Vítejte v českém second-hand byznysu, kde se komunikace degraduje na nutné minimum bez háčků a čárek, zato s pravopisnými chybami a ztracenými hodinami při domlouvání předání. Možná je to používáním mobilů, možná mladou generací, která ani nepamatuje koresponďáky... a možná naší jistotou, že je to jenom Vinted a nové tričko si koupíme kdekoliv.
Vinted, pod původním názvem VotočVohoz, používám snad od jeho prvních
týdnů. Přesně totiž vykryl moji potřebu zbavit se nenošeného oblečení
v dobrém stavu + nakupovat věci z druhé ruky, bez nutnosti probírat se
hromadou hadrů v klasickém sekáči.
Bylo by však naivní si myslet, že tisíce uživatelek a OHROMNÉ
množství oblečení s sebou přinese také vyšší úroveň komunikace.
Diskuzní fórum Vinted sice nesleduju, ale jako „textově postižená“ si
všímám mizerných popisků a zpráv.
Kurz neefektivní komunikace
Hlubokou studnicí Vinted zkušeností je také moje kamarádka Petra, která
obchoduje ještě častěji než já. Petra si mohla hlavu ukroutit, když jí
jedna slečna napsala o tašku do kabelky… načež pak z konverzace
vyplynulo, že onu kabelku ještě nemá, a tak neví, jestli
se jí k tomu bude hodit. Podobných errorů najdete naštěstí jen pár -
nejčastěji totiž bojujeme s těmito nešvary:
1) Vyhnívající odpovědi
O tričko vám napíše v pondělí, vy odepíšete ve čtvrtek a odpověď
vám s trochou štěstí dorazí v neděli. Co na tom, že máte Vinted
aplikaci v mobilu a máte závislost na notifikacích - Vinted vždycky
počká.
A odepsat hned? Neblázněte! O maňana rychlosti svědčí další
historka Petry, která svou zájemkyni překvapila okamžitou reakcí.
Zaskočená slečna se zmohla jen na zprávu: „Tak to na mě byla rychlá
odpověď, musím si to ještě rozmyslet.“ Potom se už neozvala. Nejspíš
smrt šokem.
2) Předání? Mission Impossible
Já nechci jet do Dejvic, ona nechce jet na Anděl. Deset
zpráv s našimi časovými možnostmi, zvednout telefon se nikomu nechce a
jste otrávení ještě předtím, než si koupené plavky vezmete na sebe.
Nutno přiznat, že předávání na Vinted vidím jen z pražského
rybníčku. My místní vinteďačky jsme totiž leckdy „nesehnatelné“ a
odmítáme slevit. Pondělí balet, úterý sushi, prostě klasická
nestíhačka, takže vmáčknout tam sraz kvůli kabelce za dvě kila? To se
nikomu nechce. Po několika vyteklých nervech si radši připlatím za
poštovné.
3) Máš vůbec povolení mě kontaktovat?
Zkušené obchodnice poznáte nejen podle počtu hodnocení, ale také
sáhodlouhého popisu na jejich profilu. Jako nakupujícího vás předem
varuje, ať se neopovažujete žádat o výměnu a rezervaci vám podrží
maximálně 3 dny. Chybí už jen Připravte si kartičku pojišťovny
a Neklepejte, sestra vychází!!!
Na druhou stranu se jim vůbec nedivím. Komunikace s desítkami zájemců
vám po pár konverzacích musí připadat na hlavu. Jenže i s tímto
vyčerpávajícím seznamem vám stejně přijde zpráva „Vyměníš?“
4) Hlavně stručně a až do domu, bitte
Jasně že nečekám žádný liebesbrief, když chci prodat nebo koupit
bundu… jen se mi někdy zdá, že obyčejné Ahoj a Děkuju
očividně zdržuje.
Z Vinted archivních zásob vytahuju povedené zprávy, které opravdu
přišly (přidávám pro jistotu překlad, který čtu mezi řádky):
- „Dobrý den. Bydlím za Hájemi a pracuju mezi Budějovickou a
Pankrácem.“
= „Buď tak laskavá a dovez mi ten kus hadru domů
nebo ideálně do práce, protože se fakt nepotáhnu až na
Palačák.“
- „Vyměníš?“
= „Nechceš zbytek mýho šamponu
nebo mikinu velikosti 44 na donošení? To nevadí, že normálně nosíš
38. Oversized, ne?“
- „ahoj svetr beru diky h“ = „Jsem mistryně slovního
minimalismu a hlavně tvůj zákazník, tak se snaž, páč mi nestojíš ani za
diakritiku, ani za interpunkci.“
A pak je tu samozřejmě ještě jedna větička, která si zaslouží
vlastní odstavec…
“Foto na postavě by nebylo?”
Kriticky přiznávám, že místo pekáče buchet připomíná moje
břicho rozkydlý štrúdl - čili mě mučí pohled na přehled
plochých břich na Vinted.
Řada prodávajících je na tom očividně stejně. Logicky se nebudete
soukat do džínů, které vám jsou malé a vždycky byly - natož se v nich
ještě fotit!
Jenže vás čekají dva možné scénáře. Buď bude
kousek v nabídce viset do skonání Vinted, nebo vám dorazí zpráva
“A foto na postavě by nebylo?”. A tak s vidinou tučného zisku cpete
svůj tlustý zadek do riflí a posíláte do světa tolik chtěný
obrázek.
Na druhou stranu tu máme řadu neskromných a vyrýsovaných těl, která
se rozhodně schovávat nehodlají. Znáte to… někdy se do selfíčkování
pustíte s takovou chutí, že máte najednou nafocený celý book a
pochopitelně se nezapomenete pochválit v popisku svůdným
hashtagem #sexy.
