Tak jsem si řekla, že na popud popisu jejich řekla bych příšerné zkušenosti, psané lilip v diskuzi o setkání MP, založím diskuzi na téma chování personálu ve stravovacích zařízeních. Moje zkušenost je opravdu tristní. Už přes rok nedávám dýška, jen když si to opravdu obsluha zaslouží. Rozhodla jsem se nepodporovat to jejich chování. Nejhorší zkušenost pro mě byla v jedné lepší restauraci, kdy jejich dřevěné stoly byly silně oprýskané a plné drobků. Už to nás málem donutilo se zvednout a jít, ale měly jsme vážně hlad. Jídelní lístky byly z tvrdého papíru, takže samozřejmě když prošly už mnohými rukami, byly odporně roztřepené a špinavé. Donesené jídlo bylo dobré, ale už poněkud studenější, bylo jasné, že ho číšnice nedonesla hned. To, že nikdo nereaguje na zkřížené příbory, na to jsem si už celkem zvykla, ale že mi čísnice chtěla vzít talíř, i když jsem ještě nad ním dojídala pomeranč z oblohy, to už bylo moc. Na výzvu k placení zareagovala až podruhé, jako třešinka na dortu. Jaké máte zkušenosti vy, snažíte se to nějak řešit nebo už prostě do restaurace nikdy nejdete?
Chování personálu v restauracích
My jsme hned vedle baráku měli kýčovitou restauračku. Ovšem hlad je
děs, takže jsme tam občas zašli a ze začátku tam dobře vařili. Obshluha
úděsná. Hráli třeba playstation a nechali hosty čekat. Donesli tatarák
bez žloutku a na upozornění, že to je špatně se hrozně divili. Jeden
mladý číšník (tipuji na 17/18 let) hulil často před restauračkou
marjánu. Bohužel to mělo nejspíš vliv i na jeho vnímání …Jednou nám ke stolu nesl jídlo, držel
talíře a koukal dobrých deset vteřin jak puk. Když jsme se zeptali co se
děja, vyhuhlal „nic…jenom tak přemejšlim, jaký jídlo se mi ke komu
z vás nejvíc hodí“… Na obsluze v této restauraci bylo vyloženě
vidět, jak je host prudí. Jídlo drahé a pak už ani nic extra. Přestali
jsme tam úplně chodit. Před nedávnem restaurace zkrachovala. Myslím, že je
toto dost na majiteli - pokud chodí zaměstnance kontrolovat, nebo si je nechá
ať si tam dělají co chtějí. A dodávám, že restaurace určitě
nezkrachovala kvůli tomu, že by byla třeba na špatném místě. Z počátku
mívali plno.
Já do restaurací chodím spíš kvůli zážitku než že bych potřebovala
nutně v době oběda utišit hlad, takže si pečlivě vybírám a díky tomu
už se mi hodně dlouho nestalo, že bych narazila na špinavou hospodu
s mizernou obsluhou. Naopak jsem na servis na určité úrovni už zvyklá
natolik, že mě každoročně na vodáckém výletu jímá hrůza, v jaké
putyce to budeme obědvat dnes a jestlipak tam budou mít Prsa paní
nadlesní nebo Gordon blue. Naštěstí se to už hodně zlepšuje a při
troše štěstí se v zapadlých vesničkách dá narazit na gastronomickou
perlu s poctivou domácí stravou.
Docela mě zaujal ten problém s rozpočítáváním účtu, co popisovala
Lilip, měli jsme s tím obrovský problém na Slovensku. Zatímco u nás jsme
se nikdy nesetkali s nějakou negativní reakcí a vůbec jsme nebyli zvyklí
ani na to, že je potřeba to hlásit dopředu, na týdenním pobytu v Tatrách
s tím problém měli naprosto všude a doprovázeli to protivnými řečmi,
protáčením panenek a podobnými ksichty. Doteď si pamatuju na jednoho
rozezleného číšníka, který nám na žádost o rozdělení účtu
odpověděl „To by som len rátal a rátal a nič iné by som
nerobil!“ A přitom do té doby se nás vždycky až při
placení ptali, jestli budeme platit zvlášť nebo dohromady, žádné
nahlašování dopředu.
Nejsme nějaká odbornice přes gastronomii, ale s přítelem už jsme
navštívili několik restaurací a pizzerií a nepamatuju si, že by někde
byla obsluha vyloženě otřesná. Žádný luxus nemyslím maximálně, že chvilku trvalo, než se nám
začali vnovat, nebo že jídlo trvá déle, než bychom si přáli, ale taky
záleží, kdy tam přijdeme. Nám jde hlavně o to jídlo, aby bylo dobré.
