Bydlet s přáteli nebo bydlet za vyšší nájem?

Fotoalbum tématu (1) Sledovat e-mailem Přidat k oblíbeným Zapnout podpisy Hledání v tématu
První příspěvek v tématu
lilith91
8 příspěvků 07.02.19 17:38
Bydlet s přáteli nebo bydlet za vyšší nájem?

Bydlím ve městě, kde nájmy nejsou žádný med, ale to je asi problém celé republiky v místech, kde je práce. Mám pronajatý byt s přáteli, kde bydlím už přes rok, ze známosti za dobré peníze - je to nejlepší bydlení od té doby, co žiju „sama“ (bez rodiny, přítele). Začala jsem takto bydlet už během školy a vlastně i teď několik let po jejím konci. Někdy to nestálo za nic, někdy jsem potkala fajn lidi…tohle poslední soužití je nejmíň konfliktní a milé, ale stejně i tak v pár posledních měsících si už přijdu jak praštěný. Vyhledávám svůj klid, oni po práci nikam moc nechodí a pak okupují jak svoji místnost, tak kuchyň, střídavě - a já už bych po práci nejradši zapadla za svý dveře, dělala si svůj nepořádek, všude chodila ve spoďárách, poslouchala jen svojí hudbu a s nikým nemluvila. Jsou nekonfliktní, hodní, milí, ale já už asi stárnu??(je mi 28).
Mám i přítele, který všechno ví (komu bych se taky svěřovala, od toho je to přítel), ale jsme spolu zatím jen 5 měsíců a má pocit, že ho tím spíš děsím a že si myslí, že ho někam tlačím. Jednou by se mnou chtěl bydlet, ale asi zatím není připravený a ani by to asi u něj úplně nešlo, bydlí v ateliéru, který je dost specifický.
Co byste dělali? Mám se uklidnit, využít toho, že šetřím a třeba čekat na chlapa, až si usmyslí? Anebo byste si prostě našly malý byteček i za cenu toho, že ty nájmy jsou astronomické? Přijdu si na jednu stranu, že jsem nevděčná vlastnímu životnímu štěstí, a zároveň si v hlavě kumuluju hrozné mrzoutství…

Stránka:  1 2 3 4 Další »
Reakce:
giuliettka
3707 příspěvků 07.02.19 17:41
@lilith91 píše:
Anebo byste si prostě našly malý byteček i za cenu toho, že ty nájmy jsou astronomické?

Co je astronomická suma?

lilith91
8 příspěvků 07.02.19 17:47

@giuliettka no platit 6000 nebo 12000 je rozdíl. Není to nic, co bych neuplatila, ale vše by bylo tak tak a práce je, ale v Praze těch dobře placených prací je málo a už je i vypočteno, že kdo bydlí sám v Praze, za nájem dá v průměru 68 % svého příjmu…byl by to i můj případ. To je opravdu astronomická částka potom:))

giuliettka
3707 příspěvků 07.02.19 17:55

@lilith91 Tak to ja by som si bývanie sama v tom prípade našla. Ale nie s tým, že možno sa potom ku mne nasťahuje priateľ a tým pádom sa nájom bude platiť ľahšie, keď to budeme ťahať vo dvojici. Ak uvažujete týmto smerom, tak sa nikam nesťahujte. Ak uvažujete smerom, chcem byť sama a aspoň chvíľu si tu samotu užijem, tak si ten byt nájdite. Nehľadajte ho však s tým, že časom sa prisťahuje priateľ. S tou eventualitou vobec nepočítajte. Priateľovi oznámte, že chcete bývať sama. Až sa toho nabažíte, tak sa možno prisťahujete k nemu, alebo nasťahujete do spoločného bytu, ktorý si spolu nájdete, ale tento byt je len pre vás.

giuliettka
3707 příspěvků 07.02.19 17:59
@lilith91 píše:
Přijdu si na jednu stranu, že jsem nevděčná vlastnímu životnímu štěstí, a zároveň si v hlavě kumuluju hrozné mrzoutství…

A viete čo, najprv si užijte to bývanie sama, bez chlapa. Z vlastnej skúsenosti fakt paráda. Zážitok na nezaplatenie. Aj na sex a rande by som chodila ja k nemu do toho jeho ateliéru a ten byt by som si užila sama. Žiadne, že prespíš u mňa a ja ti ráno naservírujem raňajky.

