a kabelka Real Gucci jako zbraně proti falešnému zboží. „Ikea“ taška od Balenciagy. Zdroje zleva: www.vogue.co.uk, www.edition.cnn.comSvetr Guccy a kabelka Real Gucci jako zbraně proti falešnému zboží. „Ikea“ taška od Balenciagy. Zdroje zleva: www.vogue.co.ukwww.edition.cnn.com

Na všech frontách

Podobně známý je také souboj módního domu Gucci. Alessandro Michele věnoval levnému zboží hned několik kousků. Od svetru s nápisem Guccy až po kabelku s ledabyle načmáraným „Real“ před samotným názvem. Značka Balenciaga se zase rozhodla bojovat méně nápadně. Taškou, která silně připomíná jeden nechvalně známý skandinávský velkoobchod s nábytkem. I když zmíněné odkazy slavných návrhářů nejsou zdaleka první, patří mezi ty nejvýraznější. Na trh s falešným zbožím totiž běžně poukazují spíše méně známí výrobci. Ti nejdůležitější se do boje zapojili relativně nedávno, zvlášť kvůli stále rostoucímu globálnímu vkusu, který zaručuje, že na oko pravé zboží se dnes dostane do každého koutu světa.

Nejvýstižnější díla z instagramu umělce Hey Reillyho. Zdroj: www.instagram.com/hey_reilly/Nejvýstižnější díla z instagramu umělce Hey Reillyho. Zdroj: www.instagram.com/hey_reilly/

Jedna velká parodie

Nejironičtěji se ale s tímhle problémem vypořádal umělec známý pod přezdívkou Hey Reilly . Vytváří umění vzájemným kombinováním, prolínáním a parodováním všech možných značek, od těch módních přes sportovní až po ty, které prodávají potraviny. Do výtvorů se nebojí zapojit ani fotografie světoznámých celebrit či postav z filmů. Jeho originální podání módního světa mu vyneslo i spolupráci se samotnými obchody, se kterými si tolikrát hrál ve své vlastní tvorbě.

K popularizaci log samozřejmě nemálo přispěl i instagram, podobně jako facebook. Ten navíc nabízí i prostor pro samotnou koupi nepravého produktu prostřednictvím Marketplace. Platba ale nejde přes sociální síť, je zprostředkována individuálně mezi prodejcem a zájemcem, takže facebook se na obchodu v podstatě „neúčastní“. Podstatná většina kupujících opravdu věří, že jim domů dorazí originál, pouze levně. Není ale jen otázka času, kdy se údajná nevědomost promísí s lhostejností? A kdy k falešným značkám začneme přistupovat podobně jako Soul? Popularita zvítězí nad kvalitou a to, co bylo kdysi souzeno jen nejvyšší třídě, se rozšíří globálně. Nehledě na to jak a v jaké podobě.

Jaký je váš názor na falešné výrobky? Myslíte si, že jde o velký problém i na českém trhu?

Autor

Kateřina

Kateřina miluje módu a psaní. Proto se rozhodla, že tyto dvě činnosti zkombinuje. Sleduje novinky ve světě módy. Zbožňuje černou barvu. Za to nejspíš může její závislost na černé kávě.


Reklama

Líbil se vám článek?

Reklama

 Váš příspěvek
 
benyka
6431 příspěvků 31.05.18 09:28

Chci se jen obléct a nehodlám kvůli tomu dělat doktorát z módy. Ať si všichni strčí svoje i cizí loga za klobouk.

 
Alterations
668 příspěvků 31.05.18 09:42

Lidí je strašně moc a chtějí všechno. Je to lavina. Superluxusní zboží nemá naději uhlídat své tzv. " duševní vlastnictví designu". Co to vlastně přesně je? Ten nápis nebo kvalita, barva… To skutečně exkluzivní každý mít nemůže. Asi také proto se změnil postoj k pravým kožešinám. Nejluxusnější druhy hedvábí, krajek nebo vlny nemáme ani možnost spatřit, natož se jich dotknout.Na to není třeba ochrana zákonem.

