Drogy se už prodávají v eshopech, gangsta komunita přelila hotovost do
jiného druhu podnikání.
Spoustě lidí to vyhovuje, oversize oblečení dobře skryje špeky, takže se
tohohle stylu jen tak nezbavíme.
Vlna hip hopu zaplavuje módu
20.12.17 | autor Kateřina
Tenisky na platformách, obří péřové bundy i školní mikiny. I takové návrhy se objevily v kolekci Rihanny pro Fenty x Puma. Na módní přehlídce je doplňovala dunící hudba, blikající reflektory i správný zarputilý výraz modelek z celého světa. To vše ale mělo něco navíc. Hip hopovou atmosféru, která v posledních letech v módním průmyslu pomalu narůstala. Aby teď módní svět zasáhla v plné síle.

první vlnky na obzoru
Dnes všude kolem sebe vidíme kolekce slavných raperů, ať už jde o Fenty
od Rihanny nebo Yeezy Kanye Westa. Tento trend
však není pouze povrchový, svoje kořeny má o něco hlouběji. Jedná se
totiž především o kulturu, ne pouze o styl hudby nebo tance. Skládá se
z mnoha částí, mezi čtyři nejdůležitější elementy patří Graffiti,
B-boying, MCing a DJing. Svou největší slávu zažil hip hop v 90. letech
za velkého přičinění hudebníků, kterým se podařilo tento styl poprvé
prosadit, a to především komerčně.
Móda hip hopu vznikla v newyorských ulicích Bronxu, někdy na počátku 70. let. V této době se do stylu s rostoucí popularitou také poprvé zapojily sportovní značky jako Adidas nebo Nike. V 80. letech se pak rozšířily (a dnes se opět vrátily) bundy bomber, tenisky (buď Adidas Supersta r nebo Chuck Taylor All Star) a výrazné nylonové nápisy. Kdo mohl, viditelně se reprezentoval značkami jako Gucci, Louis Vuitton nebo Fendi.
Největší roli v tomhle stylu ale hrají velké nepřehlédnutelné doplňky. Mezi jedny z mnoha zpěváků, kteří silné zlaté řetězy nebo obří prsteny zpopularizovali, patřil Big Daddy Kane. Neměli bychom zapomenout ani na paletu barev, která je nepochybně víc než široká. I když to tak na první pohled nemusí vypadat. V polovině 80. let se totiž z reggae kultury podařilo do hip hopu úspěšně prosadit její základní barvy jako tmavě žlutou, červenou a zelenou.

Hlavním poznávacím rysem je neutralita oblékání mezi ženami a muži. Často byste nepoznali, zda daná bunda patří mladé tanečnici či stárnoucímu raperovi. I to patří mezi důvody, proč se dnes tato móda vrací a těší se velké oblibě. Spoustu mladých lidí totiž oslovuje genderless móda, která podporuje smazání hranic v dámském a pánském oblékání.
(nejen) přelom století
V polovině 90. let se styl od neupravenosti přenesl do přesného opaku.
V módě se prosadil „gangster“ styl inspirovaný těmi
skutečnými „zločinci“ z prohibice 20. let 20. století. Nosily se
obleky, hedvábné košile a kožené polobotky. Jen ty zlaté doplňky stále
zůstávaly v oblibě. V této době se také prolomila předchozí neutralita
a ženy kombinovaly o několik čísel větší bundy s úzkými kalhotami či
upnutými tílky. Postupně se také objevily nové sportovní značky jako
Reebok nebo FILA.
Na přelomu století se do pánské módy zamíchaly dresy a sportovnější oblečení. Spousta raperů se začala aktivně zapojovat do módního světa a přicházela se svými vlastními kolekcemi. Mezi ně patřil například Jay-Z, 50 Cent nebo Sean John. Právě tehdy mluvíme o největším vlivu těchto ikon na módní průmysl. I když se umělci závratnou rychlostí stali významnými, bohatými a obdivovanými osobnostmi, neztratili nic na svém předchozím stylu. A právě proto se móda, původně zrozená v uličkách Bronxu, přenesla až do nejvyšších příček světové společnosti.

I přes výše vypsanou stručnou historii není vůbec lehké tento styl definovat. Jak kvůli jeho neustálému vývoji, tak jeho postoji k luxusním značkám. Hip hop lze označit za velmi dobrý příklad „high-low fashion“. Tedy módy kombinující jedny z nejdražších kousků na trhu s těmi neznačkovými. Příčinu najdeme opět na místě vzniku. Nejde o práci jednoho zpěváka, herečky nebo návrháře. Ale kolektivní spolupráci, která se formovala napříč New Yorkem mezi tanečníky a fanoušky. I z toho můžeme vyvodit další opodstatnění pro rostoucí popularitu hip hopu. Dovolí vám být, kým chcete – i s troškou luxusu navíc.
když hudba odejde do pozadí
Teprve dnes se ale hvězdy hip hopu právoplatně uznávají za takzvané
trendsettery. Od ledabylosti se přesunuly k víc upravenému vzhledu, začaly
cílit na větší skupiny a navázaly spolupráce s největšími módními
značkami. Roku 2008 například Pharell navrhl kolekci
šperků pro Louis Vuitton. Se stejnou značkou později
spolupracoval i Kanye na řadě tenisek. Výrobku, který se
mezi produkty LV nikdy předtím v takové míře nenacházel. Sami sebe navíc
osobnosti jako Kanye nebo Pharell oprostili od jednoznačných nálepek jako
„hudebník“ nebo „raper“. Víc než kdy jindy chtějí upozornit
především na svoji identitu, vkus a chápání kultury.

Pro mnohé však zůstává otázkou, zda hip hop díky masivnímu rozšíření neztratil něco na své autenticitě. Už nelze mluvit čistě jen o subkultuře nebo nějakém stylu na okraji společnosti. Zároveň však nikdy nebylo výjimkou, aby hudebníci nebo jiné slavné osobnosti propojovali své působení s módou. Pak by neměla dnešní situace nikoho překvapovat. V málo jakém stylu se však najde taková pospolitost a porozumění jako v hip hopu. A právě ta všechno mění.
Oslovil vás také hip hop? Myslíte si, že jeho popularita vydrží, nebo jde jen o jednorázový trend?
Komentáře článku
Zobrazovat komentáře chronologicky