Moir
2215 příspěvků 07.02.19 18:01

V době, kdy jsem platila za půl 3+1 7 tisíc, jsem šla do 1+kk za 7 800. Teď? Pokoj 7t+, garsonka 12t+, když máte štěstí a nechcete bydlet ve vlhkém plesnivém suterénu skoro za hranicemi Prahy. To je rozdíl dost podstatný. Jestli byste platila za bydlení 2/3 svého příjmu, je to dost luxusní rozhodnutí. Ne, že bych ho nechápala, ale nešla bych do toho.

XIII
71 příspěvků 08.02.19 03:03

Hele, a je nezbytně nutné bydlet v Praze? Ze spousty míst se dá smysluplně dojíždět. Například z Kutné hory jste na Hlaváku za hodinku, z Kolína nebo z Berouna za půl až třičtvrtě hodiny (podle toho, který spoj chytnete). S tím už se dá rozumně žít. Když si najdete práci v centru, budete tam vlakem z Kolína rychleji, než metrem z Butovic, přičemž rozdíl v nákladech na bydlení je poměrně zásadní.

Zrovna nedávno se o tom zajímavě rozepsal mladý Kechlibar.

Paris1789
3710 příspěvků 08.02.19 06:58

@lilith91
nemáte náhodou nárok při překročení hranice podílu platby za bydlení na čistém příjmu na nějakou sociální dávku?

Matmys
2198 příspěvků 08.02.19 08:14

@lilith91
Jistě víte , že záleží na vás, co je pro vás přednější. Úspory nebo osobní svoboda a klid?
Já jsem se v takových nepříjemných finančních situacích přikláněla k názoru : peníze budou a my nebudem.
Jste mladá, svobodná a předpokládám zdravá. A zaměstnaná. Pokud však řešíte rozdíl mezi 6 tisíc, tak (bez urážky) váš plat není takový, abyste z něj dokázala v brzké době našetřit na byt. Snad na nějaký počáteční vklad na hypotéku, ale do toho asi spíš až se životním partnerem.
A léta utíkají a vy budete mít „něco v bance“ (ale ne dost), ale nervy v kýblu.
Pokud ten váš přítel s vámi chce být, tak se mi zdá 5 měsíců dost dlouhá doba na to, aby vám nějak píchnul. A to nemyslím jen vyslechnutím.

giuliettka
3707 příspěvků 08.02.19 08:22
@Matmys píše:
Pokud ten váš přítel s vámi chce být, tak se mi zdá 5 měsíců dost dlouhá doba na to, aby vám nějak píchnul. A to nemyslím jen vyslechnutím.

Ale to si snáď děláte kozy. Po 5 mesiacoch chodenia jej má čo kúpiť byt? Alebo platiť polovicu nájmu, aj keď sa ešte na spoločné bývanie necíti? Ani sa nečudujem, že ženské majú nálepku zlatokopiek. Stretnem chlapa a po pár mesiacoch si od neho nechám platiť.
@lilith91 Neopovážte sa! Prídete o priateľa, ak nie hneď, tak časom určite. Pochybujem, že nejaký chlap chce ženskú čo sa o seba nedokáže postarať, a očakáva už na začiatku vzťahu prachy.

Ghost B.C.
3798 příspěvků 08.02.19 08:23

@Matmys Ale jaký by při dnešních cenách bytů musela mít @lilith91 plat, aby si z něj v brzké době našetřila na vlastní bydlení? To nemyslím nijak rýpavě, jen že pár milionů se šetří dost blbě, když člověk náhodou není ředitel ČD.
Každopádně taky souhlasím s tím, že bych se při hledání vlastního podnájmu nespoléhala na přítelovo „možná někdy v budoucnu“.

Ghost B.C.
3798 příspěvků 08.02.19 08:31
@Ghost B.C. píše:
Každopádně taky souhlasím s tím, že bych se při hledání vlastního podnájmu nespoléhala na přítelovo „možná někdy v budoucnu“.

A tím nechci říct, že to s vámi nemyslí vážně. Ale souhlasím s @giuliettka. Po 5 měsících byste asi mohli vědět, jestli spolu chcete být i nadále, ale zase to není tak dlouhá doba na to, abyste ho „hnala“ do finanční zodpovědnosti za vaší svobodu.