 
Atlacoya
2557 příspěvků 31.05.18 13:03

Pro jiné lidi je zase móda koníček. Zrovna včera mi jeden pán líčil, že ty jeho hodinky vypadají retro, protože jsou replikou hodinek které navrhl někdo slavný v roce 1930.

 
julie74
2228 příspěvků 31.05.18 15:11

Tentokrát jsem fakt in. :))
Vážně jsem přemýšlela, jak se to s těmi padělky dělá, jestli pro ně všichni chodí do vietnamské tržnice, nebo kam? A už to vím… mám nedostatky ve výchově a poslední dobou si dítě vydupalo, že s ní budu v pokoji dokud neusne, tak znuděně brousím na FB a pinterestu atd. a objevila jsem Marketplace na FB a to je vám nádhera - všechny ty značky tak obrovské že je znám i já, cena maximálně 1500,– a často podotek „originál“. :))) :)))

 
Lála_druhá
444 příspěvků 31.05.18 15:22

Jestliže v první větě narazím na pravopisnou chybu, ztrácím chuť číst dál. Sorryjako.

 
julie74
2228 příspěvků 31.05.18 15:27

@Lála_druhá to už je trochu jako jít číst Blesk a stěžovat si, že to nemá úroveň. Peklo už takhle vypadá dlouho, tak sem prostě nechoďte, ale už se nedivte. Já taky nepochopila jak s tématem souvisí ta taška od Balenciagy. No, ale takhle se tady prostě píše. :)))

 
Lála_druhá
444 příspěvků 31.05.18 16:05

No dyť taky píšu, že jsem to nečetla :-) Ale díky srolování k diskusi jsem zjistila, že táž pravopisná chyba je i v předposlední větě :D :D
(Vlastně sem už chodím jen občas nahlédnout do diskusí. Jojo, bývalo to tu super, člověk se pobavil i poučil.)

 
Paris1789
2749 příspěvků 31.05.18 15:53

Fejky nepoznám, neznám totiž ani originály. Na tržnici nenakupuju, na značky si nepotrpím. Jen mi ta profláklá kabelka od Lujvitóna připadá hnusná. Hnědá se zlatým, tsss

 
Shanshuita
96 příspěvků 31.05.18 18:50

Proč je IKEA nechvalně známá?

 
JUBA
95 příspěvků 01.06.18 10:34
Proč ?

Ano - taky se chci zeptat, proč je IKEA nechvalně známá. Je známá jako obchod s levným nábytkem určitého typu a vším ostatním k tomu. Proč je to NECHVALNĚ?
Mimochodem myslíte, že třeba XXLutz je „chvalnější“? My jsme si zrovna v tomhle drahém obchodě vybrali záclony a závěsy a jejich ušití… No za to, co jsme nakonec s velkým zdržením dostali, nám dali 50% slevu a už nás tam nikdo neuvidí.

 
Paris1789
2749 příspěvků 01.06.18 11:23

IKEA je globální korporace založená náckem. Co více potřebujete k nechvalnosti?
Mně je to víceméně jedno, pro mne je nechvalná tím, že vůbec je, je to strašné depresivní přeplněné a zapáchající místo, kam se bojím chodit.

 
Barnaby
72 příspěvků 01.06.18 18:56

Dnes jsem tam byla a nepáchlo to tam a ani tam nikdo nestrašil…

 
Paris1789
2749 příspěvků 01.06.18 20:58

Jo, hodně lidí ten smrad z nábytku, těch lepidel a vší té dřevotřísky a umělých hmot ani neregistruje. Mne tam rozbolí hlava spolehlivě do 20 minut.

 
Matmys
1805 příspěvků 01.06.18 12:33

@Paris1789
No, ale na to jsou dneska léky, ne?

 
Paris1789
2749 příspěvků 01.06.18 12:38

IKEU nevyléčí nic a její zákazníky taky asi ne.

 
julie74
2228 příspěvků 01.06.18 21:08

@Paris1789 ja jsem byla dneska v nakupnim centru obhlednout obchody s oblecenim a zvladla jsem dva a taky me rozbolela hlava, a jsou taci co to davaji v pohode a pravidelne. Myslim, ze jste jk ikei trochu nespravedliva :)))

 
benyka
6431 příspěvků 02.06.18 19:49

@julie74 Taky bych to tak viděla. V IKEA jsem pořídila funkční vychytávky, které jinde nejsou, a přitom si neční ambice na zhola zbytečný „originální design“ s příplatkem tisíc procent (zarážky do knihovny, věšáky na šátky, základní pantografové stolní lampy za pár šupů, jednoduše rozložitelné stoly, polštářky pod hlavu s protizávažím použitelné na libovolné křeslo atp.)