Což někde vaří lépe, někde hůře.
Je to asi zvláštní, ale mě už nevadí ani tak ta obsluha (i když je často hrozná), jako spíš přátelé, s kterými v podniku jsem. Když totiž obsluha něco pokazí a já na to upozorním, tak se často mí spolustolovníci tváří hrozně trapně až stydlivě, jako kdyby říkali: „Promiňte, vážený číšníku, to on Pavel si musí furt na něco stěžovat! To mě vůbec nevadí, že mám studené jídlo a světlé pivo místo tmavého!!!“ A nahlas řeknou něco jako: „A nemáš to jedno? A nebuď na ně takovej, vždyť mají 50 na hodinu! Aspoň to chutná dobře.“
Nejvíc mi špatná obsluha vadí v restauracích vyšší cenové skupiny, při příchodu do čtyřky tak nějak neočekávám, že se mi budou klanět.
@Pavel Ano, přesně tak, spousta lidí okolo mě dá i klidně dýško, přestože obsluha byla příšerná - myslí si, že pokud to neudělají, tak se na ně budou dívat jako na nějaké hamižné hajzly. Ale takhle to přece nejde, přesně z toho důvodu, že většina lidí není schopná otevřené konstruktivní kritiky, se budou chovat takhle i nadále. Když si nikdo nestěžuje a radši drží hubu a krok.
No my sme naposledy s priatelom boli v lepsej restauracii v Martine, mali celkom dost hosti tak sme trpezlivo cakali a cakali kym si nas niekto vsimne. Nakoniec sa k nam casnik dostal a ked som sa ho pytala ake vino rozlievaju mal tu drzost a povedal : nevjem…to by som sa musel ist pozriet. Pricom nejavil najmensie znamky ze by sa naozaj siel pozriet. Tak som to riskla ze si dam biele. Vino mi doniesol v otlcenom pohariku a bolo teplejsie nez priatelov dzus, zato jedlo nam servirovali v hogo fogo tanieroch a la UFO. Skoda len ze moje palacinky s karamelovou omackou boli sprostym pudingom v ktorom som patrala po palacinkach a priatelovo risotto s tekvicou a panenkou bola sucha ryza s cuketou a masom…
@Karoleenah Možná na Slovensku na rozpočítávání nejsou zvyklí? Nedávno nám učitel španělštiny říkal, že u nich doma se nerozpočítává nikdy, prý účet vždycky zaplatí jeden za všechny a ostatní mu každý dají poměrnou část (např. v osmi lidech každý osminu). Což nám Čechům přišlo dost nefér, ale holt jiný kraj, jiný mrav.
@Kateřina Je to tak.
Většinou se po slušném upozornění obsuha omluvila a opravdu si pak dávala
pozor, aby se to neopakovalo. Vzhledem k tomu, že jsem pár let pracovala jako
servírka, tak vím, že o nějakých věcech se prostě nedozvíte jinak, než
když vás na ně host upozorní. Pamatuju si na jednu akci, kde se pilo hodně
pivo, narazila jsem nový sud a pivko vypadalo i vonělo normálně, až po
15 minutách neustálého točení jsem byla JEDNÍM hostem upozorněna, že
chuťově je to pivo špatné a také bylo. Ve velkoskladu se omluvili a
přiznali, že jsme nebyli jediná restaurace, která měla problém - prý
jejich chyba ve skladování.
Je to už pár let, ale nikdy jsem nepřišla na to, proč ostatné pili vesele
dál a jen si ještě dalšího půl roku stěžovali, jak to bylo tenkrát
příšerné…
Opravdu se konečně nebojme slušně ukázat na to, co nám vadí. Jinak se to
nezmění
Tohle téma mi jde do rány, mám jeden čerstvý tentotýdenní
zážitek.
Měla jsem v úterý kurz v Praze na Starém Městě, v okolí Peštýna.
S kolegyní jsme se vydaly do jedné hospody, kde bohužel ten den menu neměli
(netekla jim voda), tak jsme se vydaly o dům dál, měly jsme totiž na oběd
cca 45 minut. Zašly jsme do Platýzu, je tam nějaká stejnojmenná
kavárna-restaurace, která na tabuli u vchodu lákala na obědové menu.
Ačkoli v restauraci jsme byly samotřetí, obsluha si nás začala hledět za
bezmála 5 (!) minut. Už tohle nás mělo varovat. Číšník nám poté
oznámil, že z menu je již pouze polévka a na náš dotaz, proč ho tedy
kompletní inzerují u vchodu (na klasické mazací tabuli) se neobtěžoval
odpovědět. Kolegyně si dala polévku, já panini (soudila jsem, že jejich
příprava netrvá dlouho) a víno a čekaly jsme. Pití přinesli ihned.