Matmys
2198 příspěvků 08.02.19 08:57

No tak jsem to blbě napsala, no…
S opicí se nemíním bavit, ale pro @Ghost B.C.
Pomoc od přítele může vypadat taky tak, že ji pomůže s vyhledáním vhodného bydlení a pokud něco krachne, tak ji bude záštitou a může vypomoci dočasným útočištěm.
Nikde jsem snad nepsala, že jí má něco platit.
A to by měla Lilith mít? No tak si to spočítejte, kolik asi stojí v Praze malý byt - nový od 5 melounů, starší teď sousedi prodávali za cca 4.
A proč se tak čílíte? Jako já jí neplatím, já jí potenciální hypotéku nenastavila na prakticky nedosažitelnou, já nepronajímám byt na Airbnb…
Spíš jsem tím chtěla říct, že bych volila osobní pohodu před úsporami.

giuliettka
3707 příspěvků 08.02.19 09:15
@Matmys píše:
Pomoc od přítele může vypadat taky tak, že ji pomůže s vyhledáním vhodného bydlení a pokud něco krachne, tak ji bude záštitou a může vypomoci dočasným útočištěm.

Tak napodruhé, to si snáď děláte kozy. Predpokladám, že to nie je sirota Podhradských a má rodičov, alebo babičku, tetku z 12 kolena, kmotru…
Predpokladáte od dospelej ženy, že si nedokáže sama nájsť byt? Čo je nesvojprávna? Ak jej s hľadaním vhodného bytu bude pomáhať on, tak to je presne to tlačenie do spoločného budúceho bývania. Vyberajme tak, aby sa to páčilo aj tebe a aby si sa ku mne prisťahoval. A vyberaj poriadne, lebo ak to neklapne, tak sa nasáčkujem k tebe.
@lilith91 Naozaj si ten byt nájdite sama. Netlačte na pílu a nespoliehajte sa na budúceho partnera, nech už to bude tento, alebo ktokoľvek iný. Tých 68% je zárukou, že si samostatne bývanie užijete, a nikde nie je napísané, že tam budete dosmrti, alebo že vám nepadne zlatá tehla na hlavu, nezmeníte prácu… :-)

Matmys
2198 příspěvků 08.02.19 09:46
@giuliettka píše:
Tak napodruhé, to si snáď děláte kozy.

Ne. Nedělám, jen mám jiný názor. Ale chápu, že vy nechápete.

Paris1789
3710 příspěvků 08.02.19 09:48

@XIII
nad tímhle taky uvažuju. Dnes jsem rozhodnutá z Prahy odejít, protože jako důchodkyně nebudu asi schopná vyžít v drahém městě, jako je Praha. Současně ale vím, jak těžké je se přestěhovat, ztratíte všechny sociální sítě, které jste navázala. Mně to v Praze trvalo asi 15 let, a pořád jsem nedosáhla takového stavu, který bych zažívala, kdybych zůstala tam, kde jsem vyrůstala. Takže rozumím tomu, proč lidi zůstávají v Praze, zejména ti liberální, a taky rozumím tomu, že jsou jim vysoké životní náklady snesitelnou daní za ten sociální komfort, jestli mi rozumíte. Osamělost je strašná věc a málokdo v ní dokáže žít dlouhodobě.
Ostrava rozhodně není špatné město, má spoustu předností, které z Prahy (zatím) nejsou vidět, jenže marná sláva, vaši přátelé se nepřestěhují s vámi, stejně tak se s vámi nepřestěhuje váš gynekolog, zubař, praktik, kadeřnice a všicni ostatní, na které jste zvyklá. A to nemluvím o tom, že úroveň služeb a mezilidské komunikace je tam přecijen o dost jiná. Úroveň mezd je až daleko za tím, ale že si tam nekoupíte na každém rohu svou oblíbenou značku ovesných vloček je další argument, proč zůstat.