Přiznejte si, že vás u podobné fotky chytí lehký voyerismus a kliknete
bez ohledu na to, jestli bodýčko chcete nebo ne. Na takové mezikozí se
podíváte, i když nejste na holky. A pak při kliku na “Mám zájem”
sníte o svém rajcovním já… co na tom, že máte kouzelná prsa, která
v lehu na zádech zmizí.
Kam že můžu poslat nominaci na sexistické prasátečko roku?
Popisky, velká on-line lekce copywritingu
Vinted mi často připomíná, jak nás slohovky, seminárky a bakalářky
naučily naplnit potřebný počet znaků bez ohledu na obsah. Jen tak se dá
vysvětlit, že v popiscích najdete hromadu slovních plev jako „sexy“ a
„slušivé“, zatímco chybí základní informace jako míry, materiál,
vady, obnošenost nebo možnosti nošení.
Zevrubný popis vám sice zabere víc času, ale díky tomu vám lidi
nepíšou dotazy, kolik že měří vystavovaný kabát.
1) JAK NEPSAT INZERÁT - Hippie rudá halenka
Vyšívaný zlatý vzor
teplé barvy
Hippie
Nádherně sytá rudá barva
originální kousek
skvělý lehký materiál
slušivá
vyjímečně nošena
Této slečně děkuji za duplicitní informace, které jsem navzdory svým
5 dioptriím dokázala rozpoznat z fotky. Holt tady se mohu spokojit
s informací, že materiál je lehký a slečna měla halenku párkrát na
sobě. Já v tom mezi řádky čtu „Nosila jsem tuhle halenku furt, ale
protože ten matroš dost větrá, tak jsem ji prala skandálně málo, jo a se
žehlením jsem se neotravovala.“
Popisku dodává punc originality pravopisná chybička, bez které by
bývalý VotočVohoz nebyl to pravé ořechové. O termínech jako „nové bez
vysačky“ teď raději „pomlčým“.
2)
JAK NAPSAT INZERÁT - Elastická sukně ke
kolenům
Příjemný materiál (bavlna s trochou elastanu), obepíná postavu. Je
do pasu, dá se stáhnout i na boky. 
Foceno na vel 40. Měřím 174 cm.
Pas: 2×39 cm (nenatažená; natáhne se až na 2×48 cm)
Délka: 51 cm
Poštovné 50 Kč
Osobní předání: Praha, Strossmayerovo nám., všední dny
Rozdíl na první pohled! Rovnou máte představu o materiálu nebo že vám
bude sukně sahat po kolena, když měříte o pár centimetrů méně než
prodávající. K tomu prodávající přidává praktické info o poštovném
nebo možnosti předání.
Tuhle slečnu sice neznám osobně, ale zaregistrovala jsem ji ve světě
copywritingu - a jak je vidět, zkušeně své řemeslo promítá do popisků
zboží. Pravidla pro popisky zboží v e-shopech mají své výhody:
potenciální zákazníci vám nepíšou s každou blbostí, ale rovnou
objednávají.
Ekonomické uvažování nad každým hadrem
Jedna věc mě na Vinted obzvlášť fascinuje - že tu narazíte na lidi,
kteří vystavují třeba 300 položek najednou a už nasbírali třeba
1000 hodnocení. Mám jedinou otázku - PROBOHA KOLIK ČASU TRÁVÍ NA
VINTED??? Buď jejich strýček rozhodně není Skrblík,
nebo jste narazili
na fast-fashionholičku numero uno.
Na druhém konci spektra naopak najdete množství oblečení za pár korun,
které by zasloužilo spíše do popelnice na textil. Nějak mi ta čísla
nevycházejí. Pokud dostávám na brigádě 80 Kč na hodinu a stejnou dobu mi
trvá focení/popisek/poslání zboží v hodnotě 30 Kč, měla bych
obnošené věci radši vyhodit a jít makat.
Vůbec v tržní hodnotě vězí obří rozpor mezi oběma stranami.
Nakupující by nejradši něco značkového, ještě s cedulkou a ideálně za
50 Kč i s poštou. Prodávající by nejradši prodali obnošený svetr za
200 Kč a abyste si pro něj přijeli.
Módu rychle nabýt a rychle pozbýt
Proč vaše zprávy hnijou v inboxu prodávajícího? Proč na domluvené
setkání přijdete sami a druhá strana se sotva obtěžuje dorazit nebo dát
vědět? Protože zcela upřímně - vůbec o nic nejde! Nám
je jedno, jestli zrovna tento „boj“ o staronovou halenku vyjde. Kousek č.
357 do naší skříně prostě nepotřebujeme, je jen naším rozmarem. Vinted
tak ztělesňuje naši touhu po spotřebě. Chceme se stále bavit novým a
novým oblečením. Fascinuje nás pocit, že si vzápětí můžeme dopřát
další šaty, když za 2 měsíce za ně dostaneme další cash.
Na Vinted prokrastinujeme módou a falešně si myslíme, že šetříme lesy
a čínské švadleny. Rychloslova jen provázejí rychlomódu. Divoká fast
fashion, kolem se (vo)toč, kolem se (vo)toč…
Autorka odpovídá na vinted zprávy s několikadenním zpožděním,
smlouvá o poštovné a je líná vyplňovat popisek zboží.
A co vy? Jak se vám komunikuje z Vinted?
Komentáře článku
Zobrazovat komentáře chronologicky