Polévku za dalších 10 minut. Panini nikde. Kolegyně dojedla polévku.
Panini nikde. Kolegyně dopila pivo. Panini nikde. Obsluha odnesla nádobí.
Panini nikde. Chtěla jsem se poptat, jak to s nimi tedy vypadá. Obsluha
nikde. Když jsem tedy již důrazným hlasem upozornila číšníka na svou
přítomnost a vyložila mu svůj problém, přišla k nám servírka, která
od nás objednávku přijímala o omlouvala se, že na ty panini zapomněla!
Ještě dodám, že si objednávku nepsala, což u zkušených číšníků
jistě není v případě 4 položek třeba, ale zde se to ukázalo jako
fatální chyba. Navíc jsem ještě slečnu zmátla specifickým výběrem
vína - jednalo se o bílé víno odrůdy tramín červený. No asi jsem na ni
nebožačku kladla moc specifických požadavků najednou.
Hladový žaludek jsem zaplácla jakýmsi mizerným sendvičem v nějakém
stylovém „italském“ občerstvení naproti Platýzu, kde se na stěnách
chlubili sami sebou ve formě různých novinových výstřižků, a na druhou
část kurzu jsem samozřejmě přišla pozdě. Do Platýzu tedy nikdy více,
hřebíčkem do rakve je dekorace fotkami v saudkovském stylu.
Nanyka: no nie taka odlisna kultura zase nie
sme..asi je to rovnake ako u vas : LENIVI A NEOCHOTNI SU! Rovnako aj tu
chodime v partii do podniku a aj tu nam je jednoduchsie ak to casnik je ochotny
rozpocitat a uz sme si s kamoskami zvykli ze ak zdvihne oci k nebu a povie to
sa neda tak ziadne dysko a basta!
@Pirek…Ano, tohle mi přijde hodně špatně, když číšník nedonese jídla najednou. (Natož ve Vašem případě vůbec). Chápu, když se třeba omluví, zeptá se jestli to nevadí… (pizza je rychleji apod.), ale když to jen někomu mrskne na stůl, těm bez jídla neřekne ani píp a odkráčí…
Když tu tak vidím ten hermelín tak jsem si vzpoměla na sýrburgera z Big burgeru. Občas tam s přítelem taky zajdem, když máme mlsnou a když už tam teda zajdem, tak si dávám sýrburger. Pokaždý byl výbornej, jen jednou se mi stalo, že sme se tak hezky zakousla do toho smažáku a PRSK spálilo mi to ret! asi to bylo ve friťáku oc dlouho, či co, takže sýr jakoby stekl dolů a tam, kam jsem zakousla, tak tam byl nějak jen vzduch. Já tam nevybíravým způsobem začala nadávat naprosto nedámským způsobem přes celej podnik. Protože ale to bylo prvně adoufám naposled, cos e mi to tam stalo a obsluha ten den byla příjemná, tak jsem to snědla. Bylo i tak dobrý. KDyž jsem tam přišla zase si dát sýrburgera po dlouhej době, tak už byli v pohodě.
@seznam.mih
Omlouvám se, hermelín jsem smazala, to nebylo chování personálu, ale spíš
peklo na talíři a nechci být příliš OT
Ona slečna servírka se sice omluvila, ale stylem „zas tak moc se toho
nestalo“, což se stalo, protože to byla její blbost, daly jsme najevo, že
spěcháme a bylo už po druhé hodině odpolední. Taky jsem trochu čekala,
že mi nenaúčtují víno, leč nestalo se tak, ovšem bylo vynikající, tak
mě těch 54 korun za něj tolik nepálilo
Restaurace si dost vybírám a většinou chodím dokola do několika
podniků, kde to mám ráda, ale už se mi stalo, že mi špatně vydali peníze
nebo přinesli něco jiného než bylo objednáno. Vždycky na chybu normálně
upozorním a obsluha to napraví, většinou i s omluvou. Vyloženě sprosté
chování jako popisovala Lilip jsem ještě naštěstí nezažila. Taky
nechápu, že se lidi bojí upozornit, že nedostali co měli. Jednou jsem
v salátu měla kousky alobalu a kamarádka mi říkala, ať to nechám tak.
Ona by asi jedla alobal, já jsem požádala a dostala nové jídlo. Přijde mi
to normální.