Paris1789
3710 příspěvků 08.02.19 09:54

@giuliettka
hele ale ona tazatelka opravdu zřejmě dosáhne na příspěvek na bydlení. Je s tím spojen jistý opruz, ale tady už se dostáváme do situace, kterému opruzu dává přednost, jestli tomu spojenému s úřadem nebo spolubydlením.

giuliettka
3707 příspěvků 08.02.19 10:07

@Paris1789 Tak to neviem, niekde som už na MP príspevok riešila a už vtedy som priznala, že sa v tom neorientujem. Tuším jak sme riešili prečo ľudia zostávajú na predraženej ubytovni. Ja by som sa na jej mieste presťahovala. Sama som žila dvakrát. Raz vo vlastnom baráku, dvojgeneračnom obrovskom a ťahala som to dva roky z platu a úspor. Utiahla som to a nemám pocit, žeby som nejak strádala. O pár rokov neskor som bývala v prenajatom byte v rodinej vile. Tiež sama a tiež som platila pálku, ale tam som s tým počítala, bol to príplatok za luxus, nebol to bežný byt. To som už v pohode utiahla z platu a úspory som nemíňala. Ja som len chcela, že ak @lilith91 o samostatné bývanie stojí, tak by sa osamostatniť mala. Aj napriek tomu, že trebárs bude obchádzať úrady a dokladať príjmy, alebo čím je vlastne ten príplatok podmienený.
Nejak mi pripadá, že hľadanie bytu, ak to má robiť s priateľom, ktorý ešte o spoločné bývanie nestojí, nech už jej pomáha po finančnej stránke, alebo po morálnej, je zbytočné. Robiť to ako provizorium na potom, mi pripadá márne. Fakt by som sa sťahovala len ak o samostatné bývanie stojím a viem si to predstaviť aj bez toho, že budem čakať na niečiu dodatočnú pomoc, alebo na to, že to pri prípadnom probléme bude za mňa/so mnou riešiť niekto iný.

giuliettka
3707 příspěvků 08.02.19 10:34
@Matmys píše:
Ne. Nedělám, jen mám jiný názor. Ale chápu, že vy nechápete.
Aký? Že má s hypotékou čakať na chlapa? A čo ak životný partner nebude? Má dožiť na ubytovni, lebo je žena?
@Matmys píše:
Snad na nějaký počáteční vklad na hypotéku, ale do toho asi spíš až se životním partnerem.
Jaká léta jí utíkají? Má 28 je mladá a ešte hodně dlho bude.
@Matmys píše:
A léta utíkají a vy budete mít „něco v bance“ (ale ne dost), ale nervy v kýblu.

Koľko máte rokov? Áno mám iný názor, ale vy mi pripadáte ako starenka zo socializmu, alebo z Indie. Čo najskor sa vydaj a život začne až potom. No nezačne. Fakt žije už teraz a bez ohľadu na to, že je žena.

Paris1789
3710 příspěvků 08.02.19 10:36

@giuliettka
pokud jde o mne, bydlela bych raději sama. Jenže ta samota taky není úplně dobrá, ztrácíš postupně schopnost socializace. Je to vždycky něco za něco. Nejlepší je bydlet s lidmi, s nimiž si rozumíš, jenže to není tak snadné zařídit.
A taky je třeba pracovat sama na sobě, abys s těmi lidmi vyšla. Nelze čekat, že ostatní se ti přizpůsobí, musí se snažit všichni, ale ty hlavně (nemyslím, že máš problém, jen to píšu jako příklad).
Dnes to vypadá tak, že na hypo dosáhne jen málo lidí, takže bych se tím kdovíjak nestresovala. Šetřit a žít skromně je dobré, už jen z ekologického hlediska, ale vocaď pocaď. Spoléhat na muže to samé, je lepší snažit se hlavně sama. Na druhou stranu je fakt, že v páru se ty náklady snášejí líp.

giuliettka
3707 příspěvků 08.02.19 10:45
@Paris1789 píše:
@giuliettka
pokud jde o mne, bydlela bych raději sama. Jenže ta samota taky není úplně dobrá, ztrácíš postupně schopnost socializace. Je to vždycky něco za něco. Nejlepší je bydlet s lidmi, s nimiž si rozumíš, jenže to není tak snadné zařídit.

