Jana, Channah, Ada jsou pryč, komentáře pod články bývaly inspirativní, s dalšími tipy a hodnoceními. Game over, jdu taky pryč.
Nejdůležitější momenty z únorových týdnů módy
13.03.17 | autor Kateřina
Přichází jaro a pozornost módního světa se obrací především na čtyři slavná velkoměsta – New York, Londýn, Milán a Paříž. Postupně se v nich v únoru konaly týdny módy. Světoví návrháři ale předvedli daleko víc než jen nastrojené modelky. Pro své show vybírali originální místa, živou hudbu nebo zcela rozbili formu přehlídky. Chvílemi to vypadalo jako na výstavě současného umění.

Za zvuků ulic New Yorku
Poslední dobou se většina návrhářů odklání od klasických přehlídek, kdy kolem vás modelka jen prosviští, zatímco vám do uší zní tepavá, hlasitá hudba. Pravděpodobně za to může tlak na návrháře, aby každou sezónu vymýšleli něco lepšího a originálnějšího než několik měsíců zpátky. Často za tím ale můžete hledat i něco jiného. Marc Jacobs svůj zvukový doprovod vyřešil tak, že nevytvořil žádný. Modelky se prošly obrovskou halou v Park Avenue Armory (kterou si Jacobs pro své přehlídky vybírá skoro každou sezónu), kde pochodovaly mezi dvěma dlouhými řadami návštěvníků. Celá přehlídka proběhla jen za rozléhajícího se klapání podpatků. Venku před halou se pak modelky předvedly před fotografy a kameramany, takže záznam z přehlídky doprovází typické zvuky rušného New Yorku.
Jacobs navíc na své show zakázal veškeré online připojení. Pro blogery a redaktory tak muselo být velké překvapení, když vyšli po přehlídce ven, kde je čekaly modelky s telefony v ruce a začaly si je fotit. Jacobs tak od své práce oddělil klasické pozlátko a marketing, které dnešní týdny módy doprovází. Nechal návštěvníky pouze se svou kolekcí a jimi samotnými.

Na přehlídce Michaela Korse jste se zase mohli zaposlouchat do živé hudby, což dojem z nové kolekce určitě umocnilo. Ta byla navíc složena speciálně pro jeho show.
Návrhář Maison Margiela si naopak vyhrál se stránkou vizuální. Pro svou řadu MM6 vytvořil na londýnském týdnu módy místo přehlídky prezentaci. Návštěvníci se procházeli pokoji, kde mohli nahlédnout do procesů návrhů, výroby nebo výsledného focení či stylingu. Za zmínku stojí také jeho pásek vyrobený z nabíječky na iPhone nebo boty s plastovým kelímkem místo podpatku.

Americká krása z dílny Evropana
Jedna z nejvíce očekávaných kolekcí byla oprávněně ta od belgického návrháře Rafa Simonse, který debutoval na své nové pozici jako kreativní ředitel módního domu Calvin Klein. Mezi modelkami nebyly žádné výrazné celebrity nebo hvězdy s miliony fanoušků, a tak kolekce nadchla především svým minimalismem a klasickou elegancí.
Zní to strašně nudně a předvídatelně, ale opak byl pravdou. Jednoduchost střihů totiž naopak doplnily výrazné barevné kombinace, provokující průstřihy, průhledné látky a pláštěnkám podobné kabáty. Newyorskou přehlídkou zahájil Raf svou kariéru v dalším světoznámém módním domě (za sebou má Jil Sander a Dior). Ani zvukový doprovod za vizuálními dojmy nezaostával – modelky pochodovaly například do rytmu písničky Davida Bowieho. Raf v posledních letech několikrát změnil působiště, tentokrát to ovšem vypadá, že si konečně vybral tu pravou značku. Schválně, jak dlouho u Kleina vydrží…

Jane Austenová 21. století
Přehlídka Gucci v Miláně vzbudila podobně velké ohlasy. Alessandro Michele neustále posunuje hranice tohoto módního domu, aby předvedl nový směr celé značky, ale také poukázal na dění mimo módní svět. Letos například také poprvé spojil pánskou i dámskou kolekci a vytvořil tím celek s 119 outfity. Vybíral své modely tak, aby se všichni výrazně lišili. Vcelku rychlé tempo přehlídky mělo za úkol navodit dojem spěchu, který každodenně prožíváme. V kolekci kombinuje květinové, zvířecí a grafické potisky i odkazy na historii a rozdílné kultury. Použil například psaníčka ve tvaru knihy, která mají představovat údajně díla od Jane Austenové. Modelkám je připoutal řetězem ke krku.
Dojem z přehlídky navíc umocnila celková instalace. Modelové i modelky chodili v průhledné chodbě z plexiskla, která byla navíc fialově nasvícená. Obrovská černá pyramida uprostřed sálu zase poukazovala na Alessandrovu lásku k mystičnu a tajemnu. To, že mu někteří návštěvníci tleskali i ve stoje, byla jen pomyslná třešnička na dortu.

Sochy mezi modelkami
Jedním z mnoha návrhářů, kterým se podařilo ohromit, byl i Christopher Bailey. Na londýnském týdnu módy předvedl kolekci Burberry, inspirovanou britským sochařem Henry Moorem, kolem jehož děl také modelky v průběhu přehlídky chodily. Bailey si pohrál se střihy klasického trenčkotu, svetry padajícími na jedno rameno a podpatky odkázal na slavného sochaře. To vše mu pomohlo posunout svět Burberry o kousek dál. Dílo umělce připomínaly také použité modro-bílé proužky a klasické tmavě modré pracovní oblečení, které napodobovalo právě Moorovu uniformu. Bailey také odvážně vytáhl z archivu Burberry kápi, kterou zmodernizoval různými výšivkami, volánky nebo výraznými texturami, a doplnil jí všechny looky při závěrečném defilé.
Módní dům navíc využil hitu letošních přehlídek a kolekce patřila pod ty „see now buy now“. A tak jste si obdivovaný kousek mohli objednat online na stránkách značky - a to okamžitě po přehlídce. Podobnou strategii využil také Tom Ford, Ralph Lauren nebo Tommy Hilfiger.

Od kožichu ke květinám
Vzhledem k tomu, že přehlídek je během týdnů módy opravdu nespočet, objevilo se mnohem více trendů a kousků, které stojí alespoň za rychlé shrnutí.
Spoustu návrhářů ještě neopustila láska pro kožichy, a tak nás budou na ulicích pronásledovat i nadále. Několik jich předvedl například Michael Kors. Poměrně často se objevil i zajímavý způsob nošení kabelky – prostě ji popadnete, zmuchláte, strčíte do podpaží a jdete – nemusí to být ani psaníčko. Vypadá to zajímavě, ale co se praktičnosti týče…

Barvy se objevují spíše neutrální, i když o pozornost dost často bojuje jasně červená. Široká ramena a oversized střihy byly často vidět především na blazerech nebo u sak (např. Calvin Klein). Sukně a šaty měly většinou délku midi a postavu těsně obepínaly. A komu by se i v chladném období stýskalo po létu, nechyběly v kolekcích ani potisky květin nebo široké pásky.
Sledovali jste přehlídky? Nadchne vás více extravagance, nebo spíš klasický minimalismus? A jaké kolekce byste naopak ani zdaleka nedoporučili?
Komentáře článku
Zobrazovat komentáře chronologicky