Vlastně jsem si kdysi objednala smažený sýr s hranolky, dostala jsem
hranolky a na nich nastrouhaný sýr. Po upozornění, že tohle jsem nechtěla,
mi servírka řekla, že TEN SÝR JE SMAŽENÝ. Byla jsem tak překvapená, že
jsem neřekla nic a snědla to i z té divné misky, ve které to
servírovali.
Paradoxně se mi zdá, že v horších hospodách bývá příjemnější
obsluha než v dražších podnicích. Asi to je tím, že v hospodách se
zákazníci a obsluha často znají, proto ta příjemná atmosféra.
Mám také tu zkušenost, že na moji objednávku v kavárně prostě
zapomněli. Objednávaly jsme si s kamarádkami (palačinky a medovník),
servírka si vše zapsala a posléze přinesla palačinky. Můj medovník nikde
(ačkoliv ten přece oni nijak nevaří ). Vydržela jsem to asi 20 minut a když jsem
se na ten medovník zeptala, servírka prohodila něco ve smyslu „no jo, já
vim“ s výrazem typu „zas někdo otravuje“. Za pět minut jsem pak
medovník měla na stole…bez slova omluvy.
Doporucoval bych uvadet i jmena restauraci, at vime, kam ne/jit. @ Pavel:
ano, uplne Vas chapu. Bohuzel jsme se jeste nenaucili stezovat, resp. hned
sdeli, co se nam nelibilo.
Obsluha se mi zda v Praze dlouhodobe stagnujici, zadna zmena k lepsimu.
Predevcirem Café Lounge, cisnik celkem pratelsky, na piti jsme cekali dlouho,
na placeni jeste dele (15 min?).
V tydnu Louvre, tentokrat to uslo, ale jinak je to sazka do loterie. Servirky
jsou tam permanentne prinasr..e vsechny, cisnici jsou ochotnejsi, ale dozadat se
uctu byva nadlidsky vykon. Jidlo casto studene, nevim, jestli ho nechavaji nekde
stat…
Pred nedavnem U Modre kachnicky v Michalske (jj, slevomat) cisnik hogo fogo,
ale za rohem s kolegou pomlouval hosty. To se vubec deje dost casto.
Já má zkušenost spíš s návštěvou hospod za účelem konzumace piva. A musím říct, že teda je to tak padesát na padesát, někde je vyloženě otravujeme a někde jsou vcelku slušní a v pohodě. Nejčerstvější zkušenost mám teď s oběděm v Avii (Brno), kde nejen, že bylo opravdu vynikající jídlo a příznivá cena (160 za menu (oni vaří vždy tak tři čtyři jídla a pak mají pár těstovinových pokrmů)), ale obsluha se o nás starala opravdu vzorně, až přítel brblal, co pořád otravujou (což je možná špatně, ale oni prostě donesli jídlo, za chvilku šli kolem, tak se ptali, jestli je vše v pořádku, a tak). Přišli jsme tam dost brzy a když se to tam později zaplnilo, tak už teda tolik nestíhali, ale pořád jsem byla nadmíru spokojena (byli tam dva, žejo). A moc a moc se stydím, protože přítel jim potom dal dýško jen 17 kč, jakože zaokrouhlil utracenou částku k nejbližší padesátce. Pak jsme se kvůli tomu i pohádali, ale už bylo pozdě. Myslíte, že by bylo vhodné říct, neblbni, dej jim víc, přímo před tím číšníkem?
@lipo
Vynechal bych " neblbni" a pak klidne pred cisnikem. A kdybyste pridala
„vzdyt se o nas pekne starali“, nebo tak neco, tak je mozna potesite
nadvakrat, ja si taky nekdy uvedomim, ze jsem mel/ mohl nechat vic, tak pak
jeste necham na stole nejake drobne.
Příspěvek upraven 23.06.12 v 21:34
@lipo Před číšníkem rozhodně ne. Předpokládám, že jsi byla na oběd pozvána a platil přítel, takže bys přivedla do rozpaků jak číšníka, tak přítele. Nejlepší systém placení bývá do „desek“ (obsluha přjde s účtenkou v neprůhledném obalu a vzdálí se, aby tam host mohl nechat příslušný obnos), tam by Tvůj problém vůbec nevzikl.
Spropitné dávám stabilně 10%.
Mám mnoho zkušeností s restauracemi v centru, je to naprostý horor. Nejsem
gurmánka, mám ráda jednoduché a spíš skromné jídlo, na cenu moc
nehledím. Co skutečně nesnáším, je drzý personál a kouření
v lokále.