Z mojho pohľadu, naozaj nie. Bývaš sama, takže nemusíš brať ohľad na nikoho. Možeš odísť kedy sa ti zachce, takže ideš na všetko na čo máš chuť. Nikdy som nenavštívila toľko vystáv, osláv, koncertov, predstavení a čo ja viem čoho, ako keď som žila sama. Ak si nanasáčkuješ domov mačku, alebo psa a nemusíš utekať dať im nažrať, alebo vyvenčiť, aby ti nezaneřádili byt, tak máš neskutočnú voľnosť. Možeš sa vrátiť z baru o pol druhej nadránom a rámusiť a tak do toho baru ideš častejšie, ako keby si vedela, že po návrate domov budeš musieť potichúčky liezť okolo spiacích spolubývajúcich a poprípade riešiť, čo si o tvojom sposobe života myslia. Pozveš si kohokoľvek a kedykoľvek a neriešiš, že vedľa niekto spí, kto ide na nočnú, alebo že si chce niekto čítať a vy chcete pozerať film. Neviem či si bývala sama, ale fakt je to úchvatné. Je to presne jak v americkom filme, máš sa úžasne. :-)
edit ja netuším ako sa do slovenčiny preloží slovo nezaneřádili. :-D

Paris1789
3710 příspěvků 08.02.19 11:03

@giuliettka
hele, já už jsem ve věku, kdy je osamělé bydlení spíše nevýhoda, když se mi něco stane, může mě můj spolubydlící zachránit :-) Ty radovánky, co popisuješ, už mne taky kdovíjak nelákají, do hospody nechodím, naopak je fajn, když mne můj spolubydlící vytáhne ven. Žádné zvíře ale doma nechci a doufám, že nikdy mít nebudu

giuliettka
3707 příspěvků 08.02.19 11:12

@Paris1789 No ja ja som v tom veku tiež, ale @lilith91 je vo veku, kedy si to ešte užívaš. :-D
Ale dorazila ma reklama vpravo, ja tam mám predaj vily herečky Zity Kabátové.
http://www.kabatovavila.cz/?…

Jordaan
8714 příspěvků 08.02.19 11:26

@lilith91

Zustala bych bydlet ve sdilenem byte nebo hledala bydleni ve stejne (pro Vas bez potizi udrzitelne) cenove hladine. Coz by mohl byt i jiny sdileny byt, ktery ma ale vyhodnejsi dispozici nebo mene spolubydlicich atd. Podil najmu na vydelku mi u te samostatne varianty pripada moc vysoky. Vzdycky je dobre mit financni rezervu a pokud budete platit tak vysoky najem, tak je velka sance, ze se muzete dostat (i nezavinene) do financnich potizi. Tohle riziko mi pripada mnohem neprijemnejsi, nez popisovane nepohodli.

lilith91
8 příspěvků 08.02.19 11:45

Obecně ke zmíněnému - nevím, co je divného na tom ve věkovém průměru 30 let po půl roce chození řešit společné bydlení, alespoň výhledově - ono to taky většinou není hned a lidé to taky dělají,protože prostě chtějí být spolu. Je mi sice teprve 28 a život si užívám, ale taky jednou chci mít děti a rozhodně nechci jednou shánět chlapa na založení rodiny jen proto, že žiju v neperspektivních vztazích. A právě proto, že žiju tady a teď, proč spolu nebýt? Mně nikdy vztah neomezoval, dokážu žít svobodně a aktivně s ním i bez něj, měla jsem na chlapy v tomhle štěstí. A když nechce, tak se začnu zařizovat sama, ale to neznamená, ze ho hned pošlu k šípku. Ale taky se z toho nezblázním, když si pak najednou vzpomene a já už budu zařízená. Ale vsechno ví, máme dost otevřenou komunikaci. Nepotřebuju jeho peníze, jen mi přišlo nefér ho z toho vyšachovat.

Jinak děkuji za názory:)

Stránka:  1 2 3 4 Další »
Váš příspěvek

Před šesti lety se zřítila textilka Rana Plaza

Módní svět si připomíná šest let od zřícení textilní továrny Rana... Celý článek

Články z Expres.cz

Rodí se další legenda: Mikolas jde ve stopách Gotta, z Eurovize má větší šance

Zpěvák Mikolas Josef (22) se postaral o neuvěřitelný úspěch. Ve světové...

Pražský fenomén beer bikes: Stížnosti se množí ze všech stran, policie je bezradná

Beer bike neboli pivní kolo jistě už alespoň jednou spatřil každý, kdo...

Poslední článek:
Módní nákupčí: Povolání snů, nebo hrůzy?

Autor: Kamila

Svět skloňuje velká jména návrhářů, přitom o našem šatníku... Celý článek