Příspěvek upraven 02.06.18 v 19:59

 
julie74
2228 příspěvků 02.06.18 22:45

@benyka jinak nackovska minulost Ikey je podle me pekna blbost, takovych firem je a ani nevzdechnem, Siemens, VW, to by se jeden musel zblaznit, eticke zamestnavani, fairtrade pestovani, eticke dejiny firmy, moralni profil vedeni _nez si koupim kreslo? :)))

 
koritsi
363 příspěvků 03.06.18 11:01

@julie74 A co teprve Hugo Boss..

 
julie74
2228 příspěvků 03.06.18 11:18

@koritsi co maji na krku oni?? To je sranda, co vsechno se tu clovek nedozvi… :)))

 
 
Karin
3887 příspěvků 05.06.18 10:06

No jo… ale která armáda na světě měla nebo má tak nádherné uniformy? :-)

 
JUBA
95 příspěvků 04.06.18 11:34
pro: @Paris1789

Pro Paris: tak jo - mám to chápat tak, že Vám na IKEA vadí nacistický původ již nežijícího zakladatele? Tak jo, samozřejmě, je to Váš názor a já ho respektuji. A je ještě něco, proč je IKEA „nechvalně“ známá?
Píšete, že to tam páchne - jste zřejmě citlivá na lepidla z nábytku, jo… A to jenom v IKEA nebo Vám to páchne i v jiných nábytkových nabídkých, třeba v XXLutz nebo Sconto nebo KIKA? Nebo Vám tam páchne ten restaurační občerstvovací provoz? A páchne Vám to jenom tam?
Prosím o vysvětlení, když jste tu IKEA tak hezky označila.

 
Paris1789
2749 příspěvků 04.06.18 12:44

Neberete si to moc osobně?
Jako jo, nesnáším všechny obchody s nábytkem, ten smrad na tom má hlavní podíl. Dále pak to nakupení věcí, které je alespoň pro mne dost stresující. Než být hodinu v IKEA, to raději budu celý den uklízet, fakt.
Měly byste být všechny rády, že tam nelezu, protože se vás tam pak vejde víc a já vám tam nebudu překážet. Co jsem tak viděla, je pro mnoho českých rodin celodenní zevlování v IKEA+masové koule nedílnou součástí jejich společenského života a spolu s výletem na Karlštejn a čvachtáním v aquaparku dotváří jejich společenský status wannabe střední třídy.

 
Karin
3887 příspěvků 05.06.18 10:05

A na koupání a Karlštejně je špatně co?

 
Barnaby
72 příspěvků 05.06.18 10:08

Je to málo óóó…

 
Paris1789
2749 příspěvků 05.06.18 10:38

Nevím, dělejte si to, co vás baví, co si o tom myslím já pro vás není směroplatné, žejo

 
Karin
3887 příspěvků 06.06.18 10:09

Nejde přece o to, že bych snad žádala vaše svolení. Mně upřímně zajímalo, co je podle vás na takových aktivitách nedůstojného či tak…

 
asterah
315 příspěvků 16.06.18 09:06

100% souhlasím - až na to uklízení - za mně ani IKEA ani úklid :D
Nedávno jsem sháněla pro matku válendu s bočnicí a křeslo - v IKEI jsem viděla spoustu kravin, ale to, co jsem potřebovala, neměli, a to prostředí bylo děsné. Jen nevím, co tam smrdělo víc - jestli parfémy nebo lepidlo z nábytku - asi tak 50 na 50.

 
benyka
6431 příspěvků 04.06.18 12:50

@Paris1789 Nechcete přijít uklízet dneska k nám? Já bych za vás vzala tu Ikeu. Mám do šesti volno a úklid zatím jenom v zárodku. :-)

 
Paris1789
2749 příspěvků 04.06.18 12:54

To ale není logická reakce na to, co jsem napsala.
Uklízela bych v tom případě, že bych já potřebovala do IKEA (i když nechápu, proč) a někdo se nabídnul, že mi tam zajde. Třeba manžel. Tak bych místo návštěvy IKEA raději uklízela. To, že vy chcete do IKEA, se mne nijak netýká a váš úklid už vůbec.
Jako jo, asi jste chtěla být vtipná, ale i vtipy musejí být logické.
Příště vám to snad vyjde lépe, snažíte se usilovně, tak jednou snad…