Všechny restaurace, kam jsem ráda chodila, se tak zkazily, že už nemám
žádný tip. Tu restauraci u Strahovského kláštera mám taky vyzkoušenou,
žádná sláva to není. Ještě pořád tam vaří tu neuvěřitelnou
záležitost, guláš v chlebu?
Vzdala jsem to, chodím do veganského bistra v OC Smíchov a jsem navýsost
spokojená. Jen kdyby tam pořád nebylo tak narváno..
Dobrá je pizzerie v Radotíně, kousek za světly vpravo směrem od
Černošic. Pizza je tam dobrá a personál přívětivý. Na nic si nehrajou,
navíc tam pokaždé měli čerstvé květiny ve váze. Nevylučuju, že se to
ale zkazí časem taky. Jinou restauraci nemám, co bych doporučila. Je to
naprostá bída. A pak že máme krizi.
@Opravdovy P. No jasně, to jsme měli udělat… Co už, tak příště. Ach jo. Tak tam prosím aspoň všichni běžte, kdo můžete, je to tam moc pěkný (funkcionalistická stavba i interiér), jídlo je vážně super, mají sice malý výběr, ale tuším každý týden se mění jídelní lístek, kuchyně středomořská, můžu doporučit limetkový koláč (který je tam asi stabilně). Výběru toho podniku jsem věnovala docela péči, takže podle zkušeností jiných musím říct, že si i někteří stěžovali na hluk (je to velký prostor s ozvěnou a věřím, že když je tam plno, tak to může dost znít, ale kolem té dvanácté to bylo v pohodě, když tam ještě nebylo tolik lidí), pak kdosi na dlouhé čekání (pokud tam mají pořád jen dva obsluhující, tak to je asi kvůli tomu), a taky to vypadá, že senzorická kvalita všech jídel nemusí být vždy rovnoměrná, ale poměr cena/výkon je fakt super. Tímto se snažím ulehčit svému černému svědomí za to malé dýško, tak se omlouvám za tu reklamu (doufám, že je to pořád reklama, když jsem popsala i nevýhody, ale jak říkám, já nemůžu vytknout nic, bylo to opravdu výjimečný gurmánský, estetický a společenský zážitek).
@runningfox To bistro mam taky rad. A ti cessti chlapci u kasy jsou moc ochotni a prijemni. Loving Hut ma pobocku jeste treba v Truhlarske, tam je i prijemne posezeni. A personal (puvodem z Asie) taky mily. Nikdy mne nezklamali cisnici v pizzerii Carmelita na Ujezde, jidlo je v dane kategorii taky ok. a hned vedle je Luka Lu, na coz jsem slysel jen chvalu. Mate to na trase Strahovsky klaster - Andel.
Příspěvek upraven 23.06.12 v 21:37
@lipo: já bych vytáhla svou peněženku, a přidala něco k dýšku
Někdo tady zmiňoval, že ve čtyřce by jim horší chování personálu nevadilo. Mě to vadí i ve čtyřce. Takové základní věci (které plně postačí, abyste byli v restauraci spokojení), jako
- úsměv
- pozdrav/odpověď na pozdrav
- přiměřeně rychlá obsluha (nechtěji po vás objednávku hned poté, co si sednete, neodnášejí talíř, když ještě jíte, ale taky vás nenechají sedět bez objednávky 15-20 minut, nebo se špinavými talíři)
- umět poradit - i v dobré čtyřce, když řeknu, že nevím, co bych si
dala, a nechci pivo, není problém říct „máme točenou limonádu“ nebo
„a co kafe/kolu?“. I to je rada, pomoc. S jídlem jakbysmet. Když se host
nemůže rozhodnout, stačí jen nadhodit „máme skvělý guláš“ nebo
„dnes máme výborné křepelky, nadívané slavičími jazýčky“ (podle
úrovně restaurace
)
- nešidit
- čisté stoly, nádobí a sklo, a vůbec celá restaurace
- ochota trochu se přizpůsobit přání hosta - vyměnit přílohu, nalít na požádání vodu z vodovodu k objednávce, nabídnout vodu psovi. Ne že " na to nemáme kalkulaci "
Myslím, že není problém v jakékoli restauraci říct, že je něco špatně, a požádat o nápravu. Je-li řečeno slušně, bez osobních výpadů a křiku, tak na to přece není nic nevhodného. Jasně, lidi jsou různí, a může se stát, že i na slušnou žádost obsluha zareaguje nepřiměřeně a nepříjemně. To se prostě stává. Každému se to stalo. A i pak si budu něco myslet jenom o tom konkrétním člověku nebo restauraci, ne o všech číšnících na světě.
V restauracích obzvlášť platí „jaký pán, takový krám“