 
JUBA
95 příspěvků 05.06.18 15:31
pro: @Paris1789

Dobrá, vážená p. Paris, jen klid. Já se slušně zeptala, tak nač ty emoce? Rozumím, že nábytek lze přeci vybírat podle katalogu a není nutné chodit do prodejny, chápu… Lidé tam chodí a zevlují, no to se v obchoďácích stává, poměrně běžně. Najdeje i v KIKA a Scontu, ale tam nechcete, páchne tam lepidlo na nábytek.
Jinak proti IKEA nemáte nic „nechvalného“, nábytek je cítit lepidlem, je tam moc lidí a ti navíc zevlují a pak si dají masové koule a jsou spokojení - to je tedy PECKA, FUJ.
Možná lépe volit výrazy, vážená p. Paris?

 
benyka
6431 příspěvků 04.06.18 12:56

@Paris1789 O.K. Odvolávám, budiž mi země lehká.

 
Wounded Knee
25 příspěvků 04.06.18 21:58

Paní Paris 1789 nesnáší ikeu, protože ji tam jednou načapali, jak krade předložku před WC, kterou chtěla dodat šmrnc svojí minimalistické domácnosti. Prej že nácek zakladatel…

 
Paris1789
2749 příspěvků 05.06.18 07:37

To je samozřejmě čistá pravda, nicméně předložka před WC je hnus nehygienický a většina příčetných lidí to už ze svých minimalistických domácností dávno vyrazila.

 
Paris1789
2749 příspěvků 05.06.18 10:45

Na téhle IKEA diskusi je pěkně vidět, jak se neumíte držet tématu. Zaseknete se na slově „nechvalně“ a místo toho, abyste to ponechaly autorce jako její právo považovat za nechvalné cokoli ji napadne, začnete to dlouze řešit. Co jsem tak měla tu pochybnou čest zjisti, je IKEA narvaná od rána do večera, takže je pro vás jako její zákazníky jen dobře, že někteří lidí tam prostě nechodí; důvody by vám měly být lhostejné, žádný z nich totiž nevyvažuje tu výhodu, že je tam o pár lidí méně a tak se vám tam (snad) lépe nakupuje. Nebo snad potřebujete udělit souhlas s veškerým svým konáním, abyste se cítili jaksi lépe? Tak to nepůjde, smiřte se s tím, že nejsou všichni jako jste vy.

 
dagino
717 příspěvků 05.06.18 20:15

Trh s falošným tovarom má obrovské ekonomické a sociálne dopady na spoločnosť hlavne v " bohatších " krajinách. Robím so svietidlami a v našej oblasti je to podobné ako v oblečení. Ako príklad by som uviedol Taliansko, ktoré bolo dlhé roky veľmocou designu a výroby svietidiel v Európe. V súčasnosti predstaví Talián nový design v Miláne a za pol roka už ho ponúka Číňan na aliexprese. Vďaka fejkom hlavne z Číny padá jeden výrobca za druhým. Nedávno zatvorili veľkú skláreň pri Trevise, ktorá vyše sto rokov vyrábala sklá pre niekoľkých výrobcov svietidiel. No a na konci sú voľby a dnes chudobnejúci Taliáni volia politikov, ktorý spôsobujú problémy s eurom a dotkne sa to celej EU ( aj ČR, ktorá nemá euro ).

 
may.frayn
1042 příspěvků 14.06.18 10:48

Cože? Každej přece ví, že LV je Lord Voldemort!

 
kozarohata
150 příspěvků 18.06.18 23:51

špatně se to čte, moc článku nerozumím. rozhodně by šel napsat líp

Příspěvek upraven 19.06.18 v 00:07

 
Aija
48 příspěvků 14.08.18 09:24

Mne jen udivuje, že jim to tak dobře prochází. Občas nějaká ta šťára, která se nafoukne v tisku. Ale jak to, že to zboží je tam prakticky hned zpátky? Kde se bere? A co celní správa vlastně pořád dělá? A kdo nad tím vším drží ochrannou ruku a kolik za to má?

V Amsterdamu otevřeli muzeum eko módy

Muzeum Fashion For Good reaguje na ekologickou stopu, kterou po... Celý článek


Reklama

Poslední článek:
Jak jsem vyrostla z pubertálních nákupů

Autor: Monika

Kam jste chodili nakupovat, když vám bylo -náct? Mým revírem byl... Celý článek


Reklama

Slečno, kouká vám... II.

Autor: Ada

Ach, čouhající podprsenko, pekelný evergreene! Vždycky se zařeknu,... Celý článek

Seminář o látkách v Brně

Autor: Ada

Nemám teď bohužel čas na delší články, ale na report z brněnského... Celý článek